Čtvrtek 25. listopadu 1926

O výchově učitelstva jsme toho názoru, že pro všechny učitele a pro všechny osoby, které jako učitelé přicházejí v úvahu, má býti obligatorně zavedeno vysokoškolské studium. Ale vždyť víme: máme v Československu téměř 2000 učitelů bez místa, ač by jich přirozené bylo zapotřebí. Můžeme zjistiti, že v tomto státě jest jako ve všech kapitalistických státech stav anarchie nejen na poli materielní výroby, nýbrž i na poli školství a vůbec v upotřebení duševních pracovníků. Německý zemský spolek učitelstva předložil v souvislosti s krutou nezaměstnaností učitelstva ministerstvu podání a přibil na pranýř, že vláda povoluje zřízení nových tříd jedině s podmínkou, že nebudou přijati žádní noví učitelé. Takto ovšem se nezaměstnanost učitelstva nezmenší nikdy, nýbrž bude stále stoupati.

Důležitou kapitolou souvisící s otázkou školní jest sociálně-politická stránka tohoto problému. Ještě slovo o školních kuchyních. Na př. v Ústí n. L. bylo v minulém roce od listopadu do března vydáváno denně 1800 porcí při celkovém počtu 3300 žáků, započítáme-li také přespolní žáky škol občanských. To jest důkazem, že hospodářská krise působí velice silně na životní poměry dělnictva, jest důkazem, že při dnešních strašně nízkých průměrných mzdách není proletářům možno poskytnouti svým dětem dostatečnou potravu, a proto jest povinností obcí, předpokládaje ovšem, že se jim k tomu dá možnost, podporovati školní kuchyně.

V druhé řadě by bylo nutno zmíniti se o prázdninové péči. Zde by se mělo vycházeti od zásady, že všem dětem se má dostati určitého prázdninového zaopatření. Nikdo nemůže popříti zdravotní a pedagogickou cenu prázdninového cestování a prázdninové péče. Prázdninová péče v Československu jest proto tak obtížná, že tu není dosti prázdninových kolonií a budiž mi tu opět dovoleno srovnání se sovětským Ruskem, kde po dobytí politické moci bylo možno zabrati vily boháčů a zámky dřívější ruské šlechty a posílati tam děti na zotavení. Pokud jde o jesle, poukazuji na to, že v 8956 obcích, jež jsou v Čechách, existuje toliko 50 jeslí a z těchto 50 jeslí jest jen 21 jeslí vydržováno obcemi. Máme v Čechách celkem 543 opatroven, ale více než 300.000 výdělečně činných žen. Zde by měly obce široké pole působnosti a zde by mohl stát účinně pomoci zvýšením příspěvků obcím. Jest to neslýcháno, vidíme-li na jedné straně naprosto nedostatečný stav jeslí a opatroven a seznáme-li na druhé straně z vojenského rozpočtu, že se pouze na ruční granáty věnuje ne méně něž 35 milionů korun.

Pokud jde o školní lékaře, vidíme, že zlepšení stavu školních lékařů by bylo zároveň zlepšením celkového zdravotního stavu mládeže. Péče o chrup má veliký význam hlavně v tom ohledu, že se zabrání pozdějším chorobám žaludku. Ovšem jest to zase jen sovětské Rusko, které dovede zavésti důkladnou zdravotní péči nejen pro dospělé, nýbrž i pro školní mládež, ježto tam byly i lékárny socialisovány, eventuelně postátněny. Jest samozřejmé, že žádáme také bezplatné opatření učebných pomůcek všem dětem školu navštěvujícím. Jest vypočítáno, že na př. žáku obecné školy stačí ročně k opatření školních pomůcek 60 Kč a žáku školy občanské 90 Kč. Budou-li školní a učebné pomůcky nakupovány ve velkém, bude tu možno skutečně racionalisovati a učebné pomůcky daleko laciněji nakupovati. Všechny tyto věci, o nichž jsem se tu v souvislosti se sociálně-politickou stránkou školství zmínil, budou možny jen, bude-li obcím možno poskytovati přiměřeně vyšší příplatky, bude-li obcím dána možnost činiti výdaje na školní kuchyně, prázdninovou péči, jesle, opatrovny atd. Jest samozřejmé, že právě v tomto ohledu protestujeme energicky proti všem pokusům směřujícím k tomu, aby promrskáváním finančních zákonů byly finance obcí ještě zhoršeny.

Na konec ještě slovo o německých stranách celních. Sotva byla známa čísla letošního rozpočtu, uveřejnil ústřední orgán německých křesťanských sociálů "Deutsche Presse" článek, v němž tento rozpočet chválil. Vykládal, že jest přece na rozpočtu znáti určitý pokrok od té doby, co ve vládě zasedají německé strany celní. Ale v jakém smyslu tu mluvili o pokroku, se mimo jiné poznalo z řeči, kterou před několika dny měl na tomto místě posl. Zierhut, v níž se zvláštní chválou zdůraznil, že jest v tomto rozpočtu přece do určité míry vyjádřena zásada spoření. Před časem se mluvilo ve školním výboru o reformě školství. Jest známo, že se koalice obírá plánem provedení školní reformy a vzpomínám si dobře na to, že se poslanec a nynější ministr dr Spina svého času vyjádřil, že jest nutno postupovat pokud možno pomalu, nepřenáhliti se, že jest nutno si školní reformu důkladně rozvážiti, než bude uvedena v praksi. To jest jistě velice charakteristické pro muže, jenž dnes náleží k representantům německé buržoasie. Jak skromným se stal Svaz zemědělců, jest zřejmo z toho, že posl. Windirsch, jenž jest dnes předsedou strany, před několika dny navrhl, aby byly opět otevřeny jednotřídní obecné školy. Tento návrh byl také vskutku rozpočtovým výborem přijat. Ti pánové se tedy stali velice skromnými, ale nebudou skromnými, až půjde o hlasování pro vojenský rozpočet. Mohli jsme v těchto dnech slyšeti řadu řečníků německých celních stran, kteří všichni přednesli určité stížnosti. Musili jsme konstatovati, že o nich lze užíti Goetheova výroku, že v jejich prsou sídlí dvě duše totiž duše oposiční a vládní. Ale přes tuto kritiku, kterou tu pronesli, budou v pátek nebo v sobotu hlasovati pro vojenský rozpočet a ukáží tak, že nejsou nic jiného, že jsou právě tak reakční jako panstvo, sedící na pravici a že se nijak neliší od pánů, kupících se kol Kramáře a spol.

Jest jasno, že dělnictvo bez rozdílu, bez ilusí půjde do boje proti reakční školní politice tohoto státu. Víme, že kritika, které na tomto místě rozpočet podrobujeme, nezpůsobí na něm ani té nejmenší změny. Jsme si také vědomi toho, že v boji proti zhoršování školství, a to hlavně obecného, musí býti provedena jednota proletářů na nejširším základě. Nutno zmobilisovati všechny síly, jež jsou v davu. Prohlašujeme otevřeně, že pro tento boj zmobilisujeme i dělnické děti, že učiníme vše, abychom proletářskou mládež spojili v organisacích, prohlašujeme, že učiníme vše, abychom z učitelstva vykořenili a vypudili ducha reakce, abychom tomuto učitelstvu ukázali pravou tvář vládní politiky a abychom jim ukázali zvláště to zdánlivé přátelství celních stran vůči učitelstvu. Spojíme ony učitele, kteří se již dnes hlásí k socialismu a sloučíme je se všemi živly, nakloněnými proletariátu, aby s námi bojovali za opravdu volnou obecnou školu. Jsme si toho vědomi: Chceme-li zvítěziti, nutno rozbíti nejen měšťácké mocenské zřízení, mocenské zřízení byrokracie, musí býti rozbito nejen mocenské zřízení militarismu, nýbrž jest nutno zničiti utvořením jednotné fronty proletářů i měšťácký monopol vzdělanosti. V tomto smyslu povedeme boj proti rozpočtu ne s tohoto místa, nýbrž tím, že se venku přičiníme o uskutečnění jednotné fronty proletářů. Tato jednotná fronta proletářů bude těžkým dělem, kterým zničíme všechen odpor. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní:) Dalším přihlášeným řečníkem jest pan posl. Vološin. Dávám mu slovo.

Posl. Vološin (malorusky): Slavná sněmovno! Každá historická doba přináší své plody, vyzdvihne nějakou ideu, zavede lidský rod dále na cestě nové evoluce.

Za takový zralý plod nejnovějších dob můžeme považovati ideu národní svobody, t. j. rozluštění a přiznání přirozeného práva kulturní a politické svobody každému, i nejmenšímu národu. Tento postup poměrů slabších národů k silnějším zřetelněji představuje poměr ideje národnosti k idei vlastenectví, proto nemá býti komplikována národnost s lojálností ke státu, jak tomu bylo za dob jednostranného šovinismu, jenž nejednou žádal negace rodu slabšího národa pod pláštíkem vlastenectví, t. j. na účet povinností lojálnosti a věrnosti ke svému státu.

Tyto plody nejnovější evoluce chtěl si zajistiti i náš podkarpatoruský národ, když po světové válce připojiv se k bratrské slovanské republice vytvořil si atmosféru svobodnějšího rozvoje svých národních záležitostí.

Již jednou jsem ukázal na ten veliký pokrok, jaký náš národ učinil od převratu v oboru kulturním přes všechny překážky poválečných dob.

Dokazuje i to předložený rozpočet, jenž obsahuje nejen výkaz příjmů a výdajů země, nýbrž představuje nám - abych tak řekl i naši kulturní rozvahu.

Jako každá rozvaha má dvě strany, jednu aktivní, druhou pasivní, tak i obraz našeho kulturního života může se pochlubiti positivními, danými pokroku, ale má i svou negativní stránku, ukazuje na další potřeby kulturního života.

Rád konstatuji z rozpočtu, že na Podkarpatské Rusi, kde před převratem nebyla ani jediná ruská střední škola, ani jedna ruská občanská nebo průmyslová nebo obchodní škola, působí již 4 ruská gymnasia, 3 ruské učitelské ústavy, jedna ruská obchodní akademie, dvě ruské školy průmyslové a 14 ruských občanských škol. Rádi konstatujeme i to, že máme 475 ruských obecných škol s 752 třídami.

Ale při tom sám rozpočet ukazuje i na jednotlivé nedostatky, na další úkoly nejbližší kulturní práce.

Především musím se pozastaviti nad tím smutným faktem, jejž při rozpravě ve výboru rozpočtovém zdůraznil i sám pan ministr. t. j. nad tím, že na Podkarpatské Rusi jest největší procento školou povinných dětí, nedocházejících do školy. Neboť nebylo zapsáno 25.545 dětí (z 80.129), t. j. 32%. To jest příliš veliké procento, uvážíme-li všechny topografické a sociální překážky, neboť při podobných nerovných poměrech na Slovensku bylo vykázáno pouze 8% dětí, nezapsaných do školy.

Jest to úkaz, jenž nás nutí, abychom hlouběji přemýšleli o jeho příčinách a o způsobu, jak jej napraviti.

Obyčejně se vykládá tato smutná okolnost tím, že není dosti škol, dosti učitelů. Ale proč není dosti škol? Proto, poněvadž dosavadní školská politika se nepřizpůsobila místním poměrům, zvláště rozvoji našeho školství.

První úsilí školské politiky exponentů vlády republiky vidělo jen v tom úkol pokroku, aby počet církevních škol byl snížen na minimum, a nepřihlíželo k tomu, že před převratem většina škol u nás měla církevní ráz. Byly to školy, stavěné církevní obcí, jejichž učitelé dostávali jakýsi místní příjem, doplněný státní podporou, a to podle zák. čl. XVII z r. 1907, a potom podle zák. čl. XVI z r. 1913 na základě téměř úplné parity s platem učitelů státních škol.

A poněvadž větší polovice Podkarpatské Rusi byla jevištěm světové války, proto i mnoho budov těchto škol bylo válkou zničeno.

Dobrá školská politika měla usilovati především o to, aby tyto zničené budovy byly opět vystavěny. To by bylo vyžadovalo od státu nejméně výdajů, neboť lid tuto církevní školu, kterou svou školní radou sám řídil, považoval za svou a obyčejně ochotně přispívá prací nebo i peněžní obětí k obnovení budovy.

Avšak u nás se dělalo jinak. Jen ta školní budova dostala státní podporu, která byla odevzdána v užívání státní školy a více církevních škol jest dosud v sutinách, neboť lid nechtěl se zříci svých nabytých práv. Neboť se stal i případ, že z budovy církevní školy, odevzdané do užívání státní škole, učitel dal vyhoditi kříž, jak se to stalo v Závadce.

Nikoliv závidění hodný osud učitelstva církevních škol, jak to později obšírně vyložím, jasně ukazuje, že naše školní úřady soustavně usilovaly o to, aby působnost církevních škol byla znemožněna a aby co nejvíce jich bylo postátněno.

Máme nejednu takovou školu, která nyní neslouží školním účelům jen proto, že se na toto místo nepřihlásil žádný učitel, poněvadž stát neposkytl přiměřeného doplnění platu. Připojíme-li k tomu ještě okolnost, že sám stát od doby převratu nedal vystavěti ani jednu školu, snadno porozumíme, že jednak počet řecko-katolických ruských církevních škol z 346 klesl na 90, a jednak že v sedmém roce po převratu jest ještě 32% dětí, nedocházejících do školy. A že skutečně zde musíme hledati příčinu zla, dokazuje i to, že na Slovensku, kde i učitelé církevních škol dostali. byť i ne úplně paritní, přece jen doplnění platu, počet církevních škol neklesl, a že je tam jen 8% dětí, nedocházejících do školy.

Při této otázce musím promluviti ještě několik slov o tom, že náš lid chová sympatii pro církevní školy, což jest dokázáno tím, že k vydržování církevních škol většina obcí přijala na sebe neobyčejně vysokou školní daň.

Nechci zde i ze zásadního důvodu mluviti a ukazovati na to, co očekává po této stránce naše obyvatelstvo od vlády naší republiky. Pánové! Problém výchovy jest všude a vždy otázkou světového názoru. Systém výchovy řídí se všude náboženskými názory příslušného národa. Sám účel výchovy, t. j. mravnost, lze si představiti jasně jen ve světle a za sankce náboženství. Všechny etapy rozvoje teorie výchovy, jak pietismus, lidumilství, realismus, naturalismus, socialismus, znamenají jen jasnější vyznačení jednotlivých zásad křesťanské morálky.

I nynější vedoucí ideje pedagogiky, jak sociálně-národní, státně-občanská, nebo osobní pedagogika skrývají ve své hlubině také pravdy křesťanského altruismu a křesťanské lidské důstojnosti.

Jako vůbec každá nová idea s počátku přechází k extrémům a teprve v další evoluci vy loupne se její čisté zrno, tak také pedagogické teorie jsou s počátku spojeny s všelikými aberracemi.

Avšak s druhé strany právě nauka výchovy pocítí nejrychleji zlé následky těchto extrémů nových ideí, stane-li se škola obětí politických bojů, prostředkem pro pokusy nezralých ještě nových politických nebo občanských názorů.

Pedagog má nejhlouběji procítiti a rozvažovati vážnost lidského života, analysovati zvláštní, vlastní svět lidské duše.

A právě proto i politika měla by se pozorněji zabývati pedagogickými otázkami, ne s hlediska politicko-stranických zájmů, nebo podle diktátu nových, ještě nezralých teorií, nýbrž má se říditi jen stálými pravdami, má choditi vyšlapanou cestou, má šetřiti tradice a souhlasiti s požadavky reálnosti.

Jak jsem již jednou dokázal, vláda v oboru školství Podkarpatské Rusi udělala velikou práci, po krátké době vykázala viditelný výsledek, avšak v zájmu pravdy a zvláště v zájmu zajištění další a zdravější evoluce našeho školství chci ukázati i na chyby v této práci vlády.

Jest pravda, že po dlouhém výlučném panování maďarské kultury nad ruským lidem na Podkarpatí bylo zapotřebí zvláště s počátku politiky radikální změny, avšak kulturní politika měla se opírati o to, co zde již bylo, dbáti dějin školství, smýšlení lidu, našich sociálních poměrů.

Na Podkarpatské Rusi a na Slovensku, jak v celém bývalém Uhersku do r. 1868 nebylo státních škol. Všechny školy měly církevní ráz pod menším nebo větším dozorem státu. Školy katolických obcí měly ráz katolický, protestantských protestantský atd.

Demokratický duch r. 1848 hluboko vnikl do duší, neboť tento duch byl zajištěn zákony, zvláště zák. čl. XX z r. 1848, jenž stanovil rovné právo na podporu státu pro všechna vyznání.

Zák. čl. XXXVIII z r. 1868 byla zajištěna úplná parita všech veřejných škol jak státních a obecních, tak i církevních. Podle tohoto zákona obec nejen mohla založiti školu, a nebylo-li tam jiné školy, byla dokonce povinna to učiniti. A když tam je církevní škola, může ji podporovati, je-li tam několik církevních škol, má stejně, jak podporuje jednu, poměrně podporovati i jiné. A která církev vydržuje svou církevní školu, věřící této církve nejsou povinni přispívati na obecní nebo státní školu. Tímto zákonem byla jen zásadně zajištěna svoboda vyučování, ale protože další rozvoj školství vyžadoval dalších obětí, proto pozdějšími zákony v duchu prvního zákona bylo nutno zajistiti také spravedlivou podporu nestátních škol. A to se také provedlo. Zákonnými články XXVI z r. 1893, XXVII z r. 1907, XVI z r. 1913 bylo zajištěno doplnění platu učitelů církevních škol a to na základě skorem úplné parity se státními učiteli, kterážto parita byla respektována a zajištěna i pensijním zákonem.

Pravda, že v posledních létech před válkou, velice silně vzrůstal vliv maďarských šovinistů na školskou politiku a zvláště od r. 1907 (lex Apponyi) tendence školské politiky byla příliš maďarisátorská, avšak církevní školy udělaly velice mnoho pro nemaďarské národy.

I u nás na Podkarpatské Rusi pouze církevní školy se nazývaly ruskými. Ve státních školách vyučovali jen maďarsky, naše školy při kostelech byly jedinými tvrzemi národní v obrany našeho národa.

Tímto historickým faktem jest také vysvětleno, proč uvědomělí Rusíni lnou ke svým církevním školám a proč byla velikou taktickou chybou politika exponentů vlády, kteří chtěli a ještě i dnes chtějí úplně u nás zničiti všechny církevní školy.

Před převratem přivykli jsme tomu, že v školní inspektor byl nepřítelem nemaďarských církevních škol, avšak zákony, ač byly často jen na papíře, nás chránily, po převratě každý očekával, že teď budou vzkvétati pronásledované dříve "ruské", to jest církevní školy. Bohužel stalo se jinak, nejen úřady šly proti církevním školám, nýbrž i zákonodárná moc, zvláště pokud šlo o platy a pense učitelů, neboť pro změnu hodnoty peněz nemohla obstáti ustanovení předválečných zákonů o platech a pensích církevních učitelů.

Nastal strašný zmatek i nepořádek při poukazování platů a pensí učitelům církevních škol. Byly případy, kdy učitel církevní školy dostával po 200 až 300 Kč měsíčního platu, kdežto jeho kolega ve státní škole měl desetkráte takový plat. A pensisté byli na tom ještě hůře. Když bývalý pan ministr Markovič navštívil nás v Užhorodě, představil jsem mu jednoho 80letého církevního učitele v. v., jenž dostával měsíčně 9 Kč, druhého, který dostával 200 Kč pense. Jak nebezpečné byly mezi jinými páchány i křivdy v politice, ukázaly volby.

Pánové, v 10miliardovém rozpočtu nebyla by velkou položkou částka potřebná ke spravedlivému doplnění platů a pensí církevních učitelů.

Na Podkarpatské Rusi církevní školy utrpěly ještě větší křivdy a byly více zničeny než na Slovensku. Nedostatky poválečných dob všelikého druhu a revoluční duch přispěly částečně k tomu, že církevní obce neplnily svých povinností ke školám, a úřady neznajíce školních zákonů, nepokoušely se uvědomiti lid, přivésti jej k tomu, aby porozuměl potřebě vydržovati školy, a mnohé se ještě pokoušely posíliti tuto náladu proti škole.

Dále postačí, když zkonstatuji fakt, že do roku 1924 nebyly na Podkarpatské Rusi platy církevních učitelů zákonitě uspořádány. Tak zvaný paritní zákon č. 274/1919 Sb. z. a n. byl na Slovensku rozšířen i na církevní učitele nařízením č. 181/1920 Sb. z. a n. a tak učitelé dostali podporu od 1. listopadu 1919. Ale na Podkarpatské Rusi paritní zákon vztahoval se jen na státní učitele, učitelé církevních škol ztratili 150 až 200% ze svého platu.

Pouze vládním nařízením č. 120/1924 Sb. z. a n. bylo stanoveno i u církevních učitelů doplnění platu, ale nešťastně, neboť bylo dodáno, že jen tam stát doplní plat církevního učitele, kde vydržovatel školy zajistí 4908 Kč minimálního platu, o němž na Slovensku nebylo vůbec řeči. To znamená, že každá církevní škola se má nově organisovati, má nově ustanoviti plat učitelů. Autor tohoto nařízení neohlížel se na tu nejnovější sociální okolnost, jakého procenta státní dané od chudého lidu bude vyžadovati ustanoveni tohoto minima, nedbal případných místních poměrů, které nutně vyžadují tam vydržování církevní školy a zvláště nedbal toho, že pro Slovensko takové ustanovení neplatí, a pouze nejchudší země byla tím potrestána.

Když proti tomu biskupský úřad protestoval, příslušný referent ministerstva ústně odpověděl, že uznává, že je to nespravedlivé, že však tento návrh podal školní referát autonomní Podkarpatské Rusi. Ministerstvo přijalo návrh školního oddělení jako vůli Podkarpatské Rusi, ačkoliv mělo věděti, že politické organisace Podkarpatské Rusi nemají žádného vlivu na působnost školního referátu. Ale to není všechno. Podle tohoto zákona č. 120/1924 Sb. z. a n. byl doplněn plat těm církevním učitelům, jimž byl zajištěn minimální plat, a to v pololetních splátkách po zadu, t. j. za první polovici roku dostal tento učitel státní podporu tak asi v září, říjnu t. r. a za druhou polovici asi v březnu nebo dubnu následujícího roku. Tak to bylo pouze do července roku 1925, neboť nyní vyšlo nové nařízení ze dne 25. listopadu 1925, č. 137.706-I, které stanovilo, že 150%ní přídavky nemají býti církevním učitelům vypláceny.

Mimo to církevní učitelé byli podle libovůle inspektorů klasifikováni, i pokud šlo o jejich plat. Jednomu bylo poukázáno 50%, druhému 60% nebo 75% rozdílu mezi místním příjmem a platem státního učitele. A tak na druhou polovici roku 1925 a na rok 1926 církevní učitelé nedostanou skorem nic, neboť účetní oddělení má ještě srážeti 150%ní přídavky vyplacené za minulý rok.

Jistý učitel vypočítal, že, ačkoliv zák. čl. XVI z r. 1913, jímž naposledy byl upraven plat církevních učitelů před převratem, prováděl zásadu parity, přece od 1. září 1919 do konce roku 1926 dostal o 75.173.19 Kč méně platu, než jeho kolegové na státních školách ve stejných služebních poměrech.

Křivdy učitelstva církevních škol na Podkarpatské Rusi mohu shrnouti v těchto bodech:

1. státní učitelé na Slovensku podle paritního zákona č. 274/1919 dostávali upravený plat od 1. září 1919 a podkarpatští teprve od 1. ledna 1924,

2. na Slovensku mimořádný drahotní přídavek státních úředníků činil pouze 100%, potom 50%, na Podkarpatské Rusi 200, potom 50%, a tak církevní učitelé na Slovensku ztratili pouze 50% a podkarpatoruští 150%,

3. na Slovensku zákon nevyžadoval minimálního místního příjmu 4.908 Kč, a na Podkarpatské Rusi vyžaduje,

4. zákonem č. 120/1924 Sb. z. a n. zaručeno bylo církevním učitelům doplnění platu do výše platů státních učitelů pod podmínkou, že církevní obec zajistí jim 4.908 Kč místního platu, a ačkoliv takového ustanovení na Slovensku nebylo, nyní odnímají úplně nespravedlivě církevním učitelům Podkarpatské Rusi 150%ní přídavky jen proto, že na Slovensku nedostávají 50%ní přídavky.

Chceme-li uspořádati věci týkající se školství na Podkarpatské Rusi, mělo by býti především zrušeno toto vládní nařízení č. 120/1924 Sb. z. a n. jako nesociální, nespravedlivé a velice školství poškozující.

Vše to jsem nucen poznamenati proto, poněvadž v rozpočtu nevidím příslušné úhrady na upravení platů církevních škol.

Ale táži se, čím je odůvodněna v jediné republice tato nepřátelská politika vlády proti církevním školám? Nemají snad tutéž kvalifikaci jako státní učitelé a nekonají snad přesně svých povinností, pokud jde o vlasteneckou výchovu? Takových stížností proti církevním školám nikdo dosud nevznesl.

A ačkoliv negativní výsledky této školní politiky jasně dokazují, že ji dlužno změniti, přece vedoucí politikové se nechtějí zříci myšlenky postátniti církevní školy na Slovensku a na Podkarpatské Rusi, jak to na př. dokazují slova p. posl. dr Kramáře, prohlášená nedávno v Bratislavě, kde mezi jinými pravil i to, že "náboženskými obcemi spravované školy nemohou nikdy mládeži poskytnouti toho vzdělání, jako školy veřejné nebo ty, které spravuje stát. Tyto náboženské obce nemají pro to ani dosti finančních prostředků."

Rozumí-li p. poslanec pod slovem "vzdělání" pouze vyučování, pak bylo by lze uznati, že škola vydržovaná státem má více hmotných prostředků k vyučování, avšak škola nejen vyučuje, nýbrž především také vychovává, má vytvořiti i charakter po stránce mravní. Na tuto otázku, lze-li bez náboženství vytvářeti charakter a může-li laická morálka nahraditi vyučování náboženské mravnosti, nejslavnější pedagog dnešních dob prof. dr F. V. Förster a s ním velice mnoho pedagogů a všechny dosud konané sjezdy morálně pedagogické odpovídají negativně, neboť pouze náboženství jest pevnou sankcí mravních zásad.

Církevní škola, ve které panuje určitý světový názor, jenž mocí stálé kontroly náboženského přesvědčení dává sankci výchovné činnosti učitele, může vykázati mnohem vyšší a cennější výsledek mravní výchovy, než neutrální bezkonfesijní škola.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP