Středa 16. března 1927

Není pravdivé tvrzení ministrů financí a sociální péče, že na vydatnou podporu stavebního ruchu není úhrady. Když bylo možno vydati zákon o honorování válečných půjček, zákon o honorování dodávek válečných dodavatelů, zákon o sanačním fondu zkrachovaných bank - a nejnověji opět má býti vydán zákon o sanaci zkrachovaných německých spořitelen, - když je možno, abychom ve státním rozpočtu měli každoročně mnohamilionové položky na chov koní a stavbu prasečích chlívků, tím spíše je možno obstarati úhradu na stavbu lidových obydlí a tím přispěti ke zdravému vývoji příštích generací.

Oháníte se stále humanitářskými hesly a sociální péčí a při tom statisíce dětí hynou v doupatech beze světla, bez vzduchu a nutné potravy. Co jsou nám platny všechny vaše ústavy počínaje Masarykovou ligou a konče Červeným křižem, když nedáte lidu to, co potřebuje?

Bytová otázka v Československu a z ní se vyvinuvší bytová katastrofa musí býti léčena prostředky radikálními, t. j. musí býti obstarána úhrada na podporu stavebního ruchu z prostředků veřejných a na útraty těch, kteří platiti mohou. Máme velký počet kapitalistů, kterým vycházíte stále vstříc a kteří nejsou zdaněni tak, jak by býti měli, a proto v zájmu veřejném a za účelem odstranění bytové bídy musí býti zdaněni tak, aby kapitály, kterými vládnou, sloužily také jednou zájmům veřejným a ne k ukájení jejich nízkých choutek.

Na bytovou otázku musíme se dívati jako na obrovskou živelní katastrofu a škody touto katastrofou způsobené odstraňovati, je zájmem veřejným a proto povinností státu a obci.

Již v §u 365 občanského zákona máme ustanovení, podle něhož státní správa může zasahovati do soukromého vlastnictví, vyžaduje-li toho zájem veřejný. Další podrobná ustanovení máme v zákoně komunikačním z r. 1899 a ve stavebním řádu. Jest jen potřebí nyní, aby bylo použito také mimořádných prostředků. Takovým mimořádným prostředkem je také zákon vyvlastňovací, zvláště pokud se týká vyvlastňování stavenišť, vyvlastňování stavebních hmot a stavebního materiálu vůbec. Zákon tento musel by býti jasný, určitý, nepřipouštějící žádné byrokratické zdlouhavosti, čímž dobrá věc jen trpí. Proto se jeví železnou nutností, aby předložená osnova byla změněna tak, aby skutečně poskytovala zbraň proti spekulantům a kořistníkům z lidské bídy a pomohla k lidskému bydlení pracující třídě, která tvoří základ každého státu.

Pánové, to, co předložila vláda a čemu chcete říkati zákon o podpoře stavebního ruchu, nejen že není ani zdaleka tím, zač jej pokládáte, nýbrž je to přímo výsměch všem nebydlícím, bytovou katastrofou postiženým, neboť neřeší bytové otázky a bytové bídy vůbec.

Již v sociálně-politickém a rozpočtovém výboru domáhali jsme se svým návrhem, aby otázka bytová byla řešena plánovitě a velkoryse, aby bytové katastrofě bylo skutečně pomoženo. Opakujeme svůj návrh a voláme pracující třídu a všechny nebydlící, aby si na vás, pánové, takový zákon vynutili.

K návrhu samému. V hlavě I vládního návrhu mluví se o opatření stavenišť. Říká se, že lze použíti pozemků státních a státní správa se zmocňuje, aby pozemky k zastavění způsobilé, jichž nehodlá ona použíti prodala za náhradu obecné hodnoty. Je viděti, že státní správa nepřichází vůbec vstříc podpoře stavebního ruchu.

Co je to obecná hodnota? Obecná hodnota pozemků znamená cenu, která v dotyčné obci a v téže poloze se platí za 1 čtvereční sáh, to znamená, že státní správa bude se svými pozemky, které leží ladem, dělati výborné obchody. Chce-li státní správa stavebnímu ruchu prospěti, měla by dáti pozemky k disposici za cenu nabývací s připočtením skutečných výloh. Takto staví se státní správa na stejnou úroveň jako soukromí spekulanti.

V odst. 3 §u 2 se praví, že vyvlastění po zemků nepostihuje práv spojených s pozemkem nebo jiným předmětem, o jehož vyvlastnění jde. To znamená, že t. zv. služebnosti budou i na vyvlastněných pozemcích váznouti, což bude velkou překážkou stavebního ruchu.

Dále se praví, že především jest vyvlastniti příhodné pozemky již parcelované nebo pozemky neparcelované, pro které byla čára stavební a úroveň pravoplatně určeny a jsou k zastavění způsobilé. Jest nutno upozorniti, že ačkoliv máme stavební zákon podle kterého má každá obec míti správné plány polohy a plány regulační atd., je tisíce obcí, kde tyto plány nejsou nebo se na nich léta nepracuje a nejsou dohotoveny. Tu by muselo býti ustanovení v zákoně, podle něhož by byly povinny všechny obce nejdéle do jednoho měsíce míti plány polohy, plány regulační a stavební čáry přesně určené tak, aby po aktivování zákona nevznikly nové překážky.

Další nevýhodné ustanovení jest, dle něhož pozemky soukromé, vyjímajíc příhodné pozemky parcelované, mohou býti vyvlastněné jen tehdy, není-li v obci jiných pozemků způsobilých k zastavění.

Zde se dělá velká výhoda parcelářským spekulantům.

Jest jisto, že soukromí vlastníci pozemků budou se odvolávati na znění zákona a používati všech právních prostředků, aby buď vyvlastnění svých pozemků úplně zmařili, anebo aspoň oddálili do té doby, až bude v okolí postaven větší počet domů a tím cena jejich pozemků stoupne.

Zde právě měl býti pravý opak v předloze zákona. Pozemky patřící státu, obci atd. nejsou tak předmětem spekulačním jako pozemky soukromé, které jsou v mnoha, případech vhodným předmětem obohacování. Proto v zákoně mělo býti jasné a dvojí výklad nepřipouštějící ustanovení, podle něhož v prvé řadě mají býti vyvlastěny pozemky, které jsou ve vlastnictví soukromém, a to za cenu nabývací, s připočtením skutečných výloh a mírného občanského zisku, teprve v druhé řadě pozemky obcí a veřejných korporací, neboť při vyvlastňování těchto pozemků nebudou žádné průtahy a mimo to velká část obcí přichází sama vstříc v zájmu svého obyvatelstva a vlastního svého rozvoje. Město Praha na příklad prodává stavební pozemky družstvům všeobecně prospěšným i soukromým stavebníkům poměrně levně, a zvláště družstvům se vychází velmi vstříc.

Zákon vyvlastňovací zapomíná však úplně, že nestačí jen vyvlastňovati staveniště, ale že jest také nejvýše zapotřebí, aby byl obstarán a zajištěn stavební materiál, cihly, vápno, kámen, písek atd. Proto v zákoně muselo by býti přímé ustanovení o vyvlastění cihelen a pozemků s ložisky cihlářské hlíny, pískoven, kamenných lomů, vápenic a cementáren a stavebního materiálu vůbec. Proto je nutno, aby také na tuto okolnost v zákoně bylo pamatováno a aby byl návrh v tomto směru doplněn příslušnými paragrafy, dávajícími právo obcím a státu, vyvlastniti všechny podobné podniky v zájmu veřejném. Dále zákon naprosto nepočítá se spekulací a ziskulačnosti kartelů a sindikátů se stavebními hmotami. Jako nutný doplněk zákona musel by býti ještě oddíl, podle něhož by byly rozpuštěny všechny kartely a syndikáty a zrušeny všechny jejich prodejny a kanceláře. (Posl. Mikulíček: A co s poslanci, kteří jsou členy těchto syndikátů?) - Ty do kriminálu!

Všech těchto ustanovení v návrhu vládním postrádáme, a má-li vláda opravdu úmysl stavebnímu ruchu prospěti, musí býti zákon v tomto směru doplněn.

Také ve vládním návrhu postrádáme jakéhokoliv ustanovení o stavební povinnosti, která by zákonem měla býti přímo uložena státu, okresům a obcím. Může-li stát, postaví-li v ně které obci vojenské kasárny, uložiti obci, aby postavila byty pro důstojníky, proč by ne mohla býti zákonem uložena povinnost státu, okresům a obcím, aby pro své nebydlící občany postavily lidské obydlí?

Ustanovení o státní záruce ve vládním návrhu znamená uzákonění politické protekce a korupce. Vládní návrh o stavebním ruchu v tomto směru potvrzuje v plné míře naše tvrzení, že podporování stavebního ruchu v Československé republice je dokonalým švindlem a podvodem, neboť v § 30, odst. 2 se výslovně praví: "Na poskytnutí podpory podle ustanovení této hlavy nemá nikdo nároku." - To znamená, že bude nyní podle tohoto zákona v Československé republice uzákoněna protekce a korupce. Státní podpora se nebude tedy podle tohoto zákona poskytovati tomu, kdo nemá bytu a chtěl by si jej postaviti, nýbrž, státní správa může poskytovati a bude poskytovati podle tohoto zákona podpory na byty jenom tomu, kde ona sama dle své libovůle rozhodne. Vedle toho se budou podporovati stavby těch stavebníků, kteří mají peníze a mohou si vystavěti obydlí o 80 m2 podlahové plochy, to znamená o jedné kuchyni a třech pokojích, avšak, kdo nemá peněz, nebude si moci postaviti ani obydlí o jedné nebo o dvou světnicích.

Bude tedy pokračováno ve stavbě vilových čtvrtí, jako je pražská Vořechovka, ale nebude nic učiněno pro chudáky, kteří bydli v dřevěných boudách na Žižkově, v Proseku, ve Vysočanech a jinde, nebo dokonce ve skalních děrách jak je zjištěna celá řada případů v celé Československé republice.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Pane kolego, vaše řečnická lhůta již uplynula.

Posl. Štětka (pokračuje): O podrobnostech zákona bude mluviti druhý náš řečník z klubu.

S ohledem na ohromnou nezaměstnanost, s ohledem na ohromnou bídu a drahotu a s ohledem na bytovou katastrofu žádáme jménem celé pracující třídy, aby byl vydán zákon který by dal pracující třídě práci, který by dal pracující třídě chleba, který by dal pracující třídě lidské bydlení. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Pana posl. Štětku jsem povinen ve smyslu jednacího řádu volati pro neparlamentní výroky k pořádku. Činím tak dodatečně. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Další slovo má kol. posl. dr Labaj.

Posl. dr Labaj: Slávna snemovňa! Naše zákonodarstvo už od samého prevratu počínajúc stále zaoberá sa stavebným ruchom. Vynieslo už viac zákonov na tomto poli, obetovali sme na pozdvihnutie tejto akcie už viac stomilionov korún... (Výkřiky komunistických poslanců: Dejte pozor, když budete oposičně mluvit, vyloučí vás ze strany!) Ja som aj opozičný, ale zákon odhlasujem!

Obetovali sme mnoho stomilionov korún na povznesenie stavebného ruchu, ale pri tom všetkom vidíme, že bytová núdza ešte vždy jestvuje. Podľa mojej skromnej mienky príčina tohoto väzí v tom, že náš zákon na ochranu nájomníkov v mnohých ohľadoch má svoje chyby a vady. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Zákon na ochranu nájomníkov má cieľ chrániť výlučne chudobných nájomníkov. Žiaľ bohu, o našom zákone na ochranu nájomníkov toto povedať nemôžeme. Dnes v tejto otázke stojíme tak, že kým na jednej strane obetujeme stámiliony na pozdvihnutie stavebného ruchu, na druhej strane s niektorými nesprávnymi a chybnými odstavcami zákona na ochranu nájomníkov tak rečeno sami hatíme stavebný ruch.

Zákon na ochranu nájomníkov je skutočne dvojsečný meč, má chrániť výlučne len chudobných nájomníkov. Nielen že neslúži chudobným nájomníkom, ale opačne škodí im. Lebo akonáhle chráni rovnako tak chudobných ako aj zámožných nájomníkov, takto možno tým zámožným nájomníkom, aby zákonom súc chránení nemuseli stavať a aby mohli vo velkých bytoch za lacné nájomné a na úkor chudobných nájomníkov bydlieť. Naproti tomu, keby zákon o ochrane nájomníkov nechránil zámožných nájomníkov, v tom páde by títo boli prinútení stavať a takto by napomáhali stavebnému ruchu. Chyba je ďalej, že zákon o ochrane nájomníkov týchto zámožných a nezámožných nájomníkov rovnako háji, aj v tom ohľade, kde sa jedná o povýšenie nájomného. Toto je zase nesprávné, a to preto, lebo tým, keď rovnako háji i tých zámožných ohľadom povýšenia nájomného, zase len dáva im možnosť, aby títo nestavali. Keby ale naproti tomu dovolil povoľovanie zvýšenia pri zámožných nájomníkoch, tak týchto zase indirektne núti ku stavbám a tak by sa zase len pomáhalo tej bytovej núdzi.

Náš zákon na tieto chyby trpí. Ja poznám u nás na našom vidieku jedného drevoobchodníka, ktorý dcére dal veno 1/4 mil. korún, ale za to si tento nepostaví dom. Prečo? Lebo za 2000 korún má 5izbový byt a chráni ho zákon, a tak samozrejme bol by hlúpy, aby staval, keď ho zákon na ochranu nájomníkov sám háji.

Zákon na ochranu nájomníkov, ako som povedal, je dvojsečný. Akonáhle chráni i zámožných, tak škodí. Na tieto chyby som ja už viacrazy poukázal tak s tohoto miesta ako aj v sociálne-politickom výbore. Koľkokrátkoľvek som o tom hovoril či už o zákone na ochranu nájomníkov, či o zákone o stavebnom ruchu, vždy som na to poukázal. Žiaľ bohu, ne našiel som porozumenia a preto ešte aj dnes sa topíme v bytovej núdzi a dnes zase musíme obetovať 120 milionov na povznesenie stavebného ruchu.

Čo sa samého tohoto návrhu týče, neskladám v ňom veľké nádeje, a to preto, lebo neodstránily bytovú núdzu ani tie zákony predošlé, ktoré umožnily (Výkřiky komunistických poslanců) aj podporu v hotových peniazoch, tým menej odstráni tento zákon, ktorý na miesto podpory v hotovosti poskytuje len štátnu záruku.

Podľa tohoto návrhu štát zaručí 40% stavebných nákladov v druhom poradí. V prvom poradí si môže zase získať pôžičku a nechať poistiť proti druhému veriteľovi pre ďalších 35%, pri činžáku 40%, spolu 70%, poťažne 80%, zo svojho musí dať 25%, poťažne 20%, ako som sa už zmienil.

Tento spôsob poskytovania tejto štátnej záruky podľa mojej mienky nedržím za dosť šťastlivý, a to preto, keď vezmeme len za základ postavenie jednoizbového a jednokuchyňového domčoku - u nás na Slovensku postavenie takého domčoku stojí minimum 50.000 Kč - v sociálne-politickom výbore síce bolo uvádzané, že stojí 30.000 aj 25.000, neviem, môže byť, že pri veľkých nájomných domoch je to možné, ale kde sa rodinný domčok stavá, je to nemožné. U nás na Slovensku postavenie takého domčoku rozhodne stojí 50.000 Kč.

Keď vezmeme, že 75% si vypožičia, tak si vlastne musí vypožičať 37.500 Kč. Od tohoto obnosu musí úroky platiť. Nakoľko u nás na Slovensku sporiteľne nie sú tak rozšírené, ako v historických zemiach, tak tento úver nedostane nikde na nižšie než na 10%, bude musieť platiť 3750 Kč. Ja sa pýtam vás, či ten robotník alebo podúradník pri štátnom úrade, ktorý má, myslím, 12.000 ročného platu, je v stave platiť 3750 Kč? Myslím, že nie, lebo ináč musel by si to od úst utrhnúť. Čo nastane? Nastane to, že sa tieto úroky rozmnožia, zdvojnásobia a ztrojnásobia, zadĺži sa a nastane doba, kedy musí štát s jeho štátnou zárukou zakročiť Štát síce zakročí, vyplatí úroky i chybujúcu istinu, ale ďalej majetník domčoku nebude oslobodený od držby, lebo vystúpi proti nemu znova štát ako veriteľ a bude ho stále prenasledovať a čo pri ňom najde, mu sosekvestruje, lebo nakoľko v zákone nie je presne vyjadrené, že jeho domčok je oslobodený od exekúcie, mám obavu, že sa prípadne tento zákon bude vysvetľovať tak, že mu i tento domčok soberú so strany štátu. Je síce pravda, že je povedané, že ministerstvo financií, rešpektíve ministerstvo soc. pečlivosti môže odpísať držbu v páde nedobytnosti, ale nie je jasné, či nevzťahuje sa to tiež na domčok, keď nemá iných prostriedkov. Tedy to je veľmi subjektívné, toto môžeme si vykladať, ako chceme. Komu štát chce, môže odpísať, komu nechce, nemusí odpísať. Obávam sa, že sa to bude prevádzať podľa politického kľúča, že čo sú politicky spoľahliví, tým sa odopíše, a čo nespoľahliví, sa neodopíše a takto sa to môže vysvetlovať. Tak môže nastať prípad, že ten majiteľ domčoku nielen že o domčok prijde, ale prijde aj o ostatný majetok, o 12.500 Kč, ktoré doň investoval.

Myslím, že toto je trochu nebezpečné podnikanie a že do tak hazardnej stavby náš ľud sa ani mnoho nepustí, lebo človek sa bojí prirodzene zadĺženia a menovite, keď vie vopred, že štát ho bude prenasledovať, že financi stále budú na neho chodiť a kde bude mať tú najmenšiu movitosť, tú mu hneď sosekvestrujú. Preto do takej stavby sa ľudia - aspoň u nás na Slovensku - púšťať nebudú. Ja som tiež na Slovensku aspoň na vonkove nevidel, že by sa takéto rodinné domky stavaly, až na činžáky, ktoré stavajú rôzné družstvá, lebo pri týchto nájomných domoch je stavba lacnejšia a postavenie jednoizbového bytu stojí menej.

Myslím, slávna snemovňa, že šťastnejšie by bolo skutočne, keby náš štát, rešp. ministerstvo dalo istú finančnú podporu každému, kto chce stavať, hoci menšiu, ale aby vedel, že ju má, že je domčok jeho vlastníctvom a že s ním môže dišponovať a nehrozí mu nebezpečie, že ho bude štát prenasledovať, že mu budú sekvestrovať veci a že ho hmotne na nivoč privedú. Je pravda, že v takom páde by stavby boly menej početnejšie, lebo nestavali by toľko, lebo keď štát menej dá, musí ten patričný viac do toho investovať, a nemáme veľa tých, ktorí majetkom dišponujú. Ale to, čo si postaví, bolo by jeho a nebol by v tom ohrožený. Toto je pri dnešných pomeroch nemožné, a to z tej jednoduchej príčiny, lebo naše ministerstvo financií hneď na to povie: Nemám k tomu groše.

Myslím, že tu by bolo bývalo prospešnejšie, keby bol do tohoto návrhu skutočne ten spôsob vymáhania istého stavebného fondu prevzatý, ktorý je v predošlom zákone číslo myslím 460. V tomto návrhu sa hovorí, že v starých bytoch, v starých domoch sú byty pomerne lacnejšie než v nových stavbách, poneváč nové stavby sú vyňaté zo zákona o ochrane nájomníkov, a naproti tomu byty v starých domoch sú viazané zákonom o ochrane nájomníkov, a tak dnes vidíme, že byty v nových stavbách sú o veľa drahšie než v starých a na mnohých miestach vidíme, že v nových stavbách sú byty ľahko k dostaniu a naproti tomu, nedajbože toho nájomníka zo starého bytu dostať, lebo on tam dobre býva a lacno, a preto veľmi spravodlivé by bolo, aby zákon na ochranu nájomníkov bol použitý ku zvýšeniu nájomného v týchto starých bytoch a toto plus, ktoré by sme získali, nedať patričným majiteľom domov, ale nech by to štát sobral a použil toho ako fondu, ktorý by mohol slúžiť na krytie týchto výdajov vyskytnuvších sa pri podporovaní stavebného ruchu.

Slávna snemovňa! Pri prejednávaní tohoto zákona nemôžem bez poznámky nechať, že naše Slovensko pri udeľovaní tejto stavebnej podpory je ukrivdené. Ja som si zaopatril isté dáta z ministerstva soc. pečlivosti, z ktorých vysvitá, že vlastne z týchto stavebných fondov, z tejto stavebnej podpory Slovensku sa vlastne ani hádam 8% neudelilo. Tu je jeden výkaz, kde je uvedený stavebný náklad, a je tu rečené, že v Čechách stavebný náklad až do r. 1926 činí 3.275,000.000 Kč, na Morave a vo Sliezsku 1.061,000.000 Kč a naproti tomu na Slovensku len 456 mil. Kč. Z toho vidíme, že na Slovensku ani jedna desatina sa neinvestovala. Z toho bolo štátom zaručené 1.100,000.000 Kč a v hotovosti bolo vyplatené 700 mil. Kč v historických zemiach a na Slovensku len 80 mil. Kč.

Vidíme tedy, že tento pomer je veľmi nespravodlivý a že sa skutočne Slovensku krivdí, a nie dosť na tom, že sa Slovensku dalo len 80 mil., týchto 80 mil. vlastne ani Slováci nedostali lebo naší Slováci, žiaľ bohu, mnohí ani nevedeli, že nejaká takáto podpora existuje a mnohí, keď i vedeli a uchádzali sa o ňu, boli zase z politických dôvodov odmietnutí s ich žiadosťami a tak týchto 80 mil. dostaly zase len družstvá viac-menej české.

Aby som na to poukázal, uvádzam, že stavebný náklad na Slovensku u družstiev činí 325 mil., pri obciach 63 mil. a pri súkromníkoch 51 milionov. Tedy vlastne za slovenské peniaze môžeme počítať výlučne len tie 63 mil. a 51 mil., 114 mil. korún a 325 mil. korún, to dostaly družstvá, ktoré sú českého pôvodu, tedy Slováci vo skutočnosti na Slovensku dostali len 114 milionov a k tomu primerane patričnú podporu.

Žiaducným by bolo, aby v budúcnosti skutočne úrady sa postaraly o to, aby publikum, ktoré mieni stavať, bolo upozornené na výhody týchto stavebných zákonov a aby sa slovenskí uchádzači podporovali a ich prosby aby boly prajne vybavované.

Slávna snemovňa! Poznamenávam, že ministerstvo financií avízuje vždy a i pri prejednávaní tohoto návrhu v soc.-politickom výbore, že peňazí nemá. Naše socialistické strany to tiež vytýkajú a uvádzajú, že skutočne robotníctvo býva v zlých bytoch, že býva vo vogónoch, v barákoch, menovite tu v Prahe. Stále sa odvolávajú na Prahu. Uznávam, že je skutočne v Prahe veľa ľudí, ktorí v neľudských bytoch bývajú, ale zase, pánovia, nemôžete žiadať od nás, ktorí zastupujeme to vonkovské daňujúce obecenstvo, aby sa nové stá a stámiliony daní, uvaľovaly na to vonkovské obecenstvo za tým cieľom, aby sa vám v Prahe prípadne paláce stavaly. Veď Praha je dnes raz tak veľka, ako bola pri prevrate. Uvádzate, že vo veľkej biede žije, že si robotníctvo nemá z čoho stavať atď. Uznávam to, veď som sám na čele robotníckej organizácie, že robotníctvo (Výkřiky komunistických poslanců.) skutočne málo zarába, ale musíte nahliadnuť, že i na strane tunajšieho robotníctva je trochu chyba, a to v tom smysle, že robotníctvo nešporuje. Uznávám, že málo zarába, ale tiež viem, že pražské kiná nestačia, vieme, že tanečné zábavy sa deň so dňa vydržujú, vieme, že kabarety sú stále plné a že z mnoho procent chudobné robotníctvo plní tieto tanečné zábavy. Kto má raz peniaze na kiná, nech sa učí šporovať, nech si ukladá. (Výkřiky komunistických poslanců.) Mňa v tejto veci vy nepresvedčite. Nikdy nepripustíme k tomu, aby ste vy chodili do kina a bavili sa a aby vám potom štát z daní daňujúceho vonkovského obyvateľstva staval byty. Mýlite sa veľmi v tej veci. Naučte sa trochu šporovať a potom prijdete do lepšieho položenia. (Výkřiky čsl. soc.-demokratických a komunistických poslanců.) Mal som jedného profesora, ktorý mi povedal: Každý človek, keď chce, môže ukladať, môže šporovať. Keď zarobí denne 20 Kč, môže uložiť jednu korunu, keď zarobí 10 Kč, môže uložiť 50 hal., ale vždy nech si za zásadu drží uložiť. Nech si uloží, aby, keď prijdú horšie časy, mohol si za to byt postaviť. Pánovia, darmo budete kričať, v tom mňa nepresvedčíte. My nikdy nepripustíme, aby ste sa zabávali a aby naše daňujúce obecenstvo, medzi ktoré patrí i slovenské ubohé robotníctvo, vám v Prahe paláce stavalo. (Výkřiky posl. dr Dérera.)

Slávna snemovňa! Zákon o stavebnom ruchu má aj iné menšie vady, medzi inými menej významnými je i tá, že sú pri t. zv. rozhodčích súdoch advokáti vytvorení. Tuná nehovorí zo mňa advokát, ja sám som vo veľa rozhodčích súdoch pojednával, ale nikdy som od robotníctva platu nepožadoval, lebo keby som bol žiadal, boli by ma kameňovali. Ale nedržím to za správné v záujme robotníctva, poťažne v záujme zamestnávateľa, lebo mám zkúsenosti, jestli si k tomu rozhodčiemu súdu nepostaví tá patričná stránka človeka, ktorý veci a zákonu rozumie, tak práve z tej príčiny, že má nerozumného zástupcu, môže prehrať a v tomto ohľade ide to na úkor verejnosti, na úkor robotníctva, poťažne zamestnávateľa. Ja viem, že rolu v tom hrala okolnosť, že advokát by veľa požadoval. Ale v tom ohľade dala by sa zjednať náprava v tom smysle, že by sa určila taxa o 50% menšia, než je v iných prípadoch ustálená, aby tak robotníctvo nebolo vystavené tomu, že následkom špatného zastúpenia prehrá prípadne spravodlivú svoju záležitosť. (Posl. dr Dérer: Koľko máte nezamestnaných?) Máme nezamestnaných, žiaľ bohu, ale toho ste vinní vy, lebo po 8 rokov, čo ste boli vo vláde, dovoľovali ste odmontovávať všetky slovenské továrne. (Výkřiky posl. dr Dérera.) Ako sme my vo vláde, slabošovská továrňa mala byť zastavená, a práve naša strana to bola, ktorá sa zasadila, aby nebola zastavená. Tedy to nám nemôže nikto vytýkať, že by sme my zabudli brániť na Slovensku priemysel. Keby ste ho vy za 8 rokov, čo ste boli vo vláde, bránili tak ako my, keď sme vo vláde!


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP