Zemská školní rada má však více
podobných hříchů na svědomí.
Tak na př. příslušník naší
strany zastupoval po 7 let místo ředitele občanské
školy. Na jiných školách definitivní
místa byla vypisována, toto se však stále
suplovalo. Teprve letos bylo nařízeno všechna
uprázdněná místa vypsati, vypsalo
se také toto, ale obsadilo se silou daleko mladší.
Našemu učiteli slíbeno ředitelské
místo v sousedním městě a skutečně
jeho jmenování bylo ve vládním věstníku
uveřejněno. Ale dříve než došel
dekret, byl upozorněn, že se zamýšlí
přeložiti ho na odpočinek jako odborného
učitele. Když postižený zajel do Prahy,
aby se proti tomu bránil, referent vládní
rada Zelinka přijal ho nevlídně a prohlásil,
že jmenování ředitelem prostě
zruší. (Posl. V. Beneš: Jen kdybyste byli
tak spravedliví jako Zelinka! Zase to není sociální
demokrat, je to spíše váš člověk,
ale je to nejspravedlivější člověk
u zemské školní rady!) Na tom nezáleží,
když dělá nespravedlnost. (Výkřiky
posl. V. Beneše. Místopředseda Stivín
zvoní.) Jestliže pan kol. Beneš se rozčiluje,
ukáži mu ještě jiný příklad
nespravedlivosti zemské školní rady: Učitel
katolík žádal na tři místa v
okrese. Na dvou z nich žadatelé starší
vzali žádost zpět, protože jim kynulo
lepší místo. Na třetím žadatel,
který byl na prvém místě a byl nejstarší,
měsíc po projití konkursu zemřel.
Tak náš učitel byl nyní nejstarší
na všech třech místech. Byl zavolán
k okresnímu školnímu výboru a tu ho
zástupce okresního školního výboru
vybídl, aby vzal na dvou místech žádost
nazpět, aby bylo obsazování snažší.
Žadatel se tedy přirozeně rozhodl pro místo,
které je nejblíže k městu a druhé
dvě žádosti odvolal. Nyní však
žádal učitel, který tu byl v pořadí
po něm, aby odvolal žádost i na tuto třetí
školu, že by ji chtěl dostati sám. A když
tak neučinil, rozeštval proti němu socialisty
a členy čsl. církve, a ti majíce převahu
v místní školní radě, se usnesli
požádati zemskou školní radu, aby konkurs
zrušila. Ale stalo se ještě něco více.
V kvalifikační tabulce v rubrice pro vedení
správy školy byla náhle známka 2 přepsána
inspektorem na 3, aby jen kandidát místa onoho nemohl
dosáhnouti. Zemská školní rada, která
měla rozhodnouti po právu a spravedlnosti pro tohoto
učitele-katolíka, tak neučinila a referent,
opět vládní rada Zelinka, zcela zřejmě
pracuje k tomu, aby konkurs byl znovu vypsán a učitel-katolík
místo správce školy nedostal.
Nebo jiný příklad: Učitelka-katolička
působí jako učitelka ad personam 11 let na
témže místě, na dívčí
škole. Nyní nařízeno vypsati na místo
konkurs, ale poněvadž učitelka místo
to by musila dostati, bylo místo to vypsáno pro
muže.
Jestliže stížnosti takového druhu - a
to uvádím pouze z obsáhlého velkého
materiálu, který máme po ruce, jen ukázky,
poněvadž nechci unavovat - máme na centrální
úřad školský, jaké stížnosti
bychom teprve mohli pronášeti na okresní školní
výbory a zejména na okresní školní
inspektory, z nichž většina jest až chorobně
zaujata proti katolictví! Tak na př. v Plzni mají
okresního školního inspektora pro město
- pan kol. Beneš ho bude znát, jak známo,
v Plzni mají dva okresní školní inspektory,
jednoho pro město a jednoho pro venkov - který od
té doby, co dostal velké stipendium na studijní
cestu vlivem sociálních demokratů - pan kol.
Beneš bude vědět, že dostal velké
stipendium - činí všechno, co vidí socialistům
na očích. (Výkřiky posl. V. Beneše.)
V Plzni působí mladý učitel, těžce
churavý, který je redaktorem našeho katolického
časopisu "Dětský Svět".
Plzeňský pan inspektor jest opět spoluredaktorem
pokrokového dětského časopisu. Nuže,
jakého gentlemaství se dopustil vůči
svému kolegovi redaktorovi? Poslal jej letos na začátku
roku za učitele do Podkarpatské Rusi na poslední
vesnici v Československé republice na hranice rumunské.
(Výkřiky: Hanba!) Bylo třeba přísného
zásahu ministerstva školství, aby toto nařízení
bylo zrušeno pro ohrožený zdravotní stav
mladého učitele.
Druhý inspektor plzeňský, pro venkov. Uhlík
- pan kol. Beneš ho zase jistě zná přímo
nenávidí naše učitele a svou nenávistí
se nikterak netají. Ten prohlásil, že na svém
okrese nestrpí jediného klerikála. Jakou
kvalifikaci měl sám pro svůj úřad,
patrno z protestu zemské školní rady proti
jeho jmenování. Ovšem ministr školství
Bechyně prohlásil důvody tyto za malicherné,
ačkoliv šlo dokonce mimo jiné o jistou nekorektnost
při úředním šetření,
a tak proti návrhu zemské školní rady
byl Uhlík jmenován do Plzně, aby tu pokračoval
a dělal protiklerikální a socialistickou
práci.
Zuřivým peotiklerikálem jest na příklad
také okresní školní inspektor Frant.
Dlouhý v Prachaticích, tedy v okresu čistě
katolickém. Ve Vlachově Březí na tomto
okresu působil učitel Pešek, jenž se dopustil
toho zločinu, že loni při slavnosti Božího
Těla zpíval jak v kostele, tak i při oltářích.
V brzku po Božím Těle konala učitelská
jednota Budeč schůzi, kde řídící
učitel z Těšovic prohlásil, že
si učitelstvo nedá tuto potupu líbit a že
tento zpátečník musí ze školního
okresu pryč za každou cenu. Toho také skutečně
se dosáhlo. Před koncem školního roku
1925 propustil jej inspektor Dlouhý ze služby a dal
mu špatnou kvalifikaci. Jmenovaný Pešek proto,
že při oltářích zpíval,
byl zbaven chleba a existence. Naproti tomu však na témže
okresu ve Zdíkově byl učitel J. Pilát,
který byl notorickým alkoholikem a dělal
jen ostudu. Opilý přicházel do školy
a tam před dětmi dokonce jednou zvracel, takže
děti byly nuceny jej vyvésti ze školy. Přesto,
že se strany občanstva bylo žádáno,
aby byl odstraněn, nestalo se tak a inspektor na žádost
občanů vůbec nedbal. Teprve letos v červenci
byl přesazen do Lomce, odkud však řídící
učitel k vůli tomuto učiteli zažádal
pryč.
Slavná sněmovno! Z galerie obrázků
činnosti okresních školních inspektorů,
jichž většina působí přímo
zhoubně a jest z hlavní části vinna
úpadkem dnešního školství, uvedl
jsem jen několik. Ministerstvo školství a zemská
školní rada jsou úplně apatické
k činnosti těchto inspektorů a nechají
je řáditi na okresech, jak sami chtějí.
Důkazem toho je pověstný inspektor Chýna,
jehož působení již z důvodů
paedagogických jest na Kamenicku nemožné, poněvadž
největší část rodičů
jest proti němu přímo rozezlena a přece
súráva školní vůči tomuto
člověku, jenž mimo to každého týdne
štve v některém spolku učitelském,
a i jinak zanedbává prý své povinnosti,
jest úplně nečinná.
Žádáme, aby otázka zestátnění
okresních školních inspektorů byla konečně
rozluštěna a vyřešena a aby inspektoři
školní byli vymaněni z různých
vlivů, jež se školstvím nemají
nic společného, a postaveni do služeb nikoliv
politických stran a Volné Myšlenky, ale do
služeb národa, státu a toho nejdražšího,
co stát má, jeho školy a jeho dětí.
(Potlesk.)
Slavná sněmovno! Uvedl jsem jen malou částku
stížností, ale jest z nich zřejmo, jakou
křížovou cestou béře se dnes
v našich školách katolické dítě
a katolický učitel. Vláda má první
a největší povinnost, aby se již jednou
zabývala otázkami výchovy a školy a
zavedla do škol klid a postarala se o to, aby byl ve školách
zastaven kulturní boj. Žádáme tak nikoliv
proto, že bychom se toho boje báli, vždyť
z boje jsme vyrostli a v tom boji žijeme, ale žádáme
tak pro stát a školu a prohlašujeme zde otevřeně,
že kdyby v kulturním boji ve školách mělo
býti pokračováno, kdyby ve školách
se neměl udělati pořádek, museli bychom
zanechati své dosavadní určité reservovanosti
a ohledů a musili bychom nastoupiti takový způsob
boje v našich školách, jenž sice svou formou
by byl drsnější a bezohlednější,
ale jenž by poučil směrodatné činitele,
že dosavadní poměry školské jsou
pro katolíky neudržitelné a že 78% katolického
obyvatelstva v Československé republice nedá
si prostě líbiti drzé a bezohledné
pronásledování katolického dítěte
a učitele ve školách, které udržuje
svými penězi. (Potlesk.)
Ovšem na jednu věc upozorňujeme a jedné
věci jsme si vědomi. Při různosti
světových názorů učitelů,
dětí a rodičů bude velmi nesnadno
poměry ve školách tak zkonsolidovati, aby nastal
v nich kulturní klid a pokoj. Znám však jednu
cestu, která by vedla k radikální nápravě
a rázem by vyřešila u nás těžkou
otázku školskou, a to jest uskutečnění
našeho požadavku, aby nevěrecké a bezkonfesijní
děti byly posílány do bezkonfesionelních
škol státních a katolické děti
do konfesionelních škol státních, čili
beznáboženské děti do beznáboženské
školy a katolické děti do katolické
školy. (Potlesk.) Tím byly by odstraněny
všechny překážky a obtíže,
jež plynou jak pro učitelstvo, tak i pro děti
a rodiče z různosti světových názorů,
dostavila by se zdravá kulturní konkurence a byly
by zde přesně vyhraněné složky,
z nichž by se dal uskutečniti ten velký program
pana ministra školství, konstruktivní politiky
kulturní v čsl. státě.
Československá strana lidová bude hlasovati
pro položky školského rozpočtu, ale žádá
s největším důrazem, aby vláda
zabývala se opravdově školskými poměry
a vyřešila školskou otázku tak, aby z
ní kynul prospěch státu a národu.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dávám slovo p. posl. Jašovi.
Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Dříve
než přikročím k meritu projednávání
rozpočtu ministerstva školství a národní
osvěty, jsem nucen odmítnouti nekvalifikované
útoky předřečníka p. posl.
Staška na pokrokové učitelstvo a inspektory
a zejména na bývalého ministra školství
Habrmana. Na učitelstvo proto, poněvadž
p. kol. Stašek se vyjádřil, že
učitelstvo toto nejeví ve školách dosti
kázně a píle ve své školní
práci. Bylo to za rakouských klerikálních
ministrů školství, zejména za ministra
Hussarka, kdy to byly desítky a sta hodin, které
jsme jako učitelé a správcové škol
byli nuceni nahrazovati jiným předmětem za
učitele náboženství, kteří
své povinnosti nekonali.
Pokud se týče ministra Habrmana, o němž
vyslovil se p. posl. Stašek, že byl ministrem
"neblahé paměti", chci prohlásiti,
že význam ministra Habrmana, jak v resortu
ministerstva školství, tak ministerstva soc. péče,
je daleko povznesen nad všecky tyto útoky, a zejména
již nad ony farářské anekdoty, o nichž
p. posl. Stašek zde hovořil jako o nějakých
dokumentech.
Slavná sněmovno! Jsme toho názoru, že
rozpočet ministerstva školství a nár.
osvěty má býti vysoký, i když
jeho elaborát je veden plně zřeteli úspornými.
Představitel ministerstva školství nedávno
se vyslovil, že další vývoj národa
jest otázkou plánovité výchovy lidu.
Má tedy býti kulturní rozpočet obrazem,
jak si vláda a stát vzdělání
svého lidu hledí.
Ve skutečnosti rozpočet ministerstva školství
na r. 1927 je nižší, než byl na r. 1926,
jakkoliv vláda v doprovodu k němu tvrdí opak.
Podle vysvětlivek vlády k rozpočtu preliminují
se výdaje na rok příští částkou
vyšší o 151/2 mil. Kč.
Ale z tohoto rozpočtu vláda vyňala náklad
na potřeby investiční a přeložila
jej do rozpočtu ministerstva veř. prací.
A právě tento náklad školních
investic činil r. 1926 124 mil. Kč, a pro rok 1927
našli jsme v rozpočtu na investice školské
pouze 97 mil. Kč. Je tedy přes opačné
tvrzení vlády rozpočet na školství
nižší, a to v oboru investic.
Podle toho zdálo by se, že snad naše školství
roku příštího bude potřebovati
investic méně, ale kdo zná skutečné
poměry, potvrdí, že pravý opak je pravda.
Úsporný systém postihl tentokráte
školství na místě nejcitlivějším,
a to v oboru investic.
Myslím, že zejména školy střední
a školy menšinové pocítí tyto úsporné
škrty v oboru investic velmi těžce. Nepřehlížíme
nikterak ono veliké a záslužné dílo,
které ministerstvo v oboru školství menšinového
vykonalo, jak ve výstavbě budov, tak ve vnitřním
zařízení škol. Ale ještě
zdaleka nejsme u cíle.
Vypočítávání nedostatků
zejména u škol menšinových stále
ještě tvoří velmi truchlivou kapitolu
našeho školského života, a je nutné
zejména při projednávání rozpočtu
připomenouti, že ani v době největšího
šetření nelze hazardovati se zdravím
mládeže a učitelů.
Ze středních škol jen výdaje na ústavy
učitelské jsou menší než roku minulého.
Jinak školství střednímu na výdajích
věcných i osobních něco se přidalo.
Ale úsporný systém zasáhl přesto
velmi citelně školy střední. Paušálním
zákazem přijímání nových
sil na tyto školy vznikl naprosto nemožný stav:
bez nových sil, když profesoři umírají,
stůňou, odcházejí do pense, když
na Slovensku zřizují se nové a nové
paralelky, to prostě nejde. Proto se přijímají
tak zv. výpomocní učitelé s poloviční,
ba i celou aprobací, kteří za hodinu vyučování
"požívají" královské
odměny 192, 240 až 300 Kč ročně.
Výpomocný učitel na střední
škole, s plným závazkem učiti 20 hodin
týdně, s poloviční aprobací
má ročně platu 4800 Kč, tedy měsíčně
480 Kč, čili denně 16 Kč, a tento
plat dostane v 10 měsíčních lhůtách,
o prázdninách ovšem ničeho! A co horšího,
nejsou tito učitelé chráněni nijakým
právním poměrem v nemoci a mohou býti
každou minutu propuštěni bez jakéhokoli
závazku se strany státu.
Národní školství a zejména jeho
budoucí vývoj je velmi vážně
ohrožen. S výjimkou části obecného
školství na Slovensku, t. j. škol státních
a církevních a školství menšinového,
platí věcné výdaje na obecné
školství obce. Dlužno říci, že
stát již vzhledem k větším prostředkům
má v tomto směru větší možnost
a také svoji povinnost lépe může plniti
než některé obce venkovské, zejména
v chudých horských krajích. Proto jeví
se často velmi oprávněná snaha, utéci
v takových místech ze vlivu místních
činitelů a volá se po zestátnění
školství. Jest ovšem nejen přáním
učitelstva, nýbrž i samosprávy, aby
také věcné výdaje na školství
převzal stát, neboť zejména v obcích
venkovských tvoří školní přirážky
největší díl veškerého vydání.
Ve 2935 obcích na Moravě činí výdaje
na školství 801/2 mil. Kč,
t. j. 201/2% všeho vydání.
Parlament svého času uznal povinnost státu
v tomto směru, ale stát této povinnosti nedostál,
ba neprovedl dosud §u 35 zákona 292 z r. 1920, t.
j. aby převzal aspoň osobní výdaje
národního školství.
Pan ministr financí, který vyniká všestrannou
otevřeností, netají se však názorem,
že věcné náklady školní
stát nepřevezme vlastně nikdy. Vidí
v tom prospěch finanční, neboť obce
prý mu zaručují, že ušetří
na školách více, než by mohla státní
správa. Je dobře, že pan ministr to říká
zcela otevřeně, zbavují se tak vydržovatelé
škol mnohdy ještě převládajících
ilusí, že státní správa přece
jenom vykoná ke škole národní svoji
povinnost.
Ale tím dává pan ministr financí našim
obcím - ovšem se stanoviska finanční
správy a úspornosti - velmi dobré vysvědčení,
že ani v oboru školském si nezvykly marnotratnosti.
Jakkoliv tím pan ministr financí projevuje, že
obce i na nákladech školských šetří
více, nežli by mohl šetřiti stát,
kdyby školy obecné převzal, přece nutí
je k šetrnosti ještě větší,
k šetrnosti takové, že podle našeho mínění
jest ohrožen sám základ našeho obecného
školství.
V nejbližší době má se projednávati
v souvislosti s daňovou předlohou také osnova
zákona o hospodaření samosprávných
svazků (obcí). Předloha je takového
charakteru, že jde o samou existenci samosprávy, a
tím také o další existenci a vývoj
obecného školství. Ona omezuje přirážky
obecní bez ohledu na skutečné potřeby
a nezabezpečuje obcím ani takové příjmy,
jichž je potřebí ku vydání, ke
kterým jsou obce podle zákona povinny. Školní
přirážky osnova ruší. Nařizuje,
že i při limitu přirážek na 200,
resp. na 300% mají býti školské výdaje
zařazeny do rozpočtu obecního. Toto striktní
ustanovení bez náležitého zřetele
k různým poměrům krajinným,
hospodářským i školským je takového
rázu, že platební potence mnohých obcí
bude podlomena tou měrou, že školství
jejich bude ubito. Zejména stane se tak v obcích
venkovských.
Jen nedostatek času mně překáží,
abych na celé řadě případů
z různých okresů ukázal na finanční
důsledky tohoto zákona. Je zjištěno,
že podle původního návrhu zákona,
jestliže přirážky školní budou
limitovány na 200%, a vezmeme-li v úvahu příděly
státní, nedosáhnou tyto takové výše,
aby obce aspoň poněkud mohly slušně
dostáti svým zákonným povinnostem
a učiněným již závazkům
ku svému školství. Jsou obce, kde by z takto
limitovaných přirážek přídělů
neuhradily ani náklady otopu. A kde jsou ostatní
potřeby školy a obce? Je přece potřebí
zkoumati vážně, kam až může
tak zvaný úsporný systém jíti.
K čemu zcela jistě povede tato úsporná
praxe? Že obce budou donucovány vyřazovati
z rozpočtu položky na pomůcky školní,
na různé potřeby pro nemajetné žáky,
jako jsou psací potřeby, že budou donucovány
rušiti osvobozování žáků
od školného a zaváděti znovu školní
plat a budeme se ve školství vraceti do poměrů,
jako byly před 50 lety. Celý takový úsporný
systém vymstí se v první řadě
na chudém lidu. Snad je to také účelem
tohoto návrhu, jako všechny činy celně-kongruové
koalice, která tímto návrhem zesiluje jen
svůj třídní a nenávistný
charakter vůči chudým pracujícím
vrstvám.
Zákon ten je hrobem naší školské
samosprávy, je v ohledu kulturním krokem zpět,
a my tomuto návrhu vypovídáme boj v zájmu
školství a v zájmu lidu, který má
býti opětně zatěžován
novými nepřímými dávkami a
jemuž mají býti vzaty vymoženosti, pro
které zápasil po desítky let.
Je zde jeden důležitý závazek a dluh,
který vláda republiky nesplnila, ale musí
splniti velmi brzy. Je to jednotná úprava bědných
a neuspořádaných poměrů státních
a veřejných zaměstnanců pensistů
a staropensistů, počítaje v to samozřejmě
učitele. V posledních letech veliký počet
učitelů odcházel do pense za okolností
velmi nepříznivých, zejména ti, kteří
byli dáni na odpočinek podle zákona restrikčního.
Všichni ti, kteří dostali písemné
oznámení o svém přeložení
na odpočinek do dne vydání zákona
č. 104, t. j. do 24. června t. r., dostávají
pensijní požitky vyměřeny podle zákona
starého na základě staré pensijní
základny. Tím jsou velmi poškozeni proti těm,
kdož půjdou do pense v měsících
a letech dalších. Vláda a sněmovny měly
by ve smyslu sociální spravedlnosti provésti
příslušnou změnu zákona č.
104, a zabývati se konečně již vážně
konečnou úpravou poměrů všech
t. zv. staropensistů. Jde tu o velký počet
lidí, učitelů i vdov, jejichž osud ve
vysokém věku je ztrpčován poznáním
neodůvodněné křivdy. Je chyba, že
naše platové zákony pravidelně pomíjejí
staropensisty a tak vzniklo nám několik kategorií
pensistů učitelů se stejnou kvalifikací,
se stejnou vykonanou celoživotní prací, za
stejných drahotních poměrů, ale s
nerovnou odměnou za svoji práci.
Tento stav příčí se zásadám
spravedlnosti, poněvadž jde tu o lidí, kteří
vedle politiků, spisovatelů a žurnalistů
vykonali za posledních 40 až 50 let obrovskou práci
kulturní a uvědomovací nejen ve škole,
ale i v životě veřejném. Toto učitelstvo
pracovalo před válkou za nejtrudnějších
poměrů platových, nastupovalo do služby
za 25 zl. měsíčně, konalo těžkou
a nevděčnou práci vychovatelskou pod stálým
tlakem šikán úřadů monarchie,
a přes tyto obtíže tito bezejmenní idealisté
položili základy k našemu osvobozenskému
hnutí a naší svobodě svými ideami,
myšlenkami a těžkou praví průkopníků.
Dočkali se splnění svých ideálů,
ale strádají nedostatkem hmotným. Žijí
ve stálé nejistotě a chaotické jejich
poměry hmotné jsou nezaslouženou odměnou
za jejich celoživotní dílo. V tomto směru
nechť vláda a sněmovny konají svoji
povinnost.
Na sociální péči o studentstvo zařadila
vláda do rozpočtu položku 71/2
mil. korun, a to pro studentstvo vysokoškolské 4 mil.,
pro studentstvo středoškolské a škol odborných
21/2 mil. Kč, na zařízení
kolejí a internátu 730.000 Kč.
Přáli bychom si, aby zejména v kolejích
studentská samospráva, která nejen že
přispěla k udržení, ale také
ku rozšíření kolejí v dobách
nejtěžších, zůstala zachována
už vzhledem k důležitému jejímu
výchovnému momentu. Až dosud státní
subvencování kolejí, zejména koleje
Masarykovy, bylo zcela nedostatečné, zvláště
když přihlížíme k tomu, že
v koleji jest 23% studentů úplných sirotků
a 46% polosirotků, když dále uvážíme,
že všichni studenti jsou z vrstev hospodářsky
velmi slabých a tak jsou nuceni vydržovati se výdělečnou
činností buď úplně nebo částečně.
Je povinností státu, aby nemajetné studenty
podporoval tak, aby se mohli věnovati plně studiu.
Zatím vidíme, že subvence na koleje jsou soustavně
snižovány a kolejné v důsledku toho
musí býti zvyšováno. Je žádoucno
také, aby do kolejí přijímáni
byli toliko nemajetní studenti, aby jim bylo umožněno
získati také podpory mimo kolej jsoucí, jako
státní studijní podpory a z různých
fondů.
Vzdělání má býti všeobecné
a proto také všem přístupné.
Má se díti nákladem veřejným.
Poslední činy vlády úřednické
i celněkongruové majority jsou s tímto dávným
lidovým požadavkem v příkrém
rozporu. Bylo zavedeno zvýšení zkušebních
tax na školách vysokých, a to až o 100%,
byl opětně zvýšen školní
plat na školách středních. Pro osvobození
od školného máme od převratu již
čtvrtý způsob. Nový zákon o
hospodaření samosprávných svazků
povede nepochybně k zavedení zrušeného
školního platu i na školách obecných.
Těmito opatřeními je sledován starý
reakční a lidovému vzdělání
nepřátelský cíl: aby vzdělání
stalo se výsadou jen zámožných a aby
zabránilo se přístupu ku vzdělání
nemajetným. Demokratisace vzdělání,
dlouholetý požadavek lidu, má býti zašantročena
novou majoritou. Pan ministr školství ve svém
exposé ve výboru rozpočtovém pravil,
že veliké problémy sociálního
rázu, zejména tedy bezplatná výučba,
budou moci býti řešeny teprve po úplné
konsolidaci státních financí a během
příštího roku nebude možno ještě
tou věcí se zabývati tak, jak bychom si přáli.
Je to vyhlídka velmi smutná, poněvadž
je provázena praxí, která nasvědčuje,
že cíle bezplatné výučby se vlastně
vzdalujeme. Školní plat, poplatky a taxy jistě
neznamenají pro pokladnu státní takový
příjem, aby jimi byly finance státní
sanovány. Spíše se jich používá
za tím účelem, aby počet studujících
se omezil, ale důsledek toho je, že chudí žáci
nemají možnosti dosáhnouti určitého
vzdělání.
Položky na kultus jsou v rozpočtu tentokráte
rozděleny. Dominuje kultus římskokatolický
s 54 miliony Kč, dále evangelický s 9 miliony,
řecko-katolický s 2 a 1/2
mil. Kč, československá církev 11/2
mil. Kč, židovský 1/2
mil. a jiná náboženská vyznání
1/4 mil. Kč, to ovšem vedle
kultových položek pro Podkarpatskou Rus, kterými
se náklady na kultus zvyšují o další
4 mil. Kč.
Náklady nového kongruového zákona
v rozpočtu ministerstva školství vykázány
nejsou a důvodová zpráva obsahuje pouze stesk,
že provedení zákona kongruového bude
vyžadovati r. 1927 značné práce. My
jsme toho názoru, že kromě práce stoupnou
také vydání na kongruu velmi podstatně.
Vezmeme-li ještě v úvahu různá
vydání na církve, na fakulty theologické,
a to fakulty bohoslovecké při české
i německé universitě v Praze, dále
na bohosloveckou fakultu v Olomouci, je tu opětně
11/2 mil. Kč výdajů
osobních kromě vydání věcných.
Nová vládní většina již
kongruovým zákonem projevila se jako útvar
vysloveně reakční. Rozhodla, že církve
má napříště platit stát.
Ale ona šla ještě dále. Ona rozhodla,
že stát má napříště
povinnost hradit osobní i věcné náklady
na školství církevní. Ona jednak svým
postupem při zákonu kongruovém, a platovém
pro učitelstvo, postátnění církevních
škol a učitelů na dlouhá léta
zahrabala a stanovila pevně zásadu, že stát
je povinen platiti, ale vlivu nemá.
Žádná strana ani korporace jiná nedopracovala
se těch úspěchů, jako strany klerikální
za trvání černozelené koalice, neboť
dostaly z pokladny státní dary, o jakých
jiným, jistě užitečnějším
korporacím se ani nesní. Připočteme-li
k položkám na kultus nová vydání
na kongruu, položky na ústavy theologické a
různé semináře, dále náklady
osobní i věcné na školy církevní
ve formě platů i dotací, dospějeme
k výsledku, že církev je zařízení
pro stát a tím i pro kapsu poplatníkovu velmi
drahé, že spoluúčast klerikálů
na vládě, v majoritě, zejména je-li
znovu a znovu vykupována, jak vidíme u slovenské
strany ľudové, přijde státu a poplatnictvu
dráže než všechen náklad na př.
na stavební ruch nebo na válečné poškozence,
na kterážto vydání strany buržoasní
tolik žehrají.
Nás však nezajímá pouze to, kolik tato
nová většina vydává na kultus,
ale hlavně jaký jest a bude její duch, jaký
jest její školský a kulturní program!
V tom směru cla a kongrua zůstanou na věky
vůdčím nápisem a heslem této
většiny.
Kromě zdraví potřebuje občan ku své
existenci v podstatě tři věci: Střechu
nad hlavou, chléb jako odměnu za svoji práci
a ukojení určitých potřeb duchovních,
které řídí se jeho kulturní
vyspělostí. Tato majorita pro první potřebu
občanstva, pro bytovou péči neučinila
dosud ničeho, skývu chleba dělníkovi
zmenšila a zmenšuje a v oboru kulturním je neschopna
dohodnouti se na nějakém positivním programu,
neřku-li jej provésti. Poslední vládní
prohlášení přednesené panem min.
předsedou vyniklo v tom směru naprostou málomluvností
a on odvolal se na prohlášení vládní
z 18. prosince minulého roku. Tenkráte vyslovil
se předseda vlády pěkně pro neodvislost
školy, pro náležité uplatnění
školy měšťanské. Pravil: "Vláda
předloží co nejdříve osnovu zákona
o školních újezdech, kterou bude upraven náklad
na tyto školy. Reforma středního školství,
jakož i reforma vzdělání učitelstva
škol národních jsou zralé ku provedení.
V řešení otázek, vyplývajících
z poměrů mezi státem a církvemi, bude
vláda pokračovati co do obsahu i metod v postupu
vlády předešlé." Ale od té
doby, z prosince minulého roku, se změnilo velmi
mnoho. Duch dnešní koalice projevil se přece
zcela jinak než koalice všenárodní a plnění
tohoto programu narazí na nepřekonatelné
překážky uvnitř koalice dnešní.
Nechceme pochybovati o dobré vůli ministra provésti
to, co přislíbil ve svém rozpočtovém
exposé, že stanoví nové směrnice
kulturní politiky, kterých dosud tato politika nemá.
Stalo se také, dík jeho energii, že na tyto
směrnice bude uplatňovati také svůj
vliv 71 hlas poslanců klerikálních, a budiž
nám proto prominuto, že pochybujeme o pokrokovém
duchu těchto směrnic, i když bychom se postavili
na stanovisko takového výkladu pokroku, jak bylo
vyloženo v exposé.
Pan posl. Stašek se strany lidové vyslovil
se zcela jasně, že strana lidová bude v nové
koalici žádati odstranění nedostatků
píle a kázně ve školách, ale
ona má určité požadavky v ohledu zákonodárném,
je pro novelisaci malého školského zákona,
je pro zavedení povinného náboženského
vyučování, ale také pro zavedení
povinné návštěvy náboženských
cvičení, pro reorganisaci místních
i okresních školních rad. Tedy za dobu posledního
roku změnilo se nejen složení koalice vládní,
nýbrž i pracovní metody nové koalice.
Jejich zažívací orgány a vkus jsou jinak
uzpůsobeny.
Viděli jsme rozpaky při řeči předešlého
řečníka, exponenta strany lidové.
Tak zvaná liberální naše buržoasie,
liberální část nové majority,
agrárníci, strana živnostenská a nár.
demokratická bude sotva jednotnou a sotva najde v sobě
dosti resistentní síly, aby snahy kulturní
reakce mařila. Je také otázka, zda jest u
našich stran liberálních k tomu dosti chuti.