Pátek 26. listopadu 1926

Posl. Chlouba: V rozpočtovém výboru slyšeli jsme z vládní lavice mnohé lesklé fráze, jako: razíme nové dráhy, úkoly státní jsou dnes širší a proto náklad vyšší. Také při prosazování celního sazebníku bylo slyšeti různá, rčení, po kterých marně pátráte v důvodové zprávě státního rozpočtu. Tak jsme na př. slyšeli, že zemědělství za minulý rok utrpělo ztrátu ve výši 2 miliard Kč a že na malé a, střední rolníky z toho připadají celé dvě třetiny. Porovnejme nyní ona rčení: "razíme nové dráhy", "úkoly jsou širší" atd. s rozpočtem ministerstva zemědělství. Rozpočet ministerstva zemědělství má vydání 204,600.000 Kč. Po odečtení osobních výdajů 46,026.797 Kč zbývá na věcné vydání 158,573.203 Kč. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Jestliže je pravda to, co tvrdí dr Brdlík nebo dr Zadina, že zemědělství má v národní výrobě takový význam, že na př. pouhá hodnota výroby mléka a mléčných výrobků je o 70% vyšší než hodnota výroby hornické a hutnické, samotná výroba drůbežnická má dvojnásobnou hodnotu než výroba pivovarnická a že stoupnutí dojivosti o půl litru denně na kuse představuje roční vzrůst produkce o půl miliardy Kč, o 1 q obilí na 1 ha okrouhle 3/4 miliardy Kč, pak musí každý nekomunista usuzovati, že tito měšťáčtí národohospodáři nesmí zůstati jenom při vyhazování číslic tam, kde jde o nepatrnou skupinu zemědělskou, jako tomu bylo, když šlo o celní tarif, nýbrž že stejně budou měřiti i tu, jde-li o široké masy drobných zemědělců. Pak ovšem by musil rozpočet ministerstva zemědělství býti sestaven také s hlediska mnou citované poučky dr Brdlíka a dr Zadiny. Toho ovšem v rozpočtu ministerstva zemědělství neviděti.

Na hospodářství polní a lesní věnován je v obnos 40 mil. Kč. Kdo si bedlivě povšimnul, co všechno se tu pod tímto titulem má provésti nebo podporovati, všechna ta různá odvětví zemědělské výroby, ten pochopí neupřímnost velkých zemanů a držitelů moci k drobným zemědělcům. Jestliže se ve zprávě rozpočtového výboru v kapitole Státní pozemkový úřad praví, že do konce roku 1925 obdrželo 307.278 drobných přídělců asi 426.000 ha půdy a kdo si uvědomí, že tito drobní přídělci vedle nejnutnějšího inventáře z největší části dlužili si peníze na převzatou půdu a že tu vedle nedostatečného obdělání půdy a nedokonalé setby a použití chybného semena, jak praví sama důvodová zpráva, způsoben byl citelný pokles zemědělské výroby, ten musí uznati, že tento preliminovaný obnos 40 mil. Kč na hospodářství polní a lesní je přímo výsměchem všem drobným zemědělcům. Subvence na podporu nákupu hospodářských strojů vyjádřena je číslicí 400.000 Kč. Masa drobných zemědělců, čítající několik set tisíc, podílející se tu na výrobě zemědělské, potřebující stroje k prvovýrobě, odbývá se tu takovou žebráckou almužnou. Naproti tomu sám zemědělský ústav účetnicko-spravovědný vyžádal si 1,306.933 Kč.

Toto ministerstvo se také stará o zemědělské dělníky. Poslyšte, jak! Jestliže zemědělský dělník vydrží se plahočiti na velkých lánech selského zemana 35 až 40 roků, dostane za to odměnu, která ovšem není veliká, několik set Kč, a to se tu skládá na tom ministerstvo zemědělství, okresní výbor (dnes správní komise) a zaměstnavatel. Sama položka 30.000 Kč, ukazuje, že těchto dělníků už není mnoho a že vymírají. Bývalí šlechtici se tím chlubívali, že mají na svých statcích dělníky, kteří to u nich vydrželi 35 roků. Novodobí popřevratoví šlechtici si na tyto věci už nepotrpí, dělníci se u nich také často střídají, poněvadž tito popřevratoví dělníci, zvláště zbytkaři, mají pro dělníky velmi mnoho práce, ale o kolektivní smlouvě nechtí ani slyšeti, a zbytkař, který dodržuje kolektivní smlouvu, považuje se za bílou vránu.

Na Slovensku je zvláštní úřad práce, který z největší části pomáhá slovenským robotníkům za hranice. Tento úřad dotuje ministerstvo zemědělství obnosem 693.944 Kč. Jak se v důvodové zprávě přiznává, agenda se stupňuje z té jednoduché příčiny, že není práce, což při dnešní upjaté celní politice bude znamenati, že tento slovenský úřad práce pro zemědělské dělnictvo bude se museti přeměniti ve filiálku zahraničního ministerstva pro vystavování pasů slovenským zeměrobotníkům.

Jestliže toto ministerstvo nemá v lásce zemědělské dělníky a nemiluje domkáře a chalupníky, pak je ovšem samozřejmé, že svou péči přece jenom na něco soustřeďuje, a to jsou koně. Koně stoupli v ceně. Je tu armáda a je tu také selská jízda, a vedle toho československá demokracie vytvořila tu nový druh lidí, kteří, třebaže pocházejí z chudého pytle, tlačí se mezi kobylkáře a musí míti své koně. A tak patrně proto, aby bylo lze ukojiti zvýšenou poptávku po koních a aby bylo lze, jak to tu nedávno bylo řečeno s této tribuny také "socialistou", koupiti si slušného koníka za 5000 Kč, zařadili aranžéři tohoto ministerstva také 22,501.855 Kč na podporu chovu koní.

Žádali jsme v rozpočtovém výboru, aby stejný obnos zařazen byl k podpoře chovu dobytka malých zemědělců, z toho 4 mil. Kč pro rolníky v Podkarpatské Rusi, žádali a navrhli jsme zařazení 10 mil. Kč na stavby bytů zemědělských dělníků, zvláště na státních statcích, a jiné ještě věci. Vládní většinové strany všechny tyto návrhy zamítly.

Příspěvek na chov a zpeněžení dobytka je v rozpočtu tohoto ministerstva vyjádřen číslicí 1,300.000 Kč, pro Podkarpatskou Rus pak 80.000 Kč, a celé polní a lesní hospodářství pro Podkarpatskou Rus je vyznačeno obnosem 2,329.000 Kč.

Proč tedy aranžéři tohoto státu, proč agrární politikové, kteří tvrdí, že z oněch 2 miliard ztrát, kteří utrpělo zemědělství loňského roku, 2/3 připadají na malozemědělce a střední rolníky, proč tedy podporováním těchto drobných zemědělců ze státní pokladny nesnaží se jim onu ztrátu vyrovnati zvětšením sklizně? Proč tedy nepodporují drobné chovatele hovězího dobytka, aby stoupla dojivost o 1/2 litru denně na kuse, aby tak mohl býti dosažen onen nový důchod půl miliardy?

Jestliže stoupnutí produkce obilní o 1 q na 1 ha bude znamenati nový důchod v zemědělství o 3/4 miliardy, proč není podporováno dostatečně polnohospodářství, a to zejména obilnářství, aby tento nový důchod mohl býti dosažen? A to tím spíše, jestliže, jak tu minulý měsíc dr Zadina dokazoval, letošní úbytek sklizně oproti loňsku odhaduje se na 44 tisíc vagonů obilí, čili 10% ztráty, což představuje ztrátu na 500 mil. Kč? Proč to neučiní agrární politikové, tito aranžéři státní, když tě tu sám posl. Mašata konstatoval, že jsou stranou vedoucí a že drobní zemědělci jsou největší složkou státní společnosti, a že se pro ně až do dnešního dne nic neučinilo? Proč se tedy nic pro malozemědělce nedělá? Proč nedělají Mašata Dubickým revoltu v klubu republikánské strany a proč nepřinutí své klubovní kolegy, aby něco pro malozemědělce učinili? Bude snad Mašata Dubickým hlasovati s námi komunisty, pro pozměňovací návrhy, aby se dostalo podpory také malozemědělcům?

Ani jedno, ani druhé. Mašata ani Dubický, ani kdokoli jiný nebudou s námi hlasovati, aby stejný obnos jako je zařazen na podporu chovu koní, byl také zařazen pro chovatele hovězího dobytka. Také vedení republikánské strany neučiní nic pro drobné zemědělce. To, že vedení této strany poslalo Mašatu jako prvního do debaty, aby konstatoval, že agrární buržoasie jest u státní moci, to jest také všechno, co tato strana pro malozemědělce může učiniti.

Byly ovšem doby, kdy drobní zemědělci očekávali od této strany mnoho, ba všechno. Bylo to zejména v době, kdy vedení agrární strany obsadilo státní pozemkový úřad, kdy hostivařský sedlák stal se prvně premierem a kdy se agrární strana připravovala na velkou žeň pozemkové reformy a ještě na větší žeň zbytkových statků.

Co všechno slibovali "státníci" v pozemkové reformě, a čeho si od pozemkové reformy sliboval lid? Pozemková reforma měla býti velkým sociálním dílem. Přičiněním Viškovského a společníků stal se státní pozemkový úřad zaopatřovacím ústavem pro selské synky, jednak filiálkou agrární buržoasie, která zaopatřovala své pokrevní příbuzenstvo zbytkovými statky. Po převratu bylo vydáno heslo: "Půdu těm, kdož na ní pracují." Ale skutečné pracovníky na panské půdě, zemědělské dělníky, od panské půdy odehnali. Na místo vyvlastnění půdy šlechtě bez náhrady, vyvlastnili bez náhrady zemědělské dělníky nebo jim dali odbytné, které stačilo na mošnu a na hůl. Jestliže do konce dubna t. r. bylo do drobného přídělu poskytnuto 426.513 ha půdy a jestliže podle statistiky "Svazu zaměstnanců a úředníků bývalých velkostatků" připadal na každé 3 ha půdy 1 zaměstnanec, včetně úředník, bylo tu dotčeno 142.171 dělníků, zaměstnanců včetně úředníků. Podle zprávy Státního pozemkového úřadu obdrželo 15.143 zaměstnanců půdu, 27.641 obdrželo odbytné, dohromady tedy 42.784 zaměstnanců bylo tu odškodněno pouze ve smyslu zákona, čili že okrouhle na 100.000 zaměstnanců, ponejvíce to denních dělníků a dělnic, neobdrželo nic, neboť se k nim zákon obrátil zády. Zákon totiž zná pouze ty, kdož za poslední dva roky odpracovali 300 pracovních dnů. Těch, kdož odpracovali 280-290 nebo 298 dnů, už nezná.

Průměr odbytného na jednoho dělníka činí 5000 Kč, podle zákona o odbytném nechává tedy státní pozemkový úřad žíti deputátníka ženatého s dosavadním výdělkem ročním 4000-4500 Kč při desetileté práci 8 měsíců, při 20leté práci 13 měsíců, při 30tileté práci 16 měsíců a při dokonané 40leté službě 20 měsíců. Jaké jsou při tom procedury, co rekursů a stížností k rozhodčí komisi, o tom by se musela napsati celá kniha, aby bylo možno kriticky tuto činnost státního pozemkového úřadu postihnouti. K posouzení konstatuji pouze, že sekretariát mezinárodního všeodborového svazu v Lounech za rok 1924 zachránil, pro zemědělské dělníky na odbytném na 90.000 Kč, jednak že Státní pozemkový úřad nechtěl jim přiznati nároku na odbytné vůbec, nebo jim upírána byla odpracovaná léta.

V rozpočtovém výboru zmínil se také dr Voženílek, že prý bude nutno z některých zbytkových statků udělati donucovací pracovny. Myslím, že tyto donucovací pracovny na zbytkových statcích vlastně dnes ve skutečnosti jsou, a že by to měl v prvé řadě dr Voženílek s některými pány ministry zkusiti, jak vlastně dnes na zbytkových statcích se zachází se zemědělskými dělníky (Potlesk komunistických poslanců.), aby v rozpočtovém výboru o takové veliké sociální složce, jako je pracující třída, zejména zemědělští dělníci, se takovýmto způsobem nemluvilo.

Jak vypadají malozemědělci v pozemkové reformě: Státní pozemkový úřad tu praví, že do konce roku 1925 ucházelo se o půdu 500.742 uchazečů, z nichž obdrželo půdu pouze 307.278 přídělců, čili že tu Státní pozemkový úřad vyhověl 62% uchazečům, kteří obdrželi 426.513 ha půdy. V tomto přídělu je zahrnuta i t. zv. kolonisační akce se svými nedíly od 5 do 15 ha výměry.

Nehledě k protekci, která tu bujela při přidělování půdy, k různým podfukům, větším i menším podvodům, vedlo vyvlastňování za náhradu v neposlední řadě ke zvýšení úrokové míry o celé 2%. Prakticky to znamenalo, že drobný zemědělec platil nejen drobný úvěr na půdu, ale i na potřebný inventář a že tu byla cesta značné části malozemědělců k půdě úplně zatarasena.

Revolucionáři z 28. října nejen že nenásledovali pobělohorské lupiče a neodčinili Bílou horu konfiskací velkostatků, nejen že naplili na sliby dané lidu o rekonfiskaci, nýbrž oni platili, a to dobře platili, totiž nechali drobný lid dobře zaplatiti panskou půdu. Nejen že Fürstenbergovi dobře zaplatili Lány, ale zašantročili celé Křivoklátsko. Zatím co jedním dechem slibovali půdu drobnému lidu, snažili se druhým dechem do hotového už zákona o zrušení svěřenství vpašovati ustanovení, které mělo hoditi princi Cyrilu Koburkovi celé panství na Slovensku v ceně ca 520 mil. Kč.

Miliony při tom ovšem zvonily, stejně jako peníze měly největší úlohu při provádění pozemkové reformy.

Selští zemané měli své příbuzenské buňky nejen na příslušných komisariátech, ale zejména na pražské centrále státního pozemkového úřadu.

Za těchto okolností, s touto organisací pozemkového úřadu, orientovanou výlučně ve smyslu agrárně-buržoasního pojetí, prováděla se agrární reforma. Byla to pravá líheň na zbytkové statky pro pokrevní příbuzenstvo politických činitelů republikánské strany, líheň, o níž dr Voženílek mezi jiným napsal, že na př. o 450 zbytkových statků ucházelo se 4000 uchazečů, z nichž dobré 2/3 neměli odborné kvalifikace - ba že případy, že na jeden zbyťák soustředilo se až 30 uchazečů, nebyly řídké.

Všemohoucnost presidia státního pozemkového úřadu vynikala právě zde nejvíce. Aby se předešlo vášnivým sporům o zbyťáky a křížícím se záměrům jednotlivých stran a klik, předkládalo presidium Státního pozemkového úřadu k hromadnému odhlasování správnímu výboru celé serie zbyťáků. Jen tak mohla posl. Zeminová své doby prozraditi, že v jedné schůzi na 79 velkostatků odhlasovali několik set zbytkových statků a posl. Biňovec v Postoloprtech dne 25. května 1924 řekl, že správní výbor Státního pozemkového úřadu je pátým kolem u vozu.

Dr Voženílek sám říká, že u 3259 zbytkových statků bylo ponecháno celkem 279.019 ha půdy, čili 40%.

Podali jsme naléhavou interpelaci, v níž jsme žádali uveřejnění úplného seznamu nabyvatelů zbytkových statků, podali jsme návrh v rozpočtovém výboru, aby Státní pozemkový úřad předložil podrobný seznam osob, které byly zbytkovými statky poděleny, cenu oněch statků, stejně seznam dosavadních majitelů velkostatků, jimž byla půda jednak ponechána, jednak vrácena a proč že se tak stalo. Chtěli jsme, aby o činnosti Státního pozemkového úřadu byla předložena této sněmovně řádná a podrobná bilance, a to až do konce tohoto roku. Bylo to zamítnuto, na interpelaci bylo odpověděno nepravdivě a vyhýbavě.

Bylo by ovšem vyšlo na jevo, že zbytkové statky jsou a byly přidělovány lidem, znajícím dobře zákulisí politiky koaličních vůdců, jak to napsala "Nová Doba", lidem, kteří něco vědí a kteří mají mlčeti. Vyšlo by na jevo, jak veliké množství příbuzných, pokrevních to přátel aktivních politiků republikánské strany, příbuzných poslanců, ministrů bylo tu poděleno nádhernými zbytkovými statky, po případě celými objekty. Vyšlo by také na jevo, že zatím co drobní domkáři musili platiti 1 ha půdy poměrně draho, ca 5000 až 6000 i více Kč, spadly těmto zbytkařům, pokrevním to přátelům politických činitelů, zbytkové statky do klína zpolovice zadarmo. Vyšlo by na jevo, že se tu podílel na př. bratranec, tu zase švagr ministra, president Agrární banky, president Škodových závodů, tajemník ministerstva zemědělství, že se podělil dokonce sám sekční šéf Státního pozemkového úřadu Špitálský, který si ráčil v pozemkové reformě vybrati a zakoupiti krásný les. Vyšlo by na jevo, že příděloví komisaři a správcové komisariátů v Lounech, ve Slaném, Roudnici, Chlumci nad Cidlinou atd. dostali své krásné, nádherné zbyťáky. Vyšlo by dále na jevo, že zákonodárce, jako bývalý posl. R. Bergman, dostal panství Židovice, posl. Špaček Fulnek, sen. Vraný Nové Zámky, sen. Hucl Kozolupy, jedním slovem, že tu byla serie příbuzenstva, serie ředitelů bank a serie poslanců a senátorů, kteří se tu podíleli na akci pozemkové reformy. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Posl. Dubický tu mluvil o čištění v úřadech. Kde je nejvíce třeba, aby to čištění bylo provedeno? Myslím, že je to právě Státní pozemkový úřad. Mluvíte o čištění, a bojíte se uveřejniti nebo vydati seznam nabyvatelů zbytkových statků se stupněm spříznění k politikům. Dr Voženílek v rozpočtovém výboru říkal, že plně kvalifikovaných uchazečů, pokud snad jsou spřízněni s politiky, zákon z přídělu nevylučuje a není možno, zejména pokud jde o poškozeného úředníka nebo nájemce, z přídělu je vylučovati.

Nuže, pánové, uveřejněte nebo vydejte ten seznam spřízněných s politiky a ty poškozené nájemce nebo úředníky, abychom se na tom mohli přesvědčiti o tom zákonném nároku a nestyďte se! Vy toho ovšem neučiníte k vůli sobě, k vůli těm, jež zastupujete a jimž nalháváte, jak vážné jsou vaše starosti o jejich zájmy.

Za takového stavu věci roste ovšem všeobecná nespokojenost, a to i tam, kde ještě včera s mnohým souhlasili. Slibované veliké dílo, jímž měla býti pozemková reforma, zvrhla se na obyčejný chabrus pro novou popřevratovou, selskou šlechtu. Od převratu slibovaná daňová reforma, která má ulehčiti břemeno daní, předkládá se ve zmrzačeném stavu, podle níž má býti navaleno dole a ulehčeno nahoře. Žádné daňové úlevy pro malozemědělce! Žádné zastavení exekucí! Žádné zastavení vymáhání dlužných starých daní, jak to slibovala žurnalistika agrární, t. j. republikánské strany!

Velikonoční sliby vedení republikánské strany o odpisu dlužných daní, o zastavení exekucí a pod., to bylo vypočteno pouze proti naší komunistické straně. Komunistické straně měla býti pro tyto požadavky zatarasena cesta do vesnice v domnění, že strana komunistická se proti těmto požadavkům malozemědělců postaví. Když však komunistická strana nejen tyto požadavky jako věci úplně samozřejmé vzala za své, když vedle toho bojujeme ještě za jiné požadavky drobných zemědělců, když vedle toho také pracujícím rolníkům ukazujeme, jaká forma boje může jim k jich denním požadavkům dopomoci, tu vedení republikánské strany utíká od těchto požadavků vlastních příslušníků a do debaty posílá Mašatu, Dubického, aby voláním po rozpuštění komunistické strany kryli tento útěk republikánské strany od požadavků malozemědělců. (Tak jest!) Posl. Mašatatu konstatuje: "Historie nesmí nás označiti jako zbabělce, kteří utekli od svých slibů." A posl. Dubický tu volá s tribuny: "Co učiní vláda proti komunistické straně? Co učiníme my v republikánské straně proti komunistům?" Věříme rádi, že situace pro vedení republikánské strany je velmi zlá, neboť strana tu již utekla dávno od svých slibů a historie to přes tvrzení Mašatovo také zaznamená. Tato skutečnost sama o sobě nebyla by ještě žádným nebezpečím pro agrární buržoasii, která ovládá republikánskou stranu, nebýti tu komunistické strany s jejím reálným programem v rolnické otázce. V tom spočívá nebezpečí pro agrární buržoasii. A proto nasadili úmyslně Dubického, aby tu mluvil o špionáži komunistů a rozpuštění strany komunistické. V tom je, pánové, vaše slabost, v tom je slabost právě vedení republikánské strany, která dává psát na jedné straně o "nýmantech", a na druhé straně volá po rozpuštění těchto "nýmantů". Buďte pánové, alespoň důslední a přidržte se pouze jednoho hesla, buďto hesla "nýmantů" nebo hesla "rozpustit". Opakujeme znovu, obé je vaší slabostí. V historii české oficielní politiky proti nám komunistům hrály a byly přitaženy na pomoc nejen ruské brilanty a zlato, ale i špionáž, ba i "atentát" na presidenta republiky. Všechno bylo marné. Co odpověděl pracující lid? Volil komunisty. Lid to řekl asi takto: Můžeme-li v československých poměrech někomu věřit, je to jedině strana komunistická (Výborně! - Potlesk komunistických poslanců.), která nás nezradí. Strana, na kterou se soustředí útoky všech, zaslouží naší důvěry, ta pracuje pro dělníky a pracující rolníky, s tou půjdeme. Každé nové obecní volby tuto skutečnost jenom potvrzují. Pánové na pravici, čiňte co chcete, čiňte, co umíte, pište o "nýmantech" nebo o rozpuštění strany, náš postup nezastavíte. Marné proti nám jsou vaše vzteky. Půjdeme do kanceláří, dobudeme jich, dobudeme dílen, dobudeme vesnic a také zvítězíme, poněvadž zvítěziti musíme. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Pelíšek. Uděluji mu slovo.

Posl. Pelíšek: Slavná sněmovno! Jedním z nejdůležitějších úkolů, který má býti splněn Národním shromážděním v zájmu státu a jeho občanstva, je vyřízení rozpočtu. Proto již rozpočtový výbor věnoval projednání rozpočtu plnou svoji pozornost a sněmovna, používajíc svého ústavního práva, prozkoumala předložený rozpočet v různých jeho oborech a schválením jeho dá státu i občanstvu, co jest jedním z důležitých předpokladů našeho dalšího rozvoje.

Chci zdůrazniti, že my zastáváme s ohledem na rozpočet toto správné stanovisko a že za tímto názorem stojíme zvláště my, zástupcové zemědělského venkovského lidu. Stanovisko toto zastáváme nejen dnes, ale již po všechna ta léta od převratu. My chceme a budeme vždycky pracovati pro vybudováni silného státu, který by byl vybaven nejen politicky, ale především také hospodářsky. Chci upozorniti, že to byly právě zemědělské vrstvy, které zde na území této republiky pochopily nutnost spolupráce a že právě zemědělci to byli, kteří zdravý smysl pro realismus života v pro skutečnou práci, přinesli sem na půdu tohoto parlamentu, jež často byla dějištěm v stranických bojů a zápasů, jistě ne ku prospěchu státu a jeho budoucnosti.

Těším se z toho, že letos to budou nejen zástupcové zemědělců českých a slovenských, nýbrž i zástupcové zemědělců německých kteří hlasováním pro rozpočet splní svoji občanskou povinnost. To je zjev jistě významný, dokazující, že jsou to právě vrstvy zemědělského lidu, které tímto jednáním projevují plný smysl a porozumění pro další konsolidaci našich poměrů.

Slavná sněmovno! Hledá se stále lék proti bolestem a krisím hospodářského života ve střední Evropě, která světovou válkou byla přestavěna a přebudována. Bylo zde vytvořeno několik států nových, vzniklých hlavně rozpadnutím Rakousko-Uherska. Celní území Rakouska bylo po válce rozděleno na několik celních území a tu je samozřejmé, že na těchto menších celních územích povstávaly hospodářské obtíže ve větší míře, nežli se snad obecně předpokládalo. Bylo to pochopitelné, poněvadž v daných případech jednalo se o vytvoření nové tradice hospodářské politiky, která musila býti po převratu nastoupena. A tu ani naše republika nebyla uchráněna v této době hospodářských otřesů, které přicházely jednak zvenčí, ze států, jež chtěly svojí celní politikou emancipovati se od našich dovozů, jednak tu byly i naše obtíže vlastní, způsobené změnami názorů na hospodářskou a sociální politiku našeho státu.

Slavná sněmovno! Naše strana od začátku poukazovala na to, že nelze na stát dívati se tak, jako by byl jakýmsi ústředím pro uskutečňování a provádění všech dalekosáhlých reforem ve všech oborech lidského života a že má býti jedině povinností státu provésti radikální, úplnou nápravu všeho toho, co jsme sem přinesli, jako odkaz z doby, kdy jsme nebyli politicky samostatní a kdy jsme byli národně, hospodářsky i sociálně potlačeni. Bylo by to stanovisko velmi pohodlné. Tvrdilo se, že stát má provésti všecko. Lidé mohou bořiti, aby stát mohl stavěti. Není-li peněz, máme důvěru spojenců a na základě toho dobrý zahraniční úvěr. Tak pomalu ale jistě přibývaly nám náklady státních dluhů. Za 8 let naší státní samostatnosti 35 miliard je cifra jistě rekordní, ale přesto nedocílili jsme spokojenosti všech vrstev v tomto státě obývajících. Musíme tyto dalekosáhlé požadavky, které jsou na stát kladeny, posuzovati se správného stanoviska. Nemůžeme zapomínati, že ty nejkrásnější myšlenky a teorie, mají-li býti provedeny, vyžadují především pevné finanční base, silného hospodářského založení. Na tento předpoklad se v prvních dobách našeho popřevratového života často zapomínalo. Tím ovšem nikterak nechci podceňovati význam reforem, které byly provedeny, chci však podotknouti, že kromě idealismu nutno bráti v úvahu i tvrdou praxi, a že oba tyto světy musí býti v rovnováze aspoň potud, aby hospodářský život netrpěl nekonečnými poruchami a vleklými krisemi, jak tomu bylo až dosud.

Dovolím si nyní promluviti k některým specielním kapitolám předloženého rozpočtu. Nemám v úmyslu zacházeti do podrobností, a to z toho důvodu, že by taková kritika šla nad časový rozměr k projednání rozpočtu v tomto parlamentě vyhrazený. Chci poukázati pouze na věci, které zajímají mne jako praktického zemědělce, které mají význam pro naše zemědělství, které jest jistě základní složkou našeho národního hospodářství. Chci poukázati především na to, že ve veřejnosti uplatňuje se často názor, že se zemědělství v republice nachází v hospodářských poměrech velmi příznivých, že se mu se strany státu věnuje přílišná benevolence, že zemědělství je bohatě dotováno i v letošním rozpočtu a že všechno to se děje na úkor ostatních vrstev obyvatelstva. Názor tento není oprávněný a odmítáme jej se vším důrazem. Já chci zdůrazniti, že rekonstrukci hospodářského života našeho vykonali jsme především vlastními silami, těžkou obětavou prací, kterou koná zemědělec nejen v pracovním poměru vlastního hospodářství, nýbrž i v organisaci své práce veřejné. Právě této vlastnosti máme co děkovati, že i naše poměry ve státě zkonsolidovaly se tou měrou, že můžeme klidněji hleděti do budoucnosti, neboť doufám, že překonali jsme v naší hospodářské politice nejtěžší začátky a že nadejde doba příznivější, ve které budeme v této konstrukci v zájmu státu pokračovati. Zemědělství není v tomto případě přítěží, nýbrž hlavním, základním kapitálem pro tyto rekonstrukce a to nejen pro výrobu zemědělskou, ale i pro průmyslovou, a není pochyby o tom, že zemědělství silné má svůj význam i pro lepší existenci dělnictva. (Souhlas.) Úkoly tyto může však splniti zemědělství silné, které může investovati do své výroby, které má dostatečný provozovací kapitál a které je s to zvyšovati svoji výrobu. Zemědělství, které živoří, které se zadlužuje, není rozhodně s to udržeti zvýšené niveau našeho národního hospodářství.

Jak vypadá blahobyt na našem venkově? Stačí, když si všimneme některých příloh k rozpočtu, kde se mluví o vkladech v peněžních ústavech a vedle toho o hypotečním zadlužení zemědělských usedlostí. A tu vidíme, že průměrný přírůstek vkladový obnášel dle této statistiky 6%, naproti tomu přírůstek pouze knihovního zadlužení zemědělských usedlostí středního typu, které zde především přicházejí v úvahu, 13%, tedy více než dvakrát tolik. Není to jistě úkaz, který by svědčil o nějakém blahobytu v zemědělství, neboť jestliže úspornost naše vyjádřena jest koeficientem 6, zadlužení pak číslem 13, měla by se veřejnost nad tím vážně zamysliti. Poměr tento zhoršuje se zvláště v krajinách horských, kde hospodářské možnosti a poměry jsou ještě nepříznivější.

Slavná sněmovno! Mluvíme o aktivitě rozpočtu. Chtěl bych při této příležitosti dodati jen tolik, že chceme-li míti trvalou rovnováhu v hospodářství státním, musíme s plným porozuměním pracovati také k tomu, abychom dosáhli rovnováhy v celém našem hospodářském životě. (Výborně!) My zemědělci s touto tvořivou prací souhlasíme, zvláště pokud se týká určitého systému ve věcech daňových. Trvalo to osm let, než se poznalo, že poplatnictvo nemůže snésti ohromného tlaku stále nových daní a dávek. Konečně proniklo mínění, že naše daňové zatížení je vypjato do krajnosti a že musí přijíti rozumná reforma především v těchto věcech berních. Nebyly to však jen daně státní a poplatky, nýbrž i celý řetěz přirážek ke státním daním, přirážky obecní, školní, okresní a zemské, celý ten složitý berní systém, jehož neudržitelnost vynutila si konečně zpracování a přesnější systemisace. Z těchto důvodů uvítali jsme myšlenku berní reformy, nikoli v blahé naději, že budou daně podstatně sníženy, ale především proto, že má býti zaveden pořádek v ukládání a v předpisování těchto státních daní. V tomto směru bude zajištěna účast a spolupráce daňových komisí, tedy živlu laického, a tu možno očekávati v předpisování daní náležitou objektivnost a spravedlnost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP