Sobota 27. listopadu 1926

Posl. Slavíček: Slavná sněmovno! Projednáváme hospodářskou kapitolu státního rozpočtu, která byla na prvém místě programu národní koalice po provedených volbách r. 1925. Tehdejší ministerský předseda, také nynější pan ministerský předseda prohlásil, že v minulých letech věnovali jsme se nejprve řešení základních zákonů státních, otázkám politickým, více méně sociálně-politickým, a nyní, tedy po provedených volbách r. 1925, že se věnujeme otázkám hospodářským. Pro tyto otázky vytkla si národní koalice program, a když došlo k demisi vlády a ujala se úřednická vláda vedení, prohlásila, že nemíní ničeho na programu měniti a že bude postupovati podle dřívějších směrnic. Nynější vláda koaliční při nastolení svém prohlásila totéž a tak naše nezasvěcené kruhy občanské, kdyby chtěly věřiti na 100% prohlášení vládnímu, musily by nám říci: Tak proč jste tedy v oposici, když úřednická vláda prohlásila, že bude dělati totéž, co vláda národní koalice, ve které jste byli, a když tato vláda po úřednické chtěla nastoupiti jenom pokračováni v práci. Přece ovšem je tu podstatný rozdíl a my bychom chtěli ukázati na ty nejzákladnější důvody, které nás nutí k nesouhlasu s nynějším systémem ve směru hospodářském.

Pamatuji se, že jsme měli v národní koalici cíl, urovnati doma poměry tak, aby se v klidu hospodářsky mohl vyvinovati i průmysl i zemědělství, tedy přivoditi poměry, které by znamenaly určitou paritu, neboť máme ve státě asi polovinu občanů zaměstnaných zemědělstvím a skoro polovinu občanů, živících se průmyslem, obchodem a živnostmi, ovšem vedle kategorie úřednické, učitelské, státně-zaměstnanecké atd. Máme dojem tedy, že úmysl, dojíti v hospodářských základnách k určité paritě, pro hospodářský vývoj byl správný, a i pro budoucnost, budeme-li chtíti zjednati náležitě spravedlivou základnu hospodářskou, musíme se této these držeti dále.

Dále jsme měli, pokud se týče zemědělství, v programu provádění regulace, meliorace, pozemkové reformy, sestátniti lesy, zavésti mírná agrární cla a zdemokratisovati všechna zemědělská zařízení a organisace. V průmyslu jsme měli na programu řádné a výhodné pro náš obchod smlouvy se státy, menší zatížení výroby, specifikaci a racionalisaci ve výrobě.

Dalším krokem naším mělo býti přesné rozlišení práce produktivní a práce správní. Konečně v politickém směru jsme měli udržovati dobrý poměr s cizinou, posíliti a utvrditi doma demokracii a vyřešiti problém německý a slovenský.

Kdyby tedy vláda úřednická a nynější vláda chtěla pokračovati tak, jak prohlásila, ve starých šlépějích a úmyslech, všechny tyto věci by musela nyní řešiti a podle toho by také musilo vypadati sestavení státního rozpočtu pro r. 1927.

K těmto věcem chtěli jsme se dostati třemi směry. Především směrem hospodářským: zavésti mírná ochranná cla na výrobu zemědělskou, snížiti cla průmyslová a dostati se tak poněkud k paritě mezi zemědělstvím a průmyslem (Tak jest!), a na druhé straně měli jsme provésti reformu správy státní, reformu správy samosprávných svazků a konečně jsme měli dojíti k cíli řádnou daňovou reformou.

Jak viděti, pro hospodářský vývin našeho státu plán tento byl velmi široký a myslím, i velmi objektivní. A nyní mi zbývá poukázati na některé momenty, z nichž bude zjevno, řídí-li se nynější vláda a koalice těmito směrnicemi či nikoliv. Tedy hned u toho zemědělství. To, co v zemědělství v republice naší se provádí, to, co vidíme z rozpočtu pro ministerstvo zemědělství, je věc velká, pěkná a zasluhuje uznání. Jenom jednu ohromnou chybu má, že všechny ty výhody, všechna ta podpora v regulacích a melioracích, všechny ty subvence, všechno to nadlepšení při specielním chovu dobytka ať hovězího nebo vepřového, všechny subvence na opatření strojů, stavby atd. dostávají zemědělci velcí a střední a ten malý zemědělský stav, který vznikl po parcelaci a provádění pozemkové reformy, jest z toho úplně vyloučen. (Souhlas.) Zmínil-li jsem se o tom, že jsme měli v programu provésti demokracii u všech zařízení zemědělských, mělo to znamenati rozšířiti tuto blahodárnou činnost pro stav zemědělský také na ty široké masy našeho malozemědělského lidu. Chtěli jsme dojíti k tomu tím způsobem, že bychom zavedli povinná společenstva zemědělská, která by byla podkladem pro další instituce zemědělské, jako zemědělské rady, kterážto společenstva by potom rozhodovala o všech těch akcích, které se dnes podnikají. Nejsou malé. (Posl. Zeminová: Ale ne podle majetku, jak navrhoval svého času prof. Brdlík!) Vyslovili jsme svůj program pro tuto otázku.

S tímto úmyslem naším souhlasil také výslovně pan min. předseda Švehla a pamatuji se velice jasně na jeho obšírný výklad v tomto směru, který doplňoval úmysl náš pozemkovou reformou podchytiti hospodářsky aspoň 300.000 rodin venkovských, abychom znemožnili nepřirozený příliv venkovanů do stavu průmyslového, a vřele se vyslovil o nutnosti podpory těchto širokých mas zemědělských. Ze sestavení rozpočtu ministerstva zemědělství a pak z toho, že s otázkou povinných společenstev zemědělských nebylo vůbec hnuto, že zemědělské instituce jako zemědělská rada opírají se o spolky dobrovolné, někde uměle bez členů udržované, vidíme, že k tomuto plánu jsme se nepřiblížili ani na krok a přes to krásné, co pro zemědělský stav je děláno, musíme, žel, vysloviti naši velkou nespokojenost.

Bylo tomu tak i při otázce celní. Všem nám bylo jasno, že otázka zemědělských cel je otázka státně-hospodářská, neboť při sjednávání smluv obchodních s okolními státy mohla vláda naše, majíc cla zemědělská v rukou, minimálně činiti nátlak na státy, které chtěly k nám zemědělské produkty vyvážet, aby naopak od nás ve větším množství odebíraly produkty průmyslové. A jen obava před zdražením chleba těm nejmenším lidem, kterých jsme měli na začátku našeho státu 700.000 bez práce a bez zaměstnání, bránila nám, abychom vyslovili souhlas se zavedením t. zv. agrárních cel hned po našem státním vzkříšení. Je pravda, že zemědělci oprávněně volali po přiblížení se k paritě v této otázce, neboť my na ochranu průmyslové výroby a také proto, že naše průmyslové závody po válce musily se přetvořovati z válečné výroby na výrobu mírovou, a vzhledem k tomu pak, že jsme měli tak ohromný počet nezaměstnaných dělníků, zavedli jsme enormní cla. Je známo, že jsme u některých položek šli až 30kráte výše než v době předválečné. Je pravda, že naše výroba průmyslová byla drahá nejen pro venek, pro cizinu, ale také pro náš domácí konsum. A když zemědělec kupoval průmyslové výrobky pro svou potřebu draho, volal, aby jeho produkt buď byl drahý také, nebo aby produkt průmyslový byl levnější. Chtěl paritu. Věděli jsme, že nemůžeme zrušiti ochranná cla průmyslová proto, poněvadž jiné státy dělaly totéž, aby chránily aspoň některá odvětví průmyslové výroby zavedením vysokých cel, a proto jsme musili býti velmi opatrnými. Odsunovali jsme řešení této otázky z důvodů hospodářských, ne stranicko-politických, na dobu pozdější, abychom poskytli našemu průmyslu čas zakotviti a přizpůsobiti se světovým poměrům, abychom se pak snížením cel průmyslových dostali k paritě se zemědělským stavem všeobecným zlevňováním potřeb denního života. (Posl. Mikuláš: žádali jsme paritu v láci, nikoli v drahotě!) Počkej, pane kolego, i na to odpovím. Co bylo lehčí: počkat a vyřešit otázku nezaměstnaných - ze 700.000 jsme jich měli pouhých 30.000 - anebo zavésti vysoká cla agrární a každý měsíc počítati o desetitisíce nezaměstnaných dělníků více?

Pánové, vy jste udělali ohromnou chybu, ne proti nám, politické straně - to je vedlejší - ale udělali jste ohromnou chybu na hospodářském vývoji celostátním. Proč? Kdyby se bylo jednalo třebas jen na přechodnou dobu o výši vašich agrárních cel, nebylo by to tak zlé, ale vy jste vykupovali souhlas pro vaše agrární cla vysokými cly průmyslovými, a to je ten hřích, spáchaný na hospodářství našeho státu, prostě proto, poněvadž jste tímto způsobem nepřivodili ani o haléř snížení cen průmyslových produktů doma. Udrželi jste ohromně vysoká, enormní cla ochranná pro průmysl, který zpohodlněl a omezuje výrobu, a poněvadž při malé výrobě na domácím trhu hodně vydělá, nesnaží se dostati se na světovou úroveň. Tímto způsobem ztrácíme trhy, máme spousty nezaměstnaných, zeslabujeme kupní sílu celého národa, což jest dalším omezováním výroby a vzedmutím nezaměstnanosti. Se cly stala se chyba, veliká chyba a, páni, vy si na to vzpomenete, že nejprve budete tuto otázku platiti zvláštním zákonem o zvláštních poměrech pro nezaměstnané. Pravím: budete, poněvadž budete museti, neboť nebudete moci připustiti, aby se desetitisíce, snad dokonce statisíce lidí octlo úplně v hladu, bídě a zoufalství a aby rozmnožovali u nás rozvratné živly protistátní. Pravím: budete museti řešiti tuto otázku, (Výborně!) budete museti opravovati tuto věc, poněvadž to bude vyžadovati celostátní zájem. Přece věřím, že máte zájem o stát. Bude to třeba trvati déle, než bychom si přáli my, ale k tomu dojíti musíte, poněvadž je to logický zákon. (Souhlas.)

My jsme měli, jak jsem naznačil, v programu správné rozlišování práce produktivní a práce správní. O theorii této byly u nás napsány haldy článků, v nichž bylo dovozováno, že máme příliš veliký, obsažný a drahý aparát správní a že kruhy výrobní, tedy produktivní tolik a tak velkého aparátu správního, tedy neproduktivního, nesnesou. Proto jsme se usnesli na provedení reformy správy. Bohužel, my jsme se rozběhli, ale zůstali jsme státi, hned po prvním rozběhu. Copak jsme udělali? Restringovali jsme, to je pravda, ale neudělali jsme jediného kroku k zjednodušení státní správy. Stát z toho ničeho nemá, práce produktivní také ne a úřednictvo a zaměstnanectvo má z toho ten profit, že míně sil musí vykonati tutéž komplikovanou zastaralou, strnulou, byrokratickou správu a práci státní. (Tak jest!) Tedy i tady se mně zdá, že jsme měli uvážiti každý krok a než jsme sáhli k prvnímu, k restrikci, měl okamžitě býti připraven druhý krok, zreformování a zlevnění státní správy i samosprávných svazků. Měli jsme v programu dobrý poměr s cizinou. Nepochybuji ani dosti málo o vaší dobré vůli, že je to přáním vaším dále, ale nepozorujete určité zněny? Vypovězení obchodní smlouvy Rakouskem, vypovězení obchodní smlouvy Švýcarskem, určité upnutí amerických kruhů obchodních vůči nám v poslední době? Tedy, prosím, to už není dobrý poměr s cizinou, zejména není dobrým poměrem s cizinou, když nám stát smluvní vypovídá smlouvu bez oficielního a předem stanoveného ohlášení, tak jako se to stalo s vypovězením smlouvy Rakouskem. (Posl. dr Franke. Tisk to věděl dříve než vyslanec!) Také to je zajímavé.

Vidíte tedy určité porušení toho dobrého přátelského kontaktu, který vznikl naším zaviněním v otázce celní. Kdyby cizina bývala v děla, že se u nás, třebas i mírně, snižují ochranná cla průmyslová, bývala by byla přesvědčena, že se chceme dostati na světovou úroveň. Avšak když u nás cizina vidí, že my nejen vysoká cla průmyslová nesnižujeme, nýbrž dokonce voláme ještě po zvýšení, jako na př. v poslední době po zvýšení cel na automobily, je dotknuta, poněvadž hospodářské mezinárodní otázky jsou citlivější, než si kdo myslí. Když žádná jiná úhona našemu státu z tohoto stavu nevzejde, dojde jistě ke zhoršení obchodních smluv s okolními státy. (Tak jest!)

My jsme měli doma plán posíliti a utvrditi demokracii a vyřešiti problém německý a slovenský. Mohli byste mně říci, že otázky tyto snad ani nespadají do debaty o hospodářských ministerstvech. Ale jistě spadají do debaty následující o finančním zákonu, neboť jedno i druhé vyžaduje nákladů rozpočtových. My jsme byli pro řešení problému slovenského a problému německého. Netajili jsme se tím. Avšak dnes máme dojem, že se problém německý luští na úkor širokých mas pracujícího lidu československého i německého a že tu nemůže býti řeči o tom ideálním pojetí vyřešení problému německého, poněvadž ten problém, jak jej řešíme, je řešen na základě jedné třídy občanské, egoismem naplněné (Tak jest!), co zatím mezi druhými vrstvami kope se příkop. (Výborně!) Rovněž tak je to s problémem druhým. Kdybychom chtěli ideálně vyřešiti problém česko-německý, lépe řečeno problém německý u nás, musili bychom se dohodnouti, lid k lidu, a nejen jedna nepatrná, hospodářsky privilegovaná část s druhou, hospodářsky privilegovanou částí občanů. (Tak jest!) U problému slovenského je to totéž. Jestliže jste řešili problém německý na hospodářský úkor širokých vrstev lidových, pak jste chtěli, nebo chcete řešiti problém slovenský na účet demokracie. Proč a v čem? Bylo tady xkrát řečeno, zejména zástupci strany ľudové, že problém slovenský je problémem náboženským. Pakli je tomu tak, mohli bychom tento problém řešiti pouze dvěma směry: buďto úplnou rozlukou všech církví a státu, anebo připoutáním všech církví ke státu. (Posl. dr Slávik: To je správně! Toto je to, to posledné!) Prosím, kdybyste chtěli řešiti tuto otázku tím druhým směrem, pak by musil vypadati jinak předložený státní rozpočet. Vy ji však řešíte protidemokraticky, neboť svoboda a rovnocennost i v náboženství tam, kde se opírá o hmotné výhody, není demokracie. (Posl. Onderčo: Problém slovenský nie je len problém náboženský, to ste si vy postavili takovú formulku!) Ne my, vy jste nám ji postavili. Kdybyste řešili problém tak, jak říkáte, rozuměl bych tomu, bylo by to řešení problému z jiného zorného úhlu nazírání na svět, ale pak byste museli býti spravedlivými ke všem církvím a ne církvi římsko-katolické nechati hodně veliký majetek, propouštěti její majetek ze záboru, z provádění pozemkové reformy a dáti pro ni do státního rozpočtu desítky milionů, a reformovanou církev československou odbýti směšným pakatelem. (Posl. Onderčo: Fary by tým boly veľmi ochudené!) Pane kolego, mnohé snad, ale katolickým farám se vede tak strašlivě zle, že ministr financí po odhlasování kongruového zákona ještě ani nemůže říci, kolik katolické fary budou potřebovati, protože nemá ještě zjištěn výnos majetku katolických far. - Je to tedy mýlka.

Tedy domníváme se, pánové, že koalice vaše je protilidová, protisociální, protipokroková. Neděláme oposici pro oposici, nýbrž postavili jsme se na oposiční stanovisko z toho velikého zájmu o stát, neboť ke spokojenosti a klidnému vývoji státu patří stejná péče, ne-li větší, o tu i o onu část obyvatel našeho státu. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Konečným naším cílem, jak jsem řekl před chvílí, bylo spravedlivé zatížení daňové, a k tomu měla sloužiti daňová reforma. Také tato koalice nenašla nic nového, nýbrž převzala práci připravenou po dřívějších koalicích. Již před 5 lety opatřili jsme si v národní koalici různé systémy daňové z jednotlivých států a pečlivě probírali a studovali, který by se hodil na poměry naše. Protože jsme chtěli dojíti k zatížení daňovému pokud možná ideálnímu, spravedlivému, dály se veliké a široké přípravné práce studijní i vědecké. A došli jsme k názoru, který vyjadřuje sám pan ministr financí v předloženém státním rozpočtu, neboť v jedné části své důvodové zprávy praví: "V tom je se stanoviska národohospodářského největší vada našeho finančního státního systému, že největší část daňové úhrady zatěžuje výrobu před dokončením produktu, tvoří součástku výrobního nákladu a zatěžuje soutěživost při vývozu. Finanční soustava se takto dostává do rozporu s hospodářskou konstrukcí státu, jakožto státu vysoce vývozního".

Když tohle praví sám ministr financí, snad je to pravda. My to tvrdíme také. A snad bude i pravda dále, že jeho teorie národohospodářská a jeho vědecká kapacita bránila mu v zajetí této koalice přece alespoň do té míry, že ji vyjádřil v těchto několika větách v důvodové zprávě. Abych to řekl jasněji: Domníváme se, že vědecká kapacita a přesvědčení jeho nesouhlasí s nynějším systémem a že také nesouhlasí s tímto státním rozpočtem. Daleko by vedlo a mnoho bych vás zdržel, kdybych měl v procentech vypočítávati zatížení jednotlivého stavu. Není toho také potřebí. Četli jste předlohu a mnozí řečníci ve specielní debatě na to poukázali, ale na co se ještě nepoukázalo - bude se o tom ovšem mluviti později - je původní úmysl o reformě daňové, zkreslená předloha reformy daňové, která nemůže se přiblížiti k tomu plánu, k tomu cíli, který si vytkla národní koalice a na němž chtěla podle prohlášení vládního budovati tato vláda, tato majorita. Především jsme chtěli zavésti všeobecnou daň výdělkovou na zemědělské podniky v minulé předloze osvobozené. Proč? Prostě proto, poněvadž nejde nám o chudáky, kteří mají 2 až 3 ha půdy polí, nýbrž o veliká latifundia prvotřídní půdy, která byla bonitně ošacována špatně, protekčně a kterou bychom potřebovali skontrolovati a podle skutečných poměrů do bonitních tříd zařaditi a náležitě její výnos zdaniti. Měli jsme v úmyslu do reformy daňové dáti i ustanovení, že daň důchodková, t. j. daň z příjmu po stanovení určité výše přirážky prostého minima bude podléhati autonomním přirážkám, neboť vidíme v tom krajní nespravedlnost, když lidé, kteří nepodléhají dani, autonomním přirážkám podléhající, mající statisícové příjmy, ročně zaplatí si pouze daň osobní z příjmu a neplatí haléře na autonomní svazky na země, okresy, nemocnice atd. (Výkřiky posl. Sedláčka.) Od jednoho i druhého úmyslu bylo v této daňové reformě upuštěno. Dělali jsme zkoušku pro r. 1923/24 zvláštním zákonem pro všeobecnou daň výdělkovou, která měla býti vyměřena podle skutečného výnosu ze živnosti. Zkouška se nám neosvědčila. Reforma daňová má však zavésti ještě horší stav, nežli byl před tím, ještě více totiž v procentech zdaniti nejmenšího živnostníčka a podnikatele. To znamená, že celý systém, který tato koalice zavedla a naznačila těmito několika skutky, je krokem zpět, že je krokem zpět po stránce hospodářské, kulturní a demokratické. Víme, že ze všech lidí našeho státu neuděláme národní socialisty, víme, že s lidmi majetkově silnými, boháči, budeme museti sváděti dlouhé boje, než se nám podaří zavésti u nás demokracii i po stránce hospodářské, nechci-li říci systém a směrnice socialistického státu. Ale že by nepatrný přesun několika mandátů od stran socialistických ve prospěch stran občanských toto přivedl, tento systém nastolil, toho jsme neočekávali. Zejména jsme toho neočekávali proto, poněvadž živnostenská strana středostavovská před provedením voleb mluvila s námi a řekla: S kým bychom my mohli dělati politiku? S vámi socialisty ji budeme dělati. (Hlasy: Slyšte! - Výkřiky poslanců živnostensko-obchodnické strany středostavovské: Kdo to řekl?) Jeden z nejčelnějších vašich lidí mně a Netolickému. (Hlasy: Tak ho jmenuj!) Nechci ho vzhledem k vašemu nynějšímu postavení koaličnímu diskreditovat. (Hlasy: To bys ho měl jmenovat!) Strana živnostenská - nevím z jakých důvodů, nechci ji z ničeho nečestného podezírat - šla do této koalice a posílila tento systém protilidový, který se na konec vymstí na stoupencích jejích přímo poklesem kupní síly, menším počtem objednávek atd.

My tedy myslíme, že se tady stala kardinální chyba v nastolení tohoto systému, a proto, velectění pánové a dámy, na ty stereotypní otázky, půjdeme-li do koalice, kdy už to bude, a prý již to je, a my prý již budeme do vánoc v koalici, odpovídám: Ano. Chceme jíti do koalice, ale musíme napřed dostati záruku, že tento systém nezdravý pro celý stát a škodlivý pro lid bude odstraněn. (Výborně!)

Nyní mně dovolte přejíti k jedné věci specielní. Je to ministerstvo obchodu. Již r. 1919, v dubnu, tedy brzo po zřízení našeho státu, podala naše strana protest, zejména živnostnictvo národně sociální proti organisaci rozpočtu ministerstva pro průmysl, živnosti a obchod. V protestu tom uvedla, že celé ministerstvo pro průmysl, živnosti a obchod nemá tak velké položky, jako byla jediná položka u ministerstva zemědělství na chov koní, 50 mil. Kč. Protestovali jsme zejména proti tomu, že není věnována péče živnostenskému dorostu, ale musíme říci celému dorostu dělnickému, neboť do vzdělávací a zvelebovací akce patří všechen dorost dělnický, ať již pak plní továrny nebo dílny řemeslnické. Vytýkali jsme zejména nepochopení pro pokračovací školy živnostenské a pro odborné školy živnostenské. Protesty každoročně opakujeme a protest tento vznášíme i dnes. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek)

Porovnejte laskavě rozpočty jednotlivých resortů s rozpočtem pro průmysl, živnosti a obchod. Nevyčítáme žádnému resortu ministerskému jeho rozpočet, ale přáli bychom si, aby také této části našeho národa byla věnována náležitá péče. V rozpočtovém výboru mluvili jsme o pokračovacích školách živnostenských. Včera zde mluvil pan kolega Al. Beneš. Já vám nebudu vykládati, jak na stát se dívá 170.000 učedníků a jak se na něj dívají rodičové těchto 170.000 lidí nejchudších, nejmenších. Přečtu vám jen úryvek z jednoho z mnoha dopisů škol pokračovacích. Mezi jiným praví se tady: "Rolnické, hospodářské, lesnické a mnohé jiné odborné školy mají své internáty, jen tomu ubohému učni, tomu vyděděnci, do kterého jen každý kopne a na nějž se nadává, se pomocná ruka stále odpírá. Tisíce učňů dojíždí ze vzdálených míst po dráze do učení, kde jsou v každém počasí v chatrném šatě a celý den bez teplého jídla. Kdo zjedná nápravu? Jedna z mnoha škol pokračovacích."

Pánové, což bychom nenašli ve státním rozpočtu obnos 20 mil. Kč, který bude vyžadovati předloha zákona - již dávno hotová v ministerstvu - pro pokračovací školy živnostenské, což nemáme smyslu pro 170.000 mladých hochů českých? Prosím o to vřele. Nevytýkám, jen prosím vřele, abychom do příštího rozpočtu konečně dostali také položku na tuto naši kulturní potřebu. (Výborně!)

Ministerstvo obchodu nemá dostatek prostředků, nemá dostatek úředníků pro všechny tyto práce, kterých potřebuje oněch mnou již zmíněných 50% našeho občanstva, živícího se v průmyslu, obchodu a živnostech, tak, jak to vidíme a přejeme jim toho u ministerstva zemědělství pro stav zemědělský. Neztrácíme jen miliony, neztrácíme jen hmotné prostředky, ale čeho je zde ještě více litovati, ztrácíme teoretické a vědecké pracovníky pro celou tuto jednu polovinu našeho národa, neboť vidíme, že u ministerstva zemědělství, u zemědělských rad, u vašich středních i nižších škol hospodářských je ohromná armáda školsky a teoreticky vzdělaných pracovníků, kteří pracují systematicky na vzdělání a povznesení zemědělského stavu. My nemáme pro průmysl, obchod a živnosti nic. Vidíme, co práce záslužné vykonalo úřednictvo, teoretičtí a vědečtí pracovníci v ministerstvu sociální péče pro dělnictvo, a ptejte se, co vykonává se pro chudého řemeslníka, živnostníka a učedníka. Je to příhana pro náš stát, že tento stav ještě takhle dlouho trpíme.

Jděte mnohdykráte do odborných průmyslových učilišť v Praze, do technologického musea, a prohlédněte si tam ty žáky, ptejte se jich, kdo jaká stipendia dostává a co dostane, když je žákem prvotřídním. Ptejte se ředitele technologického ústavu, a on vám řekne: "Každý rok mne škrtí v rozpočtu ministerstva obchodu, každý rok mne škrtí v zemském správním výboru, škrtí mne obchodní komora, já se nemohu hnout." Tedy bez jakýchkoliv výčitek jedné nebo druhé straně prosím všechny politické strany, aby pracovaly k odstranění tohoto nehezkého poměru v naší republice.

Musím poznamenati loyálně, že na moji řeč o nedostatcích ve statistice výrobní reagoval náš státní statistický úřad, ohrazoval se proti mým vývodům. Ohrazoval se neprávem, poněvadž útok na něj nebyl činěn, ale konstatoval jsem a konstatuji při té příležitosti znova: nemáme soustavné statistiky výrobní a nevíme tedy, ve kterém řemesle je překrvení, ve kterém podnikání máme nedostatek, my nemáme zkontrolované statistiky, jaká kapacita výrobní toho kterého stavu by měla býti ve službách pro potřebu domácí a co bychom měli vyvézti za hranice, a o tomto nedostatku jsem mluvil. Mluvil jsem také o tom, že je potřebí, abychom všechny věci týkající se průmyslu, obchodu a živností soustředili tak organicky do jednoho celku, jako vidíme zemědělské věci v zemědělském ministerstvu, neboť jen tak mohlo by se řádně a systematicky pracovati.

Máme řadu dalších požadavků, které rozvineme při různých jiných příležitostech. Jsou to však požadavky tak věcné, tak minimální, že proti nim, nebude-li zlá vůle, nikdo nebude moci hlasu pozvednouti. Proto v závěru bych chtěl vznésti apel na celou sněmovnu v tom směru: Věnujte trochu péče a pozornosti té nerozřešené otázce, která se týká tak velikého počtu našich obyvatelů. A k první části své řeči bych chtěl jen dodati: sledujte pozorně všechny zjevy, které se objevují v denním životě hospodářském po zavedení vašeho systému, a jsem pevně přesvědčen, že přijdete k našemu náhledu, že budeme museti udělati v tom systému radikální nápravu. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této třetí, hospodářské a dopravní části podrobné rozpravy o státním rozpočtu a finančním zákoně není již nikdo přihlášen, listina řečnická jest vyčerpána a rozprava o této části skončena.

Proto přistoupíme k další části podrobné rozpravy, to jest k části čtvrté, finanční, zahrnující ze skupiny I rozpočtové kapitoly: kap. 21 a 21A Ministerstvo financí, kap. 22 a 22A Všeobecná pokladní správa, kap. 23 Nejvyšší účetní kontrolní úřad; dále skupinu III. Podíl samosprávných svazků na státních daních a poplatcích, a skupinu IV. Správa státního dluhu.

Ke slovu o této části rozpravy jsou přihlášeni tito řečníci: na straně "proti" pp. posl. L. Wenzel, Koczor, dr Koberg, Szent-Ivány, dr Holota, dr Korláth, dr Franke; na straně "pro" pp. posl. Pechman, Trnobranský.

Uděluji slovo prvnímu řečníku "proti", jímž je p. posl. L. Wenzel.

Posl. L. Wenzel (německy): Slavná sněmovno! Prozkoumáme-li státní příjmy preliminované pro r. 1927, vidíme, že zůstanou nesplněny naděje německého živnostnictva a všech konsumentů, že daňová reforma přinese přiměřené snížení břemen. Místo aby se daňový šroub povolil, jest ještě pevněji utahován. Předložený státní rozpočet oznamuje všemu řemeslnictvu a živnostnictvu neúprosné utažení daňového šroubu, aby se jen pokud možná hodně vymačkalo. Abychom dostali obraz daňového hospodářství, jest účelno zjistiti, jak mají býti přímé a nepřímé daně zvýšeny.

Z úředních čísel poznáváme, že bude zvýšena daň z příjmů o 32,000.000 Kč, cla o 235,481.000 Kč, daň z lihu o 88,080.000, daň z cukru o 417,508.000 Kč, daň z nerostných olejů o 8,500.000 Kč, daň ze zápalek o 4,300.000 Kč, všeobecná daň nápojová o 9,300.000 Kč, daň z vodní síly o 5,000.000 Kč, kolkové poplatky o 16,811.000 Kč, právní poplatky o 10,515,000 Kč, železniční daň dopravní o 228,095.640 Kč, dávka z jízdních lístků o 38,865.000 Kč.

Máme nyní více než 180.000 nezaměstnaných; těchto 180.000 nezaměstnaných nevydělává nic. Snadné nalezení práce, vysoké mzdy a laciné životní prostředky jsou nejlepším základem obchodu a průmyslu. Tento základ byl v poslední době těžce otřesen agrárními cly.

Dříve, když bylo ještě nevolnictví a otroctví, bylo možno nevolníka nebo otroka koupiti nebo prodati. Lidé se vším všudy byli soukromým majetkem pána a velitele. Pán umrskal ve stáji svého otroka k smrti asi tak, jako když někdo v opilosti rozbije v hostinci stůl. S člověkem se, jak známo, dříve nakládalo jako s dobytkem. Byl krmen, zapřahán, a nebyl-li k ničemu, zbit nebo usmrcen. Tak tomu bylo dříve! A dnes? Ovšem, že se řemeslník jako učedník, tovaryš nebo mistr již přímo nebije a nezabíjí. Za to se však nynějším hospodářským a daňovým systémem přímo kupuje a prodává jeho pracovní síla a jeho dokonalá řemeslná dovednost. Veškeré živnostnictvo jest dnes v nezdravých, stísněných poměrech. Dělnictvo má možnost spojiti se v odborové organisace a regulovati své mzdy. Kapitál a průmysl tvoří kartely, trusty a cenové jednoty. Co si má počíti řemeslník a živnostník, stojí-li tu opět před hrozným novým poznatkem, že se nové přímé i nepřímé daně zvýšily ne o méně než 1.095,055.000 Kč?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP