Pátek 10. prosince 1926

Začátek schůze v 9 hod. 25 min. dopol.

Přítomni:

Předseda Malypetr.

Místopředsedové: Zierhut, inž. Dostálek, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: Bečko, Dubický.

248 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Engliš, dr Hodža, dr Nosek, dr Peroutka, dr Spina, Šrámek, Udržal.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 57. schůzi poslanecké sněmovny.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců čsl. nár. demokracie posl. dr Hajna za posl. Ježka, klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Pohla za posl. Heegera.

Klub poslanců komunistické strany v Československu vyslal do výboru soc.-politického posl. Munu za posl. Kopasze, do výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností posl. Schmerdu za posl. Elstnera, do výboru branného posl. Jílka za posl. Bolena.

Předseda: Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne 7. prosince 1926, č. 80.005/19267, že na místo posl. Laubeho, který se vzdal poslaneckého mandátu, povolalo podle §u 56 řádu volení do posl. sněmovny jako poslance Jana Vlastimila Chvojku, správce okresní nemocenské pojišťovny v Jičíně-Novém Městě, a že mu vydalo ověřující list poslanecký.

Došla naléhavá interpelace. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Naléhavá interpelace posl. dr Frankeho, dr Patejdla, Zeminové a soudr. ministru vnitra o postupu policejního komisaře při valné hromadě Spolku československých právníků "Všehrd".

Předseda: Iniciativní výbor ve schůzi konané dne 9. prosince 1926 se usnesl přikázati k řádnému projednání výboru ústavně-právnímu:

729. Návrh posl. Bradáče a spol., aby autonomním usnesením posl. sněmovny byl změněn odst. 1 a 2 §u 40 jedn. řádu posl. sněmovny.

Zamítnuty byly iniciativním výborem návrhy:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

707. Návrh posl. Kreibicha, Bolena a soudr. na vyšetření t. zv. aféry Eislerovy vyšetřovacím výborem poslanecké sněmovny.

708. Návrh posl. Tomáška, dr Wintera, dr Dérera, Hampla a soudr. na vyšetření aféry Cyrila Koburka a věcí s ní souvisejících.

Předseda: Výboru imunitnímu přikazuji:

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Přípis okr. soudu v Prostějově ze dne 30. listopadu 1926, č. T VI 457/26, kterým se odvolává žádost téhož soudu ze dne 14. června 1926 za souhlas s trest. stíháním posl. Vrtaníka pro přestupek podle §u 3 zákona z 15. listopadu 1867, č. 135 ř. z. (č. J 209/1-II presid. sdělení 36. schůze).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání pořadu schůze.

Budeme pokračovati v započaté sloučené rozpravě o prvých dvou odstavcích pořadu, to jest:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 700) zákona, kterým se mění zákon ze dne 3. dubna 1925, č. 53 Sb. z. a n., o dávkách za úřední úkony ve věcech správních a prodlužuje jeho platnost (tisk 756).

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 704) zákona, kterým se pozměňuje zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 268 Sb. z. a n., o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost (tisk 757).

K rozpravě jsou přihlášeni ještě tito řečníci: na straně "proti" pp. posl. Dietl, Krebs, dr Rosche, na straně "pro" pp. posl. Pechman a dr Matoušek.

Dávám slovo prvnímu zapsanému řečníku, panu posl. Dietlovi.

Posl. Dietl (německy): Slavná sněmovno! Po čtvrté zaměstnává se Národní shromáždění od doby, co trvá republika, zákon m o daň z obratu, nikdy s nadšením, nikdy se zvláštním elánem. Všichni referenti, kteří se zastávali dosud tohoto zákona, projevili obavy a prohlásili, že pouze tíseň státu je nutí, aby se zastávali tohoto zákona zde ve sněmovně. Prvním referentem byl pan dr Engliš. Pan dr Engliš uvedl svého času k odůvodnění tohoto zákona: Ve svých stěžejních zásadách opírá se tento zákon o obdobnou daň zavedenou v Německu roku 1916. Daň z převodu statků, tak jak jest v Německu v platnosti a jak tímto zákonem také u nás byla zavedena, připravuje se také v Anglii a v Rakousku a pravděpodobně uplatní se také v jiných státech, které se válkou octly v těžké finanční krisi." Tak praví dr Engliš ve svých úvodních větách a zmiňuje se pak v kritice této daně o jejích účincích. Uvádí: "Základní myšlenka takovéto daně jest dnes táž, jaká byla vždy a všude, kde podobna daň byla zavedena, totiž tíseň státních financí. Stát má na jedné straně napravovati škody válkou vzešlé, hraditi náklady válečné, podnikati investice, umožniti amortisaci válečných dluhů. provésti zaopatření invalidů atd. Stát jest však také nucen hraditi normální vydán, a to v nepoměrně vyšších obnosech než v době předválečné, neboť znehodnocením měny zvýšily se podstatně hospodářské číslice příjmu, výtěžku i cen." Tak odůvodňuje tedy pan dr Engliš nezbytné zavedení této daně tísní doléhající na stát a praví pak dále o účincích jejích: "Jest to vlastně věci vnější formy, že se tato daň vyměřuje a vybírá při převodu statků z ruky do ruky, že plátcem jejím jest podnikatel, neboť nositelem jejím nebude na konec nikdo jiný než spotřebitel." To prohlašuje tehdy pan dr Engliš již jako první referent a skutečně k tomu tak došlo. Zavedení daně mělo v zápětí novou drahotní vlnu, ceny vystoupily do nekonečna za spoluúčinnosti tohoto zákona a jsme dnes daleko vzdáleni pouhého pomyšlení, že bychom dospěli ke snížení cen. "S finančně-politického stanoviska," míní dr Engliš, "budiž zdůrazněno, že podobná daň jest vůbec možná jen za takových okolností, ve kterých dnes žijeme, poněvadž všechny ceny kolísají a obyvatelstvo tak si zvyklo na stálé změny cenové, že lze míti za to, že přijme i zvýšení cen, způsobené touto daní, bez zvláštního odporu. Z hospodářských důvodů zamýšlí se také jen přechodné zavedení této nové daně." To prohlásil tehdy r. 1919 v revolučním Národním shromáždění pan dr Engliš. Projevil tehdy mínění, že se zavádí tato daň jen přechodně. Již dvakráte měnili jsme tento zákon, prodloužili jsme jej, jednou jsme se s ním obírali, abychom daň zvýšili. Původně daň stanovena byla sazbou jednoprocentní, tíseň státu a státních financí přiměla však vládu, aby předložila sněmovně zvýšení této daně, tehdy byla sazba zvýšena na 2%. R. 1923 prodloužili jsme tento zákon na tři léta a dnes máme opětně dáti souhlas k jeho prodloužení na další tři léta. Ačkoliv se mluví o konsolidaci státu a státních financí, v není ani stopy, že by docházelo ke zlevnění, že by hrozné účinky této daně aspoň částečně se omezovaly, není stopy po nějaké úlevě, ačkoli ve všech kruzích a ve všech částech obyvatelstva vzrůstá den ke dni odpor proti této dani, není hospodářské organisace, není korporace, jež by se nezabývala účinky této daně, ba není také žádné politické strany v této sněmovně, jež by venku mezi obyvatelstvem nevystupovala s veškerou pádností proti této dani, ji nezatracovala a ji neodsuzovala, nelze nalézti žádného obhájce této daně. Avšak nátlak, který zde zavládl, nutí vás zcela jednoduše k tomu, abyste s touto daní souhlasili a opětně ji na tři roky prodloužili. Zažili jsme přece tenkráte, když byl přidělen referát o této dani, věc zcela pozoruhodnou. Za referenta byl svého času ustanoven rozpočtovým výborem pan kol. Pekárek. Nalezl patrně vlas v polévce, neboť vzdal se referátu a v poslední chvíli musil pak zaskočiti pan kol. dr Králíka obhajovati tento zákon ve sněmovně.

Uvedu několik vět, jež pronesl tehdejší referent ve své zprávě. Praví: "Již revoluční Národní shromáždění uvědomovalo si plně závažné vady této daně. Proti zvláštním daním spotřebním, které postihují určitý obor spotřeby, jest sice tato daň sociálně spravedlivější" - také názor! - "poněvadž postihuje dokonce intensivněji veškerou spotřebu i luxusní. Všeobecnou její vadou však jest, že postihuje silněji ony výrobky, které od prvovýroby až ke spotřebě projdou větším počtem provozoven, než jak tomu jest u jiných výrobků. Intensita daně postupuje tedy ruku v ruce se specialisací práce a jest tudíž brzdicím živlem v tomto směru. Daň z obratu jest konec konců myšlena jako daň, kterouž má nésti spotřebitel a předpokládá se tudíž všeobecné její přesunováni." Referent dospívá tedy také k úsudku, že tato daň sama znamená na konec zatížení spotřeby, že postihuje v poslední řadě spotřebitele, že každý se snaží přesunouti tuto daň na posledního odběratele, na poslední ruku, která jest obětí a musí daň celou nésti. Praví dále: "Daň z obratu patří k daním, které postihují výrobek, dříve než je dokončen, a jest tudíž trvalou složkou výrobních nákladů a trvalým činitelem konkurenčním bez ohledu, zda výroba zůstává v zemi či vyváží se do ciziny."

Včera mluvil zde jako poslední řečník p. dr Samek. Jest to jeden z pánů přináležejících většině, kteří vystoupili na tuto tribunu, aby zaujali stanovisko k tomuto zákonu. Nevystoupil, aby daň obhaj oval anebo snad aby prohlásil, že jeho strana jest v plném rozsahu pro tuto daň, nýbrž vkročil na tribunu rovněž jen, aby kritisoval a vyslovil přání, aby se přece přistoupilo k úlevám při této dani. Myslí, že by se nemusilo čekati tři roky, na něž jest tento zákon omezen, nýbrž že by bylo lze průběhem doby, pocítí-li se účinek berní reformy, ukáže-li se vůbec zlepšení našich státních financí, přikročiti ihned ke zrušení daně. Myslím, že pan dr Samek má ještě jiné forum než řečnickou tribunu ve sněmovně, kde by mohl svoje přání a své názory mnohem účinněji přednésti, a jest přece jedním z těch, kteří by také měli možnost vykonati rozhodný vliv na úpravu daně z obratu. Avšak, činíme-li zlepšovací návrhy, navrhujeme-li snížení daně anebo jen úlevy, ani nenapadne p. dr Samkovi a jeho straně, použíti takovéto příležitosti, hlasovati s námi a tím způsobiti, aby došlo skutečně k úlevě při této dani, nýbrž naopak naše návrhy bývají vždy důsledně přehlasovány.

Takováto řeč slouží přece vlastně jen k tomu, aby se jí použilo navenek jako účinné agitační látky, jak se to vůbec zde ve sněmovně stalo zvykem, že se totiž činí pokusy, aby bylo lze oposičně vedenými řečmi obstáti navenek před voliči.

V úvodních větách k této dani praví se dále: Ze státního rozpočtu pro rok 1927 vysvítá, že právě tato skupina dávek jest největší v rámci všech státních daní a dávek, že zahrnuje v sobě 37 % všech těchto daní a dávek. Myslím, že asi drastičtěji nemůže býti pronesena kritika, než jak se to v této větě děje. Ač jest známo, že účinek této daně jest tak hrozný a tísnivý, máme dnes opět dáti k tomu souhlas, aby byl zákon prodloužen na další tři léta. Čím skrovnější jest důchod, tím větší jest podíl na výdajích za nutné životní potřeby, nelze tudíž mluviti o progresivní dani, jak se rádo tvrdí, poněvadž přece progrese nedochází výrazu a postihuje méně zámožnou domácnost daleko tíživěji a tvrději nežli domácnost boháčů.

V Německu musí býti tato daň zakalkulována do ceny, nesmí býti zvláště počítána. Jest to výslovně zakázáno. U nás však stalo se zvykem - ačkoli také původně bylo úmyslem netrpěti, aby se zvlášť čítala daň z obratu zvlášť přirážeti k účtům daň z obratu, čímž přirozeně daň teprve v poslední ruce projeví úplně své účinky, v drobném obchodu, při po travinách, při předmětech nutné potřeby, kde není obvyklo vystavovati účet a potvrzovati zaplacení účtem. Tam teprve provádí se zakalkulování daně, teprve tam projevuje se daň v ceně. Přirozeně nelze mnohdy přenésti daň v celém jejím rozsahu, v četných případech však bývá tato přenášena ještě vyšší částkou. než jakou skutečně má býti zapravena. Totéž shledáváme při systému přirážek k fakturám. Ačkoliv se daň ve faktuře zvlášť účtuje a tedy plně vybírá, dovede celá řada zdatných podnikatelů i s tím ještě zvlášť obchodovati a z toho těžiti, čímž jejich zisk se ještě zvyšuje. Bylo by tudíž nutno postarati se, aby daň skutečně nesměla býti zvlášť do účtu zařazována, nýbrž aby byla do ceny zakalkulována a v ceně samé se projevovala. Spotřeba předmětů nutné potřeby nestoupá nijak poměrně s důchodem a zatěžuje tudíž spotřební daň a zejména daň z obratu majetné třídy méně než nemajetné. Projevuje účinek, jak jsem již řekl, nikoli progresivní, nýbrž zatěžuje naopak chudého silněji než bohatého.

Žijeme nyní opět jednou v těžké, kruté krisi. Pan dr Samek ve své řeči také na to narážel, že náš vývoz, naše hospodářství rovněž jest daněmi velmi ohrožováno a tísněno, což je částečně také příčinou krise. Avšak ačkoliv toto poznání proniklo již do dalekých kruhů, nevidíme přece žádné známky, že by se na to pomýšlelo, zjednati zde úlevu.

Automobilový král Henry Ford napsal knihu a doporučoval bych obhájcům této daně, aby si knihu tu poněkud zevrubněji pročetli. Praví: "Náš recept pro těžké časy záleží ve snížení cen a ve zvýšení mezd." Něco, co jsme zde nikdy nemohli slyšeti od našich podnikatelů, nýbrž vždy jen pravý opak. Naši podnikatelé budovali vždy svou konkurenční schopnost na nižších mzdách, pokoušeli se vždy touto cestou zvýšiti svoji konkurenční schopnost. Ford praví dále: "Obchodní deprese léčí se pozvednutím kupní síly a reservoirem sil pro kupní sílu jsou mzdy." Pokračuje tedy ve své myšlence logicky a prohlašuje dále: "Nemůže býti skutečného rozkvětu, dokud ten, kdo vyrábí předmět všeobecné potřeby, nemůže si také sám ho koupiti. Oklestí-li se mzdy, oklestí se počet vlastních odběratelů. Považujeme proto za dobrý obchod, zvyšujeme-li stále mzdy, nikoli však snižujeme-li je. Nám záleží na množství odběratelů." Tak mluví moderní podnikatel, a chceme-li účinně krisi potírati, bylo by prvním prostředkem k tomu povznésti domácí spotřebu. Musili bychom posíliti kupní sílu obyvatelstva státu, musili bychom umožniti mu, aby mohlo skutečně různé předměty odbírati, předměty spotřební nakupovati. Avšak v tomto směru nevidíme nijakých opatření, v tomto směru pozorujeme, že vše zůstává na témže bodě, ba naopak, mzdy mají býti ještě sníženy a zkráceny, kupní síla obyvatelstva stále se zeslabuje částečnou zaměstnaností, nezaměstnaností a jinými různými okolnostmi.

Velectění pánové! Zda jest to cesta, po které lze vyváznouti z krise, jest jiná otázka. Zda bude nám lze zvýšiti spotřebu širokých vrstev v dobách krise, to je právě problémem a připomínám vám následující: Když svého času projevovala deflace své zhoubné účinky, když podniky zastavily svůj provoz, když všude jevilo se mrtvé ticho a zhroucení, předstoupila vláda s projevem a programem před sněmovnu, s devisou: "Snížení cen". Bylo to v říjnu r. 1923, nemýlím-li se. Avšak hned nato, v prosinci, vyžádala si vláda od sněmovny prodloužení zákona o dani z obratu. V krátkosti opustila svůj program, neučinila vůbec ničeho, aby sestupnou linii cen nějak stabilisovala a v ní pokračovala, naopak v krátké době začaly ceny opět stoupati a všechna jednání, zejména však zvýšení cel, přispěla k tomu, že skutečně snižování cen úplně ustalo, že jsme se opětně octli v drahotní vlně, která se v každé domácnosti projevuje způsobem zcela mimořádným.

Zkoumáme-li svůj berní systém vůbec, vidíme, že vybíráme 78% na nepřímých daních a 22% na daních přímých. Jestliže tudíž jest domácnost zatížena nepřímými daněmi do 78%, a jsou-li majetné třídy zatíženy přímými daněmi jen do 22%, projevuje se v tomto případě s veškerou zřejmostí systém, jaký zde vládne a v jakém má býti zde pokračováno. Jaké pak jsou skutečné mzdy u nás? Béřeme-li za základ skutečné mzdy v Anglii číslici 100, činí tato u nás v Československu 55, tudíž sotva více než polovici, a jest úplně jasno, že pak kupní síla širokých vrstev obyvatelstva není obzvláště velká. Musili bychom tudíž také o to se starati, co doporučuje Henry Ford ve své knize, aby mzdy stoupaly a tím aby stoupala kupní síla, čímž by výroba dosáhla lepšího odbytu.

Vidíme, že většina pro zákon již tu jest, že se již sešla, a shledáváme mezi těmi, kteří budou dnes hlasovati pro daň z obratu, také některé, kteří třikrát, kdykoliv právě měli příležitost, zaujali zcela jiné stanovisko. Pan kol. Windirsch promluvil dne 19. prosince 1923 k zákonu o dani obratové a shrnul stanovisko svého klubu v těchto slovech: "Naše stanovisko k tomuto návrhu nemůže býti arciť jiné, než že budeme hlasovati proti tomuto zákonu, poněvadž způsobí příšerné zatížení veškeré spotřeby." Řečník křesťansko-sociální strany posl. Bobek v témž zasedání prohlásil: "Již při poradě o rozpočtu r. 1921 mohl jsem zjistiti, že jste se ponenáhlu odchýlili od přirozeného berního systému, jehož středem jsou nutně přímé daně a zde opět daň z příjmu, a že jste na místo něho dospěli k bernímu systému, při kterém tvoří spotřební daně a mezi spotřebními daněmi daň z obratu základní pilíř daňových příjmů. Takovýto berní systém, při kterém vykonávají přímé daně pouze úkon daní doplňovacích, jest neudržitelný, zvláště tehdy, ujasníme-li si, s jakou silou takovýto berní systém vyhání ceny do výše." Praví pak dále: "Pokud se pak předlohy samé týče, bylo by v prvé řadě co nejrozhodněji odmítnouti poznámku obsaženou v důvodové zprávě, že široká veřejnost nepociťuje daň z obratu jako příliš tísnivou, neboť žádná daň neprojevila co do utváření cen všech předmětů nutné potřeby tak zhoubné účinky jako tato." Slovy nejostřejší kritiky zaujali proti v této dani stanovisko řečníci Svazu zemědělců a křesťanských sociálů, a ačkoliv se nic nezměnilo na tomto systému, ačkoli nestal se sociálně spravedlivějším, ačkoliv nenastoupila celkem ani nejmenší úleva, budou dnes tyto strany, které tehdy tento zákon od prvopočátku zatracovaly, proň hlasovati. Zda budou jim za tento dar k vánocům přinášeny vděčni němečtí sedláci, němečtí živnostníci a němečtí křesťansko-sociální dělníci, jest jiná otázka. Jest příznačno, že daň z obratu jest vždy vánočním dárkem pro spotřebitele, že se vždy k vánocům podává s vládního stolu spotřebitelskému obyvatelstvu zvláštní dar ve formě této daně z obratu. Poněvadž daň skrývá v sobě stejné tvrdosti, poněvadž není poskytnuto při ní žádné úlevy, shledali jsme záhodným, podati několik pozměňovacích návrhů. Chceme navrhnouti, aby byla daň snížena na 1%, chceme vám také poskytnouti příležitost, abyste zpytovali své sociální svědomí, a chceme opatřiti úlevu v tom směru, abyste aspoň méně zámožným domácnostem, jako jest tomu v Německu, povolili zpětnou náhradu daně. V okolních státech všude dějí se pokusy omeziti tuto daň. Německo, jež bylo tak strašně těžce poškozeno, snížilo daň z obratu, poněvadž každý cítil, že daní z obratu nelze povznésti soutěživost průmyslu, že nemůže tento opanovati světový trh. Proto byla tam tato tísnivá daň zrušena, v Polsku byly zjednány úlevy, rovněž i v Maďarsku, dokonce v Turecku mluví se dnes o tom, že toto zatížení v dnešní formě nelze ponechati v platnosti, nýbrž že dlužno zákon zlepšiti, že dlužno i tam úlevy zjednati. Pouze my setrváváme ztrnule při této zásadě, pouze u nás se říká: "Daň z obratu jest základním pilířem našeho finančního systému, nelze se jí zříci." Pochopíte, slavná sněmovno, že my podle svého celého:stanoviska nemůžeme a nebudeme pro tuto daň hlasovati, že jsme proti ní a že vás prosíme, abyste přijali pozměňovací návrhy, které by přinesly úlevu, aby tak výraz byl daň pravému smýšlení sněmovny. Všechny strany jsou ve své podstatě proti této dani, při všech svých řečech, při těch berních demonstracích, jež uspořádaly, hrála daň z obratu rozhodující úlohu. Dnes máte příležitost napraviti to, co jste tehdy kritisovali a svým voličům slibovali, dnes můžete svému slovu dostáti a učiniti daň snesitelnou, snížiti ji a postupně tuto tíživou daň úplně odstraniti. (Potlesk poslanců něm. soc. demokratické strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Pechman. Uděluji mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP