Pátek 26. listopadu 1926

Dvě obce v Jindřichohradeckém okrese, Plavsko a Stráž nad Nežárkou, jsou průkopníky soustavné elektrisace v oblasti povltavského elektrárenského svazu. Obě začaly elektrisovati ve stejnou dobu r. 1922 a skončily výstavbu sekunderní sítě v r. 1923. Obě elektrisovaly za poměrně stejných podmínek, v obou jest usazen živel převážně zemědělský. Obě obce v stejný den byly připojeny na sítě Jihočeských elektráren, Plavsko o 2 hodiny dříve než Stráž nad Nežárkou. Obě obce podaly si žádost k ministerstvu zemědělství o udělení subvence. Plavsko podalo žádost v květnu 1925, a byla mu výměrem ministerstva zemědělství ze dne 28. prosince 1925 přiznána podpora ve výši 30 % stavebního nákladu až do částky 61.360 Kč. Obec Stráž n. Nežárkou podala žádost o podporu o rok dříve než Plavsko, a to již v květnu 1924. Za dva roky nato, po několika intervencích a dotazech, vyřídilo ministerstvo zemědělství v květnu 1926 tuto žádost tak, že napsalo: "Žádost se zamítá, poněvadž jde o podnik příliš starý, k jehož podpoře ministerstvo zemědělství nemá dostatečných prostředků." Aby tomuto duchaplnému odůvodnění se strany ministerstva zemědělství bylo rozuměno, poznamenávám stručně, že v Plavsku, které subvenci dostalo, provádělo elektrisaci družstvo, které je členem Ústřední jednoty hospodářských družstev, a ve Stráži, které subvenci nedostalo, byl té doby starostou obce, která elektrisovala komunálně, český socialista.

Takováto úřední nestrannost v udělování podpor se strany ministerstva zemědělství přímo provokuje a jest opravdu těžkou obžalobou poměrů, jaké v tomto směru v ministerstvu zemědělství najdeme tím okamžikem, kdy se nám podaří odsunouti záclonu v udělování podpor pod titulem pomoci našemu zemědělství. Termínem "naše zemědělství" rozumí se zde podporování stranických interesů jedné politické skupiny a zapomíná se, že venkov již dávno není a také do budoucna nebude jednolitým tělesem, jehož hospodářské zájmy mohly by býti dokonale ochráněny jednou stranou, které hesla zemědělské produkce staly se vhodným politickým artiklem, na němž buduje svoji moc.

Myslím, že okolnosti, které jsem naznačil, samy volají po přísné kontrole všeho subvenčního hospodářství v ministerstvu zemědělství. A má-li zde v zájmu poctivého jména státní správy dojíti k nápravě, pak jednou z cest parlamentní kontroly v tomto směru bude, když ministerstvo zemědělství přestane býti doménou jedné politické strany. Bude to nejen v zájmu státu, ale také v zájmu zemědělství samého. O tom měly by uvažovati zejména strany dnešní koalice.

Další kapitolou, která také spadá do rámce hospodaření ministerstva zemědělství, jest otázka celkového způsobu hospodaření na státních zemědělských a lesních objektech, jakož i otázka sociálního zaopatření bývalých zaměstnanců. O tom, jak na státních statcích a lesích se hospodaří, promluvil v debatě rozpočtové soudr. Remeš. Myslím, že materiál, který zde snesl, je takové povahy, že je nejvýše na čase, aby se zde stala náprava.

Chtěl bych k tomu jen dodati, že také na jihočeských státních objektech, zejména lesních, hospodaří se takovým způsobem, že by opravdu bylo potřebí, aby generální ředitelství státních statků a lesů nedalo se informovati jen služebními raporty, ale aby se informovalo i u důvěryhodných osob z občanstva, co všechno se zde děje a jak se na účet státu hospodaří.

Chci v této kapitole se znovu dotknouti nevyřešené otázky těch bývalých zaměstnanců na objektech státem zabraných, jimž dřívější majitelé až do záboru vypláceli dobrovolné pense a dary z milosti. Při převodu zabraných objektů do státního hospodaření zůstala tato otázka nevyřešena. Dřívější majitelé odmítli další vyplácení těchto milodarů, a státní správa již déle dvou roků odmítá výplatu těchto darů z milosti také. V podstatě jde o poměrně malý počet osob, převážně bývalých lesních dělníků, jimž dřívější majitelé vypláceli ročně 100 až 200 Kč podpory. Tito ubožáci, žijící namnoze za nejbídnějších sociálních poměrů, viděli v této podpoře hlavní základnu své existence, a nyní žijí v domnění, že republika je ošidila, když lesy převzala a nedává jim to, co dříve bylo jim poskytováno pravidelně.

A ministerstvo zemědělství, místo co by v tuto věc jednou pro vždy vyřídilo tak, jak káže lidskost a spravedlnost a jak na ně je naléháno, odpovídá tímto šalamounským tonem: "Ministerstvo zemědělství nemůže na sebe v zastoupení státu převzíti vyplácení zmíněných pensí a darů z milosti, poněvadž by to způsobilo ohrožení výnosnosti nebo dokonce pasivitu státních lesů a statků." Jaká to dojemná starost o aktivitu lesního hospodaření! Kdyby se tak šetřilo všude, mohlo by ministerstvo zemědělství odváděti státu ne 36, nýbrž 360 milionů Kč ročních přebytků. Tak se šetří jen na těch nejchudších, kterým se béře to, na co tito ubozí mají právo nejen lidské, nýbrž vydržené. Chce opravdu ministerstvo zemědělství, aby několik desítek ve službě nynějších státních lesů zedřených lidí umíralo s tou bolestí v duši, že republika jim vzala něco, co měli za dřívějšího režimu do smrti zajištěno? Tak se, pánové a dámy, láska k republice v duši chudých lidí nevytvoří!

A nyní ještě několik slov k provádění pozemkové a lesní reformy. Bylo už s těchto míst nejednou poukázáno na to, že praksi, jaká se v provádění pozemkové reformy u nás ujala, nutno věnovati co největší pozornost. Jednotlivé zjevy, které zde pozorujeme, nijak nepomáhají tomu, aby důvěra valné části tohoto zákonodárného sboru a také širokých mas našeho občanstva v nestrannost Státního pozemkového úřadu byla posilována. Nechci opakovati to, co zde bylo již řečeno, a není také místa k tomu, aby při této příležitosti líčeny byly všechny ty smutné zkušenosti, které z provádění pozemkové reformy u nás máme a které často jsou v rozporu s tím, čeho provedením záborového zákona chtěl dosáhnouti zákonodárce.

Chci jen poukázati, že do provádění pozemkové reformy u nás příliš pronikají reflexy našich vnitropolitických poměrů, a to takovým způsobem, že cíle, které nesly se k provedení záborového zákona, jsou hrubě pomíjeny, a provádění pozemkové reformy zejména v místech národnostně smíšených není s to, aby uspokojilo ty, kteří od provádění pozemkové reformy očekávali odstranění dějinných a sociálních křivd. Zejména zestátnění lesů v pohraničí nepostupuje ve svém provádění tak, aby nebyly vzbuzovány vážné obavy a nebylo otřásáno vírou v provedení zákona tak, jak v prvé řadě vyžaduje zájem státu. Příliš mnoho vlivů zde působí na rozhodující činitele v tom směru, aby provedení zestátnění lesů bylo oddalováno a komplikováno. A zatím v celém pohraničním pásmu od Nové Bystřice přes Vitorazsko, Nové Hrady a Šumavu ke Krušným Horám a Krkonošům plundrují se zabrané lesní objekty, lesy se bez rozmyslu kácejí, jak potvrzoval můj předřečník z republikánské strany, rve se, co se z lesního bohatství urvati dá. A lesní dozorčí orgány i Státní pozemkový úřad dělají, jakoby neslyšely a neviděly.

A české menšiny, které od zestátnění pohraničních lesů očekávaly své národnostní a hospodářské posílení, tito dobří naši hraničáři, kteří se rvou ve smíšeném území o existenci za poměrů nejnepříznivějších, české menšiny marně varují a marně volají po nápravě. Na všech stranách ukazují se známky, že rozhodujícím činitelům dnešního režimu osud českých menšin k srdci nijak nepřirostl, a zdá se, že českým menšinám nastolením česko-německé buržoasní koalice v tomto státě bylo odzvoněno ve všech těch nadějích, které k pozemkové a lesní reformě obracely.

My, sociální demokraté, varujeme před tím, aby se v provádění, vlastně v neprovádění lesní reformy v pohraničí ještě dále pokračovalo cestou mezinárodního politického a diplomatického čachrování. Lid by prostě nesnesl, aby pro zájmy Hohenzollernů, Buquoyů, Lichtensteinů, Coloredů-Mansfeldů a cizáckých církevních řádů byla tímto čachrováním obelstěna dějinná spravedlnost. Proto učiníme všechno, aby pozemková a lesní reforma v pohraničí a všude jinde byla prováděna v duchu záborového zákona, vytrysklého z čisté duše národa.

V historické budově české techniky pořádána jest v těchto dnech jihočeská výstavka. Měli by ji navštíviti všichni, kdož mají zájem, aby hospodářský život celého národa a státu byl ozdraven, aby nebylo u nás krajů chudých a bohatých. Jižní Čechy tu ukazují, v čem vězí jejich bída, a dokazují, že chtějí si z této bídy pomoci samy. Myšlenka sdružiti všechny a všechno za jedním cílem, za soustavnou snahou hospodářského a sociálního povznesení obyvatelstva jedné třetiny Čech, myšlenka realisovaná v Jihočeském Národohospodářském Sboru, nese již své ovoce. Jen s tohoto místa apeluji, aby na všech povolaných místech nezůstávalo při slibech, ale aby dostalo se jihočeským krajům toho, co k svému přirozenému, na vlastních silách založenému rozvoji potřebují.

K závěru svých vývodů chtěl bych slavnou sněmovnu upozorniti na to, že při projednávání hospodářské kapitoly státního rozpočtu nelze zavírati oči před tím faktem, že celý problém našeho hospodářského bytí a podnikání dotýká se úzce sociálních a hospodářských interesů nejširších lidových vrstev. Od hospodářského blahobytu státu závisí do veliké míry sociální úroveň pracujícího lidu a je proto jen přirozeným, jestliže my, soc. demokraté, věnujeme hospodářské politice státu mimořádnou a trvalou pozornost. Proto také, když v letních prázdninách ukazovaly se stále stoupající známky rostoucí hospodářské krise, domáhali jsme se svolání parlamentu, aby zde byly hledány možnosti odstranění všech těch důsledků, které hospodářská krise s sebou přináší. Žel, že mimo prázdné sliby neviděli jsme a nevidíme u vlády dostatek dobré vůle, aby účinky hospodářské krise byly mimořádnými opatřeními paralysovány a aby krise sama účinnými akty byla odstraňována. Ani vláda, ani strany, které v tomto domě representují vládní většinu, neprojevily dosud s dostatek dobré vůle vážně řešiti hospodářskou krisi. Nemohou, poněvadž samy jsou do veliké míry příčinou, že krise místo co by měla býti mírněna, takovými opatřeními, jako jsou zemědělská cla, jen se přiostřuje a nebude odstraněna ani tím, věnuje-li se několik milionů na vyživovací akci.

V interpelacích českých i německých soc. demokratů, podaných minulého měsíce, bylo konstatováno, že zaměstnanost v průmyslovém podnikání povážlivě klesá. Tak v kovoprůmyslu zmenšila se zaměstnanost o 40%, v textilnictví o 28%, ve sklářství o plných 50%. Důsledek tohoto faktu průmyslové krise je vzrůstající počet nezaměstnaných. Čísla státního statistického úřadu odhadovala počet nezaměstnaných na počátku druhého pololetí na 80.000 osob, dnes jistě tento počet je nejméně zdvojnásoben a ještě nutno počítati s tím, že úřední statistika nezachycuje všechny skutečně nezaměstnané.

Uvědomte si, pánové a dámy, kolik lidské bídy je v těchto číslicích a kolik máme a máte odpovědnosti, chcete-li opravdu prokázati, že tato republika je státem, ve kterém každý má nejen právo na práci, ale ve kterém každý tuto práci a tím také chleba opravdu také dostane.

Mluví se o hospodářské krisi. Ale zatím co tato krise dělnickou třídu uvádí do neskonalé bídy, na druhé straně u podnikatelů můžeme pozorovati, že krise na ně nedoléhá těmi účinky, jako na nezaměstnané dělníky. U nezaměstnaného dělníka hlad, u podnikatelů tučné dividendy. R. 1926, tedy již když krise stoupala, vyplácely velké průmyslové podniky za r. 1925 bohaté dividendy. Osm nejdůležitějších horních podniků v zemi dosáhlo r. 1923 dohromady 47,76 mil. čistého zisku, r. 1925 však 57,27 milionů. Škodovy závody dosáhly r. 1925 34,8 mil. čistého zisku, Chaudoir, kovové závody 10,7 milionů, Českomoravská-Kolben, akc. společnost 13 milionů, Ústecký spolek pro chemický průmysl téměř 15 mil. Kč zisku. Na sjezdu cukerního průmyslu byla podána zpráva, v níž se praví, že kampaň z roku 1925 byla nejnešťastnější. Ale to nevadí cukrovarnickým podnikům, aby vyplácely veliké dividendy. Hanácký pivovar v Holici vyplácí 20%ní dividendy. Vážení pánové! Mohl bych jíti dále. Z toho, co říkám, je viděti, že u nás krise platí jen pro někoho, že neplatí pro všechny.

Nutným korektivem tohoto nepochopení společenského života u nás měla by býti vláda. Ta však jest, jak celá její existence potvrzuje, v zajetí sobeckých interesů hospodářské a sociální reakce, která vyhlásila a provádí boj proti všemu tomu, co pod čistým štítem positivního socialismu pomáhalo budovati tento státi.

Nemůžeme proto míti k této vládě jednostranných třídních interesů žádné důvěry. To neznamená, že nemáme důvěry v tento stát, naopak, věříme v tento stát, a jsme přesvědčeni, že překoná nemoce svého dětství a že také pracujícímu lidu stane se skutečnou vlastí. Pomáhali jsme tento stát budovati a, jak známo, sedmkráte jsme hlasovali jako z rovní s rovnými pro jeho rozpočet.

Rozpočet, který máme před sebou, není již společným dílem všech, kdož jsou pro tento stát. Rozpočet jest jednostranným dílem třídního sobectví a není v něm dbáno potřeb všeho obyvatelstva, hlavně ne dělnictva. Budeme proto hlasovati proti tomuto rozpočtu v tom přesvědčení, že činíme tak v zájmu dělnické třídy i státu, který se nesmí státi doménou hospodářské a sociální reakce a který musí míti ve svém vedení viditelné znaky vůle, aby demokracie politická prostupována byla demokracií hospodářskou a sociální, kulturou a pokrokem. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany soc.-demokratické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Kaňourek. Dávám mu slovo.

Posl. Kaňourek: Slavná sněmovno! Veliký sociolog Emil Laveleye ve svém spise "Vláda v demokracii" napsal památná slova: "Pole, role, luka a pastviny jsou prsa lidské společnosti. Ochuravějí-li tyto orgány, v zápětí ochuraví lidská společnost sama." U nás v současné i minulé době byli mužové, kteří hlásali tytéž zásady. Stačí vzpomenouti zvěčnělého Albína Bráfa a znamenitého inspektora zemědělské rady, zvěčnělého Dumka. A tato vzácná souladnost přichází mně právě na mysl v tom okamžiku, kdy jako poslanec československé strany lidové a jako horský malorolník ujímám se slova, abych promluvil v této rozpočtové debatě.

Z mysli své nemohu se však shostiti toho trudného pocitu, že náš státní rozpočet v důsledku hesla "šetřiti" v oboru ministerstva zemědělství je okleštěn téměř o 11,300.000 pro rok 1927 na rozdíl od roku současného. To je smutné poznání a já hned navazuji na tu skutečnost, kterou zde již nastínili moji předchozí řečníci jak z tábora našeho, tak i z tábora republikánské strany, že rok současný pro české zemědělství a tedy důsledně pro náš československý stát je nejvýše kritickým. Jak dalece ten kritický stav u nás vyvrcholil, prožívali jste, pánové, sami. V těch dobách, kdy tato slavná sněmovna tvořila celní ochranářské zákony našeho státu, byli naši kolegové ze všech úseků, pravicí počínaje a levicí konče, svými voliči žádáni telegraficky nebo jinými prostředky o to, aby navštívili své kraje, své volební župy a shlédli živelní katastrofy, jimiž právě župy byly postiženy. V těch dobách vyvrcholily živelní katastrofy do té míry, že důsledný obrázek zjevil se nám právě na stolcích, kde jsme měli před sebou stohy pilných návrhů poslanců všech politických stran, aby vláda rychlým zaopatřením okamžité pomoci čelila důsledkům katastrofálních pohrom, které postihly českou vlast. A, velevážení pánové, tím smutnějším pro nás je pak zjev, že rozpočet ministerstva zemědělství je okleštěn do té míry, že není pamatováno na tyto těžké případy.

A nyní položme si otázku! Jakou záruku má náš stát pro příští rok, kde máme napsáno, že katastrofální rok letošní nebude se v novém roce v různých a ještě větších variacích a v kratších intervalech opakovati? Chci zdůrazniti právě toto: jaká byla státní pomoc, jaká byla odpověď na ty pilné návrhy všech kolegů bez rozdílu politických stran? Odpověď je ta: Státní prostředky byly vyčerpány jednou větší živelní katastrofou do té míry, že na kraje druhé, později katastrofou navštívené, nezbylo ničeho. A kdyby náš venkovský rolnický lid nebyl sáhnul v mnohých župách ku vlastní svépomoci, měli bychom dnes řadu polí nezpracovaných, neosetých a naše dobytkářství spělo by k úpadku. V pražské župě náš venkovský lid sáhl ke svépomoci na základě hesla Kampelíkova: "Co jednomu nemožno, všem dohromady lehce." A tato svépomocná akce, zdůrazňuji to, v pražské župě konala se za plného souhlasu i lidových zemědělců, k ní jsem vybízel na konferenci v Táboře, Ml. Vožici a jinde. Kol. Křemen v debatě o živelních pohromách vystoupil zde v úloze lékaře a přicházel s lékem, jak rychle a snadno vyléčiti tyto epidemické nemoce, které zachvátí jeden kraj zde, za chvíli se ukáží jinde a zanechávají po sobě dílo zkázy. Vystoupil s požadavkem strany republikánské, aby stát rychlým způsobem uzákonil závaznou pojišťovnu proti živelným škodám a pohromám. Jsem přesvědčen, že se strany státu vedle rolnické svépomoci musí se státi něco, co by bylo zárukou, aby živelní pohromy co nejrychleji byly likvidovány. Ale nemohu jménem strany a jménem svým na základě osobních zkušeností podepříti tento požadavek, a to z těch prostých příčin, z té odůvodněné obavy, abychom se nedožili něčeho podobného, co se dožíváme na našem českém venkově se zákonem, který dne 1. července vešel v platnost, o pojištění starobním a invalidním, s pojišťováním, které je nucené a také dokonale drahé.

Nechtěl jsem se zmiňovati o tom šíře, ale právě tato debata poskytla mi námět, abych do své řeči pojal ještě něco, co bych zde rozvinul jako náležitou odpověď našeho celého klubu, abych reagoval zde na vývody mluvčího ze socialistických řad, kol. Johanise, kterými zde včera útočil na kol. posl. Šamalíka. Kol. Johanis dopustil se zde osobních urážek kol. posl. Šamalíka, zasloužilého předsedy Svazu lidových zemědělců československých, když mluvil o jeho ubohosti, troufalosti a podobně. Na tyto urážky odpovídati nemusím, poněvadž kol. Johanis našeho kol. Šamalíka uraziti nemůže. Posl. Šamalík vykonal svoji povinnost jako poslanec, když přepracoval návrh na novelisaci zákona o sociálním pojištění podle požadavků širokých vrstev lidových. Pan kol. Johanis dopustil se zde také těžkých urážek venkovského pracujícího lidu, když nazval služebné, shromážděné v Boskovicích na táboru lidu, osobami nevědomými. Pan kol. Johanis dopustil se nepravdy, když pravil, že kol. Šamalík vyvolal schůzi a deputaci služebných na okresní hejtmanství boskovické vedl. Pravda jest, že kol. Šamalík byl na schůzi služebných pozván, o jejím svolání vůbec nevěděl, na jejich přání k okresní správě politické je nevedl, nýbrž pouze jako poslanec předvedl. Bylo to jeho poslaneckou povinností jako poslance tamní župy. Nepravdou a denunciací je také, že pan okresní hejtman v Boskovicích prohlásil, že protest služebných uznává a bude jej telefonovati, nýbrž pravda je, že pan hejtman uznal těžké poměry služebných a slíbil, že předloží jejich žádost k dalšímu úřednímu jednání. O podání zprávy do Prahy byl požádán kol. Šamalík z toho důvodu, aby vládní kruhy byly informovány, že kroky, jež služebné v Boskovicích podnikaly, staly se z vlastního jejich popudu a nikoli na pokyn organisační práce kol. Šamalíka.

Jako zástupce klubu lidových poslanců odmítám s tohoto místa urážky a útoky na kol. Šamalíka činěné a prohlašuji, že klub lidových poslanců vytrvá při svém oprávněném, spravedlivém návrhu na novelisaci sociálního pojištění a pro jeho uplatnění učiní vše, co bude v jeho moci.

Byl jsem tedy okolnostmi přinucen této otázky se dotknouti. Nyní vrátím se k dřívějším svým vývodům. Byl zde vyzdvižen kol. Křemenem požadavek závazného pojišťování proti živelním pohromám. My tento požadavek máme rovněž ve svém programu, ale s tou změnou, že žádáme státní pojištění proti pohromám živelním na podkladě nejlacinějším, a to ale pojištění dobrovolné, ne nucené. Do té doby, než tento požadavek dozraje v čin zákonem, žádáme to, co je obsaženo ve velehradské resoluci lidových zemědělců československých, na jejich valné hromadě přijaté, aby do té doby, nežli dožijeme se této pojišťovny, veškeré důsledky živelních pohrom byly okamžitě likvidovány ze státních prostředků, a aby toto vydání bylo uhrazeno jednotnou přirážkou k dani pozemkové. Navazuji také na vývody kolegy Geršla, který, když mluvil o venkovanech, líčil dobu zimní jako dobu jejich dlouhých prázdnin, které by nemusely býti tak prodlouženy, kdyby se na venkově dodržovala zákonitá 8hodinová doba pracovní, a prohlásil s tohoto místa toto: Četnictvo chová se k nedodržování pracovní doby na českém venkově apaticky, lhostejně a tím ubírá masám širokých vrstev dělnických na českém venkově práci. Já se ptám: Je možno použíti všech těchto zákonem vybojovaných sociálních výhod také pro náš český venkov? Prakse nám odpovídá, že nikoli. A kdyby český venkovan chtěl těchto velikých sociálních vymožeností použíti pro sebe a svůj stav, jsem přesvědčen, a se mnou veliká část této sněmovny, že zničil by svůj statek, zmařil by v důsledcích toho požehnané dílo státu a zhoršil by také sociální postavení těch vrstev, které se nazývají u nás socialistické. Náš venkovan těchto vymožeností si dopřáti nemůže, poněvadž jej tíží veliká břemena daní přímých a vedle toho nepřímých, tak zv. daní spotřebních a zejména daně obratové, která tak přečasto bývá okresními berními správami předpisována našim zemědělcům neodůvodněně, z jednoho a téhož předmětu dvakráte.

Nejednou byla zde vyzvednuta životní úroveň pracujících vrstev. Když jsem tyto řeči poslouchal, povzdychl jsem si a řekl jsem si: Kdyby tato životní úroveň už dnes platila pro pošumavského a řekněme jihočeského a na Českomoravské vysočině žijícího chalupníka, my zástupci těchto vrstev řekli bychom: bohudíky za tuto vymoženost, poněvadž bychom byli spokojeni. Jídelní lístek chalupníků na Českomoravské vysočině, kam část pražské župy zabíhá, je velmi chudý. Maso přicházívá na stůl našeho malozemědělce velmi zřídka, bývá to pravidelně jen o velikých svátcích a teprve v době podzimní si náš chalupník může, jen z toho důvodu, aby získal omastek, zabíti vepříka. A právě tato doba se mu předhazuje jako doba zahálky nebo zvláštního nadlepšení zemědělského stavu. Poněvadž náš venkovan nesleduje přesně, jak zní zákon o oznámení takové porážky, učiní oznámení o tomto zabití vepříka zároveň s porážkou, třeba jen o 24 hodiny později, a důsledek toho bývá, že orgány důchodkové kontroly předpisují na našem venkově celá sta korun pokut těm našim hornickým chudým chalupníkům.

Chci poukázati ještě na jinou bolest našich malozemědělských vrstev, že náš střední sedlák, když skončí své podzimní práce, aby ulehčil své sociální postavení, vyjíždí se svým potahem na výdělek, dováží jednak okresním správním komisím štěrk na okresní silnice nebo sváží drva k nádraží atd. Poslední dobou, když berní správy vystihly tento mimořádný výdělek, odměnily pracovitost horských sedláků, středních zemědělců tím, že jim poslaly nový předpis na dani z obratu. Táži se: Existuje v Československé republice stav, kterému by se daň obratová předpisovala z jedné a téže věci dvakrát? Myslím, že mi nemůže nikdo, ani z řad socialistických, ani proletářských vrstev dáti kladnou odpověď. Této záležitosti horských, středních sedláků ujal se náš Svaz lidových zemědělců československých, takže veškeré předpisy, které stihly naše malorolníky, byly na rozkaz ministerstva financí berními správami zastaveny.

Chtěl jsem ještě upozorniti na to, že se stále u nás hovoří o velké nezaměstnanosti. Mám zde dopis, který mne došel z Francie od dělníka z mého kraje. Zručný krejčí, který však následkem trvalých štvanic cítil se u nás ve své vlasti nespokojeným, stále viděl v Rusku, ve Francii, v Německu ráj na zemi. Poslechl hlasu této sirény a s věnem své manželky odebral se do Francie, prožil nějakou dobu v Paříži, nyní nalézá se v Lyoně a píše mně pln zoufalství: Zlaté Čechy, zlatá naše vlast. Zde panuje taková nezaměstnanost, o níž jsem neměl ani tušení. Je zde velké hnutí, namířené proti cizincům. Pryč s cizinci z Francie! Byl bych tolik rád, ačkoliv nemám prostředků na zpáteční cestu, kdybych se opět vrátil do vlasti, třeba k nádenické práci. (Posl. Sedorjak: Pane kolego, u nás na Podkarpatské Rusi organisují úřady ty dělníky do Francie! Proč to je, když je tam nezaměstnanost?) Já do toho nic nemám. Zde máte však doklad, rekomandovaný dopis, který půjčím každému k nahlédnutí (ukazuje dopis). Chci jen podotknouti, že kdyby u nás nebylo těchto štvanic, rozdmychovaných zdola, byl by u nás větší klid a spokojenost a z toho vyplývající pořádek.

Chci ještě zdůrazniti, že v 11. kapitole našeho rozpočtu v titulu 2 je odstavec: Zemědělské vyučování. Tento odstavec, zejména pro naše zemědělství, zdá se mi příliš důležitým, než aby byl úplně pomíjen. Nechci se zmiňovati o starších hospodářských učilištích, našich hospodářských školách typů středních a zimních hospodářských škol, ale mám na zřeteli lidové hospodářské školy, kterých jsme v naší republice po státním převratu měli 26 a teprve když zákonem z r. 1920 byla účast a návštěva těchto škol prohlášená za povinnou, dostouplo toto číslo na 734.

Zejména, velevážení pánové, chci vyzdvihnouti tohoto důležitého činitele pro náš stav malozemědělský, a to z těch příčin, že stojíme dnes u dokonaného díla pozemkové reformy v Čechách, z nichž Čechy jižní stávají se po provedení pozemkové reformy krajinou typického malozemědělství, které těchto odborných škol pro sebe bude potřebovati. A zde chci vyzdvihnouti stanovisko našich lidových zemědělců proto, aby k těmto školám nebyla buzena nedůvěra, nýbrž aby jim důvěřoval celý náš venkov bez politického nátěru. Doposud tomu tak nebylo. Na těchto školách bylo zavedeno vyučování v dopoledních nedělních hodinách, to znamená, že katoličtí rodičové zdráhají se svoje dítky pro tuto skutečnost do těchto škol posílati, poněvadž dítky jejich zanedbávají služby boží. Chci zde zdůrazniti stanovisko, které nechci opříti důkazy a argumenty z našich řad. Vzpomínám jen toho, který jako vynikající činitel a slavný jihočeský rodák tak krásným způsobem zasáhl do této otázky, která vystihuje naši zásadu, když chceme pozvednouti selskou kulturu těmito školami. Žijeme takřka ještě v ohlasu oslav slavného jihočeského spisovatele Holečka ze Stožic. Tento muž před dvěma lety byl pozván na Moravu, aby na vysokém učilišti zemědělském promluvil velikou řeč o selské kultuře. A jak tento ctihodný stařec začal a co zdůraznil? Po skvělém uvítání, které jemu připravila Morava, ujal se slova a pravil: "Mám promluviti k vám o selské kultuře, kterou chcete zachovati. Ale já pravím: selská kultura se zrodila a vyrostla na kultuře křesťanské, a chcete-li uchrániti kulturu selskou, musíte míti a hájiti kulturu křesťanskou."

Mohl bych opříti to ještě jinými autoritami. V prvním volebním období seděl zde můj osobní přítel poslanec kol. Hálek. A ten dospěl jinými slovy k témuž závěru, když ve své řeči, pronesené s tohoto místa, volal: "Já věřím v budoucnost a existenci našeho státu, ale jen tenkráte, bude-li podložena náboženstvím a z ní vyplývající morálkou".

A když jsem u těchto hospodářských škol, chci ještě opakovati výrok známého a slavného národohospodáře, inspektora zemědělské rady Dumka. Je to zaručený výrok, který pronesl, když přednášel bohoslovcům českobudějovickým o národohospodářských otázkách. Prohlásil toto: "Škola, odcizená náboženství, odcizuje se také národu a venkovskému stavu, pro nějž měla býti největší oporou".

To jsou asi kratičké požadavky, které jsem chtěl snésti v této rozpočtové debatě a přeji si - a je to také přání klubu lidových poslanců - aby náš stát každým rokem snižoval svůj rozpočet, a v důsledcích toho také snížil své potřeby, aby se mohly odbourávati daně a břemena, která náš lid nejvíce dusí. Proto lidový klub dá státu svému to, co mu náleží, poněvadž je si vědom, že také venkovský lid je pevnou oporou Československé republiky s tím přáním a s tím projevem, aby státu bylo dáno, co mu patří, a náš stát aby dával lidu, co lidu v náleží.

A při té příležitosti nemohu jinak, než se slovy velikého moravského vlastence Wurma učiniti závěr, který hodí se pro směr politiky státní: politice pluhu a srpu, jež blaho a mír věští, buď sláva až do věčnosti. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Chlouba. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP