Pátek 26. listopadu 1926

Současně i na mlékařství, které je významnou složkou produkce živočišné, mělo býti lépe pamatováno, a to zakládáním družstev, podniků mlékařských, kontrolou čistoty mléka, účelným zpracováním mléka a odbytem mlékařských výrobků, dále odborným vzděláním personálu mlékáren a pořádáním kursů pro činovníky mlékáren, které jsou nutným doplňkem tohoto programu. S tím souvisí též provádění užitkové kontroly chlévní. A na tyto úkoly jest určen zcela nepostačující úvěr 3 mil. Kč.

Byla sice přijata v rozpočtovém výboru resoluce, aby na r. 1928 pamatováno bylo na přiměřené zvýšení položky 29, jak odpovídá potřebě zvelebení mlékařství a souvisícího s tím zpracování mléka, jakož i na kontrolu chlévskou. Jak bude však možno výše uvedené úkoly splniti r. 1927, aniž by naše zemědělství a celá konsumentská veřejnost nebyla poškozena?

Stejně tak položka zemědělské dělnictvo a malozemědělci, zprostředkování práce, odměňování dlouholeté služby a podpory při pádu dobytka ve výši 684.000 Kč je nedostačující k zhoštění se těchto vytčených úkolů a povinností.

Rovněž i pol. 33 "Subvence pro nákup strojů a soutěže strojů" ve výši 400.000 Kč jest až směšně nízká, než aby mohla podepříti a umožniti snahu našich malých zemědělců k zakoupení nutných secích strojů, jetelových kar k setí jetele, pleček a elektrických a benzinových motorů, mlátiček atd. (Tak jest!) Zvýšený obnos věnovaný těmto potřebným zemědělcům padl by jistě na půdu úrodnou, umožnil by řádné racionelní hospodaření a vrátil se zpět ve zvýšené zemědělské produkci a platební schopnosti dnes již pod tíhou daňovou klesajících malozemědělců. (Výborně!) Co je platná přijatá resoluce, která ukládá ministerstvu zemědělství, aby těmto účelům věnována byla zvýšená pozornost a tak existence našich drobných lidí posílena? Jsem přesvědčen o tom, že zvýšenou pozorností bez dostatečného úvěru se našim drobným lidem nepomůže. (Výborně!) Pokud se týče výroby rostlinné, nemožno tvrditi, že by snaha a péče povolaných činitelů za zvelebením, zvětšením a soběstačností výroby rostlinné mohla vésti k pronikavým úspěchům vzhledem na nepostačující obnos, který na stejně tak důležité úkoly je navržen.

Další snahou musí býti zdolání dalších škůdců rostlinných, jako jsou sněť obilná, sněžná atd. Tyto všechny úkoly těžko naše vláda splní s ohledem na seškrtaný rozpočet ministerstva zemědělství, což ovšem bude míti v neblahý vliv na podnikání zemědělské samotné a nepřímo i na stát a jeho obyvatelstvo.

Větší podpory zasluhuje pastevnictví a salašnictví, které zaujímá význačné místo v produkci živočišné. Úpravou pastvin získávají se též užitečné plochy, které dříve nenesly téměř žádného nebo jen nepatrného užitku. Mimo tento značný národohospodářský význam zvyšuje se pastevnictvím užitkovost hospodářských zvířat, zlepšuje se jich zdravotní stav a rozmnožuje počet. Jest proto povinností vynutiti větší obnosy na tyto malozemědělské účely a spolupracovati také k tomu, aby u příslušných úřadů ústředních tyto naše životní snahy byly více a náležitě chápány a také realisovány. (Výborně!) Zdá se, že dosud zkušenost v tomto směru byla pro nás velmi trpká.

Pokud se týče položky odvodňování, zavodňování a využití vodních sil, 11 milionů, a meliorace zemědělské půdy, 30 milionů, jsou naprosto nedostatečné s ohledem na prováděné nebo připravované práce. Na českém západě v tomto směru vykonáno velmi málo, skoro nic, ač poměry měrou svrchovanou toho vyžadují ve všech našich celkem chudých okresích.

Na příklad okres domažlický leží v povodí malých bystřin a potoků, z nichž význačnější a hlavní potok Řubřina, která protéká i Staňkovskem, vykazuje pravidelné rozvodnění a působí značné škody v přilehlých obcích a v posledních 40 letech asi 17 katastrofálních povodní, které působí výhradně škodu na lukách a polích, zejména zbahněním luk a odplavením sena v době senoseče.

Stejně i regulace potoka Zahořanského, Úhlavy, Mže a potoku Stružná na Sušicku jest velmi nutná. Uskutečněním projektu velkoelektrárny na Vydře a Křemelné na Šumavě podle projektu zemského správního výboru budou otevřeny nejbohatší zdroje elektrické energie na Šumavě.

Vláda slíbila dále, že bude míti na zřeteli, aby využila finančních prostředků, které jí budou k disposici ku provádění staveb, které jednak z důvodů hospodářských, jednak v zájmu státního podnikání a správy jsou žádoucí. Při tom, že bude přihlížeti k tomu, aby se dostalo zaměstnání všem odvětvím výroby, a přirozeně rovněž tak i krajům zanedbávaným, které zde přicházejí v úvahu.

V oboru staveb pozemních slíbila vláda, že se postará předně o postupnou výstavbu definitivních budov i pro podřízené státní úřady a ústavy, které jsou dosud umístěny neúčelně a nehospodářsky na úkor vzorného běhu státní administrativy. Obyvatelé chudších v krajů si znovu stěžují, že nutné stavby se stále oddalují, což má za následek, že hospodářské i sociální poměry těchto krajů jsou stále svízelnější.

Ubikace hraničářského praporu č. 6 jsou naprosto nedostatečné a je nutno zjednati nápravu. Části praporu jsou ubytovány v Domažlicích, Trhanově, Klenčí, Kdyni, Plané, Tachově atd. Že tím trpí úkoly národní obrany výcvik vojska, netřeba připomínati.

Rovněž prakse při zadávání pozemních staveb v některých případech neodpovídá zájmům a potřebám uvedených zapomenutých krajů, jak by bylo žádoucno, právě s ohledem na neutěšený hospodářský stav zapadlých krajů a jeho obyvatelstva. Dovolím si uvésti případ zadávání stavby úředního domu v Domažlicích. Přes to, že příslušná odborná komise navrhla ministerstvu, aby byla stavba zadána dvěma stavitelům, z nichž jeden je místní a při tom o 20.000 Kč lacinější, byla a je snaha stavbu zadati stavitelům cizím, proti v dřívějším pravidlům. V důsledku toho celý kraj a zvláště město Domažlice, které přispívá obnosem skoro 2 1/2 milionu Kč, bude připraveno o celou řadu daní a přirážek, což přece nemůže býti přehlíženo. A na druhé straně usnáší se hlavní město Praha na tom, že všechny v obvodu obce prováděné práce musí býti zadávány jen místním oferentům. Bylo by žádoucno, aby napříště se uvedeným způsobem již nepostupovalo.

Pokud se týče lesní reformy, vítáme znovu prohlášení vlády o pozemkové reformě lesní, že bude zachován dosavadní postup a že především bude hleděno, aby bylo docíleno dohody s majiteli o rozsahu převzetí lesů, kdyby však jednání o dohodu nevedlo k cíli, že bude přirozeně státní správa postupovati podle záborového zákona. (Tak jest!) Jest možno z nynější praxe míti za to, že dohod vyhovujících bude realisováno velmi málo vzhledem k rafinovaným, cílevědomým a soustavným odporům a vlivům různých okolností. Je proto velmi nutno, aby státní správa s větším odhodláním a přísností postupovala, aby lesní reforma dostala se z tohoto národohospodářsky škodlivého stadia. Proto je nutno častěji tento dosud nevyřešený úkol si připomenouti a zařaditi jej na prvé místo pracovního programu a splniti závazky nynější i minulých vlád.

Ve zprávě rozpočtového výboru je uvedeno, že Státní pozemkový úřad pracuje na směrnicích pro tuto lesní reformu a bude prý dále třeba pečlivě šetřiti, které lesní celky mohou býti ze záboru propuštěny a dosavadnímu majiteli ponechány podle §u 11, na které lesní výměry může se důvodně vztahovati nárok vlastníka podle §u 20 o propuštění ze záboru, jakožto přírodní krásu, památky atd. Jest proto nutno přistoupiti co nejrychleji též k reformě lesní, která by vrátila národu odcizené hvozdy šumavského pomezí, kdysi české. Čím rychleji, tím lépe, neboť je nebezpečí v prodlení, které hrozí našim lesům úplným vydrancováním. Naše lesní inspekce měla by způsobu a postupu kácení dříví v tomto zabraném majetku věnovati ještě větší pozornost než dosud. Musí býti také ovšem z rozhodujících míst náležitě podporována. Oči českých lidí slzí nad plánovitým, soustavným ničením našich českých pohraničních hvozdů. Důkazem tohoto tvrzení je, že okresní správou politickou v Domažlicích byla majitelce "Chodského zboží" Schönbornové udělena pokuta v obnosu 30.000 Kč za obcházení platných zákonných ustanovení. Mimo to učiněno bylo trestní oznámení, jímž se zabývá příslušný soud. Proslýchá se však, že nastoupena byla cesta za příčinou zastavení trestního řízení. Varuji s tohoto místa, aby povolané úřady vyšly této snaze vstříc a zahájené trestní řízení zastavily. Zákon o hospodaření v lesích musí platiti i pro bohaté latifundisty, třeba by po ruce měli ty nejlepší zástupce se značnými konexemi. Jsou-li majitelé selských lesů začasto pokutováni proto, že pro svou vlastní spotřebu pokáceli několik kmenů, aniž to ohlásili, je nemyslitelno, že by uvažováno býti mohlo, aby uvedené trestní činy, které páchány jsou ve velkém a docela úmyslně proti platným zákonům a nařízením, mohly býti bez náležitého citelného peněžního trestu a dalších nutných opatření propuštěny. Uvážíme-li, že koncem letošního roku zbude podle odhadu Státního pozemkového úřadu ještě 2,139.000 ha půdy nezemědělské, lesní, rybniční, zastavené, neplodné a jiné, jest z toho patrno, že práce tato vyžádá si daleko většího časového období při dnešní praksi, než se očekávalo, a bylo by proto žádoucí učiniti přísné preventivní opatření, jímž by zhoubné dílo, směřující k tomu, hluboké šumavské hvozdy zničiti, bylo odstraněno a znemožněno.

Slavná sněmovno! Tu je nutno, abychom si toho blíže povšimli. Latifundisté nejsou daleko toho, žádati skoro celý zabraný majetek lesní jako přírodní krásu. Paní Schönbornová z majetku cca 7000 ha lesa žádala jen 4200 ha jako přírodní krásu - a prostý lid se opravdu diví, kde vzali nyní tolik pochopení pro krásy přírodní, když do nedávna pila a sekera řádila v nejzazších pohraničních lesích, takže musely přísně zakročiti státní dozorčí úřady.

Ve zprávě je dále zmínka o postátňovací akci a uvádí se: Dostane-li k této rozsáhlé práci Státní pozemkový úřad prostředků rozpočtových, odhaduje se provedení lesní reformy na řadu roků. Mám opodstatněnou obavu, vzešlou z nynější prakse, že nebudou-li provedena přísná opatření, v pozdější době převzaté lesy budou sotva rentabilní jak pro stát, tak i pro ostatní oprávněné uchazeče, vytčené v zákoně přídělovém. Dosavadní výsledky akce postátnění zabraného lesního majetku jsou dosud naprosto neuspokojivé, pomalé, a mám dojem, že nelze přehlížeti tu okolnost, že dlouhotrvající nejistota držby svádí pochopitelně majitele zabraných lesů k takovému nakládání s lesy, jež není v zájmu státu a oprávněných uchazečů. Z těchto důvodů nelze dnes akci v zemích historických, kde tato byla v určitých oblastech převzetím některých statků již rozvinuta, zastaviti. Akce ta musí býti proto v dohledné době dokončena převzetím dalších zabraných lesních statků. Přejímací akce je rozvinuta v oblasti jižních, západních a severních Čech a v severní Moravě. Státní lesní držbu nelze ovšem tak rozšířiti, aby vznikl v lesním hospodářství státní monopol, který by mohl podnikavost a iniciativu v lesním hospodářství podlomiti.

V oblasti západních Čech, k níž patří Rudohoří a Český les, vlastní stát pouze několik roztroušeně ležících velkostatků, jež je třeba rovněž co nejdříve doplniti tak, aby jak s hlediska hospodářsko-finančního, tak administrativního bylo možno utvořiti přiměřený soběstačný celek.

Doporučuji z těchto důvodů, aby zákon, resp. nařízení č. 53 z r. 1921 o cenách za převzatý lesní majetek byl změněn, aby realisování těchto snah mohlo býti uspíšeno.

Pokud činnosti Státního pozemkového úřadu a všeho úřednictva se týče, nutno zde s uspokojením prohlásiti jménem všeho drobného zemědělského lidu a všech nabyvatelů půdy, kteří dosud byli raby a otroky, že plně a se zadostiučiněním uznáváme jejich těžkou, nadlidskou, vysilující a s nevšední ochotou vykonávanou práci, směřující ke zdárnému vyřešení demokratisace půdy, této revoluční vymoženosti. Přejeme si, aby nadále neústupně setrvali v započaté práci a provedli toto velké dílo až do konce, aby historie jednou neřekla: "Dělali jste to špatně."

Vážené dámy a pánové! Při posuzování státního hospodářství nutno vycházeti z rozpočtu ministerstva financí, jehož úloha spočívá většinou v tom, aby opatřilo úhradu pro ty obory státní správy, jež nejsou příjmově a výdajově soběstačnými. Zásada, že ve státním hospodářství není třeba upravovati výdaje podle příjmů, které bylo u nás tolik zneužíváno, nemá platnost všeobecnou. I ve státní správě musí se konečně uplatniti zdravý princip soukromého hospodářství, že o přípustnosti a výši určitých výdajů nutno rozhodovati s intensivním zřetelem na výši příjmů, jež jsou k disposici.

Příjmy, které vykazuje rozpočet ministerstva financí, to jsou z velké části příjmy z daní a jiných veřejných dávek, ukazují nejlépe poplatní sílu občanstva, a je proto rozpočet po této stránce zrcadlem, v němž se odráží hospodářská síla státu. Bylo již na tomto místě konstatováno, že výnos jen přímých daní stoupl od počátku našeho samostatného hospodaření téměř 17krát. Toto abnormální přitažení berního šroubu cítí absolutně i relativně nejvíce malé a střední vrstvy a jen jejich krajní obětavosti po této stránce můžeme děkovati za to, že jsme dosud nemuseli a bohdá už nebudeme musiti vyráběti nekryté papírové peníze a že jsme neklesli do valutového chaosu, který byl u našich sousedů.

Slavná sněmovno! Jest však nutno zároveň nad tímto faktem vážně se zamysliti a uvažovati, zda zdaněním tak pronikavým není podlamována hospodářská posice poplatníků i samotného státu. Pokud jde o zemědělství, jest jisto, že nynějšího vysokého břemene daňového na dlouho nesnese.

Už dnes je malý i střední zemědělec a venkovský živnostník v situaci takové, že musí nechati stranou všechny investice, všechno zlepšování svého hospodářství, chce-li býti práv všem těm nesčetným požadavkům, které nám klade finanční správa a samosprávné korporace. Naše veřejnost a bohužel i některé úřady nepropracovaly se dosud k objektivnímu, věcnému nazírání na situaci zemědělcovu. Lživé brýle, které jim nasadila válečná a poválečná hesla, nedopouštějí jim rovně viděti, a tak úplně přezírají, že důchod pozemkového majetku není u malého a středního zemědělce bezzáslužným důchodem z kapitálu, nýbrž dobře zaslouženou mzdou za těžkou, mozolnou, krvavou práci, která nezná časového omezení, poněvadž má hluboký mravní základ spočívající v charakteru venkovského člověka, v jeho lásce k půdě, v jeho lásce k rodině, v jeho pochopení pro stát. (Výborně! - Potlesk.)

Podaří-li se dnešní vládě zavésti náležitý pořádek do bernictví a spravedlivého ukládání daní, aby rozdělení břemen nebylo očividnou křivdou se všemi důsledky, pak vykoná dílo, kterým uklidní lid roztrpčený nesprávnými daňovými předpisy.

Mnozí řečníci ze stran socialistických prohlašovali zde, že proto vystoupili z vlády a hlasovati budou proti rozpočtu, že viděli odklon od dosavadní politické linie, a že jednostranná hospodářská politika působí škodlivě pro stát. Tedy podle těchto jest ochrana zemědělské práce škodliva pro široké vrstvy zemědělského lidu i stát, naproti tomu ovšem ochrana jiné práce neškodí ani těm, kteří mají zájem na tom, ani státu? Divná logika, kterou těžko chápou massy na půdě pracujícího lidu.

Nikdy ještě neodvážil se nikdo tvrditi, že dělníku, zaměstnanci atd. škodí, zvyšuje-li se jim mzda - ale tvrdili veřejně malozemědělcům a rolníkům, že ochrana zemědělské práce, tedy zvýšení jejich nízké mzdy, bude jim škodlivé - což neodvážili se říci ještě nikomu.

Mezi jiným zmínil se jeden řečník při kritice vládního návrhu o limitování samosprávných přirážek, že nové školy se nebudou moci vystavěti v obcích. Školní úřady v jednom západočeském okresu snažily se donutiti 14 obcí ke stavbám nových škol ve výši několika milionů. A proti tomu v dnešním daňovém zatížení a těžkých poměrech hospodářských postavila se většina obyvatelstva bez rozdílu stran - ne proto, že by byli proti stavbám škol vůbec, ale proto, že realisování těchto staveb v době vysokých nákladů bylo by existenčně škodlivým všem poplatníkům ve vsi. Dnes už neobstojí falešné heslo, že to někdo zaplatí.

Druzí páni kolegové poukazovali, že při řešení hospodářské krise nutno míti na vědomí budování nového průmyslu z důvodu, že tisíce dělníků bloudí po městech, hledá práci neb pracuje jen 2 až 3 dny v týdnu při špatných životních podmínkách.

Pravda, uznáváme, ale my víme také z prakse, že jsou u nás statisíce malozemědělců a rolníků v chudších horských krajích, kteří jsou sice trvale zaměstnáni, mají práce dost a dost, práce tvrdé, mozolné, šestnáctihodinové. Nežijí lépe než dělníci průmysloví, ale naopak v četných případech jest jejich sociální úroveň mnohem bědnější. Naproti těmto pilířům našeho osvobozeného státu, beznáročným zemědělcům a rolníkům volá se cynicky po dovozu obilí a masa snad s přáním, aby zůstali nadále raby a otroky v cizích službách. Není proto možno nerespektovati specielních požadavků našich horských zemědělců aneb dokonce pracovati soustavně proti nim, když jest ještě velmi mnoho doháněti, aby aspoň poněkud snesitelná existence zaručena byla těm, kteří od časného jitra do pozdní noci v potu tváře dobývají základ života - chléb.

Budeme spolupracovati k tomu, aby vyrovnány byly sociální, hospodářské a společenské rozpory mezi jednotlivými třídami. Úplné vyrovnání a zahlazení rozporů nepřijde, běží však o umožnění klidného spolužití bez třídních slepých vášní, které rozdrásávají život. Jsme přesvědčeni, že hmotné a duchovní blaho národa lze zajistiti povznášením zemědělství. Z venkova prýští stále nové obrozující síly do všech tepen národního života. Úkolem naším je: hospodářské, duševní a mravní síly venkova uvésti v pohyb.

Kvitujeme s tohoto místa, že zemědělské školství a vyučování jest soustavně doplňováno a jeho působnost zdokonalována. Školy tyto plní dobře své poslání, a to nejen ve třídách, nýbrž jako ohnisko zemědělského pokroku působí mezi okolními zemědělci pořádáním četných odborných přednášek, kursů atd. Bude ovšem nutno, aby snaha ministerstva zemědělství, by zemědělské školy byly opatřeny praktickými objekty, jako školními statky, zahradami, jež nejlépe doplňují teoretickou výchovu poznatky praktickými, byla náležitě podporována. Při této důležité kapitole bylo by škodlivé, šetřiti na účet odborného vzdělání zemědělcova. Bylo by to nenahraditelnou chybou, jejíž důsledky pociťovalo by i občanstvo tohoto státu.

Vítáme s radostí s tohoto místa ohlášení zřízení nového typu malozemědělské školy domkářské, kterýžto úkol uložilo nám provedení pozemkové reformy a snaha, postarati se o nutnou odbornou výchovu našich drobných zemědělců, jichž počet a význam značně stoupl.

Přáli bychom si, by postačující studijní stipendií byla umožněna synům našich domkářů návštěva této toužebně očekávané školy domkářské, která stane se nejsilnějším průkopníkem zemědělského pokroku mezi drobnými zemědělci.

Vláda naše slíbila podporovati zdravý hospodářský vývoj všech odvětví výroby a slíbila, že se bude říditi zásadou rovnocennosti a rovnoprávnosti mezi výrobou zemědělskou a průmyslovou, vycházejíc z přesvědčení, že obě jsou důležitým činitelem, slíbila dále, že bude přihlížeti k tomu, aby jejich výrobní a odbytové podmínky upraveny byly podle stejných zásad, umožňujících zdravou soutěž vnitrozemskou i zahraniční, která je nejsilnější vzpruhou pokroku a podnikavosti.

Roste u nás nezaměstnanost, kde najíti pramen výživy? Na tuto otázku odpovídá francouzský spisovatel Meline slovy: Zůstává jen jediné pole činnosti a možnosti rozvoje, které všechny síly ladem ležící může pojmouti a zároveň to pole chová přednost, že jest nevyčerpatelným aspoň po staletí. To je země živitelka lidstva, úrodná, věčná původkyně všeho řemesla, a obrátí-li se lidé na ni, vrátí se do lůna, odkud vyšli, země jest utěšitelkou vší bídy, která žádnému nedá umřít, kdo ji miluje a jí důvěřuje.

Za dnešních poměrů není možno jinak než konstatovati, že široké vrstvy zemědělského lidu jsou do krajní míry roztrpčeny nad dosavadním vývojem a že udržování tohoto stavu muselo by vésti skutečně k nedozírným následkům hospodářským, sociálním a politickým.

Prohlašuji tak jménem všech malozemědělců bez rozdílu, jejichž mzdou jsou obnosy, získané za zemědělské produkty, které oni poměrně nejvíce produkují. Musíme si plně uvědomiti, že po stránce státní jest rentabilita zemědělství stěžejní ideou československou, ideou státní.

Jenom domácí půda je věčně trvajícím zdrojem života. Které státy dříve, lépe a rychleji pečovati budou o vzkříšení a ochranu zemědělce, ty dříve a bezpečněji dospějí ke konečné konsolidaci svých dnes neutěšených poměrů.

Prohlašuji, ač nejsme plně spokojeni, že budeme hlasovati pro rozpočet, abychom dali výraz oddanosti, s jakou miliony drobného a středního zemědělského lidu venkovského lnou k republice, a radosti, s jakou sledují postupující konsolidaci našeho mladého státu, která je z předloženého rozpočtu zřejmá. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Kříž. Dávám mu slovo.

Posl. Kříž: Slavná sněmovno! Když se tvořila parlamentní vláda dnešní českoněmecké buržoasně reakční koalice, znovu jako při každém tvoření vlád předchozích ozývaly se vážné hlasy, že zájmům státu není zdrávo, jsou-li jednotlivé resorty státní správy trvale ovládány jedním politickým směrem. Tyto hlasy mířené v určitém směru vyzněly na prázdno. Není neznámo, že šlo zde o ministerstvo zemědělství. Vždyť ministerstvo zemědělství jest jediné z ministerstev našeho státu, ve kterém od jeho vzniku správcem resortu je příslušník jedné a téže strany, jejímž vůdcem jest p. min. předseda a zdá se, jakoby opravdu už bylo u nás samozřejmostí, že ministerstvo zemědělství je dědičným pachtem republikánské strany českého venkova.

My sociální demokraté již v dobách, kdy jsme tvořili jako strana součástku vlády československého státu, stáli jsme proti vynucované privileji politického stranictví, potíráme tento neudržitelný režim i dnes, kdy proti vládnímu režimu stojíme v oposici.

Ministerstvo zemědělství, jak dokazují příslušné kapitoly státního rozpočtu, spravuje veliké kapitálové hodnoty. Vlastní jeho rozpočet činí ve výdajích 226,700.000 Kč, v příjmech 28,284.411 Kč, k tomu z provozu státních podniků 87,763.900 Kč, tedy příjmy činí celkem 116,048.311 Kč. Ministerstvo zemědělství spravuje však také státní lesy a statky, jichž provozní náklady činí 567,985.526 Kč, provozní příjmy Kč 620,938.100 Kč s vykázaným přebytkem 52,952.574 Kč. Investiční rozpočet státních lesů a statků činí 16 mil. Kč, který se z čistého zisku odečítá, takže podle rozpočtu má býti odvedena státní pokladně z tohoto ministerstva částka více než 36 mil. Kč.

Z těchto několika hrubých čísel je patrno, že ministerstvo zemědělství znamená u nás velkou hospodářskou moc.

Jest proto zcela přirozené, že veřejný zájem žádá, aby tak veliké prostředky hospodářské moci ve státě nestaly se monopolem určitého směru, který v zemědělské produkci státu, jež přece není vyjádřena politickým rámcem jedné strany, by favorisoval tendence, které nesou ráz stavovské a politické jednostrannosti.

Přihlédneme-li však blíže do způsobu hospodaření ministerstva zemědělství, vidíme, že právě zde nejvíce bují květy státních podpor soukromého podnikání, tak zvané subvence. Položka, kterou ministerstvo zemědělství na subvencích ročně vydává, dosahuje řady desítek milionů. Neříkám to proto, abych vyčítal našemu zemědělství. Také my, sociální demokraté, jsme pro to, aby zemědělství bylo státem podpořeno, a to všude tam, kde této podpory je v zájmu veřejném opravdu třeba.

A tu ocitáme se u jádra bolavé otázky, jak se v ministerstvu zemědělství za dědičné vlády republikánské strany českého venkova hospodaří a do jaké míry měří se při udělování podpor všem stejně.

Budiž konstatováno s tohoto místa, že nejen u nás, nýbrž i na našem venkově není důvěry v nestrannost v tomto směru. Mám své zkušenosti z oboru provádění soustavné elektrisace venkova. Státní podpora této významné národohospodářské akce, pokud se týká venkova, soustředěna je v rámci ministerstva zemědělství, přes to, že bylo dosti vážných hlasů odborníků, kteří při projednávání zákona o podpoře soustavné elektrisace venkova naléhali na to, aby celý problém soustavné elektrisace vklíněn byl do resortu, kam povahou svou patří, totiž do resortu ministerstva veř. prací. Nestalo se tak jen proto, aby v hospodářském problému státu slavil vítězství politický interes ne jednoho stavu, ale jedné strany.

Jest známo, že dříve ještě než odhlasován byl zákon o finanční podpoře soustavné elektrisace venkova, ministerstvo zemědělství z vlastních prostředků udělovalo podpory na stavbu sekundérních sítí a transformátorů. Na tuto podporu měly stejný nárok všechny obce, pokud mají převážnou většinu zemědělského obyvatelstva. Žel, při udělování těchto podpor, značně vydatných, vyvinula se prakse takovým způsobem, že všem obcím nebylo stejně měřeno. Uvedu o tom konkrétní doklad, k němuž dodávám jen to, že nejde o případ ojedinělý.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP