Pátek 26. listopadu 1926

Proto je potřeba nešněrovati a já uvedu další okolnosti. Státní dráhy mají celou řadu pomocných ústavů. Mám na mysli zejména dílny. Pro krátkost času nemohu se jim věnovati. Tyto dílny nejsou vybudované moderně. Co by tento pomocný ústav mohl vykonati, to se dá těžko vyjádřiti v milionech, které by se uspořily. To může odhadnouti jen technik, který v těchto věcech je sběhlý. I tu je potřeba, aby se nešetřilo a aby se investovalo, poněvadž jsem přesvědčen, že za to rychlejší provoz nejen bude úrokovati a umořovati, ale přinese i kýžený zisk také pro státní dráhy.

Ani letmo - bohužel jsem vázán lhůtou nemohu se dotknouti různých těch věcí dalších signálních dílen a zabezpečovacího zařízení. Směšný obnos pro tyto dílny určen je v rozpočtu jedním stotisícem. To je obnos, který nemůže naprosto dostačiti. To uzná každý, kdo ví, co to dílny jsou.

Jednou z nejhlavnějších věcí, slavná sněmovno, je otázka personálu. Jestliže poměry na železnicích několika těmito ukázkami po stránce technické vzbuzují obavy odborníků, že nastane stagnace v normálním vývoji, jež bude zhoubně působiti na politiku tarifní a finanční prosperitu jakož i na bezpečnost cestování, pak přistupuje jeden z nejdůležitějších problémů dalších, to jest personál železniční a vůbec podnikový. Jeho oprávněný nepokoj je plně pochopitelný, vždyť od r. 1922 systematicky a stále jest mu ubíráno. Od zákona č. 495 až k zákonu č. 394 stále jsou žádány finanční oběti, ač hladina drahoty neklesla, ba spíše stoupla. Zákon č. 286 jen napjal trpělivost do nemožnosti. Jeho uspořádání, logicky i věcně nesprávné, způsobilo zmatek a roztrpčení nejen proto, že provedeno bylo proti duchu zákonodárce, aby byly odstraněny živly státu nepřátelské a majetkově silné, nýbrž i tím, že restrikci bylo odstraněno mnoho těch, kteří mohli ještě dlouho sloužiti, jsouce však označeni za zaopatřené, když mnohý z nich měl rodinný domek a několik korců polí, byli restringováni, dáni na nucený odpočinek, aby za ně byla přijata armáda bezprávných smluvních dělníků. Jak trpko je člověku, jestliže slyší, že včerejším dnem propuštěno bylo 15.000 těch nešťastníků jen proto, že ministerstvo železnic neopatřilo si včas úvěr, ač potřeba práce je zde evidentní a ač obavy odborníků jsou takového rázu, že mnohý z nich zříká se odpovědnosti, jestliže nebude míti toto dělnictvo k ruce, aby upravil trať na zimu, kdy toto nebezpečí je největší. A tu, vážení, na jedné straně personálu, ale lépe placeného. Na druhé straně však v praksi děje se něco zcela protichůdného.

V tomto stavu vznikl zákon č. 103, jehož projednávání vleklo se drahnou dobu, a nyní? Jsme u konce r. 1926 a vládní nařízení k tomuto zákonu dosud nejsou vydána. A to, co proskakuje na veřejnost železničářskou, zrovna podpaluje k nespokojenosti.

Při projednávání zákona bylo zaručeno, že bude dána možnost poslancům, aby spolupůsobili při projednávání těchto nařízení, ale nestalo se tak. Vládní nařízení zpracovávána jsou za zavřenými dveřmi bez slyšení úředních institucí zaměstnaneckých, bez slyšení organisací, které prokázaly při i po převratě tolik porozumění pro svůj podnik. § 210 zákona č. 103 přímo určuje hodnocení výkonu železničáře, jejž v žádném případě nelze srovnati s pragmatikálním zaměstnancem. Výkon tento nutno hodnotiti vzhledem k námaze, nebezpečí, práci při špatném počasí, ve dne, v noci, jistě i po stránce finanční výše. Rozvrstvení personálu vyžaduje rozšíření stupnic a finanční zvýšení jejich, aby byla dána možnost správného ocenění jak úřednictva, tak i podúředníků, zřízenců a stálých dělníků.

Rovněž i systemisace musí býti dostatečně velká, aby umožnila všem déle zaměstnaným dosáhnouti kýženého cíle, totiž definitivy. Současně nutno upraviti poměry hospodářské smluvnímu zaměstnanectvu. Dosavadní stav těchto zaměstnanců jest státu demokratického naprosto nedůstojný. Musíme trvati na tom, aby do příštího služebního řádu pojaty byly i t. zv. naturální výhody a musíme odmítnouti každou snahu o jejich zkrácení nebo odnětí.

Činovné, naprosto nesprávně zákonem řešené, musí býti co nejdříve vládou opraveno v jednotlivých místech dle jejich hospodářského významu.

Řešení slovenské a podkarpatoruské výhody musí býti řešeno podle původní úmluvy. Je nutno přiznat, že tato výhoda je jen malou odměnou těm, kteří po 8 roků za tak svízelných a mnohdy i životu nebezpečných poměrů sloužili poctivě státu. Pořádek v železnictví na Slovensku nutno přičísti tamním zaměstnancům k dobru.

Všechny tyto požadavky musí býti řešeny v rámci zákona č. 103. Od července t. r. čekají zaměstnanci trpělivě na vydání vládního nařízení. Snažili jsme se všemi prostředky, ať politickými nebo organisačními, uspíšiti věc, ale marně. Slavná sněmovna nemůže se diviti, jestliže železniční zaměstnanci ztrácejí trpělivost a důvěru k vládním činitelům, kteří tak lehkomyslně zahrávají s tímto nebezpečím. Mohl by kdo z vás, pánové, i čsl. veřejnost se divit, kdyby zoufalost těchto lidí propukla v činy, o nichž jsme dodnes věřili, že v tomto našem státě jsou pro vždy nemožny?

Hluboce musím litovati, že vládní orgány nevidí a neslyší kolem sebe výbuchy nespokojenosti a ponechávají je na pospas živlům, kteří této roztrpčenosti používají ku svým temným politickým cílům proti státu. Jen cynik může s klidem přihlížeti k tomu, jak tento poctivý, hluboce národně cítící lid je sváděn z cest, na nichž jsme jej po celou řadu let vedli a které přinesly tak krásné činy heroismu při rození naší svobody národní. To má býti uznání? Varujeme před touto politikou vlády a měšťanských stran. Nedozírné následky mravní, hospodářské i politické mohou býti toho výsledkem. Varujeme před snahou snížiti dosavadní příjmy beztak nedostatečné pomocí vysokých vyrovnávacích přídavků, špatnou systemisací, varujeme před zlou vůlí oproti zaměstnancům, před snahou, aby obnos 180 mil. Kč v rozpočtu obsažený se snížil a ušetřilo se za cenu poškození tohoto personálu. To, co dosud proniklo z hermeticky uzavřených dveří, jest lehkovážný pokus odbourati rozdíl finanční mezi železničáry a ostatními pragmatikálními zaměstnanci. Jestliže výkon a vzdělání bude směrodatným, pak jest jen zákonnou povinností ohodnotiti poctivou práci. V tom případě jsme přesvědčeni, bude-li se tak díti, že poškození není možné.

Slavná sněmovno! Nesmíme na konec přehlížeti palčivý problém našich veteránů práce, staropensistů, vdov, sirotků a rentistů. Účiny zákona č. 287, který tak těžce zklamal tyto rentisty a pensisty, musí býti odstraněny. S největším urychlením budiž předložen návrh zákona pensijního, aby byla odčiněna spáchaná křivda. Rovněž i neupravené poměry u Košicko-Bohumínské dráhy volají po uspíšení jejího zestátnění, aby pensijní chaos byl odstraněn a postiženým škody nahrazeny.

Končím se žádostí: Nechť vláda nezapomíná, že ztráta důvěry státních zaměstnanců,

zejména železničních, způsobí největší škodu našemu státu. Její politika nesmí se říditi povahou jejího složení, jež ji žene k utiskování pracujícího lidu. Ubližovati státním zaměstnancům znamená oslabiti stát. (Potlesk poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Rosche. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Rosche (německy): Dámy a pánové! Bylo mi uloženo mou stranou, abych promluvil ke stati o státních podnicích. Podle vládního prohlášení ze dne 24. října 1926 pod titulem "Rovní s rovnými" semkly se německé a české strany, aby vytvořily harmonické soužití. Vládní prohlášení klade na to důraz, že jest vítána každá zdravá kritika a každá věcná positivní spolupráce a že bude respektována. Chci použíti kritiky, a to ne málo, a i když bude ostrá, přes to budu se snažiti zůstati věcným. Nepokládám parlamentní tribunu za pravé forum, kde bych pronášel své mínění o vstupu německých stran do vlády, avšak to jedině konstatuji, že jsem dospěl ke skalopevnému přesvědčení, že české občanské strany nemají nikterak poctivou vůli, vytvořiti ono harmonické soužití, k jakémuž účelu se seskupily, neboť pak by bylo potřebí jiných předpokladů, pak musili bychom viděti důkazy. Naopak myslím, že české občanské strany za daných okolností naléhavě potřebovaly, aby Němci vstoupili do vlády.

Rozpočet je nejdůležitější zákonnou předlohou celého roku, jsou to v číslicích na rok vyjádřené předpoklady pokroku nebo úpadku národního, kulturního, sociálního a hospodářského života. Tato důležitá předloha promrskává se v kvapném tempu ve výboru i ve sněmovně, patrně v úmyslu již předem ustáleném: Změny ve státním rozpočtu nejsou nikterak přípustny! Toto zkrácené řízení, tato zkrácená řečnická doba jest nemožností, přeje-li si druhá strana, jak se tvrdí, věcné spolupráce. Jest naprosto nemožno fysicky i duševně, aby se chtělo tímto způsobem takovouto látku probrati. Ovšem v zákoně, v ústavní listině jest již předem v §u 43 na to pamatováno, že se chce rozpočet tímto tempem vyřizovati, neboť senátu nedává se pro výborovou práci a pro sněmovnu více času než měsíc, a nevyřídil-li jej do měsíce, platí rozpočet za přijatý. Tím se snižuje parlamentarismus v pravou komedii, v pouhý stín své existence. To jest nemožný stav, jaký vůbec není v žádném evropském státě. Tvrdí-li se však, že spolupráce německých vládních stran jest vítána, pak si představuji projednávání rozpočtu docela jinak. Pak by musil býti předkládán rozpočet při nejmenším současně se státní účetní závěrkou předchozího roku dne 1. září, a to klubům, kulturním, sociálním a hospodářským svazům ke spolupráci, k rozpravě, ke kritice, k vysvětlivkám a změnám, přirozeně, má-li to býti spolupráce, také v německém překladu. Bylo by potřebí vytvořiti ústředí, lhostejno, zda při ministerstvu financí nebo při jiném ministerstvu, kde by si mohl každý jednotlivec vysvětlení opatřiti. Tak si představuji jinakou kritiku, jinakou spolupráci pro rozpočet, a pak musil by býti výboru a sněmovně ponechán čas nejméně jednoho měsíce ku projednání a jednotlivým řečníkům umožněno, aby nebyli nuceni říditi se podle minut a vteřin, neboť při chvatném myšlení nelze nikdy vykonati prospěšnou práci. Nebude-li sněmovna s rozpočtem hotova, najde se ihned provisorium pro rozpočet.

Pan generální zpravodaj dr Hnídek považuje to za příliš důležité, že rozpočet jest aktivní 20 miliony, vlastní silou, vlastní prací bez cizí pomoci. Bez čí pomoci?

Na cizinu nelze při tom mysliti, poněvadž žádné výpůjčky v cizině učiněny nebyly. Tvrdí-li se však, že bez cizí pomoci byl vytvořen aktivní rozpočet, pak pravím: Není správné, tvrdí-li se to, neboť k příjmům rozpočtovým přispívá nikoli v poměru obyvatelstva, nýbrž v poměru docela jiném německý hospodářský život, čímž se stává rozpočet 20 miliony aktivním. Každý obchodník ví docela dobře, že mohu ve stejném okamžiku učiniti rozpočet také 20 miliony pasivním, jest to čirá náhoda, závislá na mé vůli.

Zabýval jsem se na chvíli rozpočtem a výkladem p. finančního ministra. Konstatuji, aniž bych s ním souhlasil, že pan finanční ministr dr Engliš jest zajisté skvělý theoretik a odborník. Konstatuji to, nikoli abych se snad jemu zalichotil, k tomu nemám příčiny, nýbrž jsem vždy ochoten konstatovati objektivní skutečnost. V praxi používá však svých theorií jinak. Z rozpočtu a výkladu nevane duch hesla "Rovní s rovnými". Dr Engliš praví ve svém výkladu na poslední stránce: "Nazval jsem finanční období, ve kterém žijeme, obdobím konsolidačním, avšak tato konsolidace nebude jen dílem vlády a parlamentu, poněvadž předpokládá spolupráci celého národa. Čerpám naději z obětí, které jsme v minulosti přinesli pro svou svobodu, pro stát, pro finance i měnu. Čerpám ji z bohatství země a z pracovitosti i ukázněnosti lidu."

Kdyby dr Engliš mluvil jako rovný k rovným, pak musilo by po mém názoru státi: "spolupráce národů", nikoli "spolupráce národa". Neboť nesporně míní pan finanční ministr přece jistě jen Čechy. Nemá ve svém rozpočtu ani slůvka pro spolupráci Němců. Dávám si otázku: Nemůže, nechce nebo nesmí? To, vážení, jest úplně stejné! Na poslední stránce svého výkladu praví dále: "V úplném přiznání pravdy jest síla." Volám k panu finančnímu ministrovi: "Buďte zmužilý a řekněte jednou veřejnosti, v jaké míře německé obyvatelstvo, v jaké míře německé hospodářství až dosud k tomu přispívalo, abyste mohli všechny ony výdaje učiniti ve vašem jednostranném smyslu." (Souhlas poslanců něm. strany národní.)

Souhlasím úplně s p. finančním ministrem, praví-li, že nejen státní, nýbrž i hlavně autonomní celkové zatížení jest u nás přespřílišné a na delší dobu neudržitelné. V tom má úplně pravdu. Avšak nevyšetřuje, proč. Spatřuji důvod toho v úplně pochybeném státním problému, v jednostranném pojímání národního státu, v pokračování ve vnitřní válce proti všemu, co jest německé, a na druhé straně v plýtvání a mrhání penězi, ve velikášském šílení, ve kterém se nalézáte se svými nesmírnými výlohami na vojsko, zahraniční propagandu atd. Tu béře se z hromady a rozdává se plnýma rukama. Co však prohlásil na druhé straně pan finanční ministr dr Engliš, když byl svého času rektorem brněnské vysoké školy? Tu zněla jeho řeč docela jinak. Tehdy prohlásil v úvodníku "Lidových Novin" doslovně: "Máme sice přirozené předpoklady pro finanční rozkvět, pro hospodářský blahobyt, avšak octli jsme se za nynějšího systému státní finanční hospodářské politiky a organisace pracovní na šikmé ploše, jež povede ke zhroucení, ač-li si neuvědomíme včas vývoj věcí a nedáme se jinou cestou." Pánové! Nic se nezměnilo, z vlastních slov pana finančního ministra seznáváme, kam spějeme. Pan finanční ministr prohlašuje ve svém výkladu: "Obraz, který jsem takto předvedl, není dojista zrovna růžový, avšak jeho předností jest, že jest v pravdivý." Jest to u mnoha věcí pravda. To je jisté. Avšak o mnohých faktech pochybuji, zda jsou pravdivé.

Pravdivým jest každým způsobem celkové roční zatížení 15,5 miliard, z čehož připadá 9,7 milard na státní správu a 5,8 na správu autonomní. Zda rozpočet jest v rovnováze, t. j. zdali bude rozpočet podle účetní uzávěrky za rok 1927 v rovnováze, o tom za všech okolností pochybuji. Vždyť přece sám finanční ministr podmiňuje rovnováhu tím, že rok 1927 bude právě takový jako 1926. K tomu ještě přijdu, že tato možnost snad daleko méně jest dána, než opak. Pan ministr podmiňuje tuto rovnováhu také tím, že bude v jeho smyslu vyřízen zákon o válečných poškozencích. Konstatuji zde - nikoli proto, že jsem sám 13 měsíců ležel jako těžce raněný - že jest to naprosto nesociální, začínati s úsporami právě u válečných invalidů. Dříve přece mělo by se začíti u organisace, která konec konců dělá z lidí mrzáky, válečné invalidy. A tu se nemělo v sedmi letech vyhoditi 23 miliard! Mám pochybnosti také z jiného důvodu, poněvadž nemáme dosud dostatečně vysvětlen tajný rozpočet o mimorozpočtových výdajích ve způsobu zápůjček nebo záloh. Neboť podle státní účetní uzávěrky za r. 1924 - za rok 1925 ještě ji nemáme shledáváme, že bylo vydáno 4,9 miliard na zlikvidovanou již obilní ústřednu, 256 milionů finanční správě ruských legií, 1,6 miliard zemským správám, 920 milionů na košicko-bohumínskou dráhu. Ano, jsou to pohledávky, to jest zcela správné, avšak jako obchodník musím vám říci: Tyto pohledávky musím ihned do posledního haléře jako dubiosní, jako nedobytné, odepsati. Kam to spějeme? Jsem zvědav, kam se tyto miliardy poděly. Finanční ministr prohlašuje, že tato zálohová politika musí přestati. S tím zcela určitě souhlasíme.

Přicházím ke dluhu. Dluh uvádí pan finanční ministr 35 miliardami. Obnos 35 miliard jest vzhledem k velikosti státu zajisté - to dlužno konstatovati - úžasná suma. (Německé výkřiky: Taxa za osvobození!) Pardon, pánové, nepředbíhejte, uvidíte, jaký obraz vám předvedu. Těch 35 miliard vyžaduje na úrocích 2.572,937.582 Kč. Z toho připadá na vnitřní dluh 24 miliardy, na zahraniční dluh 6 1/2 miliard, předválečný dluh 4,4 miliardy, to činí dohromady 34,9 miliard. Pan finanční ministr praví, že malý zbytek předválečných dluhů a pak francouzské a snad italské pohledávky činí dohromady ještě nanejvýš 1 miliardu, ta k tomu ještě přijde a dělalo by to pak 35,9 miliard. Pro mne jeví se však účet jinak. Pan finanční ministr nezmiňuje se při výpočtu dluhů ani slovem o reparačním dluhu, který musíme ještě zaplatiti. Dluh ten ještě vázne, činí dle dohadu pouze při převzatých drahách 15 miliard. K tomu přijde ještě pošta, budovy a státní statky atd. Sečtu-li to skrovným obnosem 25 miliard, odhaduji státní dluh ve výši 60,9 milard. Tento dluh vyžaduje při 7 1/4% zúrokování - to odpovídá úrokovému klíči - na úrocích 4515 milionů. Počítal jsem mimo to ještě špatně, poněvadž to může jinak dopadnouti. Pan finanční ministr nezmiňuje se ani slůvkem o tom, že počítá předválečné dluhy, to, co máme Rakousku platiti, 4,4 miliardy, v poměru 1:1. Je také možno, že bude použito poměru 1:6. Je také možno, že budeme nuceni platiti reparační dluh vyšším obnosem. Za tohoto předpokladu vychází pro mne obnos 92,9 miliard na státních dluzích. To znamená úrokovou potřebu 6 miliard 735 milionů.

Jen mimochodem budiž učiněna zmínka o nezaloženém dluhu 4,6 miliard. Nuž, proč ne s pravdou ven, táži se pana finančního ministra, proč nepředvésti veřejnosti tento obraz? Obchodníku v obyčejném životě venku, když přišel k berní správě a prohlásil: "Pro Boha, s tak vysokými daněmi jsem přece nepočítal" - dostalo se odpovědi: "Ano, můj drahý, s daněmi musil jste počítati, nemůžeme za to, vezme-li vás čert." Nic si nenamlouvejme, ven s pravdou, pravím panu finančnímu ministrovi, bude to kapka studené vody na velikášství, na zpupnost, na jednostranné stanovisko národního státu, které vláda až dosud najevo dávala. Prokáži, jak bylo až dosud špatně hospodařeno.

Výkaz nezaměstnaných není správný, nejsou v něm zahrnuti vyřazení a neorganisovaní.

Pan finanční ministr mluví o krisi a jest ovšem právě takovým optimistou jako ostatní resorty. Praví: "Krise není nijak katastrofální, zdá se, že krise překonala svůj vrchol." Vážení! Přicházím z praktického života, přicházím z hospodářského odvětví, které asi 80% jest odkázáno na vývoz. Prohlašuji vám zde, že žijeme ve státě, od té doby co trvá, v nepřetržité krisi. Nemohli jsme ještě nikdy prokázati, že naše hospodářství jest vůbec uzpůsobeno pro normální poměry na světovém trhu. Náš výrobní aparát pracoval až dosud většinou na podkladě abnormálních poměrů v jiných zemích, ať to bylo obsazení Poruří, či stávka v Anglii nebo pokles valut atd. Nemáme ještě praktických zkušeností pro normální poměry. Podivíme se, povznese-li se naše okolí, jak vidíme, hospodářsky. Nemohu proto pochopiti, prohlašuje-li pan ministerský předseda jednoduše o tom ve svém vládním projevu: "Důvody krise musíme vyšetřiti." Nemohu také pochopiti, že pan ministr financí praví: "Stát má vážnou povinnost, aby nerušil chod obchodu svými daňovými a tarifními systémy, nelze však při každé krisi žádati na státu, aby přinášel positivní oběti." Usuzuji opačně a pravím: "Ty státe, kdybys nebyl tak špatně hospodařil, pak my všichni byli bychom na tom jinak. Neboť stát hospodářsky konsolidovaný přestojí krisi daleko, daleko snadněji."

Vážení! Radí se nám: Ekonomisujte, racionalisujte, vyzbrojte se technicky, zařiďte si lepší administrativu! Pro technickou výzbroj jest potřebí, aby nejdříve zbyly tu prostředky a nesmí býti již předem činěny překážky. Poukazuji na př. na vývoz strojů atd. Pan ministr obchodu pořádá ankety a zkoumá, pokud zaviňuje krisi světová hospodářská krise a pokud vnitřní příčiny. Konstatuji jen jedno: zaujímám stanovisko, že má-li se krise zdolati, tu dlužno podniknouti něco docela jiného, tu dlužno rozpoznati jádro věci, totiž přetížení hospodářství státními dávkami a na druhé straně odstraniti nedostatek spojitosti s okolím, jehož hospodářsky potřebujeme. Krise jest zde trvalá a pokračuje, nesmí nás zmásti občasný záblesk obratu.

Přicházím nyní ke měně. Pan finanční ministr praví: "Stabilní měna jest největším štěstím pro národ". Je to pravda. Situace naší měny je úplně pevná a skvělá. Táži se pana finančního ministra předně: "Zůstane to tak, nepodaří-li se prosaditi soutěživost hospodářství? Jak bude pak vypadati naše obchodní bilance, jež jest přece základním činitelem pro naši platební bilanci? Jak to bude vypadati, přijdou-li věřitelé našeho státního dluhu a prohlásí: "Račte platit!".

Pan finanční ministr mluví o stabilisaci vydání. Ne, chci od něho slyšeti: "Dolů s výdaji!" Ano, ale kde? Pro mne jest tu položek dosti. Začnu rozhodně při velkých břemenech, jež požaduje na nás vojsko. Ministerstva, ta systemisují, ekonomisují, racionalisují - dokonce i kulturu, jak ve výkladu slyšíme stabilisují a konsolidují státní hospodářství na úkor národního hospodářství. Jestliže jste zničili národní hospodářství, ptám se vás, co je se státním hospodářstvím? Myslím, že konečně jest zde přece nejužší souvislost. Vždyť přicházím z německého hospodářského života a prohlašuji zde jedině toto: Kdyby nebylo bývalo německé hospodářství tak pevné a tak pilné, pak byste byli se svým uměním již dávno v koncích. Pan finanční ministr slíbil nám občasné publikování nepřímých daní a po depuračním období také publikování přímých daní. Táži se zde pana finančního ministra: Chce nám říci, jaký obnos od r. 1914, pokud se týče za další léta, byl předepsán německému hospodářskému životu? Táži se: Jaké daně odvedl německý hospodářský život za tato léta? Současně ptám se pana ministra obchodu: Jakým procentem zúčastněn jest německý hospodářský život Československa na vývozní bilanci?

Chci vám těmito číslicemi prokázati, na jakém scestí v hospodářství jste se octli. Čas nedovoluje mi, abych se dále tím obíral. Použiji nejbližší příležitosti, abych vám podal přehled o hospodářství od počátku státu až dodnes se zřetelem k národním, kulturním a sociálním poměrům. Dokáži také, jakým zvráceným systémem jste pracovali. Pan finanční ministr píše velmi často do cizozemských novin. Napsal nedávno velmi zajímavý článek v londýnském finančním časopisu "Evropské finance" o státních financích Československa a končí slovy: "Ukončil jsem svoji poslední zprávu před parlamentním výborem prohlášením, že stav československých financí jest uspokojivý. Avšak ještě významnější jest, že nynější stav chová v sobě zárodky budoucího vzestupního vývoje". Ukončil svou řeč k rozpočtu ve sněmovně slovy: "Mám plnou důvěru do budoucnosti". (Výkřiky na levici.) Lituji, nemohu se nikterak připojiti k těmto myšlenkovým pochodům. Obraz, který jsem zhruba nastínil, vypadá docela jinak. Není to obraz záští, ale strohé skutečnosti. Můj obraz není také růžový, ale je pravdivý. Tu pak stojí pravda proti pravdě a budoucnost nechť nás poučí, kdo má pravdu. Na všechen způsob konstatuji ze zkušenosti, že vůbec hospodářsky bezpodmínečně ocitáme se na sklánějící se větvi, hospodářsky bezpodmínečně tím, že opatření, jež proti německému hospodářskému životu jako hlavnímu činiteli byla a jsou podnikána, postihují všechny, ať zaměstnance, ať zaměstnavatele, či průmysl, obchod, živnosti a hospodářství, souhrnné hospodářství ve státě. Kráčíme vstříc hospodářskému úpadku, nedojde-li v tomto směru k jinému systému. Kráčíme bezpodmínečně úpadku vstříc, a to v okamžiku, kdy se naši sousedé rozvíjejí. Myslím, že neobstojíme ve zkoušce pro normální poměry. Pravím jedině toto: vaším systémem pracuje čas hospodářsky proti nám, jako Němcům a proti vám, jako Čechům, národně politicky pracuje čas pro nás, avšak proti vám. To jest mé stanovisko bez ohledu na nynější politické seskupení, bez ohledu na vstup Němců do vlády. Vzhledem k vašemu dosavadnímu chováni nemůžeme naprosto míti důvěry v národním, kulturním a hospodářském ohledu.

Přecházím nyní ke státním podnikům. Jako státní podniky uvádí se tabáková režie, státní loterie, mincovna, pošta, telegraf a telefon, poštovní šekový úřad, státní dráhy, státní statky, lesy atd. Rád bych předem řekl několik slov o výnosnosti těchto podniků, resp. bych se rád zeptal, do jaké míry lze vzíti zřetel na podniky státní, pokud jde o úhradu státních vydání. Podniky státní uhražují pouze 12,25% veškerých státních vydání. Uváží-li se však, že k podnikům státním náleží také tabáková režie a státní loterie, kteréž samy vynášejí 1.100 milionů korun, že tudíž všechny ostatní podniky mají odvésti státní pokladně jen asi 50 milionů a že vlastně tabákový monopol jest pouze formou spotřební daně, dospějeme, jak finanční ministr ve svém výkladu poznamenává, k závěru, že státní podniky s výjimkou tabákového monopolu a státní loterie nemají pro úhradu státních vydáni žádného významu. U železnice a u pošty stráví čistý zisk investice, státní statky a lesy slibují výnos 50 milionů, z čehož 16 milionů odpadá. Státní závody hornické a hutnické upotřebí celého očekávaného čistého výnosu pro účely investiční. Státní správa jest tudíž téměř úplně odkázána na cla, poplatky a daně. Podle zákona č. 404 z 18. prosince 1922 bylo vysloveno, že podniky budou vedeny podle obchodnických zásad. Tímto zákonem měla býti odstraněna zaostalost a nehospodárnost státních ústavů, podniků a závodů. Měl přijíti do nich obchodnický duch. Přirozeně jsou stěžejními zásadami obchodnického ducha píle, jednoduchost, pružnost, spolehlivost, schopnost přizpůsobiti se, výkonnost, dochvilnost, přesnost, rychlost, solidnost, organisace, ekonomisace a racionalisace, zbavení se byrokratismu, ustanovování a udržení zdatného, osvědčeného, vyškoleného personálu, zdvořilost a vlídnost. Tyto obchodnické stěžejní zásady, kdyby byly v podnicích prováděny národohospodářsky, musily by jistě přivoditi jejich výnosnost. Tím, že se zavede dvojité účetnictví, že se rozpočet vyjme ze všeobecného správního rozpočtu a rozdělí na provozní a investiční rozpočet, není ještě všecko vykonáno. Naše státní podniky naprosto nesplnili v plné míře svého národohospodářského významu. Nejsou provanuty duchem hospodárnosti, jsou to úřady, zaopatřovací a počešťovací ústavy přes veškerá opačná tvrzení resortních ministrů. Nejdříve byl vyplněn správní aparát, všechna odvětví správní, zejména dráhy a pošta, přirozeně bylo dlužno splniti city vděčnosti, národní povinnosti. A pak započato s restrikcí zcela výlučně na účet Němců. Ustanovení §u 128 úst. listiny zaručuje sice úplnou rovnoprávnost v každém směru také co do vstupu do státní služby bez ohledu na řeč, co to však znamená? Ve starém Rakousku měla správa asi 432.000 úředníků bez učitelstva, my jsme měli dne 30. června 1924 bez učitelstva 342.000 úředníků. Podle počtu obyvatelstva patřilo by nám Němcům tudíž asi 89.000 služebních míst, ve skutečnosti měli jsme jich 54.000. Jestliže tudíž 10% z nich odečtu, kteří měli býti restringováni, bylo by nám patřilo ještě 72.000. Ve skutečnosti však bylo asi 26.000 až 27.000 Němců restringováno a za ně ustanoveni Češi.

Popatřte jednou na obraz, jaký se jeví u drah. Dráhy měly před restrikcí 164.807 zaměstnanců a po restrikci 164.686, to znamená restrikci 201 osoby. Při restrikci 26.000 až 27.000 lidí! Věc jest přece zcela jasná. Němci byli restringováni a Češi nově ustanoveni. Byly také prováděny přesuny, kdo byl u dráhy, přišel k poště atd. Ještě lepší jest to u pošty. V r. 1912 bylo ve skupinách A, C a D poštovního úřednictva v ředitelských okresech Brně, Praze a Opavě bez podúředníků a sluhů 8808 úředníků. V r. 1924, tudíž před restrikcí, 15.034 a v r. 1926 po restrikci 14.706. K tomu přistupují volné síly zjednané na denní plat, asi 400, a ještě spousta lidí zjednaných za hodinovou mzdu. Vidíte zde bezpodmínečný přírůstek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP