Úterý 15. února 1927

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Projednávání obchodní smlouvy s Maďarskem použili někteří pánové k tomu, aby projevili všeobecný názor na naši obchodní politiku vůbec. V debatě byly proneseny i některé vážné výtky proti řízení naší obchodní politiky, Byl to zejména kol. Pik, který kritisoval velmi ostře naši obchodní politiku. Vyjádřil se o ní, že bývá úzkoprsá, a také vytýkal chybu, že nestaráme se o uzavírání obchodních smluv s balkánskými státy atd. Tyto všechny výtky vycházejí z mylných předpokladů. Přehlíží se při nich úplně, že zahraniční ministerstvo, které obchodní politiku vlastně řídí - a myslím, že p. kol. Pik tuto okolnost přehlédl - jako úřad, který řídí uzavírání obchodních smluv, musí býti vedeno určitým, jasným, přesným programem, jak odpovídá našim hospodářským zájmům. Také se přehlíží okolnost, že sjednávání nové smlouvy s nějakým cizím státem není odvislé pouze od našeho státu, nýbrž závisí také na dobré vůli státu druhého, že je tu řada jiných překážek a obtíží, které se často staví v cestu našim upřímným snahám o uzavření obchodních smluv pokud možno se všemi státy cizími.

Každý objektivní posuzovatel, který chce kritisovati naši obchodní politiku, nesmí popříti fakt, že právě náš stát v posledních několika letech uzavřel poměrně největší počet obchodních smluv se svými sousedy i se vzdálenými cizími státy. Těžko by se jmenoval jiný stát, který by se nám v tom směru mohl vyrovnati.

Slavná sněmovno! Račte jen uvážiti, že od okamžiku, co existuje ta t. zv. majorita vámi odsuzovaná, jedná se o obchodní smlouvy s pěti státy, s Německem, Rakouskem, Maďarskem, Švýcarskem a připravuje se již delší dobu, skoro půl roku, jednání s Jugoslavií. Tato jednání jsou velmi namáhavá a také není tolik úředníků, aby se vyslalo tolik delegací. Jednání jsou vleklá, vyžadují mnoho času, ale konstatuji, že směřují již všecky k závěrečnému stadiu, takže se dočkáme uzavření definitivních smluv. Právě dnešního dne uzavírá se obchodní smlouva se Švýcarskem, naše delegace jede do Vídně, aby dojednala obchodní smlouvu s Rakouskem, a také tam bude jednáno o obchodní smlouvu s Maďarskem. To jsou všechno fakta, která není možno přehlížeti. Usiluje se, abychom upravili vzájemné obchodní a hospodářské styky se sousedními státy.

Někteří pánové kladli velkou váhu na uzavření obchodní smlouvy s Jugoslavií. Pokud se týče tohoto státu, mohu konstatovati, že s Jugoslavií máme obchodní smlouvu od r. 1920, a to t. zv. smlouvu všeobecnou nebo rámcovou, spočívající na zásadách nejvyšších výhod. Podle této klausule poskytují si oba státy, Československo Jugoslavii a naopak, vlastně smluvní cla, která byla povolena v dřívější smlouvě u celé řady cizích států. Nebylo by tudíž správné, aby se naší obchodní politice vytýkalo, že snad se nepečuje o to, aby hospodářské styky s Jugoslavií byly usnadněny. Naopak konstatuji, že obchodní styk s Jugoslavií zejména v posledních letech vyvíjel se dosti příznivě, což potvrzují statistická data o obchodu zahraničním. Konstatuji, že vývoz Československa do Jugoslavie činil r. 1925 825 mil. Kč, r. 1926 963 mil. Kč, dovoz z Jugoslavie k nám r. 1925 činil 502 mil. Kč a r. 1926 584 mil. Kč. Z těchto dat je viděti, že vzájemný dovoz stoupá, takže možno na základě toho usuzovati, že tyto vzájemné styky se vyvíjely dosti příznivě.

Přiznávám, že nemůžeme býti s dosavadními výsledky spokojeni a že se dají činiti různá další opatření, abychom stupňovali vzájemnou výměnu našeho zboží a tak posílili vnitřní hospodářský život v obou státech.

Dnes právě jsme před uzavřením t. zv. tarifní obchodní smlouvy, která půjde do merita věci, půjde na celní tarif a bude se jednati o celní slevy v tarifech dosud platných. Přípravy pro tuto obchodní smlouvu tarifní jsou vykonány a jednání začnou koncem tohoto měsíce. Jelikož na obou stranách je velmi upřímná snaha toto jednání co možná nejdříve skončiti, očekává se, že toto jednání povede k velmi příznivému výsledku.

Jako referent výboru živnostenského dovoluji si konstatovati, že s hlediska hospodářského nebyly proti obchodní smlouvě s Maďarskem předneseny žádné námitky, a proto trvám na předneseném návrhu, aby slavná sněmovna tuto provisorní smlouvu s Maďarskem schválila. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec a budeme hlasovati o celém najednou. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí se schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím poslanecká sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém.

Čtení druhé navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

2. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro průmysl, obchod a živnosti o vládním návrhu (tisk 600), kterým se předkládá Národnímu shromáždění prozatímní úprava obchodních styků mezi republikou československou a republikou Tureckou, sjednaná výměnou not v Angoře dne 30. záři 1926 (tisk 768).

Zpravodajem výboru zahraničního jest p. posl. dr Hnídek, zpravodajem výboru pro průmysl, obchod a živnosti jest p. posl. dr Zadina.

Uděluji slovo prvému zpravodaji, panu posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Vláda předkládá již po druhé slavné sněmovně ke schválení prozatímní úmluvu obchodních styků mezi naší republikou a republikou Tureckou. Nedávno měli jsme příležitost jednati o této věci. Tehdy jsem ve svém referátu uvedl, že republika naše uzavřela zatímní smlouvu s Tureckem 6. srpna 1925. Ale než tato úmluva byla schválena Národním shromážděním v Angoře, byl vydán zákon, kterým se zvyšovaly koeficienty celní v republice Turecké z 5 na 8. Výhod výše těchto koeficientů užívaly jen státy, které měly uzavřeny pevné smlouvy, nebo takové prozatímní smlouvy, jejichž trvání nepřevyšovalo 6 měsíců. V důsledku toho byl by býval nastal bezesmluvní stav mezi naší republikou a Tureckem. Proto bylo třeba, aby tato zatímní smlouva byla prodloužena, což se stalo 11. dubna 1926. Mělo se tenkráte za to, že zatím bude přece jen hotova smlouva definitivní, ale, bohužel, nestalo se tak a bylo třeba, aby nenastal bezesmluvní stav, přistoupiti k dalšímu prodloužení, a to se stalo výměnou not mezi naší legací v Turecku a zahraničním ministrem republiky Turecké 30. září 1926.

Tato zatímní smlouva, spočívající na zásadě nejvyšších výhod, je uzavřena na 6 měsíců. Definitivní obchodní smlouva měla býti uzavřena již letošního ledna, ale nestalo se naší vinou, že tato definitivní smlouva obchodní mezi naší republikou a Tureckem nebyla dojednána. Stane se tak - jak doufáme - v nejbližších dnech. Je velmi důležito, aby nebyly přerušeny úplně obchodní styky a nenastal bezesmluvní stav mezi naší republikou a Tureckem, poněvadž naše obchodní bilance vzhledem k republice Turecké je značně aktivní. R. 1925 byla aktivní 123,587.000 Kč. Tyto obchodní styky jsou neobyčejně čilé. Z Turecka se k nám dováží zejména tabák, jižní ovoce a od nás do Turecka vyvážíme především textilie, cukr, konfekci, sklo a zboží železné. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Z toho důvodu, že tyto styky jsou tak čilé, je záhodno, aby, jak jsem již řekl, co nejdříve definitivní smlouva obchodní byla uzavřena, a jménem zahraničního výboru navrhuji, aby byla schválena prozatímní smlouva mezi republikou Československou a republikou Tureckou. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, p. posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Zpravodaj zahraničního výboru kol. dr Hnídek objasnil otázku, o které se jedná, uvedl důvody, které vedly naši vládu k tomu, aby uzavřela tuto provisorní smlouvu, a objasnil i vzájemné styky mezi republikou naší a Tureckou.

Nemám, co bych přičinil k této zprávě referenta zahraničního výboru, jenom na jednu okolnost upozorňuji. Právě v posledních dnech došly nás zprávy, že Turecko dělá určité obtíže dovozu některých našich výrobků, jmenovitě fezů, jichž jsme vyváželi do Turecka veliké množství za veliké obnosy. Byl prý tam vydán zvláštní zákon o prodeji fezů, kterým naši interesenti trpí dosti značné škody nejen tím, že dovezené zboží nemohou prodávati, nýbrž i tím, že zaplatili clo z něho a nemohou je nyní dostati zpět. Na tuto okolnost upozorňuji vládu a vyslovuji očekávání, že se vláda přičiní, aby náš interesovaný průmysl byl vzat v ochranu a škody, které mu hrozí, byly odčiněny.

Z těchto všech důvodů jako referent živnostenského výboru doporučuji posl. sněmovně, aby tuto provisorní úmluvu mezi republikou naší a republikou Tureckou schválila. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Prve než zahájíme rozpravu, navrhuji podle usnesení předsednictva a v souhlase s projevenými přáními, aby se sloučilo jednání a rozprava o osnově této, jakož i o osnově, která jest příštím odstavcem pořadu, to jest o zprávě výboru zahraničního a výboru pro průmysl, obchod a živnosti o obchodní smlouvě mezi Československem a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou (tisk 769).

Důvodem pro toto sloučení jest, že obě tyto osnovy regulují naše zahraniční styky obchodní.

Jsou snad nějaké námitky proti navrženému sloučení rozpravy o odstavcích 2 a 3 dnešního pořadu? (Námitek nebylo.)

Není jich. Budeme tedy oba tyto odstavce projednávati společnou rozpravou.

Přistoupíme tudíž k odst. 3 pořadu:

3. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro průmysl, obchod a živnosti o vládním návrhu (tisk -577), kterým se předkládá Národnímu shromáždění dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi československou republikou a Hospodářskou Unii belgo-lucemburskou z 28. prosince 1925, podepsaný v Praze dne 30. srpna 1926 (tisk 769).

Zpravodaji o tomto třetím odstavci pořadu jsou: za výbor zahraniční p. posl. Světlík, za výbor pro průmysl, obchod a živnosti p. posl. dr Zadina.

Dávám slovo napřed p. posl. dr Zadinovi, jako zpravodaji výboru pro průmysl, obchod a živnosti.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi naší republikou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou upravuje dvě otázky, a sice vzájemné u znání značek na střelných zbraních a dále účinnost našeho smluvního cla dovozního na koně.

Otázka uznání belgických značek na střelných zbraních v Československu, nadhozená belgickou delegací již za jednání o obchodní smlouvu mezi republikou Československou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou, nebyla touto smlouvou rozřešena a proto Belgie, které na této věci s ohledem na její poměr k jiným státům záleželo, činila ratifikaci smlouvy odvislou na předchozí dohodě obou států v této otázce.

Pokud se týče cla na koně při dovozu do Československa, předpokládala belgická vláda, když se jednalo o uzavření smlouvy mezi státem naším a belgickým, že clo na koně, na kterém Belgii velmi mnoho záleželo, nebude zvýšeno. Avšak zákonem o zemědělských clech, který byl projednán roku loňského a vyšel jako čís. 109 Sb. z. a n., došlo ke zvýšení cla dovozního na koně a z toho důvodu Belgie se snažila docíliti nové úpravy v tomto směru.

Tyto obě otázky, jednak otázka označování střelných zbraní, jednak otázka dovozního cla na koně, tangující obě smluvní strany byly předmětem nového jednání mezi vládou naší a vládou belgickou a došlo se k dohodě, ve které tyto otázky byly příznivým způsobem pro obě strany upraveny. Toto ujednání platí od 1. října m. r. Otázka dovozního cla na koně s hlediska našeho byla upravena tím způsobem, že Belgii přiznala se klausule nejvyšších výhod, to znamená, že každá sazba smluvní, která bude povolena některému cizímu státu na položku koní, bude také přiznána Belgii pro její rasy, jako jsou flámské, brabantské a ardenské.

Na základě těchto důvodů dovoluj i si jako referent výboru živnostenského doporučiti posl. sněmovně, aby tento dodatkový protokol o doplnění smlouvy s Belgií schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaj i za výbor zahraniční, panu posl. Světlíkovi.

Zpravodaj posl. Světlík: Slavná sněmovno! Jedná se o dodatkový protokol ke smlouvě Československa s Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou ze dne 28. prosince r. 1925, který byl podepsán dne 30. srpna 1926.

Dodatku tohoto bylo třeba, ježto ve smlouvě neřešila se otázka vzájemného uznání značek na střelných zbraních, ačkoliv již tehdy belgická delegace se o to namáhala. Belgie však prohlásila, že ratifikaci obchodní smlouvy činí závislou na řešení této věci. Dodatkový protokol proto řeší věc tak, že obě smluvní strany vzájemně uznávají svoje značky. Poplatky z důvodů kontrolních ovšem zůstávají, byť i snížené, a podmínky zkoušek a značkování jsou vyhrazeny zvláštní dohodě.

Druhá věc, kterou řeší dodatkový protokol, je otázka cla na koně. Smlouva ze dne 28. prosince 1925 totiž předpokládala, že clo nebude pozměněno. Než to se stalo zákonem ze dne 22. června 1926. Dodatkový protokol věc nyní upravuje tak, že Belgie dostane nejvyšší výhody pro koně svých ras pro případ, že by Československá republika poskytla v budoucnu celní slevy pro koně některému třetímu státu.

Zahraniční výbor projednal ve své schůzi dne 1. prosince 1926 vládní návrh dodatkového protokolu a doporučuje přijetí tohoto usnesení:

Národní shromáždění Československé republiky souhlasí s dodatkovým protokolem k obchodní smlouvě mezi Československou republikou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou z 28. prosince 1925, podepsaným v Praze dne 30. srpna 1926 a uvedeným v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 17. září 1926, číslo 173/1926 Sb. z. a n. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přikročíme ke společné rozpravě.

Prve než tuto rozpravu zahájíme, navrhuj i podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta byla stanovena 20 minutami. Námitek není? (Nebyly.)

Námitek není, navržená řečnická lhůta je tedy přijata.

Přihlášeni jsou řečníci na straně "proti" pp. posl. dr Šmeral, dr Gagatko a Mondok.

Uděluji slovo prvému přihlášenému řečníku, panu posl. dr Šmeralovi.

Posl. dr Šmeral: Příležitosti, že poslanecká sněmovna projednává obchodní smlouvu s asijským státem, republikou Tureckou, používáme k tomu, abychom obrátili pozornost na nejdůležitější nyní události světové politiky, na koncentrování anglických vojsk ve východní Asii proti osvobozovacímu hnutí revoluční Číny. Dáváme výraz pobouření, které v dělnictvu všech národů a také v dělnictvu této země vyvolává zločinná politika anglického imperialismu a výhrůžné soustřeďování anglického vojska v Šanghaji. Žádáme, aby také oficielní československá politika rychle zaujala protestní stanovisko proti politice obrněné pěsti, vojenského vyhrožování a násilí, kterou lord Churchill a anglický ministr kolonií Emery provádějí v Číně. To se může konkrétně státi tím, když Československo okamžitě vyhlásí politické uznání čínské národní vlády v Kantoně a když s kantonským státem zahájí stejné jednání, jaké vedlo k nyní schvalované provisorní obchodní smlouvě s Tureckem.

Československo je povinno dokázati, že je státem opravdu samostatným, že není v takovém postavení, aby buď aktivně anebo aspoň mlčením musilo podporovati všechny zločiny imperialismu a mezinárodní kontrarevoluce. Jeho dosavadní politika vůči sovětovému Rusku dokazuje opak.

Aspoň krok ze stavu vasalské závislosti na světovém imperialismu učinilo by Československo tím, kdyby teď vyslovilo jasný protest proti anglické válečné politice v Číně, kdyby ke zdůraznění tohoto protestu prohlásilo, že uznává právně vládu kantonského státu a že chce jednati s ní o smluvní úpravu obchodních styků.

Ministru zahraničních záležitostí dr Benešovi v poslední schůzi zahraničního výbor u položil člen našeho klubu soudr. Kreibich otázku o stanovisku vlády k uznání kantonského státu. Ministr na ni neodpověděl. Žádáme odpověď.

Jménem revolučního proletariátu Československa vysíláme s této tribuny vřelé pozdravy mezinárodnímu sjezdu proti potlačování koloniálních národů, který se koná nyní v Bruselu, a zejména přítomným na něm zástupcům čínské strany komindan. (Výborně! Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Gagatko. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Gagatko (rusky): Slavná sněmovno! Používám rozpravy o mezinárodních smlouvách naší republiky s Maďarskem a Tureckem, abych jménem té části karpatoruského obyvatelstva, kterou kladu si za čest zde zastupovati, protestoval proti návrhu zákona "o organisaci politické správy", jenž byl dnes v této sněmovně předložen, zvláště pak proti té jeho části, která se týká Podkarpatské Rusi.

Podkarpatská Rus připojila se k Československé republice, abych tak řekl, dobrovolně, ale za známých podmínek, a to: 1. Území jižně od Karpat s ruským obyvatelstvem bude organisováno jako samosprávná jednotka s guvernérem v čele. 2. O otázkách školy, jazyka, církve, vnitřní administrace bude rozhodovati autonomní sněm. 3. Státní zaměstnanci budou se bráti především z obyvatelstva Podkarpatské Rusi.

Tyto podmínky jsou obsaženy v mezinárodní saintgermainské smlouvě a v ústavních zákonech Československé republiky. (Výkřiky posl. Sedorjaka.)

Bez zřetele na tyto záruky nebyla dosud splněna ani jediná podmínka z výše uvedených.

Otázka hranic jest otevřena. Dočasná hraniční čára vedla od Čopu k Užhorodu a odtud na západ od Uže, nikoliv podle Uže, nýbrž na západ od Uže k polské hranici, takže nejen sám Užhorod, nýbrž i obce na pravém břehu Uže jako Domanince, Onokovce, Nevické, Perečín, Malá a Velká Berezná, Vološanka, Kostrina, Užok a jiné patřily ještě fakticky ke karpatoruskému samosprávnému území. Definitivní hranice - jak se pravilo - budou označeny na základě dohody interesovaných národů a tato dohoda bude sankcionována zákony československého parlamentu a autonomního karpatoruského užhorodského sněmu.

Zatím se nedbá ani této dočasné hraniční čáry, která byla ustanovena mezinárodní smlouvou. Slovenská klerikální strana, která nedávno prohrála svou politiku v této sněmovně, chce zakrýti svou porážku před svým národem a chce přinésti svým voličům jako vítězné trofeje Užhorod a ruské obce na pravém břehu Uže. Otázka hranic nebyla by tak naléhavá, kdyby v západní části Podkarpatské Rusi, v území tak zvaném "Východní Slovensko" ruské menšiny užívaly - nemluvím již o občanských právech - aspoň svých lidských práv. Těchto práv nemají. A proto tedy otázka vnitřních hranic v naší republice, otázka národopisné hranice mezi ruským a slovenským národem jest otázkou naléhavou.

Vezměme druhou otázku škol, jazyka, církve, vnitřní administrace. Ony všechny jsou také otevřeny a autonomní práva jsou rovna nule. Tak, jak se u nás rozhodovalo o těchto otázkách, nerozhodovalo se to jsem nucen konstatovati - v nejhorších dobách rakouského absolutismu a v dobách maďarského imperialismu. Ke cti Maďarů budiž řečeno, ačkoliv u nich směřovalo se k určitému cíli pomaďarštění, že přece nešli k tomuto cíli zvláštními zákony proti našemu národu, nýbrž oni vydali zákony pro všechny občany stejné. Jenom že naše inteligence neužívala těchto zákonů, poněvadž se dala do služby maďarských imperialistů. To znamená, že nejsou zde vinni pouze Maďaři, nýbrž že vinni jsou i ti, kdož šli do služby proti svému vlastnímu národu.

Vezměme ještě i další věci. Otázky, abych tak řekl, autonomního rázu, rozhodovaly se u nás jednoduše a snadno. Byl vyvolán jazykový spor, byl vytažen spor rusko-ukrajinský, v církevních věcech byl vyvolán spor uniátsko-pravoslavný. Nejen mezi Rusíny, nýbrž i mezi Židy povstala otázka víry ve formě boje rabína Spiry proti belzskému rabínovi a belzského rabína proti Spirovi.

Tímto způsobem byla získána půda pro koloniální politiku a za těchto podmínek bylo nutno spravovati naši zem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP