Několikráte již jsme kritisovali stanovy Poradního
sboru pro otázky hospodářské a usilovali
o to, aby tento Poradní sbor byl skutečným
hospodářským parlamentem, sborem, který
by nestranně, bez vlivů politických připravoval
věcně osnovy rázu hospodářského
a sociálního. Litujeme, že již titul této
korporace "Poradní sbor" také vystihuje
všechnu působnost této instituce, neboť
skutečně je to pouze sbor poradní, který
není nikde respektován, jehož práce
nemá velkého významu a úplně
se přechází.
Vzpomínám maně posledního jednání
v Německu o t. zv. Reichswirtschaftsratu. Celá veřejnost,
nejen dělnická, ale i zaměstnavatelská,
občanské strany německého parlamentu
věnují mimořádnou péči
a pozornost projednávání osnovy o t. zv.
Reichswirtschaftsratu. Jsou si plně vědomi, co to
znamená tvořiti hospodářské
instituce s určitým posláním. U nás
nemůžeme se dovolati ani toho, aby Poradní
sbor pro otázky hospodářské byl poněkud
více respektován a aby jeho návrhy byly brány
vážněji než dosud.
Poukazovali jsme několikráte na ustanovení
Národní rady hospodářské ve
Francii, která dokonce má pravomoc, že návrhy,
které vypracuje, musí býti parlamentu předloženy,
tedy jakýsi zásah do legislativy. Považuji
to za zdravý zjev, neboť otázky rázu
hospodářského zasluhují, aby se nestranně
a s potřebným klidem, přípravou a
věcností mohly projednávati.
Ale i jiné okolnosti nás přesvědčují,
že není u nás dostatek dobré vůle,
aby se s dělnictvem a zaměstnanectvem o těchto
otázkách jednalo. Polská vláda nedávno,
je to asi 6 neděl, pozvala do Varšavy zástupce
úřednictva a dělnictva, zástupce vědeckých
kruhů, inženýrstva a poslanců, kde vicepremier
Bartel v zahajovací řeči prohlásil,
že jde o utužení styků členů
vlády se všemi kruhy obyvatelstva. Proto navazuje
vláda styky také s dělnictvem, aby se s ním
poradila o otázkách hospodářského
vývoje a pokroku. Tedy, prosím, dělníci
v Polsku také nejsou ve vládě, ale polská
vláda považuje za svou povinnost pozvati zástupce
dělníků a s nimi hovořiti o otázkách
hospodářských. A jestliže to svedla
polská vláda, která nemá, pokud jde
o zájmy dělnické, dobré pověsti,
myslím, že by i dnešní vláda republiky
Československé měla na tuto součinnost
pamatovati. Jedna z těch možností byla vyjádřena
v požadavku změny stanov Poradního sboru pro
otázky hospodářské.
Našim sousedům Němcům se vytýká,
že při svých jednáních příliš
vyzdvihují svůj nacionalismus, že vyzdvihují
své choutky po nové válce. Chtěl bych
poukázati na jeden zjev, který nás poučuje
a ze kterého by také páni z vládní
většiny mohli pro budoucnost něco čerpati.
V Düsseldorfu konala se loni konference zahraničních
Němců. Na této konferenci přednášeli
různí národohospodáři z Německa
o otázkách ekonomických a mimo jiné
hovořil také prof. Goebel z Hannoveru o "Světovém
hospodářském významu zahraničního
Němectva". Bylo tu vytýčeno 14 bodů,
které charakterisují nejlépe železnou
snahu ovládnouti hospodářsky nejen vlastní
stát, nýbrž celou Evropu, snahu, která
musí býti respektována, poněvadž
každý národ má možnost, právo
i povinnost, aby podobným způsobem upevňoval
svoji existenci. Neusnesli se tam na ničem, co by svědčilo
o nové válce, o nějaké expansi politické
nebo o nacionalismu, nýbrž řekli prostě
toto: že žádají dohodu se súčastněnými
zahraničními státy o vzájemné
výměně výrobků dotyčných
zemí, že žádají odstranění
nebo alespoň zmírnění obranných
opatření (antidumping), zejména valutových
přirážek a obranných cel, že žádají
odstranění dovozních a vývozních
zákazů, že žádají ujednání
obchodních smluv, úvěry pro dovoz, plánovitou
akci pro propagandu slovem i tiskem, že žádají
pravidelné zahraniční návštěvy
schopných, jazyků znalých obchodních
zástupců, žádají dále
plnění zásady odpovědného obchodníka,
najme pokud jde o jakost zboží, dodacích lhůt
a cen, výstavbu zahraničních zastupitelstev,
zejména přibráním význačných
obchodníků, spoluúčast hospodářských
poradců u konsulátů a zastupitelstev zahraničních,
podporu hospodářského zastoupení v
cizině, tak na př. zřízením
zahraničních obchodních komor, a ulehčen
dopravy do ciziny, najmě rychlou dopravu a snížení
dopravních sazeb, podporu veletrhů a výstav
a konečně poučování dělnictva
o významu zahraničního obchodu. Nic méně
a nic více. Tak vyhlíží usnesení
korporace, která v německé říši
hraje nespornou úlohu.
A co u nás? Vytýkali jsme, že nemáme
obchodně a hospodářsky školených
praktických činitelů v našich zahraničních
zastupitelských úřadech. Máme velmi
málo zahraničních zastupitelských
úřadů, u nichž nalezne cizí obchodník
a národohospodář informace, které
by pomáhaly k seznamování s výrobou
našeho státu, které by podporovaly náš
vývoz. To je právě zásadní
chyba. Ostatní státy na tuto propagandu, na vyškolení
obchodních attaché, nebo jak je chceme jmenovati,
to je lhostejno, věnují nejenom více peněz,
ale také jinou péči. Schází
nám propaganda vůbec. A co vidíme v cizině?
Setkáváme se tu a tam s propagandou pražských
vzorkových veletrhů, která je vedena po způsobu
evropském, velkorysém, ale postrádáme
také jiných informací o našem průmyslu,
kterých je tak za hranicemi potřebí. Schází
nám podpora obchodních zástupců a
cestujících v cizině. Pan ministr železnic
si to vykládá tak, že zvýší
o 50% tarify, aby obchodní cestující vůbec
nemohli jezditi. Jednali jsme s p. ministrem železnic, aby
vyhověl obchodním cestujícím v tom,
že nebude požadovati 10% dávky, která
se má odváděti ministerstvu financí.
On to slibuje, ale okamžitě zvýší
lístky o dalších 20%, takže se zvýšením
loňského roku bez mála to dělá
50%. To je malé pochopení pro propagaci našeho
obchodu a pomalu to půjde tak, že žádný
obchodní cestující nebude moci jezditi na
drahách.
Schází nám spoluúčast zaměstnanců
při sjednávání obchodních smluv,
požadavek, který v Německu byl již respektován
a proto také spoluúčinnost německého
průmyslu s dělnictvem na poli obchodním se
rentovala, kdežto u nás pro ně není
pochopení, naopak jsou spíše snahy, aby se
význam zaměstnance v praxi a distribuci podceňoval.
Vážení pánové! Je jisto, že
nejde pouze o hospodářský problém,
který by souvisel s významem republiky za hranicemi,
jde také o problém politický. O tom zde bylo
dnes hovořeno. Náš kredit za hranicemi nemá
jen významu hospodářského, finančního,
on má také význam morální.
A jestliže republika Československá bude označována
plným právem v Evropě za stát reakční,
nikterak nám to nepomůže na poli hospodářském,
nikterak to nebude fedrovati náš dovoz a vývoz.
A proto pánové z vládní většiny
by si měli velmi dobře rozmysliti, než dají
souhlas k oněm osnovám, které jsou v naprostém
rozporu s naší demokracií, které jsou
v rozporu se svobodou, která zakotvila v naší
ústavě, že veškerá moc pochází
z lidu. Tyto osnovy jsou s touto zásadou v naprostém
rozporu.
Na příklad slyšíme, že vláda
má v úmyslu - snad to jsou jen pověsti -
dosaditi do nemocenských pojišťoven správní
komise, ve kterých by měla spolurozhodovati opětně
ona famosní jedna třetina t. zv. odborníků
se zaměstnavateli o majetku, který de facto patří
dělnictvu.
Pánové, o konfliktu bankovních zaměstnanců
již lépe ani nemluvit! Je to prostě československý
skandál, když se každý rok opakuje spor
mezi malým úřednictvem v bankách a
řediteli. To není spor mezi ústavem a mezi
úředníky, to je spor mezi řediteli
a malými úředníky. A poněvadž
malí úředníci právem domáhají
se toho, aby jejich existence byla zaručena pomocí
řádné a jasné kolektivní smlouvy,
tedy snad chápeme tu nervosu pánu bankovních
ředitelů, kteří se snaží,
aby se o jejich smlouvách veřejnost nic nedověděla.
A jestliže bankovní úředníci,
kteří také patří ke stranám
dnešní majority, dovolávají se veřejnosti
a ve svém obranném boji říkají,
co mají na platech pouze tři ředitelé
v bankách, tu přichází pražská
policie a tento plakát, (ukazuje sněmovně
plakát) který byl propuštěn censurou,
nedovoluje vylepiti, poněvadž prý by byl porušen
v Praze veřejný pořádek. Jde pouze
o to, že se poukazuje na platy bankovních ředitelů.
A když náš poslanecký klub se ohradil
u ministerstva vnitra proti tomuto nemožnému, zahanbujícímu
postupu pražské policie, bylo sice slíbeno
ministerstvem vnitra, že příštího
dne klub obdrží odpověď, ale já
konstatuji, že odpovědi neobdržel a že musil
býti dotyčný pán ještě
jednou volán, aby laskavě poslaneckému klubu
strany soc. demokratické řekl, jaký je názor
ministerstva vnitra o postupu pražské policie. Konstatuji,
že ministerstvo vnitra s tímto postupem souhlasí.
(Výkřiky posl. Geršla.)
Málo platno, pánové, nemůžete
rozdělovati ty věci. Jde-li o prestyž státu,
který chce sjednávati obchodní smlouvy s
cizinou, musí tento stát také dbáti
toho, aby politická svoboda, tak jak je vyjádřena
v základních zákonech, byla skutečně
prováděna. Nebude-li toho, pak budeme ztráceti
nejen kredit finanční, ale i kredit morální.
Je proto zvláště důležité,
aby právě sjednávání obchodních
smluv byla také po této stránce věnována
pozornost. Chci poukázati mimo jiné též
na to, že je snaha, aby mezinárodni obchodní
právo smluvní, to jest nový typ kolektivních
obchodních smluv, nastoupil místo těchto
dosavadních forem obchodních smluv, jehož úkolem
by bylo, aby s jednotným celně tarifním schematem
tvořil předpoklady pro užší obchodní
souručenství, v prvé řadě evropských
států.
Je třeba si všímati těchto důležitých
problémů souvisících s naší
obchodní politikou. Schvalujeme každý počin
na poli obchodně politickém, je-li k prospěchu
oněch cílů, jež jsem zde naznačil.
Jako mluvčí pracujících vrstev reklamuji
energická opatření proti nezaměstnanosti
a žádám řešení naléhavých
hospodářských problémů za účasti
legitimních zástupců zaměstnanectva.
(Výborně! Potlesk poslanců čsl.
soc. de m. strany dělnické.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Zoch. Uděluji mu slovo.
Posl. Zoch: Slávna snemovňa! I z radov
opozičných strán bolo prízvukované,
že uzavretie obchodnej smluvy s Maďarskom sa srovnáva
so záujmy našej republiky, a bolo prízvukované
poslancom Dérerom cele správne, že uzavretie
obchodnej smluvy s Maďarskom vyžaduje obzvlášte
záujem Slovenska. To prízvukoval pán posl.
dr Dérer cele správne. Ale jeho dôvody,
ktoré uvádzal na potvrdenie týchto svojích
slov, neboly už cele správné. Poukazoval na
to, že slovenský priemysel následkom toho,
že Slovensko bolo pripojené k Československej
republike, utrpel mnohé ztraty. Ale robil v prvom rade
odpovednou za tieto ztraty dnešnú - ako ju on menoval
- "colno-kongruovú" väčšinu.
Cele loyálne doznal však ku koncu druhej čiastky
tohoto svojho tvrdenia, že tieto ťažkosti slovenského
priemyslu sú dávnejšieho dáta. A nemöže
tedy ani pán posl. dr Dérer tvrdiť,
že by bola t. zv. colno-kongruová väčšina
za pár mesiacov svojho trvania mohla odčiniť
všetko to zlé, ktoré n a Slovensku priemysel
musel prekonať.
Pán posl. dr Dérer poukazoval na to, že
keď potrebujeme smluvu s Maďarskom, nesmieme nikdy zabúdať
na maďarské nebezpečie. Maďarského
nebezpečia si všetci musíme byť vedomí.
A ja sa nazdávam, že nielen poslanci opozičných
strán zo Slovenska, ale že i všetci poslanci
vládnych strán sú si tohoto maďarského
nebezpečia veľmi dobre vedomí. (Posl. dr
Dérer: Ktorí majú za člena dr Tuku!
Tak prosím, prečo nežaluje v pán
dr Tuka? Posl. Hlinka ho k tomu vyzval!)
Ja sa nazdávam, že keby sme skúmali minulosť
bývalých sociálne-demokratických poslancov
zo Slovenska, našli by sme, že i medzi nimi sú
niektoré osobnosti, ktoré so strany slovenskosti
nezodpovedaly. (Posl. dr Dérer: Ani jediného!
- Posl. dr Winter: Koho? Jmenujte ho!) Ale nie je mojím
cieľom, aby ja Tuku bránil, ohľadom ktorého
ja mám svoju mienku. (Posl. dr Dérer: Dáme
vám lekcie z patriotizmu!) Neprijímam lekcií
z patriotizmu.
To maďarské nebezpečie existuje, ale proti
maďarskému nebezpečiu je nemožno bojovať
tak, ako si to predstavu je pán posl. dr Dérer,
lebo keď by sme jedného Bethlena odstránili,
prišiel by na jeho miesto druhý Bethlen. Kto pozna
smýšľanie v Maďarsku, každý
vie, že v Maďarsku je proti Československej republike
podľa dnešného smýšľania možná
len Bethlenovská politika. Proti Maďarsku sa musíme
brániť našou vnútornou politikou. Musíme
sa brániť tak, aby Maďari videli, že v Československej
republike nemajú nikoho, kto by bol v ich iredentistických
snahách pomocníkom. Nebol som to ja ani nikto z
vládnych strán, ale práve pán posl.
dr Dérer, ktorý hneď po voľbách
prízvukoval, že pre konsolidáciu Slovenska
je bezpodmienečne potrebné pribrať ľudovú
stranu do vlády Vtedy mu pri tomto neprekážalo
ani to, že už vtedy bol posl. dr Tuka členom
ľudovej strany.
Slávna snemovňa! Otvorene sa priznávam k
tomu, že patrím medzi úprimný h ctiteľov
a obdivovateľov práce pána ministra Beneša,
ale nikdy nemôžem súhlasiť s tým,
aby tento náš obdiv a tato úcta dala niekomu
podnet k tomu, aby politika a práca p. ministra Beneša
nesmela byť kritizovaná. (Tak jest!) A
prízvukujem jedno, že p. ministrovi Benešovi
najhoršiu službu konajú práve tí,
ktorí hľadajú protibenešovskú akciu
tam, kde jej vôbec niet, kde ona vôbec nemôže
byť.
Pán posl. Dérer protibenešovské
ostrie videl v tom, že agrárna strana vyjednávala
s agrárnymi poslanci maďarskými, s t. zv. Szent-Iványovci,
že títo agrární poslanci maďarskí
postavili si medzi podmienky bod, že politika Československej
republiky voči Maďarsku, má byť politikou
smierlivou a že minister Hodža pri jednej porade
akceptoval túto podmienku. Ja sa zpytujem, či p.
minister Beneš od začiatku trvania republiky
neprízvukoval často, že so všetkými
susednými štáty chceme žiť v miere
a pokoji, či pán minister Beneš toto
isté nepovedal aj ohľadom maďarskej otázky?
Kde je tu tedy porušenie linie politiky Benešovskej?
My chceme s Maďary iste mier, ale nie taký mier, že
by maďarské pomery znebezpečovaly práve
našu republiku. A tu som poukázal na to, že kto
chce riešiť otázku Maďarska, ten musí
pracovať na konsolidovaní pomerov na Slovensku. Posudzoval
tedy túto vec pán posl. dr Dérer veľmi
správne. My predsa veľmi dobre vieme, či právom,
či neprávom, ale fakt je to, že Maďari
preto zdvíhali svoje zraky vždycky proti Československej
republike, že si mysleli, že v Hlinkovcoch, ktorí
stáli mimo vládnej väčšiny, majú
tu pomocníkov, vravím, či právom,
či neprávom, ale fakt je to, a každý
z nás veľmi dobre vie, že práve toto bolo
príčinou, že maďarská vláda
si vždycky trúfala vystupovať proti Československej
republike, keď s Jugosláviou chcela uzavierať
nie obchodnú, ale záujmovú politickú
smluvu. A keď teraz tej posmievanej colno-kongruovej väčšine
sa po veľa vyjednávaniach podarilo spraviť to,
čo pán posl. dr Dérer druhý
či tretí deň po voľbách považoval
za správné, pritiahnuť ľudovú stranu
do vlády, tedy preto táto colno-kongruová
väčšina býva odsudzovaná. (Posl.
dr Dérer: Nie preto, lež za clá, za kongruu
a za správnu reformu je odsudzovaná! Nikto nemá
proti tomu nič, aby ľudáci boli vo vláde!)
Odsudzovaná je i preto. Že i pre toto je odsudzovaná,
najlepšie dokazuje tá okolnosť, čo vyvodil
pán posl. dr Dérer ďalej z vyjednávania
s Maďary, menovite so Szent-Iványovci. Ako je úspechom
pre republiku i to, že ľudáci sú pritiahnutí
do vlady je úspechom iste i to, a úspechom práve
voči Maďarsku, že je umožnená taká
platforma, aby i Maďary boli členmi našej vládnej
väčšiny. A z tohoto vyjednávania s Maďary
vyvodil p. posl. dr Dérer to, ako by toto bola akcia
proti pánu ministrovi Benešovi.
Že v súvise s týmto konsolidovaním slovenských
pomerov prišla do otázky aj správna reforma,
veľactená snemovňa, za toto naša strana
zodpovednosť brať nemôže. A tiež nevyšlo
z nej, že len teraz prišla na pretras táto otázka,
príčina toho väzí v minulosti, v tom,
že na Slovensku nebol vybudovaný župný
sväz a nebola župná reforma dobudovaná.
(Posl. dr Dérer: Niektorí z dnešnej vládnej
majority to nechcú zaviesť v historických zemiach,
to je príčina, áno!) A ak nechce to za
4 roky a či za 5 rokov ani sociálna demokracia,
keď sa na Slovensku mohla previesť župná
reforma, mohla sa previesť aj v historických zemiach
za ten čas, keď vo vláde rozhodovaly socialistické
strany. To sa zameškalo. (Posl. dr Dérer: A znemožňovaly
to nektoré strany, ktoré sú dnes vo vládnej
väčšině!)
Ja o správnej reforme dnes hovoriť nechcem. Chcel
som priklincovať len toľko, že nepovažujem
za správné, aby bol minister Beneš bratý
v ochranu tam, kde nikomu ani nenapadá ministra Beneša
napadať, aby nebola robená protibenešovská
tak zv. podkopná politika tam, kde sa vlastne pracuje v
tom smere, ako to Beneš toľkoráz naznačil.
Ja na základe toho všetkého, že Slovensko
potrebuje konsolidovanie pomerov, menom mojej strany osvedčujem,
že budeme hlasovať za obchodnú smluvu s Maďarskom
s tým, že my všetkými možnými
prostriedky budeme napomáhať konsolidovaniu našej
republiky, aby republika naša bola tak silná, že
by sa v Maďárii nielen Bethlenovi, ale nikomu nesnívalo,
že voľakedy môže vložiť svoju nohu
na Slovensko ako integrujúcu čiastku Československej
republiky. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní).
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Žádám prvého pana zpravodaje, pana posl.
dr Uhlíře, aby se ujal slova k doslovu.
Zpravodaj posl. dr Uhlíř: Ctěná
sněmovno! Našemu maďarskému sousedu mohlo
by lichotiti, že debata o pouhé prozatímní
úpravě obchodně-politických vztahů
mezi republikou Československou a Maďarskem protáhla
se takřka na 4 hodiny. Z toho se dá čekati,
že debata o definitivní úpravě bude
ještě delší a ještě pečlivější.
Ovšem nesmí se zapomínati, že debaty o
zahraničních obchodně-politických
úmluvách používá se k exkursím
do zcela jiných odborů naší politiky.
Až na dvě, tři výjimky debata soustřeďovala
se na zcela jiné otázky, než které byly
vyjádřeny prvním bodem našeho denního
pořádku.
Jako zpravodaj za výbor zahraniční neměl
bych tedy vlastně proč reagovati na poznámky,
které se nevztahují právě k tomuto
prvnímu bodu denního pořádku. Přece
však dovolte mi, abych aspoň dvou referátů
z předchozí debaty se dotkl.
Polemika kol. Knirsche s rozdanou dnes odpovědí
vlády na interpelaci posl. inž. Junga, že
se zneužívá zákona na ochranu republiky,
může se jakž takž vykládati jako
polemická kapitola k naší politice zahraniční.
Pan kol. Knirsch především konstatoval
- a domnívá se, že má pravdu - že
Československo dosud neučinilo nic, aby si získalo
důvěru a přátelství států
okolních, Německa, Rakouska a Maďarska. K tomu
v zájmu pravdy je třeba poznamenati, že pro
politiku našeho státu jako právně politické
východisko jsou smlouvy mírové, versailleská,
st.-germainská a trianonská, především
směrodatné. Tyto smlouvy mírové byly
podepsány vládami příslušných
sousedních států a musí jimi býti
respektovány. Československo nemá práva
nijak tyto smlouvy porušovati tím snad, že by
vycházelo vstříc některým politikům
extremních stran, zvláště těm,
kteří se z války nenaučili, že
pangermanistická tendence příčí
se pojmu moderní demokracie a pojmu lidskosti vůbec.
Vzpomínám si, že před několika
dny v za hraničním výboru kol. inž.
Kallina mermomocí chtěl slyšeti od našeho
zahraničního ministra, že jeho stanovisko v
otázce "Anschlussu", jak se běžně
říká, Rakouska k Německu se změnilo.
Mermomocí chtěl za dnešní vnitropolitické
konstelace slyšeti od našeho zahraničního
ministra, že skutečně pod tlakem těchto
politických poměru zahraniční ministr
svoje stanovisko změnil a že v důsledku toho
zahraniční ministr Československé
re publiky směl by dnes býti a jednati proti duchu
mírových smluv, a to v otázce "Anschlussu"
jednostranně se stanoviska pangermánského.
Takové názory jsou - při nejmenším
řečeno - paradoxní, a musí býti
a priori v zamítnuty. Pan kol. Knirsch sám
bezděky potvrzuje správnost intervence státní
moci proti různým excesům, které sice
líčí nevinně jako podniky národně
kulturní, ale které ve skutečnosti mají
cíl jiný než předstírají.
Neboť co jiného znamená právě
jeho hrozba, že při rostoucím politickém
a hospodářském vlivu němectví
ve střední Evropě přijde chvíle,
kdy národ československý se bude musiti třásti
o svoji budoucnost? Tato zvláštní interpretace
Locarna a Thoiry a účasti Německa ve Společnosti
Národů prozrazuje s dostatek, že kol. Knirsch
a jeho druzi jsou na straně organisací s účely
příčícími se samostatnosti
našeho státu. Nehrozí snad - dnes to doznal
výslovně - pučem nebo revoltou, konečně
proč bychom od pana kol. Knirsche ve sněmovně
očekávali, aby nám řekl, co chtějí
a jak se na to připravují. Ale pan kol. Knirsch
musí odpustit, že stát z opatrnosti je
připraven na všechno a že má dosti energie,
aby učinil naráz konec každé dvojsmyslnosti
podobné politiky. Výkřiky posl. Knirsche.)
Pan kol. Knirsch ve svých poznámkách
stěžoval si na potlačování sudetských
Němců, kteří prý trpí
hladovými mzdami. Myslím, že si dosti nerozumí
ve své celkové koncepci politické, jestliže
tyto "Hungerlöhne" vykládá jednostranně
a nepracuje-li místo dosavadního způsobu
své politiky raději ve smyslu positivním,
aby celý stát a celá střední
Evropa vymkly se tomuto neblahému hospodářskému
stavu, při kterém široké vrstvy dělnictva
a všeho našeho občanstva bez rozdílu národnosti
těmito hladovými mzdami nejvíce trpí.
(Výkřiky německých poslanců.)
Pan kol. Knirsch při příležitosti
polemiky s vládní odpovědí napadl
také některé naše zahraniční
zastupitelské úřady a uvedl konsulát
v Linci a kterýsi případ s visem. Já
se stavím za tuto odpověď a s hlediska zahraničního
výboru se domnívám, že je přímo
povinností našich zastupitelských úřadů
za hranicemi, aby měly v evidenci také politické
spolky a organisace, které by něco snad podnikaly
proti naší republice. Proto tam ty zastupitelské
úřady máme, ne, aby se jen na všechno
bez zájmu dívaly a neoznamovaly, na čem jsme
svrchovaně interesováni, co se proti našemu
státu děje. (Výkřiky německých
poslanců.)
Stavím se na stanovisko zastupitelských úřadů.
Jsme povinni vzíti je v ochranu. Je to jejich úkolem,
aby svoji úřední povinnost konaly vůči
státu, který zastupují. Proto tam jsou a
pro nic jiného.
Pan kol. Schäfer se jen krátce ovšem zmínil
o našem vztahu ke království Srbů, Chorvatů
a Slovinců a chtěl statisticky doložiti, že
prý to, co se dnes podniká k prohloubení
vzájemnosti hospodářské mezi našimi
dvěma státy, nestojí při těchto
statistických výsledcích celkem za to. Je
to, řekl bych, podivná řeč dělnického
zástupce. Hospodářská struktura Československa
a Srbo-Chorvatsko-Slovinska je taková, že se navzájem
doplňují. Je v zájmu našeho průmyslu,
abychom co nejdříve vstoupili v řádné
a živé národohospodářské
styky s královstvím Srbů, Chorvatů
a Slovinců, protože zvýšením vzájemného
obchodu přibude zaměstnanosti a zvýší
se roveň právě dělnických
vrstev v našem státě.
Jinak, dámy a pánové, nemám poznámek
k tomu, co zde bylo předneseno při příležitosti
debaty o vládním návrhu, kterým se
předkládá Národnímu shromáždění
prozatímní úprava obchodních styků
mezi Československou republikou a Maďarskem, sjednaná
v Praze dne 26. srpna 1926, a doporučuji vám, abyste
ve shodě s názorem zahraničního výboru
schvalovací usnesení přijali. (Výborně!
Potlesk.(
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Žádám p. zpravodaje posl. dr Zadinu,
aby se ujal slova k doslovu.