Čtvrtek 25. listopadu 1926

Posl. Johanis: Rozpočtová debata jest příležitostí, kdy se může podrobiti hospodářství státu různé kritice a já tak chci učiniti stručně ve třech oddílech. Nejdříve chtěl bych věnovati několik slov otázce cenové politiky našeho státu.

Koncem měsíce října konaly se schůze zásobovacího výboru. Tam se vedla debata a mohu říci příliš velký boj o otázce, jestli cla letošního roku uvedená v platnost měla vliv na zvýšení cen životních potřeb či nikoliv. Tehdy strany nedělnické popíraly zdražení životních potřeb a my dokázali na faktech, že se životní potřeby skutečně zdražily. Majorita tehdy ve výboru zamítla tyto návrhy: Aby byla předložena kalkulace cen cukru, aby se mohlo zjistiti, zda nynější cena 488 Kč za 100 kg odpovídá výrobním nákladům. Návrh na zrušení všech zatěžovacích opatření, která způsobují vysoké ceny brambor. Dále, aby byla zrušena zemědělská cla, aspoň pro dobu přechodnou, když obilí a mouka stouply v ceně a tím se zdražil také chléb. Buďtež zrušena všechna povolovací řízení, která zdražují dovoz různých potravin z ciziny. Předložený námi návrh na povolení 50% ní slevy na dráze na dovoz brambor bez ohledu na vzdálenost. Aby bylo zakázáno zpracování brambor na líh a zrušena cla na tyto poživatiny. Aby bylo zrušeno clo na vepřový dobytek. Aby bylo zrušeno clo a povolovací řízení na sádlo, máslo a jiné tuky. Aby bylo zrušeno clo na hrách, čočku a rýži. Aby byla povolena 50% ní sleva na drahách na dopravu jablek z Podkarpatské Rusi. Aby byl zakázán vývoz ovoce do ciziny, dokud se nezlevní u nás. Aby byl u nás zostřen dozor protilichevní. Aby výroba chleba byla typována, cena aby se stanovila za kilogram. Aby zrušena byla daň z obratu. Dokonce zamítnut byl návrh na zrušení nařízení o jednotném vymílání mouky. Tyto a jiné návrhy byly zamítnuty vlivem českých, německých a maďarských agrárníků, českých lidovců, slovenských luďáků, středostavováků, národních demokratů a německých křesťanských socialistů. Tehdy pánové tvrdili, že přeháníme. Já chci dnes konstatovati, že socialistické strany tehdy měly stížnosti odůvodněné. Ač od té doby uplynuly jen 4 týdny, dosud skutečně předpoklady našich tvrzení, jimiž jsme své návrhy odůvodňovali, se nezměnily. Pšenice tehdy stála 185 až 210 Kč, dnes již 228 až 238 Kč. Žito stálo v lednu 134 až 140 Kč, dnes 170 až 182 Kč. Teď vidíme ovšem, jaký má vliv cena zrna na pšeničnou i žitnou mouku ať původu domácího nebo cizího. Pšeničná mouka nulka stála počátkem ledna 297 až 302 Kč, dnes stojí 368 až 370 Kč. Pšeničná cizozemská a americká stála v lednu 367 až 387 Kč, dnes 420 Kč. Žitná č. 1 stála v lednu 222 až 227 Kč, dnes 328 Kč. (Slyšte!)

Pro krátkost času se omezuji na konstatování těchto fakt, abych znovu upozornil státní správu, že to, co žádaly obě socialistické strany v zásobovacím výboru, aby vláda zrušila cla na žito a jiné produkty zemědělské, zejména na pšenici, bylo plně odůvodněno. Znovu konstatuji s tohoto místa, že jde o větší věc, než se na oko zdá, poněvadž zdražení životních potřeb při stejných příjmech dělníků, úředníků a ostatních gážistů a při nezaměstnanosti jest ohrožením životní úrovně nejširších vrstev lidových. Nemusím pro to snášeti jiné důvody. Odvolávám se na to, co jsme v zastoupení českých socialistických stran my i čeští socialisté řekli a jen bych chtěl dodati, aby si státní správa těchto okolností všimla a zařídila podle toho svůj postup.

Musím však poukázati na důsledky, které může míti zdražení životních potřeb. Jest to zejména stoupání sociálních chorob, o čemž budu míti příležitost mluviti, až bude jednáno o ministerstvu zdravotnictví a až budou projednávány návrhy, aby toto ministerstvo bylo zrušeno. Budeme míti příležitost vysloviti své stanovisko také k těmto návrhům. Upozorňuji, že tuberkulosa v Československu je na postupu. Roku 1924 zemřelo v Československu 215.711 osob. Na 100.000 žijících obyvatel připadá 1535.16. R. 1925 215.766. Na 100.000 žijících zemřelo tedy 1521.54. Byla tudíž r. 1925 celková úmrtnost v naší republice relativně menší. Ale opačná jsou statistická data, pokud se týče úmrtnosti tuberkulosou. Roku 1924 zemřelo celkem 26.722 osob. Na 100.000 žijících 190.53. R. 1925 27.619. Na 100.000 žijících 194.76. To jsou data z minulých roků. Rok 1926 bude ještě horší. Rok 1925 jest první po válce, kdy - to zvláště nutno zdůrazniti úmrtnosti tuberkulosou v naší republice neubylo, naopak přibylo absolutně i relativně. Zdravotníci vždy tvrdili, že děti narozené a dorůstající za války, tedy v době všeobecné podvýživy lidu, ponesou následky na zdravotním stavu teprve v pozdějších letech. My, kteří máme co dělati s nimi, vidíme, že zejména pro ženy a mladé dívky jsou poměry horší roku 1926. Jak vyplývá ze zprávy státního ústavu statistického, zemřelo tuberkulosou v naší republice v prvním čtvrtletí r. 1924 6306 osob, r. 1925 6449 osob, r. 1926 6850 osob, čili o 401 osobu, t. j. o 6.2% více než ve stejný čas r. 1925. Na 100.000 žijících obyvatel připadalo úmrtí tuberkulosou ročně průměrně 218.14, čili o 27.61% více než r. 1924 a o 23.38% více než roku 1925. To jsou smutná fakta, nad nimiž je nutno se zamysliti a pátrati po příčinách tohoto zdravotně sociálního zjevu. Příčin je několik a my socialisté je nepřehlížíme. Světová válka je to v prvé řadě, která podala smutný důkaz, že tuberkulosa souvisí s podvýživou. Mnozí sociální hygienikové správně vidí příčinu tohoto zjevu ve špatné obchodní politice nových států, zejména ve vysokých clech a následkem toho v drahotě potravin. "Tuberkulosa ustupuje lacinému chlebu," tvrdí německý sociální hygienik prof. Alfons Fischer. Jsou-li potraviny drahé, musí se dělníci spokojiti s menší skývou, lacinými a nevyhovujícími byty, jejich ženy musí jíti za zaměstnáním do továren, a s tím souvisí pak velká úmrtnost kojenecká a velká úmrtnost tuberkulosou. Proto hlavní zbraní v protituberkulosním boji je zvýšení celkového blahobytu občanstva a dobrá hospodářská politika, hlavně úsilí, aby ceny potravin a životních potřeb byly nízké a každému přístupny.

Při debatě o skupině zdravotnické zároveň reklamuji osnovu zákona o úpravě platových poměrů ošetřovatelek, sluhů a jiných zaměstnanců v Pražské všeobecné nemocnici. Pan ministr zdravotnictví, který zde byl přítomen, dosvědčí, že tento personál se uchází o úpravu platovou už mnoho let. Posledně při jednání o resolučním návrhu k požitkovému systému bylo personálu slíbeno, že se mu dostane úpravy. Pokud je nám známo, osnova tohoto zákona v tuto chvíli je hotova. Proto reklamuji předložení její, doufaje, že ministr financí nebude žádati, aby se tak stalo na účet ošetřovatelské sazby, což jest příliš vážnou věcí, nýbrž že náklad uhradí se z řádných a z běžných příjmů. To zejména proto, že zdravotní přirážka sama přináší ministerstvu zdravotnictví a tím také ministerstvu financí příliš mnoho prospěchu, takže kryje veliké položky ve vydáních, zejména v zařizování různých oddělení pražské všeobecné nemocnice.

Při rozpočtu ministerstva soc. péče mám věnovati několik slov k zákonu o sociálním pojištění. Zákon tento byl zde již od počátku sejití se sněmovny na podzim kritisován z různých hledisek a když dnes při debatě o rozpočtu vidíme, že jednotliví debatéři z různých stran přinášejí kritiku zákona do debaty, je v pochopitelno, že my sociální demokraté, kteří v jsme byli starými bojovníky o toto opatření a kteří jsme také hlavně spolupracovali na v zákoně, máme povinnost vysloviti v této věci v také své stanovisko. Sociální pojištění dělnické, které 1. července t. r. vstoupilo v platnost, narazilo na odpor stran nedělnických, které nedostatků zákona, jež ony samy vynutily, využívají k živení odporu proti tomuto pojištění i v řadách dělnických. Praktikové sociálního pojištění byli si vědomi, že určitý odpor při vstoupení zákona v činnost se projeví, tak jako se projevil při zavedení sociálního pojištění v Německu v letech devadesátých a při zavedení pensijního pojištění soukromých úředníků a zřízenců v bývalém Rakousku. S odporem tímto se stran nedělnických jsme počítali, neboť zákon ukládá zaměstnavatelům povinnosti, které jim nemohou býti vhod. Počítali jsme i s určitou nervositou dělnictva, která projeví se v počátcích zejména v kruzích dělnictva méně uvědomělého, neboť i dělnictvu ukládá zákon určité povinnosti. Odpor tento, zejména pokud dělnictva se týče, se neustále oslabuje a můžeme směle říci, že dělnictvo ve veliké převaze pravý význam zákona pochopilo a také každé snaze o jeho zhoršení postaví se na houževnatý odpor.

Měli jsme již bezpočtukráte příležitost poukázati na pravý význam zákona o sociálním pojištění a uvésti na pravou míru útoky proti němu vedené. Musím-li se zabývati útoky proti sociálnímu pojištění i na tomto místě, je to smutným úkazem našich poměrů. S mnoha stran bylo dělnictvo proti sociálnímu pojištění popuzováno tvrzením, že zákon dělnictvu ukládá jen povinnosti, ale málo práv. Tu bych chtěl těm stranám, které s těmito argumenty před dělnictvo přicházely, připomenouti, že právě zde mají nejlepší příležitost, aby svůj zájem prospěti dělnictvu projevily skutkem. Tvrdily-li občanské strany ve svých listech a na schůzích před dělnictvem, že zákon je špatný, mají nyní příležitost vady zákona odstraniti. Jest to zejména třídenní karence v nemocenském pojištění. My jsme poskytli sněmovně možnost, aby tuto závadu odstranila přijetím našeho návrhu na změnu § 1154 b) obč. zák. Ale občanským stranám o úpravu zákona ve prospěch pojištěnců nešlo, nýbrž zveličováním nedostatků chtěly dělnictvo proti zákonu poštvati, aby zaměstnavatelé byli zbaveni povinnosti přispívati na pojištění dělníkovo. Neustálé formování návrhů o vyloučení učňů a mladistvých dělníků ze sociálního pojištění, jak to vidíme dnes právě z podaného návrhu pana kol. Šamalíka - o tomto návrhu budeme ještě jinde i v této sněmovně mluviti, zejména o jeho ubohosti po stránce odborné - o vyloučení služebných dívek atd. dokazuje, tak jako celá bilance činnosti celněkongruové koalice, že dnešní většina sněmovny je vysloveně protidělnická - což dokazuje zejména návrh Šamalíkův - a že této situace má býti využito ke zhoršení pracně vybudovaného sociálního pojištění, které teprve před několika měsíci vstoupilo v účinnost. Že nejvíce útočí proti zákonu pánové, kteří byli dokonce i členy užšího výboru, je charakteristické a bude to přijato a posuzováno také ještě z jiných hledisek a při jiné příležitosti. Odpor proti pojištění učňů je neoprávněný a ničím neodůvodněný. Nikdo nemůže tvrditi, že učeň nevydělá svému zaměstnavateli tolik, kolik činí pojistné příspěvky. V praksi vidíme, že pracovní doba učňů zejména v menších živnostech je více než 8hodinová, že po pracovní době učeň musí často obstarávati potřeby domácnosti zaměstnavatele, učňů je zneužíváno k vykonávání prací, které s učebním poměrem nemají nic společného, takže vlastně jsou učňové nejvydatnějším objektem k vykořisťování. Dlouhá pracovní doba, nedostatek výživy a nehygienické prostředí pracovní má na mladý organismus učně nejzhoubnější vliv právě v jeho mladých letech. Nevyvinutý smysl pro sebeochranu přivoďuje časté úrazy učňů a vůbec je učeň vystaven právě tak velkým risikům práce jako kterýkoliv dělník dospělý. Proto je nesociální a nemorální žádati, aby učňové z pojištění byli vyloučeni. Zpravidla pocházejí učňové z rodin chudých. Jejich odchod do života je pociťován mnohdy jako ulehčení a kdyby risika práce mladistvého dělníka a učně nebyla pojištěna, pak celý život takového mladého invalidy byl by, jako je až dosud, řetězem utrpení a strádání nejen jeho, nýbrž i celé rodiny. Je nutno zdůrazniti, že pravé poslání zákona o sociálním pojištění spočívá právě v zabezpečení těchto mladých invalidů práce před následky trvalé neschopnosti pracovní, jež namnoze vzniká z učebního poměru. Se stanoviska lidskosti nemůže nikdo proti pojištění učňů brojiti. Kdo tak činí, činí tak na úkor své pověsti a své lidskosti. Armády zmrzačených mladých dělníků musí býti výstrahou všem, kdož jsou odpůrci pojištění učňů. Neštěstí nevyhledává jen osoby starší a proto i učňové musí býti na výhodách zákona o sociálním pojištění zúčastněni.

Stejně tak je neodůvodněný útok na pojištění služek - a vidíme to ze Šamalíkova návrhu - neboť argumentace, že většina jich se provdá, již dávno byla potřena. Také tyto pracovnice slouží za objekt vykořisťování, neboť jsou v mnohých případech spíše námezdními otrokyněmi než řádně honorovanými pracovnicemi. Také u těchto dlouhá pracovní doba, špatné bydlení a namáhavá práce vykonávají zhoubný vliv na jejich organismus. Většina jich vrací se ze služeb s podlomeným zdravím. Jejich chudoba již sama určuje i další způsob jejich života, a když se provdají, tedy pravidelně tak, že jsou nuceny domáckou či jinou prací chléb rodiny spoluvydělávati. Nejsme proti tomu, aby při provdání vracela se ženám určitá část splacených příspěvků, jak jsme to již ve výboru žádali. Musíme však upozorniti tyto klamané pomocnice v domácnosti, že placením uznávacího poplatku zachová si žena i při provdání nároky na plný důchod, což je pro ni velikou výhodou proti tomu, kdyby tato žena měla býti odkázána na případný důchod vdovský, který činí jen polovinu. Veliká většina žen je ještě za plné pracovní schopnosti mužovy invalidní a neměla by nárok na důchod, kdyby si vybrala zaplacené prémie, místo aby si uznávacím poplatkem zajistila nároky, získané v poměru pracovním před provdáním.

Upozorňuji zejména, že na schůzích se tvrdilo o služebných dívkách, že ony platí zbytečně, že každý krejcar, který za ně zaplatí zaměstnavatelka nebo ony samy, jsou peníze utracené a proto nutno konstatovati, že tato tvrzení jsou nesprávná, a nutno litovati, že služebným dívkám, které se nemohou v zákonodárství vyznati jako jiní činitelé, se na schůzích nepravdivě o zákoně referuje.

Trváme proto na tom, aby pojištění služebných dívek a žen, zaměstnaných v zemědělství, bylo plně zachováno.

Návrhy, které činí určité strany na snížení příspěvků, prohlašuji za neupřímné. Bez snížení dávek nelze snižovati příspěvky a poněvadž omezování nároků v této době jest vyloučeno, není možno návrhy na snížení příspěvků bráti vážně. Z praxe uvádím, že snížení nemocenských příspěvků ze 6 na 5% velmi vážně ohrožuje hospodářství nemocenských pojišťoven a mnohé pojišťovny přes krátkou platnost zákona vykazují již nyní deficity, zvláště vlivem průmyslové krise. Také snížení příspěvků starobních a invalidních není možné, mají-li býti této generaci zajištěny v budoucnu nároky na důchody.

Za krajně nesmyslný považuji požadavek strany lidové, aby dosavadní systém úhradový nahrazen byl systémem rozvrhovým. Tím by se sice umožnilo snížiti příspěvky, poněvadž potřeba za první 3 roky, kdy se vyplácí jen odbytné, ale žádné důchody, bude nepatrná, ale počet důchodců a důchody jim vyplácené budou stoupat, až počet důchodců dostoupí 11/2 mil. a potřeba pro krytí důchodů za 1 rok vyžádá si téměř 3 miliardy. Rozvrh těchto tří miliard na příspěvky na jeden rok by pojištění znemožnil. Proto je požadavek lidové strany demagogický a čistě agitační. A bude zajímavo, jak sněmovna k návrhu Šamalíkovu se postaví. Na jakých vratkých základech staví se argumentace proti sociálnímu pojištění, dokazují útočné články některých pánů ze strany republikánské, zejména p. dr Zadiny a kol. Dubického v listech této strany. Dr Zadina ve "Venkově" 28. října a 3. listopadu tvrdí, že příspěvky nemocenské nebyly sníženy, nýbrž zvýšeny v určitých třídách a že také v Anglii a ve Švédsku jest sociální pojištění založeno na systému rozvrhovém, ač tomu není tak, jak mu to opět ve "Venkově" ze 14. listopadu prof. dr Schönbaum dokazuje. Musíme jen litovati, že jsou lidé, kteří mají vysokoškolské vzdělání, ale ve sněmovně nebo dokonce v novinách tvrdí okolnosti o sociálním pojištění naprosto zvrácené. Jest to novým dokladem, že sociální pojištění jest velmi odborným dílem, že kriticky mohou ho posuzovati jen osoby, které se jím soustavně zaměstnávají.

Přímo směšna jest argumentace měšťáckých stran, pokud se týče reserv Ú. S. P. Podle výkladu těchto stran soustředí Ú. S. P. po letech veškeré finanční prostředky, kterých těžce bude náš život hospodářský postrádati. Jest zbytečno dokazovati znovu, že reserv Ú. S. P. bude užíváno na levný úvěr obcemi, okresy, státem atd. k úkolům všeobecně prospěšným. Tyto prostředky budou se vraceti do oběhu vyplácenými důchody a úvěrem, jak jsme ve sněmovně a ve výboru řekli, který kromě toho vykoná veliký a prospěšný vliv na celé naše finanční hospodářství. Ú. S. P. jako útvar nevýdělečný bude moci poskytovati úvěr levněji a stát bude zbaven odvislosti na peněžnictví soukromém a zahraničním, kamž ve vysokých úrocích uniká naše národní jmění.

Naše sociální pojištění je vybudováno na dobrých a zdravých základech tím, že spočívá na nemocenských pojišťovnách. To netvrdíme jen my socialisté, odvolávám se i na živly nesocialistické, které nejen v tisku odborném doma, ale i v cizině tyto okolnosti tvrdí. Jest vybudováno bez velkých obětí a otřesů s ohromnými úsporami vydání věcných i osobních, takže Ú. S. P. může dnes téměř po půlletní platnosti zákona úřadovati s několika málo úředníky, ani ne 40ti. Nemocenské pojišťovny znovu dokázaly, že jejich úřednictvo stojí na výši doby a třebaže jeho převážná část vyšla z lidu, prokázalo v zřízení těchto ústavů větší schopnosti než značná část byrokracie státní a veřejné. Charakteristické je, že zájem o zhoršení sociálního pojištění projevují právě české t. zv. vlastenecké strany, zatím co od prozíravých německých politiků z občanských stran zaznamenáváme i když kritické, tož správné úvahy o tomto zákoně. Poukazuji zejména na úvahu dr Worlička v "Prager Tagblattu" z 20. listopadu, kterou uzavírá slovy: "Novelisujme zákon tak, aby chyby byly napraveny, ale nesmí býti novelisací provádění zákona znemožněno." Naší pánové, pokud mluvili v rozpočtové debatě a pokud píší - vidíme na př. články p. kol. Dubického a p. dr Zadiny ve "Venkově", - chtějí nove lisovat, ale všecko k zhoršení pojištění, ne-li jeho znemožnění.

Pan posl. Dubický ve své poslední řeči stěžuje si na přílišné zatížení výroby sociálním pojištěním, které dle jeho názoru jest i do určité míry příčinou dnešní průmyslové krise a nezaměstnanosti. Poukázali jsme již několikráte, že náklad na sociální pojištění včetně nemocenského činí podle výpočtu prof. dr Schönbauma pouze 11/3% skutečné mzdy a průměrně zatěžuje výrobu 0.4% výrobních nákladů, tudíž obnosem, který při kalkulaci prodejní ceny nepřichází téměř v úvahu při porovnání k zatížení výroby jinými náklady, jako dopravními tarify, organisačními náklady, dávkami a daněmi.

Upozorňuji, že také strana středostavovská, která na ceně životních potřeb jest spoluzúčastněna tak jako strana dělnická a gážisté, na zdražování životních potřeb nikdy nenaříkali, že se zdražila mouka, cukr a jiné potřeby, ale že musí platiti živnostník na učně, to vidíme vytýkat každý den na schůzích a dokonce se neprávem tvrdí... (Posl. Geršl: Že sociálním pojištěním zdražily se všecky životní potřeby.) Ano. A to již v době před 1. červencem, když ještě nepůsobil.

Pan kol. Dubický ví, že skutečné příčiny krise tkví v něčem docela jiném, než je sociální pojištění, a to jsou nemravná agrární cla a celkový systém našeho podnikání. Že zatížení výroby sociálním pojištěním neodpovídá tvrzení p. kol. Dubického, nejlépe vidíme z toho, že dva velké české pivovary při roční uzávěrce vyplácejí 17 až 20% dividendy. A prosím, to charakterisuji jenom jako ukázku z potravního oboru. Tyto pivovary v docílení tak enormního zisku nezůstanou jistě osamoceny. Ostatně poukazuji na Německo, kde pojištění je v platnosti od roku 1889 a vidíme, že tam nikoho nenapadne, aby proto, že je v Německu průmyslová krise a nezaměstnanost, žaloval na pojištění.

Pan kol. Dubický je známý odpůrce dělnických snah. On dokazoval předevčírem, že stížnosti proti sociálnímu pojištění se množí. Zapomněl však dodati, že tyto stížnosti organisovány jsou některými zaměstnavateli, jejich tiskem a žlutými organisacemi. Při tom p. Dubický tvrdí, že odpor nikdo nevede a neorganisuje, že odpor proti sociálnímu pojištění je spontánní. Také toto tvrzení je nepravdivé, jak dokazuje právě štvaní listů nedělnických, zejména agrárního časopisu "Venkov", proti sociálnímu pojištění a případ p. kol. Šamalíka v Boskovicích, na nějž ještě ukáži. Já bych, když kol. Dubický řekl, že je odpor spontánní, konstatoval, že chodím na schůze o sociálním pojištění od okresu k okresu a často měl jsem příležitost viděti, že řada lidí se tam dala poštvati, takže přišli mne žádati, aby zákon o sociálním pojištění byl zrušen. Řekl jsem jim, aby počkali po schůzi, že tento požadavek pak vyslechnu a že o něm pojednáme. Když jsme se po schůzi sešli, viděl jsem povětšině mladíky 18 až 22 let staré, kteří byli vehnáni do schůze, aby brojili proti tomu, čeho neznají. Když jsem jim zákon vysvětlil, řekli, že mně děkují za to, a že vidí, že sociální pojištění i když se stanou později řemeslníky, má pro ně velikou cenu. Takový je, prosím, ten spontánní odpor proti sociálnímu pojištění.

Chci konstatovati, že v tisku nedělnických stran se organisuje ten odpor a správně řekl kol. Geršl, že není novotou, že agrárníci nekonají ničeho, než štvou proti sociálnímu pojištění. Mám noviny, na kterých mohl bych to ukázati, na př. na "Mlynářských Listech", tedy časopisu zaměstnavatelů, které píší nepravdu vědomě k vůli tomu, aby zákon snížily. Musím říci, že zákon je někde v zaostalých okresích nechápán, ale kdyby tisk bývalé vládní koalice psal aspoň objektivně, když už ne příznivě o zákonu, byl by vešel v platnost za jiných okolností, nežli jaké jsou dnes.

Je velice zajímavé a pro jednotlivé české strany politické velice charakteristické, jakým způsobem proti zákonu o sociálním pojištění postupují. Kdo sleduje tento odpor měšťáckých stran v jednotlivých časopisech, seznává, že demagogie a nelogičnost jejich nezná mezí. Soudnému posuzovateli těchto poměrů se zdá, že se v demagogii jednotlivé politické strany předhánějí, zapomínajíce, že snižují veliké dílo sociální a velikou práci, kterou tento parlament právě v sociálním pojištění vykonal. A tu se, jak víte dobře, ve volbách rády chlubily i strany nedělnické a žalovaly dokonce, že dělníci odnášejí si veliké úspěchy a tvrdily: "Dělníci, vždyť vám socialisté přinesli sociální pojištění" - ale na druhé straně chtějí ho despektovati. Nám není na př. neznámo, že k odporu proti sociálnímu pojištění není ve straně lidové jednotného názoru. Kol. Šamalík ovšem svou ubohost a neznalost dal najevo, ale dal najevo i ještě jiné věci. Pan posl. Šamalík štve účastníky k pořádání projevů proti pojištění jenom proto, že tito zaměstnanci jsou povinni si na pojištění platiti, tedy využije neinformovanosti, kterou podepírá tím, že zákon ukládá vedle nových práv také nové platební povinnosti. Při této příležitosti nutno odmítnouti tento postup nepřátel sociálního pojištění tím spíše, že tiskem různých politických stran prochází tvrzení, jakoby socialisté zatajovali dělnictvu při projednávání zákona, že si na toto pojištění bude museti platiti. Je pravda, že pro tuto demagogii možno získati jen ono dělnictvo, které si dává našeptávati od nepřátel takové nehorázné nesmysly. Dělnictvo třídně uvědomělé a organisované pochopí ihned, jak veliká dávka demagogie nachází se v tomto postupu zaměstnavatelských vrstev, porovnáním, kolik platí zaměstnavatel a kolik platí služebná, aby měla nárok. Služebná dívka, je-li ve službě a je-li v prvé třídě, platí 2.15 Kč týdně, zaměstnavatel také. Služebná dívka, jako pojištěnka, zaplatí 322 Kč a zaměstnavatel také, dohromady tedy zaplatí oba dva za 150 týdnů čekací doby 645 Kč. Té dívce se tvrdí, že nikdy to nedostane zpátky. Chci jen uvésti, že stane-li se služebná dívka třeba v 18 letech invalidní, že to, co zaplatila ona a zaměstnavatelka za 3 roky, t. j. 645 Kč, dostane, když bude invalidní, za rok zpátky, poněvadž důchod v první třídě po 150 týdnech činí v základní částce 500 Kč a zvyšovací částce 129 Kč, příspěvek státu 500 Kč, tedy dostane taková dívka, nejmladší, s nejnižší čekací dobou 150týdenní 1129 Kč důchodu ročně, ale když byla pojištěna, zaplatí i se zaměstnavatelkou za 3 roky jen 645 Kč. Tedy, když to porovnáme, seznáme, že náš zákon v dávkách je bohatý, a je to možno jen proto, že stát připlácí 500 Kč ke každému důchodu, i nejmladšího pojištěnce s nejnižší čekací dobou. Ale tyto věci se neuznávají, nýbrž prostě se hanobí zákon za každou cenu.

Troufalost kol. Šamalík a vedla tak daleko, že vedl deputaci služebných dívek, nevědomých, svedených, na okresní politickou správu v Boskovicích, že si nepřejí být pojištěny. Nevíme, jakým způsobem byly tyto dívky uvítány, ale kdyby úředník na okresní politické správě úřadoval tak, jak se na státního úředníka sluší a patří, pak by byl povinen odkázati protestanty na to, že zákon jest Národním shromážděním schválen, a že jsou povinni zákonu se podrobiti. (Výkřiky posl. Geršla.) Tak se totiž obyčejně mluví s dělnictvem, když někdy žádá liberálnější vykládání zákona, ať jde o podporu v nezaměstnání, či o jiné důležité otázky. V takových případech úředníci říkají: Pánové, zákon je zákon, já se mu musím podrobiti. Ale zde úředník neříká "zákon je zákon", nýbrž "já váš protest uznávám a budu telefonovat do Prahy". Tak jedná okresní hejtman, který by měl zákon spíše chrániti. (Posl. Bezděk: Na Boskovicku neagitoval proti sociálnímu pojištění Šamalík tam proti němu agituje bída!) Kdo není v práci, nepodléhá pojištění. (Posl. Bezděk: Tam je podomácké dělnictvo!) Ale domácký průmysl není jen na Boskovsku, ten máme také v jiných krajích, a vidíte v našich továrnách kovoprůmyslových a textilních, jakou máme nezaměstnanost. Kdo nepracuje, toho zákon nenutí, aby platil. Zákon se týká jen pracovního poměru.

Je zajímavo, že agrární kruhy nebránily se systému pojišťovacímu, jímž chrání se proti škodám v jejich hospodářství vzešlým. Pojišťují nejen budovy, pojišťují nářadí, úrodu, pojišťují stroje, ba i své stáje s veškerým dobytkem. To musíme jen chváliti. Kdo by chtěl prozíravému hospodáři vytýkati, že pojišťuje svůj majetek nebo dobytek? Je proto hanbou, že tytéž kruhy, co uznávají pro dobytek a pro majetek, neuznávají pro lidi, a zejména lidi chudobné, na jejichž práci budují svůj blahobyt. (Potlesk.)

Musím proto říci, že je hanbou těchto našich stran, že neměly odvahu proti zákonu, když se projednával ve výboru, proti věcným argumentům, proti věcným důvodům jiných činitelů ve sněmovně, proti odborníkům a proti odborné literatuře se postaviti, ale sotva že zákon vstoupil v platnost, nedělají v českém lidu nic jiného, než zákon despektují, snižují a lidi nevědomé proti zákonu štvou.

Pravda, pojištěním všech hodnot zajišťuje každý agrární zaměstnavatel sama sebe. Placením na pojištění sociální pojišťuje se dělník, pojišťuje se pracovní síla, které je nadbytek a o níž se kruhy zaměstnavatelské domnívají, že není třeba, aby byla zajištěna, což je však velký omyl, hlavně z důvodů lidských. Co záleží jim na osudu zestárlého dělníka a co záleží jim na osudu invalidy práce? Není-li dělník schopen práce, prostě jej do práce nevezmou, ať si dělník žije jak chce. Tato morálka je příčinou toho, že se vehementním způsobem proti sociálnímu pojištění staví. Ale páni zaměstnavatelé musí si uvědomiti, že tato morálka není možná v našem československém státě - a musím konstatovati, že velká část zaměstnavatelů to uznává. Stát náš, jako řada jiných dávno před námi, musí se starati o to, aby dělníci za svědomitou a poctivou práci ve prospěch lidstva i národního hospodářství v invaliditě a ve stáří vysloužili si více než prostě jen žebráckou mošnu.

Bylo mnoho dělnictva, které nedovedlo vystihnouti vývoj poměrů politických u nás. Veliká řada dělnictva i středních vrstev domnívala se, že se myšlenkové nazírání kruhů zaměstnavatelských změnilo, jestliže jsme v Československé republice vyrovnali na poli sociálně-politickém i pojišťovacím dluhy, které dělnictvo mělo za bývalým státem a celou společností. Krátká doba trvání zákona o sociálním pojištění přesvědčila však dělnictvo i úřednictvo o tom, že sociální myšlení vrstev kapitalistických nijak se nezměnilo a že to, co docíleno bylo v předcházejících dobách, docíleno bylo zásluhou stran socialistických, které zájmy dělného lidu, vrstev úřednických i malého lidu venkovského měly na zřeteli. Nynější doba přesvědčuje dělnictvo a ty všechny, kdož sociální ochrany potřebují, že velice mnoho záleží na tom, jak silný bude socialistický vliv na státní politiku. Tyto vrstvy přesvědčily se o tom, že stačí malý přesun politické moci ve státě, aby staré protisociální snahy vrstev kapitalistických nastoupily výbojnou cestu proti všem sociálním zřízením našeho státu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP