Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Krumpe (pokračuje): Kdybyste měli
dosti slušnosti ve schůzích, mohli bychom s
vámi konati schůze. Jestliže však na důvody
odpovídáte řvaním, pak se s vámi
nemůže již debatovati. Tak se nedebatuje, že
jeden mluví, a druhý je překřikován.
(Německé výkřiky: Kde to bylo?)
V Krásné Lípě! Zeptejte se svého
soudruha senátora Reyzla, ten vám to řekne.
(Německé výkřiky na levici.)
Byla podána k zákonů resoluce, o níž
bych si přál, aby ji ministr financí nepovažoval
jen, za resoluci, nýbrž za striktní přání
celého parlamentu, totiž resoluce, již se vláda
vybízí, aby se zasadila u všech peněžních
ústavů a, v úvěrních ústavů,
aby byl poskytnut dostatečný stavební úvěr
při nízké úrokové míře.
Bylo by dobře, kdyby táž režie, která
dnes vyhnala do velké výše státní
půjčky, byla s to, aby také snížila
úrokovou míru z hypotekárních, zápůjček.
Neboť celé umění stavěti závisí,
vlastně na stavebním úvěru a na levnosti
úrokové míry. Dnešní vysoká
úroková míra stavění úplně
znemožňuje. Zúročení 8 nebo dokonce
81/2% odsuzuje každou stavbu již
předem k nevýnosnosti, způsobuje dokonce
nebezpečí, že se do novostaveb nikdo nebude
moci nastěhovati, poněvadž není dostatečné
solventní poptávky. Banky a peněžní
ústavy mají na dnešní bytové
tísni plnou míru viny. Odňaly stavebnictví
úvěry a odpíraly mu úvěry,
a musím bohužel říci, že německé
peněžní ústavy počínaly
si zde nejhůře. Jestliže my Němci nemáme
dnes náležitého podílu na 4 miliardách
Kč dosud povolené a 800,000.000 Kč dosud
vyplacené záruky, máme za to co děkovati
našim peněžním ústavům.
Včera pro, hlásil p. posl. Simm, že
město Jablonec mělo státní záruku
na ohromnou, stavbu domů, že však nebylo možno
sehnati nutný stavební v úvěr, kletba
tehdejší politiky, která odpírala státní
záruku, kletba celého směru, který
odmítal i státní papíry a raději
je vyměňoval za marky. A naše německé
peněžní ústavy nechaly nás tehdy
hanebně na holičkách. Mám příklady,
že německé pokladny se zdráhaly povoliti
stavebním družstvům úvěr na státní
záruku, že však později, když v místě
stavělo české stavební družstvo,
tomuto úvěr poskytly, poněvadž se obávaly,
že odepření úvěru mohlo by míti
pro ně snad nepříjemné následky.
A tím stůněme. Tak je tomu i nyní.
Jsme v době nesmírného přebytku peněz,
přebytku peněz, který se všude pídí
po možnosti, je uložiti. Proto stoupají státní
půjčky. Oficielní zprávy mluví
o znepokojujícím přebytku peněz, a
dnes se prohlašuje, že více než 2 miliardy
uvolněných peněz čeká na možnost,
kde by byly uloženy. Na jedné straně tedy nemožnost
peníze uložiti a na druhé straně nemožnost
obdržeti stavební úvěr. Zde jest místo,
kde musí zasáhnouti státní péče,
aby byl učiněn konec tomuto skandálu. V poslední
době byla sice opět snížena úroková
míra o 1/2 %, avšak jak u zápůjček
tak také u vkladů rozpětí 4 až
5% zůstalo dosud zcela nezměněno a tímto
rozpětím hyneme. To jest z hlavních překážek
pro získání dostatečného počtu
obytných místnosti. Toto rozpětí musí
býti odstraněno. Není si tudíž
snad potřebí přáti, aby stát
poskytoval podpory stavební, aby pouze toto úrokové
rozpětí pro jednotlivce bylo učiněno
méně citelným, neboť tím se vysoká
úroková míra udržuje. Bylo by bývalo
údělem 3 miliard Kč zamýšleného
stavebního fondu bytového, aby tuto úrokovou
míru udržel a uměle stabilisoval.
Byl namnoze vznesen požadavek, aby ministerstvo předložilo
přesnou statistiku o dosud udělených subvencích,
roztříděných zejména s hlediska
národnostního. Já jsem se podjal sám
tohoto úkolu a dal jsem si předložiti v ministerstvu
sociální péče velkou část
těchto přehledů, což ostatně
může učiniti každý poslanec. Dospěl
jsem k poznání, že taková statistika
pro nás Němce sotva asi bude možná.
Lze sice zjistiti, zda nějaké německé
nebo české družstvo obdrželo podporu,
nebo nějaká německá nebo česká
obec. Avšak při soukromých podporách
statistika selhává, poněvadž nikde není
udáno, zda příjemce podpory jest Němec
či Čech. Proto také má tento návrh
jen problematickou cenu.
Podobné, jako jest promeškání bank,
jest promeškání průmyslu. Včera
bylo poukázáno na to, že se průmysl
nedívá na opatřování bytů
s hlediska ukládacího. Největší
promeškání průmyslu se datuje z let
vysoké konjunktury. Daňové zákony
vycházely tehdy tak daleko vstříc, že
stavební náklad byl by býval ze 60% placen
státem, neboť daňové úlevy umožňovaly,
že 80% výrobních nákladů novostaveb
mohlo býti započítáno jako výdaj
a odečteno od příjmu. Jestliže tato
suma byla větší nežli roční
příjem, daňové zákony umožňovaly,
aby se tato suma výdajů rozdělila na 10 let,
takže se jednotlivec mohl tím osvoboditi od placení
daně z příjmů na mnoho let. Avšak
náš průmysl raději platil celou tuto
sumu státu na daních, místo aby použil
těchto velikých výhod a za to opatřil
zejména dělnické byty a sám sobě
zjednal výnosné hodnoty. Byl by to samozřejmý
požadavek, aby průmysl stavěl nejen místnosti
pro kotle a stroje, nýbrž také pro dělníky,
aby mohli bydleti na blízku svých pracovních
míst. Avšak při tom mám na mysli dělnická
obydlí v podobě činžáků,
nemám na mysli známé kolonie, na něž
se úmyslně nadepsala slova "dělnické
byty", neboť jinak někdo by tím byl mohl
mysliti něco jiného, vězení nebo ještě
něco horšího. Tyto kolonie mívají
vzezření, že se člověk cítí
přímo deklasován, jestliže jest nucen
v nich bydleti.
Ani nejlepšími návrhy stavebních zákonů
nebudeme moci úplně odstraniti bytovou tíseň,
můžeme ji jenom zmírniti, neboť bytová
tíseň jest součásti celkové
sociální bídy a každá hospodářská
krise nadělí nám novou bytovou tíseň.
I kdyby zde byl přespočet bytů, bude stále
ještě bytová tíseň, pokud budou
lidé, kteří nebudou moci platiti činži
z bytu. Bytová tíseň jest právě
částí všeobecné tísné
a bude odstraněna jen zároveň se všeobecnou
tísní, zejména tam, kde je bytová
tíseň způsobována vlastním
zaviněním. Zjednání obytných
místností neodstraní vždycky ještě
bytové tísně. Učinil jsem smutné
zkušenosti. Opatřil jsem nebydlícím
překrásný byt, poněvadž dříve
musilo spáti a žíti 13 osob v pokoji a v kuchyni.
Po jednom roce žilo a spalo v tomto bytě 14 osob,
poněvadž vzali k sobě zase celou spoustu nocležníků
a jak se tito lidé jmenují, a tak si způsobovali
sami bytovou tíseň právě takovou,
jaká byla dříve a ze které jsem je
vysvobodil. Kde vzniká bytová tíseň
vlastním zaviněním, jest všechna pomoc
marná, zde musí nastati reforma netoliko pokud se
bytu týče, nýbrž reforma u člověka
samého.
Bytová péče jest ze všech oborů
péče nejdůležitější.
Jestliže se pan ministr financí obává
zařaditi rozpočtovou položku pro bytovou péči,
nepostupujeme s ním harmonicky. Žádáme,
aby do každého rozpočtu byly zařazeny
značné položky na bytovou péči.
Bude stěží možno utvářeti
celou otázku bytovou tak, aby se sama odstranila novými
daněmi, které se ukládají. I když
pan ministr financi hledá jiné východisko,
na konec mu to přece jen přijde do rozpočtu,
neboť ať nastoupí jakoukoli cestu, ať je
to v podobě daně na stavbu bytů nebo zvýšení
činží, přijde to do rozpočtu,
neboť při dnešních platových a
mzdových poměrech není možná
ani bytová daň pro nájemníky, ani
značné zvýšeni činže. Tomu
musí buď předcházeti nebo zároveň
s tím nastati změna platů a mzdy, má-li
nastati v nějaké podobě značnější
zvýšení činží. Bytová
péče jest prvním bodem veškeré
péče, tam začíná. Péče
musí začíti u zdravého člověka,
nikoli u nemocného, nesmí se zabývati jen
člověkem nemocným, kterého namnoze
již nelze zachrániti. A hlavním důvodem
jest péče bytová, poněvadž činí
zbytečnou velké množství jiných
podpůrných opatření, útulky
pro tuberkulosní, dětské opatrovny a pod.
Proto vítáme všechny kroky, které jsou
v této věci podnikány. Vládní
strany měly ještě málo času,
aby se zplna velikou touto otázkou zabývaly. Víte,
že letní návrh tisk 64 jednomyslně a
s ohromnou břitkostí byl odmítnut nejen všemi
interesovanými stranami, nýbrž i všemi
skupinami zájemců. Vina, že nemáme vhodného
zákona o podpoře stavebního ruchu, nespočívá
na vládních stranách, které od října
mají možnost pracovati na návrzích zákonů
a předkládati je sněmovně. Vina počala
u koaliční vlády a velkou mezeru nenechala
vzniknouti snad nějaká německá vládní
strana, nýbrž sociálně-demokratický
ministr sociální péče, který
dopustil, že 30. června 1923 vypršela pro většinu
míst platnost zákona o podpoře stavebního
ruchu. Bytová péče jest nejdůležitější
sociální úlohou. Proto hlasujeme také
pro tento návrh, nikoliv snad proto, poněvadž
bude značnou měrou čeliti bytové tísni,
nýbrž poněvadž považujeme návrh
za přechod a za začátek nového zákona
o podpoře stavebního ruchu, který se bude
zabývati celým souborem otázek, který
poskytne nejen osvobození od berní a jakousi legendární
státní záruku, nýbrž poskytne
opravdovou stavební podporu, aby zlevnil stavby i bydlení.
V tomto smyslu hlasujeme pro tento návrh. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
jest p. posl. Štětka. Dávám mu
slovo.
Posl. Štětka: Pánové! Jest mylný
názor, že bytová otázka a bytová
krise jsou následkem poměrů vyvolaných
světovou válkou. I odborníci z kruhů
vědeckých dosti často tuto nepravdu za pravdu
vydávají, protože počítají,
s nynějším stavem, kdy poptávka po bytech
jest větší než nabídka. Ale zapomínají,
že bytová otázka a bytová krise byly
již v době, předválečné,
jenže nevystupovaly na povrch tak ostře a v takovém
rozsahu, jako je tomu dnes. Československo jest bývalou
součástkou starého Rakouska, v Rakousku si
vlády na řešení otázky bytové
mnoho nepotrpěly a ponechávaly její řešení
jedině a výhradně soukromé spekulaci,
a proto také Rakousko patřilo mezi státy,
kde se bydlelo nejhůře. Co to bylo platné,
že nabídka bytů byla větší
než poptávka, když mzdové poměry
dělnictva, zvláště nekvalifikovaného
dělnictva zemědělského, byly takové,
že tyto kategorie dělníků, mnohdy nemohly
platiti ani 240 až 300 K ročního nájmu
z bytu o kuchyni a pokoji, a proto, byli dělníci
nuceni najímati za své obydlí různé
díry, sklepní byty bez světla a bez vzduchu,
žili v bytech přeplněných a zdravotně
závadných. Úřady zasáhly a
zakazovaly v bydlení v takových bytech, jen když
došlo k udání a byly nuceny, na základě
tehdy platného zákona zakročiti. Co jest
platno, že dnes v Československé republice
za stávajících poměrů a řádů,
kde soukromé vlastnictví je pokládáno
za svaté a proto nedotknutelné a kde se počítá
s člověkem až tehdy, má-li peníze
anebo je-li majitelem domu, když podle časopisu "Realita",
orgánu to československých lichvářů,
jak mohu zde dokázati, nabízí se, ku prodeji
celá spousta domů s uprázdněnými
byty k okamžitému ubytování? Na př.:
dům v Praze II za 850.000 Kč k okamžitému
bydlení, dům v Praze I za 30.000 Kč, menší
třípatrový dům v Praze III, dům
u Stromovky, atd. Mohl bych zde uvésti 300 případů,
kde jsou na prodej domy, statky a vily celkem asi o 2000 bytech,
a to v samotné Praze. A může někdo popříti,
že by uvnitř Prahy nebyla celá spousta prázdných
bytů, které jsou k pronajmutí, ovšem
za ohromné nájemné, kde z jedné místnosti
požaduje se přímo nestydatá činže
až 4000 Kč, které se vyžadují za
několik let napřed vedle odstupného a stavebního
příspěvku u nových bytů?
Ptám se, může někdo z dělníků,
státních a veřejných zaměstnanců
a také úředníků při
dnešních důchodech platiti tak vysoké
nájemné? Je tu týž poměr, jako
za starého Rakouska, ba ještě horší,
neboť mzdové poměry pracující
třídy, která je nejvíce bytovou katastrofou
postižena, jsou takové, že nepostačují
ani k opatření životních potřeb,
a průměrná mzda kvalifikovaného dělníka
činí kolem 200 Kč a nekvalifikovaného
kolem 100 Kč týdně. Bytová otázka
neznamená tedy jen nedostatek bytů, neboť nedostatek
bytů budeme míti i tehdy, když již nedostatek
bytů bude odstraněn, ale bytová otázka
znamená také byty nezdravé, přeplněné,
beze světla a vzduchu atd. A tu je nutno říci,
že v Československé republice jsme nevyřešili
ještě ani ten nedostatek bytů a že půjde-li
to tak dále, můžeme býti jisti, že
krise bytová bude nabývati stále a stále
větších rozměrů. Loňského
roku bylo úřadem pro reformu bytovou hlavního
města Prahy úředně zjištěno,
že jenom v hlavním městě Praze se nedostává
39.000 bytů a že kdyby tento počet bytů
byl postaven, dostali bychom se jen z toho nejhoršího,
ale zůstalo by nám ještě několik
tisíc bytů, v nichž by bydlení mělo
býti na základě platných zákonů
zakázáno.
Podle statistických zpráv vydávaných
měsíčně statistickou kanceláří
hlav. města Prahy přistěhuje se průměrné
každý měsíc do hlavního města
asi 6 tisíc osob z obcí a měst republiky
Československé. K tomu přistupuje přirozený
přírůstek obyvatelstva. porody a také
průměrně měsíčně
asi 150 přistěhovalců z ciziny. Dále
je nutno uvážiti, že četnými sňatky
vzrůstají nám nové rodiny, ale že
vláda Československé republiky si těchto
číselných argumentů vůbec nevšímá
a ponechává událostem volný průběh.
Věci dospěly již tak daleko, že máme
okolo Prahy celou řadu kolonií, dřevěných
bud a železničních vagonů, které,
kdyby byly postaveny na jednom místě, tvořily
by krajské město. Ještě loňského
roku v lednu počítalo se, že v těchto
koloniích na periferii Prahy bydlí asi 6000 obyvatelů,
kdežto nyní po 14 měsících jest
úředně zjištěno, že je v
těchto koloniích ubytováno již přes
10.000 obyvatelů.
Kolik máme v Československé republice nebydlících
nebo protizákonně bydlících rodin
ve sklepních dírách, v chlévech atd.,
nebylo až dosud úředně zjištěno.
V tomto státě máme statistický úřad,
kterým se, pánové, tak často chlubíte
před cizinou, který nám poví, kolik
se vylíhlo u nás kuřat, kolik hus, prasátek
a telátek, ba dokonce každým rokem provede
se soupis všeho dobytka a zjišťuje se počet
chlévů, kurníků, prasečníků
atd., na něž pánové dostávají
každoročně velké sumy peněz,
jdoucí do milionů, ale až dosud jsme neslyšeli,
že by se zjišťoval počet nebydlících
rodin, tedy občanů a příslušníků
tohoto státu. (Souhlas komunistických poslanců.)
Bytová otázka v tomto státě byla až
doposud řešena tak, že vyrostla nám nejen
nová dřevěná a vagonová Praha
na Žižkově, ve Vysočanech, Proseku a jinde,
také i v jiných městech, ale také
vilová Praha, na př. Vořechovka, která
jest obývána válečnými zbohatlíky,
politickými vyšinulci, kteří z veřejných
prostředků postavili si přímo pohádkové
vily, zatím co chudí obyvatelé takové
vagonové kolonie ve Vysočanech bez jakékoli
pomoci a ještě za lichvářskou sumu byli
nuceni, jsouce bez přístřeší,
koupiti starý vagon ne od státní správy
- ta je těmto chudákům neprodávala
- ale od velkoobchodníka, který od státu
za pár korun skoupil všechny vagony, aby je pak s
ohromným ziskem prodával chudým nebydlícím
lidem, a to jeden vagon za cenu 5000 Kč. (Slyšte!)
S dopravou na místo a nutnou úpravou k obývání
přišel jeden vagon, který slouží
za obydlí v mnoha případech dvěma
až třem rodinám, na 10 až 11 tisíc
Kč. Tito chudáci, vět šinou dělníci,
státní zaměstnanci a chudí lidé
vůbec, vložili do těchto baráků
celé své úspory, mnohdy dvě, ba dokonce
tři rodiny složily všechny své úspory
dohromady, aby si zakoupily aspoň jeden vagon k nutnému
obývání, a to v době, kdy rozhazovaly
se z veřejných prostředků miliardy
na stavby vil válečných zbohatlíků.
Mám zde fotografické snímky z několika
vil (ukazuje snímky) na Vořechovce, vesměs,
politických "chudáků", jejichž
náklad byl uhrazen z veřejných prostředků
až 85%. Jejich majitelé dnes mají velmi pohodlné,
a co hlavního, velmi levné bydlení, neboť
byl-li stavební náklad na takovou vilu rozpočten
na 100.000 Kč a dostal-li stavebník 80% státní
garancie na tuto stavbu, pak lze dnes právem odhadnouti,
že nájemné z jedné místnosti
v takové vile činí 650 Kč ročně,
zatím co na př. v Žižkově dělnická
rodina z jedné místnosti, která byla na obytnou
místnost zbudována z kůlny neb konírny,
platí 1300 Kč až 1500 Kč ročně.
(Slyšte!)
Je přímo neslýchané, úřady
však dovolené, že lichváři vrhli
se na dělnickou bídu i do vagonových kolonií.
Je řada případů, zejména v
známé "Číně" ve Vysočanech,
kde postavili lichváři několik vagonů,
ve kterých sami sice nebydlí, které však
pronajímají za přímo neslýchané
nájemné. Z takové jedné díry
platí se 40 Kč týdně, to znamená,
že takový nájemník této díry
s jedním okénkem, která by mohla sloužiti
za boudu pro králíky a ne za obývání
pro lidi v tomto demokratickém státě, platí
nájemné ročně 2080 Kč. (Výkřiky
komunistických poslanců.) To úřady
vidí a klidně k tomu mlčí. Jestliže,
pánové, vyskytlo se v Československé
republice lidojedství, které před cizinou
strkáte na Maďarsko, na koho pak chcete strčiti
bytové poměry v Československé republice,
zejména v Praze, kde se sice lidé nejedí,
ale nechávají se v sklepních bytech, kůlnách,
konírnách, prkenných a vagonových
barácích pojídati tuberkulose a jiným
ještě strašnějším nemocem,
jejichž oběti daleko více vytrpí než
oběti slovenských cikánů-lidojedů?
Oběti bytové katastrofy jsou ohromné! Pánové,
byl jsem v bytu u jednoho dělníka zde ve vnitřní
Praze, kterému - z velké protekce ještě
- bylo dovoleno ve starém domě upraviti si byt z
panského záchodu ve sklepě, ze kterého
platí 80 Kč měsíčně,
to jest 960 Kč ročně. V této sklepní
díře v rozměrech, 5 m2, kde není
žádného okna, bydlí tato 6členná
rodina. Žena je v největším stupni tuberkulosy
a leží na smrtelném lůžku, zhotoveném
ze 4 prken a shnilé slámy, jedno dítko 6leté
stiženo je křivicí, 2 děti jsou tuberkulosní,
jedno z nich navrátilo se právě z ústavu,
a stará 80letá matka dělníka postižena
je kloubovým reumatismem, jehož následky jsou
přímo příšerné. Městský
lékař prý nařídil dělníkovi,
aby, chce-li zachrániti aspoň jedno ditko, z bytu
se vystěhoval. Ale kam? ptal se mne utrápený
dělník. Kolik takových rodin našlo by
se v Praze a jinde, kolik je tu běd, kolik zoufalého
volání, které vy, pánové, neslyšíte
a také slyšeti nechcete...
Jak vypadají bytové poměry v dělnických
čtvrtích ve Velké Praze, ukazuje až
příliš zřetelně statistika vydaná
městem Prahou, kde se uvádí, že po jedné
světnici, která slouží za kuchyni, ložnici,
spíž, má v Proseku 60% rodin, v Malešicích
52% rodin, v Hloubětíně 55 % rodin, v Hrdlořezích
50% rodin atd. Dále se uvádí ve statistice,
že ze 100 rodin je dělnických v Proseku 74,
v Motole 75, v Malešicích 75, v Karlíně
70. v Libni 55 atd. V těchto uvedených čtvrtích
hlavního města Prahy, hlavního města
republiky, je bydlení přímo strašné.
Tohoto zjevu povšimli si již i za hranicemi. Naši
státníci, ministři a diplomaté dovedou
se v oficielním tisku chlubiti před cizinou, jací
jsme v Československé republice kabrňáci,
a připravují již veliké slavnosti při
příležitosti 10letého jubilea trvání
republiky - r. 1928. Podle našeho názoru nemáme
však příčiny, abychom se před
cizinou chlubili, neboť první povinností každého
moderního státu jest, aby splnil tři podmínky,
dělá-li si nárok, aby byl nazýván
státem civilisovaným, státem moderním.
Podmínky tyto jsou: stát musí zajistiti svému
obyvatelstvu 1. práci, 2. potraviny a 3. bydlení.
Kdo zná poměry v československé republice,
ví, že naše státní správa
a také všechny vlády, které tuto vládu
předcházely, nevěnovaly těmto třem
základním podmínkám pozornosti. Proto
při oslavě 10letého jubilea trvání
republiky bude nutno volati do celého světa, že
nemáme práce, že nemáme potravin, že
nemáme lidského bydlení a že máme
statisíce dělníků bez zaměstnání,
statisíce hladovějících a statisíce
nebydlících nebo špatně bydlících.
Máme zde ilustrovaný berlínský časopis
(ukazuje číslo časopisu "Illustrierte
Mieterzeitung"), který přináší
fotografické snímky jednak z Loun, které
představují rozbité, zchátralé
budovy bez střech, jež obývají chudí
lidé lounští, dále 4 obrázky
z barákové kolonie hlavního města
Prahy. Obrázky tyto jsou doprovázeny úvodníkem
pod titulem "Z nejhorších doupat bytové
bídy". V článku se praví, že
když cizinec přijíždí do Prahy,
že musí projeti napřed barákovými
koloniemi, takže má dojem, že se nachází
na nějaké kirgizské stepi v Asii, že
projíždí táborem kočujících
kmenů.
Mohlo by se mně namítnouti, že německé
časopisy z důvodů nepřátelských
snaží se poškoditi dobré jméno
Československé republiky a hlavně města
Prahy v očích ciziny. Tu však musím
říci, že nejen časopisy německé,
ale také časopisy jiných národností
přinášejí již o ostudných
poměrech bytových v Československu obsáhlé
zprávy. Tak na příklad švédský
časopis "Var Bostad" přinesl také
takovéto obrázky z barákových kolonií
pražských a zároveň článek
o skandálních poměrech bytových v
Československé republice.
Tedy jak vidíte, pánové, nemáme se
před cizinou r. 1928 čím chlubiti, naopak,
měli bychom býti hodně skromni a po starati
se o to, abychom těch 20 měsíců, které
nás dělí od té chvíle, kdy
budete pořádati vlastenecké parády,
využili k tomu, aby, když sem cizinci přijedou,
neviděli takové ostudné obrazy sociální
péče československé.
Pánové, bytová krise není a nebyla
obmezena pouze na Československo, nýbrž zachvátila
všechny evropské státy, a to nejen státy
zúčastněné na světové
válce, nýbrž také státy neutrální,
které na světové válce neměly
žádné účasti. Ale ve státech,
které musejí dělati nárok, aby byly
nazývány civilisovanými, řešily
otázku a její následek, krisi bytovou, velkoryse
a plánovitě, kdežto u nás jsme se hned
s počátku omezili na pouhé flikování
a mimo to naše zákonodárství bytové
trpělo velikou roztříštěností.
Otázka bytová mohla by býti úspěšně
řešena jen tehdy, kdyby byl vydán veliký
bytový zákon, zasahující do všech
oborů otázky bytové. Tento zákon nesměl
by býti terminován krátkodobě, nýbrž
musel by míti platnost tak dlouho, pokud by nebyla otázka
bytová úplně a naprosto vyřešena.
(Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.)
Vy však, pánové, dělali jste pravý
opak. Měli jsme už tři zákony o podpoře
stavebního ruchu a nyní máme schváliti
čtvrtý, který je pravým paskvilem
a jehož cena se rovná nule. Měli jsme a máme
dosud zákony o ochraně nájemníků,
což má za následek, že všichni interesenti,
jak majitelé domů, tak i nájemníci
a nebydlící, nemohou vážně s
takovýmito zákony počítati a všechny
tyto zákony neskýtají řádné
základny z níž by se mohlo vycházeti.
Dále jsme měli zákon o zabírání
bytů obcemi, který však neměl dlouhého
trvání, protože podle něho mohli se
přiskřípnouti všichni ti, kteří
luxusně a v rozsáhlých bytech bydleli. Tento
zákon byl nahrazen zákonem č. 225 o mimořádné
bytové péči. Ten však je pouze na papíře
a úřady, které jej, mají prováděti,
nerozhoupá nikdo na světě, aby svou povinnost
plnily. Podle tohoto zákona mají obce prázdné
byty oznámiti politickým úřadům
a politické úřady jsou povinny majitele domů
vyzvati, aby prázdné byty obsadili, a neučiní-li
tak do tří měsíců, mohou do
bytů dosaditi nájemníky samy. Politické
úřady však zůstávají hluchými
a na zákon kašlou. Můžete jim oznámiti
a přesně označiti tisíce prázdných
bytů, které majitelé nechtí pronajmouti,
a politické úřady vaše oznámení
uloží ad acta.
Od každého občana Československé
republiky a zvláště od dělníků
žádáte, pánové, plnění
zákonů, a neplní-li je někdo, nebo
porušuje-li. zákon, hned má v patách
žandarma nebo policajta a hned ho vlekou před váš
soud. Když však okresní hejtman trpí,
aby v jeho okresu bylo sta nebydlících nebo špatně
bydlících a na druhé straně sta prázdných
bytů, tu trestán není. Z toho je tedy, pánové,
nejlépe viděti, že vám na plnění
i těch nedostatečných zákonů
vůbec nezáleží a že vědomě
trpíte, aby se s prázdnými byty keťasovalo.
Naprosto jinak řeší se otázka bytová
v cizině. Ve Švýcarsku na příklad
byla prohlášena zásada: stavěti je povinností
všech. A vycházejíce z této zásady
rozhodli se řešiti bytovou otázku rychle a
z prostředků veřejných. Když
na příklad se ustavilo nějaké stavební,
družstvo, tu předložilo prostě plány
a rozpočty švýcarské vládě
a obdrželo 5% rozpočtených stavebních
nákladů darem. Nato se obrátilo na kantonální
vládu a obdrželo dalších 5% stavebních
nákladů darem a konečně na obec a
obdrželo 15% stavebních nákladů darem.
Tím se stavební náklad snížil
o 25%, která tvořila tak zv. "ztracený
fond" a tento obnos se nemusel již ani úrokovati
ani amortisovati. Zbývajících 75% bylo nyní
považováno za plných 100% a družstvo obrátilo
se na komunální banku svého obvodu a dostalo
60% stavebních nákladů jako půjčku
dlouhodobou na 5%ní zúročení. Obec
poskytla dalších 34% stavebních nákladů
jako půjčku bezúročnou, takže
družstvo potřebovalo pouze 6% vlastních stavebních
prostředků. Takovýmto způsobem se
stavělo ve Švýcarsku všeobecně
a tento způsob úhrady měl za následek
úžasné snížení stavebních
nákladů, nízké nájemné
a úplné rozřešení otázky
bytové v krátké době, takže dnes,
přijde-li někdo do některého švýcarského
města, vidí tam již na domech oznámení
o prázdných bytech.
Anglie podporuje stavbu obytných domů jen prostřednictvím
obcí a všeobecně prospěšných
družstev až do výše 90%. V Anglii od r.
1918 do 1. července 1926 bylo vystavěno 617.676
domů. Naproti tomu v Československé republice
vládním návrhem o podpoře stavebního
ruchu bude přijata zásada: Stavěti mohou
jen ti, kteří mají peníze anebo mají
někoho u vládního koryta - s příslušnou
legitimací vládní strany.
Rovněž tak je dobře známo, jakým
způsobem rozřešila otázku bytovou obec
vídeňská, kde během 31/2
roku postaveno bylo 28.000 nových bytů, takže
asi pro 120.000 lidí byla postavena nová obydlí.
Při tom nutno zvláště zdůrazniti,
že nájemné ve vídeňských
domech je právě tak nízké jako v domech
starých, ba ještě nižší a
nemohou tudíž majitelé starých domů
žádati, aby nájemné ve starých
bytech vyrovnalo se nájemnému v domech nových.
Ve Vídni platí nájemník v nových
domech obecních ze dvou pokojů a kuchyně
s příslušenstvím měsíčně
nájemné 10 až 11 šilinků, t. j.
ročně našich peněz 600 až 650 Kč.
U nás z takového bytu platí se okrouhle 4000
Kč.
Tento výsledek byl možný ve Švýcarsku,
Anglii a Rakousku, ovšem jenom proto že otázka
bytová řešila se velkoryse podle plánů,
čelících k tomu, aby bytová krise,
tato egyptská rána, byla co nejdříve
zahojena. U nás ovšem k tomuto výsledku dospěti
nemůžeme, protože naši státníci
a státotvorní politikové neřídí
se při řešení otázky bytové
rozsahem bytové krise, nýbrž diktátem
kapitalistů. Majitelé domů si nepřejí,
aby stavební ruch byl podporován, rovněž
tak staví se proti podpoře stavebního podnikání
obcí a družstev soukromá spekulace a proto
musí v Československé republice býti
desetitisíce lidí bez bytu a další desetitisíce
v boudách a železničních vagonech, desetitisíce
lidí přenocujících v cihelnách,
vápenkách, pod mosty a na lavičkách
v sadech jenom proto, aby nebyl ohrožen bussines stavebních
keťasů a spekulantů v tomto státě.
Takovéto politice my nerozumíme, stavíme
se rozhodně proti ní a trváme na tom, že
v této situaci, v jaké jsme, je povinností
vlády, aby stavební ruch podporovala vydatně
z prostředků veřejných, t. j. aby
na podporu stavebního ruchu byly do řádného
rozpočtu státního zařazovány
trvalé dostatečné obnosy po tak dlouho, pokud
bytová otázka nebude vyřešena.