Mzda pro pojistné započtená naproti tomu
činila 6.618,392.469 Kč, takže pojistné
příspěvky ze započtené mzdy
činí 1,6%. Dále sem spadá pensijní
pojištění, jež činí přibližně
6,5% ze služebních platů. Dlužno uvážiti,
že pojistné příspěvky jsou každého
roku na základě zákona ze dne 12. srpna 1921,
č. 299 Sb. z. a n., zvyšovány k úhradě
drahotních přídavků, vyplácených
k důchodům pojištěnců. Od r.
1920 z tohoto titulu pojistné příspěvky
zvýšeny takto: r. 1920 1%, r. 1921 4%, r. 1922 4,5%,
r. 1923 7,25%, r. 1924 10%, r. 1925 13,5%.
Ale i placená dovolená výrobu značně
zatěžuje. (Posl. Koudelka: Kolik činí
dovolená u zaměstnavatelů?) Prosím,
já nemluvím proti dovolené, nýbrž
mluvím o tom, že při sestavování
rozpočtu musíme přihlížeti na
tyto sociální vymoženosti, které jsme
odhlasovali. Jestliže myslíte, že se může
jen vydávati a ne upravovati podle toho rozpočet,
pak jste velcí umělci. Rozumný národní
hospodář toho nedovede.
Za předpokladu, že se v roce pracuje 300 dnů
a že 90% stavu dělnictva je na dovolené zúčastněno,
činí zatížení z titulu dovolené
1.98% ze mzdy. Nárok na náhradu mzdy ušlé
následkem nezpůsobilosti ku práci podle §u
1154/b obč. zákona činí z titulu nemoci
asi 0,34% z vyplacených mezd, z titulu důležitých
příčin 0,14%, z tit. §u 1155 obč.
zákona, to je když dělník byl ochoten
k práci a nemohl pracovati z příčin,
spadajících do sfér zaměstnavatelských,
činí 1,7%. (Výkřiky čsl.
soc. demokratických poslanců.) Je to velice
nepříjemné poslouchati, když se účtuje.
Sečteme-li všechna tato zatížení,
přicházíme k výsledku, že sociální
břemena činí u zaměstnavatele 11,58%,
u zaměstnance 5,82%, tudíž úhrnem 17,40%
vyplacené mzdy. (Posl. Remeš: A to je všecko
pane inženýre? Kde máte bankovní úroky,
jaké ty dělají procento?) Prosím,
na všechno přijdu, pane kolego, počkejte.
Již souhrn těchto zatížení ukazuje,
kde jsou příčiny dnešní naší
krise. Jestliže náš průmysl i přes
to dovedl se až do nedávné doby obhájiti
proti konkurentům nejsilnějším, jest
to důkaz nejen o jeho opravdu vynikající
vyspělosti a schopnosti přizpůsobiti se změněným
poměrům, nýbrž i o odvaze dodávati
za podmínek, které jeho konkurenti pokládají
již za nepřijatelné. Bylo-li to možno
pro přechodnou dobu, jest vyloučeno, aby se v normální
době náš průmysl udržel na světových
trzích proti konkurenci německé, veřejnými
dávkami nepoměrně méně zatížené,
která nad to má světové trhy mnohem
blíže a ke své dopravě k disposici moře.
Ještě na jednu okolnost třeba poukázati.
Celý oficiální hospodářský
život německý se soustředil, aby podporoval
vývoz hotových průmyslových výrobků,
ačkoliv jedna z největších podpor tohoto
vývozu leží v samém poměru mezi
velikostí domácího konsumu průmyslu
německého a domácího konsumu v průmyslu
československého, neboť německý
průmysl i v dobách nejhorších má
vždycky k disposicí obrovský konsum domácí,
nejen v důsledku větší hospodářské
intensity, nýbrž i vyšší průměrné
životní úrovně.
Tím vším, co .jsem až dosud uvedl, se
vysvětluje pokles našeho vývozu, jenž
právem vzrušil v létě veškerou
hospodářskou veřejnost, ačkoliv byl
nejrůznějším způsobem vysvětlován.
Bylo by chybou, kdybychom se domnívali, že se tento
pokles zastaví a že se vrátíme k původním
vývozním množstvím, nebudeme-li míti
dosti síly a odvahy, abychom odstranili pravé příčiny.
Především musíme napříště
změniti své stanovisko k rozpočtu. Nesmíme
se tázati jednotlivých resortů, jakou úhradu
pro své potřeby požaduji, nýbrž
musíme předem zjistiti, jaké zatíženi
naše hospodářství snese, a v rámci
této úhrnné částky posuzovati,
která vydání jsou nejnutnější.
A tu jest třeba zdůrazniti, že ani daňová
reforma, bohužel, nepřihlíží k
tomu, aby neukládala výrobním vrstvám
břemena větší, než snese další
hospodářský vývoj státu.
Vývoj hospodářských událostí
v letošním roce nebyl nikterak příznivý
našemu průmyslovému podnikáni. Vedle
jiných příčin, o nichž jsem se
již zmínil, jest to jednak pokles cen zboží
na světovém trhu, jenž hraje v našem obchodním
podnikání úlohu velmi důležitou,
jednak vývoj obchodně-politických poměrů
v Evropě.
Pokles cen na světovém trhu poškodil hlavně
náš průmysl cukerní, jenž jest
tak důležitou složkou našeho průmyslového
podnikání. R. 1925 vyvezli jsme za prvních
9 měsíců 562.388 tun cukru v ceně
1.569,000.000 Kč, r. 1926 v téže periodě
683.355 tun v ceně 1.522,000.000 Kč. Vykazuje tedy
náš průmysl cukrovarnický ve vývoze
ztráty za prvních 9 měsíců
oproti r. 1925 celkem 48 mil. Kč, ačkoliv vývoz
sám byl téměř o 1/5 co do množství
větší.
S obdobnými poměry setkáváme se u
průmyslu sklářského, který
má vedle konkurence světové, t. j. zvláště
soutěže belgické, německé a americké,
i konkurenci vlastní industrie jednotlivých států.
Domácí vlastní industrie v některých
státech se buduje a její vývoj jest již
na rychlém postupu. Ve všech těchto státech
můžeme konstatovati vysokou celní ochranu,
a při tom okolní státy stále ještě
pomýšlejí na další zvyšování
cel.
O celních obtížích v celní praksi
zařazováním skla do vyšších
položek ani nechci mluvit. Jest to prostě umělá
nástavba na stávající vysoké
celní hradby.
Letošní podzimní lipský veletrh vykazuje
pro československé sklářství
nejslabší obchod v posledních letech. Je příznačno,
že Německo tentokráte strhlo na sebe v Lipsku
největší část zámořských
objednávek. Jugoslavie má rovněž clo
přehnané a při tom ztěžuje vyclívání
nesprávnou interpretací celních sazeb. Zde
vyvíjí se sklářská industrie
za nucené podpory našich dělníků,
následkem čehož v hromadném levném
zboží ztrácíme toto odbytiště.
A pánové, je zajímavo, že narážíme
již v Rakousku i na jihoslovanskou soutěž ve
skle. Rumunsko zvýšilo cla na tabulové sklo
a připravuje nový vysoký celní tarif,
Norsko zvýšilo nedávno cla na sklo. Rakousko
tlačí na revisi a žádá rovněž
zvýšení cel. V odvětví plochého
skla tísní zvláště dumpingová
soutěž belgická, která vytlačuje
nás z posic za ceny až pod našimi výrobními
náklady. Francie za nucené podpory našich kvalifikovaných
sklářů zavádí výrobu
různých druhů skla, jako na př. osvětlovacího,
jichž bylo do nedávna výhradním dodavatelem
Československo. Také odbyt hromadného zboží,
jako na př. syfonových lahví a cylindrů
trpí citelně. Polsko, bývalé naše
odbytiště, zvláště v Haliči,
je pro nás netoliko ztraceno, nýbrž povstává
již jako konkurent v Maďarsku a v Orientě. (Slyšte!)
Italie pracuje na úplném osamostatnění
ve sklářství, zavádí již
strojní výrobu a praktikuje celní chikany.
V Bulharsku nedávno zvýšena cla. Anglický
průmysl usiluje o zavedení celní ochrany.
Dovolte mi ještě několik slov o průmyslu
jabloneckém, tudíž průmyslu eminentně
exportním. Jeho velký obchodní a vývozní
rozmach, který se projevoval až do r. 1922, dávno
je skoro zapomenut starostmi o budoucnost. Hodnotné zboží
bylo vytlačeno z trhu. Pokles cen je přímo
závratný. Ze 36 Kč klesla cena u některých
artiklů až na 1,60 Kč. Ceny indických
kroužků poklesly o 90 Cizozemští nakupovači
zkupovali celé sklady za směšné ceny
a pak nízkými cenami vytlačili hodnotné
zboží z trhu. Je to velmi názorné využití
krise cizinou na úkor naši produkce a našeho
exportu. A při tom jsme plni obav, že bude výroba
těchto kroužků přenesena za hranice,
kde zařídilo se již několik firem. I
tu je třeba státi na stráži a sledovati
cizí nakupovače a vyzvědače aspoň
tak, jako to činí Německo.
Vedlo by příliš daleko, kdybych se měl
zabývati i ostatními industriemi, ale ujišťuji
vás, že s lepšími poměry nesetkáváme
se v průmyslech porculanářském, chemickém
a mnohých jiných. Poznamenávám pouze,
že za 9 měsíců letošního
roku poklesl vývoz skla o 49 mil. oproti prvním
devíti měsícům roku loňského,
a vývoz zboží hliněného o 10
mil. Kč, ačkoliv v obou případech
je množství vyvezeného zboží větší
nežli roku minulého.
Jak jsem již řekl, je to především
obchodní politika některých států,
která působí nepříznivě
na naše průmyslové podnikání.
Řadou obchodních smluv snížili jsme
sazby svého celního tarifu velmi podstatně.
Naproti tomu jiné státy evropské přistupují
stále a stále k dalšímu zvyšování
celních sazeb. Uvádím jen, že r. 1925
a 1926 zvýšily celní sazby průmyslových
výrobků Jugoslavie, Německo, Polsko, Bulharsko,
Rumunsko, Francie a Rakousko, a při tom se nám stále,
ovšem zcela neprávem, vytýká nesmírné
ochranářství. Ba, jsou u nás lidé,
kteří ozdravění hospodářských
poměrů spatřují v úplném
otevření hranic.
Okolnosti tyto vyvolaly zajisté velmi nepříznivý
vliv na naši obchodní bilanci s některými
státy, a to hlavně se státy, s nimiž
jsme byli vždy ve velmi čilém obchodním
spojení: Náš dovoz do Německa činil
v prvních 9 měsících r. 1925 přibližně
asi 3 miliardy, r. 1926 pouze něco málo přes
2 miliardy, tedy pokles skoro o jednu miliardu. Do Rakouska 2.301
milionů r. 1925 a r. 1926 pouze 1.982 mil., tedy pokles
o 319 milionů, do Polska jeví se pokles o 325 mil.
Kč atd. atd.
Okolnosti tyto nezbytně se projevily v naší
obchodní bilanci. Náš vývoz r. 1926
za prvých 9 měsíců byl přibližně
asi 12 miliard oproti 13,5 miliardám r. 1925, vykazuje
tedy pokles o 1.335 mil. Jestliže naše obchodní
bilance nevykazuje tak velikého poklesu proti aktivitě
r. 1926, dlužno to přičísti hlavně
na úkor poklesu dovozu, který činil r. 1925
za prvních 9 měsíců 11.991 mil. Kč,
naproti tomu r. 1926 jen 10.962 mil. Kč, tedy pokles o
1.028 mil. Kč. Uvážíme-li však,
že příčinou toho mezi jiným byl
pokles dovozu bavlny v částce 649 mil. Kč
r. 1926 proti r. 1925, důležité to suroviny
pro náš průmysl textilní, nemůže
nás naplniti zmenšená číslice
dovozu přílišnou radostí. Dovezli jsme
totiž za prvních 9 měsíců o 246.228
q bavlny méně, což zajisté není
příznivou prognosou pro zaměstnanost našich
textilních závodů. (Tak jest!)
Nechci vás, velevážené dámy a
pánové, unavovati číslicemi, nemohu
se však nezmíniti, jak dovoz z ciziny k nám
v poslední době vzrůstá způsobem
přímo úžasným. Nahlédnete-li
do přehledů našeho zahraničního
obchodu za měsíc září, shledáte,
že, kdežto r. 1924 činil dovoz od ledna do září
91,097.000 Kč a v téže době r. 1925
pak činil 107,807.000 Kč, vzrostl tento dovoz v
těchže měsících r. 1926 na 147,482.000
Kč. Tyto číslice mluví velmi jasně
a vzbuzují dojista obavy nejvážnější.
Rovněž nemohu při této příležitosti
nezmíniti se o malém pochopení mnohých
veřejných korporací pro náš domácí
průmysl. Mohl bych uvésti celou řadu elektráren,
které používají výhod podniků
všeužitečných, i měst, zvláště
v severních Čechách, které pravidelně
československé firmy nevyzvou ani k soutěži.
A nejsou to jen turbogenerátory, které ve velkém
počtu byly sem z ciziny dovezeny, nýbrž i menší
stroje, jako na př. počitadla, rtuťové
usměrňovače atd., ačkoliv domácí
továrny nabízejí tyto stroje při stejných
zárukách značně levněji. Není
tomu dávno, co bylo zjištěno, že jistý
svaz elektrárenský, který jako podnik všeužitečný
je povinen odbírati domácí výrobky,
dal všem obcím, na jeho síť připojeným,
pokyn, aby kupovaly počitadla od jisté cizí
firmy, ačkoliv tato počitadla v dokonalém
provedení vyrábějí se doma a ačkoliv
je tím zaměstnáno mnoho tisíc dělníků.
Při tom se pranic nehledí k tomu, že proti
naší výrobě stojí středoevropský
kartel továren počitadlových, který
za každou cenu chce ovládnouti celé odbytiště
střední Evropy a vystupuje velmi bezohledně
proti našim mladým závodům, které
zaměstnávají slušný počet
dělnictva. (Výkřiky.) Tu máte
důkaz, jak si mnozí páni v Evropě
představují to hnutí panevropské.
Leč, vraťme se k druhé příčině
našich neutěšených poměrů
na průmyslovém trhu, kterou je nesporně vývoj
obchodně-politických záležitostí
Evropy.
Uvážíme-li potíže, které
je nám překonati při uzavírání
nových obchodních smluv, na př. s Německem,
Švýcarskem a Maďarskem, a uvážíme-li
i hrozby Rakouska, které, jak známo, vypovědělo
nám neočekávaně tarifní smlouvu,
musíme doznati, že naše obchodněpolitická
situace není nejpříznivější.
Vymezenost času brání mně, abych se
tu obšírněji nati, že jsou na omylu, kteří
se domnívají, že příčinou
neutěšených poměrů jsou letos
uzákoněná cla obilní.
Dovoluji si naopak tvrditi, že tato cla s ohledem na ustanovení
čl. 2 zák. ze dne 22. června t. r. jsou velmi
účinnou zbraní našich zástupců
při projednávání obchodně-politických
smluv, což se ukázalo nejen při jednání
s Maďarskem, nýbrž i s Kanadou. (Potlesk.)
V obou případech umožnila nám sjednání
určitého modu vivendi, na základě
kterého nebyl obchodní styk s těmito státy
vůbec přerušen. (Výkřiky posl.
Geršla.)
Zvyšují-li cizí státy své celní
sazby a není-li nám možno obchodními
smlouvami dosíci snížení těchto
cel, je nezbytně potřebí uvažovati,
jakým způsobem bychom snížili výrobní
náklady, neboť luštěni otázky účelného
zaměstnání dělnictva je dojista nejdůležitějším
a zvláště pro mladé státy nejnaléhavějším
problémem sociálním. (Tak jest!)
Uvedl jsem příčiny naší hospodářské
krise a upozornil na naše mimořádné
výrobní náklady, které značně
převyšují výrobní náklady
jiných zemí, s nimiž na světovém
trhu soutěžíme. Je proto naším
samozřejmým a jistě velice skrovným
požadavkem, aby naše výrobní podmínky,
pokud má na ně vliv stát, nebyly horší
než v jiných zemích. To není požadavkem
jen vrstev výrobních, to je ve svém jádru
požadavkem ryze sociálním. (Tak jest!),
poněvadž jen tak můžeme dojíti
klidu v podnikání.
Proto také musíme se ze všech sil snažiti,
abychom své dělnictvo zaměstnali tak, aby
jeho výdělek odpovídal alespoň nejnutnějším
životním potřebám. Po sociálních
vymoženostech, které zůstávají
jen na papíře, dělnictvo už dávno
netouží. Kdo žije z ruky do úst, vidí
před sebou vždy jedinou a nejstrašnější
příšeru, a tou je nezaměstnanost, kterou
zažehnávati je nejpřednější
povinností všech, jimž nejde jen o nahodilé
úspěchy rázu agitačního, nýbrž
jimž jde především o budoucnost tohoto
státu. (Posl. Geršl: A co úroky?) Mluvil
jsem o nich. (Potlesk. - Výkřiky posl.
Geršla.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Molík.
Posl. Molík: Slavná sněmovno! Generální
zpravodaj rozpočtu na r. 1927 posl. dr Hnídek
ke konci své zprávy zdůraznil, aby kritika
o státním rozpočtu vedla se v tom směru,
aby přinesla kladné hodnoty. Budiž i mně
dovoleno, abych poukázal v této rozpočtové
debatě na některé důležité
položky našeho státního rozpočtu,
který na rok 1927 preliminován jest částkou
9.703,505.151 Kč. Porovnáme-li obnos, který
je ze státního rozpočtu na rok 1927 věnován
našemu zemědělství 204,600.000 Kč,
shledáme, že zemědělství našemu
uděluje se ze státních prostředků
jen nepatrná část přes to, že
toto odvádí státní pokladně
obrovské sumy na daních přímých
a nepřímých a je podmínkou vydatných
daní, zvláště průmyslu. Uvádím
to jen proto, abych na pravou míru uvedl všechny útoky
a pochybnosti o tom, jak bohatě je dotováno naše
zemědělství ze státních prostředků.
Slavná sněmovno! Několik slov k rozpočtu
Státního pozemkového úřadu.
Na výtku činěnou Státnímu pozemkovému
úřadu zde uvádím, že pan předseda
Státního pozemkového úřadu
dr Voženílek v rozpočtovém výboru
na pravou míru uvedl všechny výtky a pochybnosti
učiněné Státnímu pozemkovému
úřadu o provádění pozemkové
reformy. Prohlašuji, že pozemková reforma je
největším konsolidačním dílem
tohoto státu a žádáme proto, aby i reforma
lesní urychleným způsobem se provedla.
Pozemková reforma ve svém celku, kde do dnešní
doby bylo převedeno na nové majitele 532.000 osob
okrouhle 580.000 ha půdy, přenesla i odpovědnost
za výrobu zemědělskou na středního
a malého zemědělce. V důsledku toho
musí i ministerstvo zemědělství své
rozpočtové položky přizpůsobiti
tak, aby tyto nezpůsobily poruch našeho národohospodářského
života. Zvláště nutno zdůrazniti,
že drobní zemědělci trpce nesou snížení
položky rozpočtu ministerstva zemědělství
k podpoře chovu dobytka o 1,300.000 Kč, tedy o 50%
proti rozpočtu na r. 1926, neboť především
je nutno u drobných a středních zemědělců
dbáti toho, aby byl zaveden intensivní chov domácího
zvířectva a podnikání ve velkém.
To, co dnes na venkově vidíme, je až na malé
vyjímky nepostačující. Zde nutno zavésti
odbornou stájovou kontrolu za účelem docílení
účelného krmení a dojivosti. Neboť
zemědělci, až uvidí z akcí těchto
svůj hospodářský efekt, jistě
rádi ze svých vlastních prostředků
pomohou tento důležitý národohospodářský
problém řešiti. Zatím je potřeba,
aby stát na kontrolu krmení přispíval
větším obnosem než dosud, aby ji propagoval
a tím řádně načal řešení
velkého problému národohospodářského,
jakým skutečně krmení hospodářských
zvířat je.
Se zavedením kontroly chlévní úzce
souvisí zřizování mlékařských
družstev a výroba másla, jež by mohla
zatlačiti milionové ztráty v mezinárodní
obchodní bilanci. Dalším oborem zhospodárnění
zemědělského podnikání je podpora
státní při zavádění
racionelního chovu vepřového dobytka u drobných
zemědělců. Dále podpora při
zavádění ušlechtilého drůbežnictví,
pěstování obilí po zahradnicku a semenářství.
Proto vřele vítám přijatou resoluci
rozpočtového výboru, která žádá,
aby v rozpočtu na rok 1928 bylo pamatováno na přiměřené
zvýšení položky 29, totiž na zvelebení
mlékařství, jakož i kontrolu chlévskou,
a resoluci dr Černého, která ministerstvu
zemědělství ukládá, aby účelům
uvedeným v rozpočtu v kap. 11, tit. 3, § 2,
pol. 10 totiž zemědělské dělnictvo
a malozemědělci, podpora při pádu
dobytka, zprostředkování práce, odměňování
dlouholeté služby a podpory, pol. 33 - subvence na
nákup strojů a soutěže strojů
a pol. 18 - lnářství, byla věnována
zvýšená pozornost a tak existence našich
drobných lidí posílena. Neboť v prvé
řadě je třeba, aby půda drobných
zemědělců byla intensivně obdělána.
(Předsednictví převzal místopředseda
Slavíček.).
Je třeba dále věnovati pozornost a podporu
se strany státu našemu ovocnářství.
Jižní Moravě a západnímu Slovensku
zabývajícímu se pěstováním
ovoce a zeleniny hrozí hospodářská
zkáza. Neboť zákaz vývozu a pozdní
povolení, kdy už vídeňský trh
je zásoben čerstvým ovocem, ochromuje naše
ovocnáře a zelináře v těchto
krajích tak, že hrozí jim hospodářská
zkáza, a stát je tím zbavován ohromných
příjmů na daních těchto pěstitelů.
Proto je nutno, aby byl zrušen zákaz o uzavření
hranic proti Rakousku pro vývoz čerstvého
ovoce a čerstvé zeleniny.
Převahu v ovocnářské výrobě
má ovoce peckovité, hlavně švestky,
které zabírají plných 45 %. Tu je
otázka zhodnocení této produkce, jelikož
konsum tohoto čerstvého ovoce je poměrně
malý a žádá jen zboží prvotřídní.
Sušení ve větší míře
je nemožné z důvodů zahraniční
konkurence a tak zbývá jedině zhodnocení
na zpracování slívovice. Vzhledem k nařízení
ministerstva financí z r. 1924 činí se však
pálení slívovice takové potíže,
které se prostě nedají zdolati. Proto se
domáhají producenti švestek, aby zemědělcům
ovocnářům bylo povoleno páliti nezdaněně
60 litrů 50%ní slívovice pro vlastní
spotřebu z vlastní sklizně. Dále se
domáhají, aby paušalování pálení
bylo nadále zachováno, a aby v zákoně
lihovém jasně bylo uvedeno, že zemědělci
ovocnáři, smějí bez překážek
páliti kvas z vlastních švestek v jakémkoliv
množství na paušalovaných kotlích.
Prodej selské slívovice budiž uvolněn.
Licenční poplatek nařízený
ministerstvem financí z 1. srpna 1923, čís.
173, jako odporující §u 111 ústavní
listiny budiž zrušen, a přeplatky daní
při nehodách a nepálení buďtež
bez průtahů vráceny. Tohoto budiž dbáno
v zájmu rozkvětu našeho ovocnářství.
Slavná sněmovno! Vzhledem k prosperitě našeho
zemědělství je nutno, aby ministerstvo zemědělství
vyřešilo otázku levných umělých
hnojiv dusíkatých a aby pracovalo k tomu, aby na
př. síran ammonný se nevyvážel,
nýbrž zůstal v zemi zachován, případně,
aby stát vyřešil otázku výroby
umělého ledku.
Dále jest nutno k zvelebení výroby zemědělské,
aby náš meliorační ruch byl podpořen
co nejvíce a aby komasace děla se s podporou státní
a urychleně.
Ne na posledním místě zvýšení
zemědělské výroby jest vzdělání
zemědělce a proto vřele vítáme
akci p. min. zemědělství dr Srdínka
na zavedení studijních stipendií, aby
drobným zemědělcům byla umožněna
návštěva hospodářské školy.
Žádáme však, aby se těchto stipendií
dostalo v prvé řadě zemědělským
posluchačům v krajích horských, chudých
a pohraničních. (Tak jest!) Při této
příležitosti bych chtěl ministerstvo
zemědělství upozorniti, aby pamatovalo příště
na budování školních internátů,
neboť konsolidace státu není možná
bez silného zemědělství.
Slavná sněmovno! Je nutno i poukázati na
neudržitelnost zákona o soc. pojištění
ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n.,
který vešel v platnost dne 1. července 1926.
Zákon tento po 5 měsících ukázal,
že jest v zemědělství neudržitelný
a nesociální. Je třeba, aby byl urychleně
změněn v tom směru, že by bylo pojištění
soustředěno a odstraněno pojištění
úrazové a že by pojišťovací
prémie byly zlevněny a pro zemědělské
dělnictvo, zvláště sezonní a
nestálé a učně přizpůsobeno
jejich zvláštním poměrům.
Slavná sněmovno! Přicházím
k rozpočtu ministerstva veř. prací. Intensita
a rentabilita zemědělského podnikání
je rovněž odvislá od náležitého
hospodaření s vodními toky. Zvláště
letošní povodně znovu nám připomenuly,
že nesmíme nadále zůstati při
dosavadním příštipkování
vodních staveb, nýbrž že musíme
urychleně pracovati proti škodlivým účinkům
vod, a to jednak vhodnými regulacemi vodních v toků,
jednak stavbami údolních přehrad. Jednou
z nejdůležitějších otázek
v této věci na Moravě je stavba údolní
přehrady u Vranova na Dyji., na kterou jsem už několikráte
při rozpočtových debatách poukázal
a která po letošních katastrofách na
západní a jižní Moravě stala
se tím aktuálnější.
O přehradě a využití řeky Dyje
jedná se veřejně od r. 1907, kdy se dne 28.
července konala ve Vranově schůze zúčastněných
obci: z Podyjí a úřadů, na které
byly předloženy generelní plány podyjské
přehrady a kde bylo usneseno, aby stavba přehrady
provedla se na náklad státu, země a zúčastněných
obcí a soukromníků, neboť šlo zde
o zájem veřejný. Roku 1912 byla Podyjským
závodům, zaps. spol. s r. o., udělena koncese
s právem využití na 90 let, s podmínkou,
že se se stavbou započne nejpozději do 31.
prosince 1920. Bohužel, světová válka
přerušila a znemožnila tuto tak pro západní
a jižní Moravu důležitou údolní
přehradu.
O stavbu vranovských přehrad jevil po převratu
zájem moravský zemský výbor, který
projekt s koncesí koupil r. 1922 za 860.000 Kč a
přenesl jej na Západomoravské elektrárny
v Brně. Zemský výbor moravský společně
s ministerstvem veř. prací, s technickými
znalci a na základě geologických revisí
provedl zmodernisování celého projektu jak
přehrady, tak systematického využití
vodní síly. Vranovská přehrada, jež
má význam pro zemědělství na
jižní Moravě, ovládla by úplně
odtok Dyje, zachytila by škodlivé povodně a
zvýšila by odtok v době sucha a mimo to získala
by se značná vodní síla. Podle sestavení
moravského zemského stavebního úřadu
získají se stavbou vranovské přehrady
tyto výhody: zachycením 160.8 mil. m3
vody ve vranovské nádrži dá se zmenšiti
dosavadní velká voda ze 300 m3/S na nejvýše
190 m3/S.
Jelikož břehy Dyje jsou ponejvíce štěrkovité
a písčité, bývají po každé
povodní podemlety a odplaveno mnoho hektarů půdy,
což způsobuje jinde na lukách a polích
ohromné škody nánosem štěrku a
písku, a proto zde je nutna regulace řeky, která
by se však uspořila, zřídí-li
se vranovská přehrada. Tím by byl i ušetřen
ohromný náklad této regulační
stavby, která byla rozpočtena od Znojma po Mušov
na délce 64 km, jež by pojala velké vody o
350 m3/S, na obnos 64 mil. Kč. Škody, vzniklé
zátopami při větších vodách
než 350 m3/S ničící úrodu
polí a luk, odhaduje zemědělský úřad
na dalších 24 mil. Kč.
Vranovská přehrada přinese i nemalý
prospěch dolnímu toku Dyje a i samotné řece
Moravě, zejména když se k ní přidruží
blahodárný vliv dalších přehrad
v povodí Jihlavky a Švarcavy. Na dolním toku
Moravy od ústí Dyje po Dunaj uspořilo by
se při délce toku 75 km vlivem vranovské
přehrady na regulačních pracích následkem
zmenšeného průtoku za povodní okrouhle
20 mil. K předválečných.
Tak jako povodně přicházejíce v nepříhodné
době letní, způsobují mnohamilionové
škody na produktech zemědělských, působí
katastrofálně i nedostatek vody v podyjském
území, jak na př. panoval v létech
1901, 1904, 1911 a 1918. Vranovskou přehradou možno
i po 6měsíční dobu sucha získati
ještě alespoň v 7 m3/S vody pro
vydatné zavodňování luk a pozemků
zelinářských, jejichž celková
výměra určená k zavlažování
měří asi 14.000 ha, z toho je 9070 ha luk,
při čemž by se zvýšil čistý
výnos z 1 ha luk asi o 1715 Kč, z polí asi
o 1740 Kč z 1 ha.
Dále jest využití vodní síly
v hydrocentrále vranovské přehrady, kde roční
výroba elektrické energie bude činiti průměrně
32,4 mil. Kw hodin, jež se dá za výhodné
ceny přímo zpeněžiti. Obnosu tak získaného
dá se užíti k rychlému umořování
kapitálu do stavby investovaného. Vranovskou přehradou
získají na síle, též veškerá
vodní díla na Dyji pod Znojmem a celý kraj
západní a jižní Moravy.
Jak z předchozích dat jest zřejmo, jest rentabilita
vranovské přehrady úplně zajištěna
a je všeužitečným dílem prvého
řádu, nesoucím nejen trvaly užitek pro
široké vrstvy obyvatelstva usídleného
v údolí řek Dyje a Moravy, rentující
se nepřímo a vracející státu
zisk daní ze zvýšeného výnosu
a úsporami na škodách neupraveným tokem
Dyje rok co rok způsobovaných a z prodeje vodní
silou získané elektrické energie.
Stavební náklad má býti rozdělen
podle návrhu dohody mezi státem, zemí moravskou
a Západomoravskou elektrárnou takto: 60% stát,
40% země, které přispějí Západomoravské
elektrárny asi 16%. Platil by tedy stát 42.6 mil.
Kč, země Morava 28.4 mil. Kč a Západomoravské
elektrárny 16 mil. Kč, celkem 87 mil. Kč.
Hydroelektrárnu rozpočtenou s příslušenstvím
na 15 mil. Kč vystaví Západomoravské
elektrárny nákladem vlastním.
Moravský zemský výbor opatřil si potřebné
peníze půjčkou u Moravské hypoteční
a zemědělské banky v Brně. Stát
měl až dosud v úmyslu opatřiti si potřebné
peníze na přehradu obyčejným způsobem
rozpočtovým. Ovšem směšná
částka 500.000 Kč, která je na r.
1927 v rozpočtu ministerstva veř. prací preliminována,
znemožnila by výstavbu vranovské přehrady
a zdá se nám, že Morava v našem státě
je tak opomíjena a zkracována, jako v bývalém
Rakousku.