Čtvrtek 9. prosince 1926

Předseda (zvoní): Podle předloženého výpisu ze stenografického protokolu užil pan kol. Kreibich, mluvě o neodvislosti soudcovské, urážlivých, slušnost a mrav urážejících výroků.

Volám za tyto výroky pana posl. Kreibicha k pořádku, právě tak jako za ostatní výroky o uličnictví a podobné, mravy urážející výroky.

Byl mně podán formální návrh pp. posl. Koudelky, Kříže a soudr., aby byla věc vrácena výboru imunitnímu.

Dávám slovo zpravodaji panu posl. dr Hallovi k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Halla: Imunitný výbor vychádza so stanoviska, že § 51 jedn. poriadku slúžiť má k tomu, aby urážka zo strany poslanca, spáchaná na pôde parlamentnej na poslancovi inom, nezostala bez satisfakcie, keď ani pred súdom ani iným fórom nie je stíhateľná. Je isté, že keby pán posl. Kreibich nebol poslancom alebo svoje výroky vykonal inde a nie na pôde parlamentnej a minister dr Hodža žiadal by za jeho trestné stíhanie, súd by kvalifikoval výroky posl. Kreibicha za ťažkú urážku a satisfakciu by mu neodoprel. Imunitný výbor v nedostatku merítka posudzovať musí konkrétné prípady podľa analogie práva trestného a právo trestné by ani posl. Hlinkovi zadosťučinenie neodiprelo.

Ako zpravodaj na politické vývody pána posl. Kreibicha reagovať nemôžem a preto navrhujem slávnej snemovni, aby prijala návrh imunitného výboru na udelenie dôtky posl. Kreibichovi. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasová ní. Nejprve dám hlasovati o formálním návrhu pp. posl. Koudelky a soudr. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Návrh posl. Koudelky, Kříže a soudr. o imunitní věci posl. Kreibicha:

Navrhujeme, aby věc byla vrácena výboru, aby vyslechl obviněného, nastupuje-li důkaz pravdy, a aby případně jím nabídnuté důkazy byly provedeny a pak teprve o věci byla podána plénu sněmovny zpráva.

Předseda: Byl jsem požádán, abych při hlasováni o návrhu pp. posl. Koudelky a soudr. dal sečísti hlasy.

Vyhovím tomuto přání a prosím pp. zapisovatele posl. Chalupníka, Ježka a dr Petersilku, aby spolu s tajemníkem sněmovny a jeho zástupci provedli sčítání hlasů, a to p. posl. Chalupník v úseku prvém a druhém, p. posl. Ježek v úseku třetím a čtvrtém a p. posl. dr Petersilka v úseku pátém a šestém a na presidiální tribuně. (Poslanci čsl. strany nár. socialistické opouštějí zasedací síň.)

Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. Koudelky, Kříže a druhů, aby věc byla vrácena imunitnímu výboru, nechť zdvihne ruku. (Děje se.)

(Po sečtení hlasů:)

Pro formální návrh p. posl. Koudelky vyslovilo se 100 hlasů, proti 131 hlas. Návrh je tedy zamítnut. (Posl. Bolen: To je slabá satisfakce! - Různě výkřiky. - Poslanci čsl. soc. dem. strany dělnické odcházejí ze zasedací síně.) Prosím o klid.

Nyní rozhodneme o návrhu p. zpravodaje.

Kdo souhlasí s prve odůvodněným návrhem p. zpravodaje, aby důtka vyslovena byla, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím poslanecká sněmovna se rozhodl a vysloviti p. posl. Kreibichovi důtku a vyřízen je odst. 6 pořadu. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

7. Zpráva výboru imunitního o žádosti ministra dr Engliše, aby byla udělena důtka posl. Hackenbergovi a Pohlovi podle §u 51 jedn. ř.

Zpravodajem výboru imunitního pro ústní zprávu podle §u 51 jedn. řádu jest p. posl. dr Daněk.

Uděluji mu slovo ke zprávě jednacím řádem předepsané.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Pan ministr dr Engliš podal předsednictvu posl. sněmovny žádost, aby proti pp. posl. Hackenbergovi a Pohlovi bylo postupováno ve smyslu §u 51 jedn. řádu, poněvadž během rozpočtové debaty p. posl. Pohl, když mluvil posl. Hackenberg, nazval ministra dr Engliše koupeným vědátorem, načež také posl. Hackenberg prohlásil, že je téhož názoru, totiž že ministr dr Engliš je koupeným vědátorem. A dále tvrdil, že týž, to jest dr Engliš, dal se zneužíti vládou.

Těmito výroky se cítí pan ministr dr Engliš uražen.

Imunitní výbor jednal o této žádosti a uznal pp. posl. Hackenberga a Pohla vinnými urážkami ministra dr Engliše, poněvadž v těchto výrocích spatřuje i po stránce subjektivní i objektivní urážku ve smyslu §u 51 jedn. řádu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Podle §u 51 jedn. řádu má sněmovna, vyslechnuvši zpravodaje, slyšeti také uraženého a provinilého a poté má se usnésti bez další rozpravy prostým hlasováním, zda se důtka vyslovuje.

Nejprve navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta pro řečníky byla stanovena 15 minutami. (Námitky nebyly.) Námitek není, lhůta je schválena.

Je nám tedy slyšeti po p. zpravodaji nejprve uraženého, a to pana ministra dr Engliše.

Pan ministr dr Engliš oznámil mně, že se vzdává v tomto případě slova. Dávám slovo obviněným, a to na prvním místě p. posl. Pohlovi.

Posl. Pohl (německy): Slavná sněmovno! Především vznesl bych formální námitku proti projednávání této věci. Na žádost pana ministra financí se od vás žádá, abyste mně a mému klubovnímu kolegovi Hackenbergovi udělili důtku. Při projednávání v imunitním výboru byl však porušen jednací řád. Jménem svého klubu protestuji proti porušení jednacího řádu imunitním výborem a budeme proto navrhovati, aby věc byla vrácena výboru. Pan zpravodaj prohlásil ve výboru, že 48tihodinová lhůta, stanovená v §u 51, daná výboru, počíná běžeti od chvíle, kdy předseda výboru byl uvědoměn předsedou sněmovny o žádosti.

Oznamuji zde, že předseda výboru Votruba rozeslal dne 30. listopadu členům imunitního výboru telegramy, které byly dány na poštu v Praze ve 12.30 hod., jimiž byla svolána schůze imunitního výboru na den 2. prosince ve 3 hod. odpoledne. Pan předseda výboru musil tedy již dávno před půl jednou, před odevzdáním telegramů, míti vědomost o žádosti pana předsedy sněmovny. Jinak nebyl by mohl uvésti v telegramu jako denní pořad: "Imunitní záležitost dr Engliše kontra Hackenberg, Pohl atd." Konstatuji, že v době, kdy imunitní výbor rozhodl o žádosti pana ministra financí, 48tihodinová lhůta již uplynula, že nebylo dbáno pochybností, které přednesli v tomto výboru naši zástupci, a že tedy máte v úmyslu uděliti důtku, i když při tom musíte porušiti jednací řád. Nelze se co diviti, pánové, porušili jste již jednací řád ve vážnějších případech, proč byste jej tedy neměli porušiti na přání a žádost pana ministra financí dr Engliše?

Zamítnete-li návrh, aby věc byla vrácena výboru, aby přezkoumal, zda lhůta daná jednacím řádem byla překročena či nikoliv - i to je myslitelné při vaší mentalitě - prohlásil bych k věci jen zcela krátce toto:

Stojím zde jako obžalovaný. Nechci se tím chlubiti a honositi, že za celých šest let imunitní výbor se mou osobou vůbec nemusil zabývati, nemluvím také pro osvobození nebo polehčující okolnosti, chci tím jen podati důkaz, že jsem vždy i v nejpříkřejším politickém boji dovedl rozlišovati osobní čest od věci. Divím se, že se při zvolání, které jsem zde učinil, které je čistě politického rázu a vyplynulo jen z politické souvislosti, jak ještě dále dovodím, používá §u 51 jedn. řádu. Je pravda, že jsem tento výkřik učinil při části řeči mého klubovního kolegy Hackenberga, když ostře kritisoval reakční postup finančního politika a ministra financí Engliše.

Svého výkřiku neodvolám. Než musím konstatovati, že jsem slovem "koupený" nechtěl a nemohl vyjádřiti - vyplývá to z celé souvislosti - že ministr financí Engliš byl jako vědátor přímo koupen, což by se rovnalo osobnímu podplacení nebo obohacení. (Výkřiky posl. Kreibicha.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Pohl (pokračuje): Takový úmysl jsem neprojevil, a to konstatuji. Nic více a nic méně. Svým zvoláním chtěl jsem vyjádřiti ostrou kritiku vývoje někdejšího pokrokové a sociálně smýšlejícího finančního vědátora a národního hospodáře, prof. dr Engliše v posledních letech. Pamatuji se, že když se r. 1921 mluvilo o socialisaci a universitní profesoři byli slyšeni o socialisaci, pan prof. Engliš byl z německých a českých vědátorů v Československé republice jediný, který se vyslovil pro jakousi socialisaci dolů ve státě a ve své serii článků, psaných do "Lidových Novin" dne 4. a 11. září 1921 to nezakrytě přiznává a prohlašuje na př., že neomezené soukromé podnikatelství, soukromé vlastnictví, svobodné smlouvy a volná soutěž nezajišťují jeho požadavky, které vytyčuje, že proto musejí býti odstraněny. Tenkráte prohlásil dále v této serii článků, že čistý zisk majetníků dolů měl by se zhodnotiti dvojím způsobem: jedna část musí připadnouti horníkům a zaměstnancům na sociální účely, druhá část vyvlastněním ve formě progresivního zdanění horního důchodu, až do vyvlastnění, musí býti postátněna. To byl pan ministr financí z r. 1921, a ministerský rada inž. Jindřich Fleischner z ministerstva veř. prací, zatím zemřelý, ve své brožuře "Zpráva o činnosti socialisačního výboru uhelné rady československé" pochvalně zdůraznil stanovisko pana prof. Engliše jako jediného zástupce vědy. Tím více musilo překvapiti, že nedlouho po tomto veřejně prohlášeném stanovisku pan prof. Engliš byl zvolen do správní rady Důlní a hutní společnosti, tedy největší uhelné společnosti v Československé republice, a ke všeobecnému překvapení tuto volbu také přijal.

Ve své řeči ke státnímu rozpočtu pro rok 1923, tedy v době, kdy pan prof. Engliš byl ještě poslancem, kritisoval jsem toto chování a tento převrat pana prof. Engliše co nejostřeji, aniž pan prof. Engliš byl tehdy zvláště citlivý a jako poslanec sem přišel a se mnou se vypořádal. Dnes používá pohodlnějšího způsobu, aby žádal důtku, poněvadž ví, že má bezpečnou většinu. Mohu-li použíti slova "koupený" v nějaké souvislosti, pak jen s tím, že pan prof. Engliš tím, že byl povolán na místo správního rady největší a nejbohatší uhelné společnosti Československé republiky a také ještě jiných průmyslových podniků republiky, zpronevěřil se zásadám a ideám, které hájil.

Porovnáme-li tehdejší stanovisko pana prof. Engliše k soukromo-kapitalistickému podnikatelství s daňovým návrhem a s důvodovou zprávou, podanou zákonodárným sborům, jejichž pisatelem a iniciátorem je pan ministr financí dr Engliš a jimiž se táhne jako červená nit tendence ulehčiti soukromo-kapitalistickému podnikatelství na účet širokých vrstev lidu, pozorujeme-li převrat v ideách učeného člověka v době 31/2 roku a máme-li při tom na mysli, že se tento i převrat vlastně časově shoduje s povoláním za správního radu soukromo-kapitalistického uhelného podniku, pak máme jistě dosti příčiny k nejostřejší kritice, kterou jsem chtěl vyjádřiti svým zvoláním.

A na konec ještě jednu věc. Užil-li jsem slova "koupený", řekl jsem to ještě také z jiného důvodu: Pan ministr financí má ve vládě ještě také jinou funkci, pročež jsme oprávněni ho nejostřeji napadnouti, že od svého dřívějšího přesvědčení upustil. Pan ministr financí profesor dr Engliš má za úkol v této reakční, dělnictvu nepřátelské vládě vědecky odůvodniti záměry daňového fisku, nepřátelské dělnictvu a lidu. Na této skutečnosti důtkou nic nezměníte. Přijmu ji s respektem, který náleží těmto politickým poměrům a této většině. (Souhlas a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému obviněnému, panu posl. Hackenbergovi.

Posl. Hackenberg (německy): Dámy a pánové! Podle vývodů pana zpravodaje imunitního výboru jsem vinen v této věci vlastně jen vzdálenou spoluvinou na činu, jehož se dopustil kol. Pohl svým zvoláním. Kol. Pohl vylíčil ovšem věci trochu jinak a podle jeho vývodů byl bych také původcem této episody, která se zde ve sněmovně přihodila před osmi dny, poněvadž jsem činil odpovědným za reakční chování většiny této sněmovny především mluvčího této většiny, totiž pana ministra financí.

Použil-li jsem nyní svého práva přihlásiti se ke slovu, neučinil jsem tak v úmyslu, hájiti se zde, a také ne proto, že bych doufal, že se mi podaří, že svými vývody dosáhnu jiného rozhodnutí většiny této sněmovny. S tím se již počítalo při podání návrhu.

Prosím tedy: V pondělí, když se zahájila povšechná rozprava o státním rozpočtu pro rok 1927, učinil jsem projev, který přiměl pana ministra financí, dr Engliše, aby proti nám zakročil se žádostí podle §u 51 jedn. řádu. A v sobotu, tedy o celý týden později, když již byla zajištěna většina pro státní rozpočet, byla vznesena, respektive podána ve sněmovně žádost, aby bylo zahájeno řízení. Většina jest tedy zajištěna a mohl bych říkati, co bych chtěl, jest úplně vyloučeno, že by se na jejím rozhodnutí něco změnilo. Ani mě tedy nenapadne hájiti se, neboť důvod, proč jsem se přihlásil ke slovu, záleží jedině v tom, že chci vysvětliti a odůvodniti, jak došlo k výpadu proti panu ministrovi financí.

Byl jsem nucen učiniti tehdy výjimku z pravidla: při svých vývodech nezabývám se obyčejně osobami, nýbrž jsem zvyklý zabývati se soustavou a byl bych to také učinil, kritisuje státní rozpočet pro rok 1927. Jestliže jsem upustil od tohoto pravidla a většinu svých vývodů o státním rozpočtu pro rok 1927 jsem věnoval panu ministrovi financí Englišovi osobně, mělo to jistou příčinu. Projevil jsem své překvapení a zklamání nad ministrem financí dr Englišem jako osobou. Zdůraznil jsem, čím dr Engliš dříve byl a čím je dr Engliš dnes. A kol. Kreibich použil této části mých vývodů v rozpočtovém výboru a v povšechné rozpravě mluvil přede mnou o tom, že se diví, jak se mohou najíti lidé, kteří objevili u ministra financí dr Engliše sociální žílu. A v polemice proti kol. Kreibichovi připomněl jsem dr Englišovi tuto jeho lepší minulost a projevil jsem své překvapení, že se člověk takové minulosti může propůjčiti za nástroj reakční většiny. Takový byl smysl mé řeči. A do toho padl výkřik kol. Pohla "o koupených vědcích". Ani mě nenapadlo, když jsem souhlasil s výkřikem kol. Pohla, říci, že dr Engliš byl koupen, zaplacen. Něco takového jsem nechtěl tvrditi, poněvadž nemohu to ovšem dokázati. Nechtěl jsem tím říci nic jiného, než že vědátor Engliš, jehož jsme si dříve vážili také jako člověka sociálně smýšlejícího, dal se zneužíti touto většinou. Pročtete-li mé vývody, přijdete na to, že jsem zdůraznil, že dr Engliš není ministrem parlamentním, není příslušníkem žádné strany, nezastupuje v ministerstvu žádnou stranu, nýbrž dlužno ho pokládati za ministra úřednického, a že musí tím více překvapiti, že zde hlásá snahy většinových stran této sněmovny a snaží se je vědecky hájiti. Neboť pročtete-li si výklad pana ministra ke státnímu rozpočtu 1927, shledáte, s jakou vášnivostí a národohospodářským odůvodněním snaží se pan dr Engliš zjistiti, že jest třeba, aby výdaje na invalidy byly sníženy, že jest třeba, aby byla zrušena ochrana nájemníků - pryč s nuceným bytovým hospodářstvím - že se pan dr Engliš snaží vědecky přesvědčiti, že zavedení cel zvýšilo kupní sílu obyvatelstva (Výkřiky na levici.), že jest třeba odstraniti bezpráví, které záleží v tom, že podniky platí daně z příjmů za zaměstnance. A slyší-li člověk takováto odůvodnění od člověka dřívější pověsti pana dr Engliše, musí býti překvapen a takováto kritika není nic jiného, než projevem cítění, že tento člověk, zapomínaje na svou minulost, dává se zneužíti většinovými stranami této sněmovny. (Výkřiky posl. Kreibicha.) Jestliže nyní dr Engliš říká, že tomu tak není, že není mluvčím většiny, jestliže dr Engliš dále říká, že ho ani nenapadne jednati proti svému přesvědčení, nýbrž že to, co zde řekl a co napsal k odůvodnění reakčních činů většiny, jest jeho nejhlubším přesvědčením, litujeme změny, která se zde stala ve smýšlení tohoto muže, u něhož jsme dosud sociální žílu vždy aspoň tušili.

Neměl jsem tedy v úmyslu tímto svým myšlenkovým pochodem osobně zlehčiti dr Engliše, obviniti ho z úplatnosti, nýbrž chtěl jsem jedině uvésti, že se dr Engliš stal produktem poměrů tohoto státu. Jestliže to pokládáte za překročení oprávněné kritiky, obvyklé v politickém životě, a domníváte-li se, že jest třeba dáti mi za to důtku, prosím, učiňte to. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dříve než udělím slovo panu posl. Daňkovi jako zpravodaji, oznamuji, že byl podán formální návrh p. posl. Schäfera na vrácení věci výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Návrh posl. Schäfera:

Navrhuji, aby záležitost byla vrácena výboru imunitnímu ke zjištění, zda 48hodinova lhůta podle §u 51 jedn. řádu byla dodržena.

Předseda (zvoní): Uděluji slovo panu zpravodaji dr Daňkovi k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Pan posl. Pohl namítá, že věc nebyla v imunitním výboru projednána ve lhůtě 48 hodin, stanovené jednacím řádem, a že tudíž její pozdější projednávání odporuje jednacímu řádu. Tento názor není správný. Lhůta v §u 51 jedn. řádu naprosto není lhůtou promlčecí, neboť není v té příčině žádného ustanovení v jednacím řádě Je to pouze lhůta pořádková, jaké vyskytují se také v jiných ustanoveních jednacího řádu na př. v §§ 23, 35, 55 a jiných, a jichž promeškání nemá v zápětí, že by výbor... (Výkřiky komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr Daněk (pokračuje):

... po uplynutí lhůty nesměl o věci jednati, nýbrž má jen následek, že sněmovna může o věci jednati též beze zprávy výborové, jako na př. výslovně se ustanovuje v §§ 35 a 55 jedn. řádu. Konstatuji dále, že ministr dr Engliš nemůže ve smyslu jednacího řádu odpověděti. V důsledcích toho konstatuji pouze, že ministr dr Engliš byl pro socialisaci dolů ve formě syndikalismu a že tohoto svého názoru nezměnil. (Výkřiky komunistických poslanců: Ukazuje to daňová reforma!)

Předseda (zvoní): Budeme hlasovati, a to nejprve o návrhu na vrácení výboru, jejž podal p. posl. Schäfer.

Kdo s tímto prve přečteným návrhem p. posl. Schäfera souhlasí, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh p. posl. Schäfera je zamítnut.

Kdo nyní souhlasí s návrhem p. zpravodaje, aby sněmovna udělila jmenovaným poslancům důtku, jak navrhuje imunitní výbor, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím sněmovna usnesla se uděliti jmenovaným poslancům důtku.

Tím vyřídila 7. odstavec pořadu dnešního.

Přistoupíme k projednávání odstavce dalšího, jímž je:

8. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 700) zákona, kterým se mění zákon ze dne 3. dubna 1925, č. 53 Sb. z. a n., o dávkách za úřední úkony ve věcech správních a prodlužuje jeho platnost (tisk 756).

Zpravodajem je p. posl. dr J. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Černý: Slavná sněmovno! Zákonem č. 53 z r. 1925 byla vláda zmocněna, aby za úřední úkony ve věcech správních, které se dějí v podstatě v zájmu soukromém, pak za udělení oprávnění a poskytnutí výhod vybírala vedle kolkových poplatků zvláštní dávky a aby vydala za tím účelem dávkové řády pro jednotlivá odvětví správní.

Výnos těchto dávek má sloužiti ku částečnému krytí nákladů, které vzešly z výplaty odměn pro státní zaměstnance podle zákona č. 289 Sb. z. a n.

V roce 1925, vlastně za zbývající část t. r., vynesly tyto dávky 12,122.984 Kč a za rok 1926 vynesou přibližně asi 35,000.000 Kč. Platnost zmíněného zákona, jehož výnos byl určen ke krytí pouze přechodních odměn, byla omezena do konce roku 1926. Ježto však mezi v tím provedena byla definitivní úprava platů zaměstnaneckých, která přinesla značný vzrůst výdajů, nemůže vláda výnosů těchto dávek postrádati a proto předkládá osnovu zákona, kteráž další vybírání zmíněných dávek umožňuje. Vybírání dávek odůvodňuje se tím, že zdanění úředních úkonů ve správním řízení zůstává oproti systému soudních poplatků, který béře náležitý zřetel k různosti jednání, k ceně sporného majetku a pod., ve staré ztrnulé formě, fixování poplatků, kterouž kryje náklady správního řízení jen v míře nedostatečné. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Vzhledem k tomu žádá vláda, aby tento zmocňovací zákon prodloužen byl do konce roku 1930, poněvadž soudí, že do této doby bude Národním shromážděním projednán jednotný poplatkový zákon, do něhož mají býti dávky z úředního úkonu vtěleny.

Rozpočtový výbor usnesl se doporučiti sněmovně prodloužiti platnost zmíněného zákona pouze do konce r. 1929.

Kromě toho přijal rozpočtový výbor změnu v §u 9, nikoliv však změnu podstatnou, naopak spíše změnu, která má smysl dotčeného paragrafu vysvětliti.

Jako zpravodaj rozpočtového výboru navrhuji, aby vládní návrh přijat byl v tom smyslu a v tom znění, jak byl přijat výborem rozpočtovým. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP