Pátek 10. prosince 1926

Posl. Pechman: Slavná sněmovno! Projednáváme novelisaci zákona o dani z obratu a přepychu a prohlašuji ihned, že tato daň je ze všech daní pro živnostnictvo a obchodnictvo uzákoněných nejméně populární, ale nejvíce zatěžující. Proto i když jsme nyní ve vládní majoritě, nezměnili jsme své stanovisko, jež jsme hned od prvopočátku k této dani měli. Jestliže tentokráte budeme pro ni hlasovati, činíme tak z důvodů, o nichž zmíním se později.

Je v živé paměti, jak po prvé r. 1919 právě nynější ministr financí odůvodňoval zavedení této nové a těžké daně, poukázav na to, že je to sice daň nemorální, jejíž nutnost však vyplynula z poválečných poměrů. Každý věřil a vrstvy živnostenské zvláště kojily se tou nadějí, jakmile poválečné poměry u nás pominou, že pomine současně jimi vyvolané zlo, totiž tato obratová daň. Nestalo se tak ani koncem r. 1923, do kteréhož byla původně uzákoněna, naopak byla tohoto roku opět novelisována na další dobu, do konce roku 1926. Nyní, když snad již můžeme věřiti, že tato poválečná doba, kterou měl pan ministr financí na zřeteli, uplynula - a to se snad také stalo - má se tento zákon novelisovati, a to v poměrech normálních po druhé a opět na řadu dalších let. Jen na náš zákrok byla stanovena nejvyšší doba 3 roků. Jsme přesvědčeni, že současně s daňovou reformou měla se paralelně řešiti otázka daně obratové, a to tak, aby bylo docíleno pro živnostnictvo určitých výhod nejen u daně důchodové a výdělkové, nýbrž hlavně u daně z obratu. Daň z obratu je pro berní správy i pro poplatníky aparátem těžkopádným, pro poplatníka však opravdovou metlou, jíž jej úřad mrská, kdykoliv si vzpomene.

Složitost systému této daně a jeho těžkopádnost jeví se v tom, že jedna a tatáž daň nepředpisuje se na jednom místě, neboť postihuje úplatou všechny ty, když nejedná se o daň paušalovanou, jejichž rukama zboží prochází, výrobcem počínaje a prodávajícím do rukou konsumenta konče. Z důvodů těchto vyplynulo naše stanovisko, aby za účelem zjednodušení předpisů a vybírání této daně provádělo se paušalování u prvovýrobců. Bohužel, že toto stanovisko bylo vzato v odpor v kruzích průmyslových a pan ministr financí v tomto směru jim benevolentně vyhověl, ačkoliv důvody jimi uváděné nebyly nikterak opodstatněné. Když se tak stalo, musíme se nyní domáhati toho, aby daň u malovýrobců a obchodníků, prodávajících přímo konsumentům, byla paušalována přiměřeně podle jejich skutečného obratu, a aby tam, kde by následkem nedohody poplatníka s berní správou k tomu nedošlo, byly prováděny jen nejnutnější revise co nejšetrněji, a to místními revisory. (Výkřiky posl. Kyncla.) Budeme trvati dále na tom, aby v budoucnu přiznáním našich poplatníků se také věřilo a vyhrazujeme si předem, že nesmí se opakovati ten nešvar, aby berní správy zacházely s poplatníkem jako s loutkou a přiznání jeho samy podle své pouhé libovůle zvyšovaly tak, jak se jim zlíbí.

Příslušníkům našeho živnostenského stavu hned při vzniku tohoto zákona zejména stranami socialistickými se vykládalo, že tíha této spotřební daně bude uvalena na konsumenty a my že prý budeme toliko pouhými výběrčími této daně a dokonce prý tak špatnými výběrčími, že budeme valnou část její defraudovati. Praxe však potvrdila plně to, co jsme již tehdy hlásali, že tato daň spotřební bude nepřímou daní pro výrobní vrstvy průmyslové, v jež si ji při prodeji plně započítají, avšak přímou daní pro malé živnostníky a obchodníky, o nichž byla zmínka, kteří nemohouce ji konsumentům započítati, nesou ji ze svého jinak skrovného příjmu. Je to pro tyto vrstvy druhá příjmová daň, ještě mnohem těžšího kalibru nežli daň z příjmu, poněvadž za to, že tito lidé platí ze svého, namnoze se jim ještě i o celých 100% zcela neodůvodněně zvyšuje, čímž takový poplatník je trestán nevinně podruhé.

V této debatě padla také slova z úst poslance-živnostníka, že totiž živnostníci jsou výběrčími této daně. Na to měl bych jen jednu odpověď. Vy všichni, pánové, kteří věříte, že je tomu tak, měli byste snadné východisko, kdybyste tyto vámi za nepoctivé výběrčí označené živnostníky a obchodníky zprostili této povinnosti a ujali se této výběrčí povinnosti sami. Vybrali byste tedy pro stát více, poněvadž by snad ve vašich rukou nic nezůstalo, a obchodníci a živnostníci by vám blahořečili, že se zbavili toho největšího zla i přítěže.

Tato daň z obratu má ještě jednu stinnou stránku, a sice tu, že stala se pravými daňovými roentgenovými paprsky, na základě jichž berní fiskus vniká do nejzazších detailů platební potence poplatníka, nikoliv snad aby vypátral jeho skutečné poměry obchodní a výdělečné, nýbrž aby tímto tajemným prostředkem vytáhl tu poslední korunu z jeho kapsy. (Výkřiky poslanců živnostensko-obchodnické strany středostavovské.)

Nespravedlivě vyměřená obratová daň béře se pak za základ při vyměřování daně z příjmu a hlavně výdělkové, čímž zase nespravedlivě vyměřená výdělková daň způsobuje nepřirozený vzestup předpisů přirážek svazků autonomních, a tak vidíme, že tato daň, jež sama je pro živnostenský stav nesnesitelná, přináší s sebou a současně vyvolává na stran druhé zlo ještě mnohem horší a nepříjemnější.

O této dani v této debatě také promluvili mluvčí stran socialistických, a sice podle toho, jak změnilo se jejich politické postavení. Dvakráte hlasovali pro tuto daň, dvakráte uznali nutnost její existence, jenom letošního roku při této debatě staví se proti ní. My jim jejich postup, vyplývající ze změny politické situace, nijak nevyčítáme. Jestliže však při tom bylo útočeno na nás a na naši stranu, pak nám musí býti také dovoleno, abychom se mohli obhájiti. Mluvím s tohoto místa upřímně a otevřeně a proto prohlašuji, že ohrazení toto, které jsem pronesl, týká se řeči, kterou zde přednesl pan kol. Netolický. Jestliže dosavadní výše daně se všemi těmi ostrými prostředky, o nichž se zmínil, zdá se mu býti nesnesitelnou, měl přijíti k tomuto poznání již tehdy, když již pro ni dvakráte hlasoval. (Výborně!)

Oceňuji i doznání pana kol. Netolického jako socialisty, že malé živnosti a obchody platí obratovou daň ze svého skrovného výdělku a zisku, což jeho klubovní kolegové vždycky popírali. Pan kol. Netolický myslí, že nyní přišla pro jeho stranu chvíle, kdy by se dala využíti příležitost, aby byli potřeni ti, kteří nesou za dnešní zákon odpovědnost, kteří slibovali a nic nesplnili. Jeho strana prý to nebyla, jež slibovala ulehčení, až bude silnou politickou jednotkou, poněvadž se neutíká k takové demagogii a nízkosti. Tím zajisté měl na zřeteli stranu naši a proto mne donucuje, abych mu také i na toto odpověděl. Kdo to byl, slavná sněmovno, jenž rázně odmítal všechny zlepšovací návrhy, které jsme v tomto parlamentě podávali a kdo vždy proti nim hlasoval? Byla to právě strana p. kol Netolického. Jak je to dlouho, co hlasovali pro daň z obratu, jež, jak sám nyní doznal, je tak těžkým zatížením živnostenského stavu? Byli jsme to zase my, kteří jsme poukazovali na to, jak nesprávně se vyměřují daně našim malým lidem, když současně velkým podnikům dávaly se tak veliké výhody. Baťa neplatil daně ze surovin, ani z vydělaných koží, k čemuž se ostatně ještě vrátím, a toto mu také odhlasovali živnostenští poslanci, pp. Netolický a Slavíček. (Posl. Slavíček: Teď hlasujete zase vy proti našim návrhům!) Pane kol. Slavíčku, okamžitě k tomu přijdu, a dokáži to právě tak, jak p. kol. Netolický mluvil o starém a novém zákoně. Jsem přesvědčen, kdyby byli národní socialisté ve vládě, že by odhlasovali tyto zákony i s těmi všemi křivdami, které tu jsou. Ostatně ve státním rozpočtu, pro který hlasovali, je přece již také příjem z daně obratové obsažen, a tu vypadá to opravdu velmi komicky, když někdo zákon potírá, ale příjmy z něho plynoucí schvaluje. My postupujeme reelně, zcela jinak. Vy jste to byli, kteří jste všechny ty dávky a břemena pro živnostnictvo odhlasovali a my nyní máme tu těžkou úlohu, že krok za krokem musíme tíhu jich odstraňovati a zmírňovati.

Překvapuje nás stanovisko p. kol. Netolického, když dovolává se toho, aby část sporné daně do vyřízení rekursu nebyla vymáhána, neboť když my jsme právě podali v tomto parlamentě návrh, aby na takovéto domnělé daně nemohly se vésti exekuce, byl to právě kol. Slavíček, který hlasoval proti tomuto našemu návrhu. (Posl. Slavíček: Teď hlasujete proti našim návrhům vy, kteří ve vládě máte ministra!) Co jsme ve vládě, bylo ze 119.000 rekursů příznivě vyřízeno 110.00 rekursů a další vyřizování děje se vyrovnáváním.

Co je to za politiku, když na příklad p. kol. Slavíček v Praze v Národním domě mluvil, proč se ministr Najman neodvážil dosud ke zrušení výhod železničních konsumů, když hned v zápětí druhý člen tohoto klubu, pí kol. Zeminová prohlásila, že odváží-li se ministr Najman k tomuto kroku, bude museti podati do 14 dnů demisi.

A nyní přejdu k tomu nejdůležitějšímu, co nemohu panu kol. Netolickému odpustiti. Postavil se do pósy mravokárce, aby nás mohl potříti, namířil svoji pušku na zajíce a když rána vyšla, zastřelil kočku. (Veselost. - Výkřiky.) Přihodil se mu takový lapsus, který bych od takového starého parlamentníka přece nebyl očekával. Slyšte, oč jde: Podle jeho doslovného prohlášení dokazoval, že podle §u 4, odst. 10 dodávky a výkony mezi tuzemskými závody podniku a mezi spolusouvisícími tuzemskými závody a podniky téhož majitele nebyly dani z obratu podrobeny, nepřesahovaly-li u jednoho závodu 50.000 Kč ročně. Nyní mají býti podle této osnovy osvobozeny vůbec. Zajímavé je, jak to řekl pan kol. Netolický, že se to děje u závodů velikých, že je to benevolence k těmto podnikům kapitalistickým. Jaký prý je to najednou veliký ohled k velikému poplatníkovi a jaká bezohlednost k obchodníku malému. Takový Baťa prý tím získá tisíce, což ovšem naprosto není pravda, aby spíše své konkurenty obuvníky mohl ubíjeti, a ti, to máme býti zase my předmětem jeho útoku, kteří se vydávají za jejich ochránce, k tomu mlčí, kývají a schvalují a kolegové z jeho klubu k tomuto hlasem povýšeným volají: "Slyšte!" I já budu za okamžik volati "slyšte", slavná sněmovno, avšak dříve nežli se tak stane, aby bylo vyloučeno každé nedorozumění, musím citovati přesné ustanovení dosavadního zákona a pak ustanovení zákona navrhovaného.

§ 4, odst. 10 zákona ze dne 21. prosince 1923 zní: "Dani z obratu nejsou podrobeny: Dodávky a výkony mezi tuzemskými závody téhož podniku a mezi spolusouvisícími tuzemskými závody a podniky téhož majetníka (§§ 1 a 6) nepřesahující u jednoho závodu ročně 50.000 Kč." Návrh nového zákona pak praví: § 4, č. 10 bude zníti: "Dodávky a výkony mezi spolusouvisícími tuzemskými závody téhož podniku a mezi spolusouvisícími tuzemskými závody a podniky téhož majetníka (§§ 1 až 6) mimo případy, kdy daň je paušalována, neustanoví-li vyhláška o paušalování něco jiného."

Aby se snad nedalo usuzovati na nejasné znění textu tohoto zákona, připojuji zcela jasný doprovod zprávy důvodové, jenž prosím, pane kol. Slavíčku, zase pozor ke změně §u 4, čl. 10 praví: "Dosavadní ustanovení, že od daně jsou osvobozeny jen dodávky a výkony mezi tuzemskými závody téhož podniku a mezi spolusouvisícími tuzemskými závody a podniky téhož majetníka nepřesahující u jednoho závodu ročně 50.000 Kč, se ukázalo v praksi naprosto neproveditelným a proto se hranice tato zrušuje." Prosím, zde je ten pravý důvod, proč tato hranice 50.000 Kč byla vypuštěna! "Pro případy, kdy daň z obratu je u některého zboží paušalována" - a teď, prosím, je to nejdůležitější - "se osvobození nenavrhuje proto, aby koncentrované podniky nebyly v přílišné výhodě proti podnikům malým, které při nákupu polotovarů nebo surovin musí platiti paušál."

Nyní snad bude každému jasno, že jde právě o opak toho, co pan kol. Netolický tvrdil. Podle dřívějšího ustanovení byl právě od paušalované daně z obratu Baťa osvobozen, poněvadž daň z koží se platí paušálně, on však, poněvadž si ze surových koží všechny potřebné kůže pro obuv vyrábí sám, této dosti vysoké paušalované kožní daně z obratu neplatil a tím ohromné statisíce aneb dokonce miliony ušetřil právě v neprospěch těch chudých obuvníků, kteří obchodníkům kožemi, od nichž nakupují, musí paušalovanou kožní daň obratovou v ceně hotových koží obsaženou zaplatiti. (Slyšte!) Z toho následuje, že pan kol. Netolický předně, když 21. prosince 1923 pro dosud platný novelisovaný zákon o dani obratové hlasoval, neznal pravé podstaty jeho, ani jeho poslanecký klub, a tím nevědomky, což prý podle lidového rčení hříchu nečiní, pomohl Baťovi k těm ohromným obnosům, o nichž jsem se zmínil, právě na úkor těch nejubožejších, jež rdousí denně po stech, na úkor malého živnostenského stavu obuvnického. (Výborně! - Potlesk.)

Tedy, jestli spáchal zde někdo na těchto lidech zločin, nebyli jsme to my, nýbrž byli jste to zcela určitě vy, tenkráte čeští socialisté. Kdo tudíž mlčel, kýval a schvaloval, nebyli ochránci obuvníků, nebyla to naše strana, mlčeli, schvalovali a kývali jste vy a myslím, že velmi statečně. (Posl. Slavíček: Kdo by to byl řekl, že ty budeš jednou hájiti daně!) Já hájím správné stanovisko zákona. Tím nehájím ještě daň. Nyní v navrhované osnově bude musiti platiti Baťa i jiné průmyslové podniky paušalovanou daň obratovou také, a to z důvodů právě v důvodové zprávě uvedených v zájmu práva a spravedlnosti malých vyrabitelů, čímž stát získá o několik milionů více, a že se tak stalo, jest zásluhou jen naší strany, poněvadž my jsme zákonu rozuměli lépe nežli vy, a hlavně, že jsme ani nekývali, ani nezívali, ani nemlčeli, nýbrž muvili, a to dosti nahlas, pracovali intensivně sice na úkor Baťi, ale ve prospěch těch, na nichž naší straně záleží, jež vždy a v každé době vykonala vůči nim poctivě svou povinnost.

Uklouzl-li Baťa et tutti quanti vám, neuklouzl nám. Z toho však následuje, že pan kol. Netolický ani tohoto návrhu zákona nestudoval přesto, že snažil se pronésti přísnou i vážnou kritiku, a že nečetl vůbec ani důvodové zprávy, poněvadž kdyby se tak bylo stalo, nebyl by o věci usuzoval docela obráceným způsobem. Pane kol. Slavíčku, mám teď pravdu já, či pan Netolický? Že se bude takový starý parlamentník takovýmto způsobem blamovati, jsem přece nečekal. Vyprošuji si, aby se po druhé nepoužívalo vůči nám výrazů nízkosti a demagogie. Jestliže někdo se dopouští nízkých a nečestných činů aneb demagogie, ať pan kol. Netolický nechodí až k nám, ať zůstane na prahu vlastního domu, ať si k té nízkosti přidá ještě třebas přiléhavější výrazy z této kategorie svého slovníku, a najde doma vše, co potřebuje. My jsme strana čistého štítu, zdravé, neporušené krve, čistých a neposkvrněných rukou. Naše straníky nám neodvrátíte, kdybyste použili jakýchkoli prostředků. Stojí za námi pevně a neochvějně na život a na smrt. Vědí, že jich nikdy neprodáme a nezradíme, vědí, že zájem jejich je zájmem naším, že jim stranu uchováme tak panenskou, jak nám ji svěřili. Každodenní projevy jejich důvěry jsou neochvějným důkazem jejich příchylnosti ke svým zástupcům v tomto zákonodárném sboru, poněvadž vědí, že ten jejich život jsme prodělávali s sebou a na strastech stavu našeho odnesli si také svůj podíl. Mají pevnou víru v nás, jako my pevně věříme jim. Proto je zbytečný každý klín, který vkládáte mezi nás, a každá urážka nás zde v parlamentě je také urážkou jejich. Jsem přesvědčen, že i oni tak, jako já, se s vámi za ni vyrovnají. Není tomu dávno, co p. kol. Knejzlík, také příslušník vašeho klubu, nám řekl, že jsme kokoticí na jeteli lidstva. My to lidstvo jako kokotice nerdousíme, poněvadž na vás, a hlavně na něm, jsme přece také jako na lidech poznali, že byste se od nás nedali rdousiti a dusiti. V těchto dnech však jsme poznali my, že kokotice byla na válečných rakouských půjčkách, ovšem byla vděčná a zplodila za ně dluhopisy republiky Československé. Bolí nás jen, že otec kokotec stal se nezvěstným a že nezanechal nám recept, jak s matkou kokoticí své kokotičí dílo dělal.

Nyní jako výhradu za hlasování k této předloze uvedu naše požadavky, na nichž za každou cenu budeme trvati: Budiž pokračováno i nadále v paušalování daně z obratu u prvovýrobců, průmyslových podniků zvláště. Paušalování daně u malovýrobců a maloobchodníků dějž se na základě skutečného stavu, s největší ochotou výkonných orgánů a také co nejrychleji. Pan ministr financí nechť se snaží, aby během této nové tříleté doby tuto daň snižoval, poněvadž také předpokládáme, že toto prodloužení na další 3 roky je skutečně posledním. Mohlo-li nastati sníženi daně z obratu v Rakousku na 1%, v Německu na  3/4 %, v Polsku na 1%, aniž by byl tím výnos daně utrpěl nebo se snížil, je zapotřebí, abychom postupovali touže cestou. Přiznání poplatníků nechť jsou považována za hodnověrná, prováděné revise v nejkrajnějších případech buďtež vykonány se vší šetrností a taktností. Musíme se také domáhati toho, aby byly učiněny náležité disposice s dávkou z majetku. Bylo na ni zaplaceno 5 miliard, s úroky od r. 1919 měli bychom již míti asi 7 miliard. Podle čl. 3 zákona o cedulové bance nemůže nyní býti použito tohoto obnosu k upevnění naší valuty, jak původní zákon určil a proto je zapotřebí novelisace zákona, hlavně ekonomického použití tohoto velikého obnosu. Když si tím uplatíme dluh za hranicemi, ušetříme ročně 700 mil. Kč úroků a mohli bychom ihned obratovou daň snížiti o celou 1/3. Prosím, aby se o tom vážně uvažovalo. Odbouráváním tohoto zákona budeme také mírniti drahotu, poněvadž tato daň podle výpočtů samotného ministra financí zatěžuje ceny zboží 5 až 8%. Vykázané nedoplatky z minulých let na této dani v obnosu téměř 600 mil. Kč nebudou zůstávati u malých poplatníků, poněvadž na ty se prováděly často exekuce. Bude to zase veliký průmysl a proto budiž proti němu také přísně postupováno. Jen za uvedených předpokladů a výhrad budeme pro zákon hlasovati s tím odůvodněním, že daň tato je svým významem pro dnešek nezbytností státu, a my státu v nynější době této nezbytnosti odepříti nemůžeme. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Rosche. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Rosche (německy): Dámy a pánové! Mám se jménem své strany vyjádřiti o předloženém návrhu zákona o dani z obratu a dani přepychové. Než přistoupím k vlastní věci, chtěl bych se v několika stručných větách obírati vládním prohlášením pana předsedy vlády v rozpočtovém výboru senátu. Smysl jeho řeči byl, že úroveň parlamentu není na náležité výši, že kritika jest z části demagogická a že by si přál, aby byla věcná, vážná a pravdivá. Smýšlím zde úplně jako on. Mám však dojem, že jest tu vinna sama vláda, ježto se tímto systémem činnost parlamentu snižuje na zdánlivou, ježto se bezohledné každý oposiční návrh, ať jest sebe věcnější, sebe důvodnější, zahlazuje. Tím se sám charakter parlamentu stává směšným, parlament existuje jen na oko, jest pouhou komedií. Pan předseda vlády praví ve svém prohlášení - vlastně po prvé - že jsme se až dosud zabývali toliko fiskem, mzdami a spotřebou, že však v budoucnosti bude nutno dbáti výnosnosti, zkrátka, zdá se mi, že se dochází k poznání, že nelze dále pokračovati v bezohledném postupu proti hospodářství, ježto za takových okolností musí hospodářství, státní hospodářství nezbytně trpěti. Pan ministr financí sleduje tytéž cíle - alespoň jeho teoretické výklady tam směřují. Tyto jsou jistě velice zajímavé a jest nutno s nimi z části souhlasiti, ale chybí nám jejich praktické provádění. Neobírám se osobou pana ministra financí z citových důvodů náklonnosti nebo odporu, nýbrž z čistě věcné úvahy, protože jest representantem ministerstva financí a že vyjadřované doktriny jsou přece jeho vlastním dílem. Vyjádřil jsem se v rozpočtové debatě dne 26. listopadu o dluzích. Oficielně podle exposé ministra financí činí 34,9 miliard a úroky 2,572 miliard. Vypočetl jsem, že to může býti také jiné, že to může býti také 60,9 miliard se 4,515 miliardami úroků nebo také 92,9 miliard se 6,735 miliardami úroků. Namítne se mi, že můj výpočet není správný, neboť proti reparacím, které máme platiti, se staví vzájemná pohledávka. Jako vzájemná pohledávka se v ministerstvu financí počítá již dnes to, co musely svého času hustě zalidněné Čechy, Morava a Slezsko dodávati do Vídně, aby se dostalo náležité pomoci Haliči, Bukovině a Bosně. V tomto směru se jde zpět až do doby předkonstituční. Počítá se také, že nám budou předválečné dluhopisy, které předložíme, při propočítání zaplaceny ve zlatě. V těchto počtech musíme ovšem býti opatrní, neboť za prvé musí býti účet uznán reparační komisí a za druhé, mohl by se při tom vyskytnouti přirozeně protiúčet také s druhé strany.

Dnes se chci obírati daněmi, hlavně daní z obratu a daní přepychovou. Předesílám větu z rozpočtového exposé pana ministra financí. Pokud jde o měnovou techniku a národní hospodářství, nezáleží pouze na finanční rovnováze státu a jeho veřejných svazů, nýbrž také na tom, zda tato rovnováha není vykoupena přílišným zatížením výroby a spotřeby, zda není vykoupena na útraty hospodářské rovnováhy. Ukazuje se, že nejen státní, nýbrž hlavně autonomní a celkové zatížení u nás jest přílišné a na delší dobu neudržitelné. Naše celkové výdaje s veřejnou správou činí 15,5 miliard Kč, z čehož připadá na stát 9,7 miliard a na autonomní svazy 5,8 miliard.

Z těchto spotřeb státu připadá asi pětina, tedy asi 2 miliardy korun na mezinárodní včlenění státu, representované výdaji diplomatickými a obrannými. Z 9,7 miliard korun vynášejí podniky jednu osminu, tedy přesněji vyjádřeno 12,25%. V tom jest obsažen tabákový monopol a loterie s 1100 milony. Podniky samy vynášejí pouze 50 milionů. Státní správa jest dále odkázána na cla, poplatky a daně. Cla vynášejí asi 1 miliardu, kolky a různé poplatky správní a soudní 1,6 miliardy korun. Zbytek šesti miliard, tedy 60% všech výdajů připadá na daně. Připočteme-li k daním tabákový monopol, hradí se téměř 7 miliard, tedy 70% výdajů státní správy daněmi.

Pan ministr financí dr Engliš praví: Náš stát jest zvláště státem vývozním a jeho hospodářský prospěch závisí především na možnosti hospodářské soutěže a vývozu. Finanční rovnováha by nám nebyla nic platna, kdyby byla vykoupena přílišným tlakem na výrobu, kdyby podkopávala schopnost soutěže a tím ohrožovala naši platební bilanci. Jest naším vynikajícím zájmem, abychom svým finančním systémem, jeho rozsahem a metodou tuto schopnost soutěže nepodkopávali. Jest vážnou povinností státu nerušiti daňovým a tarifovým systémem obchod, neboť jinak by sám nemohl dále.

Pan ministr financí rozeznává tři skupiny daní. Za prvé daň z příjmu s daněmi z výnosu, t. j. s daněmi ze zisku atd., za druhé daně spotřební, t. j. daň z lihu, cukru, nápojů, masa atd. a za třetí daně obchodní, t. j. daň z obratu, uhlí, vodní síly atd. Z toho hradí daň z příjmu s daněmi ze zisku 33,52% daňového břemene, daně spotřební 29,41% a daně obchodní 37,08%. Z toho jest zřejmo, že státní finanční systém se neshoduje s národohospodářskou konstrukcí státu.

Pan ministr financí praví: Vývozní stát nesmí býti trvale uzavřen systémem vysokých daní. Nejnaléhavější otázkou a úkolem finanční správy jest přepracování a pokud možno odstranění obchodních daní. Právě existence těchto daní dokazuje přetížení státního rozpočtu, neboť mohly by snadno býti zrušeny, kdyby bylo možno dále podstatně škrtati. Říká nám: "Miliardové snížení není rozhodně možné!" To popírám. Žijeme dnes ve znamení odzbrojení. Náš ministr pro věci zahraniční jest přece u společnosti národů referentem pro odzbrojení. Tu by bylo přece u vojska, jež během 7 let pohltilo více než 23 miliard, podle mého mínění možno učiniti obrovské úspory. K čemu pak to hraní na vojáky. Buď se postavíme za válku nebo za odzbrojení. Ale pak je zbytečný ten obrovský aparát, leda že bychom ho potřebovali k založení, representování a upevnění vytouženého velmocenského postavení Československa. To by bylo ovšem něco jiného. K čemu potřebujeme tu nesmírně nákladnou zahraniční propagandu, jež pohltí mnoho milionů?

Nač potřebujeme, rozhlédneme-li se kolem parlamentu, ty nákladné přepychové stavby, jež stojí mnoho milionů? Máme zde filosofickou fakultu atd., zatím co se na druhé straně nechávají německé kliniky přímo hynouti. (Výkřiky. - Souhlas na levici.) Co však říká o těchto stavbách pan ministr financí? Říká toto: Pokládám to za nebezpečnou obecní politiku, staví-li se na 8% úvěr radnice a jiné stavby, jež neskýtají výnosu ani v soukromém hospodářství, neboť při takové procentové sazbě může investovati toliko průmysl, pokud ji může rychle umořovati. Nuže, táži se, vážení: Neplatí totéž také o státních stavbách, jež jsou úplně neproduktivní, jež mají míti toliko representační ráz, zatím co se na druhé straně myšlenka humannosti úplně zanedbává? Je-li pan ministr financí tohoto mínění o obecních stavbách, proč tedy neřekne: Pánové, to nejde, aby státní správa vydávala peníze pouze za neproduktivní stavby, sloužící toliko účelům representačním. Od toho nutno ve stadiu, v němž právě jsme, rozhodně upustiti.

Vzpomeňme jen na veliký správní aparát. Potřebujeme 15 ministerstev, zatím co staré Rakousko jich mělo toliko 8, a při tom jsme ještě územně daleko menší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP