Malý obrázek o tomto zachraňování
bohatých úředníků vypadá
takto:
Borovec František, inspektor státních drah,
přednosta hospodářské skupiny v Bratislavě
- která je již 2 roky v likvidaci - má přes
2 mil. jmění a je ředitelem Svazu akciových
společností v Bratislavě s ročním
příjmem Kč 46.000. Protože vykonával
službu u dráhy jen jako vedlejší zaměstnáni
a s ohledem na jeho obrovské jmění, byl navržen
k restrikci. Tento pán podal proti své restrikci
námitky a byl zachráněn. Je politicky organisován
u strany agrární a současně odborově
u národně sociální Jednoty zaměstnanců
čsl. drah. O jeho záchranu přičinili
se zástupce agrárníků, národních
demokratů a českých socialistů.
Ing. Arent Emil, vrch. rada stát. drah a přednosta
odboru pro udržování dráhy Praha I,
jest spoluakcionářem fy Arent. velkoobchod a velkovýroba
gumáků v Praze II, Jungmannovo nám., kde
má uložen podíl 2 1/2 mil. Kč.
Jeho paní je disponentkou fy. Weimann a Petschek, velkoobchod
uhlím, kde má měsíčně
3000 Kč. Tento pán byl zachráněn od
restrikce na přímluvu nár. demokratů,
jejichž je příslušníkem.
Weidenhoffer Jan, vrch. revident odd. V ředitelství
Praha-Jih, byl členem restrikční komise,
jest majitelem velkostatku a přes to, že nebyl nepostrádatelný,
byl ponechán ve službách dráhy. Je organisován
u nár. demokratů.
Šmejkal Emanuel, inspektor stát. drah v Táboře,
jest majitelem velké vily se zahradou v Táboře
v ceně asi 400.000 Kč. Byl ponechán ve službách
dráhy.
Budil Karel, vrch. revident v Táboře, jest majitelem
velkostatku v Měšicích u Tábora a bude
děditi po příbuzných své paní
druhý velkostatek u Vlašimi. Je organisován
u agrární strany. Byl ponechán ve službách
dráhy.
Schreyer František vrch. oficiál stát. drah
v Táboře, má jmění na hotovosti
86.000 Kč a hospodářství v ceně
150.000 Kč v Klokotech u Tábora. Podal si rekurs
proti restrikci, který byl příznivě
vyřízen.
Herejk Václav, inspektor v Mirošově, má
hotové jmění 86.000 Kč, velký
dům s hospodářstvím a obchodem v ceně
přes 200.000 Kč. Byl ponechán ve službách
dráhy.
Thiele Emil, vrch. oficiál stát. drah, Sázava-Buda,
má velkou vilu v ceně 180,000 Kč a jest spolumajitelem
parní pily. Vila sama nese ročně 5000 Kč,
které dostává za pronájem v letních
měsících. Byl ponechán ve službách
dráhy.
Šejvl Rudolf, inspektor stát. drah v Pardubicích,
majitel velkostatku v Moravanech v ceně přes 600.000
Kč, nebyl restringován.
Šeffner František, vrchní revident v Pardubicích,
majitel velkorestaurace ve vlastním velkém domě
u továrny na petrolej v Pardubicích v ceně
nejméně 550.000 Kč. Byl ponechán ve
službách dráhy.
Držmíšek František, inspektor stát.
drah v Pardubicích, sdědil v r. 1925 velkostatek
v Čepu u Pardubic v ceně přes 750.000 Kč.
Nebyl nepostradatelným a byl ponechán ve službách
dráhy.
Zatím co byli na rozkaz vlivných národnědemokratických
politikářů zachraňováni restrikčními
komisemi boháči, starali se reformističtí
vůdcové, aby ve službách dráhy
nezůstali zaměstnanci nemajetní, kteří
byli zásadními odpůrci všech zrádců
socialismu. Tímto způsobem bylo vyházeno
veliké množství pilných a služby
znalých zaměstnanců a na některá
jejich místa byli vzati smluvní zaměstnanci,
kteří musili býti zaučováni.
Tím se celá restrikce určená k tomu,
aby byl zmenšen počet personálu, minula cílem
a zvrhla se na pomstu reformistických vůdců
proti nespokojenému personálu. A aby bylo dovršeno
úplné profanování socialismu těmito
vůdci, byli členové restrikčních
komisí za tuto katanskou práci ve prospěch
buržoasie odměňováni bohatými
remuneracemi z pokladny odborové organisace Unie. Kdyby
vláda opravdu hájila prestiže zákonů,
musela by nejen naříditi revisi provedené
restrikce, ale současně musela by dáti zavříti
všechny, kteří tohoto zákona zneužili
k osobní mstě.
Na vaše hlavy padá kletba těchto tisíců
postižených restringovaných státních
zaměstnanců. (Potlesk komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Petrovický.
Uděluji mu slovo.
Posl. Petrovický: Slavná sněmovno!
Předešlý řečník zabýval
se ve své řeči restrikčním
zákonem a přednášel zde seznam těch
prý vysokých úředníků
hospodářsky silných, kteří
prý nebyli restringováni. (Posl. Mikulíček:
Těch je ještě několik tisíc!)
Ovšem o těch, kteří byli restringováni,
jako pan ředitel Šmilaur a ostatní vysocí
úředníci, se nezmiňuje, a přece
musí uznati, že v těch restrikčních
komisích neseděli jen zástupci republikánské,
lidové a nár.-demokratické strany, nýbrž
i zástupci stran socialistických, kteří
jistě usuzovali o každém úředníku
a zřízenci, vyhovuje-li předpisům
o restrikci. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Jestliže bychom měli souditi podle toho, jak jednotlivé
strany k tomuto státu se staví a jak jejich jednotlivci
ve svých služebních povinnostech jednají,
nezneužívají-li toho, jistě bylo by
povinností v restrikční komisi rozhodovati
a propouštěti elementy, které jsou tomuto státu
nebezpečné. (Posl. Mikulíček: Keťasové
a lichváři to byli!) Myslím, pánové,
že největší příklad keťasování
byl dán v Rusku, kde kradenými věcmi a zbožím
se keťasovalo. (Výkřiky komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Petrovický (pokračuje): Tímto
mne neukřičíte. Vy nejméně
můžete v tomto státě naříkati,
když právě vaše strana proti tomuto státu
jedná. (Posl. Mikulíček: Kdyby nebylo
komunistů ...) Kdyby nebylo komunistů, byl by
v našem státě klid a pořádek.
(Výkřiky posl. Mikulíčka.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)
Posl. Petrovický (pokračuje): Pane
posl. Mikulíčku, vy nejméně
můžete naříkati. (Posl. Mikulíček:
Já si nadělám sám na sebe, ale vy
na sebe nenaděláte!) To je pravda, já
na sebe nenadělám, to umíte dělati
jen vy, že na sebe děláte. (Smích.
Hluk. Výkřiky komunistických poslanců.)
Pravda pálí a to právě vás
rozčiluje.
Slavná sněmovno! Živnostnictvo, obchodnictvo
i průmysl má životní zájem na
tom, jak se hospodaří v obcích, okresích,
zemích i státu. Má někde smutnou zkušenost
z hospodářství automních svazků
a bolně vzpomíná na hospodářství
ve státě v prvních rocích jeho samostatnosti.
Dlouho ještě potrvá, nežli budou zmírněny
a dokonce odstraněny důsledky dřívějšího
státního nehospodářství. Nynější
živnostenská generace stěží se
toho dočká. To však jí nemůže
a ani nesmí odstrašiti a zdržovati od pilné
práce k nápravě a zlepšení všude
tam, kde se hospodaří s veřejnými
příjmy a vydáními.
Bylo u nás málo stran i jednotlivců, jež
by od začátku do dnešní doby měli
na prvním místě starost o spravedlivé
hospodaření a v něm přípustné
šetření v rámci státní
administrativy, jež by byla měřítkem,
směrnicí a dokonce příkladem pro šetrné
hospodaření v okresích a v obcích,
jež by úporně se snažila o vyrovnání
hospodářských cizích protiv mezi právy
a povinnostmi. Bylo velmi těžko nám dokazovati
od vzniku naší samostatnosti, že zájmy
státní musejí jíti před zájmy
ostatními, třídními a dokonce osobními.
Zesnulý prozíravý, neústupný
a Československé republice na život oddaný
dr Rašín zle si posloužil, že prohlásil,
a také pevně jak svým vlastním životem,
tak svým mocným vlivem prosazoval zásadu,
že za práci pro vlast a národ se neplatí.
Bylo údělem naší strany ukazovati po
dobu 8 roků, že státu mladému, z hospodářské
bídy zrozenému, je třeba přinésti
úměrné oběti všemi stranami československými.
Bohužel, tyto oběti, mohou-li se vůbec zváti
obětmi, byly některými stranami přinášeny
jen dotud, dokud vlastní třídní prospěchy
byly nad ně větší, byly bohatší.
A tím smutnějším byl i zjev, že
byly strany československé, jež vůbec
odpíraly státu poskytnouti v každém
roce nutné prostředky k jeho existenci, zakotvení
a postupnému vývinu. Dnešní výmluva
nebo spíše stydlivá omluva, kterou v generální
debatě o rozpočtu pronesl jistý pan kolega,
že jeho kolegové a strana zaujímala ke státním
rozpočtům stanovisko oposičně-kritické
- zamlčel, že hlasovali vůbec do té
doby proti každému rozpočtu, neušetří
jeho strany výtky a neumenší viny, že
mnohé v minulých rozpočtech jimi odmítaných
mohlo již býti dříve změněno
a zlepšeno ve prospěch státu i jeho poplatnictva.
Jest pochopitelné, jest dokonce přirozené,
že může býti československá
strana proti vládě, že nemusí souhlasiti
s jejím programem anebo snad s částí
jejího programu, avšak nikdy nemá a neměla
býti proti samotnému státu tak nedávno
a těžce získanému. Je-li proti jeho
rozpočtu, je stranou v tomto směru protistátní.
A takovýto ponurý obraz zminula objevil se zrovna
v přítomné době. Dokud stát
vycházel vstříc třídnímu
programu našich československých stran socialistických,
dokud měli u nás socialisté většinu,
které často nejenom programově, nýbrž
i třídně využívali a občanské
vrstvy utlačovali, dotud jednali a hlasovali pro státní
nezbytnosti, kterou je státní rozpočet. Jakmile
však vyšli z voleb oslabeni, bylo - a jak přítomnost
dokazuje, je - u nich po státotvornosti, je po lásce
k národu i státu. Najednou je to vychloubavá
demokracie, jí se upírá počet, dříve
tolik házený na váhu při obsazování
vlád a jiných s ním spojených vysokých
míst a stranických synekur. Naše strana neodepřela
nikdy státu, třebaže byla v oposici, anebo
byla mimo vládu, co je jeho životní podmínkou,
rozpočtu. (Výborně!) Tím nikdy
neprohlásila, že je se vším a v každém
případě spokojena, že souhlasí
s rozpočtem každého ministerstva a každou
rozpočtovou položkou. Byla však na tolik soudná,
že vytkla položky zřejmě nehospodárné,
že snažila se je obmeziti. Tato soudnost nebyla nikdy
ani stínem demagogie, jakou z jiné kritiky dříve
i dnes při projednávání rozpočtu
vyciťujeme. Stáli jsme vždy při tom na
obranu poplatných vrstev, oceňujíce je nejenom
v přítomnu, nýbrž bráníce
je i do budoucna k dobru státu i veřejnosti. Snažili
jsme se celou svou politikou a zejména finanční
politikou dr Rašína zachovati živnostenské
vrstvy přes kritické otřesy, ze kterých
vyvedl náš stát zmíněný
velký finančník upevněním naší
měny. Od té chvíle je možno právě
živnostníkovi, obchodníkovi, průmyslníku
i zemědělci jistěji a pevněji kalkulovati,
ať již v nákupech surovin a jich zpracování,
nebo prodeji. Od této také doby i státní
rozpočty se značně snižovaly, kdy po
násilné smrti dr Rašína, jeho
nástupce ministr financí inž. Bečka
předložil prvý státní rozpočet,
vykazující aktivum. A po něm tak činí
letos p. ministr financí dr Engliš. Znali jsme
dopodrobna, jaké těžké oběti
přináší živnostník, obchodník,
průmyslník na státních daních
a daleko ještě větších, někde
přehnaných, autonomních přirážkách,
zejména obecních. Bojovali jsme proti tomuto nehospodářství
a někde docela vyhazování poplatnických
peněz a varovali před pokračováním.
Vymohli jsme ulevňovací výnosy ministerstva
financí v letech 1921 a 1922. Byli jsme pro šetření
ve státě, hlavně likvidací ministerstev
již vyloženě postradatelných. První
jsme se domáhali reformy daňového systému,
jehož změnu také prvý vyhlásil
dr Rašín r. 1922, ji podnítil a v ní
slibně pokračoval jeho nástupce inž.
Bečka. Ovšem neslibovali jsme poplatnictvu
ani zavedení pouze jediné daně důchodové,
z příjmů s celou progresivní škálou
z důvodů nynější nemožné
proveditelnosti, neslibovali jsme ani zrušení daně
obratové jako jistá strana dlouho před volbami
a v samotných volbách, nýbrž přičinili
jsme se o paušálování obratovné
daně, z masa, piva, vína, cukru atd. a domáhali
jsme se jeho dalšího rozšíření.
Jsme pro takovou daňovou reformu, jež by opravdu ulevila
poplatníkovi a popřála mu nabrání
dechu k jeho další vysilující práci.
Proto jsme vítali studii reformy daňové,
uchystané ministrem inž. Bečkou, která
byla pro poplatnictvo v celku i v některých částech
lepší, opravdu úlevnější,
nežli je "reforma", nyní nám předložená
p. ministrem financí dr Englišem. Ta je jenom
při všeobecné dani výdělkové
o třikráte vyšší proti dani dosud
placené. Jsme pro zlepšení daňové
reformy nám předložené, a jistě
při meritorním projednávání,
zejména v příslušném výboru
učiníme mnohé dosažitelné změny
ve prospěch snad nejen poplatnictva, nýbrž
i samého státu.
Očekávali jsme z uzákonění
daňové reformy aspoň takovou úlevu,
jež by částečně kryla nové,
od 1. července letošního roku zavedené
břemeno zaměstnavatelů ve formě placení
příspěvků na starobní a invalidní
pojištění. Reforma daňová mohla
tady již býti, kdyby nebyly vyvolány předčasné
volby, po kterých volaly a které si vynutily socialistické
strany, a s nimi politicko-živnostenská strana, jež
sice Bečkovu pro živnostníky lepší
reformu odmítala, avšak lepší, jak sám
p. kol. posl. Pekárek s tohoto místa prohlásil,
v Englišově reformě se nedočkala.
Není divu, že se volá nyní ze zaměstnavatelských
kruhů po novelisaci sociálního pojištění,
jako: vyloučení učňů, služebných
dívek, placení za 6 a nikoliv za 7 dní, při
částečném zaměstnání
za dny odpracované, paritní zastoupení v
okresních nemocenských pojišťovnách,
odstranění úhrady kapitálové,
jež odnímá a teprve odejme našemu národohospodářství
tisíce milionů, a ještě jiné
postuláty.
Všem třídám dostalo se úplného
neb aspoň částečného splnění
jejich požadavků, jenom živnostnictvo čeká
marně na kus toho práva, jako první splátku
za velké, na ně uvalené povinnosti, jež
plní s krajní obětavostí ke státu
a ostatním samosprávným svazkům.
Ani dnes ještě nemáme zákona o nekalé
soutěži, dvakráte již po jeho úpravě
ministerstvem obchodu předloženého. Bude povinností
výboru pro obchod, živnosti a průmysl, aby
návrh projednal a sněmovně urychleně
ke schválení předložil.
Kdo čeká u nás na reformu živnostenského
řádu, ten se načeká! Není to
práce jednoduchá, není to úkol lehký,
který by mohl býti splněn v krátké
době. Není to otázka, jež by se týkala
jenom živnostnictva a obchodnictva. V reformě živn.
řádu jsou a budou obsaženy také zájmy
ostatních tříd, jež budou je uplatňovati
měrou jistě nebývalou a nemalou. Přes
to, že subkomise, k účelu tomu zřízená
Státní živnostenskou radou, počne pracovati,
přece je daleká doba, ve které bude tato
otázka, tolik živnostnictvo zajímající,
řešena a vyřešena.
Proto jsem zatím pro parcielní provádění
změny živn. řádu, a to té části
a v ní toho paragrafu, který nejvíce ohrožuje
živnostenské podnikání, a někde
sahá dokonce na jeho kořeny.
Takovýmto zlem a ustavičným poškozováním
řemeslných živností je nejasnost dosavadního
§u 37 živn. řádu. Citovaným paragrafem
živn. řádu je otevřena cesta poškozování
jednoho řemesla řemeslem druhým, jsou otevřeny
dokořán dvéře "fušerství"
u nás v míře nebývalé a nečekané.
Bylo na ně naříkáno hodně u
nás před válkou, avšak co dnes se děje,
jak dnes fušerství se rozlezlo jako nejhorší
žiravina v legitimním živnostenském podnikání,
je do nebo volající a křičí
přímo o rychlou pomoc a nutnou nápravu.
Není třeba u nás volati po volnosti výroby
a obchodu, ta je plně zavedena úředně
trpěným "fušerstvím" a pokoutním
nelegitimním obchodem. Nejhorší je na věci
to, že sám stát "fušuje" do
živností. Knihařství provozuje se v
trestnicích, v kasárnách, a to ne snad pouze
pro vlastní potřebu jmenovaných ústavů,
nýbrž pro příbuzné nebo vedlejší
státní úřady. Nedávno jsem
interpeloval tento úžasný nešvar, prováděný
státem, který má býti ochráncem
a prvním plnitelem živnostenského řádu.
Co vyrábí a jak obchoduje poštovní nákupna,
jak nákladní automobily poštovní pracují
výdělečně proti oprávněným
povozníkům, jak ve správkárnách
státních hotoví se oděvy všeho
druhu i pro osoby civilní (Tak jest!), jak v kasárnách
t. zv. zátiší nahrazují kantiny a hostince,
kde se proti zákazu prodávají alkoholické
nápoje všeho druhu, kam mají přístup
a se zvou osoby občanského stavu, to vše dokazuje,
jak málo záleží samému státu
na existenci našich řemesel i obchodu.
V zájmu živnostenského stavu žádám
ministerstvo obchodu, by podalo návrh na změnu §u
37 živn. řádu ve prospěch zamořených
řemesel. Je potřeba rozřešiti co nejdříve
otázku stavebního ruchu, a to cestou svépomocnou,
naznačenou samými stavebními živnostmi,
jež před válkou byly hybnou pákou ostatního
vnitřního hospodářského života.
Živnostnictvo nenatahuje ruce po subvencích, chce
však, aby ze své miliardové povinnosti bylo
podpořeno ve svých snahách kulturních
zřizováním odborného školství
denního i pokračovacího. Apeluji na pana
ministra školství, aby konečně předložil
dávno již vypracovanou osnovu pokračovacího
školství. A ptám se: proč tak dosud
se nestalo, anebo proč se tak státi nemohlo? I tento
odkládací případ dokazuje, že
živnostnicko-obchodnické (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.) školství
mělo by patřiti do kompetence ministra obchodu,
stejně jako patří zemědělské
školy do kompetence ministerstva zemědělství.
Nerozšiřujme středních škol, avšak
rozšiřujme zejména školy řemeslné,
jimž věnujme, jakož i odborným kursům,
celou svoji pozornost, chceme-li výrobně i obchodně
kupředu.
Je nutno bedlivě všímati si také našeho
výstavnictví. Jak u nás konají se
výstavy, jak každého roku rostou jako houby
po dešti, nemůže býti naší
zvláštní chloubou ani prospěchem. V
tomto směru je třeba vypracovati výstavnický
program, který by připouštěl výstavy
pro větší kraj, území, nežli
se děje dosud.
Věřte, dámy a pánové, že
vystavující firmy jsou těmito četnými
výstavami unaveny a hospodářsky vyčerpány.
Nepřepínejme, nýbrž usuzujme, měřme,
nežli se do kterékoliv výstavy dáme.
Nejsou dnes lehkým břemenem pro živnosti a
obchody tarify poštovní, telegrafní a telefonní
poplatky a potom tarify železniční. Všude
jinde jsou nižší než naše. Živnostnictvo
si dále přeje, aby byla rozšířena
autonomie společenstev a gremií, zavedeno povinné
členství těchto k organisacím vyššího
řádu, vybírání příspěvků
s výdělkovou daní jako přirážky
k obchodním a živnostenským komorám,
změněn volební řád ve společenstvech,
jednotách a svazcích. Když tyto kardinální
otázky budou splněny, živnostnictvo bude uspokojeno,
uklidněno. Bude pak jedním z pevných pilířů
republiky, o jejímž rozpočtu dnes jednáme
a pro který také náš klub poslanecký,
jenž stojí mimo nynější vládu,
bude hlasovati. (Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Procházka.
Uděluji mu je.
Posl. Procházka: Slavná sněmovno!
Při předložení rozpočtu pronesl
p. ministr financí Engliš ve svém pozoruhodném
exposé některé věci, které
zdají se mi povážlivými vzhledem k podnikům,
jakým je ministerstvo železnic, jakými jsou
železnice vůbec. Řekl ve svém exposé,
jehož část dovolím si přednésti,
toto (čte):
"Pojmově lze sice říci, že musí
býti podnikové investice soukromohospodářsky
rentabilními, a proto že mohou a mají býti
odkázány na úvěr. Prakticky se však
u největšího státního podniku,
to jest u státních drah, ukazuje, že jich investice
plné soukromohospodářské rentability
nenesou, takže by pokračování v politice,
odnímající státním drahám
čistý výnos pro státní pokladnu
a odkazující je ve příčině
investic na úvěr, musilo už v krátku
přivoditi jich plnou pasivitu a bylo by nutno daněmi
uhrazovati jich rostoucí schodek."
Slavná sněmovno! Tento pasus, z podnikání
soukromokapitalistického vzato, zdá se mi, že
je velmi nebezpečný. Uvědomíme-li
si, že měšťanské strany volají
a voláme my odborníci po tom, aby železnice
pokud možno staly se samostatným podnikem, který
by nejlépe rozpoznával své potřeby,
pak, pánové, myslím, že devisa i výborného
odborníka, jakým je dr Engliš, je přec
jen povážlivá, uvážíme-li,
znajíce stav, ve kterém dráhy, pokud se týče
vývoje, jsou dnes, že tento stav nesnese přesnou
devisu, jak byla vyjádřena p. ministrem a jak je
také vyjádřena v rozpočtu ministerstva
železnic, resp. v předloze rozpočtu celého.
Je nutno rozpoznávati, jaké půjčky
obchodní podnik potřebuje. Já souhlasil bych,
že by nebylo možno, aby ministerstvo železnic dělalo
půjčky, které by byly nerentabilní,
t. j. půjčky takové, že by podnik, na
nějž by byly udělány, neměl v
sobě schopnost, aby je úrokoval a umořoval.
Pro takové půjčky naprosto nejsme, ale já
jsem přesvědčen, že podnik železniční,
podnik, jenž velmi podléhá technickým
přeměnám, technickému pokroku, není
možno řaditi mezi potřeby železniční,
které provázejí provoz, které jsou
rázu administrativního a které venkoncem
jsou rázu, který by měl zlepšovati poměr
provozní, ať jsou to stanice, ať je to cokoliv
jiného.
Já mám názor, že je nutno se odvážiti
investic, které by logicky za sebou následovaly,
doplňovaly celý technický program, který
u drah je nutno prováděti, chceme-li zůstati
na výši doby a chceme-li zůstati schopni konkurence,
která okolo nás je. Zjev, že transportace ze
severu na jih míjí naši republiku jen proto,
že máme vysoké tarify, jest zjevem, který
nutí nejen ony úředníky administrativní,
nýbrž zejména techniky, hledati příčiny
těchto pasivit. A ty příčiny jeví
se v nedostatečnosti dnešního dobudování
železnic.
Pan kol. Brodecký ukazoval na různé
zjevy mezi jednotlivými státy. Bohužel lituji,
že nemám dostatek času, abych mohl tento problém
rozvinouti po stránce odborné do šíře,
aby tato slavná sněmovna měla možnost
podívati se, kde skutečné vady a nedostatky
jsou. Ministerstvo železnic postavilo moderní lokomotivy.
Tyto lokomotivy slouží k tomu, aby zmohly geografické
položení naší země, aby ze západu
na východ spojení bylo co nejrychlejší
po stránce osobní dopravy. I jiné lokomotivy
měly býti uzpůsobeny, aby transportace nákladů
děla se rychlým tempem.
To je problém, který pro nás, pro národní
hospodářství, pro průmysl a obchod
je z nejdůležitějších. Je to nejdůležitější
také proto, poněvadž, jak vidíme, dnes
konkurence automobilů velmi značně ohrožuje
provoz na krátké vzdálenosti. Tím
více musíme se starati, aby rychlá, systematická
doprava nákladní i osobní byla provedena.
Tedy, jak jsem řekl, máme nové lokomotivy,
zvané "omikádované". Ale, vážení,
i když tyto lokomotivy po stránce technické
vybudovány byly co nejlépe, když jejich váha,
jejich rychlost a vše je provedeno bezvadně, což
můžeme děkovati jenom našim technikům,
kteří jsou v projekčních odděleních
ministerstva železnic, přes to nemůžeme
těchto lokomotiv používati k tomu, k čemu
de facto jsou určeny: k rychlejší dopravě.
My nemůžeme naši rychlíkovou dopravu zvýšiti
na tolik, abychom zkrátili cestu v naší republice.
A proč? A tady se ukazuje první nedostatek, na který
po mém soudu bude vždycky laborovati ministerstvo
železnic, půjde-li se po koncepci, kterou naznačil
pan ministr financí Engliš, a to v tom způsobu,
že nelze použíti u ministerstva železnic
víc, než investic, jež v rozpočtu jsou
uvedeny a které určovány jsou čistým
ziskem a 25%ním přídavkem z dopravní
daně. To je přílišné omezení.
K těmto lokomotivám bylo by třeba upraviti
spodek železniční. Tento spodek železniční
je naprosto nedostatečný, a mluvil-li kol. Brodecký,
že máme ty spodky špatné, dodávám
já, že je máme pro dosažení těchto
věcí nedostatečné, že je máme
slabé. Chceme-li opravdu urychlovati, chceme-li zejména
nákladní dopravu urychlovati, pak je nutno, abychom
moderně vybudovali naše tratě tak, aby odpovídaly
potřebě.
Před námi stojí otázka elektrisace.
Kdybych viděl před sebou jen technický problém
elektrisace, řekl bych, snad je možno počkati.
Ale jestliže zejména elektrisace v oblasti pražské
je akutní, pak ukáži na něco jen ze
své zkušenosti z hlavního města Prahy,
které stará se, aby to, co překáží
zdraví města Prahy a celého jejího
okruhu, bylo odstraněno. Kouř stává
se v Praze po stránce zdravotní velice nebezpečným,
kouř stává se obtížným,
a abych tak řekl, překáží té
kráse, kterou Praha sama sebou poskytuje. Praha stará
se co nejvíce, bohužel však není viděti
té bystrosti a té píle, aby urychlena byla
tato elektrisace, aby odpovídala jmenovaným potřebám.
Veřejný problém dopravy stává
se dosti obtížným proto, že dnes zde máme
otázku dopravy našeho uhlí do cizozemí,
máme zmatené zprávy o této otázce.
Bombarduje se zbytečně ministerstvo železnic.
Toto ministerstvo za to nemůže potud, pokud vázáno
je ministerstvem financí na úvěry, které
jsou nutny. Dovolte mně, vážená sněmovno,
abych ukázal zblízka na ten problém. Svaz
středoevropských drah usnesl se na tom, aby veškeré
vozy nákladní za účelem zrychlené
dopravy byly opatřeny vzduchovou brzdou tlakovou. Co to
je? To znamená, že strojvůdce, který
jede s takovým vlakem, má celý vlak brzděný
se svého místa v moci, on prvý spatří
nebezpečí a on první má možnost,
aby manipuloval s celým vlakem. Dodnes máme u nás
brzdění osobní pomocí brzdařů
a případně výpomocných konduktérů.
Jestliže transportujeme dnes naše uhlí ve vozech,
které bohužel nejsou opatřeny touto brzdou,
pak, vážení, nedivte se, jestliže transportujeme
toto uhlí do Anglie přes Německo, které
ve velké většině má vozy opatřené
tlakovou brzdou, že toto Německo nečeká
na několik našich 20 až 30 vozů a prostě
odděluje svou vozbu opatřenou tlakovou brzdou od
vozů, které ji nemají, a prostě sbírá
tyto vozy až stačí na tonáž, aby
je dopravilo dále. A zrovna tak, když tyto vozy jsou
vyloženy, jsou sbírány a dopravovány
zpět teprve až stačí na celý
vlak. Důsledek toho je zdání, že nemáme
dostatek vozů. Že u našich železnic je dostatek
vozů, důkazem toho je loňská kampaň,
která bezvadně byla provedena bez jediné
stížnosti. Proč tedy nemůže býti
provedena doprava uhlí, která daleko nepotřebuje
tolik vozů? Prostě proto, že nemáme
vozy opatřeny tlakovou brzdou. Jsou stížnosti
oprávněné a některé i neoprávněné,
ale stížnosti jsou i na to, že je třeba
neohlížeti se a prostě to zavésti, poněvadž
po soudu všech odborně vzdělaných lidí
tlaková brzda je něco, co znamená podstatné
snížení nákladů pro dopravu,
pro obchod a průmysl a zabezpečení vozby,
ale tím znamená také možnost zrychlení
provozu na tolik, abychom rychle transportovali nejen náklady,
ale i všechny ostatní věci, které v
nákladním provozu jsou.