Podle obsahu osnov, které dnes byly předloženy,
a které snad ještě se chystají, můžeme
říci, že se připravuje dílo zkázy
naší samosprávy. Je skutečně
ironií, že na tomto díle spolupůsobily
dvě nejkonservativnější složky
německého národa. Jsem jist, že i dělnictvo
a pokrokový lid národa druhého je proti těmto
osnovám (Tak jest!) a že agrární
strana německá a křesťansko-sociální
strana německá propůjčují se
pro toto dílo buď z neznalosti věcí
anebo pouze za velmi lacinou a přechodnou odměnu
zastoupení v této vládě. (Výkřiky
posl. Johanise.)
My zde pozorujeme, že dnešní režim československo-německé
vlády nevznikl z ideálních pohnutek, nýbrž
že tento útvar byl vytvořen pouze ze zájmů
třídních a protipokrokových. Vítali
bychom myšlenku smíření obou národů.
My sociální demokraté nemáme příčiny,
abychom rozdmychovali nacionální boj, ale toto sdružení
neplyne z upřímnosti, ani z potřeby národnostního
smíru, nýbrž má materialistický
základ, základ velmi špatný, ze kterého
vycházejí reakční strany proti svobodám
lidu, proti samosprávě a proti všem vymoženostem
doby revoluční. (Výborně!)
Vidíme, že toto sdružení, přes
to, že oba směry zevně si zachovávají
nacionální nátěr bylo umluveno nikoliv
na zásadě národnostního smíru,
nýbrž za účelem zkarikování
Československé republiky. Víme, že cílem
osnov, které jsou předloženy, jest oslabiti
pravomoc lidu v zastupitelských sborech a nastoliti libovůli
byrokracie. Všechny úvahy koaličních
stran jsou neupřímné, poněvadž
popírají, co skutečně v osnovách
je. Jsou to osnovy příbuzné osnovám,
které předložil v r. 1904 min. předseda
Körber ve starém Rakousku. Znamená to postátnění
samosprávy, znamená to zrušení řady
okresů a žup, které měly význam
decentralisační, význam zjednodušení
samosprávy, znamená to ubití lidové
iniciativy, jejíž potlačením obce, města
a vůbec územní svazky nebudou moci rozvinouti
blahodárnou činnost ku prospěchu veřejnému,
ku prospěchu lidu a pokroku vůbec. Lidová
iniciativa, která zejména dnes v době poválečné
vytvořila divy na poli samosprávy, bude úplně
potlačena a na její místo bude postaven náčelník
okresu, náčelník země s absolutistickou
správní a politickou mocí, s možností
cestou nařízení a vyhlášení
prováděti další oklešťování
naší samosprávy.
Je to černý nevděk, který je tu páchán
proti samosprávě. Celý náš národ
povstal za Körbra proti této osnově a tato
osnova velikými projevy všeho lidu byla odsouzena
a stihlo ji opovržení. Národ tehdy cítil,
že Körbrova osnova znamená konec samosprávy.
A to ostudné, co nebylo možné v Rakousku, má
se státi v naší republice.
My varujeme, my protestujeme, že se tak činí
proti vůli samosprávy, a varujeme před důsledky,
které nastanou. A jestli celý nár od vyslovoval
opovržení Körberově osnově, jako
osnově ubíjející základy našeho
samosprávného života, tu jistě takové
opovržení stihne všechny, kdož tuto popravu
u nás vykonají. (Výborně! -
Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Kreibich. Dávám
má slovo.
Posl. Kreibich (německy): Po dvouměsíční
přestávce schází se opět po
prvé poslanecká sněmovna, a pročteme.-li
si denní pořad, vidíme, že byly na něj
dány čistě formální věci,
poněvadž zkrátka na denním pořadu
něco být musí. Kdo se podívá
na denní pořad musí se tázati: Což
se za ty dva měsíce nepřihodilo v oboru hospodářského
života, ve vnitřní a zahraniční
politice vůbec nic, že sněmovna nemá
příčiny se těmito otázkami
zabývati? A přece vidíme, že právě
v posledních dvou měsících staly se
hospodářské otázky, otázky
v nitřní a zahraniční politiky stále
ožehavějšími, vidíme, že se
v hospodářství, že se ve vnitřní
i zahraniční politice krise stále více
přiostřuje. Statistika našeho zahraničního
obchodu, hospodářský statistický přehled
za poslední léta ukazují, že tato krise
jest nejen akutní, nýbrž že naopak jde
o hlubokou, chronickou krisi našeho veškerého
hospodářského života a že hrozí
nebezpečí, že tato krise bude pro veškerý
náš hospodářský život katastrofální.
Tato krise nebyla však způsobena jen nějakými
událostmi, nějakým hospodářským
vývojem, který není v moci vlády,
naopak tato krise má svou příčinu
většinou v hospodářské politice,
která byla zavedena loňskými usneseními
nového celního sazebníku. Tato krise jest
uměle stupňována, nejen politikou vlády,
jest uměle stupňována celou hospodářskou
politikou, zvláště také úvěrní
politikou finančního kapitálu a touto hospodářskou
politikou finančního kapitálu zhoršuje
se také celá naše bytová krise. Následek
této krise jest hromadná nezaměstnanost,
jakou jsme měli v Československu jen před
několika lety, když jsme prožívali velikou
hospodářskou krisi. Tato nezaměstnanost doléhá
na pracující třídy tím krutěji,
že ohromnou chybou, která byla spáchána
přijetím gentské soustavy, touto zradou na
nezaměstnaných, podpora v nezaměstnanosti
klesla na nejmenší míru. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák. -
Výkřiky posl. Bolena.) Tato nezaměstnanost
se stupňuje, zhoršuje se však také částečná
nezaměstnanost, a to strašlivou drahotou, jejíž
příčinu dlužno rovněž hledati
v naší hospodářské a celní
politice. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Ke vší té bídě nynější
většina zamýšlí ještě
také zhoršiti sociální zákonodárství,
bez toho skrovné a úplně nedostatečné,
k jehož rušení přikročila všenárodní
vládní koalice již zhoršením zákona
o ochraně nájemníků, zhoršením
zákonů o stavebním ruchu a zákona
o gentské soustavě. V nejbližší
době octneme se před problémem návratu
mnoha tisíc československých dělníků
z Francie, kteří pro hospodářskou
krisi pozbudou tam práce. Městské zastupitelstvo
pražské zabývalo se touto otázkou v
posledních schůzích. Avšak vláda
i většina sněmovny odmítly dáti
na denní pořad poslanecké sněmovny
otázku hospodářské krise a hospodářské
politiky. Tenkráte, když šlo o cla a kongruu,
když šlo o to, a by byly naplněny kapsy agrárníků
a popů, tenkráte byla nynější
vládní většina velmi agilní,
velmi čilá, velmi horlivá, aby uspokojila
třídní zájmy velkoagrárníků
a zájmy popů. Dnes, kdy jde o nouzi velké
massy nezaměstnaných, jest vláda i vládní
většina úplně nevšímavá.
Což se ve vnitřní politice v posledních
dvou měsících nestalo nic, aby bylo nutno
konati zde rozpravu o celé vnitropolitické situaci?
Již, když se sněmovna naposled sešla, podala
návrh na zničení obecní samosprávy.
K tomuto návrhu přidala nyní vládní
návrh o správní reformě, který
má v celé veřejné správě
obnoviti absolutismus byrokracie návrh, který znamená
konec vší samosprávy a tím také
konec posledního skrovného zbytku národní
samosprávy. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Ustanoveními, která mají
nahraditi starý rakouský "Prügelpatent",
zhoršuje se policejní právo proti starému
Rakousku tak ohromně, že téměř
všichni musíme prositi staré Rakousko za odpuštění,
že jsme je nazývali "policejním státem".
(Souhlas na levici.) Proti policejnímu státu,
který zde má býti zřízen podle
tohoto zákona o správní reformě, staré
Rakousko bylo se svou veřejnou správou téměř
demokratickým státem. Toto zhoršení
reakce provádí se ve všech oborech, vedeno
historicky osvědčenou německou buržoasií.
Není to náhoda, že se celý tento reakční
režim ukazuje v poslední době nejmocněji
a nejzřetelněji v odboru, jemuž v čele
stojí německý ministr, německý
klerikální ministr Mayr-Harting: v ministerstvu
spravedlnosti. A pokud existovalo staré Rakousko i pokud
jest Československo, nebylo ještě doby, že
by státní zástupce zuřil proti tisku
tak nestydatě, jako za režimu osvědčeného
tyrolského klerikála Mayr-Hartinga. (Výkřiky
komunistických poslanců.) Tato služba,
tato spolupráce německé buržoasie o
tomto celém reakčním režimu jest vybudována
na tom podkladě, že má býti ukojeno
nejhanebnější prospěchářství
německých agrárníků a kapitalistů,
jest vybudována na podkladě jednotné fronty
buržoasie, aby dělnické třídy
všech národů v tomto státě mohly
býti ještě krutěji vykořisťovány,
jest vybudována n a zradě německé
buržoasie, jíž se dopustila na právu sebeurčení
národů v tomto státě a tím
také na německém národě v tomto
státě, jest vybudována na nejhanebnější
korupci vládních stran. (Souhlas komunistických
poslanců.) Lze přímo říci
cenu, kolik tun polského dovezeného uhlí
stojí každé německé ministerské
křeslo. Jest to úplně nečestný,
politický kompromis, který uzavřela německá
buržoasie, který uzavřeli němečtí
agrárníci a klerikálové s českou
buržoasií.
Tímto vládním návrhem o správní
reformě dostala se na přetřes celá
otázka ústavy a správy a také celá
národní otázka v tomto státě.
Právě v otázce národní, v otázce
práva sebeurčení vidíme, že se
nynější vládní většina
dokonce ani neostýchá nohami zdeptati právo
sebeurčení, vytýčené v ústavě,
aby úplně zničila právo sebeurčení
národů v tomto státě. Dokonce úplná
autonomie Zakarpatské Ukrajiny, vytýčená
v ústavě, dokonce tato národní autonomie
jest přiváděna ad absurdum zákonem
o správní reformě a tím jest porušována
ústava. Tím, že němečtí
ministři a německé vládní strany
dávají souhlas k tomuto návrhu, dokazují,
že jsou vůbec proti sebeurčení. Za to,
že tento návrh o sebeurčení Zakarpatské
Ukrajiny - ostatní národy nemají ani písmenkou
zaručeno v ústavě, byť i jen minimum
sebeurčení nebo samosprávy - nohama deptá
ustanovení o samosprávě Zakarpatské
Ukrajiny, patří celé ministerstvo na lavici
obžalovaných. (Potlesk komunistických poslanců.)
Všechny tyto otázky by vyžadovaly, aby se zde,
v této sněmovně, když se sejde, konala
politická rozprava. Všechny tyto otázky by
vyžadovaly, aby vláda předstoupila před
sněmovnu a učinila zde prohlášení
o celkové politice. Tato vláda nemůže
se však odvážiti předstoupiti před
sněmovnu s veřejným politickým prohlášením.
Tato vláda nemůže se odvážiti vyložiti
cíle své celé politiky otevřeně
veškerému obyvatelstvu, poněvadž jest
vybudována na špinavém kompromisu, na hanebném
třídním prospěchářství,
poněvadž veškerý její politický
cíl záleží v uskutečňování
v nejhanebnějšího systému vykořisťování
v tomto státě. Proto se musí vláda
obávati v světla sněmovny a politické
veřejnosti a musí o, svých plánech
pracovati v tajných komůrkách se zástupci
velkokapitálu. Tato vláda jest příliš
zbabělá (Výkřiky komunistických
v poslanců.), než aby předstoupila
před sněmovnu, právě tak jako zástupci
této politiky, a to se týká především
zástupců Němců, jsou již dnes
příliš zbabělí, než aby
předstoupili před obyvatelstvo, aby v německém
území na veřejných schůzích
skládali účty, poněvadž obyvatelstvo
těchto území ukázalo těmto
ministrům a jiným agentům kapitalistické
reakce dvéře.
Dlužno si dáti otázku: Což se v mezinárodní
politice nestalo nic, aby bylo třeba konati rozpravu o
zahraniční politice, rozpravu o zahraniční
politice vůbec? Všechna vyjednávání
o zahraniční politice byla odsunuta úplně
do zahraničního výboru. A přece dnes
otázky mezinárodní politiky, přesuny
v zahraniční politice mají tak ohromný
význam, že by bylo třeba, aby vláda
nejen prohlášením ministra pro věci
zahraniční v zahraničním výboru,
nýbrž aby prohlášením celé
vlády oznámila své stanovisko v zahraniční
politice sněmovně. Neboť ve výboru jsme
viděli, že pan ministr zahraniční měl
sice výklad, že však zástupci vládních
stran učinili svá prohlášení
k tomuto výkladu s takovou spoustou výhrad, že
se tedy nemůžeme spolehnouti, že politika a prohlášení
zahraničního ministra znamená v každém
směru také úplně politiku vlády.
V zahraniční politice má pro nás především
důležitost zhoršení imperialistického
režimu a zhoršení imperialistických snah,
zhoršení imperialistických rozporů mezi
jednotlivými kapitalistickými státy a z toho
vyplývající vzrůstající
zbrojení. V posledních dnech opět úplně
padl pokus - jehož jsme ovšem vážně
nebrali, avšak jest to přece příznačné
navrhnouti konferenci o odzbrojení. Za tímto selháním
všech pokusů, aby se o odzbrojení mluvilo v
mezinárodním měřítku, skrývá
se ohromné vojenské zbrojení. Jak špatné
svědomí mají dnešní imperialistické
lupičské vlády a jejich pomahači v
malých státech, pokud jde o vojenské zbrojení,
vysvítá z nařízení, které
v posledních dnech vydala vláda Československé
republiky, v němž se nejen, jak to bylo dříve
obvyklé ve starém Rakousku, zakazuje při
mobilisaci a při vojenských opatřeních
podávati o tom zprávy v novinách, nýbrž
v němž se také zakazuje psáti v novinách
o stavu vojenských zbrojení a o účinku
bojových prostředků. Co to znamená?
Vláda ví, že kdyby obyvatelstvo úplně
otevřeně a v plném rozsahu zvědělo,
co znamená nynější stav příprav
plynové války, zmocnilo by se ho tak ohromné
vzrušení, že by hnutí proti těmto
válečným zbrojením musilo nabýti
mnohem většího rozsahu. Vláda však
také ví, že se za kulisami vojenských
vlád, za kulisami zbrojícího kapitálu
a muničních podniků horečně
pracuje o zdokonalení a zhoršení zbraní
plynové války. Aby však obyvatelstvo o tom
nic nezvědělo a bylo drženo v omylu, bylo vydáno
nařízení, jímž se má dosíci,
aby se obyvatelstvu nedostalo ani zpráv o nebezpečnosti
a o stavu dnešních bojových prostředků
v plynové válce.
V zahraniční politice jest důležité
přátelské sblížení československé
zahraniční politiky s Německem a Maďarskem
ve chvíli, kdy reakční režim v Německu
a v Maďarsku dosáhl svého vrcholu. Přátelské
sblížení s německým probouzejícím
se posíleným imperialismem, sblížení
německé buržoasie a sblížení
německého imperialismu s českou buržoasií
a s naším státem není v očích
ani jediného znalce německé politiky v rozporu
s režimem utlačování německé
menšiny v tomto státě. Tento rozpor jest agitační
fráze, politika tato se výtečně doplňuje.
Neboť svazek německého imperialismu a německo-rakouské
buržoasie s maďarským režimem, který,
jak známo, dosáhl ve světové válce
svého nejvyššího vrcholu, byl vybudován
na úplném zbavení práv více
než půl milionu Němců v Maďarsku,
zbavení práv, které bylo daleko horší,
než jak jsou na tom dnes německé menšiny
v Československu. Československá buržoasie
napodobí nyní tento příklad, neboť
ani osud Slováků, kteří dnes zůstali
ještě v Maďarsku, ani osud lužických
Srbů, ani jiných národních menši
v Německu nemůže nijak odvrátiti československou
buržoasii od sblížení s německým
imperialismem a s reakčním režimem v Maďarsku.
Neboť nejde zde o snahu, jak to vždy líčí
ve svých frázích ministr zahraniční,
abychom zůstali v dobrých stycích s oněmi
státy, nýbrž jde zde o sblížení
vybudované na snahách, vybudovati jednotnou frontu
imperialistických mocností v Evropě a jejich
pomahačů proti sovětskému Rusku.
Že se sněmovna nezabývá všemi těmito
otázkami v době, kdy všechny tyto otázky
stávají se stále palčivějšími,
a že se v takové době zabývá
vyřízením formálního denního
pořadu, jest opět důkazem úplného
úpadku parlamentarismu. Dnešní schůze,
která se zde koná, a schůze, která
snad bude zítra, doplňují jen odhalení
bezvýznamnosti a karikatury celého tohoto parlamentního
režimu, k němuž došlo před několika
týdny v soudní síni v Praze v procesu proti
poslancům. (Potlesk komunistických poslanců.)
Toto chování sněmovny, tato absolutní
bezvýznamnost, toto absolutní selhání
sněmovny ve všech těchto otázkách,
jest jen svědectvím, že v této sněmovně,
i kdybychom sebe více ještě protestovali, i
kdybychom vznášeli sebe více žalob, tyto
otázky rozhodnuty nebudou, a že jest nutno, aby massy
venku, mimo sněmovnu, byly mobilisovány k boji,
aby byly vedeny v jednotné frontě do boje proti
tomuto celému režimu. Boj, do něhož musíme
vésti massy pracujícího lidu ve sražené
jednotné frontě, musí směřovati
proti panství finančního kapitálu,
proti stabilisaci hladu a bídy, která tvoří
obsah hospodářské politiky tohoto státu
pod vedením bankovního kapitálu, proti kapitalistické
moci a násilné politice, proti konání
nádenických služeb imperialistické moci
a násilné politice, proti štvaní imperialismu
do války, především však proti
štvaním do války proti sovětskému
Rusku a Číně, proti válečnému
zbrojení, proti militarismu, proti přípravám
nové plynové války. Boj musí býti
veden proti diktatuře kapitalistů v tomto státě,
vykonávané prostřednictvím absolutismu
demokracie a bezmezného policejního režimu.
Cílem tohoto boje musí býti nejen svržení
této vlády, nýbrž i svržení
celé soustavy kapitalistického vykořisťování,
politického a národního útisku a špinavé
korupce v tomto statě. Náš boj musí
býti veden za právo sebeurčení národů
a bez uskutečnění tohoto práva sebeurčení
jest vše, co zde bylo řečeno o sblížení
a míru národů, jalovou frází.
Dokud není práva sebeurčení, není
možno sblížení národů. Náš
boj musí býti veden na základě práva
sebeurčení za mír mezi pracujícími
národy všech zemí a národů, za
plnou národní a územní samosprávu
v tomto státě. Náš boj musí býti
veden za socialisaci bank, za socialisaci dolů a těžkého
průmyslu, abychom mohli finančnímu kapitálu
vzíti ty posice, jež maje v ruce ovládá
stát hospodářsky. Musíme bojovati
za vládu dělníků a rolníků
v tomto státě, musíme bojovati za uskutečnění
unie socialistických republik v Evropě. (Potlesk
komunistických poslanců.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Schäfer.
Posl. Schäfer (německy): Slavná
sněmovno! Podporujeme všechny kroky ke zlepšení
obchodních styků s jinými státy, poněvadž
se tím umožňuje práce a pracuje se proti
krisím a jejich návratu. Musíme litovati,
že v době od zřízení tohoto státu
postupovalo se v obchodní politice právě
obráceně a nesprávně. Umíněně
trvali jste na této nesprávné orientaci obchodní
politiky. Nedbajíce sousedních států,
k nimž přece dlužno především
přihlížeti, pokud jde o obchodní styky
Československa, hledali jste přátelské
a hospodářské vztahy a vybudovávali
jste je a při tom jste úplně přehlédli,
že k pouhému udržení československého
průmyslu - neříkám ani k podporování
průmyslu a živnosti - bylo by bývalo především
třeba překonati potíže, které
vznikly roztržením velkého středoevropského
hospodářského území, a dobýti
nazpět ztracená odbytiště. Bylo to možno.
Avšak z docela klamných názorů nakládali
jste se sousedními státy, zvláště
s Rakouskem a Německem, dlouhou dobu tak, že to musilo
působiti nanejvýš nepříznivě
na obchodní styky s těmito státy. Jak nesprávná
byla tato politika, vidíme ze statistiky zahraničního
obchodu. Každý nový měsíční
výkaz ukazuje nám zřetelně, že
pro Československo mají hospodářský
význam především Německo, Rakousko
a Maďarsko a že teprve velmi daleko za nimi přichází
na státy, s nimiž se zvláštní láskou
hledáme spojení, Rumunsko, pak Francie a Jugoslavie.
Právě v těchto dnech máme návštěvu
jugoslávských poslanců, oplacení návštěvy
československých poslanců v Bělehradě
před několika měsíci. Hospodářsky
mají však takovéto návštěvy,
takovéto vzájemné podkuřování,
vskutku nepatrnou cenu.
Pohlédněme jen na příslušné
číslice. Vidíme, že podle lednového
výkazu Německo participuje na výnosu 42,48%,
Maďarsko 9% a Rakousko 15,01%. Tři jiné státy,
s nimiž jste v posledních letech mnohem více
koketovali, nežli bylo politicky nutno, vykazují účast
na dovozu, která u Francie činí 1,24%, u
Rumunska 4,90% a u Jugoslavie 4,87%. Francie, jak vidíte,
nemá pro náš obchod vlastně příliš
velkého významu. Československo vyváželo
do Francie dělníky, pro něž zde v zemi
nebylo možno opatřiti existenci, pro něž
v zemi pro nesprávnou a zvrácenou obchodní
politiku nebylo existenčních podmínek.
Při číslicích dovozu vidíme
tentýž poměr. Podle lednového výkazu
činí účast Rakouska 6,13%, Maďarska
5,17% a Německa 22,22%. Ostatní tři státy,
které jsem uvedl svrchu, totiž Francie, Rumunsko a
Jugoslavie participují 4,25, 3,02 a 5,12%. Co říkají
tato čísla? Říkají, že
především by bylo třeba, abychom dospěli
k obchodním smlouvám pro nás příznivým
s prvými třemi státy, jejichž účast
na našem dovozu a vývozu činí téměř
polovici. Od nějaké doby se velmi mnoho mluví
o tom, že teprve celními zákony v srpnu bylo
Československu umožněno správně
vystupovati a postupovati při obchodních vyjednáváních.
Naproti tomu v posledních měsících
se potíže při sjednávání
smluv zvýšily. S Rakouskem vyskytly se potíže,
vyjednávání s Německem vázne.
Stejné jest to s Maďarskem. Po všem, co se přihodilo
v létě, musíme konstatovati, že celními
zákony, že celní politikou od ledna nastaly
při uzavírání obchodních smluv
s nejdůležitějšími evropskými
státy, s nimiž máme zvláště
vyměňovati zboží, spíše
potíže. Snažili jste se dělníkům
a drobným lidem osladiti celní politiku tím,
že Československo nemůže býti bez
pevných cel na agrární výrobky, že
jich potřebuje jako ekvivalentu při vyjednávání
o nových obchodních smlouvách. V podstatě
však příčinou nové celní
politiky, která byla provedena v létě, nebylo
nic jiného, než aby se na útraty širokých
vrstev dosáhlo vysokých cen za agrární
výrobky, a aby se tím zvýšily zisky.
Po této cestě pokračovali jste až dosud
dále. Prvý čin nové vládní
koalice přinesl obyvatelstvu vzrůstající
zbídačení, statisíce lidí je
odsuzuje, statisíce lidí, kteří před
tím věřili ve slavné sliby německých
měšťáckých stran při posledním
volebním boji. Činy, které potom následovaly,
a činy, před nimiž nyní stojíme,
směřují však proti zásadě
demokracie a proti právům obyvatelstva. Spojitost
obchodní politiky s vnitřní politikou nutí
nás již nyní, abychom učinili prohlášení
k tomuto útoku na samosprávu, který byl soustavně
ve vší tichosti a tajně připraven a
který má býti nyní proveden.
Bylo mi uloženo mým klubem, abych učinil toto
prohlášení:
Jsou tomu právě čtyři měsíce,
co pan předseda vlády ve své nástupní
řeči označil dosazení česko-německé
občanské vlády za význačnou
etapu československé politiky a prohlašoval
nastoupení jejího úřadu za historickou
chvíli. Bylo-li toto označení již smělé
vzhledem k sotva provedené celní loupeži,
kongrui a zvýšení daně z cukru, pak
toto slavnostní prohlášení bylo skutečným
výsměchem, když vláda předložila
daňovou reformu, jejíž výsledek není
nic jiného, než obohacení vládnoucích
tříd a velmi těžké zatížení
pracujících lidí, než že vláda
a většinové strany připravovaly jeden
atentát za druhým na sociálně politické
vymoženosti, na osmihodinovou pracovní dobu, na sociální
pojištění, na nezaměstnané, na
válečné poškozence a ochranu nájemníků.
A nyní nám nová většina předkládá
jako korunu všeho svůj návrh na organisaci
správy, jenž znamená konec posledních
zbytků demokracie. Policejní předpisy, které
příznačným způsobem stojí
v čele nového správního řádu,
nejen oživují opět modernisovaný "Prügelpatent",
nýbrž vyvolávají dokonce strašidlo
předbřeznové reakce. Zapomenuta jest prvá
a poslední zásada ústavy, že všechna
moc pochází z lidu, naopak, všechna moc jest
dávána do rukou byrokracie a veškerý
veřejný život postaven pod policejní
dohled. O samosprávě, stane-li se dnes podaný
návrh zákonem, nelze již vážně
mluviti.
Pokládáme za svou povinnost protestovati co nejvášnivěji
proti takovémuto záměru při první
příležitosti. Neméně za nutné
pokládáme však zjistiti odpovědnost
oněch německých stran, které ještě
do voleb vytáhly s heslem národní samosprávy,
a které pro svou agitaci používaly jako vývěsního
štítu práva sebeurčení národů,
pokud předstíraly, že vedou boj proti vládnoucí
soustavě, a které nyní při prvé
příležitosti, kdy mají spolurozhodovati,
nohama šlapají po právu sebeurčení
a po samosprávě. Nejen dávají na pospas
obě německé župy, které čistě
české Národní shromáždění
bylo ochotno zříditi, hlasují i pro to, aby
právě ona země, v níž německé
obyvatelstvo jest relativně nejsilněji zastoupeno,
zmizela s mapy. Jestliže župní zřízení
omezilo demokracii z nacionalismu, německé občanské
strany házejí na pospas všechny národní
zájmy ze zášti k demokracii. Ať si je
česká byrokracie všemocná - tak usuzují
- jen když nám pomůže udržeti německou
dělnickou třídu na uzdě.
Dělnická třída musí se postaviti
proti tomuto reakčnímu záměru. V zájmu
lidových vrstev všech národů žádáme
místo byrokratického správního systému,
který jest mocenským aparátem buržoasie,
plnou a neomezenou demokratickou samosprávu ve všech
instancích a ve všech odvětvích veřejné
správy. Víme, že důsledné a bezohledné
provedení správní autonomie obsahuje v sobě
také národní autonomii, a domníváme
se tedy, že skutečné národní
zájmy německé dělnické třídy
nelze obhajovati jinak, než když hájíme
třídních zájmů mezinárodního
proletariátu.
Proti loupežnému tažení vládnoucích
tříd stavíme obranu proletariátu,
proti dorozumění buržoasie o všeobecném
utlačování proletariátu dorozumění
národů o pokojném společném
žití. Ať si vládní strany provedou
své reakční dílo, tím rychleji
přivodí jen den, kdy podvedené lidové
vrstvy vynesou nad nimi rozsudek.
A k tomu dovolte mi ještě několik slov. Když
se sešel nově zvolený parlament, ještě
tenkráte slyšeli jsme s tohoto místa prohlášení
oněch stran, které jsou dnes ve vládě.
Nynější ministr veř. prací prof.
dr Spina tenkráte výslovně zdůraznil
ve svém státoprávním prohlášení,
že úsilím a cílem jeho strany jest,
aby si národové vybojovali sebeurčení
a aby Němci v tomto státě dosáhli
samosprávy. Podobná prohlášení
slyšeli jsme také od jiných zástupců
německých stran. Při této příležitosti
chci připomenouti řeč, kterou rok před
tím pronesl o svatodušních svátcích
při velké slavnosti v Litoměřicích
tehdejší posl. Křepek, vůdce
svazu zemědělců. Byla to řeč
proti potlačovací politice československého
státu vůči menšinovým národům.
Mluvil tenkráte o zranění citů německých
zemědělců, jež Křepek spatřoval
v tom, že byly odstraněny pomníky císaře
Josefa. Pravil: "Musí-li lidé mlčeti,
budou mluviti kameny." Chtěl tím vyjádřiti,
že v pouhé kameny budou žalovati na systém
tohoto státu, na potlačování menšin
v tomto státě. Na tyto řeči se ještě
nezapomnělo, jejich ohlas ještě nedozněl
a již němečtí členové
svazu zemědělců, křesťanští
sociálové a živnostníci náležejí
k vládě, která zamýšlí
jíti ještě mnohem dále v připravování
širokých lidových vrstev o práva, než
k tomu byla odvaha dosud. Což v oné části
českého obyvatelstva, která si dosud ještě
zachovala demokratické cítění, což
u lidí, kteří smýšlejí
ještě demokraticky, nemusí proniknouti myšlenka,
že zpátečnictví v tomto státě,
že rdoušení širokých vrstev lidu,
že rdoušení samosprávy bylo umožněno
jen tím, že se k českým většinovým
stranám přidružily jako nástroj německé
občanské strany? (Potlesk něm. soc. demokratických
poslanců.)