Pro nedostatek času nemohu otázku hornickou, otázku
pensistů z báňských podniků
rozebrati tak, jak by bylo zapotřebí. Učiním
tak v nejbližší době u příležitosti
projednávání návrhu, který
byl v této sněmovně podán. Nemohu
také rozebrati otázku péče o naši
mládež. K této otázce se ještě
vrátíme také u příležitosti
podaného návrhu v této sněmovně.
Ke konci zbývá mi jen čas, abych krátce
zabýval se otázkou péče o nezaměstnané.
Pánové, bylo zde již hovořeno o příčinách
nezaměstnanosti, která je v tomto státě
zjevem trvalým, a bylo zde také hovořeno
o nezaměstnaných. Státní rozpočet
vykazuje na podporu nezaměstnaných položku
10 mil. Kč, tedy položku s ohledem na rozpočet
desetimiliardový přímo směšnou.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
V době, kdy továrny jsou zavírány,
dělníci vyhazováni po stovkách, kdy
dnes zaznamenáváme skorem 1/2
milionu nezaměstnaných, přichází
vláda v rozpočtu s položkou, která je
přímo provokací pracujících
tříd. Musíme protestovati proti těm,
kteří tak krutě pronásledují
dělnickou třídu gentským systémem.
V zásadě jsme proti gentskému systému,
neboť lid zmírá hladem pod tímto systémem.
Je to přímo strašné porovnání
ve státním rozpočtu, kde na dělnickou
rodinu nezaměstnaného dělníka přichází
tolik, kolik na jednoho policejního státního
psa. Kdo by chtěl ještě dnes tvrditi, že
gentský systém je dobrodiním pro dělnickou
třídu, byl by buď slepý nebo hluchý
anebo dokonce vyložený řemeslný lhář.
Požadavek dělnické třídy je,
aby gentský systém jako systém dělnické
třídě škodlivý byl nahrazen zákonem
o podporování dělníků v nezaměstnání
po celou dobu nezaměstnání státem.
(Tak jest! Výborně!)
Za tento požadavek postavila se celá dělnická
třída bez rozdílu příslušnosti
politické, národnostní i náboženské
do jednotné bojovné fronty, kterou nezadržíte
žádnými špionskými aférami,
které inscenujete na rozražení dělnických
sjednocených řad. Dělnická třída
prohlédla vaše špinavé plány a
proto vám na ně plije.
Jestliže bylo zde ústy zástupce černé
reakce prohlášeno, že máte dostatek prostředků,
že máte dostatek kriminálů k potlačení
dělnických práv, dělnických
požadavků, pak nezapomínejte pánové,
na jedno: že cesta z Hradčan vede zrovna tak dobře
na Pankrác, jako cesta z Pankráce na Hradčany.
(Výborně! - Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Hodina. Uděluji mu slovo.
Posl. Hodina (německy): Pánové!
Rozpočet ministerstva školství vyžaduje
na r. 1927 890,850.176 Kč, částku, jež
zajisté ukazuje jasně péči státu
o tento veledůležitý odbor státního
hospodářství.
A právě na tomto poli školy musil až dosud
německý národ dostávat nejcitlivější
rány, jež se jen těžce hojí a jež
potřebují svrchované péče,
nemají-li se opět otevříti a nemá-li
se zahojení zdržeti, ne-li zcela znemožniti.
Opětovně, a právem, bylo německé
školství srovnáno se zbořeništěm.
Sta škol, tisíce tříd bylo zavíráno,
u nás se zástupy dětí v místnostech
tísnily, zatím co se u Čechů i pro
sebe menší počet dětí budovaly
nové školy. Nejrozmanitější důvody
se uváděly, aby zakryly počešťování
německých území.
Jedním z nejoblíbenějších důvodů
byla neznalost českého jazyka u německých
úředníků, podúředníků,
sluhů a dělníků, pokud byli ve státních
službách. Zavedené zkoušky z češtiny
jsou strašidelný román nejhoršího
druhu. Ani šedesáti a sedmdesátiletí
Němci, stojící ve veřejných
službách, kteří po desítky let
věnovali všechny své síly veřejnému
blahu. nebyli jich ušetřeni, a tak musil tak mnohý
obvodní lékař po 40 až 50leté
práci ustoupiti se svého místa, když,
byv nejdříve jako školák napomenut censurou,
nevykázal při druhé zkoušce, a náležitě
neprokázal, že se naučil české
řeči.
Tak tomu bylo ve všech oborech. Dráhy, pošty,
rozmanité kategorie úředníků,
podúředníků a sluhů ve státních
i zemských úřadech byly vítanou obětí
tohoto počešťovacího tažení.
A nejen státní úředníci všech
možných kategorií musili přijíti
o svůj chléb - sahalo se i na působiště
zaměstnanců soukromých. Nedodáváním
surovin, znemožňováním vývozu
a podobnými prostředky nutila vláda náš
průmysl, aby přijímal české
úřednictvo a tím zmenšoval působiště
duševních pracovníků německých.
Rozhodnutí českých stran rozřešiti
pozemkovou reformu jednostranně v českém
zájmu, zavádí počešťování
na pole zemědělství. Přání
českého majitele zbytkového statku na Kravařsku,
přijmouti toliko českého hajného se
7 dětmi - se 6 dětmi byl odmítnut, že
je jich málo - ukazuje nám plán, který
se tu sleduje. A k tomu ještě překládání
německých úředníků a
restringovaných učitelů do českých
území. Německá škola byla tak
daleko, že mohla býti pomocí různých
zákonů a nařízení a svémocnými
činy povolaných i nepovolaných referentů
co nejcitlivěji poškozena.
Další útok byl veden proti dělnictvu.
Z planých důvodů byly propuštěny
tisíce železničních zaměstnanců,
a aby se tomu nasadila koruna, byli i němečtí
lesní dělníci ve státních lesích
nahrazeni koloniemi českých dělníků.
Famosním výnosem o určení národnosti
dětí ze smíšených manželství,
jež se úplně reklamují pro českou
polovinu, byla německým školám odňata
sta dětí. Jemný výklad pojmu živitele
rodiny nebo mateřské řeči způsobuje,
že jsou všechny námitky marné a že
reklamace ještě dnes jsou nevyřízeny.
Za důvod rdoušení německého školství
v letech 1918 až 1924 se uvádíval pokles porodů
následkem válečných let. Faktum, že
tento pokles dosáhl roku 1925 svého nejhlubšího
bodu, dalo vítaný podnět k tomu, aby se na
základě restrikčního zákona
počalo s hroznou redukční akcí. Jest
samozřejmé, že se postupovalo zcela jednostranně
v neprospěch Němců.
Výsledkem tohoto zuřivého útoku na
državu německé školy v letech 1918-1925
jest zavření 185 škol a 2913 tříd
při úbytku 221.357 dětí.
Při skoro stejném úbytku dětí
na straně české (221.357) spatřujeme
tu přírůstek o 1646 škol a 2328 tříd.
Z těchto 1646 nově zřízených
českých škol jest 900 škol menšinových,
a pak 534 školy občanské - část
z nich jsou také školy menšinové - tak
že zbývá jen zcela nepatrný zbytek na
nově zřízené školy obecné,
důkaz to, že české obecné školství
bylo na českém území v r. 1918 již
úplně vyvinuto.
Nedosti na tom, že na vysoce organisovaných německých
školách byly rušeny paralelky a třídy
spojovány, došlo, přes stále zdůrazňované
zvýšení vzdělání lidu,
dokonce k přeměnám dvoutřídních
obecných škol na jednotřídní
a k rušení škol jednotřídních.
Nedostatek vzduchu ve třídách, ohrožený výsledek vyučování a námaha učitelstva, již předem k bezvýslednosti odsouzená, nedovedly zabrániti tvoření tříd o 40 až 72 žácích a rušení jednotřídních škol, majících až 46 žáků (Albrechtice u Sušice).
Na 32 místech čekají na mnoze již od
r. 1919 německé děti na znovuotevření
původní školy. Z nouze tu vyučují
soukromí učitelé Německého
kulturního svazu, ježto není možno navštěvovati
německou školu sousední, často 6 km
vzdálenou. Tito chrabří učitelé,
politováníhodní pro svoji těžkou
práci, se snaží pod kontrolou četníků,
strážců paragrafu o pokoutních školách,
nahraditi soukromými hodinami normální vyučování.
To jest podpora, jíž se až dosud dostalo německému
obecnému školství od státu.
23 německých soukromých škol s 934 dětmi
i ve 32 třídách s průměrným
počtem 27 dětí vydržuje německý
kulturní svaz, jehož osobní i věcné
potřeby musí Němci při směšné
státní podpoře 30.000 Kč hraditi dobrovolnou
daní. Náklad tu činí 1.091,093.280
korun. Náklad na domácí vyučování
38 učiteli v nepovolených soukromých školách
činí 354.000 Kč, k tomu ještě
1,117.000 Kč za opatrovny, dá celkový náklad
asi 2.6 milionů korun, který musí německý
lid sehnati přes své právo na tuto podporu
se strany státu za placení daní.
A jak to vypadá v témže školním
oboru na straně české? V přírůstku
1646 obecných a 524 občanských škol
jest 900 škol menšinových a celá řada
státních škol občanských, v zvaných
menšinové školy občanské.
Nikdo nebude pochybovati o nutnosti takovýchto škol,
je-li po ruce příslušný počet
žáků. Jest nutno, aby stát poskytl dostatečné
prostředky na stavbu a udržování menšinových
škol u kvalifikovaných menšin, ježto by
tyto z vlastních prostředků nikdy školu
zříditi nemohly. Svévolné počešťování
však zcela jasně ukazuje, že ke zřízení
české menšinové školy ve městě
ryze německém, jako jest Pobučí, okr.
Zábřeh, není třeba ani jediného
dítěte. Tuto školu navštěvuje nyní
12 dětí ze dvou sousedních českých
obcí, z nichž v jedné jest v jednotřídní,
ve druhé dvojtřídní obecná
škola.
To jest přece již vybičování
vášně na vrchol a násilné počešťování
v německém území. (Výkřiky
poslanců něm. soc. demokratické strany dělnické.)
Z 900 českých menšinových škol
dochází jistě do tří šestin
škol méně než 10 a do dalších
dvou šestin méně než 20 dětí.
Nesporné, ministerstvem žádané výkazy
žactva toto tvrzení potvrdí.
Proto musili býti němečtí úředníci,
sluhové a dělníci připraveni o svá
místa a na jejich místa dosazeni jejich čeští
kolegové, leckdy proti své vůli? Jen aby
se mohly stavěti pro 1, 2, 3 až 10-20 českých
dětí ze státních peněz české
menšinové školy, musí se vynakládati
miliony a miliony daní, placených všemi národnostmi,
obývajícími tento stát (Výkřiky
posl. dr Witte.) v době, kdy se z úsporných
důvodů na německé straně zrušují
školy až o 43 žácích a kdy se ve
třídách německých škol
tísní 60, 70 a 80 dětí? Aby jen na
oko se dokázala odůvodněnost existence českých
menšinových škol, musí se německé
dětí do těchto škol vháněti
a musí se pak ve výkazech vésti jako děti
české.
Vyjímám ze statistiky několika míst
v jižních a západních Čechách,
že pro 705 dětí bylo zřízeno
35 českých tříd. Z těchto 705
dětí jest 439 Němců, tak že ze
zbytku 266 českých dětí připadá
průměrně na jednu z 35 českých
menšinových tříd 7.6 českých
dětí. Nedosáhne se však namnoze ani
tohoto průměru, ježto jak v Pobučí
na Moravě, tak v Novosedelských Hutích mezi
6, ve Fuchsově Huti mezi 30, ve Glaserwaldě mezi
7 a v Srní mezi 10 dětmi ani při nejlepší
vůli nelze nalézti dítě české
národnosti. Nechci ani vypočítávati
nesmírný počet menšinových škol
zřízených pro 1, 2 a méně než
10 českých dětí.
Nedoporučovalo by se ze šetrnosti konečně
utlumiti pocit zášti a rozhlédnouti se po světě
a vzíti si konečně příklad
z některého cizího státu?
Norsko zavedlo ve svých daleko od sebe roztroušených
osadách 14denní putovní vyučování.
Putující učitelé vyučují
vždy po 14 dní jednu skupinu dětí, a
vrací se k nim za dalších 14 dní od
skupiny druhé, aby se vyučování opět
ujali a v něm pokračovali. Naše poměry
dovolují jistě intensivnější
vyučování, než jest tomu u Norů.
Není pochyby, že každé dítě
má právo na vyučování ve své
mateřské řeči. Má-li toto právo
dítě české, má je jistě
i dítě německé a dítě
ostatních národů v tomto státě.
Menšinové školy se budují pro děti
příslušné menšiny a proti všemu
právu a spravedlnosti se nutí lákáním,
lstí a násilím německé děti
do českých menšinových škol. Menšinové
školy mají krok za krokem prováděti
odnárodňování. Vždyť vůdcové
české menšiny prohlašují při
otevření české menšinové
školy v Brodku: "Usadili jsme tedy školu do tohoto
zněmčeného území. Máme
tím školu v moci. Kdo má školu, dostane
i děti. Naším dalším úkolem
jest získati tyto pro naši školu. Budoucnost
náleží tomu, kdo má v moci děti".
To, co se děje při zřizování
českých menšinových škol občanských,
dává všude znáti tento úmysl.
Proto se také dle možnosti ztěžuje vyučování
češtině na německých školách,
neznemožňuje-li se docela, aby německé
obyvatelstvo povolněji posílalo německé
děti do českých škol.
Překládání českých občanských
škol na německé jazykové rozhraní
nebo do německých obcí blízkých
tomuto rozhraní ukazuje soustavnost počešťovací
akce.
Na př. v Heřmanicích, okr. Hranice, v obci
s 270 obyvateli a německou většinou se mají
zříditi dvě české menšinové
školy občanské pro hochy a dívky. V
místě samém lze nalézti toliko 6 českých
dětí, jež jistě nejsou dostatečným
podkladem ke zřízení občanské
školy v obci, v níž byla německá
škola se 36 dětmi zavřena a přeložena
do 3 km vzdálených Kozích Louček,
jen aby udělala místo menšinové škole
pro 6 příslušných českých
dětí. Přirozeným místem pro
tuto újezdní občanskou školu jest 3.2
km vzdálená Hustopeč, jež svojí,
v této krajině nejvýše organisovanou
4třídní školou, skýtá
přirozený základ pro školu občanskou.
Děti této obce, tvořící větší
část žactva této občanské
školy, stanou se obětí počešťovací
vášně, jež bez ohledu na místo,
čas a ostatní poměry vnucuje i českému
obyvatelstvu školy ležící mimo vlastní
české území. Dlouholeté žádosti
takovýchto českých sídel újezdních
občanských škol zůstávají
nepovšimnuty, ježto si čeští radikálové
slibují od tohoto postupu ty nejlepší výsledky.
Jistě to není láska k Němcům,
co nutí Čechy vnucovati dorůstající
německé mládeži český
jazyk, aby pak těmto jazykově dokonale způsobilým
Němcům poskytli rovnoprávně místo
ve veřejné službě.
Také pokud jde o občanské školy, jest
zkrácení nesmírné. Aby se dosáhlo
toho poměru občanstva a občanských
škol, jenž jest na české straně,
bylo by v Čechách třeba ještě
72 německých občanských škol.
Opět číslo, vykazující neobsazení
asi 350 míst pro naše duševní pracovníky.
Z těchto několika hrozných obrazů
trosek německého školství lze snadno
seznati úmysl trvalého stlačování
úrovně všeobecného lidového vzdělání.
Následující čísla nám
ukáží tento obraz v barvách ještě
hroznějších. V roce 1918 bylo na Moravě
412 jedno a dvojtřídních obecných
škol, 334 o 3037 třídách, poměr
byl tedy 55.2%:44.8%.
R. 1926 vykazuje německé školství 400
obecných škol o 1 a 2 třídách,
227 obecných škol o 3 a více třídách,
t. j. 63.8%:36.2%.
Zajímavá jsou také následující
data školské statistiky: 1918: 1 třídních
škol 244, t. j. 32.7%, 1926 1 třídních
škol 238, t. j. 38%. 1918: 2 třídních
škol 168, t. j. 22.5%, 1926 2 třídních
škol 162, t. j. 25.8%. 1918: 3 třídních
škol 95. t. j. 12.7%, 1926: 3 třídních
škol 86, t. j. 13.7%. 1918: 4 třídních
škol 61, t. j. 8.2%, 1926: 4 třídních
škol 67, t. j. 10.7%. 1918: 5 třídních
škol 148, t. j. 19.9%, 1926: 5 třídních
škol 67, t. j. 10.7%. 1918: 6 třídních
škol 28, t. j. 3.8%, 1926: 6 třídních
škol 6, t. j. 1%. 1918: 7 třídních škol
2, t. j. 0.2%, 1926: 7 třídních škol
1, t. j. 0.1%.
Letos se opět stav žactva zvedá a odpadá
tedy jako důvod zavírání škol
malý počet žáků. Poslední
úsporný výnos ministerstva školství
jest zastaven a čeští vůdcové
mají možnost dokázati svoji poctivou vůli.
Říkám výslovně vůdcové,
ježto tuto vůli pronásledovati, jejíž
korunou mělo býti úplné vyhubení
Němců, nemá většina českého
obyvatelstva, hlavně obyvatelstva venkovského.
Toliko političtí profesionálové na
obou stranách, kteří se snaží
předstihnouti ostrostí svých řečí,
ale většinou se lekají každého
vážného a odpovědného činu,
aby jen zůstali neodpovědnými a aby mohli
křičeti: "Chyťte zloděje!"
dovedou spatřovati v našem kroku zločin, spáchaný
na obou národech.
Přijali jsme poctivě ruku nám nabídnutou
a slíbili jsme, že pomůžeme vytáhnouti
káru státního hospodářství
z bahna, v němž vězí, a do něhož
jí zavezla všečeská koalice. Čeští
vůdcové měli odvahu přiznati se otevřeně
před celým světem k tomu, co při lepším
naslouchání se již dávno mohlo mezi
českým lidem slyšeti: "Jest nutno přibrati
ke spolupráci Němce, nemá-li socialistické
vydírání v české koalici zničiti
celé národní hospodářství
v tomto státě".
Po celých minulých 8 let dovedla česká
koalice udržeti heslo "proti Němcům a
všem ostatním menšinám" přes
všechny obtíže, jež tu byly. Teprve poznatek,
že potíráni německého národního
hospodářství nevyhnutelně vrhá
v záhubu také národní hospodářství
československé, přivedl konečně
české občanské strany na jiné
cesty. (Výkřiky poslance de Witte.) Škody,
(Hluk na levici. - Místopředseda inž. Dostálek
zvoní.) jež byly učiněny, nutno
opět napraviti. (Výkřiky posl. de Witte,
Windirsche a Böhma.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Hodina (pokračuje): Vláda musí
věnovati zvýšenou péči zvláště
povznesení všeobecného německého
lidového vzdělání. (Stálé
výkřiky posl. de Witte.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Volám pana posl. de Witte k pořádku.
Posl. Hodina (pokračuje): Z ohledu na ztížené
učební poměry na níže organisovaných
obecných školách nutno pro venkovské
školy získati kvalitativně nejlepší
síly učitelské. Bylo by nutno zrušiti
pro venkovské učitele trestní sankci, obsaženou
v zákoně o učitelských platech a vláda
by se měla postarati, aby pokud možno již na
rok 1927/28 byla škrtnuta IV. třída místních
přídavků pro učitele, úředníky
v malých místech.
Kvalifikovaným učitelům jednotřídních
škol nechť ministerstvo přizná za jejich
velice namáhavou duševní práci každoroční
přídavek, jehož lze snadno ušetřiti
v titulu Menšinové školy.
Rovnost ženských učitelských sil při
ucházení se o místa se neosvědčila
hlavně na školách níže organisovaných
a budiž odstraněna. Zkušený odborný
učitel se 26 až 28 služebními lety, podřízený
odborné učitelce s 10 až 15 služebními
lety, jest znamením ukvapených snah socialisačních.
Vyučování ručním pracem budiž
omezeno na nejnutnější minimum.
Zemědělské pokračovací školy
nejsou školami odbornými, a učitelé,
neznalí hospodářské prakse, nesmějí
tam chtíti na základě 3 až 6měsíčního
studia na nějaké hospodářské
střední škole šířiti odborné
znalosti hospodářské.
Buďtež zřizovány odborné školy
hospodářské pro chlapce i dívky a
buďtež během doby měněny ve školy
povinné. Nemajetným žákům z kruhů
malozemědělců a zemědělského
dělnictva nechť se dostane stipendií. Venkovskému
lidovému vysokému školství budiž
při nejmenším věnována stejná
materielní podpora jako městskému.
Vzdělání učitelstva, hlavně
venkovského, budiž věnována zvláštní
péče a buďtež zastaveny restrikce na učitelských
ústavech. Vzdělávacím snahám
učitelstva občanských škol nechť
se vyjde všemožně vstříc (vysokoškolské
kursy), což jest tím snadnější,
když stát ke studijním účelům
a k opatření náhradních učitelských
sil nežádá žádných materielních
výkonů. Restrikce na středních školách
všech oborů budiž zastavena a budiž zachován
alespoň stav z r. 1924/25.
Budiž upuštěno od jednostranného podporování
českých středních škol a od zanedbání
středních škol národních menšin
a těmto středním školám buďtež
poskytnuty částky odpovídající
počtu obyvatelstva.
Zemské školní rady se svým národnostním
rozdělením se osvědčily. Právě
škola potřebuje při počínající
spolupráci zvláštní oddělené
péče, má-li nastati klid, umožňující
trvalou spolupráci. Provisorní doplnění
dočasně uprázdněných míst
u zemských školních rad jest naléhavé,
ježto na př. na Moravě venkovské obce
od smrti sen. Fritsche nemají zástupce. Rovněž
zemřeli mnozí zástupci učitelstva
škol obecných a občanských, reálek
a gymnasií a jejich místa jsou od té doby
neobsazená. Výborům zems. školních
rad buďtež opět přikázány
porady a rozhodování o důležitých
věcech školských, jež jim byly odňaty,
a buďtež pro ně opět stanoveni němečtí
referenti.
Tím se připraví půda pro autonomii
školy a vnese se klid a důvěra mezi lid. Právě
citlivé pole, škola, jest nejzpůsobilejší
znenáhla obnoviti důvěru, zničenou
užitím násilného systému.
Zemským a okresním inspektorům budiž
ministerstvem vyučování přiznán
funkční přídavek, jímž
by se ocenil jejich odpovědný vyšší
věcný výkon, takže by svými příjmy
nestáli za řídícími učiteli
na stejném stupni s nimi stojícími nebo mladšími.
To způsobí, že se o tuto hodnost budou ucházeti
také kvalifikovaní učitelé a zabrání
tomu, aby toto odpovědné místo obsazovali
toliko ctižádostiví snaživci.
Také na vysokých školách jsou Němci
krutě zkráceni. Nejen že se vydávají
miliony na stavbu paláců českých vysokých
škol, jež jim konečně k těmto účelům
rádi přejeme, nejen že na německé
straně mužové světové pověsti
jsou často nuceni vykonávati své povolání
v místnostech lidí nedůstojných, nýbrž
německá věda všech oborů rdousí
a omezuje se v tomto státě také tím,
že na 3 německých vysokých školách
zůstává asi 50 stolic trvale neobsazeno.
Již od let povolené stolice se neobsazují,
třebaže jmenování jsou připravena.
Vypravení klinik, hlavně chirurgické a orthorhinologické,
jest naléhavé. Universitní budovy fakulty
právnické a filosofické mají zapotřebí
stejné péče a štědrosti, jako
je tomu na straně české. Na vysoké
škole technické nutno užiti i záchodů,
má-li býti možna montáž strojů.
Odstrkování vysokých škol jest viděti
hlavně v Brně.
Přes to, že počet posluchačů
na německé technice jest daleko větší,
jest počet obsazených stolic na německé
brněnské technice daleko menší než
na české. Laboratoře, které jsou na
českých technikách zařízeny,
chybějí na německých téměř
úplně, na př. laboratoř pro stavbu
strojů, elektrotechnická, pro stavby vodní
a mostní, na zkoušení pevnosti a pro stavby
betonové. Přes daleko větší počet
posluchačů na straně německé,
o němž jsem se v již zmínil, jest poměr
ploch k disposici stojících budov brněnské
techniky německé a české jako 3:5,
v čemž jsou započteny plochy jednotlivých
poschodí.
Jest nutno uvolniti německý chemický ústav
v Praze na Slupi přeložením české
vysoké školy obchodní, jež se v něm
nyní nalézá.
Na zemědělském oddělení pražské
techniky v Děčíně-Libverdě
jest řada důležitých stolic neobsazena.
Doporučuji vládě, aby tamní badatelské
a pěstitelské práce podporovala stejně
intensivně jako na straně české. Jest
nutno v zabezpečiti tento oddíl vysokého
učení technického konečným
zakoupením budov.
Připojení vysoké školy obchodní
lze snadno provésti obsazením několika málo
ještě nutných stolic a jest nutno v dohledné
době uskutečniti slib ministra školství.
Otázka možnosti německého vzdělání
na poli zvěrolékařství, lesnictví,
hornictví a hutnictví čeká již
po léta na příznivé rozřešení.
Miliony se vyvážejí do ciziny, ježto na
domácích vysokých školách jest
studium znemožněno neobsazováním těch
několika nutných stolic.
Aby i v tomto oboru bylo upíráno Němcům
pracovní pole, dělají se při nostrifikaci
těchto studií, nuceně odbytých následkem
okolností v cizině, neuvěřitelné
potíže. Vzhledem k tomu, že právě
v těchto oborech vědění se i na českých
vysokých školách užívá děl
německých profesorů, stačí
zajisté pouhé upozornění, aby se ministerstvo
dalo až do zavedení příslušných
oddělení na domácích vysokých
školách pohnouti k blahovolnějšímu
postupu při nostrifikacích.
Německá hudební akademie byla ihned po převratu
s celým svým majetkem zabrána a má
od té doby jen zcela nedostačující
dotaci, zatím co na české straně jsou
dvě skvěle zařízené hudební
akademie. Německý majetek na umělecké
akademii budiž zachován a příště
nechť jsou při státním oceňování
prací přibrána ve stejné míře
také díla německých básníků
a umělců.