Posl. Eckert (německy): Slavná sněmovno!
Projednávaná část státního
rozpočtu obsahující skupinu školství
a národní osvěty zavdává mi
podnět, abych zhruba promluvil o těchto kapitolách
s hlediska své strany. Hned na počátku svých
vývodů podotýkám, že bereme na
vědomí prohlášení pana ministra
školství dr Hodži, namířené
proti odnárodňovacím snahám ve školské
politice a vyslovující se pro samosprávu
školy. Souhlasíme s panem ministrem také v
tom, označuje-li jakékoli nucené přiškolování,
ať už se děje na české nebo na
německé straně, s hlediska právního
za trestné, s hlediska mravního za zavržitelné.
Nepochybujeme také o poctivé a dobré vůli
páně ministrově poskytnouti všem v tomto
státě bydlícím národům
úplnou rovnoprávnost v tomto oboru. Toto přirozené
právo, které jest vlastně samozřejmé
a bylo by v souhlase s pravou demokracií, nemá býti
darem menšinám, nýbrž jest jejich přirozeným
právem a mravní povinností odpovědných
činitelů v tomto státě, poněvadž
tato povinnost k menšinám jest vtělena a uznána
v mírových smlouvách a mimo to jest sankcionována
a přísahou stvrzena v dobrovolně přijaté
ústavě. Třebas že i na mnohých
místech převládá poctiva vůle
k spravedlnosti, přece jen musíme my, sudetští
Němci, registrovati zvláště smutnou
skutečnost, že všemi prostředky vybičovaný
český šovinismus všechna tato hnutí
všude, i na nejvyšších místech potlačil.
Tento stav nejen že vedl k potlačování
menšin, nýbrž měl za následek také
poškození českého lidu a ostudu pro
stát. Jest samozřejmé, že za těchto
okolností těžce trpí kulturně
všichni národové a hospodářsky
všechny vrstvy obyvatelstva. Avšak právě
tak jest také jasno, že v takovémto ovzduší
nemůže dojíti k žádnému
sblížení národů. Každý
přemrštěny národní šovinismus
v národnostním státě musí dříve
či později vésti k záhubě státu.
Přejeme si klid, abychom se mohli hospodářsky
udržeti, kulturně povznésti a národně
vyžíti. Z tohoto důvodu jsme se také
přidružili k oněm stranám, které
vstoupily do vládní většiny, s úmyslem
a dobrou vůlí, abychom tvořivou činností
zjednali ony možnosti, které by prospěly právem
a spravedlností ovšem občanům tohoto
státu, bez ohledu na jejich národnost.
Hodlám-li nyní promluviti o této rovnoprávnosti,
pokud se školství týče, musím,
bohužel, zjistiti smutnou skutečnost, že se německé
školství podobá dnes rozvalinám. Válkou
způsobený a těžkou hospodářskou
krisí poválečnou podmíněný
úbytek porodů měl přirozeně
v zápětí úpadek. Avšak přes
tento úbytek přesahují drakonická
opatření proti německému elementárnímu
školství meze nezbytných úspor a pohřešujeme,
bohužel, také nestrannost školní správy,
poněvadž se proti německému školství
postupuje jinak než proti českému. K tomu přistupuje
hanebné lovení duší, které se
děje ponejvíce pod tlakem úřadů
a vyvinul se z něho přímo kulturní
skandál prvního řádu. Ohromné
rdousení našeho obecného školství
a negativní chování zemských samosprávných
a státních úřadů k vybudování
našich škol občanských musí v širokých
vrstvách německého obyvatelstva dáti
uzráti myšlence, že cílem této
školské politiky jest snaha, strhnouti německý
lid na takovou úroveň vzdělání,
která musí brzditi každý hospodářský
pokrok a každý kulturní vzestup. Proti takovému
kultuře nepřátelskému postupu musíme
se se vší vášnivostí brániti.
Stalo se, že bylo úředně zakročeno
a nařízeno odstranění dokonce škol,
které jsou vydržovány ze soukromých
prostředků a vyhovují všem zákonným
předpisům. Střední školství
trpí sice méně tímto šikanováním,
přece jen však i u něho pohřešujeme
onoho nutného a spravedlivého podporování
těchto vzdělávacích ústavů,
jaké lze logicky v kulturním státě
požadovati. Žádosti o povolení zříditi
soukromé učitelské ústavy bývají
úmyslně po leta odkládány, ačkoli
jsou splněny zákonité podmínky, jen
aby tím byla u německého lidu potlačena
možnost vzdělání. Rádi uznáváme
snahy pana ministra školství Hodži, zjednati
na tomto poli rovnoprávnost, než víme však
také, že tato spravedlivá vůle u většiny
míst jeho resortu naráží na odpor a
řekl bych, že jest, jak se zdá, přímo
sabotována, poněvadž přes jeho prohlášení
rdoušení německého školství
trvá. Zdá se tudíž, že u mnohých
funkcionářů jeho resortu nepronikl ještě
duch locarnský. Tím intensivněji se však
na těchto místech vládnoucí byrokracie
pracuje proti všemu nečeskému v duchu fanatismu
a fašismu. Stojíme na stanovisku, že každému
národu má býti v plné míře
poskytnuta možnost vzdělání. Stojíme
však také na stanovisku, že každý
národ má dostati úplnou samosprávu
na poli kulturním a za tento požadavek budeme se vší
vytrvalostí bojovati, poněvadž máme
za to, že v demokratickém kulturním státě
nemůže býti toto přirozené právo
trvale odpíráno.
Jestliže pan generální zpravodaj kol. dr Hnídek
ve svém výkladu u kapitoly "školství"
prohlásil, že prý o nějakém národním
potlačování některé národnosti
nemůže býti řeči, nemohu nepodotknouti,
že jest to buďto špatný vtip, nebo spíše
že se v tom zračí naprostá neznalost
oněch úředně napáchaných
spoust. Kdo se chce nestranně přesvědčiti
o poměrech ve školství, nechť jen navštíví
naše pohraniční území a shledá,
že naše stížnosti nejsou přemrštěné.
V těchto neschůdných horských krajích
musejí naše děti často hodiny cesty
za každého počasí choditi do školy.
A kdo zná silnice a cesty těchto území,
potvrdí mi, že tyto ubohé malé bytosti
po takovém trmácení sotva mohou sledovati
učebnou látku a jistě trpí škodu
na zdraví. Uvážíme-li však ještě,
že pro docela málo českých dětí
- často jen pro dvě nebo tři staví
se v našem německém území vlastní
školní paláce, musíme spravedlivě,
aniž jsme neloyální, označiti tento
stav jako kulturní skandál. Výkřik
31/2 milionu sudetských Němců,
který ve své oprávněné obavě
o své školství pronášejí,
nemůže přece u odpovědných vládních
míst zapadnouti bez ozvěny, zvláště
když dnes již veškerá cizina toto úpěnlivé
volání slyší a tato skutečnost
jistě nemůže přispěti k prestyži
státu. Nedostatky na našich vysokých školách
a jejich přehlížení ve srovnání
s českým vysokým školstvím jsou
rovněž zcela jasně číselně
v rozpočtu vyjádřeny a byly s tohoto místa
již náležitě charakterisovány.
Také zde platí, že jest zapírán
odkaz Komenského a není dbáno mravního
závazku vlády k hlavě státu. Neboť
president Masaryk praví: "Kdo jednotlivci nebo národu
v jeho snaze po vzdělání zastupuje cestu,
dopouští se smrtelného hříchu.
Právo na vzdělání má každý
člověk právě tak, jako má právo
na život."
Tato snaha o vzdělání jest dnes více
než kdy před tím nezbytnou nutností,
aby bylo možno obstáti v těžkém
boji o existenci. Z tohoto důvodu také směřuje
snaha německého obchodnictva a průmyslu a
řekl bych celého německého národa
k tomu, aby i našim mladým mužům byla
opatřena možnost, absolvovati studium na vysoké
obchodní škole. Přes to, že různí
ministři školství tento oprávněný
požadavek uznali a jeho podporu slíbili, nestalo se
až do dnes naprosto nic. Není třeba, abych
blíže líčil hodnotu a nezbytnost německé
vysoké školy obchodní, zvláště
když v předešlém zákonodárném
období podali Němci příslušné
návrhy. Kdežto Češi již léta
rozesílají do praxe absolventy české
vysoké školy obchodní jako komerční
inženýry, musejí Němci stále
ještě draho studovati v cizině, což právě
chudší studenti, resp. jejich rodiče krutě
postihuje. Němečtí obchodní akademikové
nemají možnosti, pokračovati ve svém
studiu na domácí vysoké škole obchodní
a budoucím učitelům obchodních nauk
jest tím také bráněno v akademickém
vzdělání. Chce-li a má-li také
náš vysoce vyvinutý průmysl a náš
obchod v zájmu státu udržeti stejný
krok s cizinou podporující každý pokrok,
pak musí také stát splniti všechny podmínky,
aby nezůstal pozadu. Náš obchod a náš
průmysl potřebuje nezbytně dobře vyškoleného
komerčního dorostu, který však může
býti získán jen co nejrychlejším
zřízením německé vysoké
školy obchodní. Ježto zpravidla na nepravém
místě provedená úsporná opatření
pana ministra financí a jeho neúprosné lpění
na rozpočtových položkách opětně,
jak se zdá, zabrání aktivování
tohoto vysoce důležitého vzdělávacího
ústavu, musíme žádati, aniž snad
něco slevujeme se svého zásadního
požadavku, aby byla zřízena německá
vysoká škola obchodní, aby bylo co nejrychleji
zřízeno hospodářsko-vědecké
oddělení na německé vysoké
škole technické v Praze. Musíme žádati
co nejrychlejší jeho otevření i pro
ten případ, že by nebylo ještě
po ruce vhodných profesorů a bylo by nutno jednotlivá
kolegia suplovati.
Pod titulem 10 "umění" shledáváme,
že pro obě české konservatoře
v Praze a v Brně jest preliminováno celkem 3,202.353
Kč, na podporu hudebních škol 500.000 Kč.
Subvence státní pro německou hudební
akademii v Praze jest zcela nedostatečná, pročež
jest nutno požadovati dostatečný příděl.
Přímo macešsky se nakládá s německými
hudebními školami na venkově. Příděly,
jichž se dostává na př. hudebním
školám v Přísečnici v Rudohoří
a v Bečově, nelze nazvati jinak než almužnou
v skrblíkovou. Prosil bych s tohoto místa a při
této příležitosti snažně,
aby oběma těmto dobře vedeným školám
byla poskytnuta taková podpora, kterou lze označiti
za přijatelnou, neboť tyto školy jsou přes
nadmíru obětavou podporu některých
obcí a soukromníků v takové tísni,
že další jejich trvání jest pro
nedostatek finančních prostředků ohroženo.
Jak jsem se již zmínil, vychází naše
volání po udržení našich vzdělávacích
ústavů nejen z čistě právních
a ideálních důvodů, nýbrž
příčinou jeho jsou také v celé
Evropě nastavší sociální a hospodářské
převraty. Industrialisace řemesla má za následek,
že dříve kvetoucí - odvětví
živnostenská dnes již jen bídně
živoří, ne-li úplně zanikají.
Nastává stále víc a více u
se rozvíjejíc specialisace. Avšak tento druh
omezování na speciální rukodílné
výrobky vyžaduje nejen manuelní zručnosti,
nýbrž také i důkladného teoretického
vzdělání odborného. Obou vlastností
lze však nalézti jen v příslušných
odborných školách. Máme po celém
státním území řadu takových
živnostenských odborných škol, nemohou
však vždycky zcela splniti svého úkolu,
poněvadž jim chybí to nejdůležitější
- dostatek peněz. Skrovné státní příděly
stěží zajišťují těmto
často s velkou obětavostí samosprávných
korporací a soukromých osob zřízeným
odborným ústavům další trvání,
neřku-li aby tyto státní dotace postačily
přivésti je na takovou úroveň, jakou
známe v cizině. Zmiňuji se na př.
jen o škole, případně o kursech pro
paličkování krajek v nejubožejší
části republiky, v Rudohoří. Tento
staletí starý umělecký průmysl,
který jest znám daleko za hranicemi tohoto státu
a jehož výrobky jsou rozesílány do celého
světa, potřebuje nejblahovolnější
podpory. Podobné jsou poměry na odborných
školách pro výrobu hudebních nástrojů
v Schönbachu a v Kraslicích. Není to jistě
žádné neoprávněné přání,
jestliže jménem své strany upozorňuji
příslušné vládní úřady
na tyto odborné školy uměleckého průmyslu
a naléhavé žádám, aby všem
těmto odborným školám byla poskytnuta
v rámci předloženého rozpočtu
přiměřená pomoc. Skrovný výnos
půdy, lze-li vůbec o nějakém výnosu
mluviti, vylučuje přirozeně v Rudohoří
zemědělskou činnost. Třebas chudí,
přece jen pracovití a snaživí obyvatelé
tohoto území jsou činní ponejvíce
jako domáčtí dělníci specielních
výrobků. Obchodní a živnostenská
komora v Chebu, aby opatřila těmto drobným
řemeslníkům potřebné odborné
vzdělání, jakého vyžaduje dnešní
doba, uznáníhodným způsobem zřídila
a pokud měla prostředky, financovala odbornou školu
v Hoře Sv. Kateřiny pro dřevařský
a hračkářský průmysl, provozovaný
v horním Rudohoří. Také ministerstvo
školství poskytlo příspěvek,
avšak ministerstvo obchodu, jehož se věc přece
při nejmenším právě tak týká,
halí se v ledové mlčení. Bude věcí
tohoto ministerstva, aby se probralo ze svého stoického
klidu a projevilo nějak svůj zájem o tuto
vysoce důležitou věc.
Ministerstvo školství pověřilo město
Kynšperk n. Ohří, aby zřídilo
novou školní budovu pro odbornou školu pro zpracování
dřeva. Tento ústav jest jedním z nejlepších
ústavů tohoto druhu v republice a jest v sídle
starodávného, známého průmyslu
nábytkářského. Obec sama nemá
velkého jmění, než přes to oceňujíc
význam tohoto ústavu projevila zásadně
ochotu vystavěti moderní školní budovu,
budou-li jí poskytnuty státem přiměřené
příspěvky. Doufám, že lze očekávati,
že se ministerstvo školství přičiní,
aby byly městu Kynšperku n. Ohří na
tuto stavbu školy přiděleny potřebné
peníze.
Říšský svaz německých
společenstev hostinských správně rozpoznávaje,
že i tomuto výdělkovému odvětví
musí býti opatřeno náležité
vzdělání, zažádal u příslušných
správních úřadů a vládních
míst o zřízení a dotování
školy ze státních peněz. Taková
vyšší odborná škola pro živnosti
hostinské a vedení hotelů má pro Československo
vynikající význam, poněvadž právě
zde živnost hostinská a vedení hotelů
dosáhlo nejvyššího rozvoje. Podmínkou
tohoto rozvoje byl ohromný ruch cizinecký a lázeňský,
který dnes tvoří mohutný článek
života ve státě. Právě velká
západočeská světová lázeňská
místa s mezinárodním cizineckým ruchem
a s význačným hotelovým průmyslem
byla by vhodným místem pro takovou odbornou školu.
Že jest takový ústav nutný, jest patrno
z toho, že jiné země, jako Anglie, Francie,
Švýcarsko atd. mají takové odborné
školy, které nejen výborně prospívají,
nýbrž jsou navštěvovány také
posluchači ze všech zemí.
Mimo odborné vzdělání, které
takové učiliště poskytuje, nelze je
ani dosti oceniti po stránce propagandy, neboť absolventi
takového ústavu stanou se nejlepšími
a nejpovolanějšími zprostředkovateli
pro návštěvu našich světových
lázní a proto také se stanoviska fiskálního
musejí býti vítáni. Potřebná
k tomu dotace se strany ministerstva školství jest
nepatrná, s jistotou lze očekávati, že
všechna vládní místa také v zájmu
státu se zasadí o tuto odbornou školu.
Živnostenský stav má zvláštní
zájem na tom, aby jeho živnostenské pokračovací
školy byly vybudovány tak, aby mohly dostáti
svým cílům a splniti svůj účel.
Bohužel musíme konstatovati, že s německým
odborným a pokračovacím školstvím
je nakládáno velmi macešsky. Živnostenský
stav potřebuje, aby uhájil svoji existenci a dočkal
se lepší budoucnosti, v povolání dobře
školeného dorostu. Tento úkol mají splniti
živnostenské pokračovací školy.
Tohoto cíle může však býti dosaženo
jen tehdy, dá-li se těmto živnostenským
školním institucím poskytnutím potřebných
prostředků možnost rozvoje. Žádám
tudíž s tohoto místa, aby byly německým
živnostenským odborným a pokračovacím
školám podle národnostního klíče
přidělovány státem přiměřené
peněžní částky.
Shrnuji a prohlašuji se vší zřetelností,
že trváme na požadavku úplné rovnoprávnosti
všech národů v tomto státě. Neboť
také jen tak můžeme pojímati jako "rovní
mezi rovnými" slova pana ministerského předsedy
Švehly. Doufáme, že za těmito slovy
ministrovými budou v brzku následovati také
skutky, neboť jenom spravedlnost jest trvalým základem
tohoto státu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Wünsch.
Dávám mu slovo.
Posl. Wünsch (německy): Jednání
o školní rozpočet nám dává
možnost promluviti nejen o samotných číslech
školního rozpočtu a v druhé řadě
o chování německých celních
stran ke školství, nýbrž můžeme
také krátce vyložiti zásadní
stanovisko komunistické strany k otázce školní.
Nový školní rozpočet, pokud jde o náklad
na školství, jest o 11,532.000 Kč vyšší.
V této sumě jest však započítáno
68 milionů na kultus, tedy částka, kterou
podle našeho mínění nelze ovšem
pokládati za výdaj kulturní. Toto zvýšení
jest však pouhým klamem a podvodem, neboť ministr
financí dr Engliš poukázal již
v jedné z posledních svých rozpočtových
řečí na to, že jest nutno i v tomto
směru provésti určitou revisi a pravil, že
se tato revise má státi s ohledem na jeho osobní,
kulturní a vědecké ideály.
O tom, jakého druhu jsou ideály ministra financí
dr Engliše, se mohlo dělnictvo přesvědčiti
v posledních měsících. Tyto ideály
záležejí v šetření na kulturních
výdajích státu a na druhé straně
v dalekosáhlém plnění všech požadavků
se strany vojska. Srovnáme-li výdaje na školství
s výdaji rozpočtu vojenského, ukáže
se příkrá neshoda.
Vojenský rozpočet vykazuje obnos 1.370,000.000 Kč,
ve skutečnosti - a to zdůraznilo v rozpočtové
debatě více řečníků
činí výdaje na vojenské účely
celkem 1.711,344.144 Kč. Právě v posledních
dnech měl pan ministr nár. obrany řeč,
v níž zdůraznil, že v tomto státu
jest příliš málo děl, málo
strojních pušek a ručnic, že jest nutno
koupiti nové, jsme toho mínění, že
právě v době stoupající hospodářské
krise a hromadné nezaměstnanosti jest tato řeč
neslýchanou provokací širokých mas pracujícího
lidu. V posledních dnech jsme četli v novinách,
že se mají stavěti nová kasárna
v Domažlicích a v Nové Kdyni a že samozřejmě
mají býti i v jiných částech
republiky zlepšeny vojenské ubikace. "Prager
Presse" se pokusila před několika dny, ovšem
s nezdarem, zkonstruovati příkrý nepoměr
mezi kulturními a vojenským: výdaji v ruském
rozpočtu pro rok 1926-27. Jest to vědomé
klamání veřejnosti a zvláště
ciziny, neboť v ruském rozpočtu vykazují
výdaje na průmysl, elektrisaci, vodní cesty,
zemědělství atd. 51%, 30% na účely
kulturně-sociální a toliko 15% na armádu.
Pokus "Prager Presse" zkonstruovati příkrý
rozpor mezi kulturními a vojenskými výdaji
v Rusku se tedy naprosto nezdařil. Podotýkám
v této souvislosti, že se dříve za carského
Ruska vynakládalo na militarismus 1900 milionů rublů,
nyní však toliko 635 milionů. Nový ruský
rozpočet vykazuje na kulturní účely
obnos 974 milionů, v což nejsou zahrnuty výdaje,
spojené hlavně na venkově s učebnicemi,
přípravnou školou, zařizováním
vesnických škol, spojené s bojem proti analfabetismu
atd. Při tom se nesmí zapomenouti, že ruský
rubl dnes platí 17.50 Kč. Můžeme tedy
právem mluviti o příkrém rozdílu
výdajů kulturních a vojenských ne
v Rusku, nýbrž v Československu. Tento nepoměr
se nám stane ihned jasným a pochopitelným,
vzpomeneme-li si, jaký jest účel měšťáckého
školství.
V prvé řadě jest cílem měšťáckého
školství vychovati dělnické děti
v úctě k tak zvanému kapitalistickému
řádu a vštípiti jim úctu k bohatství
a titulům velkých pánů. Tento druh
tak zvané výchovy dělnických dětí
doplní se ještě tím, že kněží
mohou ve školách, neboť rozluka církve
od školy není dosud provedena, pečovati o to,
aby děti byly vychovány v duchu pokory a hlouposti.
Stejnou tendenci vykazují přirozeně také
učebnice, stejnou tendenci najdeme také při
zřizování většiny školních
knihoven. Jedním z nejdůležitějších
prostředků k dosažení tohoto účelu,
totiž ohlupování širokých mas,
jest výchova učitelstva. Tato jest veskrz tendenční
a vzpomínám si, že Bucharin razil velice správný
a přiléhavý výraz - pravil, že
učitelé na obecných školách mají
v kapitalistickém řádu přímo
funkci důstojníků lidového vzdělání.
Ony postavy byrokratických učitelů, jak jsou
charakterisování ve známé hře
Oly Ernsta "Flachsmann vychovatelem", jsou v tak zvaném
měšťáckém ideálu výchovy
neobyčejně užitečné. Učitelé
socialisticky orientovaní se pokud možno odstraňují.
Zemřelý vůdce rakouské strany křesťansko
sociální Lueger řekl, jak známo, kdysi:
"Pokud budou Vídní vládnouti křesťanští
sociálové, potud nebudou socialisti a Všeněmci
přijímáni." Táž metoda se
zavádí i v Československu, jenomže nesměřuje
již proti nebezpečným socialistům, nýbrž
výhradně proti komunistickým učitelům,
kteří se restringují, pensionují nebo
překládají.
Druhým účelem měšťácké
výchovy jest výchova měšťáckých
synů k dalšímu provozování kapitalistické
produkce a administrativy. Na základě této
zásady se vychovávají profesoři, soudcové,
státní zástupci a inženýři.
Můžeme zde stejně jako ve výrobě
hmotné seznati určitou dělbu práce,
můžeme seznati, že na jedné straně
profesoři, přicházející z universit,
píší knihy proti marxismu, že soudcové
jsou určeni k tomu, aby užívali trestních
zákonů proti dělníkům, bouřícím
se proti hospodářské bídě a
že na druhé straně jsou tu inženýři
proto, aby prakticky užívali v továrnách
metod racionalisace. To jsou hlavní účely
měšťáckých výchovných
metod.
Také organisace školství jest dokonale přizpůsobena
potřebám kapitalismu. Vidíme zcela třídní
odstupňování celého školství
na školy obecné, střední a vysoké,
při čemž se přirozeně vynakládá
vše na to, aby se pokud možno zabránilo širokým
vrstvám dělnickým v návštěvě
škol vyšších, neboť materielní
předpoklady návštěvy těchto škol
se vinou vlády, koalice a celních stran stále
zhoršují.
Ještě slovo o obecných školách.
Byla by to kapitola velice obsáhlá, vyžadující
si důkladného projednání, jež
na neštěstí není možné.
Pozorujeme, že jest příliš málo
škol, a myslím, že slova starého Němce,
jenž kdysi řekl, že v okupačním
území Bosny a Hercegoviny jest více četníků
než učitelů, se dnes hodí pro Slovensko
a Podkarpatskou Rus. Školní budovy jsou většinou
špatně stavěny, jest málo tělocvičen
a k umožnění tělesné výchovy
mládeže se děje velice málo. Ale nejsmutnější
a nejbolestnější stránkou československé
celní politiky, za niž jsou nyní z velké
části odpovědny i německé celní
strany, jest stále ještě trvající
politika restrikční, kterou tato vláda dělá.
V tomto školním roce bylo zrušeno 49 německých
škol s celkovým počtem 911 německých
tříd. Poukazuji na to, že těchto zrušovacích
praktik bylo provokativně užito na př. v Karlových
Varech a Horní Vsi u Chomutova. Existuje nařízení
ze 7. listopadu, jehož užití bude znamenati těžké
poškození školství nejen německého,
nýbrž také českého - a nad tím
nechť se čeští přívrženci
koalice zamyslí.
Bude-li tohoto nařízení užito, tu se
může státi, že na př. v ryze českém
okresu plzeňském bude zavřeno ne méně
než 70 tříd. Můžeme zjistiti, že
na poli militarismu se neděje žádné
odzbrojení, nýbrž že se toto odzbrojeni
provádí prakticky plnou parou na poli školství.
Zvláště kruté jsou poměry na
Slovensku, v Podkarpatské Rusi a, abychom nezapomněli,
v polských krajích republiky. Po známém
plebiscitním podvodu byla celá řada škol
zrušena a na jejich místě zřízeny
školy české. Podotýkám, že
nemáme nic proti vybudování českého
školství, ale na polském území
se to dálo způsobem přímo provokačním
a to tak, že na místech, kde nebylo téměř
žádného českého obyvatelstva,
kde bydlí téměř výhradně
Poláci, byly zřizovány české
školy.
President Masaryk poukázal před nějakým
časem v nějaké souvislosti na to, že
jest zločinem, brání-li nějaká
veřejná instituce tomu, aby všechny části
národa měly možnost požívati dostatečného
školního vzdělání. Můžeme
navázati na slova presidentova a prohlásiti, že
se tento zločin páchá denně, co republika
trvá, ve všech částech země.
Chci poukázati na to, že i v jiných směrech
se děje velice málo, ba téměř
vůbec nic k vybudování školství
a vyučovacích metod. Dle našeho mínění
by se měly voditi děti do továren a dolů,
aby poznaly skutečný proces výrobní,
měly by se voditi do biografů, kde by se jim předváděly
přírodopisné a technické filmy, měly
by se voditi do uměleckých galerií, aby se
podívaly na umělecký obraz nebo plastiku,
aby nabyly pojmu o výkonech umělce. To vše
se zločinným způsobem zanedbává.
Jedinou zemí, kde bylo na tomto poli mnoho vykonáno
- a to připouští i měšťácká
kritika - jest sovětské Rusko, kde byly zavedeny
pracovní a jednotné školy podle zásady,
že se pokud možno každému dítěti
od 6 do 18 let má dostati požehnání
školy. Měšťácké kruhy se ovšem
posmívají oněm pokusům ve školství,
jež se v Rusku na počátku panství proletariátu
činily. Ale právě tím, že jsme
na tomto poli experimentovali, že jsme se těchto pokusů
nebáli, byly dány předpoklady pro to, že
v této tak zaostalé zemi jest vybudováno
skutečné, vysoko stojící obecné
školství. V Rusku jest v praxi přirozeně
provedena od počátku autonomie školství
pro všechny národnosti - i pro ty nejmenší
národnostní zlomky. Proč? Na to lze snadno
odpověděti. Tato autonomie mohla býti provedena
proto, že dělníci a rolníci dobyli politické
moci a že stát dělnický a rolnický
na rozdíl od kapitalistického státu národnostního,
jakým jest Československo, nemá ani sebe
menší zájem na potlačovací politice
proti jiným národům.
Ministr Hodža měl před nějakým
časem řeč, která vzbudila velkou pozornost,
v níž se zmínil také o školní
autonomii a v níž jaksi naznačil, že prý
má býti jistá autonomie ve školních
věcech dána také menšinovým národům,
ale hned několik dní na to prohlásil řečník
národních demokratů, kteří
jsou v tomto parlamentě vůbec nejsilnějšími
reakčníky, že povolení školní
autonomie národnostním menšinám by bylo
pro stát svrchovaným nebezpečím. To
ukazuje, jakou cenu mají papírové koncese,
jež svého času Hodža učinil.
Odstrčení školství menšinových
národností a zvláště Němců
jest zřejmé také z toho, že na př.
do školního stavebního programu jest pro stavbu
českých škol vložena položka 42,169.000
Kč, kdežto na německé školy jest
zařazeno toliko 2,519.000 Kč. Němečtí
umělci nedostávají žádných
subvencí, na německé divadlo se nebere náležitý
ohled, jde-li o jeho podporu.
Ještě slovo o občanských školách.
Jest připraven vládní návrh, dle něhož
mají býti zavedeny újezdní občanské
školy. Jsme přirozeně přívrženci
tohoto plánu, a to proto, že tu lze předpokládati,
že bude zřízeno více škol a hlavně
škol občanských, že se budou budovati
novostavby. Pokud jde o střední školy, poukazuji
na to, že při dnešní všeobecné
hospodářské bídě jest jen nepatrné
části proletářů a malozemědělců
možno poslati své děti na střední
školy, prohlašujeme však, že odstraněním
školného by se přece určitému
procentu těchto živlů návštěva
těchto škol umožnila. Pokud jde o vysoké
školy, víme, že tu mezi žactvem přichází
v úvahu velká část maloměšťáckých
živlů. Jde tu o posluchače, jež rodiče
posílají na vysokou školu, poněvadž
se domnívají, že jim bude takto možno
uchrániti své děti před výslovnou
proletářskou bídou. To jest přirozeně
omyl a poukazuji na to, že jest na př. veliké
množství studentů bez rozdílu národnosti,
kteří jsou nuceni studovati v největší
bídě. Množství českých
studentů jest na př. nuceno hledati vedlejší
zaměstnání ve státním šekovém
úřadě, kdež pracují často
po celou noc, aby sehnali těch několik korun, jež
potřebují ke svému ubohému živobytí.
Žádáme za vyšetření tohoto
skandálu. Je to skandál, jenž nemá sobě
rovna, že někdo, kdo vědecky pracuje, jest
na druhé straně nucen pracovati v noci. V souvislosti
s tím poukazuji ještě na to, že poměry
na klinikách německé university jsou tak
mizerné, že tu lze právem mluviti o skutečném
kulturním skandálu.
V souvislosti s tím ještě několik slov
o pokračovacích školách. Požadujeme
přísné dodržení denního
vyučování a žádáme pro
proletářskou mládež zavedení
volného sobotního odpoledne, aby se tato mládež
mohla v sobotu pustiti na výlety, k nimž jest zapotřebí
dvou dní a aby i jinak měla možnost s alespoň
poněkud odpočinouti. Jest charakteristické,
že mluvčí německé strany živnostnické
v rozpočtovém výboru, posl. Stenzl,
se vyslovil proti zavedení nějakého pokroku
ve školách pokračovacích. Tedy také
zde jsou reakční úmysly proti dělnické
mládeži.
Vyučování duševně zaostalých
není v žádném směru zákonně
upraveno. Jest nám tu co činiti s následky
války. Jest samozřejmé, že by bylo povinností
státu alespoň příslušnou sumou
zlepšiti tento obor vyučování. Na takové
věci nejsou peníze, na druhé straně
jest však dost peněz k umožnění
vyučování náboženství
na širokém základě. Kněží,
kteří ještě dnes mohou své rejdy
ve školách prováděti, toho používají
k tomu, aby prováděli ten nejnestydatější
teror vůči bezkonfesním dětem. Na
př. v Rybářích u Karlových
Varů nutí přímo tamní farář
bezkonfesní děti účastniti se vyučování
náboženství, a ve Cvikově v sev. Čechách
opovážila se fara dokonce dělníkům
předkládati k podpisu úřední
revers, v němž se měli zavázati, že
se vzdají svého zákonitého práva
a prohlásiti, že budou i v budoucnu své děti
posílati na náboženství. Na jedné
straně jest tedy ta největší snášelivost
vůči klerikálním boháčům
a ničitelům lidu, na druhé straně
nejnestydatější sekatura na př. těch
dělníků, kteří chtějí
cvičiti v rámci FDTJ. v Soudružka Landová-Štychová
interpelovala k vůli této sekatuře před
nějakým časem ministra školství.
Odpověď ministra školství neříkala
vůbec nic. To vše jest možné jedině
proto, že tu není provedena odluka církve od
státu, že přirozeně nebude nikdy možno
pro provedení této odluky měšťáckou
většinu získati. V Rusku se ukázalo,
že odluka církve od státu byla pravým
požehnáním pro vývoj školství.