Pátek 10. prosince 1926

Deset haléřů denně dostane na dítě válečný poškozenec. Státní zaměstnanec, učitel se šesti dětmi podle nového zákona dostane na jedno dítě denně 1 Kč 40 hal. Při stanovení mezd u dělníků na počet dětí vůbec se nepřihlíží. Při tom ještě i v této síni z úst buržoasních politiků slyšeli jsme několikráte cynická slova, že úkolem státu není platiti přídavky "populační". A přece u všech vrstev odkázaných na mzdu nebo důchod, které nevlastní reality nebo zboží, každý přírůstek v rodině znamená rozmnožení nikoli radosti, ale bolesti a bídy.

Minimální zabezpečení a zaopatření dětí, řekl bych, prostá jejich záchrana u těchto vrstev a v těchto rodinách je nejtěžší a nejsvízelnější problém dneška i budoucna. Sociální ochrana dělnictva, upravení důchodů invalidů, veřejných zaměstnanců, reforma školská, řešení palčivé krise bytové, čelení drahotě, tu jest nejvděčnější pole práce proti klesání populace.

Pan ministr financí prohlásil, že stát není úrazovou pojišťovnou, aby platil nebo nahrazoval někomu zmenšení pracovní výkonnosti. To jest pravda, ale je také nutno zevrubněji zkoumati poměr státu k invalidům a opačně. Pan ministr financí tím snad chtěl říci, že stát nemá povinnost k těm, kdož ve válce ztratí zdraví nebo život. Ztráta zdraví nebo pracovní neschopnost u invalidů nastala bezesporně ve službách státu. Nechce-li stát jako zaměstnavatel vojáku, kterého posílá na smrt, nahraditi ztráty na zdraví nebo na poklesu jeho pracovní schopnosti přímo, pak nechť ho pojistí u pojišťovacího ústavu. To některé státy, jako Italie, také učinily. Ony civilisované státy, které své vojsko nepojišťují, nahrazují jim ztráty na pracovní schopnosti přímo invalidní rentou. To je ve všech státech s určitým stupněm civilisace. Stát je kolektiv, jeho poměr k občanu má býti generosní. Chce-li, aby občan dal mu kromě peněz ještě své zdraví, má mu tuto ztrátu, kterou penězi vlastně vynahraditi nelze, honorovati bez jakýchkoliv omluv a výmluv, pokud možno důstojně a slušně.

Přemýšlíme-li o tom, proč ve státech jiných, zejména ve státech starých, o invalidy je mnohem lépe postaráno, přijdeme k závěru, že význam této otázky nebyl u vládních činitelů ještě domyšlen v celém rozsahu, jaký ona pro stát, zejména pro jeho budoucnost, má. Je to snad omyl a nezkušenost vedení mladého státu, kde političtí činitelé nezvážili ještě zkušeností ten veliký psychologický moment, který otázka invalidní pro stát a jeho upevnění má. Na miliony nás odcházelo v létě roku 1914 na válečná bojiště, a nikdo nevěděl, zda se vrátí a v jakém stavu. A skoro každý z nás ve svém nitru se ptal, jakým způsobem v případu smrti bude postaráno o jeho rodinu tím státem, který ho na bojiště vyslal. Na sta vojáků na frontách se mne ptalo, zda a jak v případě, padnou-li, bude o jejich rodiče a děti postaráno.

Nejsme nadšenci válečných dobrodružství a válek, nemilujeme jich, naopak děsíme se toho neštěstí s ohledem na stát a škody, které v válka působí. Pracujeme k udržení míru, všemi silami bojujeme proti válce. Ale skutečnosti a duch národů i států je takový, že není vždy možno vyhnouti se světovým konflagracím. A dejme tomu, že taková chvíle jednou přijde a statisíce mužů tohoto státu bude povoláno na bojiště. Jest-li nedovedete zakázati těmto lidem mysliti, a to nedovedete, budou se opětně statisíce těchto lidí v předvečer bitev ptáti sebe i kamarádů, jak bude postaráno o jejich rodiče, ženy a děti v případě jejich smrti. A budou počítati důchody, zda budou moci jejich rodiče, ženy či děti z těchto důchodů býti živi. Nechci se o psychologii takových chvil rozšiřovati. Jako bývalému frontovému vojáku je mně jasná jako den. Pravíte, že budujete obranu státu! Děláte to tak, že rozšiřujete dobu presenční u vojska, ale podlamujete už napřed ducha této obrany. Nejste důslední a nepočítáte s budoucností. Tisíce lidí, které snad v budoucnu pošlete do války, nejsou živi jen ideály, nýbrž optají se vás, jak chcete řešiti otázku svých invalidů. Budujete obranu státu! Ta nezvýší se mechanickým zvýšením doby presenční, nýbrž především tím, že zajistíte život obětem války. Nejen dobrý výcvik, nýbrž dejte také jistotu invalidům. Této stránky věci měl by si všímati kromě ministra financí a sociální péče také ministr nár. obrany. Po ulicích plouží se oběti války a on má k nim ještě svoje povinnosti. Neboť jeho povinnosti je nejen dívati se do státní pokladny, nýbrž připravovati stát na zítřek, na zítřek, který i proti vůli nás všech může býti krvavý a kdy lidé pozvednou k vládě tázavé rty a budou se ptáti na věci, na které vláda pro jiné zájmy a daleko méně významné otázky zapomněla.

Nechcete-li se starati o invalidy, nechcete-li předem odstraňovati obavy o zítřejší den u těch, kteří trpěli nebo padli pro zájmy nikoliv svoje, nýbrž veřejné, pak jste neodhadli správně význam otázky invalidní, psychologický význam státního dosahu tak, jak pochopila to Francie nebo Německo, nemluvě ani o Americe a Anglii.

A proto v poslední chvíli, kdy jest ještě čas, varujeme: Zastavte! Vaše třídní sobectví může jíti jen tak daleko, pokud neohrožuje stát! Jinak přejímáte za své činy těžkou a tvrdou odpovědnost před budoucností. Invalida, kterého potkáte na ulici, ve chvíli, kdy raněn ležel na bojišti nebo pod pitevním nožem lékaře odpočíval, viděl před sebou otevřenu bránu věčnosti. Jděte s úctou mimo něj a dejte mu, co mu patří. Nedovedete-li mu vrátiti zdraví, nejítřte aspoň znovu jeho ran! (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo dále má p. posl. Zajicek.

Posl. Zajicek (německy): Slavná sněmovno! Po druhé v tomto roce se obíráme zákonem o zaopatření válečných poškozenců. Na jaře se všeobecně vytýkalo, že zákon, jenž pozbyl platnosti 31. prosince 1925, byl prodloužen teprve o několik měsíců později. Opětovnému stavu bez zákona nutno bezpodmínečně zabrániti. S tohoto stanoviska posuzujeme předložený zákon. Nevidíme v něm nic jiného než provisorium, a to ne provisorium na celý rok, jak říká pan posl. Horpynka, nýbrž provisorium nejvýše na několik měsíců. Žádáme důrazně, aby tento zákon byl co nejdříve novelisován a aby se při tom co nejvíce přihlíželo k iniciativním návrhům posl. Schuberta, Zajicka a Čuříka. Poukazuji na resoluční návrh toho se týkající, který jsme před několika dny podali ve výboru soc. politickém.

Hlavní požadavky invalidů jsou: Škrtnutí přeplatků. Mnoho invalidů a mnoho válečných vdov bylo vyzváno, aby přeplacené prý požitky vrátiti. Dotčený dostane úřední vyzvání, aby splatil ihned příslušnou částku. Rekuruje a dostane odpověď, že mu zemský úřad povoluje placení na splátky 100 Kč měsíčně. Rekuruje opět. Povolí se mu splátky po 50 Kč měsíčně, ale na konec dotyčný invalida 50 Kč měsíčně neplatí. Platí jednou 10 Kč, potom 5 Kč, pak vůbec nic a finanční prokuratura nemůže nikdy proti takovým osobám zakročiti, poněvadž vždy podají důkazy, že mají alespoň dobrou vůli platiti. Na jedné straně vidíme spoustu popsaného papíru, a na druhé nevidíme žádný finanční efekt pro stát. Navrhli jsme včera v rozpočtovém výboru, aby vláda tyto přeplatky prostě škrtla oněm válečným poškozencům, jichž roční příjem byl v r. 1925 menší než 13.000 Kč.

Naléhavý jest požadavek, aby renty nejtěžších invalidů byly zlepšeny. Uvážíme-li, že na př. v chudém Rakousku dostává válečný slepec měsíčně 1500 Kč, u nás však toliko 300, případně s přídavkem 500 Kč, tu musíme říci, že tento požadavek nejtěžších invalidů jest zcela oprávněn. Bylo nám řečeno, že zvláště výhodné jsou trafiky. Snad jsou trafiky pro některé invalidy o něco lepší než renta. Ale na druhé straně jsou sta trafikantů, kteří jsou zcela oprávněně nespokojeni, hlavně ti, kteří v posledních měsících obdrželi společníka. V Brně jest trafika, v níž jest ne méně než 9 společníků a to ne společníků, kteří by v obchodě spolupracovali, nýbrž jsou to lidé, kteří prvního každého měsíce přijdou, vyberou si 500 až 1000 Kč a opět odejdou.

Stále a stále žádají organisace invalidů, aby příjmová hranice byla zvýšena. Činí dnes 5000, případně 10.000 Kč. Poukazuji, že v dnešní schůzi bude vládními stranami podán resoluční návrh v tom smyslu, aby tato mez byla zrušena a jest samozřejmé, že se v této věci něco musí státi. (Posl. de Witte [německy]: Vždyť můžete prostě hlasovati pro náš návrh!) Pane kolego, promluvím dnes o této věci zevrubně. Nechceme příštipkovati, nýbrž provésti celou novelisaci zákona. Jest samozřejmé, že dnes, kdy daňovou reformou bude v určitých případech příjmová hranice pravděpodobně co nejdříve zvýšena až na 13.000 Kč, že se při této příležitosti bude také musiti upraviti příjmová hranice invalidů. Toto zvýšení hranice by přineslo invalidům skutečný užitek. Ale jenom tenkráte, když by nebylo nebezpečí, že by při vyšší hranici berní správa příjem výše neocenila. S praktického stanoviska by bylo pro invalidy a válečné vdovy důležitější, kdyby berní správy dostaly pokyn, aby při výměře daní braly ohled na invaliditu.

Bohužel jest mnoho lidí, kteří neberou rentu, ač by na ni měli nárok a to proto, že svého času zmeškali přihlásiti se. Poukazovalo se na to, že v předešlých letech byly lhůty, tuším třikráte, prodlouženy a že tedy měli invalidi a válečné vdovy dosti času na uplatnění svých nároků. Pánové, jsou však stále ještě sta případů, kdy nutno vskutku říci, že nelze dotyčným osobám přičísti za vinu, že se svého času nepřihlásily. Příklad z praxe: Před půl rokem onemocněl bývaly voják. Jeho matka jede k odborníkům do Brna a Vídně a všichni prohlásí souhlasně, že tato nemoc jest následkem dřívější válečné choroby. Ten člověk se cítil po převratu poměrně zdravým a nemoc propukla znovu teprve po přestávce 4 až 5 let. Nepřihlásil se svého času a nedostal také žádné renty. Uvedu vám jiný případ - případ muže, jenž za války onemocněl rheumatismem. Po válce touto nemocí netrpěl. Před 2 roky propukla nemoc opětně a ten muž jest po 5 měsíců upoután na lůžko, nemůže nic vydělávati, a nemá podle tohoto zákona nároku na rentu, ježto se svého času nepřihlásil. Očekáváme, že bude takovým osobám dána možnost, aby také ony mohly dosáhnouti renty.

Dovolte, abych ještě promluvil několik slov o kapitole "Subvencování invalidů". (Výkřiky.) Vítáme to, že trafikantům a výdělkovým společenstvům jest poskytován státem úvěr, vítáme to, že mnozí invalidi, kteří se octli v bídě, dostávají ze státních prostředků subvence. Musíme však konstatovati, že jak úvěry, tak i částky, určené na tyto subvence, jsou příliš malé a že bude nutno poskytovati tento úvěr nejen invalidům, kteří si na př. chtějí otevříti trafiku, nýbrž také osobám, jez potřebují peníze k jiným nutným účelům.

Veliká nespokojenost jest s tím, že některé invalidní úřady pracují velice pomalu. Myslím, že hlavní vina spočívá v tom, že invalidní úřady jsou přetíženy mnoha rekursy a mnoha dopisy, týkajícími se těchto přeplatků. Kdyby tedy většina těchto přeplatků byla škrtnuta, měli by úředníci více času pro jiné záležitosti a stížnosti v tomto směru by ustaly.

Dva řečníci přede mnou mluvili dnes o sociálně-lékařských prohlídkách. Myslím, že nestojí nikdo na tom stanovisku, aby tvrdil, že nechceme vůbec sociálně-lékařských prohlídek. Jsou případy, kdy se zlo vskutku zvětšuje a kdy jest vyšetření sociálním lékařem pro dotčeného dobrodiním. Jsme toho mínění, že by se páni členové sociálně lékařských prohlídkových komisí měli říditi spíše stanoviskem pravé humanity, než stanoviskem fiskálním. Vládní strany žádaly, aby při těchto sociálně lékařských prohlídkách platila nejen vysvědčení oněch lékařů, kteří jsou komisi přiděleni, nýbrž také vysvědčení od lékařů soukromých, zvláště od odborníků. Myslím, že by to byla jistě věc, kterou by invalidi radostně uvítali.

Pánové, trváme bezpodmínečně na projednání našich iniciativních návrhů z léta tohoto roku. A prohlašovalo-li se radostně před několika týdny, že německé strany budou museti odvolati své iniciativní návrhy, tu prohlašuji, že nám to ani ve snu nenapadá a že se nikterak nestydíme za řeči, jež jsme s tohoto místa v březnu tohoto roku pronesli. Naše strana trvá na novelisaci invalidního zákona a sen. Medinger hájil nedávno v senátě veřejně tento požadavek jménem našeho klubu.

Toto naše stanovisko bylo dnes častováno různými pěknými tituly. Chci zde opakovati jen některé z těch výrazů. Říkalo se, že to jest švindl, podvod, předstíraná láska k válečným poškozencům, pak se tu mluvilo o jesuitském kousku, o demagogických řečech atd. Pánové, je-li to, co my činíme, jesuitským kouskem, pak není to, co činí mnozí jiní, nic jiného, než sprostý židovský úskok. (Souhlas něm. křesť. socialistických, odpor a smích něm. soc. demokratických poslanců.) Jest to židovský úskok, vykládati invalidům, že němečtí vládní poslanci mohou zcela a plně uskutečniti požadavky, obsažené v našich iniciativních návrzích. To by se o nás mohlo říci jen, kdyby se vláda skládala toliko z německých vládních stran. Jest to štvaní invalidů, říká-li se, že jsme nepřáteli invalidů, ježto prý jsme přehlasovali všechny návrhy na zlepšení. Proto, že jsme proti tomu, aby se nyní, říkám nyní, jednalo o zlepšovacích návrzích, nejsme ještě dávno nepřáteli invalidů. Velice se nám zazlívalo naše stanovisko k rozpočtu a k výkladu ministra financí.

Vidíte, pane kolego de Witte, že mluvím o všem, co si přejete. Vskutku jsou do státního rozpočtu pro r. 1927 vloženy tytéž částky, jako pro rok 1926. (Německé výkřiky: Ale jest to o 145 milionů měně!) O tom hned promluvím. Jisté jest, že pro invalidní renty jest rozhodným nikoliv státní rozpočet, nýbrž zákon o platech válečných poškozenců. (Německé výkřiky: Proto má býti zhoršen!) Doložím to ihned. Myslím, že byla r. 1920 ve státním rozpočtu určena pro invalidy částka 1 miliardy, a skutečně byly vydány toliko malé obnosy. Dále jest jisto, že se v posledních letech vydalo na válečné poškozence vždy méně, než bylo ve státním rozpočtu stanoveno. V posledním roce se však vydalo o 145 milionů více, než bylo ve státním rozpočtu určeno. Kdyby na př. měli invalidi podle zákona o válečných poškozencích nárok na 2 miliardy a v rozpočtu by nebyly stanoveny 2 miliardy, nýbrž jen 100 milionů, musili by váleční poškozenci přece tyto 2 miliardy dostati. (Německé výkřiky: Proč jste proti tomu hlasovali? - Hluk. - Místopředseda Zierhut zvoní.) Poněvadž nám jest státní rozpočet méně důležitý, než invalidní zákon a novela. (Výkřiky posl. de Witte a Krumpe. - Místopředseda Zierhut zvoní.) Státní rozpočet obsahuje mnohá ustanovení, která jistě neodpovídají našim přáním. Jestliže jsme pro něj hlasovali, stalo se to z více důvodů. Jest všeobecně známo, že jest nutno předložiti návrhy pro státní rozpočet do konce března. Jest technicky nemožné změniti v říjnu státní rozpočet tak, aby odpovídal všem našim přáním. (Trvalý hluk na levici.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Prosím o klid. - Prosím pana řečníka, aby pokračoval.

Posl. Zajicek (pokračuje): Slavné shromáždění, vytýká-li se nám, že jsme hlasovali proti vlastním svým návrhům, musím upozorniti pány na to, že pánové z dnešní oposice také hlasovali proti našim resolučním návrhům. (Hluk na levici.) Připomínám těm pánům, že dnešní oposice nehlasovala v sociálně-politickému výboru pro náš resoluční návrh a když se včera v rozpočtovém výboru hlasovalo o resolučním návrhu Bradáčově, hlasoval pro něj jen jediný komunistický poslanec. Dále se nám vytýká, že jsme hlasovali proti nvrhu, aby vláda předložila do 8 dnů novelu. Pánové, to jest bohužel technicky nemožné. Bylo by ovšem možno předložiti sněmovně již hotový návrh zákona, který odpočívá v ministerstvu sociální péče, a k tomu by nebylo třeba 8 dní, tu by stačila jediná hodina - a to onen návrh zákona, který byl vypracován za socialistického ministra a jenž má všem válečným poškozencům pod 40% rentu odníti. (Souhlas.)

Vůbec celého problému válečných poškozenců se používá k tomu, aby se inscenovala proti nám štvanice. Mám zde vůdčí list německých sociálních demokratů "Sozialdemokrat" z 23. listopadu 1926. Na prvé stránce jest dlouhý článek s nadpisem: "Váleční vítězové a oběti války" s podtitulem: "Občanská vláda chce invalidům škrtnouti skrovné renty - žebrácká hůl hrdinům veliké doby". V tomto článku se praví: "Vláda uchystala nejbídnějším z ubohých, kteří museli za bohaté obětovati zdraví neb život, zvláštní dárek, jehož se má obětem velké doby dostati k vánocům. Ministr financí chce škrtnouti všechny renty invalidů méně než 75%ním." Ti pánové by nám měli říci, kdy to ministr financí řekl. Článek pokračuje: "Agrárníci a křesťanští sociálové vytáhli v zázemí ženám narukovavších již poslední krejcar z kapsy, odňali jim poslední kus prádla ze skříně a láli jim ještě, že berou podpory."

Dále se praví: "Nyní dokončují agrárníci a sluhové kněží své dílo. Opětně zvýšili své zisky cly a kongruou. Zvedli svou životní úroveň opět na úroveň keťasů doby předválečné". Takové věci si máme nechati líbiti? Mluví stále o míru a smíření, ale takovými články zamýšlí právě opak. Chtějí štvanici a chtějí z celé záležitosti těžiti. (Hluk.) Dále, pánové, se v tom článku praví: "Zájmy invalidů nemohou býti hájeny těmi, kdo z války těžili". S tím souhlasíme. Ale jest sprosté, označují-li se němečtí vládní poslanci co váleční kořistníci. Píší dále, že vláda protidělnická a protisocialistická jest prý tady. Přiznáváme rádi, že vláda není přívržencem marxismu, ale jest osočováním, říká-li se, že dnešní vláda jest protidělnická. (Hluk.) Mohu říci, že jsou v našich řadách tisíce lidí, kteří mají na titul "dělník" právě takové právo, jako páni marxisté, organisovaní komunisticky nebo sociálně demokraticky.

Poukázal jsem již v sociálně-politickém výboru na to, že až do nedávné doby byli všichni ministři sociální péče vzati z marxistických stran, že také všichni referenti ve výboru sociálně-politickém a rozpočtovém a zde v plenu byli marxisté. A nyní se táži, co učinili ti pánové, aby vzali ohled na hlavní přání invalidů? Po mnoho let měli socialisté v tomto státě nesmírnou moc. Tenkráte, když měli moc, tenkráte, když celá životní úroveň byla vyšší než dnes, tenkráte měli ti pánové příležitost dokázati činem svoji lásku k invalidům. Ale tenkráte měli socialističtí pánové zcela jiné starosti.

Budeme pro tento zákon hlasovati ne proto, že odpovídá našim požadavkům, nýbrž poněvadž jest provisoriem. (Potlesk.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo dále má pan posl. Bergmann.

Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Osnova, která je předmětem dnešního jednání, prodlužuje účinnost zákona ze dne 4. května 1926, č. 74 Sb. z. a n., a stanoví hranici příjmovou vylučující z nároku na požitky válečných poškozenců u samostatně výdělečně činných osob částkou 5.000 Kč a u nesamostatně výdělečných obnosem 10.000 Kč ročně.

Důvodová zpráva k této vládní osnově uvádí, že se poměry hospodářské a mzdové nezměnily proti době, v níž byl projednáván zákon č. 74/1926 a proto ponechává se v r. 1926 stanovená hranice pro rok 1927.

O tom, že se hospodářské a mzdové poměry v našem státě od května 1926 podstatně změnily, bylo v této sněmovně, jak v debatě o nástupním prohlášení česko-německé vlády, tak v debatě rozpočtové sneseno tolik důkazů, že bylo by zbytečně znovu a znovu zde na ně poukazovati, když jest všeobecně známo, že nynější vládní majorita i její tisk nesmí a nechce, třeba pod tlakem nejpádnějších důkazů, přiznati, že od května 1926 se hospodářské poměry u nás podstatně zhoršily značným vzestupem cen všech životních potřeb a poměry mzdové přiostřily se zvýšenou nezaměstnaností dělnictva i inteligence.

Ani zprávy státního statistického úřadu nejsou dostatečným průkazným materiálem. aby přesvědčily vládnoucí strany o tom, že trpíme značnou hospodářskou depresi.

Předložená osnova ponechává i na dále dvojí hranici příjmů, ačkoliv k tomu není žádných důvodů a při projednávání předlohy v soc.-politickém výboru i mluvčí živnostenské strany středostavovské přimlouval se za stejnou hranici příjmovou, při hlasování však nerozhodl se pro náš pozměňovací návrh, aby byla jednotná hranice příjmová stanovena 12.000 Kč.

Bylo na posledním mezinárodním sjezdu vál. poškozenců v Ženevě konstatováno, že naše péče o válečné poškozence pokulhává za státy ostatními na místě posledním. Vyjma Německa nemá žádný jiný stát stanovenou nějakou hranici příjmovou a i tam při hranici asi 74.000 Kč má 70% váleč. poškozenec nárok na plný důchod. Ve Francii dostává se vál. poškozencům zvláštních odměn za to, že pracují, v Československu je trestáme ztrátou důchodu a demoralisujeme k zahálce i členy jejich rodin, neboť do hranice příjmové se započítává příjem všech členů společné domácnosti, takže nejsou ojedinělé případy, kdy 100% válečný poškozenec, úplně upoutaný na lůžko, vyžadující pečlivé obsluhy a pomoci cizích osob, nemá nárok na důchod, poněvadž příjem členů společné domácnosti převyšuje zákonem stanovenou hranici příjmu. Tak macešsky nechová se žádný stát k svým válečným poškozencům!

V Polsku a Francii přiznává se invalidům důchod již při 15% neschopnosti, u nás vydává se ročně na tak zv. sociální lékařské přehlídky, které snad proto se zovou sociálními, že mají rozmnožovat sociální bídu a utrpení váleč. poškozenců, stále k přehlídkám poháněných, částka 15 milionů korun. (Slyšte!) Bezrucí, beznozí, osleplí a pomocí mechanických strojů a protéz se pohybující invalidé honí se tak dlouho k přehlídkám, až se ze 100%ního invalidy stane 35%ní nebo 20%ní invalida.

Mezinárodní sjezd válečných poškozenců vydal dne 30. září 1926 srovnávací tabulku důchodů a nákupní síly válečných invalidů v jednotlivých státech podle poměrů v dubnu 1926. Podle této tabulky činí důchody válečných poškozenců a kupní jejich síla: ve Spojených Státech amerických 225.56 bodů, v Anglii 112.59 bodů, v Italii 109.25 bodů, v Německu 104.20 bodů, v Belgii 102.83 bodů, v Rakousku 100.- bodů, ve Francii 76.27 bodů, v Polsku 50.42 bodů, v Československu 40.25 bodů.

Mezinárodní sjezd válečných poškozenců upozornil již r. 1925 na nedostatečnou peci o vál. poškozence v Československu a letošní konference znovu upozornila naši vládu na těžkou situaci vál. invalidů a projevila naději, že československá vláda bude ochotna přivésti co nejrychleji odškodnění válečných obětí jak mužstva, tak i důstojníků v soulad se všeobecnými ustanoveními, na konferenci přijatými. Konference se zároveň obrátila k celé československé veřejnosti s apelem, aby v zájmu lidskosti dopomohla k podstatnému zlepšení stavu válečných obětí.

Jak vidno, tento apel nezůstal bez účinku na vládu našeho státu, neboť pan ministr financí dr Engliš již v rozpočtovém exposé avisoval, že míní odebrati renty vál. invalidům až do 35% výdělečné neschopnosti, a snížiti drahotní přídavky o 50%. Mezinárodnímu sjezdu dostává se tedy zamítavé odpovědi a nebohým obětem světové války briskního odmítnutí. Obé jest důkazem, že lidskost pomalu u nás mizí a na její místo nastoluje se tvrdý výsměch plného žaludku bídě, utrpení a zoufalství statisíců vál. invalidů, vdov a sirotků.

Důchod 35%ního invalidy činí denně 1.50 až 2.50 Kč, nebyla-li překročena zákonem stanovená hranice příjmů 5 až 10.000 Kč a obstál-li invalida při několika revisních prohlídkách, vdova při 35%ní výdělečné neschopnosti pobírá denně 2.50 Kč, sirotek do 18 roků 1.60 Kč denně. Drahotní přídavky činí jednu třetinu důchodu, příplatky na děti 10 až 50 hal. denně. Tyto nepatrné almužny mají býti buď zcela odebrány aneb o 50% sníženy. Stále a stále ohlížíme se, co o nás řekne cizina, jde-li však o to, přitlačit toho nejubožejšího z ubohých ke zdi, neohlížíme se, co o nás cizina bude souditi. Takovéto odpovědi jistě mezinárodní konference ženevská od naší vlády a veřejnosti na svůj vřelý apel neočekávala.

V Německu věnuje se na vál. poškozence 3 1/2 % celého státního rozpočtu, ve Francii 4%, a u nás 0.45%, a ještě má být tato položka snížena, aby byl náš rozpočet aktivním!


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP