Ak vezmem všetky tieto slabé stránky do ohľadu,
pri tom všetkom tento návrh je predsa len isté
plus, čo sa týka stavebného ruchu, lebo je
to predsa len viac, než keby zákon vôbec nebol
vynesený. (Výkřiky posl. dr Dérera
a Hancka.)
Ohľadom na to, že tento zákon je vlastne len
dočasného rázu a na budúci rok má
i tak prijsť t. zv. celkový, celorámcový
zákon o stavebnom ruchu, ktorý bude súčasne
spojený úzko so zákonom na ochranu nájomníkov,
v ktorom sa uplatnia i tie zásady, ktoré som ja
tu vo svojej reči pripomenul, preto z týchto príčin
tento zákon s mojej strany prijímame a môj
klub zaň bude hlasovať. (Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan posl. inž. Záhorský.
Uděluji mu je.
Posl. inž. Záhorský: Pane předsedo,
slavná sněmovno! (Když se blížil
konec účinnosti zákona o stavebním
ruchu ze dne 25. ledna 1923, č. 35 Sb. z. a n., nemohlo
býti pochybnosti o tom, že uplynulým rokem.1924
nebude odstraněna krise bytová. Proto také
poslední zákon o stavebním ruchu ze dne 7.
března 1924, čís. 58 Sb. z. a n., byl velmi
nedostatečným opatřením tehdejší
vlády, z jehož obsahu bylo možno již tehdy
tušiti, že v nejbližší době
nebude již sledován dosavadní způsob
podpory stavebního ruchu, záležející
v tom, že bral na sebe stát za stavebníka určité
části platebních závazků.
Na sklonku r. 1924 projevovalo se stále intensivněji
veřejné mínění, že nutno
vyřešiti podporu stavebního ruchu bez dalšího
přímého zatěžování
pokladny státní a v souvislosti se zákonem
na ochranu nájemníků.
Do nového stadia dostalo se řešení této
těžké otázky, když pověřilo
ministerstvo soc. péče přípravnými
pracemi pro příští zákonné
úpravy stavebního ruchu a ochrany nájemníků
výbor pro otázky bytové péče
a stavební činnosti poradního sboru pro hospodářské
otázky při ministerstvu obchodu a průmyslu.
Tento výbor ujal se prací v listopadu 1924, tedy
před uplynutím platnosti posledního zákona
o stavebním ruchu, účinného do 31.
prosince 1924, a zákona na ochranu nájemníků,
účinného do 31. března 1925, a hned
v prvých poradách dal výraz svému
přesvědčení, že je nanejvýš
žádoucno vyhnouti se pokud možno provisorním
řešením a každým způsobem
co možno nejdříve přikročiti
k trvalé zákonné úpravě jak
podpor stavebních, tak i ochrany nájemníků.
V poradním sboru projevilo se jednomyslné mínění,
že důvody, pro které došlo k zákonné
úpravě ochrany nájemníků a
podpory stavebního ruchu, částečně
ještě na delší dobu nepozbudou své
platnosti, takže se jeví nutným, aby nebyla
zrušena ochrana nájemníků a podpora
stavebního ruchu rázem, nýbrž jen poznenáhlu
uvolňována a přerušována. V poradním
sboru projevovalo se úsilí připraviti vládě
návrh, který by slučoval ochranu nájemníků
a podporu stavebního ruchu v jediném zákoně,
jehož účinností bylo by se předešlo
včas nynější diskontinuitě v
zákonné úpravě stavebního ruchu.
Základní ideje, na kterých měl býti
vybudován tento návrh, uznávaly se z důvodů
hospodářských, finančních a
celostátních téměř všeobecně.
Nebylo pochybnosti o tom, že jen postupným a nenáhlým
zvyšováním nájemného lze získati
příspěvky do bytového fondu, ze kterého
by se dostávalo přímé podpory stavebního
ruchu, aniž by nesla nějakých břemen
pokladna státní.
Značně se rozcházelo však mínění
účastníků poradního sboru pro
otázky hospodářské, když se hledala
koncepce zákona, která by sice zachovala tuto základní
myšlenku, ale zároveň ji učinila realisace
schopnou, neboť realisace této myšlenky je závislá
na splnění předpokladu, že nájemníci
jsou s to, zaplatiti postupně zvyšované činže
ze svých důchodů, a jestliže jejich
důchody na to nestačí, že budou míti
tolik moci, aby si vynutili zvýšení mezd a
platů, přiměřené stupňovaným
nájmům. Bohužel, vývoj poměrů
hospodářských, sociálních i
politických na počátku r. 1925 ukazoval,
že blíží se období, ve kterém
bude velmi obtížným učiniti tomuto předpokladu
zadost. Proto bez samolibosti mohou socialisté o sobě
říci, že jednali rozvážně
a prozíravě, když usilovali o takové
rozřešení kombinace ochrany nájemníků
a podpory stavebního ruchu, jež by bylo zárukou,
že zvyšování činží
nevyvolá potřebu tak vysokého zvýšení
mezd a platů, jež by zavinilo zhoubné otřesy
hospodářského života a sociální
boje. Socialisté, jsouce si tohoto stavu věcí
vědomi, našli již počátkem r. 1925
řešení podpory stavebního ruchu v souvislosti
s ochranou nájemníků, jež bylo nejenom
realisace snadno schopné, ale i s hlediska celostátního
dobře přijatelné. K jeho obsahu se vrátím,
až budu mluviti k odvolané předloze úřednické
vlády, tisk 460.
Řešení, které sledoval sbor pro otázky
hospodářské, neprojevovalo dostatečného
zřetele k velikosti důchodu nájemníkova
a nevedlo tudíž k návrhu zákonné
úpravy všeobecně přijatelnému.
V tom spočívala osudná chyba práce
sboru, jinak v podstatě velmi cenné, jež působila,
že nedostalo se vládě vhodného návrhu
včas, takže ochrana nájemníků
opět odděleně byla vyřešena zákonem
ze dne 26. března 1925, č. 48 Sb. z. a n., s platností
do 31. března 1928, ale podpora stavebního ruchu
po uplynutí r. 1924 nebyla vyřešena dodnes.
Bývalá koaliční vláda ministerského
předsedy Švehly byla sice odhodlána
již 10. července 1925 předložiti poslanecké
sněmovně vládní návrh zákona
o stavebním ruchu tisk 5220, ale neučinila tak pro
známý politický odpor strany národně
demokratické. Marně namáhala se naše
strana národněsocialistická a čsl.
strana soc.-demokratická o vyřešení
podpory stavebního ruchu vlastním společným
návrhem iniciativním.
Teprve úřednická vláda min. předsedy
Černého předložila posl. sněmovně
vládní návrh zákona o stavebním
příspěvku, ochraně nájemníků
a stavebním ruchu, tisk 460, ze dne 18. června 1926,
který však vůbec se nestal předmětem
porad ani výboru soc.-politického, ani výboru
rozpočtového. Aniž byla poskytnuta příležitost
ve výborech, aby zaujaly jednotlivé politické
strany svoje stanovisko k této vládní předloze
a ji podle něho modifikovaly, odvolala ji nynější
vláda občanských stran 10. února 1927,
nahradivši ji návrhem zákona o stavebním
ruchu tisk 851, který je předmětem dnešního
jednání sněmovny.
Srovnáváme-li obsah této předlohy
tisk 851 s obsahem předlohy odvolané tisk 460, nerozpakujeme
se říci, že nebylo potřebí čekati
na takové řešení podpory stavebního
ruchu 2 roky a 3 měsíce a zaviniti diskontinuitu
její zákonné úpravy, poškozující
souvislý vývoj stavebního podnikání.
Je samozřejmé, že taková úprava
podpory stavebního ruchu mohla následovati ihned
za zákonem o ochraně nájemníků
z 26. března 1925, čís. 48, nepodařilo-li
se včas koncipovati zákon dlouhodobý, řešící
zároveň péči bytovou a stavební.
Bylo by to velikou výhodou, neboť dnes měli
bychom za sebou již dvouletou zkušenost o tom, zdali
lze vystačiti na překonání bytové
krise jen takovou podporou, jakou sleduje poskytovati projednávaný
zákon.
V celku možno o tomto návrhu zákona říci,
že má ráz jednoročního provisoria,
v němž jsou obsažena veškerá ustanovení
předešlých zákonů, pokud neukládají
státu přímý závazek platiti
za stavebníka sebe menší část
anuity ze zaručené zápůjčky.
Z tohoto charakteristického znaku celého zákona
je patrno, že zaujala nynější vláda
velmi pohodlné stanovisko k návrhu zákona
bývalé úřednické vlády,
jestliže z něho vyloučila veškeré
nové podstatné myšlenky a zásady, jejichž
správnost sice uznává, ale jejichž realisaci
nedovedla vyřešiti tak, aby nenarazila na nepřekonatelné
překážky a obtíže politické
těch vlastních stran, jež se vydávají
za ochránce lidu malého důchodu. Co zbylo
z vládního návrhu tisk 460 takto okleštěného,
představuje přes mnohé nedostatky přece
jakýsi stupeň podpory stavebního ruchu a
proto nelze nám zásadně vládní
návrh tisk 851 odmítati. Snažili jsme se v
soc.-politickém a rozpočtovém výboru
podstatně zlepšiti vládní návrh
svou spoluprací, nepřekročujíce správnou
mez ohledů na celkové poměry státu,
ale naše účelné návrhy pozměňovací
a, doplňovací doznaly přijetí majoritou
jen v malém rozsahu. A řeknu také ihned proč.
Ne proto, že by neuznávala občanská
majorita výboru věcnost a závažnost
důvodů našich návrhů, vždyť
i zpravodaj výboru sliboval loyálně, že
se ujme v osmičce našich návrhů, nýbrž
proto, že většina výboru jako celek nedovede
obhájiti svoje mínění vůči
členům vlády, spokojujíc se jich odmítavým
stanoviskem bez slyšení jeho opravdového odůvodnění.
Tato moje připomínka týká se zejména
pozměňovacích návrhů k paragrafům
finančního obsahu, a to §u 36 a §u 39,
jimiž jsme žádali zvýšení
zaručené zápůjčky na vyšší
částku stavebního nákladu do 85% ze
75% a zvýšení záruky státu za
zápůjčky do úhrnné částky
300 mil. Kč místo 120 mil. Kč.
Jestliže se ustanovuje v §u 40, že vlastník
domu je povinen, aby nahradil státu všechny platy,
které stát učiní na zápůjčku
z důvodů záruky, pak mám za to, že
§§ 36 a 39 uvalují malé risiko na pokladnu
státní. Toto mínění potvrzuje
také prakse se zárukami, poskytovanými ministerstvem
soc. péče na vrub bytového fondu.
O hlavě V, jednající o státní
záruce, možno říci, že je malou
podporou pro stavebníky nejmenších bytů,
neboť málokterý jednotlivec bude míti
vlastních prostředků v částce
25% stavebního nákladu rodinného domku a
málokteré družstvo 20% stavebního nákladu
domu nájemného. Nepostarají-li se obce o
větší přírůstek bytů
malých a nejmenších, je obava, že projednávaným
zákonem se nepomůže slabým důchodcům
k bytu vůbec. A tak mohou býti odkázáni
opět jenom na svépomoc, která se projeví
proti vůli státu i obcí v chatrné
stavbě bud a domečků, neboť sotva lze
předpokládati, že by tito lidé mohli
platiti z jedné místnosti 1500 až 2500 Kč
nájmu, jakož lze předvídati ve stavbách
obytných domů postavených za podpory projednávaného
zákona.
Relativně je návrh zákona mnohem prospěšnější
jak majetnějším stavebníkům,
tak i nájemníkům, což jistě nikoho
z nás nepřekvapuje při dnešním
složení majority této sněmovny. Toto
složení také nejlépe vysvětluje,
proč byl vynechán v hlavě I, jednající
o opatření staveniště, za §em 10
§ 67 vládního návrhu tisk 460, který
dává obci hlavního města Prahy právo
vyvlastniti všechny pozemky, jichž jest třeba
k zastavění, zřízení ulic,
náměstí a jiných zařízení
k účelům veřejným, jde-li o
založení nové osady nebo o rozšíření
některé z jejich částí, k úlevě
nouze o byty. Odmítání tohoto paragrafu nynější
většinou této sněmovny je zřejmým
dokladem, že nad veřejný zájem obce
klade výše sobecký zájem jednotlivce,
který se obohacuje bez vlastního přičinění,
když cena jeho půdy roste vzrůstem města,
o jehož rozvoj žádnou materielní obětí
se nepřičinil.
Tak vzniká pozemková lichva, jíž se
mělo čeliti zmíněným paragrafem
67 v tisku 460. Není divu, že za platného stavebního
zákona bují ve Velké Praze lichva pozemková,
jež pohlcuje i ony výhody, jež poskytnouti chtěla
obec pražská stavebníku ve snížení
investičních příplatků, vyměřovaných
podle velikosti staveniště. Značné snížení,
na němž se zastupitelstvo obce pražské
usneslo, bylo majitelům půdy pohnutkou, aby o totéž
zvýšili jejich cenu jako stavenišť.
Pro ponechání §u 67 v hlavě I lze uvésti
ještě tento velmi vážný důvod:
Každým regulačním plánem města,
jimž se mění půda zemědělská
ve stavební, některé pozemky se značně
zhodnocují, některé znehodnocují.
Vlastník pozemků zhodnocených se nepřičinil
o zhodnocení půdy a vlastník půdy
znehodnocené nezavinil její znehodnocení.
Nezasloužený zisk a nezaviněnou ztrátu
lze vyloučiti jedině takovým způsobem,
jaký je obsažen ve zmíněném paragrafu
67, který ovšem z předlohy vlády úřednické
do dnešní vládní předlohy pojat
nebyl. Je zajímavo, že toho, k čemu se odhodlala
konservativní Anglie v r. 1925, když dala možnost
vyvlastňovati půdu pro tyto účely,
jako to činil § 67, demokratická republika
Československá nemůže se domoci.
Hlava VII, jednající o změnách dočasné
a dílčí bezúčinnosti stavebních
řádů a statutů, vykazuje některá
zlepšení a doplňky obdobných u-stanovení
hlavy VIII zákona ze dne 25. ledna 1923, čís.
35 Sb. z. a n.
Pro velká města, zvláště pak
pro Prahu, která pečují o správnou
výstavbu promyšlenými plány regulačními
a podmínkami zastavovacími, je velmi cenný
doplněk k §u 47 zákona čís. 35/1923,
obsažený v odst. 1 §u 63 (tisk 892), který
připouští stavby obytných domů
o pěti patrech jenom tehdy, není-li to závadné
z ohledů veřejných anebo jestliže pravoplatné
zastavovací podmínky jinak neustanovují.
Kusé ustanovení dříve platného
§u 47 zavinilo mnohé škody panoramatických
cenných pohledů, které na dlouhou dobu zůstanou
smutným pomníkem bezohledné sobeckosti, zneuctívající
krásy Prahy. Žalostným příkladem
je nástavba u Helmů v Lazarské ulici pod
Novoměstskou věží a celá řada
jiných.
Mám obavu, aby podobně nebylo zneužito výhod,
které poskytuje hlava VI o daňových a poplatkových
úlevách, k sobeckému obohacení jednotlivce,
je-li stavebníkem podnikatel stavby, jenž by neupravil
nájemné přiměřeně k
poskytnutým úlevám. Tuto naši obavu,
vyslovenou již v poradách výboru soc.-politického,
sdílí s námi správně také
zpravodaj výboru ve své zprávě na
stránce 2, neboť praví: "že daňové
osvobození působí směrem snížení
nájemného jen u domů stavěných
stavebními družstvy a jinými stavebníky
obecně prospěšné povahy, zejména
obcemi, tedy u staveb, které vládní návrh
chce před jinými podporovati, ale že je bez
patrného vlivu na nájemné u staveb, nemajících
povahu domů s malými byty, působíc
u těchto staveb především jako podnikatelský
zisk nejen ve prospěch stavebníka, nýbrž
i ve prospěch vlastníka stavebního pozemku".
Ač zpravodaj výboru takto projevil naprostou shodu
s naším přesvědčením objektivně
a zmužile, přesto nebylo pojato podle našeho
námětu do zákona žádné
doplnění §u 49, jímž by se zabránilo
aspoň nápadnému zneužití úlev
k sobeckému obohacení na vrub pokladny státní,
zříkající se daní a poplatků
jedině ve prospěch snížení nájemného.
Proto navrhujeme doplnění zákona ustanovením
tohoto znění:
Osvobození od domovní daně činžovní
a třídní a jiné úlevy poplatkové
poskytují se žadatelům, kteří
prokáží náležitou kalkulací,
že se projevuje účinek úlev daňových
a poplatkových v přiměřené
výši nájemného.
Jedině takové ustanovení poskytuje státní
správě možnost jakési kontroly správného
užití úlev, jež nemá právo
odmítati nikdo, kdož se uchází o podporu
státu pro svoje podnikání. Československá
strana nár.-socialistická, majíc na zřeteli
tyto nedostatky zákona mnou vytčené, není
obsahem zákona uspokojena, neodmítá jej však
zásadně, nýbrž ještě v poslední
chvíli pokusí se svými návrhy jeho
obsah zlepšiti, aby se stal projednávaný zákon
o stavebním ruchu skutečně a hlavně
podporou těch, kteří ochrany nejvíce
potřebují jako hospodářsky a sociálně
slabí, a aby jeho účinnost na zmírnění
bytové nouze se přiblížila aspoň
částečně oné účinnosti,
jaké by bylo dosaženo, kdyby předloha býv.
úřednické vlády (tisk 460) byla zlepšena
a zpracována podle těch námětů
a zásad, jaké přinesly a zastávaly
strany socialistické ve sboru pro otázky hospodářské.
Předloze tisk 460 vytýkali jsme základní
chybu, jež znehodnotila realisaci jinak správných
zásad a úmyslů, že poměrně
v krátké době 7 let zvyšovala nájmy
z r. 1914 o 350% podle jediné stupnice s ročním
přírůstkem 50%, bez ohledu na velikost bytu,
již zpravidla považovati lze za míru síly
důchodu nájemníkova, a že dávala
na vrub podílu ze zvýšeného nájmu
připadajícího majitelům domů
do oběhu nové dluhopisy, jimiž podporovala
novou spekulaci s domovním majetkem v neprospěch
majitelů domů, zejména s malými byty.
Že tento způsob byl nepřijatelným a
ne proveditelným bez otřesu hospodářského
a sociálního vývoje státu, potvrzuje
dočasný útěk od této předlohy.
Její přijetí by bylo znamenalo, že se
průměrně zvyšuje, na př. ve Velké
Praze, po 7 let od roku k roku nájem z jedné místnosti
o 125 Kč, čili sedmým rokem o 875 Kč,
takže by dostoupil nájem za jednu místnost
ve starém domě 1500 Kč.
Další veliká nespravedlnost byla by se projevila
v tom, že by přispěli do bytového fondu
nájemníci bytů nejmenších několikanásobným
obnosem, který by zaplatili nájemníci bytů
velkých, 5 pokojů přesahujících.
Jest zajímavá statistika z Velké Prahy, podle
které okrouhle odevzdávají v nájemném
nájemníci bytu s jednou kuchyní nebo jednou
kuchyní a jedním pokojem 38,9 mil. Kč, nájemníci
s jednou kuchyní a 2 pokoji 23,3 mil. Kč, nájemníci
s jednou kuchyní a 3 pokoji 19.7 mil. Kč, s jednou
kuchyní a 4 pokoji 10,2 mil. Kč, s jednou kuchyní
a 5 i více pokoji - jsou i 24pokojové byty v Praze
10,1 mil. Kč.
Podíváte-li se na tato statistická čísla,
vidíte, že nájemníci nejmenší,
tedy s jednou kuchyní a pokojem, byli by bývali
podle vládní předlohy zaplatili čtyřikrát
tolik do bytového fondu co nájemníci s byty
o 5 a více pokojích. Tatáž metoda distribuce
břemen, jako se projevuje v systémech berních.
Tyto zřejmé vady předlohy tisk 460 bylo možno
vyloučiti bez opuštění správných
principů.
Ukázal jsem ve sboru pro otázky hospodářské
a v Masarykově akademii práce řešení
na těchže principech s 5 stupnicemi pro zvyšování
nájmu, rozpočteného na 10 let a 300%, které
znamenalo pro nájemníky jedné kuchyně
nebo kuchyně s jedním pokojem nové zatížení
pouze o 5% vyšší než je zatížení,
uložené těmto nájemníkům
podle platného zákona na ochranu nájemníků.
Tedy pouze 5%! Při tom bylo by se získalo ve Velké
Praze do bytového fondu 850 mil. Kč za 10 let a
majitelům domů bylo by se odevzdalo ve zvýšeném
nájmu přímo na penězích 800
mil. Kč. Části ze zvýšených
nájmů, připadající majitelům
domů, byly by však odstupňovány podle
jedné stupnice pro 10 let platné, takže by
byly stejně percentuálně výnosné
domy s malými byty jako s byty velikými. Tím
by se odčinila nespravedlnost platného zákona
na ochranu nájemníků, podle kterého
jsou percentuelně výnosnější
domy s byty velikými než domy s byty malými
a početnějšími, ač tyto přispívají
nejvíce ke zmírnění bytové
nouze.
Bohužel, že za dnešního režimu občanské
majority poskytuje se poslanci oposice velmi málo příležitosti
ke kladné spolupráci v tvoření zákonů,
i když odkládá všecku stranickou mentalitu
v otázkách hospodářských ve
snaze prospěti především konsolidaci
vlastního státu. Dnes stačí odmítnouti
v této sněmovně i nejlepší myšlenku
ironickým a nedemokratickým poukazem, že jest
socialistická. A přece nebýti po státním
převratu v této sněmovně spolupráce
socialistů, sotva by se těšily dnes vládnoucí
strany občanské z urovnaných a stabilisovaných
poměrů Československé republiky. (Výborně!)
A proto svůj vděk osvědčují
dnes rušením práv demokracie, nevydávajíce
ze své državy jediný hmotný úspěch,
k němuž jim pomohlo často kompromisní
zákonodárství. (Výborně!)
Jsou však na bludné cestě ti, kteří
se v této sněmovně domnívají,
že také v republice Československé lze
činiti moc právem a demokracii vydati na milost
autokracii mezinárodní buržoasie. (Výborně!)
K vládnímu návrhu připojujeme mimo
některé pozměňovací a doplňovací
návrhy také resoluční návrh,
aby vláda pojala do příštího
dlouhodobého zákona o stavebním ruchu ustanovení
o mimořádné podpoře staveb v obci
hlav. města Prahy, jimiž by se urychlilo provedení
regulační části města, jež
by byly uznány vládním nařízením
z důvodů veřejných neodkladnými.
Mám za to, že není nutno, abych široce
odůvodňoval účelnost tohoto regulačního
návrhu, neboť je všeobecně známo,
že státní převrat učinil z Prahy
metropoli svobodného státu československého,
jejíž rychlý vývoj a přeměna
v hlavní město republiky žádá
také mimořádné podpory státu.
Myslím, že náš parlament neodepře
přijetí této resoluce, když béře
pohostinství v tomto sídelním městě.
Jestliže se usnesla slavná sněmovna v roce
1920 na zákoně o státní regulační
komisi pro Velkou Prahu s okolím, aby dala naší
metropoli moderní regulační a zastavovací
plán, který by v jednotné koncepci harmonicky
sloučil směrnice všestranného rozvoje
a stavby města, pak je také povinností této
sněmovny, aby vytvořila účinné
předpoklady, by pouhý plán proměnil
se také ve skutečnost.
Dnešní bytová nouze stěžuje provedení
téměř každé jen poněkud
odvážné regulace v neprospěch nejen
zájmu veřejného, nýbrž často
i v neprospěch malých nájemníků,
hledajících útočiště v
částech města nejvíce zdravotně
závadných. Však ministerstvo obchodu mohlo
by nám posloužiti svojí zkušeností,
kterou nabylo při stavbě své centrální
budovy u Štefánikova mostu.
Vzhledem k tomu, co jsem přednesl, mohu říci:
Přijímáme projednávaný zákon
jen jako nouzové jednoroční provisorium,
kterým si pomáhá nynější
vláda z politických rozpaků, nemohouc odolati
tlaku veřejného mínění, volajícího
přes 2 roky po zákonné úpravě
podpory stavebního ruchu. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Očekáváme s klidem a určitostí,
že do roka projednávati bude slavná sněmovna
zákon nový a lepší, který již
také ponese zjevné známky naší
kladné spolupráce, jež se řídí
nesobeckou snahou, vyřešiti nejtěžší
problém hospodářský, problém
bytový, dlouhodobým zákonem, který
by byl spolehlivou zárukou správného vývoje
zdravého národa a silného státu. (Výborně!
- Potlesk poslanců čsl. strany nár.
socialistické.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Bečko.
Uděluji mu slovo.
Posl. Bečko: Ctená snemovňa! Stavebný
ruch je podstatná súčiastka hospodárskeho
a sociálneho problému poválečného.
Otázka bytová sa týka v tejto dobe predovšetkým
širokých ľudových vrstiev, na ktorých
následky bydlenia objavujú sa nielen na prítomnej,
ale aj nasledujúcej generácii.
Štát československý veľmi výdatne
podporil rozmach stavebného ruchu. Čo sa dialo na
základe zákonov vynesených predchodzím
Národným shromaždením? Zákony
o stavebnom ruch u umožnily 36.667 bytov o náklade
4.644,680.971 Kč. Slovensko je účastné
na tomto náklade čiastkou 408 mil. Kč. Prečo
to je? Tu je potrebné, aby som so zreteľom na zvláštné
pomery na Slovensku poukázal na okolnosti, ktoré
práve zapríčiňujú to, že
Slovensko, ačkoľvek podľa pisateľa článku
"Výsledky stavebného ruchu na Slovensku"
v "Národnom Hospodáre" slovenskom platí
Slovensko z celkovej sumy daní úhrnom 15%, na podporách
na stavebnom ruchu štátom poskytovaných je
účastné len 8%. V tomto "Národnom
Hospodáre" napísal na cestu, keď vyšiel,
predseda a zakladateľ p. posl. Andrej Hlinka úvodný
článok. Preto práve tieto číslice
sú zaujímavé z tých dôvodov,
že strana ľudová v minulosti prevádzala
politiku výhradne negatívnu, venovala predovšetkým
všetko úsilie tomu, aby rozvrátila každý
kus existujúcej dôvery k platným zákonným
opatreniam, ktoré boly vynášané. A dnes,
keď je tu účastná na spolutvorení
týchto zákonov, zase vo smysle negatívnom
snaží sa pôsobiť na Slovensku tým,
že Slovensko informuje inak, neinformuje ho o tom, akú
strana ľudová robí politiku. Tu je zaujímavé
všimnúť si tohoto článku po tej
stránke, že dokazuje sa ním to, že 8%
z celkového nákladu, z celkove poskytnutej podpory
stavebnej Slovensku sa dostalo, ale nikde sa nepoukazuje na príčiny,
pre ktoré sa to stalo a nikde niet žiadneho príznaku
slovenských činiteľov, ktorý by nasvedčoval
tomu, že tu je vážny úmysel Slovensko
odviesť od tejto negatívnej činnosti, že
tu niekto má vážny úmysel, menovite
z dnešných vládnych strán, obzvlášte
strany ľudovej, vzbudiť smysel v pospolitom ľude
slovenskom pre vzájemnú súčinnosť
menovite pri riešení bytovej núdze, lebo núdza
bytová sa predovšetkým týka tohoto ľudu.
Ovšem tá mnohomluvnosť, ktorá je tu a
tie okolnosti, ktoré tu naznačil p. posl. dr Labaj,
kde vytýkal, že robotníctvo sa zabáva
v biografoch, že má smysel pre tance a iné
veci, ale že nemá smysel pre to, aby šporilo,
tieto okolnosti bránia tomu, aby sme mohli pospolitosť
slovenského ľudu priviesť na tú úroveň,
aby začal vážne myslieť o svojich problémoch.
Všetko svedči o opaku toho. Charakteristické
predovšetkým je to, že takýmito argumenty
má sa pozornosť Slovenska odviesť od oficielnej
politiky strany ľudovej, ktorú ona robí dnes.
Je treba zaoberať sa pri stavebnom ruchu aj s otázkou
nezamestnanosti na Slovensku, s tým, nakoľko otázka
nezamestnanosti drží sa na Slovensku v patrnosti,
nakoľko sa príčiny nezamestnanosti tiež
zisťujú a do akej miery je možné zistiť
podľa úradných záznamov skutočný
stav nezamestnaného robotníctva na Slovensku.
Zákon o stavebnom ruchu by mal predsa byť jednou podstatnou
súčiastkou, ktorá by poskytla značnej
čiastke nezamestnaného robotníctva na Slovensku
zamestnanie už či v mestách alebo na vonkove,
ktorá by poskytovala mimo toho v mestách slušné
bývanie týmto ubohým rodinám. Mám
zvlášte na mysli hlavné mesto Slovenska, Bratislavu,
a nie je treba ísť niekam, len sa prejsť okolo
starých zámeckých schodov v Bratislave a
presvedčíme sa, že to nie sú byty pre
ľudí, ale dúpatá v pravom slova smysle.
A práve teraz strana ľudová s pánom
dr Labajom, ako sociálnym politikom, má príležitosť,
aby zákon o stavebnom ruchu dával aj priamu finančnú
podporu a, nielen štátnu záruku. Týmto
by číslice pre článok do toho "Národného
Hospodára" ako výsledky tohoto zákona
boly o mnoho priaznivejšie aj na Slovensku, tu je príležitosť,
aby strana ľudová spôsobila že by bol štátom
poskytnutý aspoň príspevok na dobu 25 rokov.
To by ale bola pozitívna práca a tú nechcú
páni robiť a preto sa obmedzujú na kritiku,
že robotníci sedávajú v biografoch,
že nie je pravda, že by na Slovensku bola nezamestnanosť.
Prosím, budem hovoriť pravdu. Pán posl. Hlinka
ako predseda strany v úvodníku dnešného
"Slováka", číslo 61, napísal
toto a to charakterizuje veľmi náležitým
spôsobom, akým smerom má úmysel strana
ľudová robiť politiku z každého ohľadu:
"Na nezamestnanosť socialistických agitátorov
sme vyplatili dosiaľ 1500 milionov Kč. Kdo to zaplatí
a navráti? Naši socialistickí krikľúni?"
(Výkřiky.)
Prosím, pán posl. dr Labaj s tohoto miesta
hovoril, že sa robotníci bavia v biografoch, a pánu
predsedovi a vodcovi strany ľudovej Andrejovi Hlinkovi
nestačí, že nazval tých, ktori berú
štátnu podporu, darebákmi, ale dnes ich nazýva
socialistickými agitátory. To, pánovia, ani
trošku neposlúži ku cti strany ľudovej.
Takýmto spôsobom sa nedá zakričať
na Slovensku otázka, že ľudová banka dostala
vklad 10 mil. Kč bez úroku na 40 rokov. Takýmto
spôsobom sa nedá zakričať protiľudová
politika, ktorú robí ľudová strana,
aby sa postavila na nohy a zachránila svoje strannícke
podniky, kým robotníctvo hynie hladom.
Pán minister železníc vydal rozkaz, že
na práci tunelu porieckeho pri stavbe železnice Nové
Mesto n. Váhom-Veselí n. Mor. nesmie byť ďalej
pokračované, čiže práca na tomto
tunele musí byť zastavená. Ten rozkaz je vydaný
pod číslom 3364/27. Následok tohoto rozkazu
nemôže byť iný, ako to, že bude prepustené
prinajmenej 600 robotníkov. Prosím, čo pán
dr Labaj urobil, aby tomuto prípadu bolo zamedzené?
Máme dojem, že je to práve strane ľudovej
vhod, lebo bude viac tých robotníkov, o ktorých
bude môcť písať pán posl. Andrej
Hlinka, predseda a zakladateľ strany, že sú
to socialistickí agitátori, že sú to
darebáci. Postarali ste sa, aby dostali podporu títo
ľudia, zakročili ste v tejto veci? To nie, to už
nepatrí do rámca vašej politiky, o tieto veci
sa nestaráte, len na shromaždeniach ľudu o tom
vykladáte. A vy ste kričali o tých Krompachoch.
Pánovia z ľudovej strany, len si povedzte, akú
máte situáciu dnes, čo ste urobili, aby bola
zachránená továreň v Slavošovciach?
Tu nezáleží na tom panu dr Labajovi,
koľkoráz sa ide k ministrovi, ako sa pucujú
kľučky na ministerských dverách, záleží
na celkovej politickej línii strany. A tá je u strany
ľudovej v základe pochybná. Dávate súhlas
a súčasne intervenujete, aby ste na vonok ukázali,
že nám na veci záleží. Za ten čas
ale slovenský priemysel sa vesele ďalej odbúrava.
V tomto je dvojaká tvár vašej politiky. (Výkřiky.)