Pátek 10. prosince 1926

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Míním dáti hlasovati tímto postupem:

Osnova má toliko 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Ježto však k §u 1 bylo podáno několik návrhů, budeme o něm hlasovati takto:

Nejprve bychom o §u 1 hlasovali v úpravě návrhů pp. posl. Krebse a soudr., bude-li zamítnuta, hlasovali bychom o §u 1 v úpravě návrhů pp. posl. Dietla a soudr., bude-li tato úprava také zamítnuta, budeme hlasovati v úpravě návrhů pp. posl. Netolického, Slavíčka, Práška a spol. Nedojde-li tato úprava přijetí, hlasovali bychom o §u 1 v úpravě prvního návrhu pp. posl. Mikuláše, Knejzlíka, Práška a druhů. Nebude-li tato úprava přijata, budeme hlasovati o §u 1 v úpravě eventuálního návrhu týchž pp. posl. Mikuláše, Knejzlíka, Práška a druhů. Jestliže i tato úprava bude zamítnuta, budeme hlasovati o §u 1 v úpravě návrhu, jejž podali pp. posl. R. Chalupa, Svoboda, Remeš a soudr. Když by i tato úprava byla zamítnuta, budeme o §u 1 hlasovati v úpravě navržené pp. posl. Johanisem a soudr., bude-li zamítnuta, budeme hlasovati o §u 1 podle zprávy výborové.

O §u 2, nadpisu a úvodní formuli zákona, k nimž není žádných pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti přednesenému způsobu hlasování? (Nebyly.)

Není jich. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s §em 1 přítomné osnovy v úpravě navržené pp. posl. Krebsem a druhy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tato úprava jest zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě návrhů pp. posl. Dietla a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Rovněž tato úprava jest zamítnuta.

Kdo s §em 1 souhlasí v úpravě návrhů, jež podali pp. posl. Netolický, Slavíček, Prášek a spol., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě prvního návrhu pp. posl. Mikuláše, Knejzlíka, Práška a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §em 1 v úpravě eventuálního návrhu týchž pp. posl. Mikuláše, Knejzlíka, Práška a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato je zamítnuta.

Kdo nyní souhlasí s §em 1 v úpravě návrhu, jejž podali pp. posl. R. Chalupa, Svoboda, Remeš a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Je zamítnuta. (Výkřiky posl. Pika.)

Kdo souhlasí s §em 1 v úpravě, navržené pp. posl. Johanisem a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Je zamítnuta. (Výkřiky posl. Pika.)

Kdo konečně s §em 1 souhlasí podle znění zprávy výborové, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. § 1 je schválen podle zprávy výborové. (Různě výkřiky. - Hluk.)

Prosím o klid.

Nyní budeme hlasovati o §u 2, nadpisu a úvodní formuli zákona.

Kdo s §em 2, nadpisem a úvodní formulí zákona souhlasí podle zprávy výborové, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.) To je většina. § 2, nadpis a úvodní formule zákona jsou přijaty podle zprávy výborové.

Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém.

Druhé čtení vykonáme při odst. 6 pořadu, bude-li osnově přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Přikročíme ke hlasování o návrzích resolučních. (Výkřiky. Hluk. - Předseda zvoní.)

Prosím o klid.

Jsou tu tři resoluční návrhy rozpočtového výboru otištěné ve výborové zprávě tisk 757.

Kdo s těmito třemi resolučními návrhy rozpočtového výboru souhlasí, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To jest většina, tyto tři resoluce jsou přijaty.

Pak jsou dva resoluční návrhy pp. posl. Netolického, Slavíčka, Práška a druhů. Dám o nich, nebude-li proti tomu námitek, hlasovati najednou. (Námitky nebyly.)

Námitky nejsou.

Kdo tedy souhlasí s dvěma resolučními návrhy pp. posl. Netolického, Slavíčka, Práška a druhů, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina, resoluční návrhy jsou zamítnuty.

Tím vyřízen jest druhý odstavec dnešního pořadu schůze.

Byl jsem požádán p. posl. Dubickým, jenž jest zpravodajem k třetímu odstavci dnešního pořadu schůze a jest právě na cestě do Prahy ze schůze v Ml. Boleslavi, aby odstavec třetí byl zatím přesunut na dobu pozdější.

Nebude-li námitek, projednali bychom nyní odstavec čtvrtý. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Přikročíme tedy k odstavci čtvrtému, jímž jest:

4. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 632) zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců (tisk 759).

Zpravodajem jest za výbor soc.-politický p. posl. Malík, za výbor rozpočtový p. posl. Roudnický.

Dávám slovo prvnímu zpravodaji, panu posl. Malíkovi.

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno, světová válka natropila mnoho zla. Bude věru velmi ještě dlouho trvati než se lidstvo zotaví z osudných následků světové války. Rozsah hrůz světové války ukazují velmi drasticky miliony válečných poškozenců, miliony padlých a zmrzačených vojínů všech národů a států, jež aktivně zasáhly do světové války. Tyto oběti světové války, jimž jednak zdraví zničeno, údy zmrzačeny, pracovní schopnost ochromena, jednak živitelé odňati, pozůstalé vdovy, sirotci a předkové jsou krvavým vykřičníkem svědomí lidstva a krvavou výstrahou pro válečné štváče, jakož i pro ty, kdo tak rádi si zahrávají s ohněm revoluce občanské války a s hříšnou lehkomyslností baží po novém prolévání lidské krve. I u nás počet válečných poškozenců je velmi značný. Tak do konce r. 1925 přihlásilo se o důchod válečných poškozenců celkem 917.535 válečných poškozenců, a to: 294.246 válečných invalidů, 161 tisíc 786 válečných vdov, 326.728 válečných sirotků a 134.775 válečných předků.

Z těchto všech válečných poškozenců přiznán byl do konce r. 1925 důchod 585.100, tudíž skoro 600.000 osobám.

Péče o válečné poškozence od r. 1919 do června r. 1926 vyžádala si náklad 3,295,345.239 Kč. Připočteme-li k tomu výdaje administrativní 114,501.509 Kč a výdaje na sociální lékařské prohlídky 15,813.261 Kč, vidíme, že celá péče o válečné poškozence vyžádala si do června 1926 3.425,659.559 Kč, tudíž skoro 3 1/2 miliardy Kč. Příštím rokem překročíme tedy 4 miliardy. Myslím, že plníme svou povinnost vůči válečným poškozencům svědomitě a poctivě, ovšem v mezích finanční možnosti státu. Vytýká-li se nám, že v jiných státech jest o válečné poškozence lépe postaráno nežli u nás, mám za to, že výtky tyto jsou jen zřídka oprávněny a mají často v sobě více neupřímnosti, tendenční agitace, než věcné kritiky a poctivé vůle válečným poškozencům prospěti.

Všimněme si, s jakými výdaji na péči o válečné poškozence počítá ministerstvo soc. péče na r. 1927. Ministerstvo soc. péče požaduje pro rok 1927:

I. a) na zákonité požitky válečných invalidů 172,000.000 Kč, b) na zákonité požitky pozůstalých po váleč. poškozencích a padlých vojínech 292 mil. Kč, c) na léčení válečných poškozenců 750.000 Kč, d) na péči o amputované váleč. poškozence 9,600.000 Kč, e) na půjčky, podpory, dary a pod. pro váleč. poškozence 3 mil. Kč, f) na úřady pro péči o vál. poškozence 13,752.322 Kč, g) na soc. lékařské prohlídky 2,400.000 Kč, h) na poradní sbor 10.000 Kč.

II. Na péči o vál. poškozence na Podkarpatské Rusi připadá 21,097.472 Kč, tudíž na péči o válečné poškozence v celém státě 514,609.794 Kč. Veškeré výdaje ministerstva soc. péče pro r. 1927 jsou preliminovány obnosem Kč 838,204.611, připadá tudíž plných 62% veškerého výdajového rozpočtu ministerstva soc. péče r. 1927 na péči o váleč. poškozence.

Při plnění péče o vál. poškozence řídíme se zásadou pomoci tam, kde je pomoci třeba. Proto vedle posuzování ztráty výdělečné schopnosti válečného poškozence béřeme zřetel též na jeho majetkové poměry, na jeho příjmy. Tam, kde tyto příjmy nedosahují určité hranice, uznáváme nárok na důchod. Zákonem ze dne 20. února 1920, č. 142 Sb. z. a n., v §u 2 bylo stanoveno, že nárok na požitky přísluší válečnému poškozenci, jehož příjem není větší nežli 4000 Kč při činnosti hospodářsky samostatné, resp. 8000 Kč při činnosti hospodářsky nesamostatné. Tato hranice příjmu válečného poškozence platila pro rok 1920 a 1921.

Zákonem ze dne 25. ledna 1922, č. 39 Sb. z. a n., byla tato hranice příjmová zvýšena na 6000 Kč při činnosti hospodářsky samostatné, na 12.000 Kč při činnosti hospodářsky nesamostatné, avšak s platností pouze do 31. prosince 1923. Pro rok 1924 byla hranice příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců stanovena zákonem z 10. dubna 1924, č. 79 Sb. z. a n., částkou 5000 Kč při činnosti hospodářsky samostatné a 10.000 Kč při činnosti hospodářsky nesamostatné. Platnost tohoto zákona byla pro rok 1925 i 1926 prostě prodloužena.

Vidíme z toho, že hranice příjmová, vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců, pohybuje se od r. 1920 počínaje mezi 4000 a 10.000 Kč, jde-li o činnost válečného poškozence hospodářsky samostatnou, mezi 8000 a 12.000 Kč, jde-li o činnost hospodářsky nesamostatnou.

Tedy už plných 7 let platí tato hranice příjmová v uvedeném rozpětí. Myslím, že není příčiny ani důvodu, abychom pro osmý rok platnosti zákona o požitcích válečných poškozenců tuto hranici podstatně měnili, to je, abychom šli nad ni nebo pod ni. Učiníme nejlépe, když se rozhodneme opětně pro tu osvědčenou střední zlatou cestu, to jest v tomto případě pro hranici vyjádřenou částkou 5000 Kč při činnosti hospodářsky samostatné, 10.000 Kč při činnosti hospodářsky nesamostatné, jak to také navrhuje vládní návrh tisk 632.

Téhož názoru je také soc. politický výbor, jenž nechtěje, aby vešlo v platnost ustanovení původního zákona z r. 1920 s onou nízkou hranicí 4000 Kč, resp. 8000 Kč, rozhodl, aby platnost zákona ze dne 10. dubna 1924, č. 79 Sb. z. a n., prodloužena byla o další rok, a navrhuje tudíž, aby návrhu zákona o hranici příjmu vylučující z nároku na důchod válečných poškozenců, tisk 759, dostalo se ústavního schválení.

Zároveň navrhuje soc. politický výbor, aby byla přijata resoluce, otištěná ve zprávě výborové. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému panu zpravodaji - za výbor rozpočtový - jímž je pan posl. Roudnický.

Zpravodaj posl. Roudnický: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor projednával vládní návrh tisk 632 o hranici přijmu, vylučující válečné poškozence z důchodu, ve schůzi dne 9. prosince letošního roku. Rozpočtový výbor uznal, že nynější hospodářská situace vyžaduje, aby zákon z r. 1924, č. 79 Sb. z. a n., byl prodloužen i na r. 1927. Kdyby se tak nestalo, vešel by v platnost zákon z r. 1920, který stanoví výši 4000 Kč pro hospodářsky samostatně činné a pro nesamostatně hospodařící 8000 Kč. Tím by byli váleční poškozenci v dnešních neutěšených poměrech těžce poškozeni na svých příjmech a proto rozpočtový výbor souhlasí s vládním návrhem na prodloužení zákona z r. 1924 i na rok 1927. V rozpravě rozpočtového výboru jednotliví řečníci žádali jednak, aby byla povolena dodatečná přihláška k důchodu válečných poškozenců, jednak aby hranice příjmů, vylučující válečné invalidy z důchodu, jak pro hospodářsky samostatné tak nesamostatně činné, byla jednotná a aby tato hranice příjmu byla zvýšena.

Soc. politický výbor žádal novelisaci zákonů o válečných poškozencích, kde by se vzal zřetel na iniciativní návrhy, které v posl. sněmovně byly podány. Rozpočtový výbor vzhledem k tomu, že již soc. politický výbor žádá novelisaci zákona, i vzhledem k tomu, že nebylo možno odhadnouti přesně, jak velkého obnosu bylo by zapotřebí a kde by bylo třeba hledati úhrady pro tyto náklady, odmítl tyto náměty a přiklonil se k vládnímu návrhu. Rozpočtový výbor souhlasí s vládním návrhem v tom znění, jak byl podán, a žádá, aby poslanecká sněmovna dala tomuto usnesení rozpočtového výboru také své schválení.

Rozpočtový výbor přijal resoluci, ve které ministerstvo soc. péče se vybízí, aby nepožadovalo vrácení vyplacených podpor válečných poškozenců, když do konce r. 1925 pravoplatné zdaněné jmění dotyčného percipienta nepřesahovalo 13.000 Kč. Podobně i tuto resoluci doporučil rozpočtový výbor ke schválení poslanecké sněmovně. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci pořadu jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. de Witte, Horpynka, Svoboda, Bergmann, Jaša, Simm, Kopasz, Karpíšková, na straně "pro" pp. posl. Schubert, Zajicek.

Dávám slovo prvému přihlášenému řečníku na straně "proti", panu posl. de Witte.

Posl. de Witte (německy): Slavná sněmovno! Vláda mezinárodní měšťácké koalice nenechala lid dlouho v pochybnostech o svých úmyslech a o pravých příčinách, jež vedly k utvoření mezinárodní fronty třídy majetných v tomto státě. Tomuto sjednocení nepředcházelo sice dorozumění v otázce národnostní, ovšem však mezinárodní dorozumění o zvýšení zisku a o udržení přísně protisociálního, politicky, hospodářsky a kulturně zpátečnického kursu. Ve slovníku takové vlády musí býti slovo "humanita" slovem cizím, se kterým není možno nic počíti, slovem, o jehož nepřeložitelnosti a nepoužitelnosti lze se beze všeho mezinárodně dohodnouti. Výmluvným příkladem této skutečnosti jest - vedle mnohých jiných - snaha vlády, aby smutné postavení válečných poškozenců ještě více zhoršila. Táž vládní většina, jež zavedením vysokých cel na potraviny nesmírně zdražila živobytí, táž vláda, jež nyní chce vyšroubovati do výše i nájemné, táž vláda, jež nám teprve v těchto dnech ústy ministra národní obrany ohlásila, že jí není pro militarismus žádná oběť příliš vysokou a že má již za sebou pro povolení nového vedení války potřebnou sněmovní většinu, táž vláda nechává hladověti amputované, mrzáky a nuzáky, vdovy a sirotky z poslední války, ba dokonce se chystá diktovati jim ještě více hladu než dosud.

Před krátkou dobou psal tu jeden vládní list, že musí dojíti k úplné valorisaci nájemného, že však přes to naprosto není nutno, aby také platy a mzdy byly valorisovány, válečným poškozencům chystá však vláda k drahotě a zvýšení nájemného ještě snížení jejich ubohého důchodu. Život na ostrově blažených bude stále nádhernější. Ovšem bude jej také svět čím dále tím lépe v celé své nádheře poznávati. Neboť vláda nemůže přece se všemi svými milionovými disposičními fondy zabrániti, aby tato pravda nepronikla a aby na př. na mezinárodním sjezdu válečných poškozenců v Ženevě nebylo podle úředních číslic ze všech zemí zjištěno, že Československá republika nakládá se svými válečnými poškozenci ze všech států na světě nejhůře. Československu dostalo se mezinárodní výzvy, aby přece jen nezůstávalo tak daleko za jinými státy, a na to nalezl finanční ministr mezinárodní měšťácké koalice také hned odpověď, důstojnou této koalice: Škrtněme ještě 145 milionů a vezměme těm nejmenším důchodcům tento důchod úplně. Že Československo, jež právě v Ženevě tak často hovořilo, aby si uchovalo příznivou upomínku na sebe - že právě ono bylo se svou péčí o válečné poškozence postaveno na mezinárodní pranýř, bylo pro ně sice trpkým políčkem, avšak také plně zaslouženým, a provedení úmyslů ohlášených finančním ministrem nekvitoval by pravděpodobně svět pouze políčkem, byť i dnes všeobecně byla humanita málo běžnou mincí. Co by teprve řekl svět tomu, kdyby věděl podrobnosti, jak se zde jedná s obětmi války! Náš zákon o válečných poškozencích - ještě výtvor všenárodní koalice má všechny nedostatky kompromisní politiky, je však příznačným pro ducha nové mezinárodní měšťácké koalice, že nejen nepomýšlí na to, aby odstranila nedostatky tohoto zákona, kterými trpí oběti války, nýbrž že chce tyto tvrdosti ještě zostřiti. Kdyby bylo možno nalézti u této většiny jen jiskru sociálního cítění, nebyl by směl jejím jménem ministr financí ohlašovati škrtání důchodů, nebyly by směly vládní strany zamítnouti náš návrh na zařazení oněch 145 milionů, které pan dr Engliš válečným poškozencům odepřel.

Aby toto jednání vládních stran bylo důkladně charakterisováno, musíme jen trochu podrobněji pozorovati zákon a zkušenosti, jež s ním byly učiněny. Povinnost Československé republiky k obětem války sem příslušným jest zřejmá, neboť Československá republika je nástupcem rakouského mocnářství ve všech právech, tedy také ve všech povinnostech. Ona přece také zařazuje beze všeho domobrance odvedené Rakouskem do svého vojska. Avšak tak, jako se v otázce válečné půjčky ukázala velmi málo čestnou, tak chce se také v otázce obětí války vytáhnouti z této věci tak lacino, jak jen možno. Našemu zákonu o válečných poškozencích předcházel zákon o vyživovacích příspěvcích ze dne 23. září 1919. Mimochodem řečeno, je to také pěkný zákon! V jeho §u 4 jest zcela výslovně řečeno, že žena povolaného k vojenskému cvičení musí se nejprve sama dostaviti k odvodu a že ji musí lékař prohlásiti za nezpůsobilou k výdělku, má-li míti nárok na vyživovací příspěvek. Je to groteskní ustanovení, neboť 1. nouze, ve které se žena ocitá, je jí přece státem vnucena, a stát tedy má mravní povinnost ji odstraniti, a 2. jak chce stát, jehož nezaměstnaní stále čítají ještě statisíce, k práci schopné ženě záložníkově zaručiti možnost výdělku? 20. února 1920 vyšel pak zákon o válečných poškozencích, jenž vstoupil v platnost 1. květnem 1920 a byl 25. ledna 1922 novelisován. Od 1. května 1920 dostávali všichni váleční poškozenci, kteří ohlásili svůj nárok na důchod, vyživovací příspěvek zálohou místo důchodu. Důchod podle prvého zákona byl nižší a tak vznikaly přeplatky, jež později po stanovení důchodu, byly strhovány. Často nastalo z toho i úplné zastavení důchodu. Avšak - což je nejhorší - do dnes jsou ještě mnohá z těchto vyúčtování nevyřízena. Ministerstvo sociální péče slíbilo spisem č. j. 29.694/V-1922, že bude míti vše vyřízeno do 15. září 1925. Do dnes více než rok později - čekají ještě mnozí, mnozí na splnění tohoto slibu.

A jak pak vyhlíží ten novelisovaný zákon o válečných poškozencích? Ty tučné důchody, jež panu ministru financí svou výší působí bezesné noci, činí se započtením drahotní přirážky měsíčně 45 Kč u lehce poraněných, až do 300 Kč pro úplně nezpůsobilé k výdělku. Aby dostal 300 Kč měsíčně, musí býti člověk slepý nebo úplně ochromený, nesmí míti rukou ani nohou, nebo se nacházeti v podobném stavu. Jestliže někdo měl to štěstí, že ztratil obě ruce, může dostati, přepočteno na mírové poměry, denně jednu korunu důchodu. Tak mrhá stát berněmi! Invalida, jenž je nezpůsobilý k výdělku v 50%tech, dostává měsíčně důchod 112.50 Kč i s drahotní přirážkou. To je denně 37 mírových haléřů. (Posl. Schweichhart [německy]: To by mohl jíti žebrat!) To si myslím. Z toho činí drahotní přídavek 12 mírových haléřů a s tím by pan finanční ministr rád ještě zachránil stát.

A s jakou péčí stará se stát o děti invalidů! Invalida s nezpůsobilostí k výdělku do 24% dostává na jedno dítě měsíčně 3 Kč, při 50% výdělečné nezpůsobilosti na jedno dítko 7.50 Kč, při 100% nezpůsobilosti k výdělku na jedno dítě 20 Kč měsíčně. 3 Kč, nebo 30 mírových haléřů měsíčně nebo mírový haléř denně na jedno dítě! Je-li dítě tak šťastno, že má za otce úplného mrzáka, dostává denně 6 mírových haléřů, stát platí opravdu knížecím způsobem. Avšak býti dítětem duchovního je ovšem ještě lepší než býti dítětem válečného slepce, neboť podle §u 1, odst. 2 zákona o kongrue přísluší dítěti duchovního roční příspěvek na výchovu 1224 Kč. To je měsíčně 102 Kč nebo 5kráte tolik než může dostati dítě válečného slepce nebo 34kráte více než může dostati dítě lehkého invalidy. Kdo chce míti své děti zaopatřeny, tomu nutno tedy raditi: nechoď do války, staň se raději duchovním.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP