Pátek 26. listopadu 1926

Po stránce technické je pro přehradu vranovskou vše připraveno. Finanční pohotovost, kterou třeba zajistiti provedením stavby, budiž vzata z úspor ministerstva veř. prací, a kdyby tak nebylo možno z důvodů budgetérních, skýtá zajisté zákon ze dne 15. října 1925 č. 227 Sb. z. a n., hlava II, možnost, aby příslušný náklad připadající na stát pojat byl do programu příslušných vodních staveb a to tím spíše, ježto u vodního díla tohoto splněny jsou dva předpoklady zmíněného zákona. Účelem přehrady je totiž, jak už jsem byl ve své řeči uvedl, nejen zameziti velké škody katastrofální v povodí Dyje a obmeziti škody ty i na pohraniční Moravě v budoucnosti, nýbrž též využíti hospodárným způsobem vody za přehradou zachycené k účelům zavlažovacím a využíti velké vodní síly. Proto zemědělská veřejnost moravská nesnese dalšího odkladu těchto tak důležitých všeužitečných podniků, které mají přinést celému kraji nový, lepší hospodářský život a já se vřele přimlouvám, aby pan ministr financí dr Engliš a ministr veř. prací dr Spina hleděli v nejkratší době toto dílo uvést v život. Tím zajistí si zajisté trvalou památku zemědělské Moravy.

Přehradou zaplaví se údolí Dyje v délce 29,77 km, jakož i obec Bítov, ve které panuje od r. 1912 zákaz staveb, který byl dán moravským zemským zákonem, a který moravský zemský výbor výnosem č. 14.265 ze dne 9. dubna 1924 obnovil. Zákaz tento jeví po 14 letech své účinky a obyvatelům tamějším způsobil tak ohromné škody, jelikož opravy budov vzhledem k přemístění obce v domnění, že stavba přehrady bude započata, jsou stále odkládány a v mnoha případech hrozí budovy sesutím. Obec tato nemohla využíti dobrodiní zákona o stavebním ruchu a jest tak citelně poškozena, že nutno na ni vzíti zvláštní ohled při budování nového Bítova.

Slavná sněmovno! Budiž mi dovoleno, abych jen několik slov věnoval naší dopravě. V poslední době zřizují si naše kraje, které jsou odlehle od železničního spojení, autobusové linky soukromé. Ovšem, povolení k periodické autodopravě soukromým osobám dříve než jim zemská správa politická vydá koncesi, vyžaduje souhlasu ministerstva obchodu a ministerstva železnic Ministerstvo obchodu, jak jest mi známo, akci tuto nebrzdí, za to ministerstvo železnic povolování velmi ztěžuje a poukazuje na to, že železnice jsou pasivní a že zřizování autolinek železnicím silně konkuruje a tím je hospodářsky oslabuje a brzdí v tom, aby se přibližovaly aktivitě. Myslím, že prosperitu železnic jest hledati jinde, a pak nelze zapomínati, že stát nemá železnic na to, aby zdržovaly zejména odlehlé kraje od rychlejší dopravy a lepšího styku s ostatním světem.

My na západní a jihozápadní Moravě těžce neseme oklešťování dopravy na bývalé severozápadní dráze a protestujeme proti úmyslu ministerstva železnic, které se obírá otázkou zrušení rychlíků čís. 23 a 24, což by mělo za následek ochromení hospodářského života tohoto dříve tak zkvétajícího kraje.

Železnice jako vše ostatní musí se podřizovati zájmu a prospěchu občanstva a nesmí proto trestati svými zásahy mnohé odlehlé kraje.

Vítám vřele resoluci rozpočtového výboru ke kap. 16, kde se vláda vyzývá aby přikročila co nejdříve ke stavbě místních drah podle určitého plánu předem sestaveného a dále aby při stavbách těchto řídila se zásadou, že nejdříve mají se stavěti dráhy národohospodářsky nejnaléhavější, zvláště pak s ohledem na spojení se Slovenskem. K tomu podotýkám, že takto propracovaný projekt dráhy je z Českých Budějovic přes Třeboň. Jindřichův Hradec, Telč, Třebíč, Želetavu, Mor. Budějovice, Hrotovice, Ivančice. Vybudováním této tratě otevrou se nové spojovací cesty se Slovenskem a oživí se dosud zanedbávané kraje západní a jihozápadní Moravy a jižních Čech novým hospodářským životem. Petice týkající se tohoto železničního projektu, byly 23. t. m. v dopravním výboru vřele doporučeny, aby ministerstvo železnic bylo požádáno, by zařadilo stavbu shora uvedené dráby do příštího pracovního programu. Vzhledem ke všem předpokladům, že vláda splní spravedlivé požadavky našeho zemědělství a naše požadavky moravské, prohlašuji jménem klubu, že budeme hlasovati pro státní rozpočet. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Brodecký. Uděluji mu slovo.

Posl. Brodecký: Slavná sněmovno! Byl jsem pověřen klubem československé soc.-demokratické strany dělnické, abych dříve, než promluvím k věci samé, vznesl protest proti neslýchanému zasahování pražské policie u včerejší příležitosti oproti podpoře fašismu naší pražskou policií v tomto znění:

"Neslýchaný případ policejní zvůle projevivší se včerejším zákazem a znemožněním přednášky paní Balabánové o fašismu, jest opětným důkazem, jak reakční režim začíná se u nás uplatňovati. Protestujeme proti tomu, aby schůze občanstva, na níž má se mu dostati poučení a zpráv, byly rozehnány. Vyvodíme všechny důsledky z takového jednání.

Zakazujeme si, aby cizí stát zasahoval ať přímo, či nepřímo do našich poměrů a nedáme se omezovati ve volnosti projevu a kritice fašismu. Dělný lid vynutí si respektování občanských svobod a postaráme se o to, aby včerejší případ byl poslední. Poženeme k odpovědnosti policejní orgány i jejich inspirátory. Boj proti fašismu a reakci u nás povedeme do všech důsledků. Fašismus, toto hnutí násilnické reakce, nemá a nesmí míti místa v demokratické republice Československé. Pracující lid náš fašismus soudil a odsoudil!"

A nyní k věci samé: Přehlížíme-li kap. 16. našeho rozpočtu a porovnáme-li jednotlivé k sobě náležející číslice, nemůžeme se zbaviti dojmu, že - ať vědomě, či nevědomě - pracujeme tu hospodářstvím, které je v rozpočtu blíže označeno, ke zničení základny národohospodářského života tohoto státu, ke zničení československých železnic jako takových. Měli jsme za to, že zákon č. 404 z r. 1922 o obchodním hospodaření v podnicích státních bude opravdu začátkem lepších poměrů v hospodaření státních podniků. Jakmile však vyšlo prováděcí nařízení č. 206/24, viděli jsme ihned a já měl příležitost a tempo s tohoto místa prohlásiti - že toto prováděcí nařízení nedává žádné záruky, že budeme opravdu u nás na železnicích hospodařiti tak, aby tyto železnice mohly učiniti zadost svým velkým úkolům.

Slavná sněmovna mi promine tu a tam přirovnání s poměry v jiných státech. Když v Německu přijat byl Dawesův plán, byla první pozornost obrácena k železnicím jako k objektu, který může v reparacích velmi mnoho pomoci. Německo utvořilo t. zv. Reichsbahngesellschaft a dalo jí do vínku přes to, že německé dráhy jsou vzorně vybudovány ve všech směrech, 2 miliardy zlatých marek k vydání nových akcií, se kterými v Německu započali obchodní hospodaření. U nás jsme započali obchodní hospodaření s obnosem 120 mil. Kč, které byly v pokladně na výplaty a které na nejbližší výplatu ani nestačily a ministerstvo financí nám napsalo 500 mil. korun, na které byly odhadnuty zásoby uhelné a j. To byl začátek. Jak vidno, nebylo tu provozního kapitálu vůbec, za to však bylo nařízením č. 206/24 a prohlášením ministerstva financí způsobeno, že přebytky mají býti státu odváděny. Budou-li železnice něčeho potřebovati, mohou si od státu případně tytéž peníze vypůjčiti a platiti z nich úrok.

Když přišel dnešní p. ministr financí dr Engliš, razil krásné heslo: "Ne si vypůjčovati na investice, nýbrž investovati vlastní přebytky."

Tak jsme se ocitli hned od začátku v této situaci. Investiční dluh od r. 1919 do r. 1925 jak vyčtete z finančního zákona, činí na železnicích 5/2 miliardy korun. Těchto 5/2 miliardy je ponejvíce na 8/2 % a platíme z nich přes 400 mil. Kč úroků, ačkoliv ryzí, tedy skutečné investice, obnášejí jen 1 miliardu 884 korun. 3/2 miliardy byly určeny na obnovování provozních prostředků od r. 1919 do r. 1925. Úročení, které platíme čtyřmi sty miliony korunami ročně, má tedy býti správně menší o 255 mil. Kč a jenom 145 milionů korun měli bychom platit úroků na investice.

V rozpočtu na r. 1927 se objevuje totéž. Máme zde tak zv. investice ryzí, 271 milionů Kč. Já bych při této příležitosti chtěl připomenouti, že i když vědecky se nám zde i jinde vykládají různé jevy národohospodářského života a nedochází se vynecháváním jednotlivých důležitých číslic k uzavřenému kruhu, není to jednání vědecké, nýbrž agitační, demagogické. Není to správné, když se budí mínění, že řeč, která je pronášena, je založena na čistě vědeckém základu, - jako byla řeč mého předřečníka, který hledá příčinu nevýnosnosti našeho podnikání, ale stranicky se vynechávají číslice, jež by daly věci úplně jinou tvářnost, kdyby byly uvedeny. V železnicích se na př. opakuje všechno to, o čem pan předřečník kolega inž. Novák mluvil, ale když já tento kruh číslic správně uzavřu, budeme ihned viděti, kde je vina neúspěchu podniků a jak vlastně věci dle pravdy vypadají. Máme tedy v rozpočtu na investicích na r. 1927 271 mil. Kč. To jsou ryzí investice. Vedle toho máme ale v tomtéž rozpočtu 141 mil. Kč investic provozních. Ministerstvo financí však zde uznává jenom investice ryzí, na tyto milostivě dává 136 mil. Kč, t. j. 20% z daně železnicemi zaplacené, dále odpouští železnicím přebytek 135 mil. Kč a prohlašuje: "Ministerstvo financí dává železnicím 300 mil. na úhradu investic!" Jak se dějí tyto věci jinde? Rakouské "Bundesbahnen" obdrží od státu daleko chudšího s menšími podmínkami hospodářské existence ročně 79 mil. šilinků na investice, 10 mil. šilinků na schodek Jižní dráhy, dále doplatky na ostatní nevýnosné tratě 13 mil. šilinků a vedle toho všeho obdrží ještě úhradu na úrokové břemeno staropensí. Tedy: Nám pan ministr financí dává darem peníz, který jest malou částkou 20% toho, co jsme mu dříve dali na dopravní dani. V Rakousku se tedy dává 500 mil. Kč na udržení pasivních součástí podniku, aby nemusil na investicích spořiti do té míry, že by došlo k jeho zničení, jako dojde u nás při tomto našem hospodářství.

S tohoto místa slyšíme, jednou, že železnice jsou podnikem obchodním a že si musí ze svých příjmů samy stačiti, po druhé slyšíme, že jsou podnikem pro všeobecné dobro s úkolem sloužiti zájmům všeobecným, ale nikdo se neptá, kde železnice mají vzíti úhradu na velké úkoly, které se jim v zájmu všeobecnosti ukládají. Podle finančního zákona mají zaplatiti železnice na dani dopravní: z jízdních lístků 197 mil. Kč, tedy dohromady 707 mil. Kč dopravní daně. R. 1926 bylo zaplaceno 571 mil. Kč, v roce 1925 750 mil. Kč.

Dopravní daň není ve většině států zavedena. Polsko, Švýcary a Belgie mají jen malé kolkové poplatky a kde je dopravní daň zavedena, není zdaleka tak tíživá, jako u nás. Československé státní dráhy jsou zatíženy, jak správně řekl kol. inž. Novák, v osobní dopravě téměř 25% - sem dlužno počítati ještě 10% zvýšení na platy staropensistů - při dopravě nákladů 15%. Mluví se o tíživosti dvouprocentní daně z obratu, protože to není daň výdělková, nýbrž daň, která se vyměřuje z hrubého příjmu. Dopravní daň se rovněž vyměřuje z celého příjmu, bez ohledu na to, byl-li nějaký zisk či nebyl. Mluví se dále o tíživosti našich tarifů, že jsou tak vysoké, že nedovolí obchodu rozmach. Zmíněné Bundesbahnen rakouské mají jednotnou dopravní daň 5%, která je jim ponechávána na zlepšení provozního zisku. A co je resultátem této skutečnosti? To, že rakouské železnice mohou s námi konkurovati, a to v osobní dopravě 15%, příp. 25%, a v nákladní dopravě 10%, a že mají mimo to 5% zisk na svůj vlastní provoz.

Snad není Rakousko tak směrodatné, ale podívejme se do Německa, kde je drahám uložen úkol odváděti 200 milionů zl. M ročně. Tam již by se mohlo snad srovnání dělati, a tam bychom také mohli hledati, kde je příčina nemožnosti našeho průmyslu a obchodu. V Německu, jak tady bylo poznamenáno, činí dopravní daň nákladní 7%, vyjímaje uhlí, které není zdaněno - v československé nákladní dopravě železniční zabírá dopravní dani 15% zatížené uhlí 35 až 40% - osobní dopravní daň v Německu obnáší pro IV. třídu 10% a pro III. třídu 12%, zde se jedná asi o 92% dopravy osobní. Mohou-li německé dráhy při daleko vyšších tarifech, o nichž budeme ještě mluvit, platiti tak malou daň a přes to odváděti tak velké zisky, musí býti příčina našich neúspěchů někde jinde než tam, kde je hledána druhou stranou, kdykoliv se zde mluví o nemožnosti naší konkurence.

Už z těchto čísel vysvítá, že začátek ke snížení ceny produktů u nás musí býti učiněn jinde, než kam se ukazuje. Zrušením anebo podstatným snížením daně dopravní připravili bychom teprve vlastně možnost levných tarifů a tím levné konkurenční dopravy.

Jdeme-li dále po příčinách ochromení hospodářství čsl. drah, vidíme, že zde 440 milionů Kč připadá ročně na pense, vyměřené většinou za Rakouska, které byly obchodnímu podniku drah vhozeny úplně na krk, více asi o 25 milionů Kč na úpravu pensí staropensistů krytých 10% dávky z jízdních lístků. Úkolem drah jest sloužiti všeobecnosti, čsl. dráhy poskytují tak ať nuceně, ať dobrovolně vlastně i na účet jiných resortů ministerských slevy, ať se to týká ministerstva nár. obrany, soc. péče, pošty atd., kteréžto slevy, - myslím, že nepřeceňuji, řeknu-li, že obnášejí nejméně 500 milionů Kč. Z těchto 500 milionů Kč mohla by býti velmi dobře kryta položka pensí, kdyby nemusely býti dávány mimo podnik.

Zákonem č. 154 z r. 1924 odhlasovala tato slavná sněmovna postátnění asi 48 místních drah. Postátnění těchto místních drah znamená uložiti ministerstvu železnic úhradu státních a zemských garancií těchto drah, což není malá suma. Ministerstvo železnic uhrazuje zde ze svého 15 milionů Kč státní garancie a 26 milionů Kč garancií zemských, dohromady 41 milionů. Pak došlo ke snížení barémů. Příjem, který uchází ministerstvu železnic na sestátněných lokálkách, činí na snížených tarifech asi 20 milionů Kč. Převedení barémů košicko-bohumínské dráhy na náš barém znamená pro železnice ročně ztrátu 50 milionů Kč. Tedy jenom na těchto položkách ztrácí resort železnic ročně 111 milionů Kč. Až do detailů jde naše finanční správa, aby nastrčila na podniky, které mají obchodně hospodařiti, všecko, co se jenom dá. Jako státní podnik mělo ministerstvo železnic jako takové své náklady rozděleny na 2 díly: 60%, platil podnik 40%, platilo ministerstvo financí za výsostný dozor. Nyní, kdy celý podnik se stává podnikem obchodním, jest určeno, že celých 100% nákladů na ministerstvo financí, tedy asi 26 mil. Kč, bude placeno z podniku. Podnik se tím zatěžuje o dalších 8 až 9 mil. Kč.

Já nemohu pro nedostatek času dedukovati z těchto věcí, jenom závěr mohu snad potom udělati. Naše osobní tarify, - a tady by se dalo velmi mnoho říci, když se mluví o neschopnosti konkurence atd. - jsou ve 3. třídě, kde je většina osobní dopravy, 6 1/2 násobkem oproti době předválečné, nákladní tarify 8násobkem. V Německu jsou tarify vyšší, než byly před válkou. U nás jsou oproti standardu dnešní tarify nižší, než byly před válkou. Zatím co ceny životních potřeb tvoří tu 9násobek, jsou osobní pouze 6 1/2 a tarify nákladní 8násobek, ale materiál dnes jest placen nad standard, průměrně asi 11násobek. Uhlí, za které platí československý stát ročně až 600 mil. Kč, vykazuje v ceně 14násobek, olej 11násobek, textilie 11-12, pražce 8, lokomotivy 12, vozy 11 1/2násobek. Máme tedy tarify stále ještě velmi silně pod normál. V Německu jsou osobní tarify I. třídy vyšší proti době předválečné: I. třída 38, II. 59, III. 62 a IV. 65%. Nákladní tarify má Německo vyšší o 48% proti době předválečné. Tím nechci říci, že my musíme u nás pracovati za každou cenu ke zvýšení tarifů, ale potom v souhrnu ukáži, že tam, kde polovička celých příjmů jde ven z podniku, ještě než se jedno kolo zatočí, nemůže se neustále tvrditi, že tarify jsou vysoké, že se musí snížiti, nýbrž, že nutno dříve podniku odlehčiti jinde, aby mohl tarify snížiti.

Pokud se personálu týče, té druhé síly hybné, při 9 až 10násobku cen životních potřeb máme na linii existenčního minima platy 6, nejvýše 7násobné, tento násobek je odbouráván až k nejvyšším místům na 2,2násobku. Průměr platu personálu je 5 až 6násobek. Všecko pod standard, jenom to, co se dodává železnicím, jde přes standard.

Při té příležitosti zmíním se o nové úpravě platů, která má přijíti a o které bylo neustále mluveno a jež jest stále vyčítána. Jde tu o obnos 700 milionů, jež prý si vyžádá provedení zákona č. 103. Zde musím poznamenati tyto číslice: Železnice zaměstnávají polovinu, se smluvním zaměstnanectvem přes polovinu veškerého stát ě-zaměstnaneckého personálu. Slušelo by tedy počítati z oněch 700 mil. Kč nejméně s 350 mil. Kč pro personál železniční. Ministerstvo financí určuje pro želez, niční personál ze sumy 700 mil. Kč 180 mil. Kč, čili místo průměru 2000 na osobu průměr necelých 1000 na osobu. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Zákon 103 u nás není proveden. Není provedeno ještě prováděcí nařízení. 6 měsíců je zákon odhlasován, za 6 měsíců jsme nedostali, ještě prováděcího nařízení, nedostali jsme ještě osnovy služebního řádu. Co jsme dostali, je k nepotřebě, je přímo výsměchem tomuto zákonodárnému sboru oproti tomu, co bylo tvrzeno při zdělávání zákona 103.

Tato sněmovna byla přiměna k hlasování pro zákon 103 hlavně z toho důvodu, že měla odstraniti z platových poměrů státních a veřejných zaměstnanců automatické vysezení platů bez ohledu na práci a místo toho bylo zaručováno, že postaví je placení dle hodnocení pracovního výkonu. Železničáři měli více než kdo jiný příčiny žádati si takové úpravy. U železnic nemohlo téměř vůbec platiti, že si někdo vysedí vysoký plat dlouhou řadou let, tam jedině ohodnocení výkonu znamená spravedlivé honorování, spravedlivější, než jenom počítání služebních let. Železničáři tím spíše čekali nápravu touto zásadou zákona č. 103, poněvadž nebyli účastni na prvním propočítávání platových poměrů státních zaměstnanců v roce 1914 při vydávání státní služební pragmatiky.

Služební pragmatika státních zaměstnanců v roce 1914 zařazovala zaměstnance ze staré jeho stupnice do nové téže stupnice. Byli tedy účastni na všech úpravách, které se do té doby staly, na podkladě své služební doby. U železnic nedošlo pro vypuknutí války k nové služební pragmatice. Zde všechny úpravy byly prováděny tak, že se zaměstnanec dostal ze své dnešní stupnice do nejbližší vyšší platové stupnice, takže jsme měli u nás zřízence sloužícího 30, 35 roků zařazeného do 2. platového stupně místo do konečného platového stupně a v témž stupni měli jsme zaměstnance sloužícího teprve 6-7 roků. Propočtení služebních let bylo na železnicích provedeno teprve r. 1921. To se zle objevilo u našich staropensistů. My jsme museli očekávati nejen ocenění pracovního výkonu, poněvadž jistě máme všechny podmínky pro to, ale i ohled na tuto skutečnost, že platové poměry nebyly na železnicích ve smyslu služební pragmatiky státních zaměstnanců definitivně upraveny a že se tak stalo až u příležitosti propočítání služebních let zákonem č. 222/20 na podkladě zákona č. 541/19. Zatím nám však byly předloženy ministerstvem železnic tytéž tři platové stupnice jako jsou v zákoně č. 103 pro státní zaměstnance a jen čtvrtá, ta nejvyšší - kdo by se do ní dostal nevím - byla jiná. Kdyby mělo ministerstvo železnic a ministerstvo financi v tom smyslu trvati na prosazení platových stupňů tohoto schematu pro železničáře, musili bychom to označiti za vědomé oklamání tohoto zákonodárného sboru. Zákon byl zpracován pod zorným úhlem ohodnocení pracovního výkonu, a když pracovní výkon a odpovědnost železničářského zaměstnance nemají býti ohodnoceny jinak, než každého druhého zaměstnance, který ve své automatice služebními lety dočkal se poslední platové stupnice, zatím co železničář uprostřed své služební možnosti stává se práce neschopen, pak je to klamání tohoto slavného sboru a prohlašuji, že bychom jej nemohli snésti. To je vyloučeno, aby mohlo ministerstvo železnic a ministerstvo financí s takovým platovým řádem přijíti mezi železniční zaměstnance.

Ohodnocení pracovního výkonu bylo u nás po převratu i za Rakouska z části provedeno. My jsme ohodnocovali pracovní výkon zkrácením služební doby pro vyšší kategorii ve skupině zřízenecké na 7, 12 až 16 roků, ve skupině podúřednické na 5 roků s automatickým postupem do vyšší kategorie. To nám zákon béře. Zákon je proti automatice. Dobře, my jsme také proti automatice, aIe my bychom si neradi vynucovali dodržení čestného slova, které vláda v zákoně černé na bílém dala všem lidem, kteří chtějí míti a nebojí se ohodnocování svého pracovního výkonu a kteří chtějí býti placeni dle svého výkonu a ne dle služebních let. Jak ledabyle se pracuje v této věci, ukazuje i to ohodnocování, které už se stalo, na př. u strojvůdců. Strojvůdce je brán z 3. třídy a nový regulativ jej zařaďuje do 4. třídy. Dělmistři, traťmistři, strojmistři, telegrafisté, úředníci, zřízenci staniční, jízdní, všechno hozeno je do jednoho pytle s běžnou službou státních zaměstnanců. Ti, kdo mají největší odpovědnost, nejtěžší pracovní výkon, mají zrovna takové postavení vedle těch, kteří délkou své služební doby vysluhují své konečné platy.

Při této příležitosti bych se chtěl zmíniti ještě o staropensistech, o těch staropensistech, kteří právě na základě toho, že nebylo železničářům provedeno propočítávání v r. 1914 do nového služebního řádu, byli pensionováni, resp. upraven jim plat třeba po 30tileté službě na pensijní základně do II. nebo III. platového stupně.

Dále sluší konstatovati toto: Tato sněmovna přijala zákon č. 286 o restrikcích, zákon, který byl založen na této zásadě: Méně personálu, ale lépe placeného. Bylo řečeno: restringován bude ten, koho není potřeba. V ministerstvu železnic bylo restringováno kolem 11% zaměstnanců. Podmínek pro restrikci takového počtu nebylo a proto na opuštěná místa byla ihned povolána armáda smluvních zaměstnanců. Považovalo se to za velmi vtipné, takhle vypáliti rybník ministerstvu financí, abych mluvil vulgárně. A důsledek této vtipnosti? Ten je dnes před námi, a to velmi hrozivý. Smluvní zaměstnanci jsou placeni z jednotného předem povoleného úvěru. Na tabulkách definitivních bylo o 11% zaměstnanců méně, ale úvěr pro smluvní byl zatížen těmi 11 nebo 10% nových zaměstnanců smluvních. Dnes dostáváme rozkaz na ředitelství a na služebny: Dnem 25. listopadu buďtež propuštěni všichni smluvní dělníci. Proč? Protože nestačí dále úvěr. 15.000 smluvních dělníků bylo včerejšího dne propuštěno! (Slyšte!) Není to něco neslýchaného, jak lehkomyslně se pracuje? Byli propuštěn dělníci vrchní stavby, ačkoli máme vrchní stavbu v nejnebezpečnějším stav pro veškerou dopravu. Politikou finanční na železnicích dostali jsme se tak daleko, že můžeme překládati jen necelá 2% tratí do roka. To znamená, že budeme jezdit na trati 50 roků nepřekládané, neobnovované, přesto že práce je potřebí, přesto, že se pracovati může, přesto, v že máme většinu svých tratí v pohybu, jako na skluzavce. Nevíme, kolik procent trati u nás dnes skutečně sedí a není ve vzduchu. Přesto pouštíme 15.000 smluvních dělníků, a to jen od vrchní stavby. Ale poněvadž vrchní stavba půjčila dělníky do skladišť a poněvadž skladiště půjčila dělníky do stanic a na vlaky, bude vrchní stavba žádati své dělníky zpátky ze skladišť a skladiště budou žádati zpátky své dělníky ze stanic a z vlaků. My zůstaneme státi na tratích ne proto, že socialisté štvali do revoluce, ale proto, že se naprosto bezhlavě a lehkomyslně až k nemožnosti pracuje na československých železnicích pod tlakem ministerstva financí, pod tlakem fiskalismu. Když při takovémhle vývoji věcí napjaté síly ochabnou a toto ochabnutí bude viděti v dopravě, kdo jest zodpovědným za to?

Obchodní hospodaření. My jsme poukázali na nemožnost prováděcího nařízení čís. 206. Obchodnímu hospodaření v čelo je postaven správní sbor. Jen jednohlasné usnesení tohoto správního sboru může býti provedeno. Ministerstvo financí má jednoho svého zástupce ve správním sboru, a když tento jeden zástupce ministerstva financí proti 11 odpověď přijat. Pak se má dohodnouti ministr železnic s panem ministrem financí! Nechci uvésti našeho pana ministra železnic do situace, myslím, dosti obtížné, abych se ho zeptal, jak si představuje, že pochodí, až bude míti ministerstvu financí dokázati, že potřebuje o tolik a tolik set milionů korun více? A pak rozhoduje vláda, ve které hlavní slovo má pan ministr financí. Odborná znalost, odpovědnost odborníků neexistuje nebo aspoň nic neplatí.

Je mi líto, že nemohu dedukovati z těchto věcí. Snad budu míti příležitost přijíti do detailů při jiných otázkách: daňové atd. Chtěl bych jen shrnouti několik číslic z toho, co jsem řekl:

Československé státní dráhy, které vykazují příjmů 4479 mil. Kč, platí 707 mil. Kč na dopravní dani, 400 mil. Kč úroků z investicí, 440 mil. Kč pensí, 25 mil. Kč staropensistům, 500 milionů Kč slevy na jiné resorty, 110 mil. Kč na místní dráhy a doplatek na Košicko-bohumínskou dráhu, 2182 mil., tedy téměř plných 50% - kdybych připočetl nevýnosné trati a ty těžko postižitelné akty, do kterých je ministerstvo železnic nuceno v zájmu všeobecnosti tedy jistě přes 50% příjmů je předem ztraceno dříve, než se kola na železnici začnou točiti. A za tohoto stav věci jsou pánové, kteří na tuto tribunu vstupují, chodí po schůzích a píšou do novin učené traktáty o tom, že máme na železnicích obchodní hospodaření! Já jsem prohlásil před rokem, že v kdyby takto obchodně hospodařil soukromý v podnikatel, nemine ho kriminál při ukončení prvního obchodního roku. Proč se tohle děje? Proč tu nepřijdou ti národohospodářští vědci, aby dali vysvětlení, jak je to možno, že v Německu, kde jsou tarify o hodně vyšší, kde jdou nad standard, mohou železnice jezditi, vynášejí reparace a u nás, kde reparací prozatím není potřeba, poněvadž to je v těch 5/2 miliardách nám připsaných, nemůžeme s místa a "jsme drazí a neustále se na železnice doplácí"? Ovšem číslicemi je prokázáno, že to není pravda.

Prosím, jméno je lhostejnou věcí, ale říkám je jen tak, abych označil krátce situaci. Nějaký pan Löwenstein chodí po světě a dokazuje všem lidem dobré vůle, že železnice u nás budou prospívati teprve tehdy, až je převezme soukromý kapitalista. Kdo za tím Löwensteinem stojí, je všeobecně známo.

Já jsem to před rokem již oznámil označením koncernu Živnobanky a anglického a amerického kapitálu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP