Předevčírem mluvil také o starobním
a invalidním pojištění pan kol. Marcha,
a slavná sněmovna slyšela k velkému
úžasu, že stoupání cen životních
potřeb, jevící se ve vzestupu indexu životních
nákladů, zavinilo starobní a invalidní
pojištění, protože je patrno, že
po uvedení v působnost zákona čís.
221 index životních nákladů stoupl v
měsíci říjnu na 888 jednotek proti
778 v měsíci září. Jak je směšným,
promiňte mi ten výraz, takové tvrzení,
je viděti z toho, že se úmyslně vzal
pouze měsíc září a měsíc
říjen, aniž se přihlédlo k měsícům
dřívějším. A kdyby se byl poohlédl
pan kol. Marcha, který pronesl toto smělé
tvrzení o tendenci zákona o starobním a invalidním
pojištění, jenom po 4 měsících
předchozích, kdy ještě zákon
o starobním a invalidním pojištění
nevešel v platnost, tož by se usvědčil
sám z neseriosnosti. Index životních nákladů
od ledna do dubna klesl a jevil rapidně vzestupnou tendenci
právě od měsíce dubna. Myslím,
že přece úřední statistice můžeme
věřiti, aspoň do jisté míry,
a že jí může věřiti také
příslušník republikánské
strany.
Prosím, když se podíváme na statistiku
indexů životních nákladů, tedy
vykazuje takovýto poměr od dubna do září:
u potravin rostlinných měli jsme v dubnu 763 jednotek,
v září 941, u potravin živočišných
v dubnu 825 jednotek a v září už 925
jednotek, u úhrnného indexu potravinového
v dubnu 823 a v září 925 jednotek. Zajímavo
je, že tento index od měsíce k měsíci
stoupal, ale nestoupal pouze od července, nýbrž
intensivnější stoupání vykazuje
právě v měsících do července
letošního roku. A když stoupal od měsíce
dubna až do září, proč by měl
v říjnu najednou přestat, když u nás
lichváři vidí, jak mají největší
volnost ve svém počínání a
nechcete-li tomu věřiti, tož prosím,
abyste se jenom laskavě podívali do rozpočtu
ministerstva pro zásobování lidu, ve kterém
vidíme zajímavý zjev: že právě
v době, kdy je potřebí nejvíce lichvu
stíhati a potírati a také nejvíce
trestati, kdy lichva u nás v pravém slova smyslu
bují, položka na potírání lichvy
není v rozpočtu ministerstva pro zásobování
lidu ani o haléř zvýšená, nýbrž
naopak proti předcházejícímu roku,
kdy tam bylo 4,200.000 Kč, je pro příští
rok zaokrouhlena pouze na 4 mil. Kč, tedy o 200.000 Kč
menší.
Jestliže tedy kdokoliv z měšťanských
stran uznává nutnost novelisovati zákon o
starobním a invalidním pojištění
dělnickém, tož v těch směrech,
které se nám naznačují, je novelisace
úplně zbytečná. Ale doporučovali
bychom, když už by se skutečně k novelisaci
mělo přikročiti, abychom novelisovali ona
ustanovení, která se dotýkají pojištěni
vdovského, aby už jednou mohlo býti odstraněno
křiklavé bezpráví, které jsme
spáchali na dělnických vdovách. (Výborně!
- Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
A když jde někomu o úplné uspokojení
pojištěnců celým zákonem o nemocenském,
starobním a invalidním pojištění
dělnickém, tak se domnívám, že
k té spokojenosti by značně přispěla
také jedna otázka, která je prozatím
nepochopitelným způsobem právě se
strany vlády posuzována, abychom totiž připustili
do správy oněch institucí, které se
zabývají nemocenským, starobním a
invalidním pojištěním dělnickým,
skutečné pojištěnce, skutečné
interesenty. A mne v pravém slova smyslu překvapuje,
když slyším, že je to vláda a především
vláda, která se brání tomu, aby nebyly
provedeny volby do okresních sociálních pojišťoven,
do kterých už v mnoha případech 14 roků
provedeny nebyly. (Tak jest! Zcela správně!)
Ale, prosím, vážená sněmovno,
tyto tendence, které zde byly naznačeny mluvčími
měšťanských politických stran,
nejsou tendencemi pouze těchto stran. Těmito tendencemi
je ovládána dokonce také naše vláda,
těmito tendencemi jsou ovládáni také
jednotliví páni ministři, i když patří
mezi ministry - úředníky. Před několika
dny svolal si čsl. ústřední svaz průmyslníků
anketu o daňové reformě a pozval k ní
našeho p. ministra financí dr Engliše,
aby jednak podal vysvětlení o řadě
ustanovení, jednak aby zaujal stanovisko k celé
řadě požadavků a opravných návrhů
z průmyslnických kruhů. A mezi těmi
požadavky, které byly připjaty k daňové
reformě, byl i požadavek, aby si každý
platil daně a sociální dávky sám.
(Slyšte!) A pan ministr na tento požadavek odpověděl
takto: "Pokud jde o požadavek a můj názor,
aby každý platil své daně a sociální
dávky sám, budu za nim státi, protože
jsem přesvědčen, že dnešní
způsob placení zaměstnancových povinností
zaměstnavatelem je nejenom v základě nemorálním,
ale obsahuje v sobě i prvek neekonomický. Kromě
toho požadavek samostatného placení má
v sobě i korektiv politický. Povinnost platiti na
příklad sociální pojištění
znamená připomínku starosti o zítřek,
čili vykonává funkci morální,
při placení zaměstnavatelem za zaměstnance
se tato mravní funkce úplně neguje."
Ve mně se skutečně všecko vzpírá,
abych uvěřil, že toto stanovisko mohl označiti
jako výron svého přesvědčení
pan ministr dr Engliš, jehož přece známe
také z doby revolučního Národního
shromáždění, z doby, kdy prokazoval
jiné sociální cítění,
než prokazuje v přítomné době.
Ovšem, musíme se smířiti s přerodem,
který se u něho objevil. Ale pak máme právo,
abychom postavili proti tomuto názoru určité
a přímé otázky, a to především
otázku, zdali toto morální stanovisko je
možné při dnešních výdělkových
poměrech, při dnešní hospodářské
krisi, při dnešní nezaměstnanosti, zdaliž
je možné toto morální stanovisko starosti
o svůj vlastní osud i dnes, kdy pracující
člověk nevystačí se svými starostmi
o dnešek, natož aby si mohl připomínati
starost o zítřek. (Výborně!)
Nestačí jen morálku kázati, ale musí
býti také odvaha, hledati podklad pro to nové
morální stanovisko a pro ten nový morální
poměr. Tato nemorálnost se musí odstraniti
všude. A kdybychom měli dosáhnouti tohoto morálního
stanoviska zaměstnaneckého světa k svému
vlastnímu osudu, napřed bychom musili postaviti
morálnější poměr práce
ke kapitálu. (Výborně!) Jestliže
pan ministr financí k zásadě, aby si každý
pojištěnec své daně a sociální
dávky zaplatil sám, připojí zásadu,
že také každý zaměstnanec sám
bude bráti zisk ze své produktivní nebo duševní
práce, budeme k jeho stanovisku tleskati. (Výborně!)
A nic jiného bychom si nepřáli, než
aby jeho stanovisko také skutečně zvítězilo.
Domnívám se, že potom bude moci plným
právem tvrditi, že v takovém poměru
je ekonomický prvek, poněvadž místo
thesaurace těch zisků v kapsách nebo wertheimkách
jednotlivců bude ten zisk cirkulovati v celé naší
společnosti a bude z něho celá naše
společnost míti patřičný užitek.
Když se ukázala akutnost řešení
otázky sanace bratrských pokladen hornických,
myslím, že stanovisko pana ministra financí
Engliše bylo diktováno právě
tímto jeho stanoviskem k otázce placení sociálních
dávek. V rozpočtovém výboru jsme byli
svědky zajímavého zjevu: Svůj názor
projevil v této věci jeden z pánů
ministrů, totiž pan ministr veřejných
prací, pan dr Spina. Sotva však jeho stanovisko
k otázce sanace bratrských pokladen vešlo ve
známost, přispěchal do rozpočtového
výboru druhý pan ministr, aby toto stanovisko okamžitě
korigoval, aby se snad neujalo a nebylo považováno
za stanovisko oficielní. Pan ministr veřejných
prací totiž řekl, že sanace bratrských
pokladen musí býti provedena za přispění
státu a majitelů podniků. Třetího
činitele vynechal. Ale poněvadž pan ministr
financí vychází ze stanoviska, že každý
si má své sociální dávky platiti
sám, tož přispěchal do rozpočtového
výboru, aby řekl: Ne, prohlášení
pana ministra veřejných prací neplatí,
sanace bratrských pokladen bude provedena třemi
činiteli: státem, majiteli podniků a také
tím třetím interesentem, horníky.
Horníci si budou musiti na tu sanaci přispěti
sami. Když odůvodňoval, proč také
horníci budou přidrženi k této povinnosti,
dopustil se jedné veliké neseriosnosti anebo se
mu přihodil nepříjemný lapsus. On
totiž v rozpočtovém výboru tvrdil, že
hornické provise jsou dvanáctkráte zvýšeny
a že to naprosto neodpovídá systému
valorisace.
Jak je toto tvrzení pana ministra financí daleko
od skutečnosti, o tom přesvědčivě
mluví statistika hornických provisí. Před
válkou měl horník po 5 letech provise 17
K měsíčně, to znamená ročně
204 K. K tomu měl příplatek podniku 100 K,
takže dohromady dostal za rok 304 K. Kdyby ta nynější
provise měla odpovídati systému valorisace
pana ministra financí, musil by horník dnes dostávati
1824 Kč provise. Ale horník dostává
pouze 900 Kč provise po 5 pojistných letech. Do
toho systému valorisace chybí více než
jedna polovina čili o 100% musila by býti hornická
provise větší, abychom zde mohli mluviti o
valorisaci. (Hlasy: není nad vědeckou důkladnost!)
Není opravdu nad důkladnost, která umí
dělati takové kotrmelce a přestřelky.
Teprve r. 1920 dosahuje nynější provise horníkova
šestinásobku, odpovídá onomu systému
valorisace, o němž pan ministr financí tak
rád mluví. Ale při tom - myslím, že
úmyslně - zastírá se jeden fakt, že
proti tomu, co ty hornické provise nebyly valorisovány
a nebyly někde ani o trojnásobek zvýšeny,
pojistné příspěvky hornické
do bratrských pokladen byly zvýšeny šestnáctkráte.
(Slyšte!) To je zase trošku více, než
by odpovídalo systému valorisace.
Ať se děje, co se děje, bratrské pokladny
musí býti sanovány. A já se domnívám,
že při nynějších zbědovaných
poměrech hornických přece jen pan ministr
financí upustí od svého stanoviska, aby také
ten třetí činitel k sanaci přispěl,
poněvadž se domnívám, že tu povinnost,
kterou stát převzal na sebe se vztahem k všeobecnému
starobnímu a invalidnímu dělnickému
pojištění, nebude moci odpírati také
vůči horníkům a že při
nejmenším tím obnosem, kterým přispívá
na dělnické starobní a invalidní pojištění,
bude moci velmi vydatně přispěti k sanaci
bratrských pokladen, totiž těmi 500 korunami
ke každé hornické provisi. A co se nebude dostávati
z tohoto titulu sanačního, domnívám
se, že budou musiti doplatiti majitelé podniků,
tím spíše, když mají z čeho.
(Výborně!) V roce 1925, který pro
uhelný obchod a těžbu nebyl zvláště
příznivý, jen 8 - je pravda sice, že
nejvýznačnějších dolů
- ale jen 8 dolů vykazuje zisk podnikatelský 57
milionů československých korun. (Slyšte!)
A když si přimyslíme, co museli majitelé
důlních podniků letos vydělati na
tom vývozním, stávkokazeckém uhlí
do Anglie, tož myslím, že zejména z výtěžku
letošního roku mohli by velmi značným
obnosem k sanaci bratrských pokladen přispěti.
V rozpočtu ministerstva veř. prací ovšem
na tu sanaci bratrských pokladen není ničím,
ani nejmenším, pamatováno. Já to také
konstatuji nejen jako nedostatek rozpočtu, ale také
jako ukázku, že se tu sleduje do důsledků
protilidový kurs, o kterém jsem mluvil hned s počátku.
A druhý doklad o tomto kursu je v rozpočtu toho
ministerstva v tom, o čem již zde bylo před
nedlouhou chvílí hovořeno: Že v době
tak vysokého vystupňování cen životních
potřeb a v době tak zoufalého existenčního
zápolení dělnického ministerstvo veř.
prací béře příbramským
provisionistům separátní drahotní
přídavek k hornickým provisím. Myslím,
že z čistého zisku, který vykazuje jen
z titulu státních podniků, by se na to velmi
dobře vystačilo, protože vykazuje čistého
zisku 29 milionů Kč, což ani zdaleka by se
nespotřebovalo na dodržování drahotních
přídavků k provisím příbramských
horníků.
V rozpočtu ministerstva soc. péče jest zajímavou
také položka, která je do něho vsunuta
pod titulem "Péče o dělnická
spotřební, výrobní a pracovní
družstva". A je zajímavo také to, že
položka tato je rok od roku menší. Bude-li se
v tom poměru zmenšovati, jak se zmenšovala až
dosud, bude trvati jen 4 roky, než zmizí úplně.
Ještě v rozpočtu na letošní rok
bylo tam 1 a půl milionu Kč, ale na příští
rok se dává již jen 1,200.000 Kč. A
je zajímavo, v kolika různých směrech
o ten obrovský počet dělnických výrobních,
spotřebních a pracovních družstev se
bude z té položky 1,200.000 Kč pečovati.
Ve vysvětlivkách k rozpočtu ministerstva
soc. péče se praví: "Do působnosti
této péče spadají a mají býti
z tohoto obnosu hrazeny položky: podpory a zápůjčky
družstvům konsumním, výrobním
a pracovním dělnickým, legionářským
a invalidním," - tedy nejen dělnickým
"k umožnění výroby a technickému
zdokonalení provozoven, podpory na združstevnění
domácí výroby za účelem zlepšení
postavení domáckého dělnictva, subvence
jednotlivým družstvům, eventuelně jejich
ústředím k navazování styků
mezinárodních na poli obchodním, podpory
družstevním ústředím a k provádění
revisí ve smyslu zákona ze dne 10. června
1903, čís. 133 ř. z., i na podnět
družstev nebo samého ministerstva sociální
péče, na družstevní výchovu (odborné
školství, přednášky, kursy, semináře
a družstevní literaturu), na studijní cesty
do ciziny a doma, na zřízení příruční
družstevní knihovny, subvence korporacím a
institucím, pečujícím o studium problémů
družstevních, na propagaci družstevnictví
a vydávání studií a děl družstevních,
jakož i výlohy spojené s ručením
státu za úvěry dělnických výrobních
a pracovních družstev ve smyslu zákona ze dne
17. února 1922, č. 87 Sb. z. a n." Tedy účel
je jistě velmi rozsáhlý, jenže ta položka
neodpovídá rozsáhlosti tohoto účelu.
Domnívám se, že zde bylo snad přece
jen uplatněno trochu škodolibosti a možná
trochu zlomyslnosti, aby ta položka v rozpočtu ministerstva
soc. péče byla jen proto, posloužiti známým
přátelům dělnického družstevnictví,
aby měli pořád co vyčítati
a aby měli příčinu proti "bohatému
subvencování" dělnických družstev
popichovati.
Vážená sněmovno! Nyní přicházím
k hlavní věci. Je to kapitola, jak v rozpočtu
ministerstva soc. péče je opatřena otázka
nezaměstnanosti. Na státní příspěvky
k podporám v nezaměstnanosti je v rozpočtu
na r. 1927 obnos rovných 10 mil. Kč. Já upozorňuji
na zajímavé zjevy. R. 1925, v roce, ve kterém
jsme neměli výrobní krise, vyplatilo se za
půl roku 3,700.000 Kč na státním příspěvku
k podporám v nezaměstnanosti. Za půl roku
letošního roku 1926, vyplatil se obnos 6,600.000 Kč,
a to byl nota bene ještě půlrok příznivější,
poněvadž od července, jak je statisticky prokázáno,
počet nezaměstnaných vzrůstal. Povážíme-li,
že není tu ještě obnos vyplacený
v tom půl roce nepříznivějším,
tož za r. 1926 bude vyplaceno na státním příspěvku
hodně přes 10 mil. Kč. A já si dovoluji
tvrditi, že to přesáhne obnos 15 mil. Kč.
A jestliže se v letošním roce právě
při nezaměstnanosti ukázala potřeba
novelisovati zákon v nedostatečných ustanoveních,
poněvadž dává nárok na státní
příspěvek pouze po dobu 3 měsíců,
i kdyby ta nezaměstnanost trvala půl roku, 3/4
roku nebo celý rok, tož jestliže skutečně
se pomýšlelo na to, aby tento zásadní
nedostatek zákona byl napraven, tož potom nasvědčuje
přímo úžasnému optimismu, kterým
je zachvácena celá vláda, když se do
rozpočtu na příští rok dá
pouze obnos 10 mil. Kč. Já bych byl rád,
a my všichni, kteří máme starost o osudy
pracujícího lidu, aby tento optimismus dostal zadostiučinění,
to znamená, aby hospodářská krise
v příštím roce byla odstraněna,
aby byla znemožněna. Ale já se domnívám,
že největší optimista z vlády nebude
chtíti tvrditi, že bychom se s jistotou v příštím
roce s výrobní krisí vyrovnali a nezaměstnaných
vůbec neměli. Za těchto okolností
se mně zdá, že při stanovení
té položky pro nezaměstnané už
se zase spoléhalo na to, že se provede nějaká
nová eskamotáž se statistikou a že se
příliš také spoléhá na
odborové organisace a na zatížení jejich
fondů. Mohli jsme zde nedávno slyšeti tvrzení
také s úředních míst, že
u nás nezaměstnanost daleko neodpovídá
tomu rozsahu, v jakém my ji líčíme,
že máme nezaměstnaných pouze 3.2%.
V červenci to bylo konkrétně vyjádřeno
číslicí 61.000 nezaměstnaných.
Neuplynula tak dlouhá doba, aby toto tvrzení z jednoho
a téhož úředního místa
vznesené bylo z téhož úředního
místa prohlášeno za nepravdu, za vědomé
klamání veřejnosti, poněvadž
finanční zákon, ve kterém je obsažena
statistická tabulka ministerstva soc. péče
o pohybu na pracovním trhu, praví něco jiného,
než bylo před několika týdny zde ve
sněmovně tvrzeno. Tam se praví, že v
červenci, ve kterém mělo býti 61.000
nezaměstnaných, hlásilo se u zprostředkovatelen
práce o zaměstnání 138.440 osob. (Slyšte!)
Z toho byla zprostředkována pouze 37.518 osobám
práce. To znamená, že více než
100.000 lidí, kteří vyhledávali práci,
nebylo upokojeno a zůstalo skutečně bez zaměstnání.
A teď si potřebujeme ještě povšimnouti
také toho, jak rostl počet nezaměstnaných,
kteří byli přihlášeni na podporu
a tím k nároku na státní příspěvek.
Nejvyšší počet, kterého jsme dosáhli
roku 1925, byl v prosinci: 17.196 osob. Od dubna, kdy jsme měli
4386, postupně se to zvyšovalo každým
měsícem až na onu číslici prosincovou.
Letošní rok už začal s číslicí
daleko větší a s jakou číslicí
skončí, to bohužel ještě nevíme.
V lednu letošního roku jsme měli už 22.783.
V červenci, do kdy má statistiku ministerstvo sociální
péče, již jsme měli 46.052 osob, přihlášených
na podporu z odborových organisací a také
na státní příspěvek k těmto
podporám.
Poněvadž se nezaměstnanost od července
zvyšovala, tedy pochopitelně každým měsícem
bude zvyšován počet osob, které se hlásí
o tuto podporu. Když vezmeme tuto vzestupnou tendenci nezaměstnanosti
a nezaměstnaných, tak je nasnadě, že
s tím obnosem 10 mil. Kč na rok 1927 nevystačíme,
takže opravdu maně se vnucuje otázka, zdali
při tom také bylo počítáno
s nutnou změnou podporovacích norem a zda opravdu
někdo není ukolébáván přesvědčením,
že budeme moci nechati ty nezaměstnané hladověti.
Anebo snad se někdo domnívá, že budeme
moci tu otázku nezaměstnanosti a nezaměstnaných
řešiti novým receptem, který jsme zde
ve sněmovně slyšeli také od pana ministra
financí, totiž tou solidaritou zaměstnanců
na širší basi? Upozorňuji znovu při
této příležitosti, že takovéto
solidaritě by nerozuměli ani zaměstnaní
a ani nezaměstnaní, nýbrž že by
rozuměli pouze solidaritě celé společnosti.
Ale pak by v prvé řadě k této povinnosti
musili býti zavoláni ti, kteří mají
pro to také nejvíce prostředků a které
by to také hmotně nejméně zatížilo.
Je to opravdu nepochopitelné, proč právě
v tomto úseku státního hospodářství
se tak úzkoprse šetří, a já bych
řekl, přímo tak provokativně. Když
povážíme, co se v předchozích
letech na nezaměstnanost vynaložilo a co nezaměstnanost
stojí v přítomné době, tož
je to tak rapidní skok, že by se měli nad tím
i příslušníci měšťanských
stran pozastaviti, když právě v tomto úseku
projevuje se tolik úzkostlivého šetření.
R. 1919 jsme dali pro nezaměstnané 260 mil. Kč,
r. 1920 94 mil. Kč, r. 1921 97 mil. Kč, r. 1922
209 mil. Kč, r. 1923 dokonce 392 mil. Kč, r. 1924
140 mil. Kč a r. 1925 již jen 27 mil. Kč.
A ten obnos 27 mil. Kč r. 1925 se objevil jenom proto,
že pouze 1/4 roku ještě
byl v působnosti zákon o podporách v nezaměstnanosti,
kdežto 3/4 roku již jsme dávali
ze státních prostředků podle zákona
o státním příspěvku čili
podle toho gentského systému. A zajímavo
je, že za první rok působnosti toho zákona
o gentském systému od dubna 1925 do konce března
1926 vyplatil stát nezaměstnaným pouhý
pakatel 5,867.000 Kč. Představte si ten nepoměr
proti předchozím letům, co se na nezaměstnané
věnovalo! A není-li možno právě
v tomto směru svědomitě zvýšiti
položku tu tak, aby se aspoň s pravděpodobností
mohlo s těmi obnosy vystačiti, pak ovšem stojíme
před zjevem, pro který nemáme slova, abychom
jej mohli po zásluze charakterisovati.
Vážená sněmovno! Ať je stanovisko měšťanských stran k odborovým organisacím jakékoliv, nemohou za dnešních výdělkových poměrů odborové organisace dělnické žádati 10 nebo 20 Kč týdenního příspěvku, aby mohly vydržeti podporování nezaměstnaných déle, nežli zákon zavazuje stát k státnímu příspěvku. A když se projevuje taková dojemná starost o hospodářství odborových organisací a o to, zdali ony skutečně vynakládají všecko proto, aby právě nezaměstnané vydržely se svými fondy, a když dokonce tato starost se projevovala i zde ve sněmovně v rozpočtovém výboru, tož dovolte, abych o tom hospodářství řekl několik naprosto upřímných, naprosto otevřených slov. Hlavní starost se nesla k tomu, zdali se skutečně ty fondy dávají zpět lidem, kteří si je shromažďují ve formě různých podpor, zejména ovšem ve formě podpor v nezaměstnanosti. Bylo dokazováno, že nikoliv, protože poměr podpor proti obnosům, které se dají na správní náklady, je velmi rozdílný, že se totiž na správní náklady dá až desetkráte více, nežli se vrací dělnictvu ve formě podpor. Já jsem při jedné příležitosti prohlásil, že je vždycky chyba, když slepý mluví o barvách. A musím při této příležitosti opakovati, (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) že v rozpočtovém výboru také mluvili slepí o barvách. Nerozuměli ani v nejmenším statistice, ze které právě chtěli dokazovati takovéto hospodářství odborových organisací dělnických. Kdyby tomu rozuměli, tož by si v první řadě odmyslili nejméně třetinu těch organisací, které s otázkou nezaměstnaných vůbec nepřicházejí do styku. To jsou organisace zaměstnanců s ustáleným služebním poměrem, kde by byla, pravda, jakákoliv podpora v nezaměstnanosti ilusorní. A když se pak posuzuje rok, v němž jsme neměli výrobní krise a v němž u nás byla opravdu normální ne zaměstnanost, tož je pochopitelno, že poměr obnosů vydaných na podpory nemůže odpovídati obnosům, které se vydají na správní náklady. Ale až se bude posuzovati statistika o hospodaření odborových organisací dělnických za rok letošní a bude se bráti v potaz ten poměr podpor a správních nákladů u organisací těch pracovních odvětví, která byla krisí průmyslovou postižena, uvidíte, pánové, že se ten poměr v pravém slova smyslu zvrátí a že bude nejméně desetkráte tolik vynaloženo na podpory, nežli bude vynaloženo na správní náklady.
A snad, pro Krista pána, nikdo nechce, když nezaměstnaných
není a není příčiny a příležitosti,
aby se podpory vyplácely a tím vykazovaly velké
obnosy vrácených peněz členům
odborových organisací, aby někdo násilně
z dílen a továren to dělnictvo vyháněl
jen proto, aby byli uspokojeni přátelé dělnických
odborových organisací, že se tam těch
peněz nepoužívalo k ničemu jinému,
než výlučně na ty podpory. Zejména
o těchto choulostivých otázkách neměli
by mluviti pánové z toho tábora, který
by právě v tomto směru se svojí činností
se měl pečlivě skrývati. Je to opravdu
krvavá ironie, jsme-li kritisováni v socialistických
odborových organisacích s naším hospodářstvím
těmi, kteří sice v Národním
sdružení dělníků a zřízenců
vykazují honosivý počet 22.000 členů,
ale již méně honosivý obnos vyplacený
na podporách. Za celý rok 1925 vyplatili - prosím,
nelekejte se - na těch všech podporách dohromady
1817 Kč, (Výkřiky poslanců čsl.
strany nár. socialistické.) čili jednu
polovinu jednoměsíčního platu ústředního
sekretáře té t. zv. odborové ústředny.
Představte si, v jakém poměru jsou správní
náklady proti podporám u té odborové
ústředny, která chce kritisovati hospodářství
socialistických odborových organisací. Lituji,
že to p. posl. dr Matoušek neslyší.
Zdá se mi celkem, že rozpočet ministerstva
soc. péče byl ovlivňován thesí,
že u nás již je sociální politiky
dost a že je příliš drahá a že
se s ní již musí přestati. Toto tvrzení
zůstává pouhou frází, protože
skutečnost jest jiná. Skutečnost hovoří
již dnes o docela jiných poměrech v Československé
republice. Jest pravda, že v prvých dobách
popřevratových jsme se tím chlubili jako
určitou předností, že ve směru
sociálně-politickém jdeme příkladem
ostatním státům v Evropě a snad na
světě. Ale od těch prvních dob popřevratových
se poměry velmi radikálně změnily,
a to, co bylo naší chloubou, jest již dávno
pouze pohádkou z příznivějších
dob, poněvadž velká řada států
ve směru sociálně politickém nejen
že nás předčila, nýbrž dokonce
nás velmi citelně zahanbila. Nejlépe to dokazuje
- zde jest k tomu úřední dokument (ukazuje
listinu) - stav ratifikací konvencí mezinárodních
konferencí práce. Pro zajímavost - aby se
již přestalo tvrditi, že právě
v naší republice jsme přesyceni sociální
politikou - uvedu, jak vypadáme v poměru k ostatním
státům v ohledu těch ratifikací.
Bulharsko ratifikovalo 16 konvencí, Estonsko 14, Polsko
13, Anglie 12, Belgie 12, Lotyšsko 12, z toho jen dvě
podmínečně, Švédsko 11, Rumunsko
11, Italie 10, z toho jednu podmínečně, Řecko
9, Irsko 8, Indie 8, Španělsko 8, Chile 8, Rakousko
8, z toho jednu podmínečně, a teď teprve
přijde Československá republika pouze se
7 ratifikacemi. (Slyšte!) Domnívám se,
vážená sněmovno, že tento stav,
který nás v přítomné době
proti jiným státům zahanbuje, zásluhou
nynějšího pana ministra soc. péče
bude zlepšen, zejména když může ratifikovati
konvence, které stát nebudou státi jediného
krejcaru, jako je na příklad konvence o noční
práci v pekárnách, kde přece nemusíme
dělati politiku Odkolkových pekáren a mlýnů.
A zrovna tak, jako vidíme toho ducha protilidové
politiky v nynější vládní většině
a ve vládě, tak vidíme toho ducha uplatňovaného
do důsledků v celém tom vládním
aparátu. Všechny podřízené úřady
přizpůsobily se novému politickému
kursu a jsme každým dnem postaveni před fakta
přímo neuvěřitelná. Uvedu vám
jeden doklad. Po 8 let každoročně se uzavírají
mzdové kolektivní smlouvy mezi hromadami pomocnickými
a mezi společenstvy. Jsou to poloúřední
instituce a zemskou politickou správu až dosud nikdy
nenapadlo, aby odmítala schválení kolektivních
smluv. Po 8 let se tyto kolektivní smlouvy schvalovaly
bez jediného slova odporu a námitky, protože
také v převážné většině
případů došlo k ujednání
těchto smluv v nejlepší harmonii mezi oběma
kontrahenty. Letos najednou kolektivní smlouva, uzavřená
mezi společenstvem knihařů a hromadou pomocnickou
nebyla zemskou politickou správou vidována a schválena,
protože prý neodpovídá §u 114 b)
živn. řádu. A to zajímavé, přímo
famosní rozhodnutí je v tom, že prý
§ 114 b) živn. řádu předpisuje,
že v kolektivní smlouvě mají býti
řešeny otázky pracovní doby, počátku
a konce pracovní doby a že jsou v té kolektivní
smlouvě věci, na př. týkající
se dovolené, svátků atd., o nichž v
§u 114 b) živn. řádu není ani zmínky.
Totiž, naše slavná byrokracie postavila se na
stanovisko, že v kolektivní smlouvě smí
býti jen to, o čem mluví § 114 b) živn.
řádu a nic jiného tam býti nesmí,
a bez ohledu na to, že v kolektivní smlouvě
není nic, co by odporovalo zákonu - a to by jistě
páni zaměstnavatelé do té kolektivní
smlouvy ani nepřipustili - ta kolektivní smlouva
se prostě neschválila. Při tom žádný
z úředníků zemské politické
správy nepováží, že zákon,
kterým byl dán živnostenský řád,
jest stár již hodně přes půl
století, že § 114 b) spatřil světlo
světa v době, kdy jsme o takových opatřeních,
jako jest v dělnická dovolená, přirozeně
ani nesnili a pochopitelně proto ani v ustanovení
toho paragrafu nemůže býti o takových
součástkách kolektivních smluv ani
zmínky.
Ale právě toto stanovisko zemské politické
správy je důkazem na jedné straně
o tom, že jest již skutečně nejvyšší
čas, abychom se postarali o nový, moderní
době odpovídající živnostenský
řád (Výborně!) a na druhé
straně je také důkazem, že opravdu nynější
kurs protilidové politiky ovládl celý organismus
vládního aparátu do důsledků,
že vládní aparát ovládl ducha
té politiky, před kterou my stále varujeme
jako před nebezpečím pro budoucnost státu.
A i této příležitosti používám
k tomu, abych znovu varoval. Vy, pánové z měšťanských
stran, kteří tvoříte nynější
vládní většinu, nemyslete při
určování tendencí své politiky
na socialistické strany, nýbrž myslete na stát,
myslete na republiku. (Výborně!) Myslete
na to, jaký poměr ke státu vytvoříte
u nejpočetnější vrstvy národa
československého. A budete-li mysliti na stát,
vrátíte svou politiku duchu washingtonské
deklarace, která slavnostně zaručila, že
naše republika bude vždy ovládána pouze
a výhradně politikou sociální spravedlnosti.
(Výborně! - Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. Eckert. Dávám
mu slovo.