Doufáme-li v nevyhladitelném optimismu, že
dnes posledně prodlužujeme starý zákon
o ochraně nájemníků, musím
především prohlásiti, že moje strana
nemá pražádného důvodu zachovati
se k dnes předloženému vládnímu
návrhu jinak. než zde v této sněmovně
učinila v dřívějších letech.
Ačkoliv jsme věděli, že všechny
naše odůvodněné podněty a návrhy
budou projednány slavnou vládní "pětkou"
s větším opovržením než cokoli
jiného, nepřestali jsme spolupracovati na zlepšení
jednotlivých paragrafů a odstavců zákona
o ochraně nájemníků, v nichž
nebylo možno dokázati žádné soustavy
a žádné logičnosti, jak dokazují
dlouhé řeči členů našich
sněmoven ve výborech a v plenu obou sněmoven,
jakož i podané pozměňovací návrhy.
Po příkrém odmítnutí naší
dobré vůle musili jsme však konečně
odmítnouti odpovědnost za důsledky tohoto
zákona a v důsledku toho hlasovati proti němu.
A hle! Pozdější doba dala nám za pravdu.
Dnes, kdy stojíme před novou etapou boje proti bytové
krisi, budiž nám dovoleno učiniti jakési
malé súčtování a ohlédnouti
se po získaných zkušenostech, poněvadž
snad přece nebudou docela bez ceny při příštích
poradách o novém zákonu o podpoře
stavebního ruchu.
Především nesmí se přehlížeti,
že nikterak nestačí zabývati se jen
dvěma opatřeními bytové politiky,
totiž ochranou nájemníků a podporou
stavebního ruchu. Řešení mnohotvárné
otázky bytové vyžaduje, aby se uvedlo v běh
ještě mnoho jiných opatření,
jako na př. moderní reforma stavebních řádů,
péče o dostatečné otevření
stavebních míst a odstranění překážek,
jež zde vznikají ze soukromého vlastnictví,
umožnění decentralisovaného bydlení
zlepšením a zlevněním místní
dopravy, reforma stavebního práva, zlevnění
staveb výhodami pro nové metody stavební
a použití levných stavebních hmot, levnější
opatřování stavivy, dalekosáhlou typisací
a normalisací a pod. více. Pouhé omezení
se na vytvoření ochrany nájemníků
a na více méně nezpůsobilé
pokusy s podporou stavebního ruchu musily přirozeně
boj proti bytové krisi již předem učiniti
bezvýsledným.
Toho jsme si byli vědomi hned na samém počátku,
že ochrana nájemníků nemůže
míti v hospodářském řádu,
jenž je v podstatě vybudován na svobodě
soukromého vlastnictví a na uzavírání
smluv, dlouhého trvání, již z toho důvodů,
poněvadž přece ochrana nájemníků
je konec konců velmi citlivým zasažením
do hospodářského života, v němž
ceny všech statků jsou určovány zákony
národohospodářského styku. Z tohoto
důvodu musili jsme tedy vždy zákony o ochraně
nájemníků a podpoře stavebního
ruchu zkoumati v tom směru, zda se jimi přibližuje
okamžik, kdy bude moci býti počato s jich omezením
neb zrušením. A musíme-li dnes ještě
uznati, že se nemůže pomýšleti na
zrušení ochrany nájemníků, musíme
si přiznati, že všechny naše pokusy byly
marné, poněvadž zákony námi udělané
nebyly ani s to, aby zlepšily postavení na bytovém
trhu, ani také nenalezly střední cesty mezi
protilehlými přáními majitelů
domů a nájemníků.
Že v tomto státě zákonem stanovená
podpora stavebního ruchu naprosto zklamala, může
býti dokázáno tím, že dnes ještě
trvá citelný nedostatek bytů v nezměněné
míře a že jsme v letech 1925 a 1926 neměli
vůbec stavebního ruchu. Hlavní příčinu
toho, že podpora stavebního ruchu selhala, dlužno
hledati v tom, že se nepodařilo odstraniti vládnoucí
nedostatek kapitálu, jakožto hlavní brzdu soukromé
stavební činnosti. V tom směru však,
jak se zdá, příští zákon
o podpoře stavebního ruchu bude opět pokusem
s nedostatečnými prostředky. Neboť tato
otázka nesmí se řešiti zřízením
stavebního fondu z kapes majitelů domů a
nájemníků starých bytů, nýbrž
vede nás k veliké hospodářské
otázce dnešní doby vůbec, která
vyžaduje přeměnu celé naší
finanční správy od fiskálních
zájmů k zájmům hospodářským,
aby naše ztroskotané hospodářství
bylo opětně přivedeno k životu, aby
byl podporován obchod a obrat, aby byly vytvořeny
možnosti pracovní a aby nyní roztržené
veliké hospodářské celky byly znovu
vybudovány odstraněním celních závor.
Jen povznesením celkového hospodářství
může býti podporována stavební
činnost. Pro řešení takových
úkolů není však možno získati
zdejší sněmovní většinu.
Před krátkou dobou byl v zásobovacím
výboru podán návrh, aby byl pozván
ministr obchodu, aby podal zprávu o nynější
hospodářské krisi a o prostředcích
k jejímu odstranění. A vládní
většina tento návrh kvapně zamítla
a tím dokázala, že se těmito nepříjemnými
věcmi nechce zaneprázdňovati. Pštrosí
politikou se však nebezpečí nejen neodvrátí,
nýbrž naopak zvětšuje.
Ochrana nájemníků, nutná ještě
dnes proto, že stavební ruch selhal, musila s přirozenou
nutností zvýšiti rozpory mezi majiteli domů
a nájemníky. Neboť kdežto majitelé
domů pociťují jako nesnesitelné omezování,
že jim ochrana nájemníků nedovoluje
zvyšovati nájemné nad nejvyšší
zákonitou výměru a dávati výpověď
z jiného důvodu než zákonem uznaného,
musejí se nájemníci brániti proti
umenšování ochrany nájemníků,
poněvadž se jinak musejí báti, že
se stanou předmětem bezohledného vykořisťování
a že zůstanou v případě výpovědi
při vládnoucím nedostatku bytů bez
přístřeší. Majitel domu se brání
proti tomu, aby platil za hospodářsky silnějšího,
poněvadž výtěžek nájemného
z jeho domu pro něj znamená příjem
bez práce, a není již ochoten, poukazuje na
úbytek nájemného, přinášeti
další oběti k udržování
svého domu nebo dokonce na podporu stavebního ruchu.
Nájemník lituje sám sebe jako hospodářsky
slabšího, poněvadž musí platiti
nájemné téměř úplně
ze svého pracovního příjmu, a brání
se plným právem proti každému zhoršení
své životní míry, tedy i proti zhoršení
svých zvyklostí bytových. A z neznalosti
skutečných poměrů se počítá
nedostatek stavební činnosti k tíži
ochrany nájemníků a nejen majitelé
domů, nýbrž i všichni zúčastnění
na stavební živnosti jsou proti němu voláni
do boje. A rozpor tak protilehlých zájmů
musí vždy a stále uváděti vládu
do nových rozpaků, z nichž hledá ve
velikém chvatu východisko povrchním kompromisem,
nepomýšlejíc na to, že vždy znova
ohrožuje sociální mír, musí-li
každoročně nadhazovati otázku ochrany
nájemníků. Tak se však nepodaří
nalézti žádanou střední cestu
mezi zájmy majitelů domů a nájemníků
a určiti hranici mezi nesociálně působícími
a sociálně nezávadnými zvýšeními
nájemného. To vše jsou nechtěné
důsledky ochrany nájemníků.
Moje strana poznala a ukázala hned od počátku
na nedostatky tohoto zákonodárství, varovala
také před následky takového pochybeného
zákonodárství, jež logicky nutno očekávati,
nikdy však nebyla slyšena. Dnes máme to zadost
učinění, že skutečný vývoj
nám dal za pravdu. Zákon o ochraně nájemníků
nevytvořil přirozeně nových bytů,
musil však býti ve své zásadě
do dneška zachován v platnosti, pokud stavební
činnost nevybuduje dostatečného počtu
bytů. Stavební činnost je však otázkou
celkového hospodářského postavení
tohoto státu. Podaří-li se rozřešiti
hospodářskou otázku, bude tím vyřešena
i otázka stavebního ruchu, aniž budou majitelé
domů a nájemníci štváni do stálého
boje zájmového.
Téměř se zdá, že i v táboře
českých většinových stran byly
tu a tam hlavy, které jasně poznaly celou hloubku
bytové otázky a také nezpůsobilost
pokusů k jejímu řešení, a proto
obrátily pozornost veřejnosti od věcného
obsahu na stránku národnostní. Tak bylo mezi
důvody přednesenými s české
strany proti zrušení ochrany nájemníků
poukazováno na to, že v případě
zrušení zákona o ochraně nájemníků
dají němečtí majitelé domů
svým českým nájemníkům
výpověď z bytů pro jejich národnost,
čímž by všechny národnostní
menšiny v německém jazykovém území
byly ohroženy. Takovými frásemi byla pro tak
důležitou předlohu zajištěna většina
českých hlasů. A ve chvíli, kdy tato
většina tu byla, mohly se všechny vědecké
a sociálně-politické úvahy považovati
za úplně zbytečné, poněvadž
přece může býti přijat také
špatný zákon, jen když splní svůj
národnostní účel.
Na této cestě nemůže a nechce však
moje strana následovati vládní většinu.
(Potlesk poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Schmerda.
Posl. Schmerda (německy): Projednávaný
zákon jest typickým příkladem, jak
se naše zákony nedodržují. Právě
dnešní návrh, jenž jest prodloužením
zákona, ukázal nám, že se vlastně
pokoušíte jen nepatrnými prostředky
rozřešiti krisi, která otřásá
celým hospodářstvím. Pozorujeme-li
tuto věc blíže, vidíme, že se s
tímto zákonem dělají převážně
obchody, místo aby se poskytovala sociální
péče. Praví-li zákon ve svých
prvních paragrafech, že jest zakázáno
spojovati několik bytů, víme, že ve
skutečnosti nikdo tuto věc nezkoumá, nikdo
se nestará, jsou-li byty spojovány či nikoliv.
Úřady vědí docela dobře, že
je zde sta prázdných bytů, nepodnikají
však ničeho, aby tomu zabránily. Nikdo nepronajímá
těchto prázdných bytů, poněvadž
jsou potřebné k dosažení zisku a k rozmnožení
důchodu bez práce. Prázdné byty opatřují
se nábytkem a pak se velice draze najímají
podnájemníkům. Velice zřetelně
to vidíme ve velkých městech, zvláště
zde v Praze. Ačkoliv vláda a všechny úřady
o tom vědí, nikdo nezakročí. Přes
to se zde dnes praví, že se tímto zákonem
chce prozatím zabrániti krisi, zvláště,
jak pravil pan referent Dubický, má býti
zabráněno, aby byty nezůstaly prázdné.
Zákon byl již dvakráte novelován, dnes
se prodlužuje po třetí, přes to však
je sta a sta bytů prázdných, kdežto
dělníci jsou bez bytů. Praví-li pan
Dubický, že bytová nouze nemůže
býti odstraněna dekrety, dlužno přece
s druhé strany uvážiti, že tento zákon
není vlastně nic jiného než podvod,
zdánlivý čin pro širokou veřejnost,
aby majetné třídě, kapitalistům,
byly poskytnuty výhody. A praví-li pan Dubický,
že musíme hospodařiti s prázdnými
byty, dlužno na to odpověděti, že tento
návrh, tento zákon není hospodařením,
nýbrž prostě potvrzením dnešních
poměrů. Pan Dubický říká
nám dále, že stát příště
nebude ničím přispívati k bytové
péči, za to že se pokusí usnadniti těžkou
otázku bytové krise novým zákonem,
jenž prý všem vrstvám obyvatelstva přinese
dobrodiní a všechny uspokojí. Avšak již
výrok pana Dubického, že stát
podle příštího zákona nebude
ničím přispívati, nám ukazuje,
jak velké naděje může obyvatelstvo klásti
do tohoto zákona. Praví-li se, že musí
býti uvedeny v čin myšlenky zákona
a říká-li se na druhé straně,
že musí býti udržen status quo, není
to nic jiného, než že má býti udržena
bytová krise, bytová nouze.
Také druhý paragraf, jenž umožňuje
okresním politickým správám zabírati
prázdné byty, nebude se ovšem prováděti.
Právě jako úřady nedbají naprosto
prvního paragrafu, nebudou ve prospěch majetných
dbáti také druhého paragrafu, na škodu
ubohého obyvatelstva. Praví se: Prázdné
byty dlužno přihlásiti. Co však vidíme?
Sta a sta bytů jest nejen v Praze, nýbrž zvláště
venku v malých venkovských městečkách
prázdných, ale majetníci se zdráhají
pronajímati je dělníkům, poněvadž
nechtějí míti dělníky.
Na vesnicích, kde pozemkovou reformou mnoho set zemědělských
dělníků bylo ze zemědělství
vyřazeno, je to velice špatné. Zemědělští
dělníci musili se vystěhovati z deputátních
bytů, nedostali však jiných bytů, takže
jsou nyní bez přístřeší.
Typický příklad máme ve Vidnavě,
kde celá dělnická rodina loňské
zimy musila bydliti a spáti ve stodole, kdežto v samé
Vidnavě jest asi 22 bytů prázdných.
Zde jest příklad, že okresní politické
správy prostě přihlížejí,
jak jsou byty prázdné, kdežto dělníci
jsou nuceni bydliti v děrách, ve stodolách
a stájích a vydávati své děti
všanc nepohodě. Nikdo se o to nestará přes
mnohá slova, že se prý tímto zákonem
zmírní bytová krise. Jest to tedy jen zdání,
zákon sám však jest ilusorní. Podle
§u 2 zákona může okresní politická
správa žádati vyvazení od oněch
lidí, kteří nechtějí poskytnouti
svých prázdných bytů. Vidíme
však zřetelně, že se obchází
také tento bod zákona, že okresní politické
správy klidně přihlížejí,
když se z dřívějších bytů
dělají obchodní místnosti a kanceláře,
když jsou byty prázdné a majetníci se
zdráhají tyto byty pronajmouti. Nepřipouštějí
také žádného vyvazení pro stavbu,
takže také tento bod zákona jest úplně
klamný. Všude vidíme, jak vzrůstají
vagonové čtvrti, a jest to přímo kulturní
ostudou pro Československo, lze-li při jízdě
železnicí všude viděti vagonové
čtvrti.
§ 3 praví, že není přípustno
míti dva nebo více bytů v jedné obci,
přes to však víme, že se nikdo o to nestará,
že to nikdo nekontroluje a rádi bychom viděli,
kdyby se v Praze a ve větších městech
provedl jednou soupis, kolik osob má dva byty.
V §u 4 se praví: Bytů není dovoleno
užívati k jiným účelům.
Ale i zde, v sídle vlády, na Žižkově
udal Svaz nájemníků, že z bytů
byly učiněny dílny bez povolení úřadů.
A co se stalo? Prostě se těmto lidem udělilo
povolení dodatečně. Tak se obchází
zákon. Usnášíte se na zákonech,
jichž sami nedodržujete. Dodržujete jen ty zákony,
které jsou obráceny proti pracujícímu
obyvatelstvu a jichž potřebujete ke svým reakčním
snahám.
Vidíme dále, že zde v Praze, zvláště
na předměstích, užívá
se bytů jako hotelů. Udílejí se povolení
na přeměnu soukromých bytů v hotely.
Těchto hotelů se jistě neužívá
pro cizinecký ruch, pro cestující, není
to obyčejně nic jiného než ukryté
bordely, hodinové hotely pro pouliční prostitutky,
které jistě nemohou za své povolání.
Pro ně jest dosti bytů, ony se vykořisťují
tak, že vysokým nájemným jsou připravovány
o výdělek. Avšak pro dělníky
není bytů. Tak vypadá bytová péče,
ale tak také vypadá měšťácká
morálka, o které tvrdíte, že si jí
velice vážíte. Celý zákon jest
tedy jen na papíře a usnesete-li se dnes na něm
znovu, znamená to jen, že nechcete ničeho měniti
na bytové krisi. To, co pravil kol. Dubický,
znamená jen, že nenastanou podstatné změny.
Změna nastane jen potud, že zatížíte
ještě více široké vrstvy lidu,
abyste na druhé straně opatřili zisky kapitalistům.
Lidu se slibuje, kapitalistům se dává. Odmítáme
ovšem takovou bytovou péči, která jest
jen příkladem oné zvláštní
měšťácké péče, již
zde vidíme u každého zákona. Jest směšné,
budete-li také zde hlasovati. Sněmovna se přece
nestala ničím jiným než hlasovacím
strojem, bez zřetele na to, jsou-li příslušné
zákony lidu vhod či nikoliv. Hlavní věcí
jest postarati se o zisky pro své vrstvy. Dejte znovu obcím
právo a možnost zabavovati prázdné byty,
kteréžto právo jste jim odňali, poněvadž
máte na mysli ziskuchtivost bytových lichvářů.
Již když jste se tehdy usnášeli, pomýšleli
jste na to, abyste zrušili ochranu nájemníků
a poskytli dárek majitelům domů. Tento zákon
není ničím než dárkem pro majitele
domů, kdežto dělníci musejí strádati.
Lichva s domy, řetězový obchod s byty se
tím jen podporuje. Naříkáte, že
jest nedostatek bytů. Vezměte však do ruky
"České Slovo" nebo jiný měšťácký
časopis a naleznete, že lze dostati dosti bytů,
ale ovšem za velké odstupné, a právě
vaši voličové jsou to, kteří
často musejí platiti lichvářské
nájemné, jež svou zákonodárnou
činností ještě podporujete. Střední
vrstvy, zvláště zde v Praze úředníci
a celý střední stav jsou nuceni platiti vysoké
ceny za byty, také za jednotlivé pokoje, a tímto
zákonem se bytové krisi neodpomůže.
Až se bude projednávati zákon o podpoře
stavebního ruchu, o němž mluvil již pan
Dubický, zaujmeme proti němu zásadní
stanovisko. Bylo jen nutno říci těchto několik
slov, aby se ukázalo veřejnosti, že prodloužení
tohoto zákona není nic jiného než podvod
s bytovou krisí, než podvod a šalba na nájemnících,
aby nynější poměry byly potvrzeny a
udrženy. Zabavujte prázdné byty, dejte obcím
právo k tomu, vystupujte proti bytové lichvě
a budete pak míti možnost potírati všeobecnou
bytovou krisi. Bylo zde řečeno, že demokratické
tradice parlamentu jsou zkracovány tím, že
hlasujete pro všecko. My však nevěříme
ve vaše demokratické tradice, byl to jen nátěr
na vaší firmě demokracie. Zřetelně
se ukazuje, že již i dřívější
vlády brutálně prostě všechno
pošlapaly a přehlasovaly, co se postavilo proti nim.
Ovšem že i s pomocí nynější
koalice, snad snáze než dříve, přehlasujete
vše, co jest proti vašim úmyslům. Není
to nic jiného než znamení stoupající
reakce, jež se se svou nenávistí obrací
proti pracujícím vrstvám. Vaše bytová
péče podkopává vaši vlastní
občanskou morálku, kdežto na druhé straně
tuberkulosa ohromně vzrůstá. Pohleďte
na stěsnané dělnické rodiny, kde celé
rodiny, ba často dvě až tři rodiny jsou
nuceny žíti v jedné obytné místnosti.
Není možno, aby při nynější
drahotě, při nezaměstnanosti, při
drahém nájemném mohl dělník
zaříditi svůj život tak, jak by bylo
zapotřebí. Proto v prodloužení zákona
nevidíme nic jiného, než že se jím
potvrzuje kulturní ostuda, která v Československu
trvá. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Uděluji slovo zpravodaji panu posl. Dubickému
k doslovu.
Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno!
Dalo se očekávati, že při projednávání
zákona, který jsem v zastoupení soc.-politického
výboru odůvodnil, vznikne obšírnější
debata, ne ani pro zákon samotný, nýbrž
spíše s ohledem na předložený návrh
o další podpoře stavebního ruchu. Lze
pochopiti některá stanoviska pp. řečníků,
pokud je formulovali k zákonu stavebnímu. Pravil
jsem, že minulá vláda návrh osnovy předložila,
návrh sám je v soc.-politickém výboru.
Bude věcí tohoto výboru a parlamentu, aby
k různým námětům zde v debatě
přednášeným přihlížely,
aby vládní osnovu přizpůsobily takovým
změnám, které by odpovídaly spravedlivým
požadavkům všech, kdož zájem na stavebním
ruchu mají.
Konstatoval jsem, že naše vláda v otázce
podpory stavebního ruchu vykonala svoji povinnost. Každý,
kdo zná detaily ze státního rozpočtu
a komu jsou známy cifry z ministerstva soc. péče,
ví, že republika naše podporovala stavební
ruch finančně mnohem více než ostatní
státy, a to i státy silnější.
Pravil jsem již, že je věcí parlamentu
a příslušných výborů,
aby ve vládní osnově byly učiněny
změny, kterým se ostatně ani vláda
neuzavírá. Faktem však zůstane, že
z titulu státních financí nebude možno
na podporu stavebního ruchu věnovati další
miliony. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Pokud jde o vládní návrh, který projednáváme,
chci znovu konstatovati, že se tím prodlužuje
jen dosavadní stav. Novela zákona nic nezhoršuje,
nic nového neřeší, poněvadž
je úmyslem vlády, aby k jarnímu zasedání
předložena byla nová souborná předloha
zákonů bytových, která by doplňovala
návrh zákona o stavebním ruchu.
Vytýkaly se projednávanému zákonu
některé nedostatky. Nesmí se zapomínati,
že všechna zákonná bytová opatření,
která až dosud v našem státě existují,
mají více méně charakter opatření
válečných a poválečných.
Úkolem zdravého zákonodárství
musí býti, aby všechny zákony přizpůsobovány
byly normálním poměrům a zdravému
hospodářskému vývoji.
Obstarání nových bytů, kterých
potřebujeme, nemůže býti rozřešeno
zákonným dekretem, nýbrž v prvé
řadě živou podporou soukromého podnikání,
aby se více a intensivněji stavělo, aby nové
byty rostly.
K připomínce p. posl. inž. Záhorského
stran změny stylisace §u 1 osnovy zákona.
dovoluji si uvésti, že suverenita této sněmovny
není textací osnovy výborové dotčena.
Sněmovna může kdykoliv a jakýmkoliv
způsobem prodloužiti účinek tohoto zákona,
a nemohu tedy souhlasiti s ním, aby v §u 1 byla změna,
jak ji sám p. posl. inž. Záhorský
ve svých věcných připomínkách
zdůraznil. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.)
Mám za to, že návrh projednávaný
jest jen opatřením nouzovým, že se dostaneme
po novém roce k detailnějšímu řešení
všech bytových a stavebních zákonů,
a nemohu tedy nic jiného, než znovu žádati
poslaneckou sněmovnu, aby zákonu dostalo se ústavního
schválení.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je schopna se usnášeti. Osnova zákona
má 2 články, nadpis a úvodní
formuli.
Jelikož k ní nebyly podány pozměňovací
návrhy, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek proti tomu není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí, ve znění doporučeném
panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina, tím poslanecká sněmovna
přijala tuto osnovu ve čtení prvém.
Druhé čtení provedeme při projednávání
odst. 6 dnešního pořadu, bude-li jí
přiznáno zkrácené projednávání.
Tím je vyřízen 3. odstavec dnešního
pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
5. Druhé čtení osnovy zákona, jimž
se povoluji daňové výhody pro nově
vzniklé výrobní podniky národohospodářské
důležitosti (tisk 517).
Zpravodajem výboru rozpočtového je pan posl.
Pekárek.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno!
V tisku vloudila se do §u 1 nepatrná chyba. Má
totiž v předposlední a poslední řádce
místo "dalším súčastněným
ministrem" správně státi "dalšími
súčastněnými ministry".
Navrhuji opravu této tiskové chyby.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji sněmovna
přijala ve čtení prvém, s opravou
navrženou panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
6. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jednacího řádu projednány byly osnovy:
a) zákona, kterým se mění zákon ze dne 3. dubna 1925, č. 53 Sb. z. a n., o dávkách za úřední úkony ve věcech správních a prodlužuje jeho platnost (tisk 756),
b) zákona, kterým se pozměňuje zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost (tisk 757),
c) zákona o prodlouženi účinnosti a doplnění zákona o mimořádných opatřeních bytové péče (tisk 747),
d) zákona o hranici příjmu, vylučující
z nároku na důchod válečných
poškozenců (tisk 759).
K odůvodnění návrhu uvádím,
že cílem zkráceného projednávání
jest toliko uspořiti samostatnou formální
schůzi pro čtení druhé, které
by jinak mohlo se konati až po uplynutí 24 hodin,
a tím poskytnouti možnost, aby se tyto osnovy dostaly
dříve do senátu.
Kdo tedy souhlasí, aby prve jmenovaným 4 osnovám
přiznáno bylo zkrácené projednávání
podle §u 55 jedn. řádu, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Zkrácené projednání
jest tedy přiznáno a vykonáme ihned
druhá čtení jmenovaných osnov.