Středa 23. března 1927

Začátek schůze ve 2 hod. 23 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: inž. Dostálek, dr Buday, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Petrovič, Rýpar.

229 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Gažík, Najman, Šrámek, dr Tiso, Udržal; za ministerstvo nár. obrany min. rada dr Vorel.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.

Předseda (zvoní): Zahajuji 68. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolené udělil jsem: dodatečně na včerejší, jakož i na dnešní schůzi pí. posl. Vobecké; na dnešní schůzi p. posl. Śliwkovi; na dnešní, případně zítřejší schůzi p. posl. Surovjakovi - vesměs pro neodkladné záležitosti.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Zemědělský výbor zvolil ve dnešní schůzi místopředsedou posl. Šamalíka.

Do výboru zemědělského vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Honzla za posl. dr Zadinu.

Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Lukavského za posl. dr Hajna; klub poslanců čsl. strany lidové posl. Vičánka za posl. Bezděka.

Do výboru pro veř. zdravotnictví vyslal klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Bečáka za posl. Haupta; klub poslanců "Vereinigter parlam. Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" posl. Hellera za posl. Eckerta.

Do výboru pro dopravu a veř. práce vyslal klub poslanců "Deutsche christl.-soz. Volkspartei" posl. Kunze za posl. Oehlingera.

Do výboru kulturního vyslal klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické posl. V. Beneše za posl. Bečko, klub poslanců čsl. strany lidové posl. dr J. Nováka za posl. Vičánka.

Předseda: Došla naléhavá interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Naléhavá interpelace posl. Špatného, Davida, Bergmanna a druhů ministru nár. obrany o sebevraždě vojína Josefa Nováka v Terezíně.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Dotazy posl. inž Kalliny:

ministrovi soc. péče, že matce Luise Mänlové z Kysiblu číslo 68 nebyl vyplacen sirotčí důchod, na nějž má nárok (č. D 668-II),

ministrovi nár. obrany, že nebyla vyřízena žádost inženýra Viléma Gindely z Kynšperku nad Ohří (č. D 669-II).

Předseda: Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Odpovědi:

min. financí na dotaz:

posl. Adámka ve věci jmenování úředníků při pohraniční finanční stráži (č. D 459-II),

posl. Fedora v záležitosti poukázania daru z milosti pre Rozáliu Scholzovu, obyvateľku mesta Košíc (Šrobárova ul. č. 32, I. p. (č. D 575-II),

posl. Krebse:

o zvláštním nakládání šluknovské berní správy s poplatníky (č. D 494-II),

aby byla provedena úprava mezd dělnictva v československých tabákových továrnách (č. D 592-II),

posl. inž. Kalliny o berní správě v Chebu (č. D 558-II);

min. školství a nár. osvěty na dotaz posl. dr Schollicha a druhů o postupu při osvobozování od školného na středních školách (č. D 564-II);

min. pošt a telegrafů na dotaz posl. Rýpara, Špačka a druhů o stavbě poštovní budovy ve Slezské Ostravě (č. D 611-II);

min. soc. péče a nár. obrany na dotaz posl. Bayera a druhů o revisi rent válečných poškozenců (č. D 512-II).

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem žádosti.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Žádosti:

okr. soudu pro přestupky v Praze ze dne 18. března 1927, č. T IV 447/27-1, za souhlas s trest. stíháním posl. Hrušky pro přestupky podle §u 11, §u 14 a §u 19 zákona z 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z. (č. J 352-II).

sedrie v Košicích ze dne 25. ledna 1927, č. Tk 92/26-6, předloženou vrch. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 18. března 1927, č. 3035/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Kubicsko pro přečin urážky na cti podle §u 2 zák. čl. XLI z r. 1914 (č. J 353-II),

zem. trest. soudu v Praze ze dne 25. února 1927, č. TI XIV 228/27-2, za souhlas s trest. stíháním posl. Stříbrného pro přečin podle čl. VIII zákona ze dne 17. prosince 1862. č. 8 ř. z. z r. 1863 (č. J 354-II).

Předseda: Přikročíme k projednávání pořadu schůze.

Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě o prvých pěti odstavcích pořadu, to jest:

1. Zpráva výboru branného o vládním návrhu (tisk 362) zákona, kterým se doplňuje a částečně mění zákon o vojenském kázeňském a kárném právu, jakož i o odnětí vojenské hodnosti a přeložení do výslužby řízením správním (tisk 752).

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu (tisk 561) zákona o volebním právu příslušníků branné moci a četnictva (tisk 893).

3. Zpráva výboru branného k vládnímu návrhu (tisk 438) zákona o délce presenční služby vojenské (tisk 868).

4 Zpráva výboru branného o vládním návrhu (tisk 728) zákona, jímž se stanoví mírový počet československého vojska od 1. října 1927 (tisk 890).

5. Zpráva výborů branného a soc.-politického k vládnímu návrhu (tisk 849) zákona o umisťování déle sloužících poddůstojníků (tisk 894).

Další dosud přihlášení řečníci jsou: na straně "proti" pp. posl. dr. Keibl, Bolen, Geršl, Heeger, inž. Jung, Jaša, Hackenberg, Krebs, dr Dérer, Klein; na straně "pro" p. posl. Ježek.

Dávám slovo dalšímu řečníku, zapsanému na straně "proti", p. posl. dr Keiblovi.

Posl. dr Keibl (německy): Velectění! Dámy a pánové! Vláda podala sněmovně pět návrhů o vojsku československého státu. Všechny mezi sebou příčinně souvisí, vždyť všechny mají sloužiti k tomu, aby upevnily československé vojsko uvnitř i navenek, aby zvýšily a zajistily jeho vojenskou údernost.

Začíná-li stát budovati svou vojenskou moc, musí pro to míti jistě velmi závažné důvody. Důvody dlužno zpravidla hledati v zahraniční politice, zvláště když se s takovouto reorganisací očekávají také obrovské oběti od národního hospodářství. Ve starém Rakousku a v císařském Německu vyvolaly dříve nové vojenské požadavky nejtěžší parlamentní boje, vznikly z nich těžké vnitřně-politické krise a tehdejší vlády jen nerady a donuceny pokračujícím napětím mezistátních evropských poměrů odhodlávaly se k takovým návrhům. V tomto státě, zdá se, že jest tomu naprosto jinak. Zde jde všechno jako na drátkách a vláda má odůvodněnou naději, že oněch pět vládních návrhů dostane hladce pod střechu ve 2 až 3 sněmovních schůzích.

Ovšem, co tyto návrhy ve skutečnosti znamenají pro národní hospodářství, o tom se v oficielních odůvodněních nemluví. Ohromné náklady na československé vojsko, jak se zdá, nebudí již ničí zájem, poněvadž již byly zařazeny do státního rozpočtu pro rok 1927. Na podzim 1926 povolila na dlouhou řadu let sněmovna ministerstvu nár. obrany úvěr na výzbroj roční částkou 315 milionů Kč, jest tedy jen spravedlivé a slušné, jestliže ono nyní chce tohoto úvěru využíti a československé vojsko řádně vybudovati. Sám pan ministr financí zjistil, že zdejší poplatníci již vůbec nesnesou dalšího zatížení daněmi. Ovšem to mu nevadilo, aby vypracoval daňovou reformu, která zatěžuje nad míru právě drobné a střední výdělečné stavy. Dále tvrdil, že se pro výměru daní přiznává jen třetina skutečného příjmu a řekl, že doufá, že se berní správě podaří zachytiti veškerý příjem. Může tedy obyvatelstvo tohoto státu očekávati krásnou budoucnost. Budoucími daňovými zákony hospodářsky vykrvácí, úplně lhostejno, jak jednotlivá ustanovení jejich budou zníti, a to vše jen proto, aby se nasytil moloch militarismu, neboť v tomto státě lze sice šetřiti na kultuře, vyučování, lidovém zdraví, sociální péči, avšak nikdy na vojsku.

A tak je vnitřní souvislost mezi státním rozpočtem a daňovou reformou s jedné a brannými předlohami s druhé strany. Při tom ví dnes každý, že hospodářství tohoto státu prožívá stav trvalé krise, že jest to jen zdánlivý rozkvět, jestliže pro zápletky v jiných zemích mohou zde některé výdělečné skupiny dočasně pracovati a že se pohroma musí nezbytně dostaviti. Tedy hospodářské předpoklady pro další vybudování branné moci chybí úplně, ba vláda dokonce ani netvrdí, že by takové předpoklady zde byly. Musí to tedy býti nesmírně důležité politické důvody, které nutí vládu, aby přes smutné hospodářské poměry předstoupila před sněmovnu s těmito návrhy.

Kdybychom mohli věřiti slovům předních státníků, musil by celý svět žíti v jediném mírovém ráji. Německo, stát se 60 miliony obyvatelů, musí se spokojiti s námezdním vojskem 100.000 mužů, jest tedy úplně odzbrojeno; president Ameriky zasílá do Evropy jednu notu za druhou a žádá v nich další odzbrojení; úkolem Svazu národů přece jest, aby zabránil všem válkám již v zárodku. Nač tedy právě Československo potřebuje dobře vyzbrojeného mohutného vojska? Něco jest zde zajisté nesprávné: Buďto tak všeobecně ujišťovaná láska k míru a ochota k odzbrojení jest licoměrnictvím, anebo není třeba, aby Československo vydržovalo tak velké vojsko 130.000 mužů mírového stavu, zvláště, když jest to trpasličí stát s 15 miliony obyvatelů. Vždyť máme evropské státy, totiž severské státy a Švýcarsko, které mají zdravé a silné národní hospodářství, a které již svá vojenská břemena snížily na nejmenší míru. Také ony mají hranice, jichž lze strategicky velmi špatně hájiti, a mezistátní smlouvy, které jim zaručují jistou bezpečnost, nejsou přece konec konců nic jiného než smlouvy a v rozhodné chvíli mohou opět jenom selhati, avšak před Československou republikou a před jejími velkými a malými spojenci mají jednu přednost, totiž čestné a přímočaré vedení své zahraniční politiky, která vždy směřuje k tomu, ponechati všechny národy v pokoji a míru, přáti každému jeho vývoj, ponechati jej k jeho vlastnímu rozhodnutí a tak si ušetřiti všechny nepříjemné zahraničně-politické zápletky.

Jinak jest tomu u tohoto státu. Na venek, oficielně překypuje láskou k míru, ve skutečnosti však nenechá si ujíti jediné příležitosti, aby nedráždil přímé sousedy a je nepoškozoval, a tajně, avšak soustavně, ve spolku s Francií připravuje nové vojenské přepadnutí střední Evropy. To jest česká politická soustava a je svrchovaný čas, aby se jí strhla maska s jejího licoměrnického obličeje. Rozpomeňme se jen! Sotva se vyklubal československý stát z vajíčka, zahájil hospodářskou válku s Německem a Rakouskem, která dodnes není skončena. Proč právě s Německem nelze sjednati obchodní smlouvu, proč obchodní smlouva s Rakouskem musí býti uzavřena znovu - a doufejme na čestnějším podkladě než v Lánech? Jsem přesvědčen, že pro pana ministra zahraničí dr Beneše byl to v životě nejkrásnější den, když se císař Karel odvážil svého druhého puče. Byl by ho jistě zlíbal, kdyby ho byl měl u sebe. Neboť teď mohl udeřiti na Maďarsko a bylo by jistě došlo tenkráte k válce, kdyby vyšší moc nebyla zadržela zdviženou ruku horlivého velikáše. Připomeňme si jen dnes, jakou úlohu hrál pan Beneš v Ženevě při hlasování o osudu Horního Slezska, připomeňme si účel, pro který založil Malou Dohodu, jeho stanovisko proti připojení Rakouska k Německu. Připojení Rakouska k Německu lze sice prodloužiti, avšak zadržeti se nedá, dojde k němu samo od sebe a nikomu do toho, jako čistě záležitosti Rakouska, nic není, nejméně pak Československu. Ono, posuzujeme-li věc samu o sobě, nemá na tom ani hospodářské, ani politické účasti, leda, že by tím, že Rakousko, které by musilo jako část německé říše hospodářsky vzkvésti a zmohutněti, bylo pro Československo kupcem cennějším než dosud. Francie nemůže však z politických důvodů prestiže snésti, aby se Rakousko připojilo k Německu. Opojena vítězstvím, oloupila německou říši o její brannou moc, kolonie, o její nejlepší průmyslové oblasti a také o průmyslová tajemství, nikdy se neměla povznésti z prachu. Pouhý strach před budoucí možnou odplatou a trestem drží v zajetí francouzskou politiku přes Locarno a Brianda. A tu Beneš jako věrný Frýdolín musí mu pomáhati přes všechny překážky, i když se to příčí vlastnímu národnímu hospodářství. Připojení Rakouska bohatě by nahradilo Německu mnohou ztracenou věc, zesílilo by a tomu dlužno zabrániti všemi prostředky.

A tím octli jsme se u jádra věci. Československo nechce míru, zvláště ne s německým národem - ať již jest to státoprávní organisace ve formě německé říše nebo Rakouska, nebo národní menšina vnitřní politiky - poněvadž tak chce Francie. To jest česká vládní soustava od roku 1918. A zůstala vždy táž přes různé osoby, které zde stály v jejím čele, a přes různé strany, které zde pomáhaly, a nezměnilo se to ani nyní, kdy vládnou také dvě německé strany. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.) Proto musí být české vojsko pohotově, proto se nesmí snížiti jeho mírový stav, proto musí býti odpolitisováno, proto musí se zneužívati hospodářství, zvláště německého hospodářství tohoto státu k zaopatřování poddůstojníků, ono musí vydati poslední haléř na válečné zbrojení a aby, kdyby bylo třeba, všechno šlo krásně a jako na drátkách, sahá se na volební právo, osobní svobodu, domovní právo a ničí se poslední zbytek samosprávy.

Dámy a pánové! Není to pouhá náhoda, že se projednávají najednou branné předlohy, daňová reforma a proslulá forma správy. Patří dohromady a vzájemně se doplňují. Ještě nikdy se československá vládní soustava neprojevila zřetelněji, ještě nikdy se neukázaly všechny vztahy vnitřní a hraniční politiky tohoto státu jasněji než právě tentokráte. A kdo by to stále ještě nepochopil, může poslední a nejrozhodnější věci viděti ze zprávy k vládnímu návrhu o zachování starých mírových presenčních stavů, jak nám ji přednesl v branném výboru pan zpravodaj. Stejně jako důvodová zpráva k vládnímu návrhu tvrdí, že Československo v poměru k jiným státům má menší mírové presenční stavy, že zavedení miliční soustavy, jež jest ustanoveno ve starém branném zákoně, za nynějších politických poměrů jest nemožné. Jest příznačné, že uvádí, právě tak, jako důvodová zpráva k vládnímu návrhu, jen příslušná čísla států Malé Dohody a na námitku, že velká německá říše musí se spokojiti jen se 100.000 námezdních vojáků, odpověděl, že Německo ve skutečnosti odzbrojeno vůbec není, že k říšské obraně dlužno přičísti veškerou policii, všechny vlastenecké svazy, tělocvičné spolky a hasičské sbory, a tu že docházíme k vojsku několika milionů mužů. Tím demaskoval pan zpravodaj českou politiku a to si zapamatujeme. Nyní vidíme úplně dobře, kde podle názoru pánů z vládních lavic dlužno hledati nepřítele Československé republiky. Tím však jest také samo sebou dáno naše stanovisko k branným návrhům.

Jestliže nyní promluvím k jednotlivým návrhům zákonů a jménem své strany odůvodním dokonce několik pozměňovacích návrhů, chci tím ony návrhy jen kritisovati, avšak zákony samy o sobě jsou a zůstávají pro nás jako celek naprosto nepřijatelné. Máme zde nejprve návrh tisk 752 o vojenském disciplinárním právu. Může nám býti dosti lhostejné, jak si stát upraví vnitřní služební poměry vojska, nás zajímá tento návrh jen proto, že jest vsunut do celé branné soustavy, aby upevnil a vybudoval veškerou českou brannou moc. Nebudu se tedy zabývati tímto návrhem a přejdu hned k tiskům 438 a 868 o pro dloužení vojenské presenční služební doby a k tiskům 890 a 728, jimiž se stanoví počet československého vojska.

Vláda prý slíbila agrárníkům obou národů, že tyto návrhy zákonů potřebuje jen pro nejbližší dvě léta a že od 1. října 1928 budou zrušeny. Podobně vyslovil se také pan ministr národní obrany k zástupcům tisku, které přijal před několika dny. Rád připouštím, že tento slib byl učiněn, avšak pochybuji, že bude dodržen. Návrh zapadá tak do celé podstaty české politiky, že by bylo nejprve třeba, aby se česká politika změnila od základu, než by vůbec mohlo dojíti ke zkrácení vojenské služební doby. Že se to stane, dnes ovšem nejsilnější člověk jistě nevěří.

K tomu ještě dlužno přičísti mravní názor, který všichni již dostatečně známe, jaký má česká vláda na dodržování daných slibů. Pan předseda vlády Švehla hájil již při jedné příležitosti stanovisko, že slibu, který sám učinil jako ministr vnitra v jiné vládě, nemusí později dodržeti jako předseda vlády. Proč by pan ministr národ. obrany měl mysliti jinak, mravněji? Totéž platí o domnělém upuštění od záměru, aby byla zavedena vojenská výchova mládeže před vojenskou presenční službou. Byly prý však učiněny ještě také další sliby, aby se německým vládním stranám ulehčilo hlasování pro branné návrhy. Má býti zavedena zeměbrana, náhradní záloha - tisk 941 byl již rozdán ve sněmovně - branci, kterých jest odvedeno přes 70.000 mají být zařazeni do této nové zeměbrany, náhradní zálohy, aby zemědělci a živnostníci jen několik málo týdnů byli zdržováni od svého občanského povoláni, a mají se poskytovati pravidelné dovolené na setí a na žně jako ve starém Rakousku. Jsem přesvědčen, že tyto sliby budou dodrženy. Neboť jednak shodují se s požadavky agrárníků a živnostníků obou národů a tyto hospodářské zájmy ovládají dnes celé státní ústrojí a za druhé branná moc tohoto státu ještě více vzroste tím, připojí-li se k stálému vojsku ještě kádr zeměbrany a náhradní zálohy.

Tyto věci zapadají tedy do příliš dobře známého směru celé české státní politiky. Co to však znamená pro ostatní stavy a pro ostatní lid? Tyto ústupky snižují pro zemědělské a živnostenské obyvatelstvo tak podstatně vojenskou služební dobu, že lze říci, že nové branné zákony pro ně téměř již vůbec neplatí, že se jim tedy dostává zcela mimořádné přednosti. Břemena, která ukládají nové zákony obyvatelstvu, postihují tedy všechny ostatní stavy, zvláště dělníky a zaměstnance a svobodná povolání a politicky postihují životní zájmy celého německého národa vůbec. Toho všeho však německé vládní strany nedbají, těmito sliby jsou uspokojeny, všechny ostatní stavy a německý národ jako celek může při tom vzít čert. (Posl. Krumpe [německy]: My přece patříme také k německému národu!) To jsou strašlivé následky úzkoprsé a obmezené stavovské politiky, která vidí jen sebe a jen nejbližší dobu, spokojuje se nezávaznými sliby dočasné vlády a nestará se, jak to bude vypadat, až se poměry změní, až se dostane k veslu jiná vláda.

Nyní k návrhu tisk 894, vlastně 849, o umísťování déle sloužících poddůstojníků. Pro každý vojenský stát jest péče o jeho déle sloužící poddůstojníky samozřejmou povinností. Tímto návrhem vstoupilo Československo oficielně mezi vojenské státy. Nyní jest otázka: Jak se toto zaopatření provádí? Poněvadž déle sloužící poddůstojník se sotva hodí pro každé jiné povolání než pro vojenské; bylo by nejpřirozenější věcí, umístiti ho opět ve vojsku. Měl by se jim otevříti postup subalterních důstojníků až ke kapitánovi. Proto pokládáme znění §u 2, odst. 1 a), který mluví jen o vojenských a četnických gážistech mimo služební třídu, za příliš úzké. Než to není věcí oposice a docela již ne úkolem Němců v tomto státě, aby zde podávali nějaké návrhy na zlepšení.

§em 2, odst. 1 b), ožívá opět starý rakouský vojenský certifikatista přes ustanovení §u 6, odst. 2 c) - že uchazeč musí vyhovovati všeobecným i zvláštním podmínkám, ustanoveným pro propůjčení služebního místa, o něž jde. Jak má vyhověti, třebas i starý poddůstojník, který nikdy nespatřil nejmenšího z vnitřní služby ve státním civilním úřadě, všeobecným a zvláštním podmínkám této služby? Bude to tedy tak, jako to bývalo kdysi. Poddůstojník dostane dovolenou, aby si mohl za tento rok opatřiti jakž takž praksi u státního civilního úřadu, bude podroben nanejvýše formální lehké zkoušce - která zkušební komise mohla by se přece odvážiti nechati propadnouti legionáře! - a pak splnil všechny zvláštní a všeobecné podmínky a vypudí svým certifikátem každého sebe zdatnějšího člověka, který není poddůstojníkem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP