Středa 23. března 1927

§ 6, odst. 2 c) zůstane pouze na papíře. Že zde však sotva přijde Němec v úvahu, to také ponecháváme klidně vládním stranám.

My pokládáme za důležitější jiná ustanovení. Především odst. 2 §u 2. Služební místa tam uvedená "jsou místa, která se příště uvolní u obcí, okresů a jejich podniků, fondů a zařízení. Toto ustanovení jest pro nás nesnesitelné, poněvadž nemůžeme pochopiti, proč mají býti služební místa v našich obcích uvolněna pro cizí poddůstojníky. Toto ustanovení však dále spojujeme s projednávanou správní reformou. Tam jsou již všichni zemští a okresní zaměstnanci až do posledního cestáře povinně přijímáni do české státní služby a prohlašuje se, že pro ně platí všechna právní ustanovení o státních zaměstnancích. Po správní reformě budou se tedy musiti všichni němečtí okresní a zemští zaměstnanci, pokud ještě nějací jsou, podrobiti jazykové zkoušce a my známe tyto věci dobře již z minulosti, abychom si mohli vypočítati, že jich pravděpodobně jen velice málo obstojí u těchto zkoušek, že tedy budou hromadně propadávati a budou propouštěni Jde při tom o tisíce německých rodin a osob. Ty mají býti správní reformou zničeny a připraveny o chléb. Okamžitou náhradu za ně dává však již odst. 2 v §u 2. Český poddůstojník a legionář bude se pohodlně roztahovati v uprázdněných služebních místech a posilovati českou menšinu. Jak jinak pracuje, jest samo o sobě vedlejší věcí.

Projednávanou správní reformou vede česká vláda prvý útok na samosprávu. Prozatím má to postihnouti jen okresy a země. Avšak cesta jednou započatá dráždí k pokračování. Proto máme dosti důvodů k domněnce, že za krátko padne bez toho již velmi okleštěná samospráva obcí. Pro případ, že by byl přijat odst. 2 §u 2, podali jsme doplňovací návrh k §u 11, odst. 1, který zní takto: "Zadavatel jest oprávněn do rozepsání soutěže pojmouti zvláštní ustanovení o osobní schopnosti a národnosti uchazečově." Chceme tím chrániti jak německé obce a okresy, tak také německé podnikatele (2, odst. 3), aby nemusili přijímati do svých služeb nevítané cizí živly a chceme tím zároveň udržeti německé pracoviště pro příslušníky německého národa. Žádáme, aby tento návrh byl pojat do znění zákona, poněvadž velmi dobře víme již napřed, že vláda nelítostně škrtne takový dodatek, kdyby se objevil v důvěře ve zcela všeobecné znění §u 6, odst. 2 c) v budoucím rozepsání míst, zruší příslušné usnesení obce nebo okresního zastupitelstva a všechny, kteří při něm působili, zavře, pokud možno podle zákona na ochranu republiky nebo obnoveného Prügelpatentu. Resoluční návrh tohoto znění nemá po zkušenostech, které jsme zde učinili, vůbec ceny. Tento navrhovaný dodatek jest poslední záchranná kotva proti národní bídě, která postihne tímto návrhem německé samosprávné sbory. Bude-li zamítnut, budou jeho následky nedozírné. Záleží na německých vládních stranách, aby vynaložily svůj vliv pro přijetí tohoto návrhu. Neučiní-li toho, jedině ony budou vinny, že došlo k počeštění německých obecních a okresních úřadů, a pomyslíme-li na odst. 3 §u 2, také celého německého hospodářského života. Ony jsou jazýčkem na váze. Dobře si zapamatujeme, jak budou hlasovati. (Výkřiky posl. Krumpeho.) Odst. 3 §u 2 jest podle našeho mínění hospodářskou nehorázností. Neškolených poddůstojníků má se nuceně užívati v hospodářském životě. Má býti zřízena protežovaná třída, která bezohledně vytlačí všechny ostatní, sebezdatnější čekatele. Což vláda neví o všeobecné hospodářské krisi, o vzrůstající nezaměstnanosti? Chce opakovati skvělou praksi železniční správy, ba zákonem potvrditi praksi, za níž všichni němečtí železniční zaměstnanci byli propuštěni a za ně musili býti dopravováni dělníci vrchní stavby z českých krajin, vzdálených sta kilometrů?

Všechny koncesované podniky, ba podle u 4, odst. 2 dokonce i prozatímně obsazená místa, spadají pod toto zákonné ustanovení. V živnostenském právu vidíme rozhodný přírůstek povinných koncesí a vidíme, že se žádá, aby byl podán průkaz způsobilosti. Ještě před 30 lety bylo jen asi 15 koncesovaných živnosti, dnes je jich celá spousta. Téměř každé důležitější živnostenské nebo obchodní odvětví jest koncesováno. Jde tedy ve skutečnosti téměř o veškeré národní hospodářství, vlastně hlavně jen o německý hospodářský život v tomto státě. Hospodářský život nesnese již zatížení zdlouhavými byrokratickými hračičkami. Má dosti práce s nesčetnými výkazy, průkazy a tabulkami, které se mu ukládají v sociálním pojištění, daňových zákonech a které mu ukládá statistická zvědavost státní správy. Nyní se od něho očekává, že podnikatel oznámí nejprve příslušná služební místa ministrovi národní obrany, který sestaví úhrnný seznam takových míst a čas od času jej vyhlásí (§ 9). Za druhé, že uvolněné vyhrazené služební místo vyhlásí ve veřejném konkursu, vyměří přiměřenou lhůtu podáním žádosti a opět o tom zpraví ministerstvo národní obrany (§ 11, odst. 1). Za třetí, že povede seznam došlých žádostí a zadání místa ohlásí ministerstvu nár. obrany (§ 11, odst. 2, § 13, odst. 1). Za čtvrté, že každému žadateli vydá potvrzení, že podal žádost a uvede počet oprávněných žadatelů, kteří na to místo byli již zaznamenáni (§ 12, odst. 4). Za páté, že sám bude prováděti srážky uložené uchazeči podle §u 8, odst. 2, odevzdá je státní pokladně a sám za to ručí. Kolik nejasností jest obsaženo v těchto ustanoveních, které mají býti opět objasněny vládními nařízeními. Co znamená "čas od času", "přiměřená lhůta"? Je to 14 dní, měsíc nebo rok? Střední podnikatel bude si musiti zaříditi celou kancelář pro tyto práce a náklady ovšem, pokud to půjde, přesunouti na výrobu. Tento zákon přispívá tedy opět ke vzrůstající drahotě a zostření hospodářské krise. Co se však stane, jestliže podnikatel náhle, na přiklad úmrtím, ztratí zaměstnance a potřebuje za něj ihned náhrady, nemají-li vzniknouti v provozu těžké škody? Podle zákona i v tomto případě musí býti zachovány všechny tyto byrokratické formality. Není výjimky, neboť jest výslovně zakázáno i prozatímně obsaditi místo. Továrna, hospodářství může se zastaviti, jen když český militarismus a šovinismus může si schladiti žáhu. To se nazývá u nás hospodářskou politikou! Co tomu říká pan ministr financí? Opět bude se měřiti, jak jest to již zde zvykem, dvojím loktem. U českých koncesovaných živnosti zamhouří se obě oči, německá živnost bude pykati.

Německé živnosti hrozí vážné nebezpečí. To dlužno s tohoto místa hlasitě a srozumitelně vysloviti, aby to proniklo do všech německých krajin a aby všichni, koho to postihne, poznali, zda němečtí zástupci živnostníků v této vážné hodině splnili také svou poslaneckou povinnost aspoň ke svému vlastnímu stavu. Z ministerstva národní obrany vyvine se však zcela zvláštní ústředna pro zprostředkování míst a může si k tomu cíli vystavěti v Bubenči druhý palác.

Největší odpor musí však vzbuditi u všech sociálně cítících lidí § 14. Zaměstnanec neprávem ustanovený má býti bez nároku na odškodnění nebo výpovědní lhůtu propuštěn ze služby. Velectění pánové, což nemáme občanský zákoník, obchodní zákoník, zákon o obchodních pomocnících, podle nichž uzavřené smlouvy musí býti také dodržovány? Což prostě nedbáte veškerého platného práva? Neznáte již mravnosti a ohledu na hospodářsky slabé? Jak pak, jestliže zaměstnanec nemá na celé věci viny, byl-li to omyl, nebo, jestliže dokonce správní soud dodatečně tak po dvou, třech letech na stížnost nařízené propuštění zruší jako nezákonné? Kdo dá náhradu takovému chudákovi, který se octne s rodinou v příkopě?

Pobuřuje nás taková chladná surovost, se kterou se potkáváme v zákoně a prohlašuji: Stane-li se tento návrh zákonem, bude to zvláštní pomník zvráceného, nesociálního smýšlení vládních stran a nepřinese jim dobrého ovoce.

Příznačná pro ducha doby, v níž žijeme, jsou ustanovení, že okolnost, že místo bylo zadáno nenáležitým způsobem, lze zjistiti buď z úřední povinnosti nebo z jiného podnětu. Jistě by stačilo, kdyby se tomu, kdo se domnívá, že má nárok na ono místo, ponechalo právo vznésti odpor proti jeho obsazení. Jest příznačné, že se s tím zákon nespokojil. Opět musí přijíti policie, konfidenti, provokatéři, kteří se tak skvěle osvědčili ve finančním trestním řízení a musí býti štváni na státní občany. Tak tomu chce česká vláda společně s německými vládními stranami!

Povinné umísťování poddůstojníků v hospodářství pokládáme za úplně pochybené a škodlivé opatření a musíme se tedy také vysloviti proti trestním ustanovením §u 14, odst. 3. Jen mimochodem poznamenávám, že tresty jsou příliš vysoké a že v jejich sazbě jest patrno jejich vnitřní příbuzenství s novými policejními tresty, obsaženými ve správní reformě.

A nyní k poslední a nejlepší vládní předloze, tisk 893 nebo 561, o volebním právu vojínů. My, Němci, poznali jsme v uplynulé době volební právo vojáků z nejhorší jeho stránky. R. 1919 a 1923 zneužila ho vláda politicky v obecních volbách, aby v několika německých obcích vytvořila umělé české menšiny a následkem toho také dosadila české členy obecního zastupitelstva, dokonce i městské rady. Prapory byly za voleb svévolně posunovány a často se stalo, že titíž vojáci volili v několika obcích. Německé obyvatelstvo má to ještě v živé paměti a jedině s tohoto stanoviska posuzuje také tyto návrhy. Lze tedy říci, že většina německého obyvatelstva souhlasí s tímto návrhem, pokud obsahuje zrušení volebního práva vojínů. Nám, německým nacionálům, bylo ovšem známo také toto vše a naším stanoviskem vždy bylo, že dospělý vojín má voliti tam, kde bydlil před nastoupením k vojenské službě. V tom smyslu jsem také mluvil v branném výboru a podal jsem také dva pozměňovací návrhy k dnešnímu projednání.

Velectění! Ale jen s tohoto stanoviska nedá se tento návrh posuzovati. Také zde musíme si dáti otázku: Co má dělati v tomto celku? Především musíme si přece připomenouti a opakuji vlastně jen to, co již včera také prohlásil kol. Špatný - že všeobecné volební právo jest pro dospělého státního občana právem poskytnutým ústavou, a jestliže nyní chcete takovým malým vedlejším zákonem zbaviti kategorii státních občanů volebního práva, musíte si především uvědomiti, že saháte na ústavu. Nemůžete nedbati toho, že jest to zasáhnutí do ústavy a již nad tím se musíte sami zamysliti. My, Němci, nejsme povoláni, abychom byli strážci vaší ústavy. Ale-já prohlašuji: Již z těchto věcí lze usuzovati jak se sama česká vláda dívá na ústavu tohoto státu, jak pohlíží na právo a zákon, zvláště na nabyté právo. A řekl bych: Dosud ještě nikdy nebylo tak velice patrno, jak se zde z oficielní strany nedbá zákonů. Stalo se všeobecným zvykem, že se velké části zákona, ustanovujícího pravidla, ponechávají vládnímu nařízení. Nechcete se zabývati věcí samou, nechcete příslušná ustanovení vytýčiti v samotném zákoně a ponecháváte je prostě vládnímu nařízení. Vládní nařízení místo zákona! Zákonu nepřikládá se již vůbec žádného významu, ba správní reforma jest právě školským příkladem toho, že si troufáte citovati v zákoně dřívější vládní nařízení, což se stanoviska zákonodárné techniky jest nemožné a neslýchané. Mají-li se ustanovení vládního nařízení státi zákonem, nechť se pojmou do zákona jako jeho vlastní ustanovení. Avšak v každém směru jest nepřípustno, aby se nařízení v zákoně prostě citovalo a tím se stalo dodatečně zákonem. Jest to neúcta k veškerému zákonodárství, neúcta, která se táhne jako červená nit celou správou a zákonodárstvím. Na jedné straně se žádá, aby státní občan měl úctu k zákonu a dopustí-li se nejmenšího poklesku, trestá se podle zákona na ochranu republiky a Prügelpatentu, pro vás však není žádné překážky, a všech těchto věcí nedbáte prostě se samozřejmostí, která skutečně jen budí podiv.

A pak, velectění, již dříve jsem řekl: Rdoušení samosprávy správní reformou jest první krok ve všeobecném směru, v němž dnes politika kráčí, a máme odůvodněnou obavu, že dojde i na obce. A právě tak jest to se všeobecným volebním právem. Jakmile jste jednou udělali průlom do nějaké stavby, zříti se celá budova, a nelze skutečně neuznati, jestliže se dnes odnímá volební právo vojákům, proč by se totéž nemělo opakovati zítra u úředníků a zaměstnanců. Vzdyť bylo již řečeno, že mezi železničními dělníky jest 40.000 komunistů. To jest věc, které nelze trpěti. Tedy buď pryč s dělníky nebo, když to nelze udělati, pryč s volebním právem! Pánové! Není to tak nemožné, a zde platí pravidlo: principiis obsta! Jsou to počátky, proti nimž se dlužno postaviti a s tohoto stanoviska musíme se tedy dívati na tento návrh docela jinýma očima než ti, kteří viděli jen jeho účinek v minulosti na několika obecních volbách. (Místopředseda Horák zvoní.) Hned jsem hotov, pane předsedo.

Musím ještě také poznamenati, proč se má vlastně odníti vojákům volební právo, a v které chvíli se to děje. V oficielním odůvodnění se praví, že vojsko má býti odpolitisováno. Nyní najednou má býti odpolitisováno, když až dosud bylo přece vždy politickým nástrojem české vlády. Svědčí o tom právě volební prapory. Politikaření dálo se však směrem vládě nepříjemným, totiž komunistickým, volební prapory totiž selhaly, nevolily již česky, nýbrž komunisticky a volební právo musí tudíž zmizeti. Jedině to nemohlo by nás nijak zvlášť rozčilovati, avšak musíme dáti pozor, slyšíme-li, že se tím, že se zruší výkon volebního práva vojáků, má upevniti vojsko. Nyní vidíme jasně souvislost návrhu s ostatními třemi brannými návrhy, všechny slouží témuž účelu: Vláda potřebuje schopný nástroj pro svou kazimírovskou politiku, dobrý válečný nástroj proti nenáviděnému Němectví. A tím se situace na ráz mění. Tak jako musíme bojovati proti jiným branným návrhům, musíme se také postaviti proti tomuto návrhu přes smutné zkušenosti s volebními prapory.

A objasní se nám ještě jiná příčinná souvislost, uvážíme-li, že se tento návrh projednává v téže době, jako tak zvaná správní reforma. Omezení, ba zrušení samosprávy tam, omezení všeobecného volebního práva zde. Tento návrh ve svém nenápadném šatu není ve skutečnosti nic jiného než prvý - jak jsem již dříve řekl - tichý útok na všeobecné volební právo. My, němečtí nacionálové, žádáme bez výhrady všeobecného volebního práva, poněvadž jest to všeobecný požadavek širokých vrstev a domníváme se, že ke šťastnému řešení německé otázky, která konec konců jest otázkou evropskou, jest nezbytně třeba pomoci širokých vrstev. Zde jde o životní otázku německého národa, a tu musí zmlknouti všechny malicherné námitky. S tohoto vyššího stanoviska posuzujeme projednávanou otázku a musíme tedy také z tohoto důvodu hlasovati proti návrhu.

V branném výboru hájil jsem tytéž názory, avšak tisk neuvedl moje vývody plně. Jest však příznačné, že veškerý tisk německých vládních stran - a včera dostal jsem opět do rukou časopis křesť.-sociální strany "Iglauer Wochenpost" - ačkoliv neznal skutečný stav věci, ba neměl o něm ani ponětí, vychrlil na mou hlavu a mou stranu celý džber kalu. "Zrada na německém národě" píše se tam všude. Strana nacionální dopouští se zrady na německém národě, poněvadž chce, aby opět ožily volební prapory! Tak to odtamtud zaznívalo celý týden. Ušetřil jsem si odpověď na dnes, poněvadž se nechci hádati s lidmi, kteří se nedají poučiti, avšak pohlížím-li na celou politickou situaci, jak se projevuje těmito pěti vládními návrhy a připravovanou správní reformou, vidím, že se Československo právě chystá, aby si ukovalo ve vší tichosti a tajnosti výzbroj a meč, aby jako žoldnéř Francie v dané chvíli porušilo mír v Evropě, aby přepadlo německou říši a německý národ vůbec. (Další poslední tři věty byly usnesením předsednictva poslanecké sněmovny ze dne 23. března 1927 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučeny z těsnopisecké zprávy.) (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu je dále přihlášen p. posl. Bolen. Uděluji mu slovo.

Posl. Bolen: Pánové! Hned na počátku své řeči považuji za nutno upozorniti veřejnost na záležitost, která souvisí se zvýšenou nervositou ve střední a jihovýchodní Evropě a tím také s vojenskými předlohami, jež předložila vláda československá veřejnosti a československé sněmovně. V Budapešti opět se koná výjimečný soud proti zatčeným dělníkům a staví se šibenice. Nejsou vyloučeny rozsudky smrti a dokonce i popravy. Každý ví, že v Uhrách nejsou poměry takové, aby tam bylo možno mluviti o bezprostředním sociálním převratu. Jako loni při procesu soudr. Rakosiho i nyní dělá maďarská vláda procesem proti soudr. Szanto a druhým souzeným dělníkům umělý poplach, aby zpracovávala velké státy západní Evropy pro souhlas k tomu, aby nad ustanovení trianonského míru mohlo býti prováděno v Uhrách zbrojení a aby odstraněny byly poslední námitky západoevropských velkostátů proti restauraci Habsburků v Uhrách. Otázka habsburské restaurace v Uhrách stává se stále akutnější. Od loňského roku nastala v ní změna, že Anglie a Italie byly pro ni maďarskou politikou zainteresovány.V nejbližších dnech jede hrabě Bethlen do Říma, aby tam o této otázce s Mussolinim dále jednal. Chce při této příležitosti uzavříti s Italií vojenskou smlouvu. Nepotřebuji dlouze vykládati, co to ve chvíli napětí mezi Italií a Jugoslavii znamená pro Československo. V Uhrách po rozbití dělnického hnutí bílým terorem není uvnitř žádná síla, žádná strana, která by byla s to restaurační plány znemožniti. Také sociální demokracie zaujímá tam v tomto ohledu úplně oportunistické stanovisko a nemíní volati massy do boje proti monarchistické restauraci. V této situaci nový proces proti zatčeným komunistům a třídně vědomým nekomunistickým dělníkům má mezinárodní význam. Nejen z důvodů humanity. ale z důležitých důvodů politických veřejné mínění všech pokrokových lidí Evropy se bouří, aby podobně jako loni při procesu sour. Rakosiho zadrželo ruku budapešťského kata.

Žádáme vládu, aby oficielně upozornila vládu uherskou na to, jak na lid této země působí hanebný proces, organisovaný na podporu monarchistických a militaristických plánů vládnoucí maďarské oligarchie. Tato oficielní akce zahraničního ministerstva posloužila by míru a bezpečnosti Československa více nežli všechny nyní projednávané vojenské předlohy.

A nyní k věci. V době, kdy lid úpí pod účinky krise hospodářské, kdy rozpočet státní je uměle nakadeřen a ministr financí se zuby nehty drží každého pakatele tam, kde je šetření nejméně na místě, jako se to projevilo při odbourání t. zv. vymožeností železničářů, v době, kdy stát, země a obce nemají peněžních prostředků na nejdůležitější úkoly soc. péče, kdy nezaměstnaní hladoví, kdy školní děti se tísní v přeplněných a nedostatečných učebnách a nemocní jsou odmítáni z nemocnic pro nedostatek místa, kdy starci a invalidé chodí žebrotou a z beznaděje sahají k sebevraždám, kdy massy pracujících z měst i venkova jsou obtíženy ohromnými břemeny daní spotřebních, nemá vláda agrárníků a klerikálů jiných starostí, nežli dále zvýšiti vojenská břemena prodloužením služební doby vojínů a zákonem o déle sloužících.

Současně chystá se vláda provésti občanskou kastraci vojáků, protože buržoasie a její kapitalistický stát nemohou potřebovati v armádě myslící a svých práv vědomé občany, jako je tomu v SSSR, nýbrž toliko slepé vykonavatele rozkazů a nemyslící žoldnéře, u nichž "láska" ke kapitalistické "vlasti" vynucuje se hrůzou železné discipliny a strašným zákoníkem, nesoucím všechny znaky předpisů vydávaných pro bandity, najímané v době 30leté války. (Tak jest! - Potlesk komunistických poslanců.)

Při tom je pro státního zástupce přečinem nebo zločinem každá zmínka o militarismu a pod titulem "bezpečnosti státu" omezuje se svoboda tištěného slova způsobem přímo neslýchaným. Svoboda tištěného slova, která má býti nejdůležitějším veřejným právem v každém ústavním státě, zde skutečně neexistuje, tisku vnucen náhubek a na státní návladní, podřízené klerikálům, platí více než kdy jindy slova Viktora Huga: "Kdyby mozek lidstva jako otevřená kniha před vámi ležel a kdyby ve vaši moci bylo, vy byste v něm škrtali."

Je nutno zdůrazniti především tu skutečnost, že nejreakčnější vojenské předlohy podává ministr vojenství, který je příslušníkem strany agrární, to jest strany, vydávající se za jedinou zástupkyni venkovského pracujícího lidu, jejíž zakladatel rolník Alfons Šťastný psal r. 1891 proti vojáctví, naříkal, a to plným právem, že jsou rolníci obtíženi povinností brannou trojnásobně, předně tím, že platí na vydržování stálého vojska, za druhé, že musí místo svých synů, pokud jsou na vojně, platiti doma pomocné síly, a za třetí, že musí své syny na vojně podporovati. "Tak leží na stavu selském vedle daně z krve ještě dvojnásobná daň peněžní. Mimo to se synové rolničtí na vojně nic pořádného nenaučí. Nářky rolnictva na vysoká a rostoucí břemena vojáctví jsou velmi oprávněny." (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)

Podle tvrzení měšťáckých demokratů má býti parlament vždy pravým výrazem skutečné vůle voličstva. Mám zato, že ani ten nejotrlejší redaktor agrární strany, a proto také ani žádný z agrárních poslanců nedovolí si tvrditi, že je výrazem vůle venkovského voličstva obsah vojenských předloh a zejména též "vymoženost", za jakou je vydáván zákon o domobraně, který prakticky znamená jen rozmnožení stálého vojska. Vůle pracujících zemědělců je docela jiná: snížiti vojenská a daňová břemena. (Tak jest! - Potlesk komunistických poslanců.)

Domkáři-malorolníci i střední rolníci, hlavně v horských krajích, na Slovensku a Podkarpatsku těžce nesou, že ještě dříve, než dozní cepy ve stodolách a než uzrají brambory na polích, vymáhá na nich berní úřad daně, protože vojenští páni potřebují mnoho peněz na nové kanony a na přípravy pro novou válku. (Výkřiky komunistických poslanců.) Nikdo se neohlíží na to, jak bude malému zemědělci v zimě, nikdo se neohlíží na to, že každý groš, který poplatník je nucen odváděti jako daň, byl těžce získán úmornou prací a znamená pravidelně odříci si to nejnutnější. Zatím co se stát hrdlí se žebráky o několik korun daní, vyhazují se zbytečně na věci neužitečné, ba škodlivé, ohromné miliony. Jen na "praktická" cvičení s novými děly, na polní cvičení a na munici pro výcvik věnuje se ročně 150 mil. Kč. Co užitečných věcí dalo by se za tyto peníze poříditi! Dnes už pomalu mohl by nade dveřmi všech berních úřadů viseti obraz nahého poplatníka a pod ním pro "útěchu" veřejnosti nápis: "Blaze tomu, kdo nic nemá." (Výborně! Potlesk komunistických poslanců.)

A tu je na místě otázka: Proč přináší pracující lid ty nejtěžší oběti, jakým právem jsou na něm žádány a co poskytuje za ně pracujícím lidem měst i venkova kapitalistický stát? Na tuto otázku odpovídá ministr financí známou frází, že stát poskytuje svým občanům potřebné obrany a ochrany a nutné podpory pro jejich duševní a hmotný rozvoj. Je to licoměrnost, protože skutky vlády odporují těmto slovům ministra financí. Není to smysl pro spravedlnost a není to starostlivost, co měšťácké státníky vůči pracujícím lidem vede, nýbrž je to netajená antipatie, netajené nepřátelství a odpor. Státní zásadou v Československu se stalo, popřávati práva a spravedlnosti toliko silnému a bohatému, slabého však pokládati za bezprávného a utlačovati. (Tak jest!) Strana naše učiní proto všechno, aby pracující lid měst i venkova zesílil, t. j. v prvé řadě, aby byl třídně vědomý.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP