Středa 16. března 1927

Místopředseda Horák (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen p. posl. Krumpe. Dávám mu slovo.

Posl. Krumpe (německy): Slavná sněmovno! Zákon, který máme před sebou, nazývá se provisoriem a jest tudíž nutno jako provisorium jej hodnotiti a kritisovati, ježto sám se vzdává toho, aby byl nazýván a považován za zákon o podpoře stavebního ruchu. Toto provisorium má za účel překlenouti nějakým způsobem nynější zející mezeru, která trvá od doby, kdy vypršela platnost posledního zákona o podpoře stavebního ruchu z r. 1924 až do dnešního dne, překlenouti ji až do té doby, kdy bude vydán vlastní a skutečný zákon o podpoře stavebního ruchu, který, jak dovozuje důvodová zpráva, lze očekávati na jaře roku 1928, mezeru, která dosud ochromovala náš stavební ruch a zvyšovala naši bytovou tíseň. Jest nám milejší, jestliže ministerstvo sociální péče předkládá zákon přechodný, než kdyby bylo bývalo překotným způsobem promrskalo nový zákon o podpoře stavebního ruchu, jehož bolesti bychom pocítili teprve, až by začal účinkovati. Jest tudíž provisorium nikoli krokem zpět, jak dovozuje pan posl. Schweichhart, toto provisorium jest krokem kupředu proti onomu velkému nic, které trvalo od r. 1924. Při tom podpora stavebního ruchu nebyla pohřbena teprve rokem 1924, nýbrž pro většinu míst již koncem června 1923, ježto po červnu 1923 jen několik málo taxativně vypočtených míst mělo ještě možnost dostati stavební příspěvky.

Provisorium není zákonem o podpoře stavebního ruchu v pravém slova smyslu, k tomu jest jeho obsah příliš skrovný. Z osmi hlav mají význam jako skutečný zákon o podpoře stavebního ruchu vlastně jen dvě hlavy, ačkoli nechci upírati, že pro každý zákon o podpoře stavebního ruchu jest opatření stavebních míst nezbytností, že k opatření stavebních míst musí býti nezbytně pamatováno na možnost vyvlastňovati, ježto zejména ve městech a na vesnicích s omezenými staveništi naráží opatření stavebních míst často na nepřekonatelné obtíže, ježto prodej pozemků bývá zdržován ne snad jen z hospodářských nebo zásadních pohnutek, nýbrž namnoze z pouhé tvrdohlavosti.

Musí zde býti možnost vyvlastňovati. Jest však omylem, jestliže se pan posl. Schweichhart domnívá, že my, německé vládní strany, máme možnost vymýtiti lichvaření pozemky tím, že vykonáváme na pozemkovou reformu, takový vliv, že se opatří dostatečné množství stavebních pozemků. Zdá se, že panu posl. Schweichartovi ušlo, nebo se zdá, že úmyslně zamlčuje, že veškerou zabranou půdou disponuje pouze státní pozemkový úřad a že se tento úřad zcela vymyká vlivu parlamentu. Byli bychom rádi, kdybychom měli tuto moc, jakou nám pan posl. Schweichhart připisuje, že bychom totiž skutečně mohli disponovati zabranou půdou, a ručím vám, že správa této půdy byla by lepší a spravedlivější, než je dosud.

Druhá hlava o rozhodčích soudech mzdových není zrovna v úzké souvislosti se zákonem o stavebním ruchu samotným a návrh nebyl by ani lepší ani horši, kdybychom tuto hlavu vynechali nebo dokonce ji ještě rozšířili.

Pro podporu stavebního ruchu mají význam pouze obě hlavy o státní záruce a o osvobození od daní.

Pokud se osvobození od daní týče, ustanovuje návrh osvobození od daní na 35 let při stavbách malých bytů, za něž se považují liberálním způsobem byty do 80 m2 stavební plochy, které lze dnes již označiti jako slušné a dobré bydlení. Větší byty jsou osvobozeny na 25 let. V tomto směru má tento návrh značné zlepšení proti návrhu z dřívější doby tím, že zcela jasně textuje, že osvobození se vztahuje nejen na státní daně, nýbrž na všechny daně obecní a na obecní dávky, které se vypočítávají podle hodnoty nájemného, nýbrž také na všechny poplatky, pokud nejsou snad úplatou za nějaký skutečný výkon nebo výhodu. Toto textování jest proto důležité, poněvadž při dřívějším textování bylo možno z osvobozených bytů vybírati činžovní přirážky, které byly v četných městech, poněvadž názvosloví mezi poplatky a daněmi tento výklad připouštělo. Nyní říká zákon zcela jasně, že novostavby jsou osvobozeny také od činžovních přirážek v jednotlivých městech. Toto osvobození od daní znamená značnou hodnotu a kapitalisovaná hodnota rovná se asi 40 až 50% stavební hodnoty. Považujeme osvobození od daní na 35 let za postačitelné a osvobození od daní na př. na 50 let sotva by asi zvýšilo efekt pro přítomnou dobu. Tomuto osvobození od daní připisuje se takový význam, že organisace stavitelů považovaly osvobození od daní za dostatečnou podporu stavebního ruchu a také hájily toto stanovisko. My ovšem nemůžeme býti zcela stejného náhledu, i když jsme si plně vědomi, co osvobození od daní znamená.

Státní záruka pamatuje na to, aby stát a nikoli již bytový stavební fond mohl zaručiti jednotlivým novostavbám zápůjčku až do výše 40% ve druhé hypotece, při čemž zápůjčka v první položce může činiti 35 nebo 40% stavební sumy, podle toho, zda běží o stavby obecně prospěšné nebo soukromé. Jsem dalek toho, abych přeceňoval význam této záruky a nechtěl bych také naprosto přispěti k tomu, aby někdo přikládal této záruce příliš vypjaté naděje, že záruka by byla s to, aby značně povzbudila stavební ruch anebo dokonce aby znatelnou měrou působila na naši bytovou tíseň nebo aby ji zmenšila. Co vlastně způsobuje záruka? Záruka nemá žádný jiný význam, než že na př. soukromník, který má dostatečný roční příjem, takže může platiti úroky a umořování stavebního nákladu, má možnost opatřiti si druhou hypoteku, ježto tato hypoteka mu výnosem domu nikdy není zajištěna a také peněžní ústavy zapůjčují novostavbám v první položce nejvýše 40% stavební hodnoty. Avšak to je všechno. Pro větší obce nemají záruky vůbec žádného významu, ježto obecní zápůjčky jsou zaručeny jinak, takže nepotřebují teprve státní záruky. Mohlo by běžeti pouze o malé obce se slabým úvěrem. Že možnost zatížení u soukromníků jest omezena na 75%, jest rozumná zásada, neboť nikomu by se tím dnes nepomohlo, kdybychom ho svedli, aby se odhodlal k novostavbě s 10% stavebního kapitálu. Výsledek by byl, že onen člověk by pozbyl dokonce svého kapitálu, poněvadž by nebyl s to, aby při vysokém úroku ze zápůjčky tento dům se svým dluhem ještě udržel, a tak již mnoho lidí ztratilo své trpce nastřádané úspory v posledních letech, poněvadž přikročili ke stavbám s příliš vypjatými nadějemi a potom byli úrokovým břemenem ubiti a rozdrceni. Soukromý podnikatel staveb jest nucen sehnati sám 25%, čímž se jeho risiko značně zvyšuje a brání se namnoze lehkomyslnému podnikání staveb. Lituji jen toho, že nebylo dbáno našich návrhů, aby stavebním družstvům byla přiznána možnost zvýšeného zatížení až do 90%. Možnost zatížení jen do 80% činí stavbu stavebním družstvům skutečně ne možnou, neboť lze se sotva domnívati, že se někdo odhodlá k družstevnímu stavění, musí-li sehnati 20% stavební sumy jakožto stavební podíl.

Dnes stojí byt o 3 pokojích a kuchyni okolo 100.000 Kč, takže ten, kdo činí nárok na takový byt, musel by poskytnouti stavebnímu družstvu stavební příspěvek při nejmenším 15.000 až 20.000 Kč, kdežto, kdo reflektuje na byt o jednom pokoji, 5.000 až 8.000 Kč. Tím vůbec zanikají výhody družstevního podnikání a nikoho ani nenapadne, aby pro úsporu 5% dával přednost stavbě družstevní před soukromou, čehož jest v zájmu družstevnictví a družstevního hnutí trpce litovati. Neboť obecně prospěšná družstva mají při řešení bytové otázky a při potírání bytové tísně významný úkol, který také dosud plnily. Potud jest tento zákon pro stavební družstva značně bezvýznamný a bezúčinný a utěšuji se jen tím, že tento zákon má jen krátké trvání až do 31. března 1928, takže může býti potom nahrazen zákonem lepším a účinnějším.

Se zadostiučiněním konstatuji, že v mnohých bodech bylo vyhověno našemu podnětu danému při prvním návrhu, zejména pokud se týče stavby rodinných domků, při nichž první návrh ustanovoval, že tyto rodinné domky smějí míti pouze jeden byt, kdežto nynější návrh stanoví, že tyto rodinné domky mohou obsahovati také dva byty. Prvým textováním byla by bývala vyslovena přímo zásada nuceného stavění vil a tato zásada byla by bývala učinila zákon v mnohých směrech úplně neúčelným a bezúčinným. Jest sice ideálem veškeré bytové péče stavění domků pro jednu rodinu a byli bychom šťastni, kdybychom opravdu všude mohli stavbu domků pro jednu rodinu nejen doporučovati, nýbrž také vymoci. Jest to ideál všeho bydlení, jak pokud se týče stránky zdravotní, tak i ve všech ostatních směrech. Avšak nedostatek stavebních míst to znemožňuje. Právě stavba domků pro jednu rodinu přivedla jednotlivá města v posledních letech do nejtěžší finanční tísně. Města nemající dostatek stavebních míst nejsou s to, aby stavbu domků pro jednu rodinu podporovala, a mnohá města v posledních letech musela vynaložiti na opatření stavebních míst mnohem větší částky, nežli je hodnota domů na nich vystavěných. Mnohá města byla by bývala dokonce na tom mnohem lépe, kdyby byla bývala tyto domky sama postavila a kdyby byla nechala v nich lidi bydleti zadarmo. Byla by bývala měla stále ještě výhodu proti nynějšímu stavu, kdy skupina 20 domků vyžadovala často nákladu až 5 milionů korun jen na opatření stavebního pozemku, na zřízení komunikací, kanalisace, atd.

Že zákon o stavebním ruchu byl rozšířen i na stavby obecní, jest rovněž ústupek našim návrhům, za nějž nutno děkovati, a že byl rozšířen i na ty, které byly postiženy živelními pohromami, povodní, požárem atd., to ocení také ti, kdo tím byli postiženi.

Různí řečníci projevili obavu, že částka 120,000.000 Kč, která byla poskytnuta na záruku, nebude míti téměř žádného výsledku. Avšak tato obava poněkud zmizí, uvážíme-li krátkost doby, pro kterou zákon platí. Tento návrh má význam vlastně jenom pro stavební sezonu 1927. Dne 31. března 1928 vyprší toto provisorium a ježto do té doby bude jistě již nový zákon dostatečně znám, nikoho asi nenapadne, aby se r. 1928 domáhal výhod tohoto zákona, bude-li tento zákon nahrazen zákonem lepším, který poskytne větší podporu. Bojím se skoro, že ani těchto 120,000.000 Kč nebude spotřebováno, jestliže ministerstvo sociální péče s touž důkladností a zdatností bude zkoumati všechny docházející žádosti, jak tomu bylo před několika lety, jestliže tato důkladnost půjde tak daleko, že každá žádost bude potřebovati až dvou roků, než bude vyřízena, půjde-li tak daleko, že bude potřebí 4 až 5 intervencí, aby referujícímu úředníku bylo objasněno, že okno do sklepa, které on škrtl, přece jen jest nutné. Obracím se k ministerstvu sociální péče s výzvou, aby při zkoumání docházejících žádostí o stavební podporu postupovalo přece jen poněkud velkoryseji a blahovolněji, zejména při uznávání stavebních sum, a i když je to krásné a chvalitebné, že jsou v ministerstvu tak důkladní, přece jen bych doporučoval, aby se pracovalo poněkud zběžněji, místo aby se přesně odměřovalo každé okno do sklepa, zda by snad nebylo možno na něm něco ušetřiti a pod. Skrovně tekoucí zdroj státní podpory stavebního ruchu nesmí býti úplně zdušen byrokratickým úřadováním.

Stavební družstva vyslovila přání, aby podobně jako při vyřizování jednotlivých žádostí při vyvlastňování, při zažádání o stavební podporu atd., bylo pokud, možno i v ministerstvech pamatováno na terminování. Nejsem tak nedůvěřivý, abych tomuto přání dával formu návrhu. Doufám, že ministerstvo a stavební oddělení učiní všechno, aby tuto skrovnou podporu tak rychle a bez nesnází, jak jen je možno, poskytovalo, aby těm, kdož přes to mají chuť stavěti, vším způsobem tuto chuť také posílilo.

Tento zákon se nedotýká velkých problémů. Chce býti provisoriem, všechny důležité otázky bytové tísně nechává stranou. Jsem přesvědčen, že nový, příští zákon bude museti obsahovati o několik bodů více, a náhoda, že tento zákon pozbývá platnosti téhož dne, jako zákon na ochranu nájemníků, nasvědčuje již dnes tomu, že nový zákon o podpoře stavebního ruchu bude spojen se zákonem na ochranu nájemníků. Namnoze se sice popírá souvislost mezi podporou stavebního ruchu a ochranou nájemníků, avšak mezi oběma jest zásadní souvislost především v tom, že ochrana nájemníků nemůže býti odstraněna dříve, dokud stavební ruch nenabude takového rozsahu, aby poskytl dostatečného množství obytných místností, aby nebylo obavy, že zrušením zákona na ochranu nájemníků bude rozmnožen počet lidí bez přístřeší. Ochrana nájemníků a zákon o podpoře stavebního ruchu spolu souvisí a musí býti společně vyřizovány a usnášeny. Náhledy nájemníků a majitelů domů stojí proti sobě v příkrém odporu. Dnes jest nemožno, jest to přímo nesmysl, mluviti o. okamžitém odstranění ochrany nájemníků a vůbec jen mysleti na takové odstranění, to jest vyloučeno. Takové odstranění ochrany nájemníků způsobilo by sociální pohromu netušeného rozsahu, pohromu proto, poněvadž skutečně počet obytných místností, který jest po ruce, nestačí poptávce. A kdyby bylo tisíckrát statisticky dokázáno, že jest vlastně méně lidí, kteří potřebují bytu, a více obytných místností, než před válkou, odpovídám na to, že statistikami lze vždycky, dokázati také pravý opak. Statistiky jsou velmi dobrým nástrojem, aby se dokázalo nebo popřelo to, co kdo chce. Okamžité zrušení ochrany nájemníků musí býti předem odmítnuto.

Avšak právě tak nesmyslné jest mluviti také o stabilisaci ochrany nájemníků na dalších 20 nebo 30 let. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Pravda jest uprostřed. Ochrana nájemníků musí býti odstraňována pomalu a pozvolna, jak to připouští množství nově postavených obytných místností. Že musí býti odstraňována, to jest požadavek hospodářský. Ochrana nájemníků jakožto opatření donucovací spočívá tíživě na celém hospodářství, a jest to skutečnost, že ochrana nájemníků poškozovala i dosavadní stavební ruch, ba dokonce, že na její vrub padá většina nynější bytové tísně. Ochrana nájemníků jest dědictví poválečné doby, jako bytová tíseň jest dědictvím doby válečné. Doba převratu byla svrchovaně příznivá ideím nuceného hospodaření, ačkoli právě doba válečná a poválečná prokázala zcela zřetelně úplný bankrot všeho nuceného hospodaření. Byt byl také jediným předmětem, který bylo možno skutečně zcela a úplně postihnouti nuceným hospodařením. Tak máme toto neblahé nucené hospodářství 8 let. Zapomnělo se na pravý okamžik, kdy mělo býti toto nucené hospodaření odstraněno. V době vysoké konjunktury v letech 1921 a 1922 bylo by bývalo možno zvýšené činže snadno zakalkulovati do našeho hospodářského života a stavba domů byla by se bývala stala opět podnikáním, které se vyplácí, soukromý kapitál byl by býval hledal také možnost ukládati peníze do staveb domů a byl by býval poskytl domy a obytné místnosti tak, jak se to dálo dříve. Tento okamžik byl promeškán. Jest nemožno napraviti zase najednou toto velké zmeškání posledních 8 let. Proto mají všechny výzvy k nynější vládní většině, aby obratem ruky, ihned odstranila bytovou tíseň, pouze agitační význam, nikoliv význam skutečný, který by byl jaksi odůvodněn skutečným stavem věcí. (Výkřiky na levici.)

Odstraňování ochrany nájemníků, pokud jde o výpovědi, bude museti pokračovati pomalu a pozvolna. Právě tak jest tomu také se zvyšováním činží. Také činže budou museti jednou dosáhnouti valorisované předválečné hodnoty. Ačkoli varuji před tím, aby se myslelo, že zvýšení činží již samo o sobě by bylo způsobilé, aby nějak zmírnilo bytovou tíseň, nebo dokonce aby ji odstranilo, jak se namnoze říká, že by stačilo, aby činže ve starých domech byly zvýšeny na úroveň činží v novostavbách a tím že by se bytová tíseň odstranila. Jest jisto, že bytová úroveň obyvatelstva se pozvedla a konstatujeme to jako potěšitelnou známku a přejeme si jen, aby se veškeré obyvatelstvo na tuto vyšší úroveň bydlení také dostalo, také ti, kdož jsou dneska bez bytu.

Stavba domů a hospodaření s nimi musí býti vráceno soukromému hospodářství. Stavění prostřednictvím státu a obcí má jen podpůrný význam, pokud soukromé hospodářství nestačí. Tedy opětné zavedení soukromého hospodaření! Vídeňský pokus se vší rozhodností odmítáme. Vychvalovaná, totiž jenom sociálními demokraty vychvalovaná rudá Vídeň učinila pokus v otázce bytové, který dnes již celý svět odmítá. (Výkřiky posl. de Witte.) Mezinárodní stavební sjezd, který loňského roku zasedal ve Vídni a byl obeslán dobrými znalci oboru stavebního a největšími znalci stavby měst z celého Německa (Výkřiky na levici.) - těm přece musíte přiznati, že něčemu rozumějí - zlomil hůl nad systémem Breitnerovým a odmítl jej. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Jest snadné obcházet s fotografiemi vídeňských městských domů, novostaveb, které postavilo město Vídeň. Avšak musíte přinésti také jiné fotografie, trosky domů, které byly ve Vídni vyvlastňovacím systémem Breitnerovým vytvořeny. Na troskách tisíců domů postavili jste několik nových. Vyvlastňováním vídeňského domovního majetku způsobili jste nezměrnou bídu nájemníků i domácích pánů ve Vídni, s výjimkou těch, kteří jsou sociálními demokraty, kteří mohou tam dostati byty, když byli až do hlubin ledví prošli zkouškou domovníků a důvěrníků v poschodích. (Výkřiky posl. de Witte.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Krumpe (pokračuje): Vídeňský pokus naprosto odmítáme. (Posl. Heeger [německy]: Křesťanskosociální falšovatel! - Výkřiky posl. de Witte.) Nejdříve musíte vyvrátiti, že se ve Vídni konal stavební kongres. Pane de Witte, řvaním nic nevyvrátíte, nýbrž jedině důvody. (Výkřiky na levici.) Nový zákon o ochraně nájemníků a o podpoře stavebního ruchu bude museti býti kompromisem mezi nájemníky a domácími pány. Jest samozřejmé, že tento kompromis nebude moci úplně uspokojiti ani nájemníky, ani domácí pány a a tuto nespokojenost na obou stranách musíme předvídati. Proto jest přáním jednotlivých německých a vůbec oposičních stran, aby se tento zákon dostal pod střechu pokud možno ještě před obecními volbami. Vidím tyto pány, kteří dneska obcházejí v rouchu počestného rozhořčení nad tím, že jest opět zmařen jeden rok stavební sezony, jak by titíž pánové, když bychom se dnes usnesli na takovém zákoně, se stejným rozhořčením chodili kolem, aby popuzovali domácí, pány a nájemníky proti nám s poukazem: "To vám způsobily vládní strany!" Neběží jim tolik o stavbu a o stavební zákon jako o nádhernou látku k agitaci. (Výkřiky posl. de Witte.) Ano, to jest u vás při tom to nejdůležitější. (Výkřiky.)

K zákonu byla podána resoluce... (Německé výkřiky: Vždyť vy se již neodvažujete do schůzi! - Posl. de Witte [německy]: Váš ministr Mayr-Harting dal si policií zakázati schůzi! - Výkřiky.),


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP