Tyto veliké škody a pohromy, jež nastaly na poli
německého školství, vedou se škodami,
utrpěnými v jiných oborech k stále
většímu ochuzení a v případě
dalšího trvání ke zhroucení německého
národního hospodářství.
Chci uvésti ještě jen 3 příklady:
72 německých občanských škol
nutno v Čechách zříditi, aby bylo
dosaženo stejného poměru s Čechy. Těmto
72 neexistujícím občanským školám
německými obcemi bylo podáno na 40 žádostí
o jejich zřízení - odpovídá
přibližně 350 nejmenovaných německých
učitelských sil, což při základním
ročním příjmu 20.000 Kč dává
roční úbytek asi 7,000.000 korun. To znamená:
v poměru k Čechům dostávají
Němci tohoto státu pouze na poli občanské
školy o 7 milionů méně, než jim
patří.
Dle statistiky ministerstva železnic jest 26.707 úředníků
a 83.050 podúředníků a zřízenců.
Dle počtu obyvatelstva by připadalo na Němce
6676 úředníků a 20.762 podúředníků
a zřízenců. Ale jak to vypadá s těmito
místy? Myslím, že nechybím, prohlásím-li,
že jest Němci obsazena sotva čtvrtina těchto
nám náležících míst.
Ministerstvo školství a národní osvěty
má 168 úředníků. Dle počtu
obyvatelstva by připadalo Němcům asi 40 míst.
Myslím, že řeknu pravdu, tvrdím-li,
že ani 1/3 těchto míst
není obsazena Němci.
Úbytek tohoto nesmírného jmění
a na všech stranách stoupající ochuzování
to bylo, co nás přimělo k tomu, že jsme
neodmítli ruku, kterou nám čeští
kolegové podali v okamžiku, kdy nám svítalo
poznání, že míříme k neodvratné
hospodářské zkáze. Ve spolupráci
a za pomoci ostatních občanských stran snažíme
se zastaviti hospodářské zhroucení
a získati našemu lidu a naší vlasti klid
a možnost práce, nutné k opětovnému
rozkvětu. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Wolf.
Posl. dr Wolf (polsky): Slavná sněmovno!
Chápu se slova především ve věcech
rozpočtu ministerstva školství a národní
osvěty, neboť jako národní menšině
záleží nám nejvíce na zachování
a pěstování naší národní
kultury.
Uvádím zde stížnosti a přání
polského lidu v Československé republice.
Ve zprávě výboru rozpočtového
mezi jinými potřebami a institucemi školními
byly uvedeny též polské školní
ústavy.
Především jest tam jediné polské
reálné gymnasium v Orlové, a jako druhý
ústav střední učitelský ústav,
vlastně jen polské pobočné třídy
u českého učitelského ústavu
ve Slezské Ostravě.
Na gymnasiu tom jest ve zmíněném školním
roce 442 žáků, jest tedy zřejmé,
že jest pro obyvatele potřebné. Avšak
gymnasium to není gymnasiem veřejným. Jest
to gymnasium soukromé, které vydržuje spolek
"Matice Školská". Toto gymnasium plní
úkol, jejž má plniti stát, bylo by si
tedy přáti, aby také stát, když
již sám nevydržuje tohoto gymnasia, poskytl tomu
gymnasiu větší subvenci, neboť subvence
dosud poskytovaná jest ve velice nepatrném poměru
ke všem výdajům na vydržování,
a poměr ten jest velice nepříznivý,
vezme-li se zřetel na subvenci, kterou to gymnasium dostávalo
za časů rakouských v poměru k tehdejším
výdajům vydržovacím. Polských
obecných škol, jak zpráva výboru uvádí,
jest 76 s 251 třídami. Na jednu obecnou školu
připadá tedy 133.7 žáků. Tedy
poměrně mnohem více než na školy
československé a také na jiné školy
v Československé republice.
Jest tedy zřejmo, že počet škol v poměru
ke všem obyvatelům není příliš
veliký. Ale ve skutečnosti polských škol
na Těšínském Slezsku a na severní
Moravě jest více. Neboť kromě výše
zmíněných 76 škol veřejných
obecných máme ještě 10 soukromých
obecných škol. Také tyto školy jsou nutné,
a povstaly většinou na místě v těch
obcích, kde po převratě již československé
úřady proměnily polské školy
ve školy české.
I tyto školy vykazují, že docházka do
nich jest značná, že jsou tedy také
nutné, - a zde si polské obyvatelstvo přeje,
aby buď tyto školy byly proměněny v školy
menšinové s polským jazykem vyučovacím,
nebo aby Matice Školská vydržující
tyto školy dostala na jejich vydržování
od státu větší subvenci, neboť
Matice Školská plní povinnost státu.
Pokud jde o školy menšinové, máme ve Slezsku
pouze dvě polské školy menšinové,
a tyto školy jsou ve velice bídném stavu, ale
místo toho bylo otevřeno a vystavěno v posledních
letech více než 50 českých menšinových
škol.
Nemůžeme ovšem nedovoliti, aby se zřizovaly
české menšinové školy, ale musíme
poznamenati, že na vydržování a stavbu
těchto českých menšinových škol
vynakládají se příliš vysoké
výdaje, které nejsou v žádném
poměru k počtu obyvatelů české
národnosti na Těšínsku.
Musíme rozhodně zdůrazniti nekulturní
a bezprávné užívání nátlaku
v tom směru, aby se pro tyto školy získaly
děti polské. Rozumím starosti Čechů
o jejich školy, ale násilí směřující
k odnárodnění jest zločinem a to musí
přestati.
S velikým uspokojením přijal jsem na vědomí
prohlášení pana ministra Hodži
po této stránce ve výboru rozpočtovém,
k němuž mám - třebaže se proti
němu s rozličných stran vystupovalo a jeho
čest byla ohrožována rozličnými
aférami - úplnou důvěru. Polských
učitelů placených státem nebo zemí
uvádí statistika 251. Avšak to nejsou pouze
polští učitelé. V tomto počtu
jest zahrnuta více než třetina učitelů
jiné národnosti než polské.
Máme obecné školy, na nichž vyučují
učitelé jiné národnosti. Jsou to Němci,
kteří částečně vyučovali
na těch školách již za rakouských
dob, částečně byli nově jmenováni
úřady československými. A mimo to
v posledních dobách obdařil nás školní
úřad učiteli Ukrajinci. Ukrajinci jsou sice
také Slované, ale snad nemusím široce
uváděti, že lidé, kteří
musili z rozličných důvodů opustiti
Polsko, zde nebudou míti přátelskou náladu
vůči Polákům a naprosto nepřispějí
k tomu, aby ve školách sobě svěřených
vštěpovali polskou osvětu.
Zásadou našeho školství jsou školy
národní, učitel nemá jen ve škole
pracovati na výchově lidu, nýbrž má
tuto svou výchovnou práci rozšířiti
i mimo školu.
Jak vypadá taková práce Němců
a Ukrajinců, lze si představiti, a není nic
divného, že školství polské za
takových podmínek upadá. Nepravím
to snad proto, že bych chtěl někomu osobně
škoditi, ale ani Němci ani Ukrajinci nemohou od nás
žádati, abychom mlčky dovolili zničiti
naše školství. Zde budeme křičeti,
a to tak dlouho, až tato křivda bude napravena, až
školy polské budou skutečně polskými.
Že jsou takové poměry v našem školství,
že polskými učiteli jsou Němci a Ukrajinci,
a že se těm Němcům ještě
dává přednost, že se nechávají
všude v ústředích na lepších
místech, a učitelové Poláci jsou vysíláni
jen do vzdálených horských vesniček,
za to máme co děkovati většinou také
tomu, že v politickém okrese Těšínském
jest ještě do dneška inspektorem člověk,
který se vždy přiznával k národnosti
německé a který vždy nepřátelsky
smýšlel o polských věcech.
Nebudu déle o tom mluviti, neboť ministerstvo školství
mi prohlásilo, že již zakročilo, aby tento
nešvar byl odstraněn.
Polské veřejné občanské školy
máme, jak zpráva vykazuje, jen 2. Ve skutečnosti
udržuje táž Matice Školská 7 soukromých
škol občanských. Veřejné školy
vykazují 557 dětí, čili že na
jednu polskou školu občanskou připadá
278.5 dětí, a průměrný počet
na všech občanských školách jiných
národností činí 191. Z toho jest zřejmo,
jak potřebné jsou tyto občanské školy.
A přece školní úřad dělá
velmi velké překážky rozvoji polského
občanského školství. Nejen totiž
nechce založiti veřejné polské občanské
školy, ačkoliv jest toho v několika obcích
ještě zapotřebí, nýbrž dělá
nepřekonatelné překážky dokonce
při zakládání soukromých polských
škol občanských.
Doufám, že se toto stanovisko změní
a že v nejbližší době dovolí
ministerstvo školství a národní osvěty,
aby byly otevřeny další školy občanské
s polským jazykem vyučovacím, a to především
v Bludovicích, Horní Suché a Třinci.
Byl by již také čas, aby na Těšínsku
byly utvořeny okresní školní výbory
podle vládního nařízení ze
dne 6. listopadu 1920, č. 608 Sb. z. a n., neboť příčí
se duchu zákonů, aby tak důležitá
část správy, jakou jest školství,
byla v rukou jen jednoho úředníka. My nemáme
dosud okresních komisí, nemáme u škol
správ, a vládne jen hejtman a zemský president.
My musíme vše obětovati našim kulturním
potřebám a dbáti, aby byly uspokojeny. Nejen
proto, že chceme zůstati tím, čím
jsme byli dosud, t. j. lidem polským, nýbrž
i proto, že na splnění těch kulturních
a národních požadavků našeho lidu
závisí také, aby se náš lid trvale
připoutal ke státu, tedy také zájem
státu.
To, že při volbách komunisté získávají
vliv, jest právě důkazem, že lid ten
lpí na své národnosti. Komunisté totiž
mezi námi operují jen hesly národními
a ukazují na křivdy, které na lidu páchají
úřady a stát po stránce národnostní.
Ovšem užívajíce neslýchané
demagogie vštěpují tímto způsobem
lidu přesvědčení, že pod vládou
československou lidu tomu nikdy dobře nebude.
Ve své demagogii užívají nejen hesel
národních, ale v horách užívají
také hesel náboženských, poslyšte,
dokonce hesel náboženských. Byl jsem sám
svědkem jednou na schůzi, když komunistický
řečník tvrdil shromážděným,
že komunisté chrání církev katolickou.
Kdyby tedy nebyly křivdy po stránce národnostní,
nebylo by také ani toho vzepětí komunistického.
Ostatně náš lid čím dále
tím více začíná prohlédati
a vidí, kam jej zavádějí komunističtí
agitátoři.
Nejlepším prostředkem u nás proti nákaze
komunistické jest, aby se úřady chránily
jednati nespravedlivě. Budou-li úřady jednati
spravedlivě, budou-li zacházeti se všemi občany
stejně, poklesne i komunistické hnutí, a
vláda a stát budou moci počítati s
naším lidem jako s lidem věrným a státu
oddaným.
Musím však poznamenati, že úřady
nepřihlížejí jen ke školním
potřebám polským, nýbrž že
se setkáváme s nespravedlnostmi i v jiných
oborech. Chci zde jen poukázati na některá
zneužití úřadů.
Ukazuji na Karvinou, kde dosud vládne obecní správní
komise s nenáviděným vládním
komisařem p. Krůtou v čele. Dvakráte
se tam již konaly obecní volby, ale proto, že
při těchto volbách polské strany dosáhly
většiny, nebylo dovoleno, aby se ustavilo zvolené
obecní zastupitelstvo, neboť úřady nechtí
dovoliti, aby se starostou v Karviné stal Polák.
Karviná může býti příkladem,
jak nerozumný (Předsednictvo převzal místopředseda
Slavíček.) jest nespravedlivý postup
vůči polskému lidu, neboť když
při prvních volbách komunisté dosáhli
pouze 4 nebo 5 mandátů, nyní jich mají
9.
Vzpomínám dále na postup při restrikci
dělníků ve státních podnicích
a v hornictví, na něž nabyli místní
Češi rozhodného vlivu.
Propuštěno bylo poměrně mnoho polských
dělníků, a ti to zajisté pocítili
jako nezaslouženou velkou křivdu.
Poukazuji na to, že nechceme nic více než práva,
která nám patří podle zákonů
a vládních nařízení.
Poukazuji na to, že se neužívá vůči
polskému lidu předpisů jazykového
nařízení, v úřadech a soudech
není skorem vůbec Poláka, nebo úředníka
znajícího jazyk polský. Synové našeho
lidu musí jíti za chlebem do ciziny, a to naprosto
nepřispívá ke spokojenosti lidu. Ukazuji
na to, že máme mnoho těch, kdož se vzdělali
na polském reálném gymnasiu v Orlové,
a kteří tak dobře umějí česky
jako polsky, ale na místa nechtějí je přijímati,
žádám tedy, aby po té stránce
nastala změna a aby se také tímto způsobem
vyšlo vstříc oprávněným
požadavkům.
Náš lid poslední dobou chudne stále
více. Všeobecný kritický stav pociťuje
se v naší tak hustě zalidněné
zemi více než jinde. Výdělek jest čím
dále tím těžší, drahota
vzrůstá, a to přispívá ke stále
větší nespokojenosti.
Upozorňuji také na přísnou praxi berních
úřadů, které nemilosrdně vymáhají
daně najednou za minulá léta ve větších
částkách, jichž lid naprosto nemůže
zaplatiti. Všude se setkávám se stížnostmi,
že berní úřady předpisují
daně tak, že nikdo neví, kolik má platiti,
lidé, kteří dosud přesně každoročně
platili daně, dostávají stále nové
platební příkazy, vlastně jen poštovní
poukázky s vyplněnou částkou, nikdo
neví, kolik má platiti a jakou daň má
platiti. Dlužno se postarati, aby již jednou byla odstraněna
tato desorganisace v berních úřadech a aby
jednaly vůči lidu jasně a aby tomu rozuměl.
Dále lid náš na Těšínsku
utrpěl ztráty na vkladech, které si kdysi
uložil do spořitelen na polské straně
Těšínska. V roce 1920, když se vyměňovaly
peníze za měnu československou, lid těchto
peněz uložených v polských spořitelnách
nemohl přenésti, poněvadž všeliký
pohraniční styk v této příčině
byl zakázán, povinna tedy vláda nebo ministerstvo
financí nyní dovoliti, aby ta, ostatně již
slíbená výměna, byla provedena co
nejrychleji a aby lid dostal náhradu ztrát, jež
utrpěl. Při výměně měny
v roce 1920 utrpěly naše Raiffeisenky ztráty
tím, že na základě vládních
nařízení týkajících
se výměny musily více vydati, než dostaly.
Nařízení z 9. října 1920 ustanovuje,
že ministr může tyto ztráty nahraditi.
Příslušné žádosti všechny
Raiffeisenky podaly včas, jde nyní jen o to, aby
tato náhrada byla urychleně vyplacena, neboť
jinak nebudou moci splniti svých závazků
ke svým věřitelům.
Letošními povodněmi byl citelně postižen
i náš slezský lid, řeka Olše a
její přítoky Odra a Ostravice nejsou regulovány,
každoročně provádějí se
jen nejnutnější práce, reguluje se jen
tu a tam, a každá větší zátopa
působí nové, ještě větší
škody. Bylo by nutno, aby se konečně jednou
začala prováděti regulace vhodná a
účelná.
A když jsem začal s ministerstvem školství
a národní osvěty, musím zdůrazniti
ještě jednu palčivou otázku. A to po
stránce náboženské.
Stejně jako ve státní správě,
tak také v církevní správě
pracovalo se dosud v tom směru, aby náš lid
byl odnárodněn. Mnoho našich far bylo odevzdáno
do rukou kněží české národnosti.
Následkem toho ke kněžím národnosti
polské, kteří jsou odsouzeni k tomu, aby
zůstali na tom kousku Těšínska, nebylo
přihlíženo při obsazování
far a to na jejich škodu a ke škodě našeho
lidu. Neboť všichni činitelé usilovali,
aby kněz polské národnosti nedostal místa.
Byl by čas, aby i této praxi byla učiněna
přítrž. Nyní jest uprázdněna
fara jablunkovská, kterážto farnost i podle
posledního soupisu lidu z r. 1921 má 80% obyvatelů
národnosti polské a pouze 15% české.
Oči všech jsou obráceny na tuto faru a celé
naše obyvatelstvo požaduje souhlasně, aby se
tato fara dostala do rukou polského kněze. Kdyby
se mělo státi jinak, kdyby zase zde měla
rozhodovati příslušnost k národnosti
české, způsobilo by to neslýchané
pobouření mezi lidem.
Uvádím zde křivdy, neboť mám
za to, že jen poznáním jich může
se státi náprava. K jejich nápravě
budu vytrvale pracovati a nedám se ničím
odstrašiti, neboť jest to práce pro můj
lid a pro blaho celého státu.
Mohu konstatovati, že již po nejedné stránce
tlak, který na nás působil, se zmenšil
a mám naději, že jdeme v tomto státě
lepší budoucnosti vstříc. V této
důvěře a v této naději chci,
aby také stát měl všechno to, čeho
jest mu zapotřebí a proto budu hlasovati pro rozpočet.
(Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Tučný.
Posl. Tučný: Vážená sněmovno!
Naše strana nezakolísala v otázce státního
rozpočtu ani na okamžik ve svém stanovisku,
že státní rozpočet je nejzákladnější
státní nezbytností, která se nepovoluje
vládě, nýbrž státu. Ale domnívám
se, že se nerozcházíme s přesvědčením
nikoho z této vážené sněmovny,
když říkáme, že nám nemůže
býti lhostejna také otázka, kdo rozpočet
předkládá, kdo s ním bude hospodařiti
a jaké tendence sleduje politika, jíž má
býti tento rozpočet podkladem.
A když hledáme tyto tendence v rozpočtu, v
řečech, kterými jeho předložení
bylo doprovázeno, a v řečech zástupců
oněch stran, které tvoří vládu
s rozpočtem hospodařící, nemůže
nic oslabiti naše přesvědčení,
že tento rozpočet bude oporou kursu ne protisocialistického,
nýbrž kursu protilidového, který byl
u nás zahájen celní politikou a jehož
výsledkem už dnes je hlad, bída a zoufalství
chudého pracujícího lidu našeho státu.
Půjdu hned in medias res, abych jen na několika
položkách ukázal, že tyto tendence v rozpočtu
jsou. Na sociální pojištění je
v rozpočtu položka 5,843.000 Kč. Z toho však
jen 100.000 Kč na přípravné práce
k vybudování sociálního pojištění.
Už slyším námitku, že v nynějším
stadiu sociálního pojištění nebylo
potřebí větších obnosů,
protože zatím ještě státní
pokladna není vázána příspěvkovou
povinností. Ale myslím, že zapomnělo
se na rozumné návody hned od prvního okamžiku
jednání o tomto zákoně, aby se nečekalo
na dobu nápadu rent, nýbrž aby státní
pokladna v letech úplně volných a v letech
s nízkým obnosem rentových nároků
každoročně přiměřeným
obnosem pamatovala na pozdější stadium vývoje
sociálního pojištění, zvláště
na dobu po 20 až 25 letech, kdy obnosy státního
příspěvku budou nejvyšší.
Opatření učiněné v tomto rozpočtu
nasvědčuje jistotě vlády, že
ani v nejkritičtějších letech vývoje
rentových nároků nebude obtížno
opatřiti potřebné obnosy na státní
příspěvek. To je ovšem věcí
svědomitosti a moudré prozíravosti, jejíž
nedostatek nás sice netěší, ale za který
neponeseme také odpovědnosti.
V tom mizivém obnosu na sociální pojištění
pochopitelně nemůže býti zahrnut obnos,
který již měl býti dán k disposici
pro doplnění zákona o starobním a
invalidním pojištění dělnickém
na zaopatření osob přestárlých,
který sám o sobě bude daleko větší,
než celý ten obnos, který je určen na
vybudování sociálního pojištění.
Jsou tu možny jen dvě alternativy: 1. buď se
spoléhá na oněch 130 mil. Kč, které
k tomuto účelu byly již povoleny prosincovým
zákonem z r. 1921, ale v tom případě
bychom byli rádi v rozpočtu viděli předpoklady,
aby toho obnosu také skutečně mohlo býti
použito, poněvadž otázka zaopatření
přestárlých měla býti vyřešena
a zákonně rozhodnuta již 1. července
letošního roku - myslím, že otázka
odkladu bude asi ve všech stranách stejně posuzována,
totiž že odkládati vyřešení
této otázky není možno, 2. nebo je možná
druhá eventualita, se kterou ovšem bychom se neradi
smířili a kterou se zrovna bojíme vysloviti,
že snad skutečně strany, které se zavázaly
zaopatření přestárlých zákonem
rozřešiti, změní svůj úmysl
v takový, aby tato otázka byla buď oddálena
nebo snad vůbec nebyla řešena. Kdyby snad přes
všechno naše očekávání tato
evntualita byla správnou, radíme a varujeme, aby
se nedráždili ti nejzasloužilejší
z naší společnosti, protože tato otázka
starobního zabezpečení veteránů
práce nesmí býti posuzována ani se
stanoviska politického ani hospodářského
ani se stanoviska sociálně-politického, nýbrž
jedině a výhradně se stanoviska lidského.
(Výborně! Tak jest!)
Proč tak nevážně a tak nedostatečně
v rozpočtu je naloženo s otázkou sociálního
pojištění? Myslím, že bychom našli
odpověď ve stanovisku oněch politických
stran, které dnes tvoří vládní
většinu a které vytvořily nynější
vládu. Včera nebo předevčírem
ujišťoval p. kol. Dubický, že novelisace
zákona č. 221 je apodikticky nutna, a dovolával
se dokonce - slyšte tu ironii - spontánního
odporu dělnických vrstev proti zákonu o starobním
a invalidním pojištění. Myslím,
že nejenom p. kol. Dubický, nýbrž
i všichni ostatní, kteří operují
odporem dělnictva proti zákonu č. 221, dopouštějí
se osudného omylu nebo něčeho, z čeho
je nechci podezírati, protože jistě nám
nikdo neupře, že s těmi, kterých se
právě dovolávají přátelé
starobního a invalidního pojištění,
máme přece jen intensivnější
a častější styk nežli representanti
buržoasních stran, a musilo by nám býti
přece něco známo o tom, že by mezi dělnictvem
byl spontánní odpor proti starobnímu a invalidnímu
pojištění dělnickému - znovu
zdůrazňuji, proti starobnímu a invalidnímu
pojištění dělnickému.
Ale myslím, že p. kol. Dubický, jako
ostatně všichni, zaměňuje si starobní
a invalidní pojištění určitou
okolností, která skutečně nespokojenost
a odpor dělnictva vyvolává. Je to otázka
nových norem pro pojišťování nemocenské
a zejména, konkrétně řečeno,
jsou to dvě věci: že se totiž odpírá
nemocenská podpora za první 3 dny nemoci a že
se odpírá nemocenská podpora za první
dvě neděle, jestliže nemoc netrvá déle
než 14 dnů. A když můžeme s jistotou
tvrditi, že právě tyto otázky, týkající
se pouze úseku nemocenského pojištění,
vyvolávají nespokojenost v řadách
dělnických, můžeme konstatovati, že
zásluhou socialistických stran se tato ustanovení
do části zákona o nemocenském sociálním
pojištění jednající nedostala
(Výborně!), nýbrž zásluhou
stran měšťanských, a nepopírejme
si, dostala se tam i zásluhou vlády. A když
tedy se uznává všeobecně, jak je viděti
z těch hlasů, i se stran měšťanských,
že bude potřebí zákon novelisovati,
tož myslím, abychom se snad nebezpečně
nedotkli struktury nemocenského pojištění,
která byla pracně v zákoně č.
221 budována, tož poskytujeme příležitosti
naším iniciativním návrhem na změnu
§u 1154 b) občanského zákona, na restituci
původního znění podle cís.
nař. z r. 1917, aby se tento jeden nedostatek, ta jedna
příčina nespokojenosti odstranila. Druhá
příčina, pokud se týče podpory
za první 2 neděle, jak již máme v spolehlivé
vědomosti, má býti odstraněna administrativní
cestou, totiž ustanovením, které bude pojato
do stanov okresních sociálních pojišťoven.
Nebude tedy po této stránce potřebí
dotýkati se struktury zákona o starobním
a invalidním pojištění. Při tom
však p. kol. Dubický napověděl,
že zemědělským kruhům jde o jednu
věc, aby totiž bylo starobní a invalidní
pojištění právě pro zemědělské
kruhy lacinější. Nevím, zdali si již
někdo dal s tím práci, aby porovnal všechny
druhy pensijního pojištění, které
jsou uplatněny v naší republice, s pojištěním
starobním a invalidním dělnickým.
Mohli bychom jenom letmo naznačiti číslice
rent při pojištění státních
zaměstnanců, při pojištění
soukromých úředníků, porovnati
je s číslicemi pojistných příspěvků
podle zákona o starobním a invalidním pojištění
dělnickém. Porovnáme-li tyto pojistné
příspěvky, tak je na první pohled
jasno, že zákon o starobním a invalidním
pojištění dělnickém je tak výhodný,
že lacinějšího pojistného již
si vůbec nemůžeme pomysliti a že lacinějšího
pojištění již se nemohlo pracujícímu
lidu dostati. Ale myslím, že pro zemědělské
kruhy a zejména pro ty, kteří mluví
za ně, je tu rozhodující otázka, čím
mají zemědělští zaměstnavatelé
na toto pojištění přispívati.
Že by je snad naplňovalo starostí to, zdali
zemědělský dělník může
svoji kvotu příspěvkovou zaplatiti, to přece
nevěřím. A když potom povážíme,
že právě zemědělské dělnictvo
nejméně z 90%, a za to bychom mohli bezpečně
vzíti záruku - bude pojištěno v první
mzdové třídě a že zemědělský
zaměstnavatel bude za ně platiti týdně
2.15 Kč pojistného příspěvku,
tedy se domnívám, že je to tak nepatrný
obnos, který i ten nejchudší ze zemědělských
zaměstnavatelů dobře unese. (Výborně!
- Posl. Bolen: A nemusili by sahati k podvodu, že by musili
falšovati podpisy zemědělských dělníků.)
Ano, zcela určitě ne. Ale domnívám
se, že i pánové ze zemědělských
kruhů se pamatují ještě na dobu, kdy
se u nás po prvé vynořila otázka zemědělských
cel. Když jsme dělali starobní a invalidní
pojištění, a sice, když jsme na něm
pracovali v prvém stadiu, když se rozhodovalo o zásadách,
na kterých má starobní a invalidní
pojištění dělnické býti
vybudováno, již tenkráte zemědělské
kruhy přicházely se žalobami a stížnostmi,
že zatížení, které bude vyplývati
pro zemědělství z tohoto titulu pojištění,
bude pro zemědělské kruhy nesnesitelné
a že se jim v některém způsobu musí
poskytnouti náhrada za to, čím bude zemědělství
zatíženo.
Tenkráte se po prvé vyslovila otázka zemědělských
cel. A když, myslím, je bezpečně statisticky
zjištěno, že zemědělství
bude u nás přispívat kvotou zaměstnavatelskou
na starobní a invalidní pojištění
dělnictva nejvýše 260 mil. Kč ročně,
a když na druhé straně povážíme,
že zemědělskými cly, která si
pánové přes všechen náš
odpor přece jenom odhlasovali, získávají
naši domácí producenti až 2 miliardy,
tož domnívám se, že ten náklad
na starobní a invalidní pojištění
zemědělského dělnictva mají
několikanásobně zaplacen a vyvážen
a že by opravdu již mohly přestati stesky na
nesnesitelné zatížení zemědělské
výroby. (Výborně!)
Zrovna tak se domníváme, že je v tom určitá
dávka kverulantství, když se volá po
tom, že se nesnese v živnostech pojištění
učňů. Učňové nemohou
býti ani v jiné mzdové třídě
pojištěni než v té nejnižší
třídě A. Dovolím si tvrditi, vážená
sněmovno, kdyby kterýkoliv ze zaměstnavatelů
učně nepotřeboval k ničemu jinému
než k celotýdenním pochůzkám,
že za 2.15 Kč, které za něj zaplatí
na starobní a invalidní pojištění,
se mu přece jenom musí vyplatiti. (Výborně!)
A jestliže již to někde můžeme nazvati
kverulantstvím, tož jistě v tomto případě,
když určitá politická strana se přihlásila,
aby vzala v ochranu měšťanské paničky,
které nemohou snésti nákladu na pojištění
svých pomocnic v domácnosti. Není k tomu
snad potřebí žádné matematiky
a není k tomu třeba přílišného
rozhledu o rodinných rozpočtech měšťanských
rodin, aby si každý spočítal, že
náklad 16 Kč měsíčně,
který jistě u pomocnic v domácnosti ani dosahován
nebude, je už tím nejmenším zatížením,
které postihne měšťanskou dámu,
když jej zaplatí na starobní a invalidní
pojištění své pomocnice v domácnosti.
Domnívám se však, že tyto argumenty, se
kterými se operuje proti starobnímu a invalidnímu
pojištění, nejsou ničím jiným,
než vědomě a úmyslně organisovanými
útoky na starobní a invalidní pojištění,
a toto naše přesvědčení je právě
v poslední době zesilováno zjevy, které
svědčí o tom, že už se hodí
za argument proti starobnímu a invalidnímu pojištění
i hotové lapálie.