Pátek 10. prosince 1926

Pan ministr soc. péče na straně jedné naříká na úpadek populace našeho národa, kreslí nám chmurný obraz budoucnosti čsl. národa na základě statistiky porodů českého a německého obyvatelstva v našem státě - městský fysikát obce pražské na straně druhé uveřejňuje hrůzný fakt, že ve vnitřní Praze máme 80% tuberkulosních dětí a naše hypervlastenecko-fašistická veřejnost vidí jedinou záchranu národa v prozpěvováni "Hej Slované" a "Hrom a peklo" v sálech Slovanského ostrova a v nadávání socialistům, na místě aby si uvědomila, že je pro záchranu národa nutno změnit tendenci našeho zákonodárství, aby sociálně a hmotně povzneslo úroveň národa na možnost lidské existence, aby mohl ploditi zdravé děti, aby je mohl vychovávati v zdravé, dobré a řádné občany tohoto státu a nemusil obmezovati přírodu prostředky, jež snižují populaci národa. Národ, jehož příští generace bydlí v doupatech, semeništích to tuberkulosy a nakažlivých nemocí, jehož naděje chřadne bídou a nedostatkem výživy, generace, jejíž mládí se ubíjí předčasnou nutností výdělku, těžkou prací, musí zakrnět a jest nezadržitelně k zániku odsouzen. Zde se naší vlastenecké veřejnosti otvírá pole široké vlastenecké působnosti skutky, nikoliv ústy!

300.000 státním a veřejným zaměstnancům vnucen byl novými platovými zákony systém dvou dětí a nyní zamýšlí se 250.000 vál. invalidům, 260.000 vdovám a pozůstalým, přes 300.000 sirotkům. z nichž je přes 30.000 bez otce a matky, zhoršiti existenci přímo k nemožnosti, k povlovnému umírání.

Připočteme-li k tomu miliony nedostatečně placeného a nezaměstnaného dělnictva, máme před očima chmurný obraz zoufalé situace velké většiny příslušníků národa, odsouzených k živoření, obraz strhující většinu národa k zániku. Otřese se svědomí naší vlastenecké společnosti, aby na tento výkřik "žaluji" odpověděla vyburcováním a zmobilisováním všech prostředků - dobré vůle a obětavosti k odvrácení této katastrofy, která pomalu, ale jistě sráží národ do propasti daleko hlubší, než světová válka sama.

Pan zpravodaj vypočítával zde, kolik naše republika věnovala již na péči o válečné poškozence. I když uznáváme úctyhodnost tohoto vydání, nemůžeme souhlasiti s tím, že by náš stát nemohl v tomto směru učiniti více. Není to vždy zákon sám, který tvrdě doléhá na existenci válečných poškozenců, nýbrž v mnohých případech tvrdá praxe a úzkoprsé provádění zákona v jednotlivostech, často také sabotáž nejlepšího úmyslu zákonodárce a dobrého ducha zákona, které vyvolávají nespokojenost tisíců válečných poškozenců, a působí nespokojenost celku. Nebylo vždy dostatečného pochopení v individuelních případech a velmi zhusta ideální výklad zákonů ztroskotal o odpor finanční správy. V poslední době vyvolalo velké vzrušení zamýšlené zrušení okr. úřadoven pro válečné poškozence, jimž budou ještě značně ztíženy každoročně se stereotypně opakující sociálně lékařské prohlídky, metla to válečných invalidů, vdov i předků, poněvadž budou musit tito lidé dojíždět na velké vzdálenosti do míst zbylých úřadoven.

Je mylným názorem, že invalidé méněprocentní nepotřebují důchodů. Statistika z roku loňského i letošního dokazuje pravý opak četností případů úmrtí invalidů s přiznanou 20 až 35% neschopností.

Zruší-li se okresní úřadovny, nastanou nové administrativní obtíže a zvýší se chaos ve vyřizování podaných žádostí, nastane otázka, kam nedostatečně vypravené zemské úřadovny přemístí veškeré spisy soustředěné od okresních úřadoven? Že toto opatření postihne opět tisíce poškozenců, jejichž záležitosti utrpí opět průtah, leží na bíledni.

Organisace služby péče o válečné poškozence nebyla ještě vybudována tak, aby bylo zajištěno dochvilné vyřizování záležitostí této péče se týkající, a již se dosud nedohotovená budova administrativy této má znovu bourat a přestavovat. Varujeme před tímto opatřením, které na konec vymstí se opětně na nešťastných obětech války, zhorší běh úřadování a vyvolá novou nespokojenost.

Soc.-politický výbor v jedné z předchozích schůzích projevil vůli projednati celou materii týkající se péče o válečné poškozence na základě četných podaných iniciativních návrhů. Tato vůle byla v poslední schůzi zvrácena vládní majoritou a iniciativní návrhy byly zamítnuty. Resoluce soc.-politického výboru jest jen slabou náplastí, která znovu vyvolá naději válečných poškozenců, aby pak tím krutěji byla zklamána.

Stále a stále volá se u nás po nutnosti vytvoření vlastní parlamentní tradice, která by posílila důvěru lidu k parlamentarismu a k demokracii v našem státě. Vytváříme-li svou parlamentní tradici tímto způsobem, pak se nemůžeme diviti, že lid ztrácí důvěru k parlamentarismu a víru v demokracii a že žene se tímto způsobem voda na mlýn zapřísáhlým nepřátelům parlamentarismu a hlasatelům diktatury zleva neb zprava! (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) Vznášíme u příležitosti projednávané osnovy, jež znovu situaci válečných poškozenců zhoršuje, důrazný protest proti zamýšlenému zhoršení péče o válečné poškozence, vdovy a sirotky a naopak žádáme, aby důchody jejich byly vyměřeny tak, aby stačily k obživě jejich rodin a za tím účelem aby byl novelisován požitkový zákon ze dne 20. února 1920, č. 142, doplněný novelou ze dne 25. ledna 1922, č. 39. Protestujeme proti zbytečným, stále se opakujícím lékařským prohlídkám, na něž stát vydává ročně 15 mil. korun, žádáme stanovení nové lhůty přihlašovací o důchod, vybudování léčebné péče o invalidy, jich vdovy, sirotky a pozůstalé, uzákonění povinného zaměstnání invalidů. udílení dispensí pro řemeslnou živnost, kterou jsou s to provozovati, úpravu poměrů zaměstnanců-invalidů ve státních a veřejných službách a znovupřijetí restringovaných těchto zaměstnanců, vyvlastňování a spravedlivé přidělování trafik a skladů válečným poškozencům, přidělování jich jako společníků k dosavadním držitelům, poskytování daňových úlev a levného úvěru, spravedlivého přidělování půdy při provádění pozemkové reformy, poskytování prothés státem, umožnění vykonávati své povolání učitelům-vál. poškozencům udělením vhodných míst. benevolentní posuzování žádosti synů, vdov a invalidů o propuštění z vojny, a pokud se týče předmětné osnovy právě projednávané navrhujeme, aby hranice příjmová byla jednotně stanovena částkou 12.000 Kč pro samostatně i nesamostatně výdělečné válečné poškozence.

Nebude-li náš pozměňovací návrh přijat, nemůžeme z důvodů, které jsem v předu uvedl, pro osnovu tuto hlasovati. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Simm. Uděluji mu slovo.

Posl. Simm (německy): Slavná sněmovno! Při rozpravě o předložené zprávě sociálně-politického a rozpočtového výboru k zákonu o vytvoření hranice příjmové pro válečné poškozence nezaujímám jiného stanoviska, než které jsem před časem zde v tomto směru jménem své strany zaujal, když šlo o rozpravu o životních otázkách válečných poškozenců. Stanovisko to jest: Prohlašujeme péči státu o válečné poškozence za nedostatečnou a pravíme dále, že se v žádném případě neukazuje tak rozpor mezi ujištěními o blahovůlí k sociálně slabým a o pomoci potřebným lidem a mezi skutečným poskytnutím pomoci těmto lidem, jako právě v tomto zvláštním případě. Po celý rok upozorňovali jsme na to a posilujeme své mínění v tomto směru v době, pánové, ve které přes všechna opačná ujišťování, jež jsme i dnes opětně slyšeli, přece má býti učiněn troufalý pokus, aby byl otřesen ten špatný status quo v zákonodárství o válečných poškozencích. To se sice ještě neděje projednáváním předložené osnovy zákona, tato ponechává pro rok 1927 ještě stav platný do konce 1926, platí to však právě jen pro tuto podrobnost v péči o válečné poškozence. Jaké jsou další úmysly, poznáváme ani ne tak z uklidňujících řečí snad pánů z vládní strany, jako spíše z hodně významně vypadajících výroků šéfa finanční správy. Při jednání o státním rozpočtu mluvil pan ministr financí zcela otevřeně o nutné revisi zákonů o péči o válečné poškozence, revisi, jež, ohlašuje-li ji šéf finanční správy tohoto státu, může býti snad míněna jen ve smyslu zhoršující činnosti proti dosavadnímu zákonodárství, kde se děje vždy pokus něco při takových věcech opraviti ve prospěch finanční správy v takových věcech, o něž se starají všichni lidé mající sociální pochopení. Krátce řečeno: Zde, jak se zdá, je první zkušební kámen pro nynější koalici. My všichni jsme povinni upozorniti na to ony lidi, kteří s námi chtějí býti lepší vůle, než té vůle, jež se chystá - jaká ironie je v těchto slovech - uvésti v život dosud provozovanou politiku sociálních pokusů. Plánovitou činností proti úmyslům státní správy - a ty zde byly, to zde prohlašujeme - bylo ještě tenkráte možno, aby tyto úmysly byly na delší dobu odsunuty, alespoň bylo zabráněno jejich okamžitému provedení. Nemáme však žádné pochybnosti, že bude třeba největšího vlivu všech kruhů v této sněmovně, majících sociální pochopení, aby se došlo k opaku toho, co zamýšleno, nikoliv ke zhoršení péče o válečné poškozence, nýbrž ke zlepšení tohoto zákonodárství v tom směru, který jsme již v létě tohoto roku také ukázali svými iniciativními návrhy. Pánové, dojíti tam, kam nám velí netoliko naše sociální poznání a z tohoto sociálního poznání důsledně vyplývající čin, nýbrž dojíti tam - a tímto apelem se obracíme na vládní strany - kam velí dojíti udržení ještě té trochy státní prestiže, to musí býti naší snahou. Československý stát nezůstává právě ve svém zákonodárství o válečných poškozencích bez povšimnutí. Toto zákonodárství jest srovnáváno na mezinárodním foru se stejnorodým zákonodárstvím jiných států, a při tom prohlašujeme, že nic nemůže tak poškoditi vážnost československého státu, než tato srovnávající kritika zákonodárství o obětech války v Československu a v jiných státech. Podati důkaz tohoto tvrzení není nám za těžko, v neposlední řadě podáváme jej z merita dnešního zákona. Tento návrh zákona stanoví opětně, že příjmová hranice pro válečné poškozence stanoví se na 5000 u hospodářsky samostatných a na 10.000 u hospodářsky nesamostatně činných válečných poškozenců. Jde při tom o prodloužení zákonného stavu platného až do konce letošního roku, který, když před časem novelou z 10. dubna 1924, č. 79, stal se zákonem, již tenkráte byl podroben ostré naší kritice. Tenkráte stáli jsme na stanovisku, a dnes ještě stojíme na tomto stanovisku, že příjmové hranice, kterou je vázáno požívání důchodu, vůbec nemá býti. Míníme to zásadně. Oběť, kterou přinesl válečný poškozenec, je taková, že vůbec nemůže býti oceněna snad povolením nějakého důchodu. Bylo by to přímo hříchem proti veškerému dobrému duchu, kdybychom chtěli vůbec nějakou odměnu považovati za vyrovnání přinesené oběti. Výše důchodu, který se přiznává, však přece podle našeho mínění až do jisté míry může býti vysvědčením, jak je kdo schopen oceňovati takovou oběť krve a zdraví, jež byla přinesena pro celou společnost. Požívání tohoto důchodu nesmí podle našeho mínění býti ničím jiným, než neporušitelným právem každého válečného poškozence.

Podle našeho mínění mělo by býti možným nejvýše dobrovolné zřeknutí tohoto práva příslušejícího válečným poškozencům, nikdy však zákon, který tyto důchody přiznává jen do jisté hranice, přes kterou pak váleční poškozenci důchod ztrácejí. To se děje jen u nás v Československu, a již nikde jinde. Tím si získává Československo v celé mezinárodní péči o válečné poškozence vyjimečné postavení. Je jediným státem, jenž stanoví příjmovou hranici, kterou je vázáno požívání důchodu, a stanoví ji v tak důsledné formě zákonem, jako se to opět má státi v předloženém návrhu zákona. Žádný stát, řekl jsem již, nevytvořil takové úpravy. Všude je zachovávána námi doporučovaná zásada, že důchod přísluší tomu, kdo přinesl oběť a není snad vázán na nějaký příjem, který si válečný poškozenec, vrátiv se do svého občanského života, nějak prací vydělal. (Posl. Patzel [německy]: Zde se z toho dělá početní příklad!) Tak jest!

Německo má sice v určité podobě příjmovou hranici, je však stanovena daleko výše a tak upravena, že při dosažení stanoveného příjmu neztrácí se celý důchod, nýbrž nastává pouze odstupňování důchodu. Školský příklad: Místní přídavek a vyrovnávací přídavek vyplácejí se bez ohledu na jakoukoliv výši osobního příjmu válečného poškozence. K tomuto stanovisku měla by se konečně propracovati podle našeho mínění - a doporučili jsme to přece také již vládě při různých projednáváních zákonů o válečných poškozencích - i naše vláda.

Musí býti opětně upozorněno na to, že v poslední době nic nesnížilo vážnost tohoto státu v cizině tou měrou, jako právě odlišnost našeho zákonodárství o válečných poškozencích proti jiným státům. (Posl. Patzel [německy]: Za to dr Beneš v Ženevě krásně řeční!) Tak jest!

Účelem předloženého zákona je přece i pro laika nepopíratelně, aby byl proveden pokus prospěšný státní pokladně, jehož rentabilitu má nésti válečný poškozenec. Velevážení, oč důležitější jest tato celá věc, jež v zákoně je stanovena, ještě pro válečného poškozence a pro jeho život, vysvítá zvláště z pozorování pohotovosti orgánů státní správy zvláště při oceňování příjmu válečného poškozence.

Varujeme opětně před přijetím předlohy beze změny a poukazujeme znovu, jako i posledně při rozpravě o podobném zákoně v této sněmovně, na své pozměňovací návrhy, jež jistě nejsou předkládány sněmovně snad z nějakého demagogického smýšlení, nýbrž naprosto nepouštějí se zřetele zásadu reálního uskutečnění. Před krátkou dobou se stavěli za stejné návrhy s tónem plného vnitřního přesvědčení jiní páni ze sněmovny než my, kteří dnes pokládají za svou povinnost vystupovati jako obhájcové vládní politiky, jak se to zvláště ukazuje při předloženém zákonu.

Pan kol. Zajicek poukázal jako řečník vládní většiny ve výboru při jednání o předloženém zákonu, i dnes opětně při stanovisku k tomuto zákonu ve sněmovně samé, na rozhovor s ministrem sociální péče, jejž v jeho účinku oceňuje jako dostatečně silný, aby podle jeho mínění byl považován za to, že celé zákonodárství o válečných poškozencích bude již v nejbližší době od základu novelisováno. Zaopatřovací zákon z roku 1920, který přece již jednou byl novelován novelou z 25. ledna 1922, má býti podroben znovu novelisaci, jež prý více uspokojí než to, co dnes se ukázalo při projednávání předloženého zákona o skromných přáních válečných poškozenců. V této novele má býti vypuštěno ustanovení o příjmové hranici, kterou je vázáno požívání důchodu válečným poškozencem, nebo má býti vyhověno přání po přiměřeném zvýšení tohoto důchodu, nebo má býti vynecháno ustanovení o rozdílu mezi samostatně výdělečně činnými a nesamostatně výdělečně činnými. Tato novela, tak mluvil kol. Zajicek ve výboru a tak mluvil i dnes, potřebuje jen času k vypracování, k projednání v poradách a k propracování, aby pak mohla býti předložena zákonodárnému sboru ve formě, jež již nepotřebuje odmítavé kritiky.

Musí nám býti dovoleno, abychom přece jen trochu pochybovali o uskutečnění těchto slibů i pana ministra sociální péče, v neposlední řadě též z toho důvodu, že zákon o stanovení příjmové hranice má přece, bude-li dnes přijat, vytvořiti opětně pro celý rok stav, proti kterému jsme působili zvláště v létě podanými iniciativními návrhy na novelisaci celé péče o válečné poškozence. Ovšem bylo by třeba změniti od základu celé naše zákonodárství o válečných poškozencích. Již jsem řekl, že se československé zákonodárství o válečných poškozencích liší nepříznivě nejen v podrobnostech o ustanovení příjmové hranice a pokud jde o požívání důchodu od ostatních států, nýbrž i že celý soubor zákonodárství o válečných poškozencích - jak jsem také řekl - se nepříznivě liší od stejné materie zákonů jiných států. Toto zákonodárství československého státu je v jádře horší, než kde jinde. Sazby důchodu jako v Československu nenaleznou se v tak nízké výměře v žádném jiném státě.

Podle dnes platných ustanovení dostává na příklad invalida s výdělečnou neschopností od 20 do 24% denně celých 98 h, invalida od 25 do 35% 1.47 Kč, od 35 do 44% výdělečné nezpůsobilosti 1 Kč 97 h a stoupá to, až nejtěžší invalidé, kteří mají invaliditu nebo nezpůsobilost k výdělku od 85 do 100%, mohou dostati denně celých 6.54 Kč. Stejně směšně malé jsou požitky vdov, jež, jak známo, jsou-li bezdětné a méně než z 30% výdělku neschopné, nedostávají vůbec důchodu. Teprve pak, pečují-li o 1 dítě nebo jsou aspoň z 30% výdělku nezpůsobilé. dostávají 1.46 Kč denně, nebo pečují-li o 2 děti pod 16 let neb jsou alespoň 50% výdělku nezpůsobilé, denně 2.46 Kč. Sazby, jež platí podle platného zákonodárství o válečných poškozencích pro poloviční sirotky, úplné sirotky a předky, jsou stejně směšně nepatrné jako právě uvedené sazby důchodů pro invalidy a vdovy. Jak velice se v tom směru, pánové, lišíme od jiných států, dokonce i od oněch států, které vůbec nepožívají výhod státu vítězného, ba i od států poražených, o tom mluví srovnání požitků důchodů válečných invalidů v různých státech, jejž vydal před krátkým časem odborový sekretariát mezinárodního pracovního společenství válečných invalidů.

Neuváděl bych sněmovně všechny tyto sazby, jak platí v jednotlivých státech Evropy, rád bych si však dovolil na jednom zvláštním příkladě je předvésti, abych ukázal rozdíl zaopatření válečných poškozenců v Německu a v Rakousku, tedy dvou států platících za přemožené ve válce, a v Československu. Tu praví se na příklad: Příplatek pro slepce v Německu činí 611 rentových marek, v Rakousku 1627 zl. korun, kdežto v Československu činí celých 346.80 zl. korun. Nebo na příklad sazba pro invalidy 100%ní: 100%ní svobodný invalida dostává v Německu 1032 rentové marky, v Rakousku 986 zl. korun, v Československu naproti tomu jen 520 zl. korun. Nebo abych užil dalšího příkladu: 50%ní svobodný invalida dostává v Německu 360 rentových marek, v Rakousku 49 zl. korun, v Československu důchod, jenž opětně není v žádném poměru. Nebo vezměme na příklad případ k výdělku neschopné vdovy bez příplatku na děti. Ta dostává v Německu 242 rentové marky, v Československu 130 zl. korun, nebo oba rodičové, kteří na příklad v Německu dostávají 465 rentových marek, dostanou v Československu jen 115 zl. korun. Myslím, že jsem těmito několika čísly, která jsem zde jmenoval, dokonale ilustroval, jak velkomyslně jednají jiné státy, jako Německo a Rakousko u srovnání se zákonodárstvím o válečných poškozencích v našem státě, v Československu. Při nejrůznějších příležitostech, jež se naskytují, aby bylo promluveno slovo ve prospěch válečných poškozenců, obraceli jsme se na sněmovnu s výzvou, aby péče o válečné poškozence byla nyní konečně jednou přivedena na cesty, jež by snesly kritiku ciziny, aby také přestalo posuzování zákonodárství v Československé republice, jako se to stalo před mezinárodním forem, kde organisace válečných poškozenců pronesly kritiku, jež přece jen nemůže býti pominuta, kritiku, jež velmi mnoho znamená pro stát a jeho poškozenou vážnost v cizině, jestliže praví toto: Konference (totiž válečných poškozenců) konstatuje znovu, že zákonodárství v Československu, jež určeno je k tomu, aby různým kategoriím obětí války zajistilo nezbytnou pro ně podporu, nebylo zlepšeno, ač konference z roku 1925 výslovně poukázala na nedostatečné částky odškodnění poskytovaných v Československu. Konference upozorňuje vládu Československa na těžké postavení, v němž jsou ti z jeho státních příslušníků, bez rozdílu, zda vyšli ze stavu důstojníků či mužstva, kteří válkou byli oloupeni o svou výdělečnou způsobilost nebo o svou výživu. Konference nepochybuje, že vláda republiky je ochotna, pokud možno rychle přivésti podmínky pro odškodnění obětí války v soulad s všeobecnými zásadami jí přijatými. Konference obrací se mimo to k veřejnému mínění v Československé republice a žádá je, aby dopomohlo k provedení zásadám lidskosti, jež doporučují rychlé a podstatné zlepšení postavení obětí války. Touto výzvou obrací se cizina k odpovědným činitelům československého státu.

Rádi bychom s tohoto místa stejnou silou obrátili se na odpovědné vedení státu s výzvou, aby nečekalo již s novelisací péče o válečné poškozence, jak jsme ji směrodatně vytýčili ve svých podaných iniciativních návrzích, nýbrž aby ji co nejrychleji vyřídilo, aby ji v nejkratší době skutečně provedlo. V tom smyslu stavíme se přirozeně odmítavě i proti dnešnímu zákonu. Budeme hlasovati pro své pozměňovací návrhy, nikoliv však pro tento zákon. (Potlesk poslanců něm. nár.-socialistické strany dělnické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem jest pan posl. Kopasz. Uděluji mu slovo.

Posl. Kopasz: Československá republika dosiahla včera vrcholu demokracie, a to tým, že v rozpočtovom výbore vládni zákonodarci odhlasovali ďalšie trápenie hladom válečných poškodencov a ich pozostalých, že nepripustili zvýšenie hranice príjmovej. Hneď ale v tej istej schôdzi tí istí ľudia odhlasovali ohromné miliony na militarizmus, teda na nástroje k mrzačeniu ľudu. (Tak jest!) Pán zpravodaj bude toto považovať tiež za reč agitačnú, ako to prehlásil vo svojom úvode.

V Československej republike válečný poškodenci trestajú sa za to, že chcú pracovať. Podľa vládnej predlohy o hranici príjmovej válečný poškodenec nesmie viac zarobiť ročne, ak je maloživnostník alebo maloroľník, ako 5000 Kč, robotník, malý úradník alebo nádenník viac ako 10.000 Kč. Keďže by túto hranicu príjmovú prevýšil, tak sa mu podpora jednoducho strhne, hoci i páni zákonodarci nášho parlamentu vedia, že tá podpora, ktorú dostávajú váleční poškodenci, je tak malá, že v mnoho prípadoch nestačí ani na suchý chlieb. Na príklad 84%ný válečný poškodenec dostane mesačne 240 Kč, má 4 nezaopatrené dietky, na každé dostane mesačne 16 Kč, tedy 10% zo základnej podpory. Dostane tedy do ruky pre 6člennú rodinu mesačne 304 Kč, t. j. denne na jedného člena rodiny 1.66 Kč. Podotýkam, že 84%ným invalidom je klasifikovaný len ten, ktorému chybuje celá pravá končatina, kto utrpel taký úraz, že nemöže len v sede pracovať, ako: ztrata dolnej končatiny, ztrata jedného oka a oslabenie druhého. Ale obyčajne na takýto úraz je invalid klasifikovaný niekedy len na 25 až 331/3%. Tedy ako vidno, sú to takmer všetko ťažkí invalidi. Keď ale nechcú, aby oni a ich deti hladom zomreli, tak sa musia chytiť volajakej práce, ak ju môžu dostať, keď nie oni, tak ich ženy alebo deti. Zárobok členov rodiny sa v celom obnose započíta do príjmovej hranice, na druhej strane však štát započíta na jedno nezaopatrené dieťa len 10% zo základnej podpory. 80%ný válečný poškodenec s 2 deťmi v Nemecku dostane mesačne 602.30 Kč, tedy o 362.30 Kč viac mesačne ako u nás 84%ný. Tomuto sa strhne len  1/10 podpory, keď dosiahne zárobku ročne 77.000.

Teda štát porazený, ktorý musí platiť ohromné reparácie, ale o válečných poškodencov sa stará tak, aby tí nemuseli siahnuť ku samovražde, tak ako u nás.

Je to tak tiež s válečnými vdovami. Postačí, keď niektorá vdova má nepriateľa a ten udá, že deti zarábajú, k čomu úplne stačí, keď dieťa vdovy, panské decko v mesiaci dva, tri dni pomerkuje, za tú dobu, kým milosťpanička ide na prechádzku alebo sa s domácim priateľom zabáva, po druhé stačí i to, keď niekto poukáže, že válečná vdova má niekoho na strave z pohlavia mužského, aby bola podpora válečnej vdove zastavená bez toho, že by sa u nej samej presvedčili o správnosti udajov. Pravda, šetrenie sa deje strannícky, obyčajne sa ide k udavačovi.

Kým válečná vdova dostane znova svoju podporu, uplynie obyčajne až celý rok, čo sa končí tým, že válečnú vdovu predvolajú na prehliadku, na ktorej prehliadke celé inkvizície prevedú, a jestli chce vdova ďalej svoju podporu dostávať v záujme svojich dietok, podrobí sa tejto starodávnej španielskej inkvizícii. Prečo nevolali na prehliadky tieto ženy vtedy, keď ich mužovia museli rukovať na vojnu a chrániť vlasť na oko, ale vo skutočnosti záujmy medzinárodnej kapitalistickej triedy - a nekonštatovali to, či sú schopné vychovať svoju rodinu bez mužov, ktorí sa starali o ich existenciu? Už i tento zákon je nespravodlivý. Prečo sa majú trestať tie vdovy, ktoré majú známosť po akejkoľvek stránke s mužským, keďže toto nemá s podporou celkom nič spoločného, lebo nám je známe, že akákoľvek známosť nemá nič spoločného s vydržiavaním rodiny. Už viackrát sme podali návrh na predlženie zákona ohľadom opozdených prihlášok válečných poškodencov a ich pozostalých, ale to toľko platí, ako by hrach na stenu hádzal, páni zákonodarci z vládnej strany toho nepotrebujú. Tiež v každom štáte je vynesený zákon o povinnom zamestnaní válečných poškodencov a vdov, podľa ktorého isté procentá válečných invalidov i zamestnávajú, kdežto u nás sa váleční poškodenci i zo štátnej služby prepúšťajú, aby urobili miesta protekčným deťom a bobečkom.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP