Dne 30. listopadu 1924 byl v Řezně založen
sudetsko-německý zemský svaz pro Bavory,
jehož stanovy úplně souhlasí se stanovami
vídeňského spolku. Všechny sudetsko-německé
spolky v cizině usilovaly pilnou a věcnou agitační
prací vzbuditi především pochopení
a plnou účast veškerého našeho
národa pro bezprávné sudetské Němce.
Ve všech svobodných německých zemích
pořádaly velké schůze a projevy za
účasti mnoha tisíc lidí, na nichž
jak vyslanci z vlasti, tak také Rakušani a říšští
Němci ujímali se sebeurčení všech
národů, nevyjímajíc ani našeho
národa. Že naši rodáci každoročně
veřejně a slavnostně slaví také
den 4. března 1919 jako smuteční den jest
příkazem úcty k zemřelým a
národní cti.
Dlužno konstatovati, že veškerá spolková
činnost vlasteneckých svazů, vytvořených
podle veřejného práva, ještě
nikdy v žádné zemi nedala příčinu
tamějším státním dohlédacím
úřadům, aby zakročily. Jen česká
vláda velice nepříjemně pociťovala
agitační práci svazů již se zřetelem
na svou českou národní zahraniční
propagandu, placenou z daní, a v několika diplomatických
notách zaslaných Rakousku a Německé
říši činila nárok na tak zvané
sousedské přátelské pocity pro Československo.
Dne 16. prosince 1921 byla uzavřena známá
lánská státní smlouva mezi Československem
a Rakouskem. Čl. 4 této smlouvy zní: "Oba
státy se zavazují, že na svých územích
nebudou trpěti žádné politické
nebo vojenské organisace, které by směřovaly
proti celistvosti a bezpečí druhé smluvní
strany. Oba státy se zavazují ke spolupráci
a pomoci proti všem úmyslům a pokusům
o obnovu starého režimu, jak se stanoviska zahraniční,
tak také vnitřní politiky, a rovněž
i se zřetelem na státní i vládní
formu. Povolané úřady obou států
budou si vzájemně pomáhati, aby v tomto smyslu
mohly účinně potírati tajné
pikle."
Tato smlouva způsobila ovšem v rakouské Národní
radě velké pochybnosti se zřetelem na čl.
4, takže se vídeňská vláda musila
dohodnouti s Prahou a dne 24. ledna 1922 oznámila zahraničnímu
výboru úřední výklad čl.
4, na němž se dohodly oba státy. Na to se tento
výbor usnesl: "Výbor béře na
vědomí oznámení svazového kancléře,
že mezi oběma vládami jest dohoda, že
ustanovení čl. 4 neobsahují žádných
opatření proti trvání a činnosti
spolků, jejichž účelem jest pěstování
národního rázu a podpora hospodářských
a osvětových účelů jejich rodáků.
Pomoc, kterou si oba státy podle příslušného
článku budou poskytovati, bude se týkati
jakéhokoliv pokusu o násilnou změnu nynější
státní formy, ať jest podniknut s kterékoliv
strany."
Není tedy pochybnosti, že zdůrazňování
německého rázu sudetsko-německých
území a našich přirozených osvětových
styků se všemi rodáky ani podle čl.
4 státní smlouvy lánské neposkytuje
české vládě právního
podkladu, aby nějakým způsobem politicky
zakročovala proti zahraničním spolkům.
Dne 19. března 1923 nabyl v Československu působnosti
bezpříkladný zákon na ochranu republiky.
Mezi jinými praví v §u 17: "Kdo založí
tajnou organisaci, jejímž účelem jest
podvraceti samostatnost, ústavní jednotnost nebo
demokraticko-republikánskou formu státu, kdo znaje
účel takového sdružení k němu
přistoupí, s ním se stýká,
jeho činnosti jakýmkoliv způsobem se zúčastní,
je nebo jeho členy v jich podvratných snahách
hmotně nebo jakýmkoliv jiným způsobem
podporuje, trestá se za přečin tuhým
vězením od jednoho měsíce do dvou
let. Tajnou organisací je i taková, která
majíc ve skutečnosti účel uvedený
v odst. 1, předstírá jiný účel."
Poslední věta tohoto paragrafu otevírá
dveře dokořán vší svévoli
při výkladu zákona a nejlibovolnějším
opatřením soudních a politických úřadů.
Rád věřím Čechům, že
již pro svůj vlastní politický charakter
a pro svou nedávnou minulost nejsou ochotni přijímati
za bernou minci skutečně upřímná
prohlášení našich sudetsko-německých
svazů v cizině o jejich účelech. Nikdy
však demokratická republika nemá práva
jen na základě nedůvěry nařizovati
a prováděti pronásledování
vlastních a cizích státních občanů.
V té chvíli dospěl by právní
stát ke svému konci.
Vrcholu neupřímnosti a svévole dosahuje však
česká politika výnosem, jenž sudetsko-německým
časopisům pod trestem zakazuje opakovati pouhé
zprávy o tom, co sudetsko-německé zahraniční
spolky pořádají, mimo to dovoluje státnímu
zástupci, aby stíhal odpovědného redaktora
i tehdy, když časopis hned po tisku byl zabaven
a tak se vůbec nedostal do veřejnosti. (Posl.
dr Koberg [německy]: Vaše řeč bude přece
také zabavena!) Tomu přece nevěřím.
Toto opatření zastiňuje carský absolutismus
a činí českou demokracii před
veškerou cizinou předmětem posměchu.
Posl. Krebs [německy]: Potřebují jen Sibiře,
vypovídali by nás beze všeho!) Zde bylo
však také porušeno slovo, pokud jde o lánskou
smlouvu, na jejímž výkladu zvláště
se dohodly československá a rakouská vláda,
a při tom nedvojsmyslně uznaly volnost čistě
kulturní propagační práce vlasteneckých
vazů. Nemám opravdu příčinu,
abych se staral o pověst tohoto státu u velkého
německého národa a u mezinárodní
veřejnosti, táži se však vlády,
která prý směřuje k německo-české
spolupráci, jak chce odpovídati, že nejen stíhá
nevinné členy sudetsko-německých
zahraničních svazů jako nebezpečné
buřiče, nýbrž že dokonce obtěžuje
svobodně zvolené zástupce lidu pro jejich
účast na schůzích v cizině
a že svobodu tisku v Československu úplně
sesměšnila zabavováním každého
slova, souvisejícího s těmito vlasteneckými
svazy. Konstatuji ještě jednou na základě
stanov, politických státních smluv a mravního
uznání sudetsko-německých požadavků,
jehož získaly vlastenecké svazy v celém
světě, že není žádného
důvodu, aby se činila nenávistná opatření
proti našim zahraničním organisacím,
jak se to děje.
Mimo to: Vlastenecký svaz v Rakousku požádal
nedávno z vlastního popudu rakouské vládní
úřady, aby daly úředně zjistiti
sedmiletou činnost jeho a jeho odboček v celém
státě a aby materiál předložily
pražskému ministerstvu pro věci zahraniční
jako odpověď na jeho neustálé podezřívání.
Vlastenecký svaz se neobává rozsudku světa
právně smýšlejícího. Nemá
žádných tajemství a nepomýšlí
na žádné puče. Pobouření,
že české úřady obtěžují
jeho členy, kde jest to jen možno, zdvojnásobuje
se tím, že k vlasteneckému svazu patří
několik desítek tisíc sudetských Němců,
kteří se stali rakouskými svazovými
příslušníky, a dokonce rozených
Rakušanů a říšských Němců,
a přehmaty cizí státní moci a cizích
státních úřadů považuji
za nesnesitelné omezování jejich občanské
svobody. Po této stránce dopustily se zvláště
československé zastupitelské úřady
v cizině, jako na př. český konsulát
v Linci, zcela neuvěřitelného trýznění
cizích státních občanů, kteří
žádali o vstupní visum do Československa.
Předseda (zvoní): Upozorňuji
pana řečnila, že jeho řečnická
lhůta již uplynula.
Posl. Knirsch (pokračuje): Budu hned hotov.
Chtěli dokonce odepříti visum předsedovi
rakouské Národní rady, poněvadž
prý se choval nepřátelsky proti Čechům
a účastnil se hlavního shromáždění
podpůrného spolku, a také s předsedy
rakouských ochranných spolků, kteří
nemají vůbec co dělati s Československem,
nakládali jako s podezřelými nepřáteli
tohoto státu. Protestujeme s tohoto místa proti
tomu, aby zastupitelské úřady v cizině
byly činny jako čistě česká
národní agitační místa, aby
udržovaly ostudnou špehounskou soustavu a zřejmě
se schválením nadřízených úřadů
dávaly se k disposici československých soudů
při soudních přelíčeních
proti domnělým velezrádcům z ciziny,
jak se to na př. stalo v případě odsouzení
technika Schiebla v Opavě. Také proti kol. posl.
Krebsovi byli jako svědci tendence jeho řeči
ve vídeňské radnici vedeni čeští
telefonisté z Cmuntu se svým stenogramem. Na takové
nedbám práv a mravní vážnosti
svobodně volených zástupců lidu nebylo
by lze v jiném státě ani mysliti.
Konstatujeme-li zde úplně veřejnou práci
našich vlasteneckých svazů, nemáme příčiny
zamlčeti, že se mimo zákonité meze spolků
projevuje denně rostoucí hnutí pro svobodu
sudetských Němců, které jest vedeno
přirozeným odporem každého německého
krajana proti násilnému oddělení 3 1/2
milionu sudetských Němců od celého
národa a proti všem oněm brutálním
opatřením, jež jsme v tomto vnuceném
státě musili 8 let snášeti. Nerozpakuji
se otevřeně a bez obalu přiznati se k tomuto
hnutí pro svobodu. Tato vlna rozhořčení
není s vlasteneckými svazy v žádné
vnější nebo vnitřní spojitosti.
Jest právě jen ozvěnou způsobu pražského
panstva, které si libuje ve všeslovanských
cílech a v pocitu absolutního českého
panství, jakoby se byl svět dosud ještě
nedověděl, že tento stát jest státem
národnostním, v němž Češi
činí sotva polovinu obyvatelstva.
Podle každého demokratického pojmu a v souhlasu
s liberálním duchem spolkových zákonů
v Rakousku a v Německé říši neručí
ovšem vlastenecký svaz také za soukromé
projevy a novinářské články
svých členů Vždy jde jen o to, zdali
spolek páchá nedovolené činnosti nebo
se na nich usnáší. To se ve skutečnosti
nestalo v žádném vlasteneckém svazu
od té doby, co trvá. Připomínám
konečně dnešním českým
držitelům moci, s jakou povýšenou ironií
oni sami ve starém Rakousku uváděli v pohrdání
soustavu policejního státu a tak chtěli světu
vštípiti víru, že český
národ v Rakousku jest barbarsky zotročen. Ještě
na mírových konferencích o světové
válce bylo toto obviňování staré
rakouské soustavy jednou z jejich nejsilnějších
zbraní. Žijí zde nikoliv sami a uzavřeni
mezi velkým německým národem jako
ostrov v německém oceáně. Politický
a hospodářský vliv němectví
ve střední Evropě nepopíratelně
vzrůstá a jistě bude také vám
zřejmo, že český národ závisí
na tomto rozvoji. Proto malicherná a přeceňující
se politika šikán, kterou jste posledně zahájili
proti citům veškerého německého
lidu, nehodí se opravdu do této doby a není
ani chytrá.
Jako sudetsko-německý lid v Československu
nikdy nepřestal se cítiti živým členem
svého velkého národa, tak bude také
veškerá hanba a veškeré utrpení,
které jste na nás navršili, žíti
dále také v paměti naší mateřské
země. Přichází den, kdy i my budeme
účastni sebeurčení národů
a budeme svobodně a nezávisle rozhodovati o svých
cestách. Zařiďte své chování
tak, abyste se v oné dějinné chvíli
nemusili třásti o budoucnost svého národa.
(Souhlas a potlesk na levici.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Pik. Dávám
mu slovo.
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Na denním
pořadu jsou tři zprávy výborové:
o úpravě obchodních styků mezi Československou
republikou, Maďarskem a Tureckem a o dodatkovém protokolu
mezi naším státem a Hospodářskou
Unií belgo-lucemburskou.
Vítáme každý čin obchodního
spojení, který státy v hospodářských
věcech sbližuje, ale který také sbližuje
národy k smírnějšímu postupu
a soutěži na poli hospodářském
a kulturním. Každá obchodní smlouva,
vybudovaná pečlivě s ohledem na poměry
výrobní a hospodářské a zájmy
všeobecné, má svůj význam pro
stát, pro třídy produkční,
pro pracující lid. Proto také až dosud
vítali jsme každý počin obchodního
a hospodářského sblížení
smluvního, které nejen zajišťuje rozvoj
hospodářských sil u nás, nýbrž
sbližuje nás s ostatními, a zejména
se spřátelenými státy.
S politováním však konstatujeme, že styky
a prospěchy hospodářské naší
Československé republiky jsou znemožňovány
úzkoprsou a příliš sobeckou celní
politikou.
Je řada států, s nimiž sice formálně
jsme ve spojení přátelském, avšak
ve skutečnosti na poli hospodářském
neprojevujeme žádné snahy po přátelském
styku obchodním a hospodářském. Znemožňuje
se zvláště styk se státy balkánskými,
se státy povahy zemědělské, se státy
spřátelenými a územně nám
nejbližšími. Tarasíme cestu nejen dovozu
potřebných předmětů spotřeby
k nám, nýbrž znemožňujeme rozvoj
vývozní expanse našemu průmyslu.
Příklad tvrdého celního opatření
ukazuje nám nejlépe nemožnost přátelských
hospodářských a obchodních styků
se spřátelenou Jugoslavií. Dnes právě
hostí Československá republika representanty
Národní skupštiny jugoslávské,
země, která jistě nejen je nám velmi
blízká územně, nýbrž jejíž
národy - srbský, chorvatský a slovinský
- jsou nám blízké svým osudem, svými
cíli, zájmy politickými a kulturními
(Posl. Tomášek: Společenstvím zápasu
za samostatnost!) a také tím, že jsme spolu
velmi těžce, na různých frontách
sice, ale za jedním cílem bojovali, za cílem
povaliti tyranii dřívějšího Rakouska
a osvoboditi národy, které pod jhem rakouského
režimu úpěly. (Výborně!)
My připojujeme se s největší srdečností
k uvítáni delegace jugoslávské, neboť
nedávno dostalo se nám stejně srdečných
projevů od národa Srbů, Chorvatů a
Slovinců. My zvláště při té
příležitosti zdůrazňujeme, že
nikoliv lesklá vítací slova, promísená
city, nýbrž konkrétní řešení
otázek, jež se dotýkají Jugoslavie a
nás, může nás nejvíce sblížiti
a může nám přinésti značný
prospěch hospodářský a sociální.
(Výborně! Potlesk.)
Poznali jsme Jugoslavii jako zemi nadějného rozvoje,
avšak poznali jsme také, že tato země,
z 80% zemědělská, nemá možnosti,
aby své produkty zemědělské dovezla
na trhy evropské, zejména aby své produkty,
velmi levné a pro naše obyvatelstvo potřebné,
dovezla na trh naší Československé republiky.
(Výkřiky poslanců čsl. soc. dem.
strany dělnické.)
Pozorujeme, že právě nový celní
tarif, který byl u nás prosazen s nepochopitelnou
justamentností, zejména znemožňuje uplatnění
dokonalých hospodářských styků
mezi naší republikou a Jugoslavií. Chceme-li
tedy osvědčiti skutečné přátelství
Jugoslavii, která je nám velmi územně
blízká, musíme upustiti od akademických
a citových projevů, posaditi se ke stolům
a konkrétně řešiti hospodářské
otázky obou zemí. To znamená umožnit
i Jugoslavii export výrobků na naše trhy a
umožniti našemu průmyslu, aby se mohl rozvinouti
na trhu jugoslávském, který nemá dostatečné
produkce průmyslové. (Výborně!
- Potlesk poslanců čsl. soc.-dem. strany
dělnické.)
Poměry u nás volají po moudré politice
hospodářské a celní. Žádali
jsme svolání poslanecké sněmovny,
aby tato iniciativně nebo cestou zákonodárnou
řešila naléhavé otázky sociální
a hospodářské. Pozorujeme nesmírnou
krisi produkční, těžkou krisi nezaměstnanosti
a těžkou krisi bytovou. Postrádali jsme jakýchkoli
iniciativních počinů se strany vlády
a dnešního režimu, aby tyto otázky byly
řešeny.
Poznamenávám, že zejména otázka
bytová a otázka stavebního ruchu jest nejvýše
ožehavá a naléhavá a musí býti
co nejúčelněji řešena. Bude tím
řešena bída bytová, bude řešena
nezaměstnanost. Lehkomyslné oddalování
zákona o podpoře stavebního ruchu způsobilo
velkou krisi a nezaměstnanost. Upozorňuji, že
Národní banka československá vykazuje
přebytků 2 miliardy Kč nezúročitelných
peněz. Peníze jsou thesaurovány, průmysl
a živnosti stavební nemohou použíti prostředků
kapitálových ke svému rozvoji. To znamená,
že vláda svojí nečinností komplikuje
naše hospodářské a sociální
poměry a že dnešní režim nemá
smyslu pro tyto těžké bolesti našeho lidu
a státu.
Poznamenávám dále, že dnes předložený
návrh zákona o stavebním ruchu není
s to, aby valně pomohl bytovou krisi řešiti,
aby valně odpomohl nezaměstnanosti. Podle tohoto
zákona, který jest zhoršen proti zákonům
dřívějším, stát garantuje
za úvěry pouze do 120 mil. Kč. To znamená,
jak i důvodová zpráva předlohy praví,
že v republice do roku 1928 může býti
zbudováno pouze za 266 mil. Kč obytných domů
se státní zárukou. Považme, jaká
jest krise bytová, srovnejme tento obnos a shledáme,
že je to kapka do moře bídy, kapka, kterou
nebude vyřešena ani bytová otázka, ani
nezaměstnanost.
Vezmeme-li potřebu velkých měst, můžeme
říci, že jen Praha sama by spotřebovala
tento obnos, který stát chce zaručiti
pro stavby v celé republice. Sama Plzeň potřebuje
2500 bytů, to znamená nejméně 100
domů o 25 bytech, čili okrouhle stavební
náklad 80 milionů Kč. Velké obce v
průmyslových obvodech budou míti stejné
nároky a potřeby. To znamená, že garantovaný
obnos 120 mil. Kč naprosto nestačí ke kryti
této velké potřeby bytové, ale že
také naděje, která je skládána
v předlohu zákona, že se rozvine stavební
ruch, se rozplyne v dým, poněvadž jest to minimum,
které nezásobí prací a projekty ani
stavební živnosti, ani nezaměstná desetitisíce
nezaměstnaných a nouzi trpících dělníků.
Překvapuje nás velice, že tato osnova vylučuje
obce z práva použíti státní
garancie. (Slyšte!) Státní garancie
má býti pouze pro družstva a soukromníky,
ale pro obce, které nesou největší tíži
břemen bytové nouze, tato státní garancie
je v předloze vyloučena.
Představíme-li si obraz toho, co vykonaly obce
v době poválečné, a že vlastně
jen iniciativou obcí rozvinul se stavební ruch a
řešení nouze bytové, shledáme,
že toto drsné ustanovení nové předlohy
znemožňuje stavební podnikání
obcí. Soukromé podnikání jest vyloučeno,
dokud stát bude zaručovati majetným vrstvám
vysokou míru úrokovou. Soukromníci nestaví
proto, poněvadž ukládají své
kapitály do státních papírů,
a nebudou-li moci stavěti obce a jiné samosprávné
korporace, znamená to těžkou poruchu našeho
podnikání.
Předloha ustanovuje také, že se má rozvinouti
akce stavební podle losové akce, odprodejem státních
losů. Předloha praví, že se má
použíti pro tento účel 580 milionů
Kč, avšak nepřipomíná, že
již 450 milionů Kč bylo spotřebováno
dřívějším stavebním podnikáním.
To znamená, že pro stavbu domů s byty pro státní
a jiné veřejné zaměstnance zbývá
jen obnos 130 milionů Kč.
Při této příležitosti vytýkáme,
že ministerstvo financí nařídilo zastavení
stavby státních domů, a to proto, poněvadž
podle zákona neupotřebilo plné kvoty zákonem
přípustné do 600 milionů Kč
na stavbu těchto domů, upotřebilo pouze 450
milionů Kč, a 150 mil. Kč použilo k
proplacení docela jiných závazků,
nežli byl závazek ze zákona. Tímto zastavením
stavby státních obytných domů těžce
byli poškozeni státní a jiní veřejní
zaměstnanci, kteří bytů nemají.
Pozorujeme, že dnešní vláda a majorita,
zatím co zhoršuje podmínky obchodních
smluv a zatím co celními opatřeními
znemožnila vývoz našeho průmyslu, nečiní
na jiných polích to, co je nutno jako náhrada
za nedbalost a za těžká opatření
proti rozvoji našeho průmyslu a proti zaměstnání
lidu.
Vláda a ministerstvo sociální péče
nepodniká žádných zvláštních
akcí pro řešení bídy a nouze
lidu. Poznamenávám, že všechny hlasy,
které volaly po novelisaci zákona o podpoře
nezaměstnaných, jsou ignorovány. Také
jest ignorována předloha o podpoře přestárlých
osob, těch osob nebohých z nejubožejších,
které nemají žádného výdělku,
nemají schopnosti k práci a jsou odkázány
na žebrotu. Zde křesťanské srdce sociální
péče zůstalo tvrdé a studené.
Naopak pan ministr soc. péče svým zásahem,
místo aby dal popud k řešení těchto
problémů sociálních, zapůsobil,
aby soc.-politický výbor nebyl vůbec svoláván
k vyřešení zákona o stavebním
ruchu, zákona o přestárlých a k novelisaci
zákona o podpoře nezaměstnaných.
Vidíme také na druhé straně, že
i jiné otázky hospodářské jsou
zanedbávány. Zvláště zdůrazňuji,
že je briskován zákon o prodloužení
pachtů. Pan ministr zemědělství zůstává
hluchým k hlasům našich malých venkovanů,
a snad zájmy velkých majitelů půdy
propachtované jsou mu bližší nežli
zájmy desetitisíců domkářů
a malorolníků, kteří netrpělivě
čekají na realisování zákona
o prodloužení pachtů.
Dnešní schůze, na níž jsou 3 předlohy
rázu spíše více formálního,
je výsměchem na volání lidu, aby byly
řešeny naléhavé otázky hospodářské.
Na pořadu této schůze není nic, co
by vzbudilo naději širokých mas a zejména
těch, kteří dnes těžce trpí
nezaměstnaností a bídou. Položíme-li
otázku, co vláda po celé 2 měsíce
činila, co připravovala a zdali osvědčila
rozšafnost a moudrost pro pochopení těžkého
problému doby, dostane se nám odpovědi, že
vláda soustředila svoji energii a svoji pozornost
na body, cíle a účely zcela jiné.
Je ironií, že dnešní režim pravicový
při tak důležitém problému, jako
je problém berní, ignoruje všechny podněty
našich zástupců v rozpočtovém
výboru a popravuje jejich návrhy, které žádají
odlehčení daňových břemen pro
dělníky, gážisty, domkáře
a malorolníky.
Na druhé straně pozorujeme, že v zákulisí
místo projednávání otázek hospodářských
a sociálních připravuje se vražedný
útok na naši samosprávu.
Při předložení osnovy zákona
o finančním hospodářství samosprávy
prohlásil ministr dr Engliš, že předloha
není útokem na samosprávu, nýbrž
je prý pouhým kontrolním opatřením.
A pravil, že odpor proti této osnově je prý
výrazem rivality mezi obecní a okresní samosprávou.
Vývoj poměrů však ukazuje, že dr
Engliš nemluvil správně. Nebudeme míti
již samosprávu nadřízenou, nebudeme
míti okresního zastupitelstva, nýbrž
budeme míti okresy postátněné. To
znamená, že naše námitka proti zákonu
o finančním hospodářství obcí
byla správná, že běží o
zbyrokratisování nadřízených
úřadů. To také znamená, že
v okresích bude rozhodovati nikoliv lid a samospráva,
nýbrž valným dílem byrokracie jednou
třetinou nevolených členů a že
tato korporace postátněná nebude pouze kontrolním
orgánem obecní samosprávy, nýbrž
že bude skutečně ubíječem života
a pravomoci naší samosprávy. (Výborně!)
Okres postátněný bude míti právo
vylučovati z obecního rozpočtu položky
a okresní náčelník bude míti
právo nadiktovati obcím dávky jakéhokoliv
druhu a jakékoliv výše. Proti tomuto opatření
nemá obec obranných prostředků rekursních.
To znamená, že obecní samospráva postátněním
okresů bude postavena pod poručnictví státní
byrokracie. O to se stará dnešní majorita a
dnešní vláda, namísto řešení
otázek hospodářských a sociálních.
Stěžujeme si, že při tak důležitém
problému správním byly utajeny obsahy předloh
celé veřejnosti. Vytýkáme neslýchaný
postup dnešní majority a vlády, že předlohy
své ponechala pouze v zákulisí, že je
nedodala veřejnosti, aby veřejnost mohla býti
včas orientována o podstatě celého
útoku dnešního režimu proti naší
samosprávě.
Je velmi smutné, že strany, které v osnově
zákona o reformě správy akcentují
potřebu zastoupení odborníků jmenovaných,
ignorovaly v této věci odborníky vůbec.
Problém je tak důležitý, že zejména
měli býti voláni odborníci v oboru
veřejné správy a ústavního
práva vůbec. Zde rozhodovali pouze exponenti politických
stran. Odborníci, kteří pracovali na naší
ústavě, kteří tvořili právní
a ústavní základy našeho státu,
byli briskováni a jejich hlasů nebylo dbáno.
Ignorují se také projevy Svazu měst a okresů,
ignoruje se sjezd tak význačné korporace,
sjezd samosprávy moravské. Ignorují se projevy
měst a obcí, a majorita dnešní přes
tyto hlasy jde za svým cílem a státní
orgánové na popud vlády pronásledují
projevy obci a zakazují schůze, aby lid nemohl dáti
výraz svému rozhořčení.
Poznamenávám, že nebylo dbáno ani hlasů
aktivních samosprávných odborníků
z řad koalovaných stran. Takovým hlasem byl
projev olomouckého starosty, národního demokrata
dr Fischera, který s největší rozhodností
postavil se již proti první osnově o finančním
hospodářství samosprávy, jako osnově,
která podetíná pravomoc a hospodářské
síly samosprávy. Byl to dále aktivní
samosprávný činitel dr Pelc ze Slezska, který
ve svých velmi účinných odborných
úvahách postavil se proti osnově o finančním
hospodářství obcí, ale i proti celému
projektu pokažení naší samosprávy,
proti jejímu okleštění, a který
velmi důrazně poukázal, že po aktivování
těchto zákonů bude celá naše
samospráva zničena.
Nebylo ani dbáno hlasů sen. dr Karase, muže,
který po desetiletí ztrávil svůj život
v autonomních službách, muže samosprávy
dobře znalého, který právem po svých
zkušenostech řekl, že tyto osnovy jsou hřebíkem
do rakve naší samosprávy.