Čtvrtek 25. listopadu 1926

Dámy a pánové! Snad někdo namítne a řekne: Což náboženskému vyučování není dáno řádné právo vyučovacího předmětu a nevyučuje se mu jako předmětu povinnému v našich školách? K čemu tedy ty stesky a výtky? Dámy a pánové! Jest pravda, že malým školským zákonem stalo se náboženství povinným předmětem učebným ve školách obecných a občanských. § 1 tohoto zákona praví: "Povinné předměty učebné ve školách obecných jsou: Náboženství atd." Ale již odst. 5 §u 3 tohoto zákona má ustanovení, kterým náboženské vyučování je degradováno z předmětu povinného na předmět nepovinný, ba nepotřebný. Ustanovení tohoto paragrafu zní: "Žáci vyznání ostatních budou okresním úřadem školním sproštěni této povinnosti, požádají-li o to písemně nebo protokolárně jejich rodiče nebo jejich zástupci." Co znamená ustanovení tohoto paragrafu? Toto ustanovení nejen dovoluje žákům resp. jejich rodičům, aby kdykoli a často z velmi malicherných důvodů z náboženského vyučování se odhlašovali, ale ono je také bodem, kolem kterého právě se točí celý kulturní boj ve školách. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Lidová strana dala, když se projednával tento zákon, souhlas k tomuto ustanovení, poněvadž mělo býti ventilem revolučních choutek školských některých stran, které žádaly vůbec vyloučení náboženství ze škol, ale očekávala, že tohoto ustanovení nebude zneužíváno. Ale po 4letém trvání tohoto zákona přesvědčili jsme se s dostatek, že socialisté, pokrokáři, Volná myšlenka a jak se nazývají všechny ty společnosti, které jsou živy z protináboženského štvaní, každoročně před zahájením školního roku zneužívají tohoto zákona k prudké a štvavé agitaci mezi rodiči, aby děti své odhlašovali z vyučování katolickému náboženství. A co je nejsmutnější, že i učitelé a správy škol přes všechna nařízení a výnosy ministerstva školství aktivně působí na rodiče, aby děti neposílali na náboženství.

Máme takových dokladů celou řadu. Uvádím z nich na př. jednu střední školu na Smíchově, kde se žákům letos na začátku roku přímo na tabuli předepsala žádost o zproštění od náboženského vyučování, takže řada žáků, kteří měli již zakoupené knihy, ještě dodatečně dali se této povinnosti zprostiti. Na jiných školách opět ředitelé škol oznamují při zápisu: Kdo se nechce učiti náboženství, může se dáti vypsati, když to předem oznámí. V České Třebové ředitel při zápisu agitoval tím, že napsal na vyhlášku: "Odhláškové lístky z vyučování náboženství jsou u školníka." Ano, okresní školní výbory jako na př. v Lanškrouně poslaly přímo oběžník po správách škol, že lhůta k odhlašování z náboženství platí do 25. září, ačkoliv podle min. výnosu odhláška smí se státi pouze před začátkem školního roku. (Výkřiky posl. Roudnického. - Místopředseda Stivín zvoní.) Jsou to velké nezákonnosti a přímá sabotáž všech předpisů o této věci. Při stálém jich přestupování ukazuje se, že zákon se neosvědčil a že musí býti změněn, neboť každý zákon, jenž se všeobecně nedodržuje a překročuje, jest vadný a musí býti odstraněn. Při tom ani neuvádím, jak tato volnost odhlašovati se z vyučování náboženství působí zhoubně též na kázeň žáků, kteří dobře ví, že mohou se z tohoto předmětu kdykoliv odhlásiti, a jak známe povahu a psychologii dětskou, právě tato možnost činí jim tento předmět nižším a vedlejším, nepotřebnějším, než jsou předměty ostatní. A jsou ještě jiné důvody, které ukazují, že určitá ustanovení malého školského zákona se neosvědčila, na př. o ručních pracích, a že jest tudíž potřebno, aby malý školský zákon byl novelisován a zvláště aby odstavce jeho, jež jsou soustavně zneužívány ke kulturnímu boji ve školách, byly vypuštěny nebo změněny. Dříve před vydáním nového interkonfesijního zákona, mohla míti ustanovení o odhlašování se z náboženského vyučování jakýsi důvod, ale dnes, kdy může i nedospělé dítě kdykoliv církev opustiti, a jest tím eo ipso ihned sproštěno povinnosti vyučování náboženství, jest ustanovení o odhlašování se z náboženského vyučování zbytečné a každé jeho udržování bylo by důkazem, že určití činitelé chtějí z malého školského zákona míti prostředek k protikatolickému boji ve školách. Z toho důvodu znovu zdůrazňujeme a prohlašujeme, že má-li býti docíleno ve školách náboženského klidu, musí býti malý školský zákon opraven a ustanovení o odhlašování se z náboženského vyučování odstraněno.

Slavná sněmovno! Mluvím-li již o zákonodárství našeho školství, nemohu, abych neupozornil, jak tendenčně za socialistické éry ve školství sdělávaly se školské zákony. Byl tu určitý úmysl socialistického ministerstva školství, aby škola a její správa byla dána úplně do rukou učitelských a pod vliv stran a směrů pokrokových a socialistických. Markantní příklad toho vidíme na příklad na zákonu ze 4. dubna 1920, č. 292 Sb. z. a n., jímž se upravuje správa školství a zvláště se upravují místní školní rady. Podle tohoto zákona místní školní rada skládá se z předsedy, ze zástupců školy a ze zástupců obce. Ve školních obcích, kde jest ve škole méně učitelů ve vsi, vstoupí do místní školní rady všichni. Jsou-li na škole 3 až 5 učitelů, zvolí ze sebe 2 členy. Je-li jich 6 až 9, zvolí ze sebe 3 členy. Nejvíce jich může býti zvoleno do místní školní rady 5. Ale to není ještě všechno! Jako členové s hlasem poradním, mohou se zúčastniti místní školní rady všichni správcové veřejných škol a výchovných ústavů ve školní obci a učitelky ručních prací. Naproti tomu zástupců občanstva jest vždy pouze dvakrát tolik než volených zástupců školy. Nuže jak to vypadá v takové místní školní radě? Ve vsi s dvoutřídkou a dvěma učiteli jest celý místní personál v místní školní radě, kdežto ostatní občanstvo jest zastoupeno pouze 4 členy. Ještě horší však jest to ve velkých městech, kde místní školní rady podobají se učitelským konferencím. Tak na př. ve Vys. Mýtě jest 15 členů místní školní rady, z toho jest 5 učitelů, volených členů a pak ještě 5 učitelů s hlasem poradním. Mezi 20 členy jest tedy 10 učitelů, a přistoupila-li ještě k tomu ta okolnost, že některé politické strany vyslaly jako zástupce obce do místní školní rady učitele, vidíme, že v této místní školní radě a takových případů je řada - živel učitelský má naprostou převahu a může si činiti usnesení, jaké se mu líbí.

Slavná sněmovno, tento nepoměrný počet učitelů v místních školních radách měl ovšem podle nevysloveného, ale zřejmého úmyslu socialistického zákonodárce i ten úkol, aby uměle rozmnožoval počet pokrokových a socialistických členů místních školních rad. Tak na př. v Kamenici n. Lipou má místní školní rada 8 členů ze stran politických a 4 učitele. Čeští socialisté mají mezi zástupci obce 2 členy, ale všichni 4 zástupci školy jsou národní socialisté, takže tato strana má dohromady vlastně 6 členů, t. j. celou polovinu místní školní rady. Ve Voticích lidová strana dostala při obecních volbách 372 hlasů a jest stranou nejsilnější. V místní školní radě má tři zástupce. Národní socialisté dostali 107 hlasů a mají v místní školní radě 2 zástupce. Ale z 5 učitelů, kteří zastupují školu, jsou 3 národními socialisty, takže tato strana, jež ve Voticích náleží k nejslabším stranám, má z 15 zástupců místní školní rady 5 svých členů. V Neveklově národní socialisté obdrželi 115 hlasů a lidová strana rovněž 115. Lidová strana má 2 zástupce, ale národní socialisté pomocí učitelů mají svých zástupců 5. V Rychnově n. Kněžnou je nejsilnější stranou strana lidová, neboť obdržela 622 hlasů a má v místní školní radě 2 zástupce. Národní demokracie dostala 523 hlasy a má v místní školní radě rovněž 2 zástupce. Ale z pěti učitelů zastupujících v místní školní radě školu, jsou 4 jejich stranníci, takže má celkem 6 zástupců. Tedy nejsilnější strana má 2 zástupce a strana daleko slabší 6 zástupců. V jiných obcích jsou ještě křiklavější případy. Mohl bych je uvésti, ale myslím, že tyto stačí k důkazu o naprosté nemožnosti tohoto zákona, vydaného ministerstvem školství za blahé nebo vlastně neblahé éry socialistického ministra Habrmana.

Co jest úkolem místních školních rad, jaký jest jejich účel? Místní školní rady jsou hlavně orgánem školní správy a jsou v prvé řadě povinny spravovati místní školní fond, pečovati o budovy a nářadí školní, stavěti školy, sestavovati rozpočet atd. a teprve až po těch všech úkolech dozírati též na chování mládeže. Kdyby tedy místní školní radě příslušel nějaký výchovný úkol, potom snad by bylo na místě, aby učitelský živel byl zde větším počtem zastoupen, ale náleží-li místní školní radě pouze starost o stavby a vydržování škol, jest nesmyslem a jest přímo urážkou občanstva, že toto staví se pod jakousi kuratelu učitelskou. Občané také velmi si stěžují na tento zákon a je nutno se vším důrazem žádati o jeho opravu tak, aby občané opět v místní školní radě rozhodovali a učitelstvu dán v ní pouze takový vliv a místo, jakého je třeba ve školní správě. (Tak jest!)

Slavná sněmovno! Stejně jako se zákonem o zřízení místních školních výborů, je tomu i s nařízením vlády ze dne 6. listopadu 1920, jímž byly zrušeny bývalé okresní školní rady a zřízeny nové okresní výbory školní. Podle tohoto nařízení okresní výbory školní se skládají z přednosty okresního politického úřadu, z odborných referentů, dále ze zástupců učitelstva a teprve na čtvrtém místě též ze zástupců občanstva. Také okresní výbory školní trpí nadbytečným počtem zástupců učitelstva, jak jsem již o tom mluvil u místních škol. rad, ale jejich hlavní vadou jest, že zástupci občanstva, jež zasedají až dosud v okresních výborech školních, byli jmenováni již roku 1920, a to na základě voleb do poslanecké sněmovny v dotyčném okresu r. 1920. Od té doby konaly se volby obecní r. 1923 a volby do Národního shromáždění r. 1925, ale klíčem pro zastoupení jednotlivých stran v okresním školním výboru jsou stále volby z r. 1920, takže tyto školní výbory budou se záhy čestně řaditi k uměle udržovaným a svým stářím jistě úctyhodným výborům okresních nemocenských pokladen.

Jak vypadá toto zastoupení jednotlivých stran dnes po 6 letech, kdy okresní školní výbory byly zřízeny, o tom svědčí těchto několik příkladů: V okresu náchodském obdržela lidová strana v posledních volbách 7901 hlas, a má v okresním školním výboru 1 člena, kdežto na př. soc. demokraté dostali 5052 hlasy a mají dva zástupce, nár. demokracie dokonce 2309 hlasů a má rovněž jednoho zástupce, tedy týž počet jako lidová strana, jež jest více než třikráte silnější. V okresu N. Městě n. Metují dostala lidová strana 7035 hlasů a má v okr. školním výboru jednoho zástupce, agrárníci 6251 hlas a mají dva zástupce, soc. demokracie 1066 hlasů a mají jednoho zástupce, tedy stejně jako strana lidová, která jest na tom okrese sedmkrát silnější než strana soc. demokratická. V okresu Polička lidová strana je nejsilnější, neboť obdržela 4650 hlasů a má v okresním školním výboru dva zástupce, nár. demokracie 600 hlasů a má jednoho zástupce. V okresu Chrudim dostala lidová strana 9325 hlasů, a má jednoho zástupce, strana soc. demokratická 10.331 hlas a má 3 zástupce. Tedy lidová strana, jež jest slabší pouze o 1000 hlasů než soc. demokratická, má pouze 1 zástupce, kdežto tato strana má 3 zástupce. V okresu Benešov lidová strana dostala 4409 hlasů a má jednoho zástupce, kdežto na př. strana nár. sociální dostala 3164 hlasy a má 2 zástupce stejně jako republikánská strana, která má rovněž dva zástupce, ačkoli dostala třikráte tolik hlasů na tomto okresu jako strana nár. sociální.

Podobné příklady mohl bych uvésti téměř ze všech okresů, které podávají přímo makavé důkazy o tom, že dosavadní složení okresních školních výborů je neudržitelné a nemožné. Pochybujeme, že by socialisté dali si líbiti, aby jejich zastoupení v takové důležité korporaci, jako jsou okresní školní výbory, bylo tak křiklavě nesrovnatelné a nepřiměřené jejich politické síle na jednotlivých okresech. Z toho důvodu apeluji na vládu, aby konečně již jedenkráte uposlechla všeobecné nespokojenosti a vydala nové vládní nařízení o zrušení dosavadních školních výborů a zřízení nových školních výborů na okresech, které by odpovídalo změněným politickým poměrům a zásadám spravedlnosti, práva a demokracie.

Slavná sněmovno! Probírám-li již ty různé zákony a nařízení z éry socialistického vládního režimu v ministerstvu školství, musím se zmíniti ještě o jiném nařízení, které vyvřelo z prvních popřevratových dnů a z revoluční protikatolické horečky, jež tehdy zachvátila určité kruhy a vrstvy obyvatelstva. Ministr školství, socialista Habrman, když nemohl hlavně z ohledů na Slováky rázem vyloučiti náboženství ze škol, vydával aspoň takové výnosy, kterými náboženské vyučování mělo býti degradováno na předmět nepovinný a vedlejší. Jedním z těchto výnosů je také výnos Habrmanův z 25. listopadu 1918, jímž náboženské úkony, čili cvičení, přestaly býti integrující částí náboženské výuky na školách všech kategorií a účast na nich neměla míti vlivu ani na známku z mravů nebo z náboženství. Účastniti se náboženských cvičení stalo se zcela dobrovolným. Nařízení tomuto můžeme rozuměti pouze jako výplodu tehdejšího socialistického režimu školského, který napáchal ještě více nesmyslů, a to nejen v oboru náboženském, ale i v oborech jiných. Anekdot se o tom vypravuje dosti, a některé jsou velmi šprýmovné. Tak výnos o zdobrovolnění účasti na náboženských cvičeních patří do tohoto oboru, poněvadž vážný pedagog, jemuž jde o skutečnou výchovu mládeže, by nikdy nemohl dáti žákům na vůli, chtějí-li se zúčastniti praktického cvičení oněch předmětů, jejichž theorie je jim vštěpována, čili nic. Je tomu právě tak, jako kdyby mezi povinnými předměty byla chemie nebo fysika, ale účast na praktických cvičeních chemických nebo fysických by byla dobrovolná. Kdo zná mentalitu a psychologii mládeže, ví, že by jistě jen malé procento žáků přicházelo na tato zdobrovolněná praktická cvičení. Podobně je tomu také při vyučování náboženství. Bohoslužebné úkony, jež náboženství ukládá, jsou integrální částí náboženské výchovy, bez níž povahová stavba, založená na svědomitém plnění povinností, není myslitelna. Uvádí-li se, že každý nátlak v té věci by omezoval osobní svobodu, potom je to důvod neudržitelný, neboť osobní svobodu omezuje každé vyučování a každá povinná návštěva školy. Tu nejde o svobodu, nýbrž o to, že mládež musí býti vedena a vychovávána, má-li z ní něco býti. Dejte mládeži volnost vyrůstati, jak se jí uzdá, bez vůdců, bez dobrých vlivů, jež způsobuje výchova, a uvidíte, čeho se na ní dočkáte. A konečně ještě jednu věc chci říci. Dítě, které koná náboženská cvičení, to jest, které chodí do kostela na mši svatou a přijímá svaté svátosti, nebude nikdy na škodu a hanbu republiky. Lze důvodně očekávati, že z takového dítěte vyroste řádný, své cti a povinnosti dbalý občan, a takových lidí republika potřebuje. Nehledejte tedy cestičky, jak byste dítě odvedli od kostela, ale věnujte více péče a starosti, než katolickým dětem, dětem bolševickým, vychovávaným "Kohoutkem" a v komunistických buňkách, a posloužíte lépe republice a její budoucnosti. Československá strana lidová nejen z důvodů náboženských, ale i vůbec z důvodů vychovatelských a pedagogických, žádá zrušení Habrmanova výnosu o zdobrovolnění účasti na náboženských cvičeních a přeje si, aby vyučování náboženství mělo táž práva, jako každý jiný předmět v našich školách. (Výborně!)

Slavná sněmovno! Mohl jsem se dotknouti pouze některých zákonů a nařízení školských, a to pouze v jejich hlavním obsahu, ale z toho, co jsem řekl, doufám, že je dostatečně zřejmo, jakého ducha jsou tyto zákony a výnosy a jaké tendence sledují. Ale i přes jejich zřejmou škodlivost a přímou snahu, zničiti ve školách katolického ducha a katolickou víru, jsou zákony tyto ve svých ustanoveních hotovými neviňátky, srovnáme-li je s praksí, jaká na základě těchto zákonů, výnosů a nařízení se vyvinula ve školách a školních úřadech. Prakse tato je hotovou persekucí všeho katolického. Katolické dítě, katolický učitel a zvláště katolický kněz jsou v našich školách hotovými mučedníky. Boj, který proti nim se vede, je boj podzemní, poťouchlý, skrytý, ale za to tím nebezpečnější, zavilejší a nenávistnější. Je to boj, který je z určitých míst dirigován, organisován, živen a plánovitě řízen. Podám o tom některé důkazy.

Z nepřeberného materiálu, který je mi po ruce a k jehož probrání bylo by třeba času, určeného k celé rozpočtové debatě, uvedu pouze několik faktů o tom, kterak pokrokové učitelstvo pracuje pro zničení katolictví ve školách. V červenci loňského roku konala se valná hromada delegátů učitelských jednot, sdružených v Zemském ústředním spolku jednot učitelských a delegáti tam shromáždění prohlásili jménem 10.000 učitelů a učitelek, jež zastupují, že dobrovolně a s nadšením chtějí pracovati ve škole i mimo školu pro zajištění pokrokové většiny národa, jejímiž vůdčími ideami budou: Provedení úplné odluky církve od státu a šíření a hájení pokrokové vzdělanosti. - A dále do slova prohlásili: "Klerikalismus a především římský klerikalismus je náš největší nepřítel. Proti klerikalismu a lžináboženství budeme lidu vštěpovati názor náboženský v duchu slavné české reformace. Husitství ještě nebylo ukončeno, budeme pracovati, aby byl dokončen přerod národa na základě husitství. Je proto naléhavým příkazem úspěšné a zdárné výchovy, aby byla provedena bezodkladná, úplná odluka cirkve od školy."

Slavná sněmovno! Myslím, že toto prohlášení 10.000 učitelů jest dostatečným důkazem, vede-li se v našich školách boj o zničení katolictví čili nic. (Výkřiky: Škandál!) Nemyslete, že učitelé zde pronesli pouhé fráse a sliby, ale zajděte do našich škol a podívejte se na jejich výzdobu, jež je samý obrázek Husa, Žižky, a jiných, přečtěte si ve třídách a na chodbách různé ty nápisy a hesla a otevřte třídní knihu a přečtěte si, co pan učitel dětem na příklad v dějepisných hodinách vykládá a uznáte, jak oprávněné jsou naše stížnosti na poměr školy ke katolickému náboženství. K tomu ještě přistupují neomalené poznámky a vtipy učitelů o náboženských výkladech kněze t. zv. odborné poučování o tom, jak povstal svět, jak povstal člověk z opice a Bůh ví co všecko tito pokrokoví učitelé do těch mladých hlav svým žákům natloukají, jen aby jim zošklivili náboženství a odvedli je od víry. Právě v posledních dnech obdržel jsem od rodičů žáka na občanské škole v Hrochově Týnci stížnost proti odbornému učiteli Ant. Jandlovi, jenž v úterý 9. listopadu 1926 v první třídě občanské školy před žáky při měřictví pronesl tuto perlu: Týden nezavedl Pán Bůh, ale Babyloňané. Pán Bůh 6 dní dělal a 7. den šel do hospody a tam pil. (Výkřiky posl. Roudnického.) Celá třída dala se při tom, pochopitelně, do smíchu. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové.)

Zvláště trapným bývají pro katolické děti ony různé oslavy, na př. Husa, dále "28. říjen", svátek presidenta Masaryk a, při nichž někteří učitelé přímo štvou nejen proti katolíkům, nýbrž i proti občanským stranám. K čemu při takovýchto oslavách obyčejně docházívá, bylo na př. možno čísti mezi řádky interpelace p. posl. kol. dr Patejdla, již podal na ministra školství, zda ví o tom, že učitelé na Březových Horách jsou vyšetřováni pro oslavu 28. října 1925, na níž projevovali věrnost republice. S touto věrností republice má se to ve skutečnosti tak, že pokrokové souručenství si uspořádalo oslavu 28. října v čas katolických bohoslužeb těsně před kostelem. Bohoslužby při tom byly rušeny. Na táboru mluvil dr Louda nevěcně a nepřípustně o katolících a papeži. To vše musili poslouchati děti, komandované na tuto pokrokářskou oslavu. Samy úřady vyšetřily, že obsah přednášky byl pohoršlivý a že k takové slavnosti neměly býti děti komandovány. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové.) Žádáme pana ministra školství, aby ve školách oslavy 28. října konaly se interně a děti nebyly tahány na veřejné oslavy, které mají obyčejně charakter politický a jsou štvanicemi proti náboženství a katolické církvi. (Výkřiky posl. Sedláčka a posl. V. Beneše.)

A ještě jeden obrázek z posledních dnů, jak se v našich školách oslavuje 28. říjen. V Sázavě-Budě byl svátek 28. října oslaven přednáškou odborného učitele p. Václava Váni, s doprovodem světelných obrazů. Mezi jinými obrazy nehistorickými a nepravdivými byl shromážděným dětem od první třídy školy obecně do III. ročníku školy měšťanské převáděn obraz, znázorňující, jak najímány byly nevěstky na koncil kostnický. Tento obraz ovšem dal podnět p. učiteli, aby dětem u přítomnosti jejich katechety vykládal o znemravnělosti duchovenstva. Mezi dalšími obrazy byl obraz zkarikovaných jesuitů, které nazýval p. odborný učitel "jezovity". Obraz znázorňoval, jak jesuita Koniáš ještě s jinými odtrhává podlahu a tam z ukrytých beden vybírá bible, aby je spálil. Celá přednáška i doprovázející ji obrázky byly tendenční a štvavé a měly za účel snížiti a potupiti kněžstvo a církev katolickou před dětmi. Tak, prosím, se na našich školách oslavuje národní svátek 28 říjen! (Výkřiky: Hanba!)

Ještě trapnější pro katolické děti (Výkřiky posl. Roudnického.) bývají oslavy Husovy. Jest zvláštní, že dosud trvá v platnosti ministerské nařízení Habrmanovo z 12. června 1919, aby se konaly oslavy tyto na konci školního roku. Nehledě ani k tomu, že pro katolické dítě oslava Husova má vždy příchuť a určitou tendenci, jsme toho přesvědčení, že rozdávání vysvědčení není s Husem v docela žádném vztahu a že je to většinou ohřívání tisíckráte slyšených frází nebo dokonce štvaní. Žádáme pana ministra školství, aby dal také naříditi, aby na Husovy slavnosti katolické děti nebyly násilně voděny a aby vůbec tyto stranické slavnosti na konci školního roku nebyly oficielně a povinně konány.

Slavná sněmovno! Nebyl by můj referát o protikatolickém boji ve školách úplný, kdybych se nezmínil ještě o jednom zdroji, z něhož vyvírají stále štvanice proti katolickému náboženství. Jsou to naše učebnice, schválené školními úřady, na jejichž základě jsou děti vyučovány. Jakého obsahu tyto učebnice jsou a jak jsou proti náboženství a zvláště katolické církvi zahroceny, o tom sebral obsáhlý materiál prof. dr Tauber, jenž také tuto látku uveřejnil ve zvláštní brožůrce. Zvláště čítanky vydané státním knihoskladem pro školy občanské, jsou celé protinábožensky a protikatolicky zahroceny. Jen namátkou vybírám články, na př. z čítanky pro druhou třídu občanských škol "Máj", kde na str. 133 je článek od Jiráska: "O odsouzení mistra Jana Husa", na str. 136 je další článek od Sv. Čecha "Žižka před Prahou", na str. 137 od Jiráska "Papežský legát před Jiřím", na str. 144 od Wintera "Poprava 21. června 1621", na str. 149 od Jiráska "Selský Otčenáš", na str. 152 od Jiráska "Koniáš pálí české knihy, atd. atd. V některých učebnicích pro obecné školy jsou taková místa, že bych se je styděl před slavnou sněmovnou veřejně čísti.

A tu budiž mi dovoleno, abych, mluvím-li již o učebnicích, zmínil se vůbec o šlendriánu, který se provádí se schvalováním a vydáváním učebnic. Mohu uvésti drastický doklad o tom, jak učitel i dítě je v tomto oboru obětí přímé spekulace, v jednom případě i s pikantní příchutí. Před převratem po mnoho let učily se dítky národních škol z Jursových čítánek. Ačkoliv se liberál Jursa po převratu rychle přeorientoval a čítánky svoje přecpal husitskými chvalozpěvy, přece nenalezl zalíbení u pokrokářského učitelstva. Vyvstal proti němu konkurent, jeden z vůdčích činitelů Volné Myšlenky, učitel Frank Mužík. Tento vydal se schválením ministerstva školství nové čítánky, nazvané "Květen", a pokrokové učitelstvo jalo se je ihned horlivě do národních škol prosazovati. Samozřejmo, že obsah čítanek "Květen" svou nevěrecko-husitskou tendencí a volnomyšlenkářstvím předčí ještě čítanky Jursovy. Neuplynulo však mnoho školních roků a strhl se na školách tajuplný poprask. Pokrokové učitelstvo obdrželo důvěrný pokyn s vyšších míst, aby čítanky "Květen" odstranilo. Co se stalo? Dnes mezi učitelstvem je veřejným tajemstvím, že velepokrokář a vůdce učitelstva Frank Mužík prchl do ciziny, aby ušel následkům trestního stíhání pro své nedovolené styky se školní dívčí mládeží. Zhýralec pokrokářský, který kazil dětská těla, zmizel z republiky, ale z jeho čítanek dál se kazí na přemnohých školách ještě dnes dětská duše.

S vyšších míst byl dán pokyn, hned jak s Mužíkem se to stalo, aby se pro školy kupovaly čítanky "Ráno", které sepsal min. rada Tůma, bývalý vůdce pokrokového učitelstva a jeden z těch četných vysokých úředníků v resortu ministerstva školství bez předepsané vysokoškolské kvalifikace. Charakteristickým znakem těchto čítanek "Ráno" jest, že vedle nevěrecko-husitské orientace jsou v nich zfalšovány citáty článků z "Babičky" od Boženy Němcové, jednotlivá místa ze souvislosti vytrhána, vynechána, jsou-li jen křesťanského nádechu. Když však orgán Svazu socialistických učitelů častokráte si zaútočil na autory školních čítanek, vyčítaje jim až statisícové roční příjmy, připadl čtenář těchto útoků dr Keprta, takto veliký sociální demokrat a známý vyhazovač křížů z pražských škol, patrně na myšlenku, že když jiní mohou bráti ze školních učebnic statisícové příjmy, proč by je nemohl bráti on. I vydal konkurenční čítanku pod názvem "Jaro" a tak máme na školách nyní nejen husitské, nýbrž i čistě socialistické čítanky. Orgán Svazu socialistických učitelů však od té doby na statisícové příjmy autorů školních čítanek již neútočí.

Učitelstvo však ocitá se nyní jako mezi mlýnskými kameny. S jedné strany tlačí se na něho z okolí ministerstva školství, aby zavádělo čétanku "Ráno", s druhé strany působí se na něho nepřímo ze zemské školní rady, aby zavádělo ty lepší "Jaro". Hlavně však jsou zde poškozováni rodiče, neboť v mnohých školách při stálém měnění čítanek přicházejí na zmar čítanky dřívějších autorů, mladší bratři a sestry nemohou čítanek těchto používati a rodiče musí kupovati knihy stále nové. Také úřady a ústavy, jež zakupují knihy školní a půjčují je chudé školní mládeži, jsou velmi poškozovány.

Mám za to, a pronáším v té věci určitý návrh ministerstvu školství, aby toto dosadilo zvláštní vyšetřující komisi, která by těmto zlořádům učinila konec. Mimo to nechť komise tato přísně vyšetří i obsah všech učebnic a ty učebnice, jejichž obsah by byl tendenčně zahrocen proti některému náboženství neb církvi, nechť jsou z užívání ve školách vyloučeny. Ministerstvo školství vydalo již více výnosů o snášelivosti náboženské ve školách, nuže ať prakticky plní, co teoreticky doporoučí, a ať netrpí, aby v učebnicích byl urážen náboženský cit dítek. Prohlašuji, že nemůžeme strpěti, aby katoličtí rodiče museli za své peníze kupovati dětem knihy, v nichž se jejich přesvědčení uráží a proti jejich víře štve. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Prohlásil jsem při své řeči, že v dnešních školách a školských úřadech jsou persekvovány nejen katolické děti, nýbrž i katoličtí učitelé. Jsem si vědom dalekosáhlosti a odpovědnosti tohoto obvinění, ale právě proto musím znovu zdůrazniti, že školské úřady vědomě a plánovitě persekvují a ničí katolické učitele tím, že je zbavují míst, opomíjejí při postupu, špatně kvalifikují a vůbec činí všechno, co jest jim jen možno, aby katolického učitele poškodily anebo přímo zničily. Tak na př., slavná sněmovno, letošního roku obsazovala se celá řada míst ředitelů středních škol. Mezi kandidáty byli také takoví, kteří snad jsou příslušníky strany lidové, která od r. 1921 je stranou vládní. Nuže, jak se naložilo se žádostmi těchto příslušníků vládní strany? V zemské školní radě sestavila se ze žadatelů terna, jejichž přesné znění mám v rukou. Dámy a pánové, nedovedete si představiti, jakým zaujatým a mazaným, a budiž mi dovoleno říci darebáckým způsobem tato terna byla sestavována, jen aby kandidáti, kteří jsou snad pokládáni za příslušníky lidové strany, nedostali se na prvá místa v ternu, ačkoliv tam jak svým stářím, tak i svou odbornou kvalifikací náležejí. Za sestavení těchto teren činíme odpovědným pana presidenta zemské školní rady dr Politzera, kterého varujeme, aby podobným nespravedlivým, zaujatým a vzdělaného člověka nedůstojným způsobem nepoškozoval pracovité, vzdělané a úctyhodné muže pouze pro jejich náboženské přesvědčení. (Potlesk poslanců čsl. strany lidové. Posl. V. Beneš: To je národní demokrat, není to můj přítel, spíše bych mohl říci, že je to můj nepřítel, ale ubližujete mu, není to spravedlivé a není to křesťanské. - Místopředseda Stivín zvoní.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP