Pátek 26. listopadu 1926

Proč pan ministr vzal právě rok 1920/21 za dobu vysokých čísel, jest hádankou, neboť závěrečný účet vykazuje vysoká čísla r. 1922/23 a nikoli r. 1920/21. Platba na dani výdělkové a důchodové činila r. 1920 424 1/2 mil., r. 1921 440 3/4 mil., r. 1922 537 3/4 milionu a r. 1923 539 2/3 mil. Při pozemkové, domovní, třídní a činžovní dani jeví se stejný vzestup v roce 1922/23 jako u daně výdělkové a důchodové.

Nechci tvrditi, že by právě rok 1920/21 byl volen v exposé pana ministra za příhodnou dobu vysokých čísel a konjunktury za tím účelem, aby mohlo býti prstem ukázáno na pro ty, jimž všeobecné obecní volby z r. 1919 otevřely brány radnic, dosud jim privilegovanými volebními řády uzavřených, a jimž demokracie otevřela nové, dosud upírané pole působnosti.

Účetní uzávěrky 1920 až 1924, připočteme-li k celkové náležitosti za tato léta vykázané nedoplatky a odečteme-li celkovou platbu, vykazují při dani pozemkové, domovní, třídní a činžovní nedoplatek 265,671.13 Kč, při daních v výdělkové a důchodové nedoplatek 237,446.234 Kč, celkem tedy při daních přirážkám podrobených nedoplatek 503,117.747 Kč, kterých nezavinila samospráva, nýbrž administrativa státní.

Počítáme-li z těchto nedoplatků jen průměrně 400% samosprávných přirážek, znamená to, že v roce 1925 měla samospráva za poplatnictvem, lépe řečeno za nedochvilnou berní administrativou 2.012,470.980 Kč, mimo ušlé úroky z prodlení. Vypočteme-li stejným způsobem nedoplatek na dani obratové per 1.034,464.655 Kč, na nichž 40% podíl samosprávy činí 412 milionů Kč, a připočteme-li k tomu nedoplatek na přídělech per 45,644.626 Kč, přijdeme ke konečné číslici 2.472 mil. Kč, jež samospráva měla v roce 1920 až 1924 obou, držeti od poplatníků, vlastně od berní administrativy, která jedině vyměřuje a vybírá daně s i přirážky. S tímto příjmem samospráva posečítala, ale z větší části jí unikl na odpisech ni atd.

Kdyby byl pan ministr financí tuto skutečnost uvážil, byl by musel při nejmenším v zájmu nestrannosti postaviti také na místo hanby toho činitele, který daně a přirážky samosprávné vyměřuje, předpisuje a vybírá, od jehož dochvilnosti a přesnosti jsou odvislými příjmy naší samosprávy a který dosud vůči samosprávě ukázal málo pochopeni a blahovůle, ale zato tím více liknavosti v časném vyzabírání samosprávných přirážek a často mnoho ohleduplnosti k některým poplatnickým vrstvám, jimž prominul a odepsal miliony na daních, také na přirážkách, aniž by se úzkostlivě ohlížel, jak přímo vražedně bude dotčeno hospodářství samosprávných svazků.

Podle účetních závěrek činily nedoplatky na v přímých daních v r. 1919 Kč 577 milionů, r. 1920 Kč 837 milionů, r. 1921 Kč 1.347 byl milionů, r. 1922 Kč 1.253 milionů, r. 1923 Kč 1.794 milionů, r. 1924 již Kč 2.513 milionů! Z těchto nedoplatků ucházely samosprávě slušné přirážky, zdroj příjmů, který musel býti nahrazován vytloukáním klínu klínem za obrovských ztrát na ušlých úrocích.

Byla-li by tedy obžaloba samosprávy oprávněnou, měla by na lavici obžalovaných býti v při nejmenším jako spoluvinník na neutěšeném stavu samosprávných financí posazena také berní administrativa. Proti výtce nehospodárnosti naší samosprávy měl by se v prvé řadě ohraditi p. ministr vnitra a sám p. ministr financí, neboť na str. 226 důvodové zprávy k návrhu finančního zákona o státním rozpočtu pro r. 1927 čteme poznámky: "Ministerstvo vnitra vykonává dále za spolupůsobení ministerstva financí dozor nad hospodářstvím samosprávných svazků územních". Doufám, že oba tyto resorty nebudou se vyhýbati odpovědnosti, neboť demokracie znamená odpovědnost. Zdá se, že úlohy žalobce a obžalovaného byly zúmyslně zaměněny ofensivním vystoupením representanta finanční správy, aby pravému vinníku zajistil se předskok a obviněnému ztížila se obhajoba.

Budiž mi dovoleno na některých konkrétních případech osvětliti jako v zrcadle příčinu neutěšených hospodářských poměrů našich obcí. Město Košice vykazuje v r. 1925 nedoplatků na přirážkách 11,600.000 Kč, Souš na Mostecku 583.800 Kč, Brandýs n./L. 1,271.885 Kč, Louny 2,212.523 Kč. (Slyšte!) Sta a tisíce obcí mohlo by býti takto jmenováno, u nichž nedoplatky přirážek jdou do statisíců, ba milionů korun. Statistika těchto nedoplatků, kdyby nám ji byl p. ministr financí úředně opatřil, mluvila by mluvou velmi jasnou pro obhajobu samosprávy a pro obžalobu státní berní administrativy. Tato statistika snad méně by zajímala finanční správu, ale zato tím více by zajímala naši samosprávu.

Opět na konkrétním případě chci demonstrovati variaci předpisování zejména výdělkové daně, aby vynikla obtížnost spořádaného samosprávného hospodářství. V naší obci bylo předepsáno největší podnikatelské firmě r. 1918 Kč 91.398, r. 1919 Kč 75.977, r. 1920 Kč 152 955, r. 1921 Kč 107.448, r. 1922 Kč 64.756, r. 1923 Kč 306.211 a r. 1924 pojednou jen 11.500 Kč, ačkoliv dotčená firma netrpěla katastrofální nezaměstnaností a soustavně přístavbami závod rozšiřuje. Žádá nyní o odpis daně za léta minulá. (Slyšte!) V Lounech odepsala berní správa Waltrovým závodům, které v posledních letech investovaly 20,000.000 Kč, takový obnos, že obec ztratila 2 miliony Kč na přirážkách. (Slyšte!) V Kostelci n./L. vynutil si cukrovar, který měl předepsáno 300.000 Kč daně výdělkové, žalobou u Nejvyššího soudu snížení na 90.000 Kč, a následek - že obec okamžitě upadla do dluhů 2 miliony Kč, mezitím co menší poplatníci jsou bezohledně exekvováni, poněvadž nemohou si vydržovati advokáty, kteří by je z daňové povinnosti vysekali. Opět by bylo možno takovýchto výmluvných případů přednésti celou řadu. Statistika v tomto směru byla by jistě stejně zajímavou, kdyby nám ji chtěl p. ministr financí předložiti.

Před nedávnem propukla u berní správy v Praze II. veliká korupční aféra podvodného vyměřování daní za úplatky berním ředitelem Janem Voglem a finanč. komisařem dr Kalfusem. (Výkřiky posl. Zeminové.) Víme, že nelze tento případ generalisovati na celou berní administrativu a že tato ve svém celku je poctivou a spolehlivou. Pan ministr financí pominul tento případ mlčením a celá aféra dnes byla zapomenuta, ačkoliv by veškeré poplatnictvo a zajisté i slavnou sněmovnu zajímalo: 1. jaký rozsah má tato aféra? 2. budou-li potrestáni nejen úplatkáři, ale i ti, kteří úplatky dávali a budou-li jim dodatečně správně daně vyměřeny a bezohledně také vymáhány? Ani veřejnost poplatnická, ani my v jsme se o tom ničeho nedozvěděli.

Pan ministr financí obrací se na adresu samosprávy vůbec a obcí zvlášť s výzvou, že v musí stůj co stůj restringovati své rozpočty a své výdaje. Statistika by p. ministra přesvědčila, že se tak již po několik let soustavně v děje. Pan ministr podotýká, že by se obce dopustily těžkého omylu, kdyby se domnívaly, že je úkolem státu, jejich schodky prostě hov norovati a že není myslitelná metoda, aby parlament a stát přejímaly odpovědnost za daně a břemena, jichž upotřebení a distribuce se provádí někým, kdo této odpovědnosti nemá a že zase musíme dospěti k tomu, aby každá obec byla odpovědna za své úkoly a plnila je jen podle své možnosti a nikoliv na cizí účet. "Dávejte, co jest božího, Bohu, a co je císařovo, císaři!" odpověděl Kristus farisejům. Naše samospráva má právo říci: "Dávejte, co jest státu, státu, a co jest samosprávy, samosprávě!" (Výborně!)

Dokázal jsem ciferně, že se vždy samosprávě nedává, co jest její, zejména ne, pokud se týče zdroje příjmů, ale že se jí namnoze v ukládá stále více a více úkonů v přenesené působnosti, aniž by se jí poskytlo náhrady, a poskytne-li se jí určitá refundace ve formě zákonem stanovených přídělů, nelze jí vyčítati, že by plnila svoje úkoly na cizí účet.

Připomíná-li se samosprávě odpovědnost, nelze ničeho proti tomu namítati, ale odpovědným může býti jen ten, kdo je naprosto svéprávným a samostatným, kdo však stojí pod kuratelou někoho jiného, který stále jeho svéprávnost soustavně zkracuje, stává se na konec nesvéprávným, zaň stejně pak odpovídá jeho pěstoun, opatrovník, dozorce a kurátor.

"Demokracie je konec konců nejen vláda, nýbrž i odpovědnost," praví pan ministr financí a má plnou pravdu - odpovědnosti nechce se jistě samospráva vyhýbati, ale má právo připomenouti, že demokracii tvoří všichni svéprávní občané tohoto státu a že nelze v demokracii stavěti samosprávu proti státu, ba naopak, neboť titíž občané, kteří tvoří samosprávu, tvoří i stát, čili v demokracii samospráva a stát jedno jsou, poněvadž samosprávu netvoří jiní občané, než ti, kteří tvoří v stát.

Kdo by pak uměle a soustavně chtěl stavěti proti sobě stát a samosprávu, stavěl by proti sobě občany tohoto státu a neprokazoval by ani státu ani samosprávě dobré služby.

Tuto tendenci pozorujeme v našem státě teprve v poslední době. Po převratu byla zde očividná snaha po upřímné spolupráci státu a samosprávy, o čemž svědčí zejména § 20 zákona ze dne 7. února 1919, č. 76 Sb. z. a n., který zní: "Širší sbory samosprávné, po případě státní správa, převezmou tyto obory posavadní působnosti obecní: 1. věcný náklad na školství obecné, 2. policii bezpečnostní a polní, 3. policii zdravotní a mravnostní, 4. stavbu a udržování silnic, 5. správu chudinskou a ústavy dobročinné."

Podle §u 21 měla vláda do jednoho roku předložiti příslušné návrhy. Stát zde projevil ochotu k vzájemné spolupráci, ale i snahu ulehčiti úkoly samosprávy, a dlužno jen litovati toho, že zůstalo jen při dobrém úmyslu, protože se finanční správa státu necítila dostatečně silnou a schopnou, vzíti na sebe břemeno samosprávy, uvedené v § 20 citovaného zákona, ale cítí se dostatečně silnou i legitimovanou, mentorovati a odsuzovati samosprávu, která i nadále tato obrovská břemena hospodářská hrdinně a úspěšně nese na svých bedrech, třebaže by někde pod tíhou jejich klesala. (Výborně!)

Naše samospráva je sborem zralých, životem zkušených lidí, kteří, byť i vždy neměli potřebné školské průpravy a akademických, v hodností, prošli tvrdou školou života a jsou vyzbrojeni dobrou vůlí, poctivou a nezištnou snahou a obětavostí a prodchnuti ctižádostí, vésti naši samosprávu ku blahu občanstva i státu a nezaslouží si paušálního obvinění z nehospodárnosti, nýbrž spíše laskavých slov spravedlivého a objektivního uznání.

Pranýř byl kárným prostředkem středověku, a rákoska výchovnou pomůckou starých paedagogů a ani skutečnost, že demokratické volební řády otevřely brány radnic vrstvám privilegovanými volebními řády ze samosprávy vyděděným, neopravňuje nikoho, aby těchto kárných a výchovných prostředků středověku používal proti těm, kteří mají plnou oprávněnost kritisovati namnoze smutné dědictví působnosti privilegovaných vrstev v samosprávě, s jehož blahodárností mnohá obec ještě dnes těžce zápasí.

Z úst politického agitátora dá se podkopávání důvěry občanstva k samosprávné representaci omluviti nevybíravostí volebního zápasu, z úst vědátora a národohospodáře významného jména poslouchá se jako disharmonický tón falešného akordu. Podle zpráv v stát. statistického úřadu činila břemena státní 1911 až 1913 769,118.000 K, r. 1922 - 8.924,744.000 Kč. Zvýšila se tedy 11 1/2krát, , samosprávná břemena činila roku 1913 - 248,919.000 K, r. 1922 1.190,152.000 Kč, zvýšila se tudíž jen 4 1/2krát.

Čísla tato jsou vysvědčením hospodárnosti, samosprávy. Překvapuje proto prohlášení p. dr Kramáře na sjezdu samosprávných pracovníků národní demokracie, v němž se přimlouvá za reformu volebního práva do obcí ve smyslu privilegovaných volebních řádů rakouských poskytnutím všeobecného sice, ale kuriátního nebo sborového volebního práva, t. j. nerovného volebního práva do obcí, jímž, by se vrstvám t. zv. poplatnickým přiznalo zastoupení většího a vrstvám přímé daně neplatícím zastoupení menšího, a odůvodňuje tuto reformu volebního práva obviněním těchto posledních vrstev, že v samosprávě dobře ne, hospodařily nebo hospodařiti nedovedly. . Nebudu tento argument p. dr Kramáře vyvraceti, neboť k vyvrácení jeho stačí již to, co jsem uvedl zpředu, nemohu se zbaviti dojmu, že p. dr Kramáře i účastníky národnědemokratického sjezdu svedla na tuto cestu spíše politická nenávist k socialistům a mentalita přítomné doby, charakterisovaná sklonem k paušalismu, než věcné důvody. Kdybych nečetl tento pasus řeči p. dr Kramáře v "Národních Listech" a v "Národě" černý na bílém, nechtěl bych věřiti, že vůdce národní demokracie mluví proti demokracii v obcích, vůdce národní demokracie, který zde v této sněmovně tak často a při každém svém politickém projevu s této tribuny akcentoval své zásluhy o uskutečnění všeobecného tajného přímého a rovného volebního práva v Rakousku a který v této sněmovně tak často vystupoval jako vášnivý obhájce demokracie. (Tak jest! - Slyšte!)

Náš daňový systém jest nejen nesociální, ale i proti samosprávě zahrocený, neboť zavádí vysoké daně spotřební, aby přímé daně byly co nejmenší, a nutí i samosprávu k tomu, aby hledala hlavní zdroj svých příjmů v dávkách spotřebních a nikoliv v přirážkách k přímým daním, přesunuje tudíž veřejná břemena na vrstvy konsumentské a nejchudší, chráníc vrstvy majetkové.

To dosvědčují následující číslice účetních uzávěrek za r. 1920 až 1924. V těchto letech byly rozpočteny daně přímé na 7.547,675.780 Kč, náležitosti byly o 1.288,679.211 Kč a platby o 1.179,159.396 Kč, tedy jen o 1/6 rozpočtové částky vyšší, částky tyto resultují ponejvíce z daně příjmové a daní přirážkám nepodrobených, kdežto daně přirážkám podrobené vykazují minus. Nedoplatky činily 2.459,449.668 Kč, více než 1/3 rozpočtených obnosů. Finanční správa nahrazuje si úbytek na daních přirážkám podrobených zvýšením předpisů na daních ostatních, takže přijde vždy ke svému. Hůře se vede však samosprávě, která nemůže takto své příjmy regulovati.

U daní přirážkám podrobených jeví se také největší blahovůle finanční správy v odpisování daní velkým poplatníkům a největší pokulhávání ve včasném předpisování a vybírání daní. Obce své rozpočty sestavují na pravděpodobné berní základně, kterou nemohou regulovati ony, nýbrž berní správa, ačkoliv tato základna je především regulátorem zdrojů příjmů obce, zklame-li tato, zklame i zdroj příjmů.

Cla, v podstatě daň spotřební, byla rozpočtena na leta 1920 až 1924 obnosem 2.734,948.800 Kč, náležitosti byly o 1.302,911.088 Kč, platby o tutéž sumu, tedy o 1/2 vyšší, než rozpočtené částky, nebylo tudíž nedoplatků vůbec.

Daně spotřební byly rozpočteny na 9.253,863.026 Kč, platby vyšší o 122,794.484 Kč, nedoplatky však činily jen 119,652.385 Kč, tedy jen asi 1/23, byly tedy daně spotřební vybírány s největší rigorosností, poněvadž nejsou podrobeny obecním přirážkám. Poplatky rozpočteny na 11.761,551.381 Kč, náležitosti o 2.483,67 4.311 Kč a platby o 1.507,554.583 Kč, vyšší než rozpočtené částky, tedy téměř o 1/4 - vyšší. Nedoplatky činily pouze 851,888.358 Kč, tedy asi 1/13, byly tedy i poplatky, na nichž samospráva neparticipuje, velmi rigorosně, vybírány. Nedoplatky u daní přirážkám podléhajících činily více než 33%, u daní spotřebních a poplatků pouze 4%. Daně přímé činily v, 7.547,675.780 Kč, daně spotřební a poplatky - 23.873,157.691 Kč. Na clech, spotřebních daních a poplatcích sešlo se za těchto 5 let a o 3.687,671.187 Kč více než se počítalo, kdežto daně přímé vykazují 2.459,449.668 Kč na nedoplatcích. Tato čísla dokazují nesociální tendenci našeho daňového systému a jeho zahrocení vůči samosprávě i jednostranný jeho ochranářský směr pro vrstvy majetkové.

Budiž mně dovoleno v závěru řeči dotknouti se otázek, o kterých v debatě rozpočtové vůbec nebylo mluveno. Jde o poměry soukromého zaměstnanectva a úřednictva, které se v poslední době daleko více přiostřily nežli poměry dělnictva proto, poněvadž inteligence v soukromých službách trpí daleko více nezaměstnaností, jak dokazují zejména statistické zprávy brněnského úřadu pro zprostředkování práce. Zákonem č. 286 jsme ještě tuto nezaměstnanost soukromého zaměstnanectva zvýšili, poněvadž těch 30.000 státních zaměstnanců, kteří byli restringováni, hledají jiné náhradní zaměstnání v soukromých službách a nabízejí své služby daleko levněji než může dělati zaměstnanec, který považuje toto zaměstnání za svoji výživu. Tím způsobem jsme přiostřili poměry na trhu práce, zejména proti inteligenci v soukromých službách.

Daňová reforma, kterou předložil pan ministr financí v této sněmovně, svým zásahem, kde se má zakázati, aby zaměstnavatel platil za soukromého zaměstnance daň a sociální srážky, ohrožuje také platnost kolektivních smluv, poněvadž v těchto kolektivních smlouvách byly daně a srážky ujednáním mezi oběma kontrahenty zaručeny soukromému zaměstnanectvu. Následkem toho zasahuje tu stát hrubě do soukromého práva soukromých zaměstnanců a jest obava, že zaměstnavatelé použijí této příležitosti, aby kolektivní smlouvy vůbec rozvázali a ještě více zmenšili než o tu sumu daní a sociálních příspěvků. Otázka nemocenského pojištění je jistě jednou z nejbolestivějších otázek, poněvadž zejména otázka nemocenského pojištění visí vlastně ve vzduchu, jestliže bylo dnes upraveno pojištění v pro státní a veřejné zaměstnance, bylo ponecháno nemocenské pojištění soukromého zaměstnanectva a úřednictva úplně náhodě na pospas, aniž by bylo novelisováno.

Soukromé zaměstnanectvo má dále oprávněné své dlouholeté požadavky. Volá po uzákonění kolektivních smluv, volá po pracovních soudech, volá po rozšíření pravomoci závodních výborů, zejména po zavedení závodních výborů v bankách, aby mohlo také poněkud kontrolovati obchodování bank a počínání si některých velkých pánů ředitelů, kteří mají 12ti milionové příjmy, jak nedávno proběhla novinami zpráva dosud nevyvrácená o panu dr Preisovi. Domáhají se také novelisace gentského systému, dále také zákona o pracovním poměru soukromých zaměstnanců, o němž podle poznámek uvedených ministerstvem spravedlnosti v důvodové zprávě finančního zákona se uvádí, že tato osnova byla vypracována již před delší dobou, byla zaslána také zájmovým korporacím všem zaměstnavatelským k dobrozdání a dosud takové dobrozdání nedošlo, tedy ministerstvo spravedlnosti nepředkládá tuto osnovu k ústavnímu projednání.

V závěru své řeči dovolil bych si zmíniti se stručně jen lapidárními slovy o situaci, ve které se nalézá státní zaměstnanectvo po uzákonění nového platového systému.

Situace tato dokazuje, že mýlil se pan ministr financí, jestliže při projednávání nového platového zákona prohlašoval, že zákon tento na moderních směrnicích vypracovaný povzbudí ambice státního zaměstnanctva. Já naopak ze svých zkušeností mám obavu, že zákon tento, byla-li zde nějaká ambice a chuť ku práci, úplně ji ubije, poněvadž vyřešení v otázek, které mají celé dílo dobudovati, trvá příliš dlouho.

Nové platové zákony při provádění naprosto neuspokojily, poněvadž více než 70 státních u zaměstnanců při provádění zákona dostalo velké vyrovnávací příplatky, na které bude ještě dlouhou dobu sloužiti než je příštím postupem zkonsumuje, tedy nedostane vlastně z nic. Já bych se ptal, kam se podělo oněch 700 a milionů, o nichž se stále mluví. Pan ministr financí se stále vyhýbá tomu dokázati nám statistikou, že náklad činil skutečně 700 milionů. Já tomu nevěřím a nemohu věřiti, poněvadž by nemohlo 70% státních zaměstnanců tvrditi, že dostali jen vyrovnávací příplatek.

A nyní se situace ještě přiostřila tím, že v ceny životních potřeb značně stouply. Jestliže v uvážíme, že k novému platovému zákonu má býti vydáno neméně než 33 vládních nařízení, k učitelskému 7 a k lékařskému 1, táži se, kdy bude vlastně vláda s těmito nařízeními hotova, aby již konečně byl proveden nový platový zákon státně-zaměstnanecký.

Vyřízení služebních řádů pro podnikové zaměstnance, zejména železniční se zdržuje, zdržuje se také otázka systemisace, z níž vláda při projednávání nového platového zákona udělala fetiš, který má tvrdosti požitkového zákona odstraniti. Nyní čekají státní zaměstnanci marně na systemisaci. Komise nemůže býti s ni hotova, poněvadž si s ní neví rady. My jsme při projednávání na to poukazovali, že bude těžko otázku systemisace vyřešiti a ptáme se nyní, když slyšíme zprávy, jak má tato systemisace dopadnouti, že má býti daleko horší, než z r. 1914 za starého Rakouska. Kde jest ten fetiš, který by odstraňoval všechny tvrdosti platového nového zákona?

Pensisté volají již několik roků, aby již konečně jejich bídě a zoufalství byl učiněn konec. Vláda prohlásila, že připravuje nový pensijní zákon. Ten se ovšem nemůže omeziti jen na unifikaci rozháraných pensijních požitků, nýbrž musí přinésti také unifikaci veškerých pensí, poněvadž máme nic více a nic méně než 17 druhů pensistů v našem státě.

Také vláda otálí s přeřaděním míst do vyššího činovného zejména u těch míst, kde je to doloženo tím, že již za Rakouska měla tato místa vyšší místní příplatek, že jsou ve spojení s většími místy jako Sedlec u Kutné Hory, Rybáře u Karlových Varů atd. Otálí se s přeřazením míst, kde železniční zaměstnanci mají jiné činovné, jiné učitelé a jiné ostatní státní zaměstnanci.

To všechno čeká na své vyřízení a stále se odkládá. Také se odkládá započítávání vojenské služby a předslužby do postupu, otázka velmi bolestná, když uvážíme, že máme spoustu státních zaměstnanců, kteří sedí vedle mi sebe a jedněm se to započítá, druhým nezapočítá. Vyvolává to pak nespokojenost a řevnivost a nemůže to všechno naši situaci zlepšiti, jestliže se s tím vším otálí.

Otázka slovenské a podkarpatoruské výhody, zvláštního přídavku pro toto území tluče neúprosně na dveře a vláda nepromluvila dosud, jak se míní k této otázce zachovati.

Jsou zde ještě jiné otázky, které nebyly upraveny, ačkoliv tu jsou resoluce, s nimiž vláda souhlasila. Nedávno vůči jedné deputaci zaměstnanectva dovolil si jeden byrokrat říci, že do resolucí se dává to, co se nemá státi skutkem. (Slyšte!) My zde nehrajeme komedii, když vláda souhlasí s takovou resolucí, aby nemusila respektovati vůli velké většiny tohoto parlamentu. Lituji, že zde v lavicích nesedí žádný člen vlády, že mluvím k prázdným lavicím vládním.

Táži se na adresu vlády a důtklivě ji vyzývám, aby již jednou laskavě řekla, kdy míní všechny tyto otázky vyřešiti. Varuji před protahováním, neboť nespokojenost v důsledku těchto poměrů, které jsem jen stručně vylíčil, stále a stále roste. Tětiva trpělivosti je příliš napjata a praskne-li, dojde k nebezpečnému výbuchu, který ovšem odnese na konec stát sám. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Jiráček. Uděluji mu slovo.

Posl. Jiráček: Slavná sněmovno! Vláda předložila jako každého roku státní rozpočet na r. 1927. Srovnáme-li tento rozpočet s rozpočty minulých let, kdy strana naše ještě ve vládě nebyla, je viděti, že tato vláda nastoupila cestu, kterou strana naše hlásala, cestu šetrnosti. Státní rozpočet nám poskytuje úplný obraz státního hospodářství a je to snad první rozpočet, kdy je aktivní, a to 20 miliony Kč. Není to mnoho, ale každý občan, který to poctivě s tímto státem myslí, musí schvalovati, že naše finance a státní rozpočet se konsolidují, což je velice žádoucno. Není přece možno nadále náš stát stále zadlužovati, jak se dělo po celá dřívější léta. Touto špatnou nehospodářskou politikou po převratu přišli jsme k tomu, že náš stát má svého vnitřního dluhu podle zprávy p. ministra financí 35 miliard Kč. Pouze na úrokování tohoto státního dluhu potřebujeme hnedle na celé 3 miliardy, tedy obnos ohromný. K tomuto dluhu musíme připočísti ještě dluh reparační, který ve skutečnosti ani neznáme, který můžeme pouze odhadovati, zvláště podle zprávy, kterou zde přednesl býv. p. ministr Stříbrný, že máme zaplatiti za 1 km drah 2,000.000 Kč. Dále máme reparační komisi ve zlatě zaplatiti v plné hodnotě státní a korunní statky, takže náš reparační dluh bude činiti na 25 miliard, 10 miliard dluh Rusku, 6 miliard dluhu samosprávného, jak přednesl sám pan ministr financí. Činí tedy náš státní dluh i na 76 miliard. Velectění přátelé, tu si musíme, dáti důležitou otázku, je-li možno, aby náš i stát takovýto ohromný dluh, nad kterým nutno se pozastaviti, snesl. Pěkný odkaz zanecháme těm, kteří po nás přijdou, aby viděli, jak se v tomto státě od převratu hospodařilo. Kdyby toto hospodářství mělo trvat dále, každý občan tohoto státu byl by pouze správcem svého majetku, jelikož dluh státní a samosprávný byl by větší, než činí majetek tohoto státu. Máme-li tak velký vnitřní dluh, musíme si dáti otázku: Což poplatnictvo tohoto státu nekonalo svou povinnost a neplatilo? Byl jsme svědky, že právě v této době bylo poplatnictvo nejvíce zatěžováno. Živnostnictvo, obchodnictvo bylo tak daněmi zatíženo, že tíži těchto daní snésti nemohlo a nesneslo. Zvláště v poslední době počíná si naše finanční správa a berní úřady způsobem, který nutno odsouditi. Pan ministr financí v rozpočtové debatě i ve své důvodové zprávě zmínil se o berní morálce. V této slavné sněmovně mluvil o berní morálce též p. posl. dr Patejdl. Mluví-li se u nás o berní morálce, mohu prohlásiti s plnou odpovědností, že největší berní morálka byla právě u drobného živnostnictva, obchodnictva a rolnictva. (Tak jest!) Nebylo-li u nás berní morálky, pak ta berní morálka nebyla u našeho průmyslu, našich velkostatkářů a našich těžkých kapitalistů. (Souhlas. - Posl. Pekárek: Morálku neměly berní úřady!) Ano, morálku neměly berní úřady.

Velectění přátelé! Můžeme přímo dokázati, že této morálky nebylo u těch, které jsem jmenoval, a že tím stát byl o velké obnosy ošizen. Bylo by záhodno, aby všechny tyto případy, které finančním úřadům jsou známy, byly vyšetřeny a vinníci potrestáni.

Při poslední své řeči v rozpočtové debatě poukázal p. posl. Marcha na mnohé případy, kde velcí velkostatkáři daně neplatí, ba že jim ani daně nebyly předepsány.

Předešlý p. řečník, který je z řad socialistických, i s tohoto místa přímo jmenoval tyto velké kapitalisty, kterým daň nebyla předepsána a kteří daně přímo defraudovali. A to je, prosím, v době, kdy malé živnostnictvo, obchodnictvo a rolnictvo je pronásledováno! Tážeme se, proč tito kapitalisté, těžký průmysl a velkostatkáři jsou finanční správou chráněni v době, kdy střední stav je šikanován a daně a daňové nedoplatky jsou na něm exekučně vymáhány? V poslední době využívají strany socialistické na schůzích i v časopisech tohoto pronásledováni živnostnictva a rolnictva a útočí na stranu naši, že, co jsme ve vládě, daňové zatížení jest větší. Pánové, čí je to vina? Oni jsou spoluvinníky. To je zbytek té jejich politiky, kdy měli moc a vládu ve svých rukách. My jsme varovali před tímto berním chaosem, před tím špatným berním systémem a dožadovali jsme se nápravy. K těmto koncům muselo jednou dojíti, neboť hlas náš nebyl vyslyšen a proti protestům našim a tisíců živnostnictva a obchodnictva řádilo se dále.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP