Pátek 10. prosince 1926

Sněmovna se právě zabývá další důležitou předlohou - předlohou o dani přepychové a dani z obratu. Tento zákon z 21. prosince 1923 má býti prodloužen do 31. prosince 1929. Jak obsah této předlohy, tak doba platnosti vyzývá k nejostřejšímu odporu. Původně byla také tato daň myšlena jako přechodná daň, vzniklá z revolučních poměrů, mající toliko rychle opatřiti státu co největší peněžní prostředky. Stala se však během doby nejoblíbenější daní všech pánů ministrů financí, a to i těch, kteří byli dříve teoreticky jejími odpůrci. Daň z obratu jest daň pohodlná, hromadná, má všechny známky daně nepřímé a zatěžuje nejen spotřebu, nýbrž zdražuje také výrobu. V rozpočtovém výboru jsme slyšeli vážné námitky proti dani z obratu ode všech možných stran, i vládních. Byl to zvláště kolega dr Samek, jenž poukazoval na výši daně z obratu a žádal za její snížení alespoň pro některá odvětví, jenž poukazoval na to, že by bylo nespravedlivé zatěžovati toliko zemědělství 1% daní z obratu, zatím co všechen ostatní průmysl platí 2% i výroba surovin, tak na př. uhlí a dříví jsou z 1% daně z obratu vyňaty a platí 2%. Pánové, jest zajímavé, že pánové z vládní většiny se staví nejen proti výši, nýbrž i proti zásadě dané z obratu. Kolega Pekárek, který se tomu brání, složil dokonce referát, jen že žádný z těchto pánů, kteří uznávají škodlivost tohoto zákona, neodvážil se ze svého přesvědčení vyvoditi důsledky a zákon, ne-li odstraniti, alespoň zmírniti. Jest příznačné, že celý finanční systém tohoto státu stále více zatěžuje hromadné jmění a hromadnou spotřebu a že se přímé daně stále více snižují. R. 1924 jsme na př. cla preliminovali 603 miliony, r. 1927 1043 miliony, daň z lihu r. 1924 412 miliony, 1927 400 miliony, daň ze zápalných látek 12 miliony, nyní 19 miliony, daň z nápojů 205 miliony, nyní 224 miliony, daň z masa 99, nyní 107 miliony, daň z jízdenek 147, nyní 197 miliony, poplatky za úřední úkony r. 1924 nic, a nyní 35 miliony. To dá r. 1924 celkem 1478 milionů, r. 1927 2027 milionů. Máme tedy poměr 9% všech státních příjmů v r. 1924, v r. 1927 20%, jež vynesou tyto uvedené daně.

Proti dani z obratu se stavíme ještě z jiných důvodů, a to proto, že těžce poškozuje konkurenční schopnosti mnoha průmyslových odvětví. Neboť daň z obratu se v průmyslovém, výrobním procesu nezaplatí jednou, nýbrž několikráte. Musíme počítati s tím, že průměrně jest do ceny hotového výrobku započítána daň z obratu pětkráte, šestkráte a často i vícekráte. Právě tato skutečnost stále ztěžuje našemu průmyslu práci, takže ztrácí svoji schopnost soutěže v cizině. Uvážíte-li, že se v Německu platí toliko  3/4% daně z obratu, že Rakousko od 1. prosince, tedy od několika dní daň z obratu a daň přepychovou úplně zrušilo, poznáte, v jaké tísni se ocitne naše hospodářství, bude-li ještě po další léta daň z obratu naši výrobu zatěžovati. Na příští rok se daň z obratu oceňuje na 1.9 miliardy a stává se tím nejvyšší položkou všech státních příjmů. To nám ukazuje nejen její důležitost, nýbrž také nesmírnost zatížení spotřeby a výroby. Pan dr Engliš sice prohlásil 4. prosince v rozpočtovém výboru, že prvým jeho úkolem bude snížení daně z obratu a že jej bude těšiti, budeme-li moci dříve než ve třech letech přikročiti ke snížení daně z obratu, ale pojímáme tuto velice zdvořilou, příjemnou a nadějnou vyhlídku velice skepticky. Víme, že takové sliby se činily vždy. Je-li zákon jednou zde, nepomyslí nikdo na snížení daně z obratu, ministři financí budou až do posledního dne na tom státi a vymáhati tuto nespravedlivou a nesociální daň a budou ji nadále pokládati za nejdůležitější součást finančních kalkulací.

Pánové, v dnešních výkladech různých řečníků jsme slyšeli stále se vraceti mínění, že paušalování dané z obratu by znamenalo její zmírnění. To jest nesporné, ale právě v okamžiku, kdy se tolik mluví o daňové morálce, kdy tolik slyšíme, že tato nemorálnost může býti odstraněna zmírněním, právě tehdy nevěříme, že to jest správná cesta, neboť paušalování dává právě naopak mnohem více příležitosti k zatajování skutečností a pravých podnětů. Jsme nepřáteli takového zatajování, chceme míti zcela jasné, přesné zdanění, ale žádáme také všeobecného snížení této daně. Navrhli jsme proto ve výboru, aby daň z obratu byla snížena na 1%, což se zřetelem na naše sousedy, jako Německo a Rakousko by bylo stále ještě nejvyšší daní z obratu ve středoevropských státech. Žádáme dále, aby k ukládání daně z obratu byly přibrány daňové komise, a aby byl odstraněn nyní normální stav, že daňový úřad autoritativně vyměřuje daň z obratu. Ježto však většina zaujímá stanovisko opačné a ježto přijme tento zákon v předložené formě, třeba jej také ona pokládala za nesociální a nespravedlivý, budeme hlasovati proti dani z obratu a proti poplatkovému zmocnění vlády. (Potlesk poslanců něm. nár. socialistické strany dělnické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Debata je skončena.

Než přikročíme k oddělenému doslovu pp. zpravodajů a k oddělenému hlasování o každé z obou osnov, o nichž byla provedena společná rozprava, žádám, aby přečteny byly návrhy, došlé k oběma osnovám, a vyhovující požadavkům §§ 47 a 48 jedn. řádu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

K osnově tisk 756:

1. Návrh posl. Hackenberga:

Navrhuji, aby se přešlo k pořadu.

2. Resoluční návrh posl. Krebse a soudr.:

Vláda se vybízí, aby obnovujíc příště návrh zákona o dávkách za úřední výkony ve věcech správních, pojala do znění zákona dávkový řád.

K osnově tisk 757:

3. Pozměňovací návrh posl. Krebse a soudr.:

Odst. 1 §u 10 nechť zní:

"Daň činí 1% úplaty za zdanitelné dodávky a výkony nebo ceny, tam kde není úplaty."

4. Pozměňovací návrh posl. Krebse a soudr.:

Odst. 5 §u 20 nechť zní: "Berní úřad ukládaje daň z obratu, než odhadem ustanoví daňovou základnu, jest povinen opatřiti si posudek daňových komisí."

5. Pozměňovací návrh posl. Dietla a druhů:

§ 10, odst. 1 nechť zní:

"Daň činí 1% úplaty za zdanitelné dodávky a výkony, nebo kde není úplaty, ceny při dodávkách zemědělských výrobků mimo výrobků olejových, semen, chmele a zahraničního ovoce, dále při dodávkách výrobků mlynářských a pekařských a při dodávkách masa a uzenářského zboží, mimo drůbež a ryby, při zvířecím a rostlinném tuku počítá se daň jen z hrubého výtěžku."

6. Pozměňovací návrh posl. Dietla a druhů:

V §u 49, odst. 10 budiž místo r. "1929" vložen rok "1927".

7. Doplňovací návrh posl. Dietla a druhů:

Jako nový paragraf budiž vsunuto:

"Z výtěžků daně z obratu dostane ten, jehož celkový roční příjem nepřesahuje 20.000 Kč, náhradu, žije-li ve společné domácnosti s jednou osobou, o jejíž vydržování se musí starati.

Tato náhrada činí: činí-li příjem méně než 6000 Kč, 100 Kč, činí-li příjem více než 6000 Kč do 14.000 Kč, 75 Kč, činí-li příjem více než 14.000 Kč do 20.000 Kč, 50 Kč.

Tyto částky poskytují se na každou osobu, žijící ve společné domácnosti a v zaopatření žadatelově. Při více než dvou osobách, za něž se má poskytnouti náhrada, zvýší se tyto částky o 50 ze 100.

Podmínky pro tyto náhrady musí trvati aspoň po dobu 275 dnů kalendářního roku.

Žádosti o vrácení náhrady jest podati během měsíce ledna za předcházející kalendářní rok u příslušného berního úřadu. Proti odmítnutí této žádosti přísluší tytéž opravné prostředky jako při vyměřování daní."

8. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Slavíčka, Práška a druhů:

V §u 4, odst. 10 budiž za slova "(§§ 1 a 6)" vsunuto: "nepřesahující u jednoho závodu ročně 50.000 Kč".

9. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška a druhů k §u 10:

Sazba daňová budiž snížena na 1 1/2 %.

10. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Slavíčka, Práška a druhů k §u 19:

V odst. 3 budiž škrtnuta druhá věta tohoto znění: "V těchto případech pozbývá poplatník práva odporovati základům zdanění takto stanoveným, uváděti nové okolnosti a nabízeti o nich důkazy."

11. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Slavíčka, Práška a druhů k §u 23:

V odst. 1 za počátek věty: "Nedoplatky daně" vsunuje se ustanovení "pokud odpovídají přiznání poplatníka, nebo, když proti nim není podáno odvolání, v případě odvolání, až toto bude konečně vyřízeno".

12. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Práška, Slavíčka a druhů:

Odst. 10 §u 49 nechť zní:

"Zákon tento pozbývá platnosti dnem 31. prosince 1928."

13. Pozměňovací návrh posl. Mikuláše, Knejzlíka, Práška a spol.:

§ 4, č. 13 nechť zní:

"Dodávky naturalií, vzatých z vlastního podniku k plnění naturálního výměnku a pro spotřebu domácnosti, pokud podnik jest jen takového rozsahu, že předměty (naturalie) v podniku vůbec vyrobené spotřebují se převážně jen v domácnosti a k plnění výměnku."

14. Eventuální návrh posl. Mikuláše, Knejzlíka, Práška a spol.:

Kdyby nebyl přijat náš pozměňovací návrh k §u 4, č. 13, navrhujeme:

K §u 4 připojí se jako nové číslo ustanovení:

"Dodávky podle §u 1, odst. 5, pokud podnik jest jen takového rozsahu, že předměty v podniku vůbec vyrobené spotřebují se převážně jen ve vlastní domácnosti podnikatelově. Které podniky jest za takové považovati, stanoveno bude nařízením se zřetelem k jednotlivým výrobním oblastem."

15. Pozměňovací návrh posl. R. Chalupy, Svobody, Remeše a soudr.:

V § 4, čís. 16 budiž za slova "mzdu od kusu" vloženo: "provise obchodních zástupců a jednatelů".

16. Pozměňovací návrh posl. Johanise a soudr. k §u 4:

Za slova "všeobecných třídách" budiž připojena věta: "Dále nejsou podrobeny dani dodávky a výkony soukromým léčebným ústavům, které jsou odkázány na všeobecně dobročinnou podporu anebo jsou vydržovány některou nemocenskou pojišťovnou zřízenou ve smyslu zákona z 9. říj na 1924, č. 221 Sb. z. a n. z r. 1924."

17. Resoluční návrh posl. Netolického, Práška, Slavíčka a druhů:

Ministerstvu financí se ukládá, aby s urychlením sjednáno bylo paušalování veškerých předmětů obchodu a výroby.

18. Resoluční návrh posl. Netolického, Práška, Slavíčka a druhů:

Ministerstvu financí se ukládá, aby obratová daň nebyla zneužívána k vypočítávání čistého zisku podniku berními správami, použitím nahodilého násobku.

Místopředseda Stivín (zvoní): Přistoupíme k dokončení jednání o odst. 1 pořadu:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 700) zákona, kterým se mění zákon ze dne 3. dubna 1925, č. 53 Sb. z. a n., o dávkách za úřední úkony ve věcech správních a prodlužuje jeho platnost (tisk 756).

K doslovu o této osnově dávám slovo zpravodaji p. posl. dr J. Černému.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Debata o vládním návrhu zákona, kterým se mění zákon ze dne 3. dubna 1925. č. 53 Sb. z. a n., o dávkách za úřední výkony ve věcech správních a prodlužuje se jeho platnost. nepřinesla v celku nic nového a kryje se takřka úplně s debatou rozpočtového výboru, kdež bylo již p. ministrem dr Englišem v na dotazy a stížnosti, případně námitky jednotlivých pp. poslanců podrobně odpověděno. (Posl. Hackenberg [německy]: Bylo by špatným projednávání nějakého zákona, kdyby se již v rozpočtovém výboru nemohly proti němu uvésti důležité námitky!)

Chtěl bych pouze říci p. kol. Hackenbergovi, který se znovu vrací ke své stížnosti, jako by přijetím resp. prodloužením projednávaného zmocňovacího zákona porušena byla ústava, resp. § 111 ústav. listiny, že názor jeho není po našem soudu opodstatněný ani správný. Podobné námitky vyskytly se již při původním projednávání zákona č. 53 Sb. z. a n. V důsledku toho byla, jak již p. ministr se rovněž v rozpočtovém výboru zmínil, zvolena ústavně-právním výborem zvláštní komise, která námitku tuto posoudila a přibrala jako znalce univ. profesora dr Hötzla a sekčního šéfa dr Joachima, kteří s poukazem. že veškeré obecní dávky se zavádějí na základě zmocňovacího zákona, dovodili, že ani státní dávky, jež jsou právě předmětem projednávání, nemusejí býti obsaženy v zákone a že stačí, když se vydá zákon zmocňovací, na základě kteréhož dávka se zavede. Poslanecká sněmovna se tehdy k názoru tomuto přiklonila. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Pan posl. R. Chalupa zdůvodňoval, že účel zákona, pro který byl tento roku loňského přijat, totiž přechodné odměny státním zaměstnancům, odpadl a že tak další trvání zákona není nijak opodstatněno. Námitka tato není správná, nezáleží na důvodu, proč byla dávka původně zavedena, nýbrž je rozhodující ta okolnost, že rozpočet náš k udržení své rovnováhy daň tuto potřebuje.

Konečně pan posl. dr Matoušek žádá o přezkoumání dávkových řádů a přiměřené jejich snížení, pokud dávky tyto byly tíživými. Chci se jenom ještě zmíniti o tom, že zmíněný pan poslanec se patrně mýlil, jestliže zdůvodňoval, že dávky tyto vynášejí více, než bylo preliminováno. Právě opak je pravda. Výnos dávky daleko nedosahuje sumy, která jakožto výnos dotčeného zákona byla očekávána.

Opakuji svůj návrh, který dovolil jsem si učiniti ve svém referátě, aby slavná sněmovna přijala předloženou vládní osnovu se změnami, které přijal rozpočtový výbor. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Žádám paní a pány poslance. aby se posadili na svá místa. (Děje se.)

Ježto jest zde návrh pp. posl. Hackenberga a druhů na přechod k pořadu, dám hlasovati nejprve o tomto návrhu formálním.

Bude-li zamítnut, provedli bychom hlasování meritorní, a to o celé osnově najednou, poněvadž nemá než 3 články, nadpis a úvodní formuli a není návrhů pozměňovacích.

Jsou snad nějaké námitky proti tomuto postupu hlasování? (Námitky nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo tedy souhlasí s návrhem pp. posl. Hackenberga a druhů na přechod k pořadu. nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh na přechod k pořadu jest zamítnut a budeme tedy hlasovati o meritu.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími třemi články, nadpisem a úvodní formulí, ve znění navrženém panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala osnovu tuto ve čtení prvém.

Druhé čtení provedeme při projednávání odst. 6 pořadu schůze, bude-li přiznáno navrhované zkrácené projednávání.

Rozhodneme ještě o resoluci, kterou navrhují pp. posl. Krebs a druzi. Prosím, aby byla přečtena.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Resoluční návrh posl. Krebse a druhů:

Vláda se vybízí, aby obnovujíc příště návrh zákona o dávkách za úřední výkony ve věcech správních, pojala do znění zákona dávkový řád.

Předseda: Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Resoluce tato je zamítnuta.

Tím vyřízen je 1. odstavec pořadu.

Nyní dokončíme jednání o 2. odstavci pořadu, o němž se konala rozprava společně s rozpravou o odst. 1 pořadu:

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 704) zákona, kterým se pozměňuje zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost (tisk 757).

Návrhy k tomuto odstavci byly již přečteny a uděluji slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, panu posl. dr Králíkovi.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! V rozpočtovém výboru byl důkladně probrán a prodebatován vládní návrh zákona, kterým se pozměňuje zákon o dani z obratu a dani přepychové a jímž prodlužuje se současně jejich platnost, bylo vše uváženo a, pokud bylo možno, bylo také vyhověno žádostem všech zúčastněných stran.

Z toho důvodu nemohu doporučovati změny, které v pozměňovacích návrzích se zde předkládají, a doporučuji slavné sněmovně, aby zákon byl přijat tak, jak byl v rozpočtovém výboru odhlasován. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP