K této skepsi vedou nás některé projevy,
zejména slovenských agrárních politiků
z poslední doby. Nikomu přece neušlo, že
tito k řešení některých otázek
všeobecně kulturních, zejména církevně
politických zaujali jiné stanovisko, než činili
dříve. Tak význačný kulturní
pracovník strany agrární na Slovensku dr
Štefánek vytýká otevřeně
ministru zahraničí, že nejednal s nunciem Marmaggim
o konkordátu, doporučuje horlivě dorozumění
s Vatikánem a je toho názoru, že "lepší
je konkordát než špatná rozluka".
Podle všech známek p. dr Štefánek
není v těchto názorech osamocen a myslím,
že se nemýlíme, když řekneme, že
tyto názory převládají u vedení
agrární strany na Slovensku. Tak pozorujeme, že
vývoj nové koalice směřuje rychle
k uzavření konkordátu s Římem
a přijímá rychle koncepci církevní
politiky Šrámkovy. Za takových okolností
nikoho ovšem nepřekvapí, že s novými
poměry, s novou vládou u nás vyslovil Vatikán
velmi živě své uspokojení. "Popolo
d'Italia" v rubrice "Vatikánské poznámky"
píše: "Zdá se, že vytvoření
nového ministerstva je současně předehrou
k odstranění rozporů se Svatou stolicí!"
Také my jsme téhož názoru. Potvrzuje
to nejen kongruová tradice této majority, nýbrž
i projevy význačných politiků, a to
nejen pravého, nýbrž i t. zv. liberálního
směru v koalici.
Na tuto odvahu agrárních politiků, vstoupiti
v jednání o vyrovnání s Vatikánem,
je dlužno pokrokovou veřejnost upozorniti, neboť
dnes není v nové majoritě žádné
strany, která by se opravdově postavila proti tomu
a úspěch takového jednání s
Vatikánem je velmi problematický. Vyrovnání
s Vatikánem za dnešní situace bude lidem chápáno
jako ústup, a tak porážka je velmi pravděpodobnou
nejen po konfliktu s nunciem a jeho průběhu, ale
také po zkušenostech s poválečnými
konkordáty, když všude státní suverenita
byla nucena podrobiti se právu kanonickému.
Zápas o školu a dítě šel u nás
hlavně dvojím směrem. První byl nacionálně-politický
a druhý kulturně-politický. Boj nacionálně
školský za minulých vlád vyrovnával
se hlavně venku na školách, v obcích,
samosprávách a vůbec mezi lidem.
Druhý směr boje vyrovnával se za koalice
všenárodní s výjimkou některých
význačných momentů, jako byla aféra
nunciova, v salonech vládních. Vstupem Němců
do vlády hlavního prvního proudu zápasu
převedena byla do salonu min. předsedy a min. rady.
Novou černozelenou koalicí byla rovnováha
sil v nové vládní konstelaci podstatně
porušena. Pokrokové vrstvy národa jsou z moci
rozhodující vyloučeny. Je tu sice majorita
početní, ale nic více. Půldruhého
milionu českých voličů, smýšlejících
republikánsky, demokraticky a státotvorně,
bylo vyloučeno z podílu na státní
moci a je to některými lidmi považováno
dokonce za správný čin. V koalici vládní
bude v otázkách kulturních dorozumění
snadné v oněch zmíněných salonech,
ale kulturní zápas venku bude znovu podnícen
a veden se značnou houževnatostí. Vstupem pak
slovenských ludových poslanců do vlády
tvářnost nové vlády ještě
více vyniká. Majorita, v níž zasednou
slovenští ludáci, bude činitelem vysloveně
reakčním. Zatím nevíme, jakých
ústupků se straně ludové už dostalo
a jakých se jí dostane a kolikráte ještě
bude si nových ústupků vyžadovati a
vymáhati. Víme jen, co žádali zatím,
a je toho dosti. Navrácení církevních
statků biskupům a školská automonie
jsou hlavní jejich požadavky kulturní vedle
celé řady politických a hospodářských.
Nikdy ještě vláda nedisponovala tak drahými
hlasy, a dlužno souditi, že tyto požadavky byly
přijaty, neboť požadovaná školská
autonomie má býti na Slovensku zavedena novým
rokem. Pan ministr školství o této věci
se vyslovil takto: Samospráva bude provedena jednak v okresích,
jednak na území zemí. Tam, kde župní
zřízení již funguje, to je na Slovensku,
chce ministr provésti tuto reformu, pokud jde o zemskou
samosprávu školskou, již tohoto roku nebo nejdéle
začátkem roku příštího.
Doufám, že rozumím dobře, že tu
má býti zřízena nová zemská
školní rada pro Slovensko. Nepochybuji, že strana
ludová uplatní již svůj požadavek,
aby tuto zemskou školní radu vedl její příslušník
a tak vydáno bude školství slovenské
do rukou strany ludové na dlouhou dobu. Nelze dobře
očekávati, že nová sněmovní
majorita, v níž zastoupeno je 71 hlasů stran
klerikálních, bude dělati slušnou kulturní
politiku. Musila by zapříti svoji přirozenost,
ale toho jednak nedovede a jednak ani nechce. Jde tu o většinu,
která bude představovati kurs reakce nejen sociální,
nýbrž i kulturní.
Strana čsl. sociálně-demokratická
nemá touto dobou účasti na vládě,
nemá také přímé kontroly, jak
bude použito peněz, v rozpočtu školském
uvedených. K nové majoritě, která
zahájila svůj vstup do politického života
kongruovým zákonem, která vyloučila
11/2 milionu pokrokově a státotvorně
smýšlejících voličů z
účasti na vládě, důvěry
nemáme a pro její rozpočet hlasovati nebudeme.
Pokrokovému občanstvu připomínáme,
že jest jeho povinností jíti aktivně
do politického života, pomoci dělnictvu stavěti
hráze proti kulturní reakci. Neboť síla
demokracie a úspěch pokrokové myšlenky
nespočívá pouze na jednotlivcích,
nýbrž především na pevné
organisaci. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem.
strany dělnické.)
Místopředseda Stivín (zvoní).
Dalším řečníkem je pan posl.
Greif. Uděluji mu slovo.
Posl. Greif (německy): Slavná sněmovno!
Německá křesťansko-sociální
strana lidová vstoupila do vládní většiny
s vážnou vůlí spolupůsobiti ve
vážné práci, aby se tento stát
stal snesitelným bydlištěm pro sudetsko-německý
národ, bydlištěm, ve kterém sudetsko-německý
národ spoluužívá práv jemu jako
vlastníku náležejících. Jsme
si dobře vědomi, že bude ještě
těžkou káru zmoci a vleklou práci podstoupiti,
než bude lze tohoto cíle dosáhnouti. Také
rozpočet nyní projednávaný ani zdaleka
nepředstavuje takový obraz, jenž by sliboval
brzké uskutečnění našeho cíle.
Živou však máme víru, že společné
zájmy národů tohoto státu jsou tak
silné, že nezbytně musejí překlenouti
zájmové rozpory a tím konečně
podnítiti spolupráci pro blaho všech občanů
státních.
Takovouto prací ve službách obecného
blaha jest především práce ve službách
sociální péče, jest jí zdravá
sociální politika. Jestliže si zde dovoluji
právě k této kapitole vymeziti stanovisko
své strany, děje se tak nikoliv v poslední
řadě proto, že právě náš
vstup do nynější vlády stal se podnětem
demagogických útoků proti sociální
politice naší strany. Jest více než příznačno
pro naše politické odpůrce, předhazují-li
nám zpátečnické protisociální
smýšlení, ba dokonce nám upírají
poctivou vůli k vážné spolupráci
pro zdravou sociální politiku, jen proto, že
stojíme na základně protichůdného
světového názoru a rozpoznali jsme, že
cesty jejich jsou falešné a nevedou ke kýženému
cíli.
Nepopíráme, že se uplatňují mohutné
síly, usilující, aby všude, a také
v tomto státě, zabočila politika do protisociálního
směru. Uznáváme překážky
a obtíže, které stojí v cestě
uskutečnění našich programových
sociálně-politických cílů.
Ohražujeme se však proti demagogickému způsobu,
kterým nám předhazují zpátečnické
protisociální smýšlení a nedostatek
dobré vůle právě ti protivníci,
kteří za dlouhá leta své moci sami
nebyli s to, aby dosáhli toho, co označují
jako splnění svých minimálních
požadavků. Právě, abychom zabránili
protisociálnímu kursu, bylo spolurozhodujícím
důvodem pro vstup naší strany do vlády.
Hlasujíce pro kapitolu sociální péče
ve státním rozpočtu nedosvědčujeme
tím, že nás bezvýhradně uspokojují
číslice pro tento účel zařazené.
Stavíme se tím pouze na půdu reálních
skutečností, nezapomínajíce, že
také naše státní sociální
zákonodárství vykazuje ještě
velké mezery, jichž vyplnění co nejrychlejší
také široké vrstvy našeho sudetsko-německého
národa očekávají. Jsme stále
ještě uprostřed mohutné hospodářské
krise, jež tisíce a tisíce ruk a mozků
z jejich povolání vyrvala a tisíce a tisíce
rodin vydala na pospas nouzi a bídě. Úkolem
rozumné hospodářské politiky, podporované
vydatnou sociální péčí bude,
aby se vynasnažila zmírniti smutné následky
této hospodářské krise. Pouze vnitrostátně
nelze vyřešiti této tak palčivé
otázky vydatné péče o nezaměstnané.
Bude především přední starostí
naší vývozní politiky, aby opatřila
našemu průmyslu nová odbytiště
a tím umožnila větší zaměstnanost,
myslím tu především také na velikou
odběru schopnou oblasť sovětského Ruska.
S hlediska vnitrostátního jeví se naléhavě
nutnou novelisace zákona o státním příspěvku
na podporu nezaměstnaných. Tento zákon, jenž
vytvořen byl pro doby normálního hospodářského
života, zatěžuje dnes nesnesitelně odborové
organisace a jest za nynější trvalé
hospodářské krise co do lhůty, po
kterou se podpora poskytuje, příliš úzce
omezen. Rádi budeme podporovati v tomto směru úsilí
ministerstva sociální péče, kterému
ostatně odborové organisace podaly již příslušné
návrhy. Odborové organisace vykonaly od doby účinnosti
tohoto zákona státotvornou činnost takového
rozsahu, že zasluhují plného díku a
podpory svých snah.
Ani pro normální doby nepředstavuje tento
zákon ideální stav péče o nezaměstnané.
Naše snahy musí směřovati k tomu, aby
vytvořeno bylo pojištění proti nezaměstnanosti,
na které by přispívali dělníci,
zaměstnavatelé, obec i stát. U nezaměstnaných
dlužno odstraniti tísnivý pocit, že jsou
pouhými almužníky. Současně s
vybudováním pojištění proti nezaměstnanosti
jest nutně zapotřebí zříditi
zákonné povinné zprostředkování
práce a vypracovati velkorysý program, jak opatřiti
práci. Úsporná opatření na
tomto poli jistě nejsou na místě, neboť
tyto výdaje jsou produktivní a jsou s to, aby zmenšily
položky neproduktivních podpor v nezaměstnanosti.
Tu poukazuji jen na velké plochy, zničené
dolováním, jež při soustavné
rekultivaci za finanční podpory majitelů
dolů mohly by pro sta a sta rodin poskytnouti práci
i chléb. Oživení stavební činnosti
padá rovněž na váhu jako nikoliv bezvýznamný
činitel při otázce nezaměstnanosti.
Vláda předložila nám osnovu zákona
o stavebním ruchu, o jejímž důkladném
a odborném propracování jistě není
pochyby, jež však za nynějších hospodářských
poměrů - které sotva snesou ještě
dalšího zatížení - naráží
jak u majitelů domů tak i u nájemníků
na prudký odpor. Není o tom pochybnosti, že
také otázku bytové péče lze
vyřešiti jen v duchu pravé lidové solidarity
(Posl. Katz [německy]: Jak má vypadati tato lidová
solidarita?) Pane posl. Katzi, to vy, bohužel,
nevíte! (Různé výkřiky.)
Oběti, které bude dlužno zde přinésti,
jsou opravdově oběti pro obecné blaho lidu.
Sociální pojištění, dílo
to co do základní své myšlenky jistě
velkolepé, setkává se po většině
rovněž s oprávněným odporem.
Pokládám za předčasné mluviti
takovým způsobem, jak se to dnes již děje
opětovně v mnohých kruzích, o novelisačních
plánech co do zákona o sociálním pojištění,
dokud nelze na základě delších zkušeností
posouditi účinky tohoto zákona.
Nepopírám, že již dnes mohou jisté
tvrdosti a nespravedlivosti býti odstraněny, naprosto
však nemůžeme souhlasiti s novelisací,
jež by ubírala tomuto zákonu sociální
jeho charakter. Politické seskupení v této
sněmovně sotva bude asi kdy takové, aby zákony
zde usnesené bezvýhradně uspokojovaly na
všech stranách. Úkolem zákonodárství
musí však i býti, aby odstraňovalo zjištěné
již jednou nespravedlnosti. Za takový čin označil
bych zejména nutnost, aby konečně byli na
roveň postaveni a zrovnoprávněni tak zvaní
staropensisté a novopensisté, aby na roveň
byli postaveni dělníci a zřízenci
ve státních podnicích, zejména v tabákových
a hornických závodech, s ostatními kategoriemi
státních zaměstnanců, dále
aby konečně bylo rozšířeno povinné
úrazové pojištění na zemědělské
a lesní dělníky.
Pro omezenou lhůtu řečnickou mohu ze souboru
prací, jež dlužno v oboru sociálně
politickém provésti, vyjmouti jen několik
otázek, jichž vyřešení zdá
se mi býti nejnutnějším. (Různé
výkřiky poslanců něm. soc. demokratické
strany dělnické a něm. křesť.
sociální strany lidové. - Místopředseda
Stivín zvoní. - Posl. Katz [německy]: Pane
Greife, podáte také vhodné návrhy?)
Počkejte jen! (Hluk.)
Valná hromada Svazu křesťanských odborových
organisací vznesla dne 16. října požadavek,
aby ministerstvo sociální péče zahájilo
následující sociálně politické
práce: Okamžitou novelisaci zák. č.
267 o státním příspěvku k podpoře
nezaměstnaných v tom smyslu, aby lhůta určená
pro podporu byla prodloužena a odborovým organisacím
jejich obrovská břemena ulehčena. Brzké
uzákonění pojištění proti
nezaměstnanosti, na kteréž by přispívali
dělníci, zaměstnavatelé, obec i stát,
neodkladné uskutečnění zákonného
povinného sprostředkování práce
(Nepokoj.), okamžité vypracování
velkorysého programu na opatření práce,
směřujícího zvláště
k tomu, aby zavedl soustavnou produktivní péči
o nezaměstnané. Vydání nové
předlohy o stavebním ruchu, zvýšení
dani nepodléhajícího příjmu
na předválečný stav, závaznost
kolektivních smluv, konečně změnu
§u 82 živn. řádu. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Novelisaci zákona o svátcích, zejména
zákonné stanovení dvojitých svátků,
vydání prováděcího nařízení
k zákonu o dovolených, konečné uzákonění
starobního pojištění osob, které
překročily 60. rok svého života a proto
nespadají již do oboru sociálního pojištění.
Novelisaci pensijního pojištění soukromých
zaměstnanců, konečně zrovnoprávnění
staropensistů s novopensisty, zrovnoprávnění
dělníků a zřízenců zaměstnaných
ve státních podnicích, zejména dělníků
tabákových továren a horníků,
s ostatními kategoriemi státních zaměstnanců
a konečně rozšíření povinného
dělnického úrazového pojištění
na zemědělské a lesní dělníky.
Tyto požadavky vzala za své německá
křesťansko-sociální lidová strana
v plném vědomí odpovědnosti. (Různé
výkřiky. - Posl. Grünzner [německy]:
Na agrárních clech jste také spolupracoval!
Hluk. Výkřiky posl. Windirsche.)
Uznáváme, že mnoho jest vykonati práce
a budeme vždy s vážnou vůlí k spolupráci
ochotni, vždyť právě ve společné
práci všech stavů národa ve službách
sociální péče spatřuje německá
křesťansko-sociální lidová strana
splnění svého nejvznešenějšího
úkolu ve smyslu svého německého, křesťanského
a sociálního programu. Ve znamení této
vážné vůle k další práci
pro blaho našeho národa budeme hlasovati pro tento
rozpočet. (Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Kopasz.
Posl. Kopasz: Rozpočet na rok 1927 môže
byť aktívny len tak, keď sa budú redukovať
podpory válečným poškodencom, ako to
vidno z rozpočtovej predlohy.
Pán minister financií síce minule prehlásil
deputácii válečných poškodencov,
že váleční poškodenci sú
invalidmi starého Rakúsko-Uhorska a nie Československa.
To by bolo síce najspravnejšie, že by poškodenci
a ich pozostalí boli v takej utešenej situácii,
teda tak zabezpečení Čsl. republikou, aby
neboli odkázaní na tú almužnu, ktorú
dnes berú, ale i o tú ich chce pripraviť dneskajšie
česko-nemecko-maďarsko-slovenská kapitalistická
panujúca trieda.
Prečo pán minister financií neprehlási,
že sme štátom demokratickým a že
staré dlhy, tedy dlhy starého Rakúsko-Uhorska
vôbec nebudeme platiť?! Že žiadnemu starému
rakúskemu dôstojníkovi nedáme ani haliera
penzie?! Vtedy by sme mali naozaj náš rozpočet
aktívny a nemuselo by sa siahať na almužnu mrzákov,
ktorí krvácali na bojišti, teda boli stavitelia
dnešnej republiky.
Ale pokiaľ uznáva náš štát
dlhy reparačné, vypláca ohromné sumy
len na úrokoch, 30 až 90 tisícové penzie
platí ročne bývalým rakúskym
oficierom, vtedy nemožno, aby sme naších spoluobčanov
odsúdili na smrť hladom len preto, aby sa predošlím
dostalo viac, lebo veď sme už viackrát boli svedkami,
že generálom penzie sa polepšujú a válečným
poškodencom sa podpory odoberajú.
Veď zase chystá sa drakonický zákon,
podľa ktorého by sa mali vylúčiť
tisíce a tisíce válečných mrzákov,
ktorí sú klasifikovaní menším
procentom. Veď máme u nás invalidov klasifikovaných
na 20% takých, ktorí sa pohybujú len mechanickými
vozíky.
V rozpočte vôbec nie je pamätané na novoprihlásených
invalidov a pozostalých, ktorý zákon je potrebný,
aby sa čím včaššie odhlasoval,
lebo veď nemožno trestať tých invalidov
a pozostalých za chyby, ktoré urobili dnešní
a bývalí úradníci tým, že
zákon nebol dostatočne publikovaný ohľadom
prihlásenia sa invalidov. Medzi týmito invalidmi
je spústa takých, ktorí sú až
100 %, ale podľa toho, že sa opozdene prihlásili,
sú jednoducho odmietaní.
Pán minister soc. pečlivosti v rozpočtovom
výbore prehlásil, že je to asi nie tak špatné
s tými invalidy v našom štáte, ako sa
hovorí, dokonca popieral to, že by sme boli na poslednom
mieste ohľadom vyplácania podpôr válečným
poškodencom, ako sa to konštatovalo na ženevskom
medzinárodnom sjazde válečných poškodencov
v septembri t. r., a že sa to používa jedine
len ako agitácia. Aby som dokázal p. ministrovi
soc. pečlivosti, že je tomu tak, dovolím si
prečítať rezolúciu tam vynesenú
ohľadom československých podpôr válečným
poškodencom: "Konferencia konštatuje opäť,
že zákonodarstvo o válečných
poškodencoch v Československej republike nedoznalo
zlepšenia a rôznym kategoriám válečných
obetí nedostalo sa nepostrádateľného
existenčného zaopatrenia, hoci konferencia roku
1925 výslovne podpory válečných poškodencov
v Československu na nedostatočné poukázala."
Ďalej dokazoval pán minister, že v Rakúsku
vyplácajú podporu až od 35%. Týmto chcel
dokázať to, že sme naozaj nie na poslednom mieste.
To je pravda, že v Rakúsku vyplácajú
len od 35% podpory, ale to zabudol povedať, že v Rakúsku
celkom ináč klasifikujú válečných
poškodencov ako u nás. Tam je klasifikovaný
invalida na 35% na tú chorobu, na ktorú mu u nás
komisia určí 15%. Prečo nepripomenul pán
minster Poľsko alebo Francúzsko, kde podporu berú
invalidi už od 15 % vyššie. U nás dostane
100%ný invalida 300 Kč, v Rakúsku dostane
100 %ný invalida 1000 Kč mesačne, tedy o
700 Kč viac než u nás. Medzinárodný
úrad práce zaslal srovnávajúcu tabulku
medzinárodnému sjazdu v Ženeve o podporových
pomeroch a o sile nákupu vymeranej podpory válečným
poškodencom v jednotlivých štátoch. Merítko
podpory k sile nákupu potravín je vyjadrené
číslicou 100 z mesiaca apríla 1926. Válečný
poškodenec dostane na priemernú životnú
potrebu v jednotlivých štátoch: V Spojených
štátoch amerických 225.56, v Anglicku 112.59,
v Taliansku 109.25, v Nemecku 104.20, v Belgicku 102.83, v Rakúsku
100, Francúzsku 76.27, v Poľsku 50.42 a Československu
40.25. Teda i z týchto číslic vidno, že
sme predsa len na poslednom mieste medzi všetkými
štáty, pravda nie vo všetkom. S militarizmom
sme na prvých miestach, čo sa týka všelijakých
korupčných afér, s tými sme určite
na samom prvom mieste.
Či by nebolo dobre, keby sa tých 315 milionov,
ktoré majú slúžiť ako rezerva pre
militarizmus, dalo na účet ministerstva soc. pečlivosti
a tak by sme sa skutočne postarali o invalidov? Veď
predsa žiadna válka už nemá byť,
odzbrojovacia komisia medzinárodná funguje, a len
za to, aby sa naší synkovia učili strielať
do povetria, to by bol predsa len drahý šport. Keď
sa tak zamyslíme, nuž prijdeme k tomu, že vlastne
pan minister financií pracuje plnou parou proti minmsterstvu
nár. obrany, a to tým, že sa stále uberá
z dôchodov válečných poškodencov
a tým sa chce docieliť toho, že počas
války aby nikto nešiel na bojište a nedal sa
zmrzačiť, lebo podpory sa mu potom nedostane.
Pán minister soc. pečlivosti hovoril tiež o
tom, že v našej republike je dané invalidom asi
16.000 trafík, že zväčša ako vypadajú
tí trafikanti, o tom sa presvedčíme, keď
sa prejdeme po niektorých dedinách, na príklad
pozrite sa (ukazuje obrázek), tu mám jeden
obrázok, jedného takého dedinského
trafikanta invalidu. On je bosý a žena tiež bosá
a čakajú, kto k ním prijde tú trafiku
kúpiť. Za to, že sa dal ofotografovať, že
vraj robí škandál Československej republike,
dostal 14 dní väzenia.
Ďalej hovoril tiež o pôžičkách,
veď každý jeden halier musí sa štátu
vrátiť, teda ani banka sa nevie tak zabezpečiť
na požičané peniaze ako štát. Uvediem
na ukážku aspoň jeden prípad, a to Františka
Kuchára, trafikanta-invalidu z Kunčíc. Toho
človeka ärár žaloval a dal exekvovať
na požičaný mu obnos 7996 Kč 76 h, do
tohoto času už 434 Kč 52 h súdnych a
244 Kč 8 h exekúčnych trov. Aby ale ärár
bol zabezpečený, tak jednoducho súd zaslal
výrok dotyčnému invalidovi, že dokiaľ
nebude vyplatený výšmenovaný obnos,
zatiaľ sa mu bude strhovať polovica provízie
hneď v hlavnom sklade tabáku vo Frýdku. Menovaný
mal hrubého zisku za 10 mesiacov od 1. januára do
31. októbra tohoto roku 6226 Kč 55 h. Odčítajúc
z toho režiu, ktorá činí asi 2400 Kč,
teda pre rodinu na výživu mu ostane 3826 Kč,
mesačne tedy 382 Kč 62 h. Týmto sposôbom
je o polovicu dôchodku zbavený a musí svoju
rodinu vydržiavať, ktorá pozostáva zo
ženy a dvoch dietok, z mesačného príjmu
191 Kč 30 h. Podotýkam, že menovaný
invalida je 75%, práce neschopný, má ženu
a dve nezaopatrené deti a pohybuje sa len mechanickým
vozíkom.
Pán ministr financií dostal udajne dopis od niektorého
zúfalého invalidu, ktorý keď sa dopočul,
čo sa chystá na invalidov, tak chytil pero a na
výstrahu napísal, že sa s ním to isté
stane, čo sa stalo s dr Rašínom. Nie sme priatelia
vrážd, i to vieme, že keď by k tomu došlo,
že by sa invalidom nepomohlo, ale musíme uznať,
že čo cíti taký človek, ktorý
dostane mesačne nejakých 80 až 100 Kč,
ktoré použije na chlieb pre deti a doporučuje
sa, že i o tieto má byť olúpený
len preto, aby sa na druhej strane dostalo viac farárom,
generálom a všelijakým špiclom. (Výborně!
- Potlesk.) Je to síce i podivné, možná
že ten dopis bol objednaný na poštvanie širokej
verejnosti proti válečným poškodencom.
Veď sme už moc ráz boli svedkami takýchto
vecí, ako špionáž, atentát na prezidenta
republiky atď., a to všetko sa valilo na stranu komunistickú
len preto, lebo ona stále odhaľovala a odhaľovať
bude zločiny, ktoré páchajú vládnuce
strany na pracujúcej triede, zkrátka, aby bol podklad
na persekvovanie tejto strany a pozornosť celej verejnosti
bola odrazená od škandálov, ktorým sme
denne svedkami.
Pred pár týždňami tiež prichytili
jedného človeka pri tom, keď chcel vlasť
zapredať a pri každom vzpomenutí jeho mena bolo
tam dodané, že je válečným invalidom.
Či to tiež nesúvisí s chystaným
zákonom ohľadom odobratia podpôr válečným
poškodencom? Viem a som presvedčený, že
nie preto sa majú válečným obetiam
podpory odobrať, že by nevedela vláda najsť
prostriedky k tomu, aby mohla spravodlive tieto vyplácať
tým obetiam, ktoré dnešnej panujúcej
triede vlasť vybojovali, ale sa to robí preto, aby
sa dokázalo kapitalistickým vydriduchom, že
keď sa im podarilo rozbiť jednotu robotníckej
triedy už pred časom, tak že sa podarí
i otázku válečných poškodencov
zlikvidovať tým, keď sa odhlasuje ten chystaný
drakonický zákon, potom minister soc. pečlivosti
hneď nariadi nové prehliadky a komisie budú
klasifikovať 80 až 90% invalidov za 25 až 30%.
Keď bude toto prevedené, tak potom postavíte
pomník válečným obetiam nie na pamiatku
týmto, ale len z radosti, že už viac podpôr
sa nebude musieť vyplácať a tým viac ostane
pre psov, ktorí sú dnes viac cenení ako válečné
sirotky. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Al. Beneš.
Posl. Al. Beneš: Slavná sněmovno! Zvyk,
který v naší sněmovně zavládá
při debatách, zejména o státním
rozpočtu, kdy mluví se o všem možném
jiném, jen ne o rozpočtu samém, počíná
míti u nás již svoji ustálenou tradici.
Nechci říci, že je to snad špatný
zvyk, jsou-li tyto debaty vedeny alespoň v tom směru,
který by naznačoval nové cesty a podněty
k ozdravění našeho finančního
hospodářství a upozorňoval sněmovnu
na některé nezdravé zjevy, které stojí
v cestě naší konsolidační finanční
politice.
Musím však rozhodně s tohoto místa odsouditi
nebývalé zneužívání této
tribuny k projevům, které nejen že s předmětem
státního rozpočtu nesouvisí, nýbrž,
které mají za účel nejen pověst
našeho státu, ale pohříchu i také
čest jeho vedoucích činitelů snížiti
a zlehčovati. Podle mého názoru není
to důstojné tohoto fora, kterého nesledují
a nekritisují jen občané našeho státu,
ale hlavně, což je velmi závažné,
taky cizina, která podle na tomto foru pronesené
kritiky našeho rozpočtu a všech těch projevů,
které - jak jsem již řekl - se rozpočtu
ani netýkají, posuzuje nejen naše finanční
hospodářství, nýbrž hlavně
také usuzuje a činí si vlastní představy
o našich vnitřních poměrech, ve kterých
žijeme, a jež jsou potom také dle toho líčeny
v cizím a hlavně nám nepřátelském
tisku takovým způsobem, dle něhož si
nezasvěcená a poměrů neznalá
širší veřejnost nemůže učiniti
jiný úsudek nežli úsudek nám
krajně nepříznivý.
My, kteří bedlivě sledujeme tyto debaty,
dobře jsme si vědomi, jaké úmysly
a tendence se za těmito projevy skrývají.
Nic jiného než pomáhati nepřátelům
našeho státu v jich podvratné a podkopné
práci na zničení naší samostatnosti
hospodářské i politické. To vše
má za účel co nejvíce snížiti
nás v očích spřátelených
států, ztěžovati naši zahraniční
obchodní politiku, která jest jedna z nejhlavnějších
podmínek naší hospodářské
existence a o niž hlavně také naším
nepřátelům jde, aby nám byla co nejvíce
znemožňována.
Ale co nás velmi zaráží a co nás
musí boleti je to, že s těmito všemi nepřáteli
našeho státu se dnes spojují také ti,
kteří o sobě přesto stále tvrdí,
že patří ke státotvorným stranám,
stále mluví mezi lidem, jak velmi jim leží
blaho našeho státu na srdci, ale zde na tomto foru
staví se výhradně na stanovisko oposiční
tam, kde bychom měli všichni státi jednotni
a svorni, jde-li o nezbytné potřeby státu,
jichž schválení se na nás požaduje,
ježto jsou pro jeho udržení nezbytny.
Nelze ani logicky dobře si srovnat a chápat toto
změněné stanovisko, tento náhlý
obrat u těch, kteří ještě nedávno
tento stát vedli, kteří odpovídali
také za jeho finanční hospodářství
a jejichž mluvčí ještě loni, kdy
byl projednáván státní rozpočet
na r. 1926, odsuzovali oposiční stanovisko jiných,
dokládajíce, že pro rozpočet jakožto
státní nezbytnost budou hlasovat vždy a v každém
případě, ježto v tom spatřují
samozřejmou povinnost, kterou jsme všichni bez rozdílu
našemu státu zavázáni. Vedlo by příliš
daleko, kdybych chtěl kritisovat hlavní motivy,
které přivodily tento stav vyvěrající
ze změněného poměru politické
prestiže. Mně však jde dnes o zcela jinou věc,
jistě mimořádné důležitosti,
o které zde bylo až dosud ještě nepříliš
mnoho pověděno: Jest to zejména naše
živnostenské školství, instituce, která
má v sobě tak nesmírnou důležitost
pro stát a na níž také proto lpí
s největším zájmem hlavně naše
živnostnictvo, které velmi těžce nese,
že právě toto školství zůstalo
až dosud v našem kulturním souboru nezbytné
výstavby a budování našich škol
pravou popelkou.