Pátek 10. prosince 1926

Vážení! Mám dojem, že na hospodářství a zvláště na německém hospodářství byly provedeny nesmírné císařské řezy. Nedojde-li k odhodlání provésti císařský řez také na hospodářství státním, tu dojdeme nutně do slepé uličky a nebudeme moci ven. Jest tedy these, jež má podle míněni pana ministra financí jako zákon říditi finanční politiku - totiž these stabilisační - klamná. Má-li celé hospodářství jíti ku předu, musí státní výdaje rozhodně klesnouti. Této myšlence se nebudete moci uzavříti, ať budete chtíti či nikoliv. Jak by celé této věci mohly prospěti státní podniky, zvláště železnice, kdyby byly obchodnicky vedeny. Slyšíme, že všechny tyto podniky vynášejí 50 milionů a na druhé straně vidíme, že působí samé obtíže.

Malý příklad: Dopravě nákladními automobily se činí nesmírné obtíže, ježto v nich dráha vidí své konkurenty. A tu se mluví o moderním duchu. V Severní Americe, v Pensylvanii, odstoupila společnost 33 tratí dopravě nákladními automobily. Pěti stům stanic se jimi dopravuje zboží. Jsou to soukromé automobily, ne státní, ježto soukromé vozy jsou pravidelně lépe ošetřovány. Mezi dráhou a soukromými společnostmi byl prostě zřízen smluvní poměr a stát při tom dělá ještě skvělý obchod. O osobní dopravě slyšíme stálé nářky, že se naše hospodářství nemůže zbaviti obtíží s automobilovou osobní dopravou. Připomínám, vážení, že Italie měla koncem r. 1925 53.613 km automobilových tratí, z nichž bylo 27.613 km státem subvencováno - to znamená, že společnosti jsou soukromé a že stát má vynikající zájem na jejich podpoře, ježto vychází ze všeobecného hospodářského stanoviska a praví si: Tento účel musíme podporovati.

Pánové, nebude-li tu užito jiného systému, pak jest nejen národní, nýbrž i státní hospodářství rozhodně vydáno zkáze. To nelze za žádných okolností změniti. Pokud jde o úspory, chce pan ministr financí užíti jiných způsobů, jimiž by bylo lze znenáhla odstraniti některé obchodní daně, hlavně daň z obratu. Říká: "Pomýšlím na to, aby byly přísně vybírány. Myslím, že kdyby každý platil daň z obratu, mohli bychom na ráz snížiti její sazbu na polovici, aniž by se její výnos zmenšil. Defraudace nepoctivých poplatníků zvyšují její sazbu pro poplatníky poctivé, a proto chceme v zájmu poctivých poplatníků a v zájmu brzkého zmenšení této špinavé soutěže a těchto defraudací daní přísně zakročiti." Vy, kdo platíte daň z obratu, slyšte! Jinými slovy to znamená: Necháme revisní komisi pracovati ve zcela jiné míře než dosud. Koho postihnou? Postihnou reelního, poctivého obchodníka (Souhlas na levici.), jenž jest povinen vésti knihy, jehož obchod jest z velké části v manipulaci podroben cizím lidem. A táži se pana ministra financí, koho nepostihnou? Mohli by vyslati tisíce a tisíce revisních komisí, lidi s obchodními knihami v kapse u vesty nechytnou nikdy. (Souhlas na levici.) Nemohu se ubrániti myšlence, kterou zde pronesu, totiž že německé obyvatelstvo má dojem, že se s nim v daňových věcech nakládá zcela jinak než s českým. Ve snaze po harmonickém spolužití německých a českých stran podejte přece jednou důkaz, že se s českým hospodářstvím nakládá stejně bezohledně a přísně, dejte jednou zříditi německé revisní komise. Nemusíte se báti, že by úředníky ovládal šovinistický duch, něco takového není u německého úředníka, ten má cit pro povinnost, ten nehájí národnostních zájmů. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Přicházím k dani z obratu a dani přepychové. Pro tuto daň přicházejí v úvahu dva zákony, jest to zákon z 11. prosince 1919. č. 658 Sb. z. a n., a z 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n. Zákon byl do daňového systému zařazen s působností od 1. ledna 1920. Bylo to přechodné provisorium, jak se říkalo, mimořádné opatření, přirozeně pro potřeby státu. Byly tu veliké potřeby. Při zahájení se muselo zříditi 15 ministerstev, zaříditi nesmírně drahý správní aparát atd. Co říkal svého času pan dr Engliš, jenž byl v r. 1919 zpravodajem? Musím se tu odvolati na kol. Dietla. Byl tenkráte ve sněmovně zpravodajem pro tento zákon a uveřejnil brožuru a v komentáři k tomu prohlásil, že při kritice této daně není možno nalézti hospodářsky příznivé následky, ježto jest naprosto škodlivá a zavržitelná. Hlavním důvodem pro tuto spotřební daň jest finanční efekt. S finančního hlediska je taková daň přípustná jen za takových poměrů, za jakých - totiž v r. 1919 - žijeme a z důvodů hospodářských se považuje jen za přechodné stadium, za přechod na dobu kritického stavu státních financí. Z toho snad máme přes ujišťování pana ministra financí souditi, že kritický stav státních financí stále ještě trvá, když ještě udržuje daň z obratu. Chci se obírati otázkou, v jakém poměru jest daň z obratu a daň přepychová k ostatním daním a jak jest zařazena. Chci dříve podotknouti, že musíme daň z obratu pojímati dvojím způsobem. Daň z obratu působí uvnitř státu jako daň spotřební, také jako daň dopravní, chcete-li, ve styku se zahraničím však jest nutno ji pojímati jako přímou daň obchodní. Vezmeme-li rozpočet na r. 1927, najdeme preliminováno: na všeobecnou výdělkovou daň 219 milionů, na zvláštní výdělkovou daň 279.650, na daň rentovou 100 milionů, na daň z příjmů 1.127 milionů, daň z tantiem 17 milionů, válečná daň - žijeme jak známo 8 let po válce, ježto jsou válečné přirážky, stále ještě ve válečných poměrech - 102.500, úroky z prodlení 85 milionů, ty odpovídají daňovým nedoplatkům více než 1 1/4 miliardy. Celková částka přímých daní jest 2.054,627.000. Daň z obratu vynese 1.101,625.000, cla 1.043,480.000, daň z lihu 402,376.000, daň z cukru 590,090.000, daň z nápojů 266,800.000, daň z masa 107,700.000, daň z uhlí 230 milionů. Celková částka spotřebních daní jest 1.688,867.000, kolkové poplatky vynesou 210,243.000, soudní poplatky 595,872.000, daň železniční a dopravní 707,000.000, dohromady 1.664,209.000. úhrn preliminovaného výnosu daní 7.552,808.000, tedy stále ještě o 250 milionů více proti roku 1926. Výnos daně z obratu byl od jejího vzniku v r. 1920 preliminován takto: V roce 1920 800 milionů, v r. 1921 1.146 milionů, v r. 1922 2.200 milionů, v r. 1923 1.800 milionů, v r. 1924 1.593 milionů, v r. 1925 1.600 milionů, v r. 1926 1.601 milionů, v r. 1927 1.900 milionů - celkem 12.640 miliard. Slyšeli jste právě 1.101,625.000. To však není správné, není tu totiž připočteno 40%, jež se přikazují autonomním svazům, neboť pan ministr financí vychází od tohoto stanoviska, od čísla 1.900. Chce, jak známo, daň snížiti, ale teprve, až dosáhne částky 2.500 milionů, má býti daň o  1/2% snížena. Této výše lze ovšem dosáhnouti jen co nejpřísnějším vybíráním. Dvouprocentní daň z obratu způsobí ovšem v praksi, jak sám pan dr Engliš říká, v obchodu pro spotřebitele zdražení zboží o 5 až 8%. Ať se daň z obratu při spotřebě uvnitř státu pojímá jako daň spotřební nebo dopravní, zdražuje vždy spotřebiteli výrobek nesmírně, ztěžuje hospodářský život a jest vždy příčinou drahoty.

Na druhé straně při styku se zahraničím jest ovšem význačným činitelem v soutěži, jenž proti zahraničním výrobnám padá velice na váhu. Zabýváme-li se daní z obratu, jako takovou, musíme ostře kritisovati to, že nebylo vůbec nebo jen zcela nepatrně dbáno všech pozměňovacích návrhů, podávaných hospodářskými korporacemi, obchodními komorami atd. Zákon prozatímního rázu byl v původních návrzích vydán bez udání lhůty. Teprve, když se na to upozornilo, rozhodlo se ministerstvo financí stanoviti lhůtu do 31. prosince 1929, tedy plná tři léta. Z toho poznáváte, že ministerstvo financí dnes stojí na stanovisku: "Tento výnosný pramen nesmím za žádných okolností pustiti, nesmím dovoliti, aby tento pramen vyschnul, musím ho udržeti." V tom přece tkví opačné stanovisko. Na jedné straně říká pan ministr financí, že musíme odstraniti obchodní daně, chceme-li býti schopnými vývozu, a na druhé straně je ponechává. To jest nemožný stav. Byl podán návrh, aby byla daň z obratu alespoň snížena ze 2% na 1%. Nelze!

Na druhé straně se vzhledem ke styku se zahraničím navrhovalo, aby se ve zušlechťovacím řízení, jež má býti osvobozeno od daně, vracela předem vybraná daň z obratu - nadarmo. Při nejmenším jsou nařízení, jež o tom budou vydána, pro toho, kdo se jich dovolává, v tak plná oklik a obtíží, že způsobí veliké potíže. Prosím, pánové, víme, že jest naše hospodářství v 50 až 60% odkázáno na vývoz a přes to se na to nevezme žádný zřetel, až konečně nadejde hospodářská situace, za níž budeme úplně zatlačeni do pozadí. To nám vysvětluje bývalý ministr inž. Dvořáček, jehož veliké odborné znalosti nutno uznati, v "Národních Listech" č. 93 z r. 1926. Vysvětluje nám klesání aktiva naší obchodní bilance. Tato čísla vám otevrou oči a ukáží vám snad během doby jinou cestu, řeknou vám, jak špatně jste až doposud hospodařili. Slyšte: V r. 1920 činilo aktivum československé obchodní bilance 4.185.002.801 Kč, čili ve zlatých korunách 293,303.889, čili v dolarech 59,431.125 dolarů. R. 1921 činilo aktivum 4.878,292.238 Kč, čili 295,876.203 zlatých korun, čili 59,592.343 dolarů, v roce 1922 5.390,832.889 Kč, čili 597,792.021 zlatých korun, čili 121,128.674 dolarů, v r. 1923 2.351,917.485 Kč, čili 338,283.397 zlatých korun, čili 88,547.188 dolarů, v roce 1924 1.180,672.271 Kč, čili 169,611.929 zlatých korun, čili 34,367.862 dolary, v roce 1925 1.204,766.202 Kč, asi 172,101.000 zlatých korun, resp. 35.4 miliony dolarů. Pánové, vidíte tu pokles aktiva z 5.3 miliard Kč v roce 1922 na 1.2 miliardy v roce 1925. Vyhlídkou do budoucnosti jest stále klesající tendence a na druhé straně jest nejdůležitějším poznatek, že pro měnu jest zachování aktivní obchodní bilance nezbytnou nutností, ježto nemáme mimo obchodní bilanci pro platební bilanci vlastně nic nebo jen velice málo. Nemáme přece mezinárodní styk a pod., jako na př. Anglie.

Pokud jde o tuzemsko, chci poukázati na to, s jakým důrazem se na př. žádalo v zájmu hospodářském, aby byli agenti osvobozeni od dané z obratu. Ministerstvo financí rozlišilo agenty na samostatné a nesamostatné. Právnicky jest to odůvodněno, národohospodářsky jest však nutno požadovati a se vším důrazem se stavěti za to, aby i samostatní agenti byli osvobozeni od daně z obratu, ježto u nich nastává nesmírné zatížení vydělaných příjmů. Tito lidé musí platiti nejen daň ze zisku a z příjmu, nýbrž také z obratu. Obchodnictvo žádá se vším důrazem úplné paušalování.

Chci promluviti krátce a zmíniti se toliko o pochybnostech, s nimiž se na všech stranách hledí na revisní komise. Ministerstvo financí tu zaujímá stanovisko zcela odmítavé a nevymezuje kompetenční okruh těchto komisí ani cestou nařízeni. Ukládání daní provádí samostatně správa, není opatřeno spolupůsobení daňových komisí, a neučiní-li dotčený přiznání, provedou ocenění důvěrníci. Ustanovení o paušalování a ukládání daní atd. zůstalo v podstatě tatáž. Poukazujeme na snížení daně z obratu na 0.75% a na úplné odstranění daně přepychové v Německu.

Ze sociálních důvodů byla kdysi zavedena jako doplněk daně z obratu daň přepychová 12% pro výrobce a dovoz a 10% v drobném obchodu. Skutečnosti v hospodářství ukazují, že nelze daň přepychovou rozhodně udržeti. Fiskálně nevynáší nic, nelze ji však udržeti také z důvodů hospodářských a sociálních. Vzpomeňme jen, že daň přepychová vynesla v roce 1923 115 milionů a v roce 1924 57 milionů. Tento pokles výnosu ještě pokračuje z toho prostého důvodu, že jest nutno uznati, že podporování vývozu žádá bezpodmínečně, aby byla odstraněna daň přepychová. Nesmíme zapomenouti, že země, jež při dovozu zboží vybírají cla z hodnoty, započítávají do ceny zboží z Československa vyváženého daň přepychovou tenkráte, když v Československu nebyla z onoho kusu daň přepychová vybrána. Přijde-li na př. československé zboží na americkou celnici, musí býti na faktuře ověřené americkým konsulátem na místě přísahy potvrzeno, jaké dani toto zboží jest zde podrobeno. Jakmile je podrobeno 12% dani přepychové, připočítají americké celní úřady tuto přepychovou daň k ceně a oslabí úplné konkurenci.

Chtěl bych ještě něco podotknouti o poplatcích při úředních úkonech ve věcech správních. Kol. dr Schollich o tom již promluvil důkladně. Také tento zákon měl býti provisoriem, ale byl opět odsunut až do r. 1930. V rozpočtovém výboru to bylo zkráceno na r. 1929. Povážlivé při tom jest to, že ministr financí dr Engliš prohlásil, že mu velice záleží na kodifikaci nebo unifikaci poplatkového práva. Tímto prodlužováním jednotlivých poplatků dojdeme k tomu, že bude reforma poplatkového práva rozhodně velice dlouho trvati. Tyto poplatky, vybírané za úřední úkony ve věcech správních, jsou podle tvrzení ministra financí minimální, a přece jich nelze postrádati. V r. 1926 bylo na ně rozpočteno 79.2 milionu. V r. 1927 bylo nutno je na základě praktických zkušeností snížiti na 44 miliony. Vážení, končím. Podle toho, že se v tomto systému uzavíráte jakémukoliv pozměňovacímu návrhu, ať je sebe rozumnější a sebe více věcně odůvodněný, soudím, že se tím nikterak nemůže uskutečniti vážnost a pravdivost kritiky, jak si jí pan předseda vlády Švehla přeje. Nutno právě naopak souditi, že by při rozumné práci a věcné kritice musely nastati jiné poměry, za nichž by většina návrhy oposice bezohledně nezahlazovala a neznemožňovala. Pánové, jest to hrubé zklamání důvěry vůči těm, kteří chtí věcně spolupracovati a kritisovati. S tímto systémem nedojdete nikdy dále a nedám na sebe působiti ani přítomnou konstelací, utvořenou vstupem Němců do vlády, neboť o tom jsem si utvořil vlastní mínění. Stojím stejně jako dříve na stanovisku, že česká strana potřebovala hospodářsky vstupu Němců do vlády, a potřebovala-li toho, budou konečně jednou museti německé vládní strany požadovati důkazy a uznání za svoji práci. Ale pomáhati zadarmo táhnouti tuto celou káru, zadarmo hlasovati pro všecky ty tíživé příjmy - to jest přece stav zcela neudržitelný. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. dr Matoušek.

Posl. dr Matoušek: Vážené Národní shromáždění! Předloha zákona o dávkách za úřední výkony ve věcech správních zmocňuje vládu, aby vydala zvláštní dávkové řády za úřední výkony ve věcech správních. V podstatě vyrovnává se tím určitá nesrovnalost mezi úkony soudními a úkony správními, poněvadž tyto úkony správní, pokud se provádějí v zájmu soukromém, nebyly ztíženy dávkami tak, jako úkony soudní. Jde ovšem o to, aby tyto dávky byly úměrné důležitosti oněch úkonů správních, na které jsou vypsány. V té věci přicházejí značné stížnosti a vyslovil bych přání, aby při sestavování těchto dávkových řádů bylo znovu přezkoumáno, jestli sazby stanovené na jednotlivé úkony jsou úměrné důležitosti úkonu, aby se nestalo to, že tyto dávky jsou tak nepřiměřené a přímo odrazují od provedení určitých úkonů, na které dávky jsou předepsány. Myslím, že to je možno tím spíše provésti, že je možno zvyšovati a snižovati určité dávky nepřiměřeně vypsané vzhledem k tomu, že tato dávka vynesla více, než bylo původně preliminováno. Na příklad r. 1925 vynesla dávka ta 2 mil., r. 1926 vynesla 35 mil., tedy skoro třikráte tolik než r. 1925. Myslím tudíž, že tomuto přání může býti se strany ministerstva financí vyhověno. Dávka tato byla původně dávkou účelovou, a to na přechodné krytí výpomoci státním zaměstnancům, ale stala se vlastně dávkou trvalou potud, že zatím odhlasován byl zákon o státních zaměstnancích. V podstatě možno říci, že tato dávka vzhledem k tomu, že vyrovnává určité nesrovnalosti s úkony soudními, může býti v podstatě zařazena do celého systému daňového, jenom je potřebí, aby přehlédnuty byly dávkové řády a sazby byly pokud možno přiměřené. Vynesla-li tato dávka více, než bylo preliminováno, byla-li původně účelovou dávkou pro přechodné platy státních zaměstnanců, snad by bylo vhodné, aby, vynáší-li více, než bylo původně preliminováno, těchto přebytků bylo užito zase k obdobným příbuzným účelům (Výborně!), aby při posuzování těžkých poměrů dnešních staropensistů těchto přebytků použito bylo jednak k úpravě všeobecných poměrů státních zaměstnanců pro příští rok, ale také aby pokud možno finanční správa hleděla poměry staropensistů upraviti pro r. 1926 jednorázovou dávkou, která by nesnesitelné poměry staropensistů aspoň poněkud zmírnila. (Výborně!)

Tolik, co se týče dávky za úřední úkony ve věcech správních. Pokud se týče daně z obratu, daň z obratu vyrostla z nenormálních, neregulérních poměrů, je tudíž dávkou neregulérní, a sluší tedy vítati, že sám pan ministr prohlásil ji za takovou a dále za svůj úkol, aby pokud možno tuto dávku odstranil. Daň má důležitost nejen vnitropolitickou, nýbrž také s hlediska obchodní politiky. Jestliže dnes na mezinárodním trhu činí se útoky na mezinárodní trhy se všech stran, jestliže sami musíme vyjednávati o obchodní a celní smlouvy s různými státy, pak není bez významu, jak zatížíme svůj domácí a exportní obchod touto dávkou z obratu, a tudíž nejen z vnitropolitických, ale také obchodně-politických důvodů je si přáti, aby přání pana ministra financí, aby tato dávka byla pokud možno odbourána, stalo se co nejdříve skutkem. Nebylo-li vyhověno našemu přání, aby tato dávka byla snížena na jedno procento, a dali-li jsme se přesvědčiti panem ministrem financí, je potřebí, aby aspoň v jiných směrech vyšlo se nám vstříc.

Tu přicházím k dani z luxusních předmětů. V této věci myslím, že by se mělo přikročiti ke změně, aby při revisi luxusních předmětů hledělo se k tomu, co vlastně luxusem je. Zvýšením životní míry stává se, že to, co bylo luxusním předmětem dříve, stává se spotřebním předmětem, je potřebí, aby ta nesrovnalost, která byla dříve v seznamu luxusních předmětů, jako na př. zařazení kartáčku na zuby mezi luxusní předměty, přestala. Znovu musíme uvažovati o tom, co je luxusním předmětem. Mohlo by dojíti ke zmírnění a odbourání potud, že by celá věc mohla býti omezena na daň z obratu s vyloučením daně luxusní. Druhým prostředkem k odbourání této daně obratové a luxusní je to, aby pokud možno co nejliberálněji se vycházelo vstříc žádostem z kruhů obchodních a výrobních, aby daň byla paušalována. Tím se vyvarujeme zbytečným šikanám a daň sama a režie se tak sníží, že zmírnění a snížení daně na 1% při paušalování vynese státu právě tolik, případně i více, než kdyby se fixně vybírala 2% jednotlivým v předpisováním.

Tolik všeobecně. V jednotlivostech docházejí mne určité stížnosti z jednotlivých oborů. Docházejí stížnosti majitelů kinematografů, kteří tvrdí, že při vyměřování dávka ze zábav počítá se do vyměřovacího základu. V této věci berní orgány si nepočínají jednotně. Finanční správa výnosem z 21. listopadu 1920 uvedla, že nemá býti dávka ze zábav počítána do základu zdaňovacího. Prosil bych. aby v budoucnosti i v tomto směru bylo jednáno ve smyslu dotčeného výnosu ministerstva financí.

Továrny na piana si stěžují, že do luxusních předmětů nejsou sice počítána pianina, ale že piana kratší a tak stavěná jako pianina za stejnou cenu se prostě do luxusních předmětů počítají. V této věci bych prosil, aby při revisi luxusních předmětů byl na to brán zřetel, aby určitý druh pian co do ceny i co do způsobu užívání byl počítán za pianina a nebyl činěn tak přesný rozdíl, aby piana byla vždy počítána za luxusní předměty, kdežto při pianinech jest počítána pouze daň z obratu.

Vyhověno nám bylo, a myslím správné, že bylo odstraněno nemožné ustanovení, že nástupce anebo kupec závodu neručí nyní za nezaplacené daně. Původně bylo stanoveno, že každý nástupce nebo kupec závodu bude musiti ručiti za nezaplacené daně, a nebyl by pouze povinen dívati se do pozemkových knih, nýbrž obíhati berní správu a zjišťovati, zdali jeho předchůdce, prodavač zaplatil správně daň z obratu. V této věci můžeme jen vítati, že ministr financí ustoupil od svého požadavku a že jsme tuto část z osnovy odstranili.

Konečně přicházím ke stížnostem obchodních jednatelů. Právem se nám vyčítá, že dovedeme věci vyrobiti, ale nikoliv prodávati. Kdo u nás dovede nejlepší výrobek a dobré naše zboží dostati do oběhu, to jsou obchodní jednatelé. Myslím, že by bylo dobře, abychom při zdaňování obchodních jednatelů na toto jejich důležité národohospodářské postavení měli zřetel. Obchodní jednatelé byli zdaňováni daní z obratu ze své provise a nehledělo se na to, že vlastně obchodní jednatel vůbec nemůže tuto daň na nikoho přesunouti.

Přiznám, že není podstatnou známkou daně z obratu přesunutelnost, ale u obchodních jednatelů jest jedna věc zvláštní, že nejen nemohou daň přesunouti, ale u nich jsou poměry takové, že jest u nich vyloučena každá možnost, daň přesunouti. V té věci by se měl vzíti zřetel na to, aby aspoň u těch obchodních jednatelů, u nichž provise není ničím jiným než obdobou mzdy, což je vlastně jen gáže, daň obratová nebyla předepisována, u ostatních jednatelů aby bylo přikročeno pokud možno k paušalování.

Přiznám, že v té věci vychází nám správa finanční vstříc a jsem právě v jednání se správou finanční, aby v této věci, pokud možno, vyšla vstříc obchodním jednatelům tam, kde není provise obdobou mzdy, aby tam bylo to prostě paušalováno na míru 1%.

V důvěře, že těmto všem našim přáním a stížnostem bude vyhověno, bude naše strana hlasovati pro oba zákony. (Souhlas.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo dále má p. posl. Krebs.

Posl. Krebs (německy): Vážená sněmovno! Již tenkráte, když byl usnesen zákon o poplatcích za úřední úkony z 3. dubna 1925, vznikly určité pochybnosti o tomto druhu zmocnění vlády. Přes to se usnesla stará koalice na tomto zákoně, jenž se ve své dnešní formě příčí smyslu ústavy, a pokusila se poraziti oprávněné námitky tím, že bylo v §u 9 stanoveno, že vláda jest povinna předložiti poslanecké sněmovně poplatkový řád do 14 dnů od jeho vydání. Vláda toho sice neučinila, ale i kdyby to byla učinila, zůstává tento zákon přece jen zákonem zmocňovacím. Dnes se nám předkládá prodloužení tohoto zákona, a to hned na 3 roky. A opět shledáváme, že tento zákon jest stejně jako v prvém znění zákonem zmocňovacím, jenž odnímá parlamentu jeho nejdůležitější právo - právo zdaňovati - a přenechává stanovení poplatků prostě nařízení. Tímto způsobem se dává administrativě stále víc a více přednost, jakožto jedině rozhodující v tomto státě.

Protestujeme co nejrozhodněji proti tomuto postupu a proti tomuto systému zmocnění. Žádáme naopak zcela kategoricky, aby poplatková sazba byla pojata do zákona, jak tomu jest u poplatkového zákona německé říše a jak to vlastně jest samozřejmé. Stavíme se rozhodně proti tomu, aby bylo správním úřadům přenecháno stanovení výše těchto poplatků. V dosavadním poplatkovém řádu bylo tak veliké volné pole, že se přímo otevíraly dveře svévoli nižších úřadů. Při tom byla instanční cesta omezena na dvě instance a tam, kde poplatek stanoví ministerstvo, není vůbec žádné instanční cesty. Ministerstvo jest tedy vskutku svrchovaným pánem a mohlo poplatky stanoviti podle uznání. Také výše poplatků nutí k odporu proti dnešnímu znění zmocňovacího zákona. Na př. poplatek za schválení průmyslového podniku jest stanoven až do 20.000 Kč podle volného uvážení úřadů, zatím co na př. říšskoněmecký zákon stanoví přesnou sazbu dvou promile ceny a tím znemožňuje jakoukoliv svévoli.

Za koncesi zubních techniků se vybírá poplatek od 500 do 2500 Kč podle velikosti města - sazba, jež daleko přesahuje přípustnou míru. Při tom jest zvykem, že se poplatky požadují hned při podání žádosti a že se měsíce, ano i léta zadržují, byla-li žádost zamítnuta. To postihuje právě lidi, kteří teprve zakládají živnostenský podnik, kteří si teprve chtějí založiti existenci.

Při prvé poradě o původním znění tohoto zákona bylo jak ve výboru ústavně-právním, tak také ve výboru rozpočtovém výslovně řečeno, že výnosu poplatků bude užito k úhradě platů státních zaměstnanců. Toto odůvodnění bylo uvedeno již při četných zákonech a zdá se, že se opět sahá ke starým rakouským metodám tím, že se všechny nové neoblíbené daně a poplatky odůvodňují úhradou nějakých úřednických platů, aby se tím způsobem placení úředníků stalo u obyvatelstva nepopulárním. Tyto metody musíme co nejrozhodněji odmítnouti. Zdůrazňuji také, že byl zákon původně myšlen jako krátké provisorium a že tu byl úmysl, nahraditi jej r. 1927 účelným poplatkovým zákonem. A nyní dostaneme vládní návrh na nové prodloužení původního provisorního zákona o další 3 roky. Navrhli jsme, aby poplatkový řád byl pojat do samého zákona, a trváme na tom. Chceme tím dáti parlamentu možnost vlivu na výši poplatků. Tolik bych poznamenal k zákonu o poplatcích.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP