Posl. Biňovec: Slavná sněmovno!
Jestliže změna politické konstelace dotkla
se citelně některé ze státně
nezbytných otázek, pak je to v prvé řadě
problém bytový, k němuž se nynější
vládnoucí režim zachoval až dosud naprosto
macešsky. Účelné, bytové
kalamitě odpovídající, intensivni
řešení bytové krise mělo své
nepříznivce již v minulé koaliční
soustavě, v občanských stranách. Tato
nepřízeň občanských stran,
dnes znovu panem zpravodajem potvrzená, přesto že
šlo v této věci vždy o nezbytný
zájem státní, byla a dosud je tak vážnou,
že se stala jednou z příčin rozporů
a rozchodu dřívější koalice.
Když nyní oficielní orgány vedoucích
činitelů nynějšího vládního
systému téměř denně snaží
se svalovati vinu rozbití staré koalice na socialisty,
pak naskýtá se jim příležitost
a tím i možnost, aby svou přízeň
k nebydlícím a k draho bydlícím občanům
nyní projevili a ukázali, že mají smysl
pro utrpení občanů, postižených
bytovou nouzí, a vybudují společně
s námi nebo proti nám takové zákonodárné
opatření, které po stránce finanční
a technické umožní další žádoucí
řešení bytové nouze. Skutečnost
mluví o jiném. Z pestré a poměrně
vydatné kytice našeho bytového zákonodárství,
časovým terminováním bohužel
ochromeného, předložila nám vláda
jen stonek ve způsobě osnovy zákona o mimořádných
opatřeních bytové péče. Je
to paskvil na celkové poměry bytové a umožňuje
jen disposiční právo státu na byty
obydlené státními zaměstnanci, rozšířené
nyní též na byty učitelstva veřejných
škol obecných a občanských. Tímto
dodatečným opatřením doznává
vláda sama, že se na nouzi bytové nejen dosud
nic nezměnilo, ale že bylo potřebí rozšířiti
působnost našeho zákonodárství
o bytové péči i na obvody a odbory, jichž
se až dosud toto netýkalo. Pravda, stát ve
svých správních a administrativních
funkcích potřebuje usnadnění při
služebních přesunech svých zaměstnanců,
ale má tak učiniti pokud možno bez újmy
na nárocích těch občanů, kteří
v bytové krisi prožívají a prodělávají
pravou Kalvarii. Tak zejména při provádění
restrikčních zákonů nedbaly státní
orgány starostí a nemožností propouštěných
nebo pensionovaných zaměstnanců a zachovaly
se ve velice četných případech k těmto
dříve v naturálních a služebních
bytech bydlícím starým služebníkům
velice macešsky. Tito staří služebníci
státu, již tomuto dali vše, co měli, jsou
nyní po 30 i 35leté službě vyexpedováni
z bytů na ulice, vehnáni k neúčelnému
a k předraženému získáváni
bytů v narychlo podnikaných novostavbách,
nebo ke koupi předražených domků v době,
kdy úlevy a výhody bytového zákonodárství
a stavebního ruchu neexistují. Na místo aby
se nuceně pensionovaným služebníkům
a zřízencům umožnilo na sklonku jejich
života po vyčerpání duševních
a fysických sil na prospěch státu nějaké
uklidnění a snesitelné dožití,
po případě aby z životních úspor,
mnohdy z úspor celé rodiny mohli si k nedostatečné
pensi dopřáti nějakého přilepšení,
brakují se jim úspory a vhánějí
se do dluhů a starostí, které předčasně
hroutí jejich život. Domáhali jsme se vždy
dlouhodobé působnosti zákonodárství
bytového, zejména také z toho důvodu,
aby se stavební ruch mohl normálně a účelně
rozvinouti. Odpor občansko-agrárních stran
proti tomuto zákonodárství zkracoval časovou
působnost tohoto zákonodárství a tak
vždy přivodil horečné a tím i
předražené stavby, s nimiž se počítalo
vždy jen na využití zákonů s omezenou
dobou.
Tato národohospodářská neprozíravost
zavinila, že v době vážných starostí
a akcí deflačních rostla nám ve stavebnictví
inflace, která v tomto oboru až po dnešní
dobu trvá a stala se nyní téměř
nepřekonatelnou překážkou v účinném
řešení bytové krise. Že toto spěšné
využívání zejména zákonů
o stavebním ruchu nepřidalo na podnikatelské
a dodavatelské morálce, je samozřejmé.
Dnes už jsou případy na mnohých podle
zákona o stavebním ruchu podporovaných stavbách,
jež vyžadují rekonstrukce, a zejména dřevěné
součástky vyžadují výměny
z té příčiny, že jejich hodnota
při jich dodání byla naprosto nedostatečná.
Jak jsem již podotkl, zasahuje předloha jen omezeným
způsobem v řešení bytové otázky,
a sice jen potud, pokud to potřebuje stát sám.
Veliký problém bytové nouze se tu neřeší
a tak zájmy širokých vrstev lidových
jsou tu vydány dále na pospas nedostatku a drahotě
bytů. Zastavení působnosti zákona
o stavebním ruchu přivodilo nové komplikace
v řešení bytové otázky. Tisíce
občanů v důvěře ve spravedlnost
našeho zákonodárství a v naději
na soustavné řešení bytové nouze
pomocí státu, donuceno jsouc poměry, vrhlo
se do staveb svých obydlí. Dnes mají nedostavěné
domky a přes to, že sehnali kde jaké úspory
a nadělali dluhů, pokud mohli, nejsou s to stavby
domků dokončiti a jich k bydlení použíti.
Považujeme tento interval našeho bytového zákonodárství
za největší škodu a překážku
v usilovném řešení bytové krise
a se vším úsilím se domáháme
obnovení zákona o stavebním ruchu. Litujeme,
že nynější vládní režim
chová se nepříznivě i k té
nedostatečné vládní předloze,
kterou vláda úřednická této
slavné sněmovně předložila.
Bytové poměry ve Velké Praze jsou takového
rázu, že nejenom vyvolávají utrpení
tisíců nebydlících, nýbrž
zaviňují i veřejné pohoršení,
nemravnost a zpustlost tisíců jinak spořádaných
a dobrých občanů, kteří bytovou
nouzí vrháni jsou na pospas všech neřestí
a mravních úhon.
Ne jinak je tomu v ostatních oborech tohoto státu.
Více než kdy jindy stavěny jsou na periferiích
měst a obcí boudy, ba vyhrabávána
jsou doupata ve skalách a stráních, a to
vše z té příčiny, že se
ustalo v soustavném řešení bytového
problému. Žádáme proto důtklivě,
aby vedle této předlohy také všecky
ostatní obory zákonodárství bytového
vládou byly pochopeny a radikálně řešeny.
Žádáme prodloužení působnosti
zákona o stavebním ruchu s původním
jeho obsahem. Podali jsme v tom smyslu osnovu zákona, která
byla, bohužel, při projednávání
v soc. politickém výboru nynější
vládní většinou odsunuta s poukazem
na vládní přípravy k řešení
bytové otázky činěné. Od té
doby uplynulo více než 1/2
roku a vláda neučinila nic, co by nasvědčovalo
tomu, že trvá a podporuje projednávání
návrhu č. 460 vlády úřednické
anebo zda přijde se svými vlastními návrhy.
Reklamujeme tuto povinnost vlády, kdy naše návrhy
jsou en bloc zamítány. Nestrpíme, aby tak
důležitý problém, jakým je otázka
bytová, byl sabotován.
Řešení bytové otázky není
věcí socialistických stran, je to důležitá
státní nezbytnost, neboť každý
občan tohoto státu má jistě aspoň
to právo, aby měl kde řádně
bydleti. Budeme hlasovati pro předlohu a usilovati o to,
aby všecky obory bytových zájmů byly
řádně a úplně řešeny.
Překvapuje nás stanovisko zpravodaje k bytové
otázce, když ohlašuje nějaké podání
vládní předlohy bytové až na
jaře, když téměř rok leží
na stolech tohoto domu předloha o bytovém zákonu
tisk 460 a když už předem zamítá
účast státu na finanční podpoře
stavebního ruchu.
Pan zpravodaj potvrzuje tu znovu, že nynější
vládní soustava je reakcionářská
a že nemá porozumění pro nejoprávněnější
potřeby širokých vrstev pracujícího
lidu tohoto státu. Stanovisko pana zpravodaje dotvrzuje
znovu, jak nemožné a nesnesitelné bylo udržení
dřívější koaliční
formy a tím i součinnost socialistických
stran se stranami občansko-agrárními, odhaluje
tu vinníky na rozbití koalice státotvorných
stran, kteří nejsou na straně socialistů,
nýbrž na straně občansko-agrárních
stran, které pro své sobecké zájmy
nevidí potřeb ostatního obyvatelstva. (Potlesk
poslanců čsl. strany soc.-demokratické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Ježek. Uděluji
mu je.
Posl. Ježek: Slavná sněmovno!
Mám promluviti jako příslušník
klubu nár.-demokratického k právě
projednávané předloze, resp. právě
k tomuto zákonu, který má býti opětně
na rok prodloužen. My k tomuto zákonu a vůbec
ke všem zákonům, které zabývají
se důležitou bytovou otázkou a které
zasahují do normálního chodu hospodářského
života, stavíme se principielně negativně.
Ale na druhé straně musíme uznati, že
poměry jsou takové, že ještě stále
poválečná doba zanechala u nás takový
stav, že skutečně musí býti použito
jakéhosi nouzového práva. které by
určité věci regulovalo. A právě
u zákona ze dne 11. července 1922, který
v novém znění podle zákona z 26. dubna
1923 má býti prodloužen do konce r. 1927, uznáváme,
že jest velmi důležité, aby tento zákon
byl prodloužen, a to zejména pro § 13, který
velice dotýká se státního zaměstnanectva,
kteréžto trpí nejvíce bytovou nouzí
a poměry, které zde jsou. Upozorňuji, že
tento zákon, který se prodlužuje na rok, neodstraňuje
nouze bytové, nýbrž stará se jen o náhradu,
když některý státní zaměstnanec
jest úředně přeložen, aby na
místo něho přišel jiný státní
zaměstnanec, který by skutečně mohl
bydleti
Ovšem, jak dokáži na některých
číslicích, vlivem nedostatku hlavně
v řízení, poměrný počet
zabraných bytů jest malý a ještě
k tomu řízení samo o těchto bytech
neobyčejně dlouho trvá. Abych dovodil zásadní
důležitost prodloužení tohoto zákona,
zmíním se zejména o stavu bytovém,
jaký vládne u železničních zaměstnanců,
a ještě více, jaký vládne u železničních
zaměstnanců zejména v župě, kterou
mám čest zastupovati, t. j. na českém
severu. V obvodu ředitelství Praha-Sever, které
má celý český sever ve svém
obvodu a zejména místa, která po sloučení
jednotlivých drah jako ústecko-teplické,
buštěhradské bylo nutno převzíti
do státní správy, bylo počátkem
r. 1926 celkem 598 železničních zaměstnanců
ženatých neubytováno. To jest strašná
číslice, skoro 600 zaměstnanců v jednom
obvodu, z nichž mnoho rodin v mnohých případech
s dětmi bydlí značně vzdáleně
od služebního místa svého živitele.
Počet neubytovaných roste pensionováním
vysloužilých a také tím, že pro
neznalost jazyka a neschopnost zaměstnanců musí
se někteří lidé pensionovati a na
jejich místa musí se dosaditi nástupci, kteří
bohužel zůstávají po celé měsíce
a roky neubytováni a v mnohých případech
požívají diet z titulu nemožného
ubytování. Konstatuji, že těchto 600
je jenom skutečně nebydlících, do
tohoto počtu nejsou počítáni ti, kdož
špatně bydlí. Kdybychom počítali
ještě ty, kteří špatně bydlí
a kteří na př. mají jednu místnost
a mnoho dětí a pod., tedy bychom došli k číslicím
skutečně velmi nepříznivým.
Ve zněmčeném území, tak jak
dnes poměry jsou, není absolutně možno
nějakou dohodou docíliti soukromého bytu
pro státní zaměstnance. Já toho velmi
lituji, poněvadž, kdyby se skutečně
vycházelo státním zaměstnancům
právě ve zněmčeném území
více vstříc, tedy by vůbec nebylo
prodloužení tohoto zákona třeba. Já
konstatuji jeden takový klasický příklad,
abych dokázal, že skutečně zde ve zněmčeném
území je vina na tamním obyvatelstvu a ne
na státních zaměstnancích. Majitel
domu Herman Kraus v Černovcích u Chomutova měl
byt po oficiálu Karlu Kalippovi zabrán a zajištěn
politickou správou v Chomutově a toto zajištění
bylo potvrzeno po odůvodnění zemskou správou
politickou, ale při stěhování tohoto
Kalippy dal domácí zbylý nábytek vyhoditi
a nastěhoval tam cizí stranu.
To jsou věci skutečně strašlivé
a ukazují, jaké je to martyrium pro státního
zaměstnance, jestliže má býti v smíšeném
území ubytován. (Tak jest!)
V roce 1926 bylo na českém severu vzhledem k těmto
poměrům a ke dlouhému řízení
zajištěno jen 54 soukromých bytů a ve
37 případech z těchto 54 podali domácí
odvolání prostřednictvím právního
zástupce, aby zajištění ztížili,
resp. prodloužili nebo znemožnili. Uvažte, jak
tím ohromně služba trpí, jestliže
tyto věci se do nekonečna prodlužují,
nebo je-li na konec správa donucena k tomu, aby přeložení
zrušila.
V obvodě ředitelství Praha-Sever vleče
se 22 případů, z nichž mnohé
vlekou se 3/4 roku. To
je skutečně velmi dlouhá doba při
přeložení, když je třeba, aby tam
státní zaměstnanec přišel a nemůže
se do svého služebního místa pro nedostatek
bytu dostati.
Konstatuji jen, že je skutečně velkou obtíží
pro správu státních drah, když slyší
mnohé ty výtky, že na př. železniční
zaměstnanci mnoho jezdí, že používají
sníženek a pod., ale při tom na př.
jen v obvodu ředitelství Praha-Sever jezdí
5000 až 6000 zaměstnanců do služby. To
je při bytové krisi ovšem věc velmi
tíživá a znamená výpravu celé
řady vlaků, dáte-li dohromady 5 až 6
tisíc zaměstnanců, kteří jezdí
každý den do služby a ze služby. A mezi
těmi jsou zaměstnanci, kteří dojíždějí
do Prahy z Ústí, Tábora a Loun. Jak může
vypadati služba, jak může býti řádně
zastávána, když zaměstnanci každého
dne z Ústí, Tábora nebo Loun dojíždějí
do Prahy? Nejtísnivější poměry
máme právě v severočeských
velkých střediskách: v Ústí
nad Labem, v Děčíně, Podmoklech, ve
Střekově. Do Střekova bylo svého času
zapotřebí poslati asi 200 železničních
zaměstnanců. Ředitelství je s největší
námahou skutečně sehnalo, poslalo je do Střekova,
ale zaměstnanci přes veškeru dobrou vůli,
kterou měli, musili se vrátiti, poněvadž
neměli bytů.
Velmi tísnivé poměry jsou také v Mostě
a v Lounech, v průmyslových a železničních
střediskách, zoufalé poměry jsou v
Chomutově a v Chebu. Zde stává se věc
ještě komplikovanější tím,
že se nemůžeme dostati ku předu s otázkou
chebského nádraží, které zůstává
stále v říšsko-německých
rukou. Já apeluji při této příležitosti
na správu státních drah, aby tuto otázku
hleděla rozřešiti, poněvadž jen
když dostaneme v Chebu nádražní budovu,
budeme moci ulehčiti našim železničním
zaměstnancům službu a budeme je moci umístiti.
Na druhé straně musím konstatovati, že
takové zoufalé poměry nejsou pouze na českém
severu. U ředitelství státních drah
v Olomouci jest nebydlících nebo špatně
bydlících zaměstnanců přes
500, zabraných bytů však bylo v roce 1926 pouze
66. V obvodu plzeňského ředitelství
státních drah nebydlí nebo špatně
bydlí 500 železničních zaměstnanců,
zabrány byly však pouze 73 byty, ovšem určitá
část v českém území
byla získána dohodou mezi domácími
a ředitelstvím státních drah. V obvodu
brněnském bylo 650 nebydlících a špatně
bydlících železničních zaměstnanců,
mohlo však býti zabráno pouze 6 bytů.
V obvodu ředitelství košického bylo
nebydlících nebo špatně bydlících
železničních zaměstnanců 500,
zabráno bylo pouze 5 bytů. O obvodu bratislavském
ani nemluvím. Na př. v tomto obvodě v Trnavě,
jak známo, zřídila se dílna státních
drah, je zařízena na větší počet
státních zaměstnanců, ale nemůže
se tam nic dělati, poněvadž se nepamatovalo
na otázku bytovou. Máme tam tedy dílny, ale
nikoli dělníky.
V obvodu ředitelství Hradce Králové,
oddělení sedmé, při nynějším
převádění do soukromopodnikatelského
systému u drah velice důležité, musí
býti umístěno pro bytovou nouzi mimo sídlo
ředitelství, totiž v Praze. Oddělení
7, které má kontrolu příjmů,
máme v Praze, kdežto ředitelství samo
je v Hradci Králové.
Nejhorší a nejbolestnější je při
tom otázka smluvních dělníků.
Na celou řadu míst, poněvadž není
dostatek sil, vysílají se smluvní dělníci,
namnoze i na práci, která smluvním dělníkům
ani svým významem, ani odbornými požadavky
nepřísluší.
A teď si představte, když posílá
správa státních drah takového smluvního
zaměstnance z Moravy nebo odjinud někam na český
sever, kde ten člověk vůbec nemá kde
bydleti, neví, co si tam počíti, ale musí
tam službu dělati, jestliže vůbec nějakého
zaměstnání chce dosíci.
To jsou poměry skutečně velmi prekérní,
které, myslím, že ani tímto prodloužením
zákona nedají se nijakým způsobem
řešiti. Podotýkám jen, že na př.
zde v Praze u ředitelství Praha-Jih, které
má v rukou a ve své správě všechna
pražská nádraží, jsou poměry
obzvláště kritické. V Praze samé
je železničních zaměstnanců nebydlících
nebo špatně bydlících 500, tedy to je
počet velmi silný. A když počítáme
počet nebydlících nebo špatně
bydlících železničních zaměstnanců
v celém obvodu ředitelství Praha-Jih, tedy
dojdeme k číslu téměř 1000.
Naproti tomu toto ředitelství mohlo zajistiti jenom
36 bytů.
Tedy vidíme, že tento zákon skutečně
vypomáhá jenom z nouze, že stará se
vlastně jen chatrně o náhradu pro ty, kdož
byli přeloženi.
Jenom en passant uvádím, že na př. u
pražského magistrátu je 1500 žádostí
státních úředníků o
byty, že je tam 107 žádosti učitelských
a že u zemské správy politické je na
4000 žádostí státních zaměstnanců
o byty.
Z toho nejlépe vidíme, že skutečně
bytová krise pro státní zaměstnance
je velmi těžká a že tento zákon
skutečně splňuje jenom nejmenší
částku toho, co státní zaměstnanci
skutečně potřebují.
Ovšem myslím, že budou nutné některé
věci, aby intence tohoto zákona podpořily.
Je to zejména podle mého názoru uvolňování
losů při losové akci, kde na zaměstnance
státních drah tím, že se začalo
poměrně velmi pozdě, dostalo se velmi malého
přídělu. A v důsledcích toho
tato řádná, vlastně svépomocná
akce je nyní ministerstvem financí do jisté
míry pro železničáře znemožňována.
Myslím, kdyby se přikročilo k tomuto uvolňování
losů, že při obětavosti železničních
zaměstnanců dalo by se docíliti určitých
výhod, daly by se sehnati peníze, ze kterých
by se mohly domy na určitých místech postaviti.
Konečně další velmi důležitá
věc je - a myslím, že by se tento zákon
buď při jeho projednávání nebo
jinou cestou dal doplniti aby řízení této
bytové otázky bylo zjednodušeno, aby nebylo
tak dlouhé a aby zejména nebylo možno dělati
to, co dělají mnozí, totiž že odvolávají
se ne z nějakých věcných důvodů,
nýbrž jen proto, aby celkové jednání
zdrželi.
Konečně apeluji na státní správu,
aby skutečně v těch místech, kde situace
pro státní zaměstnance je kritická,
co nejvíce domů stavěla, poněvadž,
když, bohužel, nebyl odhlasován v této
sněmovně zvláštní kvalifikační
přídavek pro smíšená území,
který by nahradil práci a námahu, kterou
tam státní zaměstnanci mají, aspoň
státní správa by mohla na těchto výspách
státních a národních výstavbou
domů podpořiti práci našich státních
zaměstnanců. (Výborně!)
Chtěl bych se ještě zmíniti o jedné
ožehavé otázce, která nesouvisí
s tímto zákonem přímo, ale přece
jen do jisté míry se ho dotýká. Týká
se to totiž pensistů, kteří poctivě
ve státní správě sloužili a kteří
čekají, že za svoji skutečně
poctivou námahu dostane se jim aspoň určité
odměny, aspoň dobrého zacházení.
Bohužel, že namnoze děje se právě
naopak, že pensisté za svou dlouholetou práci
musejí potom, když dosloužili, opustiti naturální
byt a při tom, když nejsou jiné byty, jsou
tito pensisté v pravém slova smyslu vyhozeni na
ulici. (Slyšte!) To je velmi těžký
problém, který se musí řešiti,
a doufám, že skutečně státní
správa i tuto důležitou otázku vezme
v úvahu a nějakým způsobem ji rozřeší.
Na konec bych chtěl zmíniti se o něčem,
co zdánlivě nesouvisí s prodloužením
tohoto zákona, totiž o věci, která se
dotýká jistě velmi silně veškerých
státních zaměstnanců. Jestliže
státní zaměstnanci nemají ve svých
bytových poměrech to, co chtějí a
co by při své namáhavé práci
měli míti, tedy bych si přál, aby
aspoň byly splněny intence tohoto slavného
Národního shromáždění,
intence, které projevilo toto Národní shromáždění
při novém požitkovém systému.
Národní shromáždění novým
požitkovým systémem sjednalo platformu, na
které je skutečně možno stavěti,
kterou je možno dobudovávati a která nyní
čeká na řádné realisování
systemisací a všemi těmi věcmi, které
s požitkovým zákonem skutečně
souvisí. (Tak jest!) Já bych si přál,
aby systemisace a všechny otázky, které Národní
shromáždění si představovalo,
že budou vyřízeny co nejdříve,
skutečně byly řádně vyřízeny
a aby celé preliminované obnosy, které Národní
shromáždění usneslo se věnovati
na řešení otázky státně-zaměstnanecké,
byly také svému účelu odevzdány.
Přál bych si, aby jich bylo skutečně
dobře použito, neboť státní zaměstnanci
všech těchto ohledů za svoji námahu
skutečně si zaslouží. (Výborně!)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Aby bylo možno vyvětrati jednací síň,
přeruším schůzi.
Pan předseda výboru iniciativního posl. Dubický
svolává hned po přerušení
schůze schůzi výboru iniciativního,
jež se měla konati po dnešní plenární
schůzi.
Přerušuji schůzi na 30 minut.
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi.
Budeme pokračovati v přerušené rozpravě
o zprávě výboru soc.-politického k
vládnímu návrhu zákona o prodloužení
účinnosti a doplnění zákona
o mimořádných opatřeních bytové
péče (tisk 744).
Uděluji slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, panu posl. Horpynkovi.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Nežli se budu zabývati vlastním předmětem,
musím vysloviti své politování, že
místopředseda, když již je nucen vyzvati
mne k řeči ve státním jazyce, neučinil
tak potom také v mém mateřském jazyce.
Dámy a pánové! Vládní předlohou
tisku 584 má býti již několikráte
pozměněný a prodloužený zákon
o ochraně nájemníků prodloužen
na další rok do 31. prosince 1927. Je to ovšem
smutným znamením doby, v níž žijeme,
že se nemůžeme v osmém roce míru
stále ještě zbaviti takového zbytku
doby válečné. Již za války musila
býti vydávána nařízení,
aby byli chráněni majetníci bytů před
neoprávněným vykořisťováním
a svévolnou výpovědí. A od skončení
války neučinili jsme vlastně nic jiného,
než že jsme tato ustanovení stále dále
vytvářeli a jejich účinnost prodlužovali.
Dnes shledává vláda vhodným a nutným
jíti jednou nastoupenou cestou dále po celý
jeden rok.
S důvodovou zprávou k předloženému
návrhu zákona si to vláda udělala
velmi pohodlným. S řídkou upřímností
připouští, že bytová nouze stále
ještě trvá, a prohlašuje, že se zákon
o ochraně nájemníků v celku dobře
osvědčil, takže možno jej bez pochybností
prodloužiti, zvláště když se pokusí
řešiti bytovou otázku, která ještě
se nedostala ze stavu velmi těžké krise, v
příštím roce mnoha zákony, k
čemuž tvoří počátek vládní
návrh tisk 460 na nový zákon o podpoře
stavebního ruchu, který již byl sněmovně
předložen.
A tak se dnes zde ve sněmovně nestane skutečně
nic světoborného. Návrh zákona, označený
vládou samou jako výpomoc z nouze, bude dobře
dresirovanou vládní většinou bez
odporu přijat a podle přísloví:
"Tu se nedá nic dělat, tu se musí něco
státi" spokojí se páni pokusem pod ochranou
starého zákona o ochraně nájemníků
potírati nadále trvající bytovou krisi
v příštím roce důkladně
v jejích kořenech a příčinách.
Nebude to nikterak lehkým úkolem, zvláště
když podle všeho zdání nový zákon
o podpoře stavebního ruchu nemůže býti
nikterak označen za prostředek způsobilý
k odstranění bytové krise. Není dnes
ovšem vhodná chvíle mluviti zde o tomto návrhu
zákona č. 460. Avšak tolik možno již
dnes konstatovati, naslouchá-li se pozorně rodákům,
že nový zákon o podpoře stavebního
ruchu slibuje býti unifikačním zákonem
v nejopravdovějším smyslu slova, neboť
již návrhu zákona se podařilo, že
sjednotil majitele domů a nájemníky v jedinou
obrannou frontu proti tomuto zákonu. A tak nastane oběma
zákonodárným sborům těžký
kus práce, jestliže se počnou vážně
zabývati novým zákonem o podpoře stavebního
ruchu.