Pan ministr financí dr Engliš ve svém
exposé zdůrazňoval, že na kulturní
účely vydáváme velmi mnoho, t. j.
v celku 2412 mil. Kč, z nichž činí školské
výdaje samosprávných svazků as 1300
mil. Kč. Ostatní znamenají výdaje
ministerstva nár. osvěty, 782 mil. Kč, a
obdobné výdaje ostatních státních
resortů 325 mil. Kč, což dohromady u srovnání
s celkovým budgetem veřejným, odhadnutým
dříve na 15.500 mil. Kč, činí
tedy přes 15%. Nechci zde s tohoto místa tvrditi,
že číslice tato se mně zdá vzhledem
k naší hospodářské nosnosti příliš
velikou, avšak zaráží mne ten fakt, že
ačkoliv se na naše kulturní účely,
jak vidno, přes neutěšenou naši finanční
situaci penězi nešetří, ba odvážil
bych se říci, že tato položka velmi přesahuje
naše síly, marně hledám nějaké
podstatné zlepšení týkající
se živnostenského školství, na které,
bohužel, jako vždy je oproti jinému školství
velmi málo pamatováno a které zůstává
nadále mezi všemi opět jen skutečnou
popelkou.
Jako zástupce strany živnostenské konstatuji
s největším politováním, že
školy, na které je odkázán náš
živnostenský dorost, totiž velký počet
budoucích mistrů a mistrových, jimž
se nedostává jiných vhodnějších
a modernějších učilišť, jsou
tak skrovným, ba řekl bych až nápadně
nízkým obnosem odbývány. Živnostenské
školství pokračovací, čehož
nutno ještě více litovati, je svým rozvojem
nadále odkázáno z valné části
opět jen na příspěvek obcí,
společenstev a jiných institucí, má-li
se vůbec udržeti a zachovávati alespoň
v tom nejnutnějším současný krok
s pokrokem a má-li se také rychlému vývoji
doby přizpůsobovati.
Přes tuto velikou lhostejnost i malou přízeň
našich dřívějších vlád,
které při sestavování státního
rozpočtu vždy na všemožné pamatovaly
a peníze vynakládaly, muselo se probíjeti
živnostenské školství za velmi těžkých
okolností a samo téměř bez pomoci
budovati si základy pro opravdovou reformu, vyhovující
nejširším potřebám přítomné
doby.
Rozmach živnostenského školství přesto
nezůstával pozadu, což nejlépe znamenati
po převratu při neobyčejném vzrůstu
žactva a zvýšeném zájmu všech
interesovaných kruhů. A tu právě se
zapomnělo, že vzrůstající návštěva
živnostenských škol vyžaduje také
čím dále tím větší
jejich počet a že tento náhlý rozvoj,
kterému nebylo možno nikterak uměle zabraňovati,
ocitl se náhle v naprostém nepoměru k tomu,
co bylo ve státním rozpočtu na tento rozvoj
věnováno.
Již číslice samy to potvrzují. Tak r.
1921/22 bylo živnostenských pokračovacích
škol celkem 1280, které navštěvovalo 139.455
žáků. R. 1924/25 bylo škol již 1862,
které navštěvovalo úhrnem 167.316 žáků
a na které v tomto roce činil celkový náklad
více než 27 mil. Kč. Jest přirozeno,
že s pokračujícím rozvojem náklad
na toto školství se stále zvětšuje,
takže nejsme již daleko od sumy 30 mil. Kč přesahující,
jež v budoucnu bude náklad vyžadovati. A nyní,
když porovnáme k tomuto nákladu položku,
která je ve státním rozpočtu na r.
1927 prelimována na osobní a věcné
výdaje, vidíme, že 18,424.000 Kč ani
zdaleka neuhrazuje tento zvětšený náklad
a že zbytek 12 mil. Kč musí zaplatiti obce,
společenstva, jiné instituce a i dobrodinci, což
jest velmi špatným vysvědčením
pro náš smysl pro povznesení kultury v tomto
směru, přesto že jest vyjádřen
vydáním více než 15% celého státního
rozpočtu.
Je také velmi zajímavo, porovnáme-li poměry
ve školství lidovém, které v pouhých
4 letech mělo příležitost za vydatné
pomoci státu - a konstatuji, že za vydatnější
pomoci než se dálo pro živnostenské školství
- za tuto dobu ve svém rozvoji daleko předčiti
školství živnostenské, které, ač
existuje již přes 50 let, nemohlo dosáhnouti
ani výše této úrovně, tím
méně dosáhlo toho, co mu dávno bezesporně
patří.
Za těchto okolností jsou podobné poměry
nadále neudržitelny, zvláště hrozí-li
veliké nebezpečí se strany obcí, které
podle možnosti a místních poměrů
toto školství hleděly co nejvíce finančně
podpořiti, poněvadž vzhledem k novým
ustanovením právě předložené
daňové reformy, jež vydání obcí
ve velké míře omezuje, nebude možno
napříště již s touto podporou počítati.
Je proto nanejvýše nutno, aby konečně
bylo vyhověno dávným a spravedlivým
požadavkům těchto škol, které jsou
také vážnými požadavky veškerého
našeho živnostnictva, aby konečně byl
vydán nový zákon, jenž by tyto neudržitelné
poměry upravil a tím, aby konečně
jednou bylo živnostenské školství navždy
zbaveno stálých a vzrůstajících
starostí, nejen o další rozvoj, nýbrž
i o další svou existenci. Jest proto nutno, aby pokud
možno v čase co nejkratším konečně
bylo živnostenské školství postaveno na
pevný základ zákona, aby nebylo po osmiletém
trvání republiky nadále spravováno
podle zákonů starorakouských, jež se
pro dnešní naše zřízení
a dobu naprosto nehodí a jsou anachronismem. Ovšem,
že nový zákon o živnostenském školství,
který byl již vypracován a také podán,
musí býti ještě v mnohých směrech
změněn, neboť není myslitelno, aby se
nepřihlíželo k tomu, že je především
nutno odstraniti katastrofální nedostatek vhodných
místností, jichž opatřování
pro zřizování nových nutných
škol setkává se stále čím
dále tím více s nepřekonatelnými
překážkami. Nelze se sice dále brániti
nevyhnutelné nutnosti výstavby samostatných
budov a také musí býti v nejbližší
budoucnosti pamatováno při stavbě nových
školních budov podle poměru alespoň
na přístavbu zvláštních místností
pro školy živnostenské, jak to ostatně
mělo v plánu již bývalé rakouské
ministerstvo kultu a vyučování.
Nelze dále také přehlížeti kritickou
otázku vzrůstajícího počtu
žactva. Dnes chce ministerstvo školství a nár.
osvěty, aby na př. paralelka zřídila
se teprve při počtu 45 učňů,
což je nemyslitelné a neproveditelné. Jest
z toho viděti, že takovéto nařízení
může vydávati jen ten, o němž by
se mohlo říci, že to se živnostenskými
školami příliš dobře nemyslí
nebo poměry na těchto školách prostě
nezná. Má-li se vyučovati řádně,
je přípustno nejvýše jen 30 učňů,
zvláště když tito musí z nedostatku
místa často seděti v lavicích pro
žáčky 8 až 11leté. Až bude
otázka umístění a stavby nových
budov vyřešena, bude ovšem nutno prodloužiti
i školní rok na 10 měsíců a snad
potom bude možno zmenšiti týdenní počet
hodin a tak, jak toho doba a technický vývoj řemesel
vyžaduje, rozšířiti i vyučovací
obor učňů, jak je potřebí.
Nejbližší budoucnost, jak patrno, bude potřebovati
dokonale připravený dorost pro pružnější
podnikavost.
S novým zákonem o živnostenském školství
anebo ještě před ním bude nutno též
přehlédnouti a opraviti osnovy učebné,
které dnešní době nevyhovují
jednak ani výběrem látky ani počtem
hodin. Bude nutno, ačkoliv se již tak pozvolna děje,
zaopatřiti tyto školy vhodnými učebnicemi
pro žactvo. Nedostatek v odborném vyučování
možno nejlépe posouditi z toho, že pro nedostatek
místa nelze zřizovati namnoze ani cvičné
dílny, bez nichž si nelze moderní odborné
vzdělávání učně ani
představiti.
Neutěšená situace živnostenského
školství je zřejma, kamkoli jenom pohlédneme.
Tak na př. ředitelé pražských
živnostenských škol jsou nuceni úřadovati
v nevytopených chodbách, nemají ani vyhovující
počet skříní a jiného zařízení,
a mají-li je, je v nejlepším případě
umístěno na školních chodbách.
Není ani vytopených místností na opravu
úkolů, není kabinetů pro ukládání
pomůcek, kterých je citelný nedostatek, ba
velká většina škol jich vůbec postrádá.
Ze sociální stránky vzato, jsou poměry
ještě daleko horší, neboť honorování
za řízení a vyučování
na školách živnostenských není
dosud přiměřeně upraveno vzhledem
k nynějším drahotním a valutovým
poměrům. Tak na př. před válkou
činily honoráře za řízení
školy: u živnostenských škol pokračovacích
o 2 třídách ročně 300 Kč
a za řízení trojtřídky 400
Kč. Aby nynější honoráře
vyrovnaly se před válečným, měly
by činiti při relaci 7krát vyšší
v prvém případě 2100 Kč a ve
druhém případě 2700 Kč, činí
však jenom 400 Kč a 500 Kč. Jsou tedy tyto
honoráře 4 až 51/2krát
menší oproti předválečným
poměrům a valutě a nehledě ani k tomu,
že cena nejdůležitějších životních
potřeb je nyní až desetkráte vyšší
než dříve. Honoráře za vyučování
před válkou činily za týdenní
vyučovací hodinu ročně 74, 84 a 98
K. Měly by tedy dnes činiti 490, 558, 786 Kč,
aby se vyrovnaly honorářům předválečným,
činí však pouze 196, 224, 252 Kč, čili
dosahují přibližně toliko jedné
třetiny předválečné výše.
Práce na živnostenských školách
je velmi těžká a namáhavá nejenom
po stránce vyučovací, ale i pokud jde o udržení
kázně, která se nyní následkem
poválečných poměrů značně
zhoršila, na čemž nese pohříchu
největší vinu komunistická propaganda,
která se neštítí nižádných
prostředků, aby výchovu našich učňů
zvrátila. Je to nejlepším dokladem a naší
vládě důrazným upozorněním,
aby měla více ohledu na těžkou práci
odborných učitelů, která není
v nižádném poměru dosud oceňována.
Jest mi ctí s tohoto místa projeviti vřelé
uznání veliké a odpovědné práci
těchto učitelů, která je plna sebezapření
a sebeobětování. Učitelé, zvláště
ze řad praktiků, vydělávají
si ve svých dílnách mnohem větší
obnosy, nežli získávají za ztracený
čas vyučováním ve škole, neboť
zanedbávají svoji práci ve svých živnostech
a přicházejí tak o mnoho zisku. Je potom
samozřejmé, že za takových poměrů
nemohou školy získávati nejlepší
učitele, a těm, kteří se pro vyučování
obětují, chybí základní podmínka
pro řádnou práci - spokojnost. Takoví
učitelé potom po vysilující dlouholeté
práci, ve které, když sestárnou a musí
se vzdáti školní služby, nedostávají
ani pense, ani odbytného nebo jakékoliv sebe menší
odměny jako ocenění svých velikých
zásluh. Když na př. dnes onemocní učitel
živnostenské školy, nedostává nižádné
podpory a zůstává bez chleba, je-li jeho
jediným povoláním vyučování
na živnostenské škole. Dnes každý
dělník dostává nemocenskou podporu,
jen na učitele živnostenských škol se
úplně zapomnělo. Mám za to, že
úprava honorářů těchto učitelů
nevyžadovala by tak velkého nákladu vzhledem
k našemu rozpočtu, který obnáší
skoro 10 miliard. Pro jiné účely našly
se obnosy daleko větší a krátkou cestou.
Pro uzákonění sestátnění
našeho živnostenského školství nacházíme
jen málo zastánců, zvláště
když uvážíme, že obnos na zvýšení
honorářů za vyučování
by nečinil snad ani 20 milionů, kdyby tito učitelé
byli pojati do rámce požitkového systému
státních zaměstnanců. Učitelé
živnostenských škol jsou poctivými pracovníky
národa. Vzpomeňme jen, že za války,
když rakouská vláda chtěla zrušiti
vyučování na školách živnostenských
pro nedostatek peněz, usneslo se učitelstvo učiti
zdarma a také nějakou dobu učilo, až
se vládě podařilo najíti úhradu.
Takových krásných činů a obětavé
lásky vedené duchem vlasteneckým nemá
a nesmí se zapomínati.
Ač je učitelstvo živnostenských škol
tak málo honorováno za svou práci, je nuceno
konati ještě zdarma mimořádné
práce, jež se na jiných ústavech, které
jsou lépe dotovány, platí. Není tedy
divu, že učitelstvo formulovalo svůj požadavek
zcela oprávněně, aby školy živnostenské
za těchto okolností byly podřízeny
raději ministerstvu obchodu a živností, které
by dozajista tuto práci daleko lépe oceňovalo.
Poválečné poměry, všeobecná
drahota a zvláště těžké
poměry bytové zavinily, že dnes jen málo
učňů bydlí u mistra a jsou u něho
stravováni. A tak mnohdy učeň, sám
na sebe odkázaný, trpí podvýživou.
Pro mládež škol národních, ač
bydlí u rodičů, vaří se ve
školách polévky, obědy a jsou jim poskytovány
různé nadílky, podobně pro žactvo
středních škol jsou různé podpůrné
fondy, pro vysokoškoláky jsou mensy, a jen pro chudé
učně, kteří by měli alespoň
stejná práva, ne-li větší, pro
takovéto výhody, neděje se pranic nebo velmi
málo. O ty se veřejnost méně stará
než o samotné provinilce. Tak ku př. Praha,
ač o její dobré vůli podpořiti
živnostenské školství nelze do jisté
míry pochybovati, nepovolí ani levnější
lístek na tramway pro učně (Slyšte!),
ač mnohdy učeň musí jíti i
přes hodinu do školy, ačkoliv jak učitelstvo,
tak i zástupci naší strany živnostenské
se již několikráte toho dožadovali.
Dnes, kdy ve zvýšené míře staráme
se o tělesný vývoj naší mládeže,
přehlížíme, že stejně je
nutno se starati i o tělesný vývoj našeho
živnostenského dorostu. Bude nutno se postarati nejen
o vyřešení sociálních poměrů
učňů, ale bude třeba, aby za pomoci
státu byla rozšířena činnost
besídek, jež jediné starají se ve volných
chvílích jak o tělesnou, tak i duševní
výchovu učňovu.
Dále dovoluji si poukázati, že při vzdělávání
učitelstva škol národních je nutno pamatovati
i na školy živnostenské, ježto zvýšeným
vzděláním tohoto učitelstva bezesporně
školy živnostenské získávají.
Při tom musí býti pamatováno i na
to, aby po úpravě poměrů učitelů-praktiků
se jim dala příležitost prohloubiti své
všeobecné vzdělání. Zatím
je třeba, aby při školách živnostenských
byly zakládány knihovny jak pro žactvo, tak
i učitelstvo. Zde musí zkrátka jíti
stát ruku v ruce se vzdělaností.
Mluvím-li o pokračovacích živnostenských
školách, nemohu při této příležitosti
opominouti, abych se v krátkosti nezmínil také
o školách odborných a o speciálních
živnostenských učilištích. Týká
se to hlavně takových oborů, o jejichž
odborné školy bylo až posud velmi málo
se strany státu postaráno, přestože
tak velikou částku věnujeme na kulturní
účely. Podívejme se jen na pražský
ústav pro zvelebování živností,
kde v naprosto nedostatečné a nevhodné budově
se krčí několik oborů pro velký
nedostatek potřebných místností. Naproti
tomu v Turč. Sv. Martině staví se nádherná
a veliká budova pro podobný ústav, jehož
náklad vyžádá si na státu několik
desítek milionů. Nechci tím však nikterak
dáti najevo, že bych Slovensku této nové
budovy, zasvěcené vzdělání
slovenského živnostenstva, nepřál, anebo
chtěl tím říci, že stavba této
budovy ze státních prostředků jest
v této době zbytečná nebo bezúčelná.
Že na stavbu tohoto nového ústavu poukazuji,
má svůj důvod v tom, že Praha, jejíž
kulturní prostředí k tomu jistě opravňuje,
aby podobné representační budovy měla,
nemá dosud takovéto budovy, a ani v blízké
budoucnosti se na postavení takovéto budovy nepomýšlí,
ačkoliv je všem činitelům dobře
známo, že tímto škodlivým nedostatkem
rozvoj zvelebovací činnosti tohoto ústavu
velice trpí. Proto jeho činnost nemůže
býti při nejlepší vůli přizpůsobena
požadavkům doby a také nemůže vyhověti
oprávněným nárokům živnostnictva
na tento ústav kladeným.
Ale jděme dále. Máme obory, které
také vším právem volají stát
o pomoc ve svém kulturním rozvoji a na které
se stále zapomíná, ač by mohly míti
pro stát velikou důležitost v získávání
potřebných hodnot. Tak na příklad
obor zlatnický, živnost druhdy u nás kvetoucí,
zaniká jen pro nedostatek možnosti uplatniti se doma,
takže domácí konsum zlatnického zboží
je odkázán skoro výhradně na zboží
v cizích státech vyrobené a k naší
veliké škodě k nám dovezené,
o tomto řemesle, které vším právem
možno nazvati řemeslem uměleckým, říká
se, že zaniká a ustupuje moderní výrobě
po továrnicku. Mám však za to, že k zániku
tohoto řemesla přispívá hlavně
také ta okolnost, že nedovedli jsme se postarat včas
o moderní vzdělání příslušníků
tohoto stavu a tím, že byla podvázána
jeho podnikavost. My sice máme v Praze odborné učiliště
pro zlatníky, ale to jest v tak zbědovaném
stavu, že tato škola, jinak dosti ještě
frekventovaná, stojí před nebezpečím
zániku, nepomůže-li co nejdříve
stát svou vydatnou podporou.
Každý národ, který snaží
se dosáhnouti stále vyšší úrovně
své vyspělosti hospodářské,
jest nucen co nejvíce se uplatňovat ve světě
svou vlastní tvořivostí a hledí zjednati
jí odbyt i mimo své hranice. V dnešní
době je to zcela přirozený zjev, vyplývající
z nevyčerpatelných tužeb pokrokových,
je to soutěž o hospodářské bytí
či nebytí. Proto, aby stát - národ
mohl zdravě soutěžiti, zavazuje k povinnosti
každého jednotlivce, jenž vyrábí
anebo podniká cokoliv, aby svou zdatností, vzdělaností
a i technickou vyspělostí k tomu přispěl.
Tedy soutěž doma vytvořenými hodnotami
dnes podmiňuje beze sporu dobrou nebo špatnou existenci
každého státu. Proto ten, kdo zůstává
pozadu a nechává se předstihovati druhým,
stává se stále slabším a neschopnějším
k další existenci. Je tedy na snadě, chce-li
svou hospodářskou existenci udržeti a posíliti,
že potřebuje beze sporu takových hodnot, jejichž
tvoření musí se díti způsobem,
jaký sama doba vyžaduje. Jest proto povinností
a také nejpřednějším zájmem
i našeho státu, aby pokud možno nejvíce
a nejúčinněji podporoval tvoření
takovýchto hodnot a staral se se zvětšenou
péčí právě o obory takové,
které státu nejvíce hodnot přinášejí
a které mají také největší
možnost své tvoření stále zvětšovati
a rozmnožovati.
Ne nadarmo a zcela oprávněně bylo zde včera
voláno jedním zástupcem republikánské
strany zemědělské: "Dejte nám
řádné odborné školy, abychom
v nich získané poznatky mohli ve zvětšené
míře využitkovati a tyto co nejlépe
uplatňovati při tvoření těch
hodnot, které jsou pro existenci našeho státu
nezbytnou podmínkou."
Mám za to, že nemenší oprávněnost
mám dnes k tomu i já, volám-li podobně:
Vybudujte nám řádně živnostenské
školství pokračovací a naše odborná
učiliště, aby živnostnictvo rovněž
mohlo využitkovati všechno to, co tato učiliště
pro jeho vzdělání a povznesení přinášejí,
pro tvoření cenných hodnot, bez kterých
se rovněž hospodářství našeho
státu nemůže obejíti.
Po výtce musím říci a konstatovati,
že bývalý rakouský stát, o němž
většina z nás se zálibou tvrdí,
že nepřál pokroku a byl v mnohém velmi
zaostalý, přece jenom měl zvláště
v poslední době vřelé pochopení
pro otázku vzdělání živnostnictva,
zvláště těch oborů, ve kterých
spatřoval všechny schopnosti a možnosti k vytváření
důležitých hodnot, kterých potřeboval
nejen pro svou dobrou pověst za hranicemi, hlavně
však také pro posílení a udržování
svého finančního hospodářství.
Chci jenom namátkou poukázati, jak na př.
dovedlo se bývalé Rakousko postarati o obory náležející
k módnímu odvětví. Vídeň
velmi dobře pochopovala, čím Paříž
stala se slavnou a bohatou. Chtěla prostě ji v tom
napodobovati a státi se jakýmsi druhým střediskem
módního světa, který přináší
do hlavního města Francie mnoho bohatství,
ježto právě bohatě zhodnocuje onu tamější
vysoce vyspělou tvořivost na poli módního
umění. Rakouský stát také nešetřil
na vybudování odborných i vyšších
učilišť pro vzdělání příslušníků
tohoto stavu, poněvadž byl přesvědčen,
že mu to přináší nemalý
prospěch. U nás marně se dosud volá
po vybudování podobných škol. Je sice
pravda, že náš stát po převratu
zřídil jakousi t. zv. vyšší státní
školu krejčovskou, která se však vlastně
minula se svým účelem. Byla zřízena
při skomírající odborné tkalcovské
škole v Prostějově, tedy v prostředí,
které naprosto neodpovídá takovémuto
učilišti, ježto Prostějov je známým
městem, kde se vyrábí po továrnicku
konfekce podřadných kvalit, na které ovšem
nelze absolventům tohoto vyššího učiliště
tříbiti svůj vkus a povzbuzovati vlastní
tvořivost. Stát zde tedy platí na něco,
co zůstává bez užitku.
Zde bude nutno také, v době pokud možno nejbližší,
zjednati pronikavou nápravu, a to tím, když
stát vybuduje v Praze, jakožto v hlavním středisku
naší kultury, podobné vyšší
učiliště krejčovské, jehož
se všichni příslušníci tohoto oboru
již po léta domáhají. Dalo by se ještě
mnoho mluviti o podobných povinnostech našeho státu,
které stále našemu živnostnictvu dluhuje.
Přesto, že nemůžeme býti spokojeni
z uvedených důvodů s položkou, jež
je ve státním rozpočtu věnována
na odborné a pokračovací školství
živnostenské, uznáváme dobrou snahu
našeho finančního ministra a nemůžeme,
než pro předložený státní
rozpočet hlasovati v naději, že příštím
rokem se opět příznivěji naše
finanční situace vytváří a
že živnostnictvu bude možno konečně
splniti alespoň ty nejnutnější jeho
požadavky. (Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Sladký.
Posl. Sladký: Slavná sněmovno! V soumraku
doby pobělohorské, na prahu Temna, pevně
věřil Jan A. Komenský, že zase jednou
vrátí se vláda českých věcí
do českých rukou a že zase budeme pány
ve svém domě. Proto ukázal jedinou spolehlivou
cestu vedoucí ke světlu ze smutného současného
přítmí. Jest to: "mládeže
lepší, pilnější a zdárnější
cvičení", než dříve bývalo,
a "snažnost v pulérování, vyčištování
a vzdělání milého našeho a milostného
otcovského jazyka".
Splnila se slova velké víry a neochvějného
optimismu nesmrtelného učitele národů!
A spravedlností dějin byl to jiný velký
učitel a evropský myslitel ujařmeného
národa, prof. Masaryk, který uskutečnil
v osudové chvíli přerodu světa sen
Komenského o osvobození zpobělohorštěného
národa a převedl vládu do československých
rukou. Jsme zase rovní mezi rovnými. Jsme zase pány,
zejména tam, kde byli jsme jen z milosti trpěni,
kde jsme byli vyděděnci, kde jsme směli jenom
tiše žíti, tiše dýchati a jen tiše
mluviti.
Mám při těchto slovech především
na mysli naše moderní Chody, naše československé
hraničáry ve zněmčeném a zmaďarštěném
území, tane mně na mysli také území
do nedávna tolik ujařmeného Slovenska a Podkarpatské
Rusi. Vítězné v těchto krajích
dobojováváme mnohaletý úporný
zápas o československé dítě
kdysi odnárodňované a duševně
mrzačené ve školách cizího jazyka,
které byly té dětské zakřiknuté
duši spíše mučírnou nežli
učírnou a dílnou lidskosti. Čí
dítě, toho budoucnost, a tedy budoucnost republiky
je v dětech československého národa!
(Výborně!)
Proto se zadostiučiněním a s teplem v duši
čteme ona výmluvná čísla popřevratového
rozvoje státního školství v oněch
zanedbaných krajích, zvláště
pak školství národního. Je radostno,
čteme-li na př., že na Podkarpatské
Rusi je 743 škol s preliminovaným nákladem
26,676.000 Kč, že na Slovensku má dnes československý
stát 4038 škol národních s preliminovaným
nákladem 135,800.000 Kč řádného
vydání a mimořádného vydání
skoro 8 mil. Kč. K tomu přistupuje 36 středních
škol slovenských, 11 učitelských ústavů.
11 obchodních a 9 průmyslových škol,
11 rodinných, i když nemáme na mysli Komenského
universitu v Bratislavě. Ale ještě nejsme u
cíle a ještě nelze říci: dokonáno
jest!
Jsou ještě v oněch krajích místa,
zvláště na Podkarpatské Rusi a na východním
Slovensku, kde podnes od r. 1914 není škol - byly
zničeny válkou - a tudíž i školního
vyučování. Byly-li peníze na nákladné
zemědělské museum v Bratislavě, musí
se najíti příslušné obnosy i
pro národní školství, tento základ
duševního chleba pro každý národ,
tím spíše tedy pro národ Komenského
a Masarykův. (Výborně!) Slovensko,
tato země netušených a dnes ještě
nezměnitelných hodnot hospodářských,
má naprosto nedostačující počet
škol odborných, tak jako pro 2milionový slovenský
lid jest 11 rodinných škol teprve pouhopouhým
začátkem budoucí výchovy nadané
slovenské ženy!
A otázka postátnění jak učitelstva
na nestátních veřejných školách
národních, tak i těchto škol jest jak
v zájmu republikánské školy, tak i v
zájmu státní myšlenky a v zájmu
státního jazyka vůbec. Nelze přece
odbývati aktivní učitelstvo těchto
škol trvale dobrovolnou drahotní státní
výpomocí a hladovějící ubohé
učitelské pensisty, zvláště staré
národovce slovenské, žijící v
bídě a nouzi, jednorázovými výpomocemi
ku starým pensím, takže při většině
učitelských míst uhrazuje stát dnes
více než 90% požitků, pense pak uhrazuje
téměř celé, aniž by učitelé
těchto škol byli podrobeni týmž služebním
předpisům jako učitelé státních
škol. Stát platí, ale ani nedohlíží
ani neporoučí. - Věc nemožná
a proto neudržitelná!
Mimo neurovnané právní a hmotné poměry
nestátního slovenského učitelstva
a vedle nemožného poměru státu ke slovenské
škole, strádá školství na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi i roztříštěností.
Jsou obce, kde najdeme tři a i čtyři školy
jednotřídní nebo dvojtřídní,
ačkoli by sloučením těchto málotřídních
škol mohly se utvořiti školy výše
organisované, pro výchovu mládeže daleko
cennější a hodnotnější.
I zde je třeba urychlené nápravy v zájmu
zlepšené výchovy slovenské a karpatoruské
mládeže.
Také Hlučínsko teprve před 184 lety
Bedřichem Pruským násilně z českého
národního organismu urvané a od časů
kulturního boje Bismarckova stejně násilně
jako brutálně školou a v poslední době
i kostelem germanisované, podobá se dnes onomu biblickému
ztracenému a kajícně se vracejícímu
synu, probouzejíc se z lethargického národního
spánku a uvědomujíc si zase svou prastarou
moravskou příslušnost. Nebude to dlouho trvati
a naši dobří hlučínští
Moravci budou zase Moravci ne pouze jménem, ale i cítěním,
smýšlením, přesvědčením
a jednáním. (Výborně!) Hlas
krve se nedá více umlčeti a myšlenka
národní, myšlenka češství,
je zde na nezadržitelném vítězném
postupu, dík nedocenitelné, nenáročné
a neúmorné práci našeho učitelstva
a ostatních státních zaměstnanců,
těchto průkopníků a pionýrů
státní myšlenky a národního obrození
popruštělého Hlučínska. Hlučínsko
bylo moravským a bude zase moravským! (Potlesk.)
Jest jen na vládě, aby nezdržovala a nebrzdila
tento přirozený přerod zřizováním
naprosto zbytečných německých škol
- v Hlučíně se do ní přihlásilo
7 dětí - nebo dokonce povolováním
a trpěním německého soukromého
vyučování moravských dětí
v obcích - letos se přihlásilo dokonce 130
dětí v 9 obcích - nákladem "Kulturverbandu",
dědice to smutně pověstného "Schulvereinu".
Stejně rozhodně pak varuji před zpolitisováním
školství na Hlučínsku podle přání
a usilování opavského politického
vedení lidové strany, jemuž zejména
naprosto objektivní činnost a korektnost hlučínského
školního inspektora Nováka je trnem v oku.
Mimo to považuji za nutno a vřele doporučuji,
aby ministerstvo školství a nár. osvěty
umožňovalo vydatnými státními
subvencemi novostavby škol národních v tomto
území, zejména důležité
občanské školy v Kravařích, kde
jsou tři třídy v hospodě. (Slyšte!)
Jako dlouholetý menšinový pracovník
těším se upřímně ze slibného
rozvoje hraničářského českého
spolku. Těch 114 měšťanek a 840 obecných
škol, celkem tedy 954 školy nákladem 64 milionů
Kč jsou dějinnou obžalobou vídeňské
macechy, jak nás ve školství zanedbávala
a odnárodňovala. A ani dnes nejsou ještě
odstraněny všechny staré křivdy a bolesti
a splněny všechny hraničářské
potřeby. Zejména mnoho těchto škol má
sice hrdý nápis "Státní škola",
ale svým umístěním representuje tento
stát a jeho prestiž v očích domácího
zakřiknutého lidu a cizojazyčného
zaujatého lidu velmi uboze a často i způsobem
zahanbujícím. Pedagogickým výsměchem
je na př. umístění 43 žáků
v Mladějovicích u Šternberka v mlýnské
světnici ve výměře 6.5 X 5.5 metrů.
(Slyšte!) Stavíme své hraničářské
školství pomalým tempem vyměřeným
na dlouhá a dlouhá léta - není prý
peněz - a někde zase příliš nákladně.
A mluvím-li už o novostavbách škol, pak
prosím, aby nebylo považováno za separatism,
když důrazně žádám, aby
konečně pamatováno bylo při novostavbách
středních škol nyní zase na Moravu,
kde od převratu nebylo postaveno ani jediné budovy
střední školy. Zvláště upozorňuji
na neudržitelné umístění českých
středních škol v N. Jičíně,
v Bohumíně a zejména pak v Českém
Těšíně, kde při přeplněných
třídách umístěných v
úřední budově bývalé
komory těšínské jsou poměry opravdu
desolátní a volají po bezodkladné
nápravě.