Úterý 15. února 1927

A kdo ji spravuje? Lidé, kteří za Rakouska prodělali školu v Bosně a Hercegovině. Někteří ze zaměstnanců přišli z této země přímo k nám, aby bez kontroly drželi nad námi svou ruku a pokračovali u nás ve své politické činnosti.

Vezměme naši místní správu. Nedávno nám byla dána jedna župa. Před touto župou šlo jazykové nařízení, jímž také byla porušena naše autonomní práva. Předseda vlády černý sice prohlásil, že on jest spokojen s jednou župou. Věřím, že může býti spokojen dnešní ministr vnitra, ale naše obyvatelstvo rozhodně je nespokojeno. Nespokojeno proto, že za prvé zeměpisná poloha ztěžuje styk s úřadem, a mimo to utvořená velká župa v té podobě, jak jest u nás organisována, není ničím jiným, nežli úřadem pro to, aby se zdržovalo rychlé vyřizování žádostí obyvatelstva. Přijdete-li - to se stalo mně samému - do tohoto úřadu, můžete den nebo dva dni hledati svůj spis a nenajdete ho. Krátce a dobře: Naši lidé, kteří jsou nuceni čekati na rozhodnutí županského úřadu celá léta, dva i tři dny hledají spisy v tomto úřadě a často jich nemohou najíti. Tedy jedna župa se neosvědčila, ona jest - abych tak řekl - pouze přípravou k centralisaci a dalším jejím dovršením má býti "reforma politické správy".

Tato "reforma politické správy" v takovém návrhu, jaký byl nám předložen, nemůže odpovídati zájmům našeho obyvatelstva - nejen našeho, nýbrž všeho obyvatelstva bez rozdílu národnosti a víry. Návrh tento stran hlavního města Užhorodu, aby hlavní město bylo přeloženo do druhého města, aby Užhorod byl připojen k západu atd., jest jen vodou na mlýn rozličných spekulantů, kteří z této krátkozraké politiky shrabují pro sebe zisky v neprospěch celého našeho chudého národa.

My tento návrh zákona považujeme za nový atentát na naši autonomii, tedy nejen že nejsme nadšeni předloženým návrhem zákona, naopak co nejrozhodněji budeme bojovati proti němu. Tento návrh zákona proti Podkarpatské Rusi, proti té Podkarpatské Rusi, která mezinárodní smlouvou dostala právo na úplnou a širokou autonomii, nemůže a nesmí býti proveden v takové stylisaci a formě.

Proto tedy, se zřetelem na práva a zájmy naší země a se zřetelem na nepříjemné a nežádoucí následky, které mohou povstati, jako občan, přející si úplné konsolidace poměrů i v naší samosprávné zemi a v celé republice, považuji za svou povinnost prohlásiti: Obyvatelstvo Podkarpatské Rusi pohlíží na předložený návrh zákona "o organisaci politické správy", kterýžto návrh má býti proveden i v samosprávné Podkarpatské Rusi, jako na atentát na svoje autonomní práva. Řídíce se zájmy země, varují občané Podkarpatské Rusi vládu Československé republiky před nutnými následky nevážnosti k mezinárodním smlouvám a ústavním zákonům státu vzhledem k naší zemi a jejímu obyvatelstvu. Doufám, že v tomto případě vyhovíte tomuto přání, pánové, a nebudete rozhodovati o Podkarpatské Rusi bez Podkarpatské Rusi.

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Mondok. Dávám mu slovo.

Posl. Mondok (malorusky): Slavná sněmovno! Diktát vítězných států a československý imperialismus zotročily onu část státu, kterou nazývají Podkarpatskou Rusí a jejíž pravé jméno jest Zakarpatská Ukrajina.

Mírové smlouvy cynickým způsobem zneužily padělaného ponětí práva sebeurčení a ve skutečnosti hodily do bláta veškeré právo sebeurčení a zneužily ho, aby se zmocnily (Výkřiky posl. Sedorjaka.) Zakarpatské Ukrajiny. Jako právní titul tohoto zmocnění vzaly: dobrovolné připojení a národní osvobození tak zvaného rusínského národa, a ve skutečnosti rozbily na tři části velký ukrajinský národ, jenž strádá na všech územích pod kapitalistickou vládou.

Ukrajinci uskutečnili svoje úplné hospodářské a národní osvobození a provedli své právo sebeurčení jen v sovětské Ukrajině. Saint-germainská smlouva neposkytla za dobrovolné připojení úplnou národní svobodu, nýbrž laskavě povolila tak zvaná autonomní práva. Na ustanovení těchto práv náš národ nemohl míti vlivu, neboť do Paříže byli povoláni pouze koupení lokajové. A tak byla veškerá práva zfalšována a vtělena do §u 3 ústavního zákona č. 121 z r. 1920.

Ale i tato práva, za něž se zaručily všechny velké státy a rovněž i československá vláda, československé Národní shromáždění a president republiky, nebyla během osmi let uvedena v život ani v těch skrovných, chudokrevných formách, ačkoliv převážně tato práva zajišťují pouze zájmy měšťáků. A dnes, po osmi letech, pomýšlí vláda nikoliv uskutečniti tato práva a upraviti naše hranice, nýbrž předložila svůj hanebný návrh zákona na reformu veřejné správy.

Tento návrh zákona jest kopancem mírové smlouvě a ústavnímu zákonu, jest to uvedením naší země na pokraj propasti. A takové zastupitelství počtem členů a obsahem působnosti nerovná se ani nejmenšímu jinému dílu republiky.

Jsme si vědomi toho, že přijde čas, kdy konkrétně užijeme svého práva sebeurčení, a dnes co nejrozhodněji protestujeme proti tomuto úřednímu návrhu zákona, jenž zneuctívá práva našeho národa, a prohlašujeme, že revoluční pracující vrstvy Zakarpatské Ukrajiny do posledních sil budou bojovati proti tomuto návrhu zákona a jeho provedení, postaví se v čelo všem vrstvám národa a budou bojovati proti této nové urážce národních práv a učiní přítrž této svévolné koloniální vládě buržoasie. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Ježto po společné rozpravě konati se bude hlasování odděleně, udělím slovo k doslovu nejprve o druhém odstavci pořadu:

2. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro průmysl, obchod a živnosti o vládním návrhu (tisk 600), kterým se předkládá Národnímu shromáždění prozatímní úprava obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednaná výměnou not v Angoře dne 30. září 1926 (tisk 768).

Dávám slovo zpravodaji za výbor zahraniční, panu posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Právě před chvílí doporučil jsem slavné sněmovně ke schválení prozatímní obchodní smlouvu mezi republikou naší a republikou Tureckou. Uvedl jsem již, že mezi naší republikou a republikou Tureckou jsou obchodní vztahy dosti živé, hlavně jsou to textilie a naše sklářství, které z veliké části mají odbytiště v Levantě. Vždyť na př. jen zboží bavlněného dovezlo se r. 1925 do Turecka za 54 mil. Kč. Mimo to sklářského zboží dovezlo se za 12 mil., cukru za 28 mil. Kč. Naproti tomu zase z Turecka nejvíce se dováží k nám tabák, jehož dovezeno bylo r. 1925 za 38,791.000 Kč. Ovšem co se týče tabáku, naráží právě při projednávání nynější definitivní smlouvy mezi naší republikou a republikou Tureckou tato okolnost na největší potíže, a to z toho důvodu, poněvadž, jak zprávy z tohoto vyjednávání došly, Turecko dělá značné potíže tím, že žádá, aby byl určen již předem, a to každoročně, určitý kontingent, který by se dovážel k nám. Rozumí se samo sebou, že takový požadavek není dobře splnitelný, a to z toho důvodu, poněvadž naše státní správa, zvláště tabáková režie, nemůže vázati se na odebírání určitého množství zboží každý rok. Proto se tak zdrželo vyjednávání o definitivní obchodní smlouvě mezi naší republikou a republikou Tureckou. Jest jistě záhodno, aby toto jednání, které právě jest v běhu, bylo zdárně dokončeno a, jak máme zprávy, snad také v nejbližší době dokončeno bude.

Co se týče jednotlivých pánů řečníků, kteří zde mluvili k tomuto bodu, nikdo z nich neuvedl nějakých věcných důvodů proti této smlouvě, jen p. posl. dr Šmeral vyslovil při této příležitosti, poněvadž jde o asijský stát, požadavek, aby náš stát uznal kantonský stát de jure a navázal s ním obchodní styky. Co se týče uznání kantonského státu de jure, podotýkám jen, že uznávati nějakou revoluční vládu země, která jest ve kvasu revolučním, kde může vyhráti jednou ta, po druhé ona strana, bylo by příliš předčasné a jistě by ani nemělo praktické ceny. Co by se na příklad stalo, kdyby to najednou vyhrála v Číně strana protivná? Co se týče obchodních styků uvádím, že naše obchodní styky s Čínou nejsou příliš veliké a že vývoz do Číny činil r. 1925 toliko za 28 mil. zboží a z Číny k nám se dovezlo pouze za 2 mil. zboží.

Z toho důvodu, že věcných námitek proti této prozatímní dohodě mezi Tureckem a naší republikou nebylo, navrhuji jménem zahraničního výboru schválení této prozatímní obchodní smlouvy. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, za výbor pro průmysl, obchod a živnosti, p. posl. dr Zadinovi, k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Referent zahraničního výboru p. kol. dr Hnídek vyčerpal důvody, ve kterých také objasnil celou otázku, o kterou jde při smlouvě této i po stránce hospodářské. Z toho důvodu nemám, co bych přičinil k jeho vývodům, a trvám na návrhu, který jsem přednesl, aby posl. sněmovna tuto projednávanou smlouvu s Tureckem schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přikročíme tudíž k hlasování o 2. odst. pořadu schůze.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec a budeme hlasovati o celém najednou.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí se schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pány zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém.

Čtení druhé navrhnu na pořad příští schůze.

Tím je vyřízen druhý odstavec pořadu dnešního. Přikročíme k dokončení jednání o odst. 3. pořadu:

3. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro průmysl, obchod a živnosti o vládním návrhu (tisk 577), kterým se předkládá Národnímu shromáždění dodatkový protokol k obchodní smlouvě mezi Československou republikou a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou z 28. prosince 1925, podepsaný v Praze dne 30. srpna 1926 (tisk 769).

Dávám slovo k doslovu zpravodaj i výboru zahraničního panu posl. Světlíkovi.

Zpravodaj posl. Světlík: Slavná sněmovno! Referoval jsem už o dodatku ke smlouvě mezi Československem a Hospodářskou Unií belgo-lucemburskou a v debatě žádný z pánů řečníků nezabýval se referáty našimi, nýbrž debata se točila okolo jiných věcí. Proto nemám, co bych dále dodával ke svým vývodům, a navrhuji znovu, aby slavná sněmovna učinila usnesení o tomto dodatkovém protokolu ve smyslu usnesení zahraničního výboru. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluj i slovo druhému zpravodaji, za výbor pro průmysl, obchod a živnosti, panu posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Jako referent výboru živnostenského se k tomuto návrhu připojuji.

Předseda (zvoní): Budeme hlasovati.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec. Budeme tudíž hlasovati o celém najednou.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí se schvalovacím usnesením ve znění, doporučeném pány zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém.

Čtení druhé navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen je 3. odst. pořadu schůze.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

4. Zpráva výboru imunitního o žádosti posl. Windirsche, Stenzla a dr Luschky, aby byla udělena důtka posl. Horpynkovi podle §u 51 jedn. řádu.

Zpravodajem výboru imunitního pro ústní zprávu podle §u 51 jednacího řádu jest p. posl. dr Ravasz.

Než mu udělím slovo, oznamuji, že pp. posl. Bradáč, dr Dolanský, Windirsch, dr Lukavský, Mlčoch, dr Luschka, Stenzl, dr Buday podali formální návrh, aby věc vrácena byla výboru imunitnímu.

Žádám pana zpravodaje, aby se ujal slova ke zprávě, jednacím řádem předepsané.

Zpravodaj posl. dr Ravasz: Slávna snemovňa! Pripojujem se ku sdelenému návrhu, aby vec bola vrátená výboru imunitnému.

Předseda: Ježto pan zpravodaj se přizpůsobil podanému návrhu na vrácení věci výboru, dám nejprve hlasovati o tomto návrhu formálním, a teprve, kdyby byl zamítnut, přikročil bych k postupu předepsanému § 51 jedn. řádu a k meritornímu hlasování.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není. Budeme tedy takto postupovati.

Kdo tedy souhlasí s návrhem na vrácení věci výboru imunitnímu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím sněmovna se usnesla vrátiti věc výboru imunitnímu.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přerušuji projednávání pořadu schůze a přikročím k ukončení jejímu.

Sděluji, že z důvodů formálních, aby mohly býti přikázány výborům vládní návrhy dnes tiskem rozdané, bude nutno konati dnes ještě jednu schůzi, i žádám, aby paní a páni poslanci ze zasedací síně neodcházeli.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala dnes za 10 minut, to jest v 16 hod. 40 min. s

pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu 61. schůze.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 4 hod. 30 min. odpol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP