Čtvrtek 25. listopadu 1926

Co uznávám za nutné však zvláště odmítnouti, jsou útoky, které jsou vedeny současně na nemocenské pojišťovny. Nemocenské pojišťovny v tomto novém úkolu zvýšené veřejné sociální péče vykonávají práci, která zákonem na ně byla vložena tím, že jsou povinny nejen předpisovati, ale i vybírati a vymáhati příspěvky pro Ústřední sociální pojišťovnu. Vykonávají tudíž práci v přenesené působnosti pro Ústřední sociální pojišťovnu a jsou proto také terčem veškerých útoků všech těchto vrstev, jež sociální pojištění odmítají. Veškerý odboj proti tomuto novému zákonnému zřízení obrátil se proti nemocenským pojišťovnám. Žel, že boj tento rovněž není veden v mezích určité seriosnosti, nýbrž bezohledně útočí se na pojišťovny jen proto, že řádně konají zákonem předepsanou povinnost. Toto nepřátelství vybíjí se nejen proti léčebné péči nemocenských pojišťoven, proti vedoucím a úředníkům nemocenských pojišťoven, ano i proti představenstvům, ale žel, útočí se na nemocenské pojišťovny také proto, že jednotlivé pojišťovny nuceny jsou tuto zvýšenou agendu ulehčiti si event. novým zařízením kanceláří a budov a tyto stavěti. Nemocenským pojišťovnám předhazují se nádherné paláce, a přehlíží se, že zvýšená agenda vyžaduje náležitou úpravu administrativní práce, rozmnožení personálu, stejně tak jako snížení nemocenských příspěvků zákonem nutí nemocenské pojišťovny, aby snažily se v rámci svých budov obstarávati i to nejpotřebnější, to jest léčebnou péči.

Ministerstvo soc. péče může prohlásiti, že nemocenské pojišťovny velice uvažují o tom, než vezmou na sebe starosti s vybudováním nových ústavů spojené. Mohu s tohoto místa ujistiti, že i Svaz nemocenských pojišťoven jako ústředna, než projeví souhlas s vystavěním nové budovy, uváží dříve všechny okolnosti, které při rozhodování padají v úvahu. Odpírá souhlas ke stavbě dosti často i když vidí, že budova stará není způsobilá pro úřadování.

Tyto útoky na sociální pojištění přesvědčují nás o tom, jak neseriosně se proti sociálnímu pojištění postupuje. Odmítáme tyto útoky u vědomí toho, že dělnictvo, které v poslední době rozhodovalo v nemocenských pojišťovnách, jsouc pověřeno k tomu členstvím v představenstvech nemocenských pojišťoven, prokázalo, že od té doby, co dělnictvo v těchto ústavech rozhodovalo, zvyšovala se nejen léčebná péče, ale i také schopnost administrativní těchto ústavů tak, že zákonodárci mohli veliké úkoly, vyplývající ze zákona o sociálním pojištění, nemocenským pojišťovnám svěřiti. Štvaním proti těmto ústavům nedosáhne se zcela nic. Vyvolá se u občanstva nedůvěra k zákonnému opatření, která nese v sobě risiko nedůvěry ke všem zákonným zřízením našeho státu. Že u nás každý rád nadává na všechno, co se udělá, kdož by o tom pochyboval? O tom se mohou přesvědčiti i páni, kteří nemají rádi sociální pojištění.

Proto by mělo ministerstvo soc. péče v této době všeobecného štvaní na toto zákonné zřízení sociální říci také své slovo na obranu těchto ústavů, neboť by tím chránilo také zákon. Mlčení ministerstva soc. péče je příčinou toho, že si kde kdo troufá toto zákonné zřízení zlehčovati, a jestliže se nechává volné pole pusté demagogii a povrchnosti, máme snad plné právo žádati, aby státní úřady neponechaly hájiti zákon jenom těm, kdož v sociálních pojišťovnách pracují, anebo dělnickým stranám a zástupcům, nýbrž že státní úřady, zvláště ministerstvo soc. péče má povinnost v této věci vystoupiti na obranu.

Pan kol. Dubický ve své poslední řeči varoval před přísným vymáháním pojistných příspěvků cestou exekuční. Myslím, že tato slova padla na hluchou půdu. Měl by se spíše obrátiti s apelem na zaměstnavatele, kteří mnohdy dělníkům příspěvky strhují ze mzdy, ale pojišťovně neodvádějí, aby konali svoji povinnost. Také soukromá pojišťovna, na př. agrární, domáhá se placení prémií za pojištěná risika a totéž musí činiti pojišťovny sociální. (Výkřiky posl. Dubického.)

Myslím tím ony neplaty, nepořádné zaměstnavatele. Vím, že řádných zaměstnavatelů je většina, i v zemědělství. (Výborně! Posl. Dubický: Vy jste nepochopil smysl mých vývodů. Řekl jsem, že by zákon nebyl populární, kdyby se pojistné prémie měly násilně vymáhati!) Ale vy, jakožto člen představenstva, víte, jak se zákon sabotuje. Jděte se podívati do vinohradské pojišťovny, ta musela vykonati za krátký čas 700 exekucí. Nejsou to malí živnostníci a zaměstnavatelé čeledi, nýbrž velkofabrikanti a stavitelské firmy, které, aby získaly na úrocích, poněvadž nemocenské pojišťovně samy platí jenom pět procent, ponechávají si peníze stržené dělníkům na sociální pojištění a hradí jimi svou potřebu, kdežto kdyby si peníze do provozu vypůjčily od bank, platily by 12 až 14 procent úroků. Proto pojišťovnám neplatí a zůstávají dlužni, aby si nemusili vypůjčovati od bank. Pan kol. Dubický bude míti příležitost se o této věci informovati. (Posl. Dubický: Vždyť víte, že to bylo vyvráceno v poslední schůzi představenstva!) To nebylo vyvráceno. Já mohu na základě výkazu příspěvků stavitelských a jiných firem to dokázati.

Pan kol. Dubický vyslovil se pro zjednodušení administrativy sociálního pojištění, ale zapomněl dodati, že právě největším nepřítelem zjednodušení této agendy je strana agrární, resp. on sám, která vynutila si roztříštění organisace sociálního pojištění zakládáním zemědělských pojišťoven. Proto tento tón řečí právě agrární straně nesluší. (Výkřiky posl. Dubického.)

Pan kol. Dubický přiznal, jak jsem uvedl při jedné příležitosti, že když jsou v jednom a témže okresu lidé pojištěni ve dvou pojišťovnách, že to není úsporná organisace a že se tím administrativa zbytečně zdražuje. Proč potřebujeme pro 5000 pojištěnců na Sedlčansku neb jinde dva úřady? Proč nestačí jeden úřad, jak jsme to právě my žádali? (Posl. Dubický: S ohledem na unifikaci s úrazovým pojištěním!)

Já znám vaše stanovisko k unifikaci pojištění úrazového se sociálním, také s ním souhlasím, ale chcete-li to uskutečniti, nesmíte chtíti tříštění sociálního pojištění v vůbec.

Strana agrární podle prohlášení kol. Dubického bude také usilovati o novelisaci zákona o sociálním pojištění se zřetelem k zvláštnímu postavení zaměstnanců v zemědělství a jich rodin. Ptám se: Chcete sociální pojištění těmto zaměstnancům zlepšiti tak, jak to vyžaduje jejich bídné existenční postavení v zemědělství? Je přece dokázáno, že nejhůře placeno je právě dělnictvo zemědělské, proto také jest ho nedostatek. Kdybych se chtěl učiti od vašeho koaličního kolegy, a to kol. Šamalíka, pak vidím, že zlepšovati zákon nebudete. Ale bude zajímavé od strany republikánské, jaké ona nám ohlásí návrhy reformy, kterou chce dělati.

Strana agrární podle prohlášení p. Dubického bude se domáhati změny ukládací politiky Ú. S. P. s ohledem na podporu úkolů produkčních. Podotýkám, že podpora úkolů produkčních v ukládací politice Ú. S. P. jest zákonem č. 221/24 zajištěna. Či bude se agrární strana domáhati pod heslem podpory produkce ukládání reserv Ú. S. P. do bank a podniků, které jsou před krachem?

Na konec se p. Dubický vyslovuje jménem agrárního klubu pro unifikaci sociálního pojištění s pojištěním úrazovým. Podotýkám opět, že největšími zastánci unifikace sociálního pojištění jsou právě socialistické strany, a kdo proti ní pracuje, jsou agrárníci. Souhlasíme s tím, aby pojištění úrazové splynulo s pojištěním sociálním, ale neubraňuji se dojmu, že s uvedeným požadavkem unifikace důsledné právě agrární strana souhlasiti nebude, jak jsme měli možnost se o tom přesvědčiti. Domnívám se, že hesla unifikace zneužil p. Dubický jako záminku k útoku na pojištění úrazové. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Bylo již několikráte řečeno, že nejlepším zákonem na ochranu republiky jsou zákony, které umožňují nejširším vrstvám lidovým důstojnou existenci. Takovým zákonem na ochranu republiky jest dobrý zákon o sociálním pojištění a útoky na tento zákon jsou útokem na základy tohoto státu. Zadržte proto, dokud jest čas! Na konec kvituji s povděkem, že i na straně komunistické přišli pánové k názoru, že není možno zákon neustále napadat. My jsme jim to předpovídali v této sněmovně, dále i v tisku a konečně na schůzích. My jsme se setkali právě při rozpočtové debatě s faktem, že strana komunistická musila již zahájiti akci schůzemi, na kterých zákon chrání. A to je dobré memento pro zákon. Je viděti, co je dělnické, co chce dělníkům prospěti, to že se za zákon postaví. Pánové, kteří myslíte, že máte od 15. listopadu moc ve svých rukou, upozorňujeme vás, nezneužívejte této moci. Je to dějinný omyl, ta černá neděle z 15. listopadu. To jsme vám několikráte řekli, a opakuji vám to dnes i zde. Ten dějinný omyl může a bude napraven. Svými špatnými a odsouzení hodnými činy se připravíte o moc, kterou jste na důvěřivém lidu v Československé republice neprávem získali. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Slovo má dále pan kol. dr Štefánek.

Posl. dr Štefánek: Slávna snemovňa! V terajšej debate mali sme istú neúmernosť medzi hospodárskymi a politickými rečiami na jednej strane a kultúrnymi otázkami, tu pretriasanými, na druhej. A predsa sú naše kultúrne, národné a etické problémy nie menej vážne ako hospodárske. Naše školstvo, vedecká a nie na poslednom mieste i cirkevné inštitúcie staly sa v istom smere i hospodárskymi problémami, nakoľko sme v minulosti na tomto poli hodne mnoho podnikali, na státisíce nových ústavov založili a tým štátny rozpočet značne zaťažili.

Sme malý národ, nemáme možnosti zväčšiť a rozmnožiť sa na takú mieru, že by sme počtom a hmotnou silou prevýšili susedov. Len kvalitou jednotlivcov len Nerudovou výpoveďou o kvádroch a žule zachránime sa pre budúcnosť, len jednotou, láskou, pracovitosťou a múdrosťou odoláme cudzej premoci. A tieto vlastnosti dá nám škola, veda afinita pre metafyzické skutočnosti.

Nemienim opakovať, čo som v rozpočtovom výbore povedal o našej slovenskej škole. Krásny rozkvet nášho školstva ľudového, občianskeho, stredného a odborného je vám dostatočne známy. I od mladej univerzity Komenského v Bratislave očakávame právom dobrú prácu vedeckú a výchovnú. Viete už i to, že treba menovite národnú školu na Slovensku i naďalej zveľaďovať, lebo na tomto poli nie je Slovensko saturované. Slovenské školstvo nedohonilo ani kvantitatívne, ani kvalitatívne školstvo české, ba ani nie školstvo nemecké. Treba ešte veľa sto národných škôl postaviť, veľa tisíc žiakov zaškoliť. Ale treba tiež rozriešiť otázku učiteľskú, otázku staropenzistov atď. A na čo kladieme veľký dôraz: treba rozumnou politikou a administratívou odčiniť nedôveru ku štátnej škole. Ovšem mojím ideálom nebola nikdy škola protináboženská. Laicizovanie školy som nikdy nechápal po spôsobe pána Bartoška.

Ctená snemovňa, dovoľte, aby som pobudnul trochu pri tejto otázke a vysvetlil stanovisko naše. Po celé dasaťročia bojoval som proti zneužívaniu cirkevnej moci a školskej politike maďarských liberálov i maďarských klerikálov na Slovensku. Nikto nepochyboval o tom, že sme pokrokového smýšľania, že si prajeme narovnania v národnom i kultúrnom duchu pokrokovom. Ovšem naša pokrokovosť, a ak smiem hovoriť o svojej skromnej osobe, moja pokrokovosť, sa nikdy nekryla s voľnomyšlienkárstvom tak zvaného pozitivizmu a historického materializmu. Náboženstvo ako princíp metafyzického svetového názoru a klerikalizmus ako zneužívanie svetskej moci v prospech politiky moci pápežstva, rešp. príliš konzervatívneho pridržovania sa istých vedeckých, sociálne a hospodársky neudržiteľných princípov sme prísne rozdeľovali. Bol a je preto značný rozdiel medzi pokrokovosťou našou a pokrokovosťou materialistického názoru Karla Marxa. V náboženskom poňatí priblížil som sa veľmi blízko k Masarykovi.

Takéto pokrokárstvo naše vzbudilo v rokoch 1898 až 1914 na Slovensku značný odporu tak zvaných Martinčanov, i konzervatívnych katolíkov a evanjelikov, ale získalo nám veľa prívržencov a nemálo sympatie u rozumnejších evanjelikov a katolíkov. Mnohým sa páčil práve na tomto pokrokovom podklade vybudovaný názor československého národného a kultúrneho ideálu. Kolega Dérera Igor Hrušovský vytýkajú mne a hlasistom v republikánskej strane organizovaným, vyjmúc snáď dr Šrobára, že sme zradili svoju pokrokovú minulosť. To je omyl. My sme nemohli zradiť pokrokovosť ich, poneváč sme nikdy nestáli a nestojíme na zásadách pozitivisticko-materialistických. A svoje na idealisticko-filozofickom základe vybudované pokrokové myslenie sme nezradili a nezradíme, ani vtedy nie, keď nás politická konštelácia privedie ku parlamentnej súčinnosti s ľudákmi.

S naším svetonázorom nesúhlasili a nesúhlasia Hlinka a jeho spolupracovníci, ale kedže vedia, že sme poctiví slovenskí národovci, v náboženských otázkach nie extrémni, v cirkevných nie nesnášanliví, neprotestovali pri prevrate proti nášmu vodcovstvu a našej iniciatíve vo všetkých oboroch štátnej správy. V prvých mesiacoch pracoval Šrobár pri súhlase všetkých predprevratových Slovákov. Proti mojej práci v školstve sa ozval Hlinka až vtedy, keď prvý raz radikáli českí začali sa vo školách posmievať náboženstvu a keď začali agitovať i medzi ľudom proti kňazom a katolíckej vierouke zvlášť. Tragický omyl spočíval v tom, že socialisti poplietli svoju pokrokovosť s našou, že nebrali ohľad na odlišné pomery slovenské a so svojím často nemiestnym vystupovaním popudzovali domorodcov.

Napriek tomu vykonalo sa pomocou českých učiteľov a profesorov mnoho. Českí pracovníci sa už z veľkej časti pomerom prispôsobili a pracujú ku všeobecnej spokojnosti. Neprestanem prízvukovať a do sveta hlásať pravdu, že Česi vykonali na Slovensku tak obrovskú prácu kultúrnu a národnú, bez ktorejsi neviem ani Slovensko predstaviť. (Výborně! Tak jest!) Pán kol. Macháček predvčerom tu napadnul našich českých učiteľov a profesorov a napadnul i školský referát v Bratislave hovoriac, že vraj Česi a školský referát v Bratislave počešťujú a chcú obrať Slovákov o národnosť a reč. Že nove ustanovený prednosta školského referátu dr Maule vydal obežník, v ktorom rozkázal, že sa má úradovať len po česky. Ako sa to, ctení pánovia, stáva, že do "Slováka" a podobných listov prijdú tak naprosto nepravdivé zprávy, vidíte z tohoto úradného rozkazu dr Mauleho, v ktorom pravý opak tvrdí. Dr Maule v obežníku č. 40, zo dňa 16. novembra 1926, hovorí toto: "Uvádzam všetkým pánom spolupracovníkom na pamäť príslušné usnesenie ministerskej rady o užívaní slovenčiny v styku so stranami a v úradnej korešpondencii a ustanovujem, aby sa koncipovalo slovensky. Vážnosť najvyššieho školského úradu na Slovensku ovšem žiada, aby slovenčina všetkých, tunajším úradom vydaných výnosov, obežníkov, dekrétov a iných písomností bola bezvadná, nielen prostá chýb pravopisných, ale aby sa v nej neužívalo ztrnulých úradných fráz, lež prirodzenej štylizácie, každému srozumiteľnej a bežnej aj v prostom živote občianskom.

Prosím ďalej, aby forma všetkých tunajších prípisov bola vždy aj spoločensky vhodná, prostá zdvorilostných príveskov v úradnom styku zbytočných, ale uhladená a zdvorilá aj vtedy, keď obsahuje zamietnutie žiadosti alebo nezbytné výtky.

Vo zvýšenej miere treba bezpodmienečnej zdvorilosti a ochoty vo styku so stranami navštevujúcimi náš úrad. Keďže sa i niekedy stane, že sama intervenujúca stránka nemá dosť potrebného taktu, nemôže to byť dôvodom pre nás, aby sme zabúdali na jediné svoje poslanie: Slúžiť verejnosti, slúžiť jej nielen svojou prácou úradnou, ale aj spoločenskou výchovou, konanou v prvom rade príkladom vlastným.

Jednajme s každým tak, ako si sami žiadame, aby sa jednalo s nami."

Ako vidíte, je to výnos, nad ktorým by práve ľudáci mohli plesať a ktorému nemožno so slovenského stanoviska nič vytýkať. Naopak českí šovinisti by mohli byť urazení, že sa žiada štriktne slovenské úradovanie. A tu s tejto tribúny toto sa vytýka.

Ctená snemovňa! Ale pri tom si nesmieme zamlčovať i skutočnosť, že práve radikalizmus na poli náboženskom a cirkevnom zavinil veľký vzrast ľudovej strany a rekreáciu katolíckeho cirkevníctva. Že pôsobily aj sociálné a hospodárske momenty pri tom, nechcem zamlčovať.

V tomto proticirkevnom a protináboženskom počínaní a nepochopení nášho hlasistického pokrokárstva väzia i prapríčiny našej opozície proti cirkevnej politike ministra Beneša.

Ctená snemovňa! Vďačne soznám, že sme sa my Slováci dostali do vysokej politiky štátnej pri prevrate nepripravení. Až na Hodžu a snáď Jurigu a Blahu sme takmer žiadon nemali parlamentných zkúšeností a hlbších politických vedomostí.

Kol. Hrušovský, ktorý vo svojich článkoch v "Národním Osvobození" túto skutočnosť vyzdvihuje a kolísavosť slovenského klubu menovite v cirkevno-politických otázkach prízvukuje, má pravdu. Ale faktum je, že hneď pri menovaní dr Kordača arcibiskupom pražským protestovali sme proti t. zv. "dosinteressementu" min. predsedu Tusara. Tým sme naznačili a nesčíselnekrát ministrovi Benešovi a iným ministrom povedali, že sa starých práv cirkevno-štátnych zriecť nesmieme. Snáď sme svoje stanovisko protirozlukové presne nevyslovili. Snáď sme v jednotlivých prípadoch cirkevno-politických dali sa prehovoriť českými pokrokovými politiky.

Možno, že niektorí z nás verili na úspech t. zv. etapovej politiky rozlukovej. Ale to sme vari dostatočne jasne a určite naznačili, že nekladieme dôraz na radikálnu zmenu cirkevno-politickú, ktorá by sa z gruntu líšila od liberálnej politiky maďarskej na Slovensku.

Vlády maďarské, napriek tomu, že s cirkvou katolíckou žily od r. 1867 v najintímnejšom pomere, vedely presadiť t. zv. civilné zákony, vedely postupne ovládnuť všetko školstvo a priviesť do závislosti štátnej všetko kňazstvo. Jestli dnes kolegovia od ľudovej strany lamentujú na útisk štátny, nuž pripomeniem im dobu Tiszovu, Trefortovu, Wekerleho i dobu ministrovania Bánffyho, ba i Apponyiho. Je to doba, keď cirkev katolícka tratila kus za kusom svoje staré práva a svoju slobodu. Či by sa bol opovážil za maďarskej vlády katolícky kňaz tak hovoriť a písať ako sa dnes píše o vláde, o Čechoch, o vysokých úradníkoch v "Slováku"? Kol. Hlinka, Juriga, Tománek by o tom vedeli povedať všeličo. Ovšem vtedy bol pomer medzi biskupy a vôbec cirkvou a štátom intímnejší. Pápežská stolica nútila kňazstvo ku evanjelickej poslušnosti voči štátu. Maďarská vláda mala v Ríme svojich exponentov, ktorí niečo znamenali.

To všetko sme my vedeli a českým politikom sme to neraz vysvetlili a ako dobrý príklad nasledovania odporúčali. Naši českí kolegovia sa poučiť nedali, snáď nechceli, snáď nemohli. Mám porozumenie pre historické tradície i skutočné politické pomery. Nechcem rekriminovať. Pravý príčinný súvis našich neúspechov odhalí teprve historia. Chcem len konštatovať, že naša nespokojnosť s cirkevnou politikou Benešovou nie je dnešného dáta, že nespočíva ani v osobnej averzii, ani nie v neuznaní veľkých zásluh ministra Beneša na inom poli zahraničnej politiky. Pre tak vysoko zaslúženého človeka ako je Beneš je to tragické, že sa musel dožiť naprostého ztroskotania na poli cirkevnej politiky. Nechcem z neho robiť baránka, ktorý sníma hriechy sveta, viem, že na neúspechoch jeho majú podiel i jeho spolupracovníci, socialistické strany a dokonca i my sami. Vytýkame mu len to, že v istých prípadoch osobne zapríčinil zlo, že zanedbal isté zákroky, ktoré by boly maly úspech, že dokonca svojich kolegov nesprávne informoval o svojich intervenciách v Ríme.

Nakoľko viem, pridŕžal sa Beneš meravo doktriny rozlukovej, veriac, že konečne vojnu s Rímom vyhráme. Neverím, že by sa nám podarilo získať väčších úspechov tou metodou, akou minister Beneš kampaň vedie. Nejde o teoretickú správnosť alebo nesprávnosť doktriny rozluky štátu od cirkvi, ale o metodu, o taktiku, s akou sa vedie. Istý dobre informovaný diplomat mi nedávno povedal, že vôbec žiadna veľkorysá a dobre premyslená cirkevná politika v Československu sa nerobí. Podľa staro-rakúskeho spôsobu sa "fortvurštluje" a čaká, až Rím ustane a stane sa povoľnejším. Veľká väčšina slovenských poslancov ztratila dôveru v úspešnosť Benešovej cirkevnej politiky. To je pravá príčina, prečo sa od neho odvraciame. Toto svoje stanovisko som vyslovil už r. 1925 verejne v Prahe, dávno pred vypuknutím aféristickej epidemie. Že nám nie je ľahostajné, ako sa pracuje so strany Benešovej proti Hodžovi, to je samozrejmé, ale to, že by Hodža chcel byť ministrom zahraničia, nerozhoduje na našom stanovisku ničoho. Svoju kritickú mienku o cirkevnej politike som uverejnil pred mesiacom v "Slovenskom Denníku" bez vedomia Hodžovho z vlastnej pohnútky a len preto, poneváč kol. Dérer mňa a dr Šrobára vťahoval do svojej stranníckej agitácie, aby tak oslabil pozíciu Hodžovu v našej strane a vo slovenskej verejnosti. Snáď by som sa nebol ozval, ačkoľvek som ťažko niesol v posledných rokoch neúspechy politické, ktoré sú podľa môjho najúprimnejšieho doznania zapríčinené v značnej miere neurčitou, hapkavou politikou cirkevnou.

Presne rečeno: Nie sme presvedčení o tom, že by jedine rozluková politika cirkevná bola princípom pokroku v kultúrnom ohľade. Sú aj iné spôsoby, ako upraviť pomer štátu k cirkvám a hlavne ku katolíckej cirkvi, ktoré sa osvedčily v minulosti i v prítomnosti v mnohých kultúrnych štátoch. Ale nám nejde ani tak o doktrinu rozlukovú alebo konkordátnu, ako viac o prax, o celkovú situáciu politickú a národno-kultúrnu, nám ide o ťažké imponderabilia v našom verejnom živote, ktoré nám hrozia škodami a nešťastím nenapraviteľným. Aby som užil slov italského štátnika Orlanda: Nám nie je cirkevná politika filozofiou, ale praxou. Nejdem sa škriepiť o juridické zásady dvojitého práva, o princípy koordinácie či subordinácie. Uznávam vďačne, že sa rozluka štátu od cirkvi v mnohých štátoch dobre osvedčila, uznám dokonca i to, že princíp rozlukový súvisí s moderným demokratizmom a interkonfesionálnym charakterom novodobého štátu, slobody individua a svedomia. Uznávam dokonca to, že pre výbojných ľuďákov je rozluková politika len kepienkom a vhodným prostriedkom agitácie ku sosileniu ich pozícií na Slovensku. Veď pomery cirkevné koniec-koncov nie sú u nás tak strašné, ako sa hovorí a kričí. Objektívny pozorovateľ musí uznať, že vlastne máme dnes i na poli cirkevnom väčšiu slobodu, ako sme ju mali v starom Uhorsku. Jednak operuje ľudová strana s rozlukovým princípom ako protikatolíckou zbraňou českých socialistov, pokrokárov, liberálov a podrýva tým to najdrahšie a najcennejšie: výdobytky revolúcie, podrýva nemilosrdne jednotu národnú a štátnu, podrýva československú myšlienku. (Tak jest!)

Rozluka cirkvi od štátu nie je v základe svojom princíp proticirkevný alebo protináboženský. Už v pozdnom stredoveku sa ozývaly hlasy pobožných katolíkov, ktorí volali po nezávislosti cirkvi, ktorí ťažko niesli, ako vladári a svetskí úradníci rušive zasahovali do života cirkevného. Spomeniem len Bellarminiho a Marianu, ktorí vlastne anticipovali veľkých katolíkov Lamenaisa, de Maistra, Lacordaira, Montalemberta a mnoho nemeckých, italských, anglosaských kňazov katolíckych, horujúcich za rozluku, za slobodnú cirkev v slobodnom štáte. Medzi horliteľmi rozluky vidíme v novšej dobe dokonca vynikajúceho katolíckeho biskupa v Itálii Jeremiáša Bonomelli. Ba dokonca slávny kardinál Newmann sympatizoval s rozlukou, hovoriac, že praje biskupom ztratu majetkov, ak majetky majú byť príčinou otroctva cirkvi a závislosti na štáte. Nechcem vás, pánovia, unavovať snáď ďalším v vedeckým rozborom celej tejto otázky. Koniec-koncov je nám tá vec po tejto stránke viacej-menej známa. Ovšem v rukách politického liberalizmu a socializmu stáva sa táto doktrina rozluky štátu od cirkvi účinnou i anticirkevnou a do istej miery i antináboženskou zbraňou. Preto sa stala rozluka postrachom cirkvi katolíckej a vyvoláva všade urputný odpor pápeža a kňazov. Boj sa vyčerpáva konečne v zápase o školu. Rozluka prestáva byť právnym princípom a stáva sa filozofickým a svetonázorovým objektom sporov.

A tu ide o otázku: Sú široké vrstvy národa, prevažne roľníckeho, zralé pre rozluku? Môžeme riskovať újmy, ktoré utrpí štát a národná myšlienka československá v boji s katolíckou cirkvou? Predovšetkým je priemyslové robotníctvo, organizované v socialistických stranách, dosť silné a odhodlané k takému boju, aký sa odohrával vo Francii od r. 1905 až po teraz alebo až po rok 1923 až 1924? Trúfa si minister Beneš a jeho spolupracovníci vybojovať tento boj bezo strachu, že Česi budú na Slovensku stále vyhlašovaní za neznabohov a nepriateľov kresťanstva? My bohužiaľ vidíme situáciu ináč. Nám nemožno vytýkať, že sme nepovedali svoje stanovisko hneď v prvých rokoch po prevrate jasne a presne, lebo my Slováci sme boli zvyklí na silnú ruku štátnej správy. My sme nemilovali Maďarov, ale obdivovali a rešpektovali silnú ruku maďarského štátu. My sme očakávali v tomto ohľade sme boli trochu naivní - že Česi dovedú nielen chrabre bojovať vo vojnách, na válečných poliach, ale i pevnou rukou vládnuť doma, že administratívné, súdné a iné orgány štátné dovedú nemilosrdne zatlačiť radikalizmus s prava i s ľava, že múdrou administráciou si čo chvíľa získajú rozumy i srdce Slovákov. Zmýlili sme sa. Po svetovej vojne nedalo sa ani inak vládnuť, než ako sa vládlo. Mimo toho sme sa presvedčili, že nátura česká je povoľnejšia, mäkšia, málo výbojná. Čo skoro sme zbadali, že máme tvrdé jazyky, ale mäkké päste, že viac hovoríme než bojujeme.

Ctená snemovňa, nie osoba Hodžova a jeho udajné snahy vytlačiť Beneša z kresla ministerstva zahraničia nás primäly k otvorenému vystúpeniu proti politike Benešovej, ale strach, že fundamenty štátu československého utrpia agitáciou a prácou protičeskoslovenskou. Tu by som vás, páni poslanci, upozornil na jeden omyl, ktorý je v českej verejnosti napospol rozšírený. Učení i neučení Česi veria na všemohúcnosť československej republikánskej školy na Slovensku. Veria pevne, že škola premôže všetky separatistické a regionalistické ideály martincov i ľudákov. Nová škola vychová vraj generáciu, ktorá bude mravne a do istej miery i jazykove tak počeštená, rešp. počeskoslovenčená, že nebude obáv pre budúcnosť národného charakteru Československej republiky. Počul som do konca vo veľmi vysokých kruhoch politických i vedeckých, že vyššia kultúra, politické a hospodárske spolunažívanie vykonajú v krátkej dobe splynutie Čechov a Slovákov, napriek všetkým dočasným veleitam politického zápolenia.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP