Současně i na mlékařství, které
je významnou složkou produkce živočišné,
mělo býti lépe pamatováno, a to zakládáním
družstev, podniků mlékařských,
kontrolou čistoty mléka, účelným
zpracováním mléka a odbytem mlékařských
výrobků, dále odborným vzděláním
personálu mlékáren a pořádáním
kursů pro činovníky mlékáren,
které jsou nutným doplňkem tohoto programu.
S tím souvisí též provádění
užitkové kontroly chlévní. A na tyto
úkoly jest určen zcela nepostačující
úvěr 3 mil. Kč.
Byla sice přijata v rozpočtovém výboru
resoluce, aby na r. 1928 pamatováno bylo na přiměřené
zvýšení položky 29, jak odpovídá
potřebě zvelebení mlékařství
a souvisícího s tím zpracování
mléka, jakož i na kontrolu chlévskou. Jak bude
však možno výše uvedené úkoly
splniti r. 1927, aniž by naše zemědělství
a celá konsumentská veřejnost nebyla poškozena?
Stejně tak položka zemědělské
dělnictvo a malozemědělci, zprostředkování
práce, odměňování dlouholeté
služby a podpory při pádu dobytka ve výši
684.000 Kč je nedostačující k zhoštění
se těchto vytčených úkolů a
povinností.
Rovněž i pol. 33 "Subvence pro nákup strojů
a soutěže strojů" ve výši
400.000 Kč jest až směšně nízká,
než aby mohla podepříti a umožniti snahu
našich malých zemědělců k zakoupení
nutných secích strojů, jetelových
kar k setí jetele, pleček a elektrických
a benzinových motorů, mlátiček atd.
(Tak jest!) Zvýšený obnos věnovaný
těmto potřebným zemědělcům
padl by jistě na půdu úrodnou, umožnil
by řádné racionelní hospodaření
a vrátil se zpět ve zvýšené zemědělské
produkci a platební schopnosti dnes již pod tíhou
daňovou klesajících malozemědělců.
(Výborně!) Co je platná přijatá
resoluce, která ukládá ministerstvu zemědělství,
aby těmto účelům věnována
byla zvýšená pozornost a tak existence našich
drobných lidí posílena? Jsem přesvědčen
o tom, že zvýšenou pozorností bez dostatečného
úvěru se našim drobným lidem nepomůže.
(Výborně!) Pokud se týče výroby
rostlinné, nemožno tvrditi, že by snaha a péče
povolaných činitelů za zvelebením,
zvětšením a soběstačností
výroby rostlinné mohla vésti k pronikavým
úspěchům vzhledem na nepostačující
obnos, který na stejně tak důležité
úkoly je navržen.
Další snahou musí býti zdolání
dalších škůdců rostlinných,
jako jsou sněť obilná, sněžná
atd. Tyto všechny úkoly těžko naše
vláda splní s ohledem na seškrtaný rozpočet
ministerstva zemědělství, což ovšem
bude míti v neblahý vliv na podnikání
zemědělské samotné a nepřímo
i na stát a jeho obyvatelstvo.
Větší podpory zasluhuje pastevnictví
a salašnictví, které zaujímá
význačné místo v produkci živočišné.
Úpravou pastvin získávají se též
užitečné plochy, které dříve
nenesly téměř žádného
nebo jen nepatrného užitku. Mimo tento značný
národohospodářský význam zvyšuje
se pastevnictvím užitkovost hospodářských
zvířat, zlepšuje se jich zdravotní stav
a rozmnožuje počet. Jest proto povinností vynutiti
větší obnosy na tyto malozemědělské
účely a spolupracovati také k tomu, aby u
příslušných úřadů
ústředních tyto naše životní
snahy byly více a náležitě chápány
a také realisovány. (Výborně!)
Zdá se, že dosud zkušenost v tomto směru
byla pro nás velmi trpká.
Pokud se týče položky odvodňování,
zavodňování a využití vodních
sil, 11 milionů, a meliorace zemědělské
půdy, 30 milionů, jsou naprosto nedostatečné
s ohledem na prováděné nebo připravované
práce. Na českém západě v tomto
směru vykonáno velmi málo, skoro nic, ač
poměry měrou svrchovanou toho vyžadují
ve všech našich celkem chudých okresích.
Na příklad okres domažlický leží
v povodí malých bystřin a potoků,
z nichž význačnější a hlavní
potok Řubřina, která protéká
i Staňkovskem, vykazuje pravidelné rozvodnění
a působí značné škody v přilehlých
obcích a v posledních 40 letech asi 17 katastrofálních
povodní, které působí výhradně
škodu na lukách a polích, zejména zbahněním
luk a odplavením sena v době senoseče.
Stejně i regulace potoka Zahořanského, Úhlavy,
Mže a potoku Stružná na Sušicku jest velmi
nutná. Uskutečněním projektu velkoelektrárny
na Vydře a Křemelné na Šumavě
podle projektu zemského správního výboru
budou otevřeny nejbohatší zdroje elektrické
energie na Šumavě.
Vláda slíbila dále, že bude míti
na zřeteli, aby využila finančních prostředků,
které jí budou k disposici ku provádění
staveb, které jednak z důvodů hospodářských,
jednak v zájmu státního podnikání
a správy jsou žádoucí. Při tom,
že bude přihlížeti k tomu, aby se dostalo
zaměstnání všem odvětvím
výroby, a přirozeně rovněž tak
i krajům zanedbávaným, které zde přicházejí
v úvahu.
V oboru staveb pozemních slíbila vláda, že
se postará předně o postupnou výstavbu
definitivních budov i pro podřízené
státní úřady a ústavy, které
jsou dosud umístěny neúčelně
a nehospodářsky na úkor vzorného běhu
státní administrativy. Obyvatelé chudších
v krajů si znovu stěžují, že nutné
stavby se stále oddalují, což má za
následek, že hospodářské i sociální
poměry těchto krajů jsou stále svízelnější.
Ubikace hraničářského praporu č.
6 jsou naprosto nedostatečné a je nutno zjednati
nápravu. Části praporu jsou ubytovány
v Domažlicích, Trhanově, Klenčí,
Kdyni, Plané, Tachově atd. Že tím trpí
úkoly národní obrany výcvik vojska,
netřeba připomínati.
Rovněž prakse při zadávání
pozemních staveb v některých případech
neodpovídá zájmům a potřebám
uvedených zapomenutých krajů, jak by bylo
žádoucno, právě s ohledem na neutěšený
hospodářský stav zapadlých krajů
a jeho obyvatelstva. Dovolím si uvésti případ
zadávání stavby úředního
domu v Domažlicích. Přes to, že příslušná
odborná komise navrhla ministerstvu, aby byla stavba zadána
dvěma stavitelům, z nichž jeden je místní
a při tom o 20.000 Kč lacinější,
byla a je snaha stavbu zadati stavitelům cizím,
proti v dřívějším pravidlům.
V důsledku toho celý kraj a zvláště
město Domažlice, které přispívá
obnosem skoro 2 1/2 milionu Kč, bude připraveno
o celou řadu daní a přirážek,
což přece nemůže býti přehlíženo.
A na druhé straně usnáší se hlavní
město Praha na tom, že všechny v obvodu obce
prováděné práce musí býti
zadávány jen místním oferentům.
Bylo by žádoucno, aby napříště
se uvedeným způsobem již nepostupovalo.
Pokud se týče lesní reformy, vítáme
znovu prohlášení vlády o pozemkové
reformě lesní, že bude zachován dosavadní
postup a že především bude hleděno,
aby bylo docíleno dohody s majiteli o rozsahu převzetí
lesů, kdyby však jednání o dohodu nevedlo
k cíli, že bude přirozeně státní
správa postupovati podle záborového zákona.
(Tak jest!) Jest možno z nynější
praxe míti za to, že dohod vyhovujících
bude realisováno velmi málo vzhledem k rafinovaným,
cílevědomým a soustavným odporům
a vlivům různých okolností. Je proto
velmi nutno, aby státní správa s větším
odhodláním a přísností postupovala,
aby lesní reforma dostala se z tohoto národohospodářsky
škodlivého stadia. Proto je nutno častěji
tento dosud nevyřešený úkol si připomenouti
a zařaditi jej na prvé místo pracovního
programu a splniti závazky nynější i
minulých vlád.
Ve zprávě rozpočtového výboru
je uvedeno, že Státní pozemkový úřad
pracuje na směrnicích pro tuto lesní reformu
a bude prý dále třeba pečlivě
šetřiti, které lesní celky mohou býti
ze záboru propuštěny a dosavadnímu majiteli
ponechány podle §u 11, na které lesní
výměry může se důvodně
vztahovati nárok vlastníka podle §u 20 o propuštění
ze záboru, jakožto přírodní krásu,
památky atd. Jest proto nutno přistoupiti co nejrychleji
též k reformě lesní, která by
vrátila národu odcizené hvozdy šumavského
pomezí, kdysi české. Čím rychleji,
tím lépe, neboť je nebezpečí
v prodlení, které hrozí našim lesům
úplným vydrancováním. Naše lesní
inspekce měla by způsobu a postupu kácení
dříví v tomto zabraném majetku věnovati
ještě větší pozornost než
dosud. Musí býti také ovšem z rozhodujících
míst náležitě podporována. Oči
českých lidí slzí nad plánovitým,
soustavným ničením našich českých
pohraničních hvozdů. Důkazem tohoto
tvrzení je, že okresní správou politickou
v Domažlicích byla majitelce "Chodského
zboží" Schönbornové udělena
pokuta v obnosu 30.000 Kč za obcházení platných
zákonných ustanovení. Mimo to učiněno
bylo trestní oznámení, jímž se
zabývá příslušný soud.
Proslýchá se však, že nastoupena byla
cesta za příčinou zastavení trestního
řízení. Varuji s tohoto místa, aby
povolané úřady vyšly této snaze
vstříc a zahájené trestní řízení
zastavily. Zákon o hospodaření v lesích
musí platiti i pro bohaté latifundisty, třeba
by po ruce měli ty nejlepší zástupce
se značnými konexemi. Jsou-li majitelé selských
lesů začasto pokutováni proto, že pro
svou vlastní spotřebu pokáceli několik
kmenů, aniž to ohlásili, je nemyslitelno, že
by uvažováno býti mohlo, aby uvedené
trestní činy, které páchány
jsou ve velkém a docela úmyslně proti platným
zákonům a nařízením, mohly
býti bez náležitého citelného
peněžního trestu a dalších nutných
opatření propuštěny. Uvážíme-li,
že koncem letošního roku zbude podle odhadu Státního
pozemkového úřadu ještě 2,139.000
ha půdy nezemědělské, lesní,
rybniční, zastavené, neplodné a jiné,
jest z toho patrno, že práce tato vyžádá
si daleko většího časového období
při dnešní praksi, než se očekávalo,
a bylo by proto žádoucí učiniti přísné
preventivní opatření, jímž by
zhoubné dílo, směřující
k tomu, hluboké šumavské hvozdy zničiti,
bylo odstraněno a znemožněno.
Slavná sněmovno! Tu je nutno, abychom si toho blíže
povšimli. Latifundisté nejsou daleko toho, žádati
skoro celý zabraný majetek lesní jako přírodní
krásu. Paní Schönbornová z majetku cca
7000 ha lesa žádala jen 4200 ha jako přírodní
krásu - a prostý lid se opravdu diví, kde
vzali nyní tolik pochopení pro krásy přírodní,
když do nedávna pila a sekera řádila
v nejzazších pohraničních lesích,
takže musely přísně zakročiti
státní dozorčí úřady.
Ve zprávě je dále zmínka o postátňovací
akci a uvádí se: Dostane-li k této rozsáhlé
práci Státní pozemkový úřad
prostředků rozpočtových, odhaduje
se provedení lesní reformy na řadu roků.
Mám opodstatněnou obavu, vzešlou z nynější
prakse, že nebudou-li provedena přísná
opatření, v pozdější době
převzaté lesy budou sotva rentabilní jak
pro stát, tak i pro ostatní oprávněné
uchazeče, vytčené v zákoně
přídělovém. Dosavadní výsledky
akce postátnění zabraného lesního
majetku jsou dosud naprosto neuspokojivé, pomalé,
a mám dojem, že nelze přehlížeti
tu okolnost, že dlouhotrvající nejistota držby
svádí pochopitelně majitele zabraných
lesů k takovému nakládání s
lesy, jež není v zájmu státu a oprávněných
uchazečů. Z těchto důvodů nelze
dnes akci v zemích historických, kde tato byla v
určitých oblastech převzetím některých
statků již rozvinuta, zastaviti. Akce ta musí
býti proto v dohledné době dokončena
převzetím dalších zabraných lesních
statků. Přejímací akce je rozvinuta
v oblasti jižních, západních a severních
Čech a v severní Moravě. Státní
lesní držbu nelze ovšem tak rozšířiti,
aby vznikl v lesním hospodářství státní
monopol, který by mohl podnikavost a iniciativu v lesním
hospodářství podlomiti.
V oblasti západních Čech, k níž
patří Rudohoří a Český
les, vlastní stát pouze několik roztroušeně
ležících velkostatků, jež je třeba
rovněž co nejdříve doplniti tak, aby
jak s hlediska hospodářsko-finančního,
tak administrativního bylo možno utvořiti přiměřený
soběstačný celek.
Doporučuji z těchto důvodů, aby zákon,
resp. nařízení č. 53 z r. 1921 o cenách
za převzatý lesní majetek byl změněn,
aby realisování těchto snah mohlo býti
uspíšeno.
Pokud činnosti Státního pozemkového
úřadu a všeho úřednictva se týče,
nutno zde s uspokojením prohlásiti jménem
všeho drobného zemědělského lidu
a všech nabyvatelů půdy, kteří
dosud byli raby a otroky, že plně a se zadostiučiněním
uznáváme jejich těžkou, nadlidskou,
vysilující a s nevšední ochotou vykonávanou
práci, směřující ke zdárnému
vyřešení demokratisace půdy, této
revoluční vymoženosti. Přejeme si, aby
nadále neústupně setrvali v započaté
práci a provedli toto velké dílo až
do konce, aby historie jednou neřekla: "Dělali
jste to špatně."
Vážené dámy a pánové!
Při posuzování státního hospodářství
nutno vycházeti z rozpočtu ministerstva financí,
jehož úloha spočívá většinou
v tom, aby opatřilo úhradu pro ty obory státní
správy, jež nejsou příjmově a
výdajově soběstačnými. Zásada,
že ve státním hospodářství
není třeba upravovati výdaje podle příjmů,
které bylo u nás tolik zneužíváno,
nemá platnost všeobecnou. I ve státní
správě musí se konečně uplatniti
zdravý princip soukromého hospodářství,
že o přípustnosti a výši určitých
výdajů nutno rozhodovati s intensivním zřetelem
na výši příjmů, jež jsou
k disposici.
Příjmy, které vykazuje rozpočet ministerstva
financí, to jsou z velké části příjmy
z daní a jiných veřejných dávek,
ukazují nejlépe poplatní sílu občanstva,
a je proto rozpočet po této stránce zrcadlem,
v němž se odráží hospodářská
síla státu. Bylo již na tomto místě
konstatováno, že výnos jen přímých
daní stoupl od počátku našeho samostatného
hospodaření téměř 17krát.
Toto abnormální přitažení berního
šroubu cítí absolutně i relativně
nejvíce malé a střední vrstvy a jen
jejich krajní obětavosti po této stránce
můžeme děkovati za to, že jsme dosud nemuseli
a bohdá už nebudeme musiti vyráběti
nekryté papírové peníze a že
jsme neklesli do valutového chaosu, který byl u
našich sousedů.
Slavná sněmovno! Jest však nutno zároveň
nad tímto faktem vážně se zamysliti
a uvažovati, zda zdaněním tak pronikavým
není podlamována hospodářská
posice poplatníků i samotného státu.
Pokud jde o zemědělství, jest jisto, že
nynějšího vysokého břemene daňového
na dlouho nesnese.
Už dnes je malý i střední zemědělec
a venkovský živnostník v situaci takové,
že musí nechati stranou všechny investice, všechno
zlepšování svého hospodářství,
chce-li býti práv všem těm nesčetným
požadavkům, které nám klade finanční
správa a samosprávné korporace. Naše
veřejnost a bohužel i některé úřady
nepropracovaly se dosud k objektivnímu, věcnému
nazírání na situaci zemědělcovu.
Lživé brýle, které jim nasadila válečná
a poválečná hesla, nedopouštějí
jim rovně viděti, a tak úplně přezírají,
že důchod pozemkového majetku není u
malého a středního zemědělce
bezzáslužným důchodem z kapitálu,
nýbrž dobře zaslouženou mzdou za těžkou,
mozolnou, krvavou práci, která nezná časového
omezení, poněvadž má hluboký
mravní základ spočívající
v charakteru venkovského člověka, v jeho
lásce k půdě, v jeho lásce k rodině,
v jeho pochopení pro stát. (Výborně!
- Potlesk.)
Podaří-li se dnešní vládě
zavésti náležitý pořádek
do bernictví a spravedlivého ukládání
daní, aby rozdělení břemen nebylo
očividnou křivdou se všemi důsledky,
pak vykoná dílo, kterým uklidní lid
roztrpčený nesprávnými daňovými
předpisy.
Mnozí řečníci ze stran socialistických
prohlašovali zde, že proto vystoupili z vlády
a hlasovati budou proti rozpočtu, že viděli
odklon od dosavadní politické linie, a že jednostranná
hospodářská politika působí
škodlivě pro stát. Tedy podle těchto
jest ochrana zemědělské práce škodliva
pro široké vrstvy zemědělského
lidu i stát, naproti tomu ovšem ochrana jiné
práce neškodí ani těm, kteří
mají zájem na tom, ani státu? Divná
logika, kterou těžko chápou massy na půdě
pracujícího lidu.
Nikdy ještě neodvážil se nikdo tvrditi,
že dělníku, zaměstnanci atd. škodí,
zvyšuje-li se jim mzda - ale tvrdili veřejně
malozemědělcům a rolníkům,
že ochrana zemědělské práce,
tedy zvýšení jejich nízké mzdy,
bude jim škodlivé - což neodvážili
se říci ještě nikomu.
Mezi jiným zmínil se jeden řečník
při kritice vládního návrhu o limitování
samosprávných přirážek, že
nové školy se nebudou moci vystavěti v obcích.
Školní úřady v jednom západočeském
okresu snažily se donutiti 14 obcí ke stavbám
nových škol ve výši několika milionů.
A proti tomu v dnešním daňovém zatížení
a těžkých poměrech hospodářských
postavila se většina obyvatelstva bez rozdílu
stran - ne proto, že by byli proti stavbám škol
vůbec, ale proto, že realisování těchto
staveb v době vysokých nákladů bylo
by existenčně škodlivým všem poplatníkům
ve vsi. Dnes už neobstojí falešné heslo,
že to někdo zaplatí.
Druzí páni kolegové poukazovali, že
při řešení hospodářské
krise nutno míti na vědomí budování
nového průmyslu z důvodu, že tisíce
dělníků bloudí po městech,
hledá práci neb pracuje jen 2 až 3 dny v týdnu
při špatných životních podmínkách.
Pravda, uznáváme, ale my víme také
z prakse, že jsou u nás statisíce malozemědělců
a rolníků v chudších horských
krajích, kteří jsou sice trvale zaměstnáni,
mají práce dost a dost, práce tvrdé,
mozolné, šestnáctihodinové. Nežijí
lépe než dělníci průmysloví,
ale naopak v četných případech jest
jejich sociální úroveň mnohem bědnější.
Naproti těmto pilířům našeho
osvobozeného státu, beznáročným
zemědělcům a rolníkům volá
se cynicky po dovozu obilí a masa snad s přáním,
aby zůstali nadále raby a otroky v cizích
službách. Není proto možno nerespektovati
specielních požadavků našich horských
zemědělců aneb dokonce pracovati soustavně
proti nim, když jest ještě velmi mnoho doháněti,
aby aspoň poněkud snesitelná existence zaručena
byla těm, kteří od časného
jitra do pozdní noci v potu tváře dobývají
základ života - chléb.
Budeme spolupracovati k tomu, aby vyrovnány byly sociální,
hospodářské a společenské rozpory
mezi jednotlivými třídami. Úplné
vyrovnání a zahlazení rozporů nepřijde,
běží však o umožnění
klidného spolužití bez třídních
slepých vášní, které rozdrásávají
život. Jsme přesvědčeni, že hmotné
a duchovní blaho národa lze zajistiti povznášením
zemědělství. Z venkova prýští
stále nové obrozující síly
do všech tepen národního života. Úkolem
naším je: hospodářské, duševní
a mravní síly venkova uvésti v pohyb.
Kvitujeme s tohoto místa, že zemědělské
školství a vyučování jest soustavně
doplňováno a jeho působnost zdokonalována.
Školy tyto plní dobře své poslání,
a to nejen ve třídách, nýbrž
jako ohnisko zemědělského pokroku působí
mezi okolními zemědělci pořádáním
četných odborných přednášek,
kursů atd. Bude ovšem nutno, aby snaha ministerstva
zemědělství, by zemědělské
školy byly opatřeny praktickými objekty, jako
školními statky, zahradami, jež nejlépe
doplňují teoretickou výchovu poznatky praktickými,
byla náležitě podporována. Při
této důležité kapitole bylo by škodlivé,
šetřiti na účet odborného vzdělání
zemědělcova. Bylo by to nenahraditelnou chybou,
jejíž důsledky pociťovalo by i občanstvo
tohoto státu.
Vítáme s radostí s tohoto místa ohlášení
zřízení nového typu malozemědělské
školy domkářské, kterýžto
úkol uložilo nám provedení pozemkové
reformy a snaha, postarati se o nutnou odbornou výchovu
našich drobných zemědělců, jichž
počet a význam značně stoupl.
Přáli bychom si, by postačující
studijní stipendií byla umožněna synům
našich domkářů návštěva
této toužebně očekávané
školy domkářské, která stane
se nejsilnějším průkopníkem zemědělského
pokroku mezi drobnými zemědělci.
Vláda naše slíbila podporovati zdravý
hospodářský vývoj všech odvětví
výroby a slíbila, že se bude říditi
zásadou rovnocennosti a rovnoprávnosti mezi výrobou
zemědělskou a průmyslovou, vycházejíc
z přesvědčení, že obě
jsou důležitým činitelem, slíbila
dále, že bude přihlížeti k tomu,
aby jejich výrobní a odbytové podmínky
upraveny byly podle stejných zásad, umožňujících
zdravou soutěž vnitrozemskou i zahraniční,
která je nejsilnější vzpruhou pokroku
a podnikavosti.
Roste u nás nezaměstnanost, kde najíti pramen
výživy? Na tuto otázku odpovídá
francouzský spisovatel Meline slovy: Zůstává
jen jediné pole činnosti a možnosti rozvoje,
které všechny síly ladem ležící
může pojmouti a zároveň to pole chová
přednost, že jest nevyčerpatelným aspoň
po staletí. To je země živitelka lidstva, úrodná,
věčná původkyně všeho
řemesla, a obrátí-li se lidé na ni,
vrátí se do lůna, odkud vyšli, země
jest utěšitelkou vší bídy, která
žádnému nedá umřít, kdo
ji miluje a jí důvěřuje.
Za dnešních poměrů není možno
jinak než konstatovati, že široké vrstvy
zemědělského lidu jsou do krajní míry
roztrpčeny nad dosavadním vývojem a že
udržování tohoto stavu muselo by vésti
skutečně k nedozírným následkům
hospodářským, sociálním a politickým.
Prohlašuji tak jménem všech malozemědělců
bez rozdílu, jejichž mzdou jsou obnosy, získané
za zemědělské produkty, které oni
poměrně nejvíce produkují. Musíme
si plně uvědomiti, že po stránce státní
jest rentabilita zemědělství stěžejní
ideou československou, ideou státní.
Jenom domácí půda je věčně
trvajícím zdrojem života. Které státy
dříve, lépe a rychleji pečovati budou
o vzkříšení a ochranu zemědělce,
ty dříve a bezpečněji dospějí
ke konečné konsolidaci svých dnes neutěšených
poměrů.
Prohlašuji, ač nejsme plně spokojeni, že
budeme hlasovati pro rozpočet, abychom dali výraz
oddanosti, s jakou miliony drobného a středního
zemědělského lidu venkovského lnou
k republice, a radosti, s jakou sledují postupující
konsolidaci našeho mladého státu, která
je z předloženého rozpočtu zřejmá.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Kříž. Dávám
mu slovo.
Posl. Kříž: Slavná sněmovno!
Když se tvořila parlamentní vláda dnešní
českoněmecké buržoasně reakční
koalice, znovu jako při každém tvoření
vlád předchozích ozývaly se vážné
hlasy, že zájmům státu není zdrávo,
jsou-li jednotlivé resorty státní správy
trvale ovládány jedním politickým
směrem. Tyto hlasy mířené v určitém
směru vyzněly na prázdno. Není neznámo,
že šlo zde o ministerstvo zemědělství.
Vždyť ministerstvo zemědělství
jest jediné z ministerstev našeho státu, ve
kterém od jeho vzniku správcem resortu je příslušník
jedné a téže strany, jejímž vůdcem
jest p. min. předseda a zdá se, jakoby opravdu už
bylo u nás samozřejmostí, že ministerstvo
zemědělství je dědičným
pachtem republikánské strany českého
venkova.
My sociální demokraté již v dobách,
kdy jsme tvořili jako strana součástku vlády
československého státu, stáli jsme
proti vynucované privileji politického stranictví,
potíráme tento neudržitelný režim
i dnes, kdy proti vládnímu režimu stojíme
v oposici.
Ministerstvo zemědělství, jak dokazují
příslušné kapitoly státního
rozpočtu, spravuje veliké kapitálové
hodnoty. Vlastní jeho rozpočet činí
ve výdajích 226,700.000 Kč, v příjmech
28,284.411 Kč, k tomu z provozu státních
podniků 87,763.900 Kč, tedy příjmy
činí celkem 116,048.311 Kč. Ministerstvo
zemědělství spravuje však také
státní lesy a statky, jichž provozní
náklady činí 567,985.526 Kč, provozní
příjmy Kč 620,938.100 Kč s vykázaným
přebytkem 52,952.574 Kč. Investiční
rozpočet státních lesů a statků
činí 16 mil. Kč, který se z čistého
zisku odečítá, takže podle rozpočtu
má býti odvedena státní pokladně
z tohoto ministerstva částka více než
36 mil. Kč.
Z těchto několika hrubých čísel
je patrno, že ministerstvo zemědělství
znamená u nás velkou hospodářskou
moc.
Jest proto zcela přirozené, že veřejný
zájem žádá, aby tak veliké prostředky
hospodářské moci ve státě nestaly
se monopolem určitého směru, který
v zemědělské produkci státu, jež
přece není vyjádřena politickým
rámcem jedné strany, by favorisoval tendence, které
nesou ráz stavovské a politické jednostrannosti.
Přihlédneme-li však blíže do způsobu
hospodaření ministerstva zemědělství,
vidíme, že právě zde nejvíce
bují květy státních podpor soukromého
podnikání, tak zvané subvence. Položka,
kterou ministerstvo zemědělství na subvencích
ročně vydává, dosahuje řady
desítek milionů. Neříkám to
proto, abych vyčítal našemu zemědělství.
Také my, sociální demokraté, jsme
pro to, aby zemědělství bylo státem
podpořeno, a to všude tam, kde této podpory
je v zájmu veřejném opravdu třeba.
A tu ocitáme se u jádra bolavé otázky,
jak se v ministerstvu zemědělství za dědičné
vlády republikánské strany českého
venkova hospodaří a do jaké míry měří
se při udělování podpor všem
stejně.
Budiž konstatováno s tohoto místa, že
nejen u nás, nýbrž i na našem venkově
není důvěry v nestrannost v tomto směru.
Mám své zkušenosti z oboru provádění
soustavné elektrisace venkova. Státní podpora
této významné národohospodářské
akce, pokud se týká venkova, soustředěna
je v rámci ministerstva zemědělství,
přes to, že bylo dosti vážných
hlasů odborníků, kteří při
projednávání zákona o podpoře
soustavné elektrisace venkova naléhali na to, aby
celý problém soustavné elektrisace vklíněn
byl do resortu, kam povahou svou patří, totiž
do resortu ministerstva veř. prací. Nestalo se tak
jen proto, aby v hospodářském problému
státu slavil vítězství politický
interes ne jednoho stavu, ale jedné strany.
Jest známo, že dříve ještě
než odhlasován byl zákon o finanční
podpoře soustavné elektrisace venkova, ministerstvo
zemědělství z vlastních prostředků
udělovalo podpory na stavbu sekundérních
sítí a transformátorů. Na tuto podporu
měly stejný nárok všechny obce, pokud
mají převážnou většinu zemědělského
obyvatelstva. Žel, při udělování
těchto podpor, značně vydatných, vyvinula
se prakse takovým způsobem, že všem obcím
nebylo stejně měřeno. Uvedu o tom konkrétní
doklad, k němuž dodávám jen to, že
nejde o případ ojedinělý.