Čtvrtek 25. listopadu 1926

Avšak keď sa podívame do bilancie tejto banky, ako aj do kurzového listu pražskej burzy, zbadáme, že papiere banky majú cenu 87 Kč, teda na základe tejto ceny bolo by možno predpokladať, že banka odkúpi papiere o niečo nižšie, ako je ich kurzová hodnota, ona sa však neuspokojí so solídnym ziskom, ale doháňa tam, kde je to nie prípustné. Papiere odkúpi miesto 85 Kč za 82 Kč.

Tu však prichádzame na boľavú stránku celej veci. Banka si sama určí kurz, za ktorý je ochotná papiere od stránky kúpiť. Stránka po dlhom čakaní a po mnohých útrapách a útratách s úverom súvisiacich konečne je postavená pred fakt, že mimo utrpenej už ztraty kurzovej musí banke darovať ešte ďalšie 3 Kč od každej stovky, aby pôžičku po mnohej tortúre dostala.

Máme jeden formulár banky, v ktorom oznamuje stránkam výšku prepočítajúceho kurzu. Uvádzam ho pre zaujímavosť. Formulár hovorí: Prepočítací kurz záložných listov bol stanovený riaditeľstvom banky od 8. februára 1926 takto: pri pôžičkách do 50.000 Kč 82%, do 200.000 Kč 80%, do 500.000 Kč 77% a pri pôžičkách vyše 500.000 Kč 76%.

V tomto kurze sú zahrnuté obvyklé srážky kurzové. Z tohoto kurzu srazí sa teda obnos, rovnajúci sa 5% úrokom z kapitálu odo dňa výplaty až do splatnosti prvej anuity z nominálnej sumy pôžičky, ďalej režijný príspevok za prvý rok a náhrada za tlačivá. Režijný príspevok stanovený je pre bežný rok na 1% z istiny.

Ráčte porovnať tieto kurzy s kurzom listov na burze a presvedčíte sa, že sa tu čosi deje, čo nemožno ani dostatočne kvalifikovať.

Po tomto dovolil by som si opýtať sa vlády či má vedomie, že Hypotečná banka česká, poťažne jej filiálka v Bratislave, i proti týmto neúspechom založila expozitúru v Košiciach? Pýtame sa, či je založenie takejto expozitúry výhodné, keď ani sama filiálka nevie a nechco plniť svoje poslanie? Pýtame sa ďalej, či je vláda náklonná i pozatýmne, bez všetkej náložitej kontroly, trpieť takéto bezpríkladné márnenie nášho spoločného majetku?

Ohradzujeme sa čo najdôraznejšie, aby sa takýmto neprípustným spôsobom hazardovalo s peniazmi štátu, ktoré odvádza do pokladnice daňujúce občianstvo.

Žiadam, aby bolo prísne vyšetrené všetko, čo som o banke tejto tu udal, aby vo vedení banky nastala radikálna zmena a s ňou súčasne i poriadok, aby sme budúcne mali dostatočnú garanciu, že ústav tento plniť bude úlohu svoju zdarne a nášmu slovenskému ľudu poskytovať bude na reálnych základoch v tempe čo najrýchlejšom dlhodobý úver.

Slávna snemovňa! Po tomto odbočení vraciam sa znova k svojmu predmetu. Pán minister školstva a národnej osvety v rozpočtovom výbore povedal, že vo veľkej otázke našej národnej kultúry musia sa najsť všetky politické strany. Výpoveď táto nesie náter kategorického imperatívu. Dobre! I my sme toho názoru, že musia sa sísť všetky strany, a medzi týmito stranami bude i strana naša, slovenská ľudová, ak mladej, ale čistej, panenskej svojráznej kultúre slovenskej dané bude, čo jej patrí. Však kultúra spája nielen politické strany, ale spája i celé svety. Za takýchto okolností môžeme sa sísť, sísť ako vlastní bratia, ináč, žiaľno mi to prichodí povedať, ale cesty naše budú ako dve koľajnice, pôjdu vedľa seba, bez toho však, aby sa kedy sišly. (Výborně! - Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Roscher. Uděluji mu slovo.

Posl. Roscher (německy): Dámy a pánové! Jen na ten stát můžeme hleděti jako na opravdu kulturní, který ve skutečnosti přiměřeně chrání své nejcennější jmění, dělníky. Kulturní stát musí si učiniti svým nejvznešenějším úkolem pečovati o to, aby se tímto nejvyšším statkem hospodárně hospodařilo a má dále za úkol pečovati o to, aby nositelům práce byla zaručena dostatečná ochrana života a zdraví. Práce je pramenem veškeré kultury, teprve práce zušlechťuje lidský život a bez práce není možným žádný státní útvar. V dobrém sociálně-politickém zákonodárství vyjadřuje se úcta k pracujícímu člověku, kdežto špatné, vadné sociálně-politické hospodářství vyjadřuje neúctu k práci. Dobré sociálně-politické zákony znamenají pro pracující lid udržení zdraví, delší život, více rodinného štěstí, zvýšení radosti ze života, tvoření a práce.

Sociálně-demokratická strana a nezávislá odborová sdružení pokládaly vždy za velmi důležitý svůj úkol, aby dosáhly dobrých sociálně-politických zákonů. V těžkých, obětavých bojích připravilo dělnictvo půdu sociálně-politickému zákonodárství, nejprve musí býti zlomen odpor kapitalistické třídy, aby krok za krokem byl vybojován jeden kus práva za druhým na poli sociální politiky. Když tento stát byl před 8 lety založen, prohlašovali tehdejší držitelé moci, že tento nový stát poskytne dělníkům plné ocenění, plnou podporu jejich kulturním snahám, že pracujícím lidem má se dostati největší ochrany. Děláme-li po těchto 8 letech trvání tohoto státu súčtování, je výsledek nadmíru hubený. Zajisté, dosáhli jsme v těchto 8 letech určitého počtu sociálně-politických zákonů, avšak tyto zákony jsou pružné a nejasné, nevyhovují požadavkům dělnictva, jsou příliš pružné, otevírají dokořán dveře libovůli ve výkladu a nepřispěly k právní jistotě, nýbrž v mnohých případech povstala právní nejistota. Nesou pečeť nedbalé práce zákonodárné a nesou také znak nepřátelství zástupců kapitalistických tříd k dělnictvu.

Chci se nyní zabývat i několika sociálně-politickými zákony a také našimi nejbližšími požadavky na poli sociálně-politickém. Kapitolou, která dělnictvo v době poválečné nejvíce zajímala, je péče o nezaměstnané dělnictvo. Dnes nechci se ani slovem zmiňovati o příčinách hospodářské krise a nezaměstnanosti. Jen bych rád prohlásil, že dělnictvo prožilo teprve v letech 1922 a 1923 jednu z nejtěžších hospodářských krisí a že se v přítomné době ocitáme opětně uprostřed jedné z nejtěžších hospodářských krisí. V této době jsme zjistili, že stát pečoval zcela nedostatečným způsobem o své nezaměstnané a že zákon o státním příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti, poskytované odborovými sdruženími, ukázal se býti úplně nepotřebným. Varovali jsme před tímto zákonem, když nabyl účinnosti. Byli jsme odpůrci tohoto zákona. Předvídali jsme jeho neblahé účinky pro dělnictvo a vždy jsme kladli požadavek zavedení jiné péče o nezaměstnané, žádali jsme povinné pojištění. Dnes vidíme, jaké strašné účinky tento systém této péče o nezaměstnané s sebou přináší. Máme nyní ještě desetitisíce dělníků, kteří pracují částečně, kteří musí práci přerušiti, máme desetitisíce dělníků, kteří jsou vyloučeni z podpory v nezaměstnanosti a tak zde jsou bez jakékoliv podpory. Nezaměstnanost nepostihla všechna povolání stejně silně. Nejtíže jsou postiženi dělníci textilní, sklářští, kovodělníci, horníci a dělníci oděvničtí. Již od několika měsíců jsou pokladny pro nezaměstnané u většiny odborových sdružení úplně vyčerpány a odborová sdružení musila poskytnouti milionové příspěvky z jiných svazových reserv, aby byla umožněna výplata podpory v nezaměstnanosti. Stát dluhuje miliony odborovým sdružením. Nedluhuje jen částky, které již byly se státem súčtovány, dluhuje odborovým sdružením i ony částky státního příspěvku, které ona předem musejí vypláceti pro ony případy nezaměstnanosti, jež jsou venku právě prožívány u místních skupin. Takové chování státu jest ostuda, je státu nedůstojné, že ke vší bídě hází ještě odborovým sdružením na krk povinnost, aby mu ještě půjčovala peníze na výplatu podpory v nezaměstnanosti.

Co udělal stát holandský v době hospodářské krise, který má podobný systém podpory v nezaměstnanosti? Odborové organisace spotřebovaly v jednom roce pro pokladny nezaměstnaných 4 mil. zlatých, stát k tomu připlatil 4 mil. zlatých a mimo to poskytl v jednom roce pokladnám pro nezaměstnané jako půjčku 10 mil. holandských zlatých, aby byla umožněna výplata podpory. Belgie poskytla v jednom roce pokladnám 130 mil. franků, aby byla umožněna výplata podpor. V Dánsku mají tak zvaný fond pro případ krise: přesahuje-li nezaměstnanost určité procento, dostávají pokladny pro nezaměstnané odborových sdružení z tohoto fondu pro případ krise příspěvky. A co se děje v Československu? Nic! V Československu musejí odborová sdružení nésti celé břemeno nezaměstnanosti, péči o nezaměstnané téměř úplně sama. Proti tomuto zacházení s dělnictvem a s jejich odborovými sdruženími obracíme se co nejostřeji. Stát musí splniti svou mravní povinnost, jež záleží v tom, že nedovolí vypláceti státní příspěvek k tíži odborových sdružení. Zavedli jsme podporu v nezaměstnanosti v odborových sdruženích ze zcela jiného důvodu, ne však k tomu, aby se jí, jako se to dnes velmi často stává, zneužívalo. Když odborová sdružení zaváděla podporu v nezaměstnanosti, měl to býti akt solidarity k třídním druhům. Podpora v nezaměstnanosti měla býti ochranou pro jednotlivého dělníka a pro celek proti mzdovému nátlaku, měla chrániti řádného dělníka, který hájí zájmy své a svých spolupracovníků před nouzí. Dnes musíme viděti, že se podpory v nezaměstnanosti od odborových sdružení zneužívá.

V této době jsme opětovně viděli, že podnikatelé svévolně zastavili své podniky a že zastavením výroby sledovali ten účel, aby na stát a vládu byl vykonáván nátlak, aby dostali snížení daní, a opětovně jsme viděli, že podpory v nezaměstnanosti bylo používáno podnikateli k ozdravění výroby a že odborová sdružení musila poskytnouti peníze na podporu těmto nezaměstnaným dělníkům. Proti tomuto způsobu používání jmění odborových sdružení se co nejrozhodněji ohrazujeme a nesouhlasíme s tím, aby na takové účely byly poskytovány peníze dělníků.

V rozpočtu pro r. 1927 zařazena je na podporu v nezaměstnanosti maličkost 10 milionů korun. Zde se ukazuje to celé pohrdání státu vůči nezaměstnanému. Stát poskytl peníze již velmi často na jiné účely! Vzpomínám, že byly dány peníze na zkrachované banky, vzpomínám, že mnohým kapitalistům byly odepsány veliké částky na daních, kdežto na druhé straně vymáhaly se na dělnících daně ne vždy nejjemnějšími prostředky. Naším požadavkem jest, aby tento systém péče o nezaměstnané byl odstraněn a aby byl vytvořen systém péče o nezaměstnané, jenž je vybudován na podkladě povinného pojištění. Náš požadavek směřuje dále k tomu, aby, pokud tento systém trvá, byla dělníkům již vyřazeným poskytována podpora v nezaměstnanosti ještě po 13 týdnu. Náš požadavek směřuje dále k tomu, aby podpora byla poskytována nejméně v téže výši, jak ji bral nezaměstnaný posledně u svého odborového sdružení. Dále žádáme, aby odborovým organisacím byly nahrazeny vzniklé jim správní náklady, jež jdou do statisíců, a žádáme, aby organisacím byly rovněž nahrazeny jednorázové zařizovací náklady.

Chci vám uvésti jeden příklad, abyste viděli, jaké účinky má nezaměstnanost. Unie textilních dělníků poukázala od 1. dubna 1925 do nynějška 34.842 členům podporu v nezaměstnanosti. Na prvních 9 měsíců 1925 připadlo 8665 případů nezaměstnanosti a v r. 1926 byla poukázána podpora 26.177 členům. Nyní je u tohoto sdružení ještě přibližně 7000 nesúčtovaných případů nezaměstnanosti. Stát dluhuje tomuto odborovému sdružení 868.262 Kč již súčtovaného státního příspěvku. Toto odborové sdružení poskytlo z reserv více než 4 mil. Kč, aby umožnilo výplatu podpor v nezaměstnanosti. Správní náklady v této době činí 291.000 Kč a stát uhradil celkem částku 25.500 Kč. Výplata podpory v nezaměstnanosti činila za 9 měsíců v r. 1925 1,219.000 Kč, v prvních 9 měsících 1926 činí již 4,842.000 Kč. Podobně se mají poměry v celé řadě jiných sdružení, obraz, který jsem vylíčil, je všeobecným, i tam přiléhavým. Proti této nevážnosti k primitivním právům na život dělnictva a jeho odborových sdružení podáváme nejostřejší protest.

V souvislosti s tím rád bych promluvil o zákonném zavedení nuceného prostředkování práce. Dnes vůbec již není prostředkování práce. Poslední zbytky prostředkování práce byly úplně odstraněny zrušením starého zákona o podpoře v nezaměstnanosti. Podnikatelé nemají povinnosti oznamovati volná pracovní místa, nepodléhají ani závazku přijímati dělníky prostřednictvím prostředkovatelen práce. Při dnešním prostředkování práce, jež existuje již jen v Čechách, v jiných zemích nikoliv, nemohou do toho odborová sdružení mluviti téměř nic. Jsou vyloučena ze správy těchto úřadů pro prostředkování práce. Má-li býti pracovní trh řízen, pak je to možno jen dobrým prostředkováním práce. Prostředkování práce stalo se pro dělnictvo při stálých hospodářských krisích v Československu otázkou životní. Je to pro dělníky nedůstojný stav, že musejí jíti žebrati od jednoho podniku k druhému, aby nalezli práci. Víme již, že kapitalistům není tento stav nepříjemným, čeká-li před vraty venku záložní šik, jenž je připraven každé chvíle vstoupiti do podniku, a jehož podnikatel používá k tomu, aby na své dělníky v podnicích vykonával nátlak, aby mohly býti jejich platové a pracovní poměry zhoršeny. Tento nedůstojný stav, proti kterému bojujeme po desetiletí, chceme viděti odstraněn. Podnikatel má býti povinen hlásiti všechna volná místa prostředkovatelně práce, podnikatel má býti povinen přijímati pracovní síly jen prostřednictvím úřadu pro prostředkování práce, aby tento nedůstojný systém běhání od jednoho podniku ke druhému konečně byl odstraněn. Byl podán návrh zákona, má nedostatky, mohl by však tvořiti alespoň podklad pro projednávání o zákoně o prostředkování práce. V souvislosti s tím promluvil bych rád ještě o jedné otázce, jež není pro dělníky bez významu. Převzali jsme do tohoto státu veliký průmysl, který namnoze až ze 70 až 80% své výroby je odkázán na vývoz. Tyto průmyslové podniky pro pochybenou hospodářskou politiku, která byla v tomto státě v posledních letech provozována, nemohou tolik vyvážeti a počet zaměstnaných dělníků je menší než v době předválečné. Tímto způsobem byly vyloučeny z jednotlivých průmyslových odvětví desetitisíce dělníků. V posledních letech jsme vyvezli mnoho strojů do ciziny, dělníci však zde zůstali. Dnes není dělníku možno hledati práci v cizině, poněvadž cizina se uzavřela a nepřipouští cizích pracovních sil. Zde leží před námi veliký národohospodářský problém, který nutno řešiti. Zdatní odborníci a všichni skuteční sociální politikové musili by se tímto problémem zabývati, aby tito dělníci nalezli opět práci a životní existenci. Nyní mluví se nesmírně mnoho o racionalisaci průmyslu, což opětně učiní dělníky přebytečnými. Tu jest úkolem státu, aby pečoval o to, když dělníci stanou se přebytečnými, aby někde jinde nalezli umístění, jež jim zajistí možnost života.

A nyní k otázce osmihodinové doby pracovní. Již od počátku platnosti tohoto zákona uplatňují se v tomto státě snahy, aby osmihodinová doba pracovní byla prolomena. Vidíme přece, že drobní živnostníci téměř vesměs nedodržují pro své pomocníky osmihodinové doby, že není dodržována ani na venkově. Podnikatelé chtějí dělníkům namluviti: "Pracujte déle a více vyděláte", kdežto na druhé straně tisíce a desetitisíce dělníků běhá po práci a nemohou žádné najíti. Na základě šetření státního statistického úřadu jsme mohli zjistiti, že počet hodin přes čas stále stoupá. Žádáme, aby stát, který je povinen nad tím bdíti, aby se tyto zákony dodržovaly, také nad tím bděl, aby zákon o osmihodinové době pracovní byl dodržován. Pak žádáme, aby, pokud jsou nezaměstnaní, nebyly za žádných podmínek povolovány hodiny přes čas. V září vydal Nejvyšší správní soud velmi charakteristické rozhodnutí. V jednom právním sporu učinil rozhodnutí, že o konání práce přes čas nemusí se jednati s důvěrníky dělníků, že dělníci mají konati práci přes čas, jestliže podnikatel to chce, a že ten dělník, který odpírá pracovati přes čas, může býti podle § 82 propuštěn. Tímto rozhodnutím Nejvyššího správního soudu, to prohlašujeme zde otevřeně, se nedá organisované dělnictvo nikterak odstrašiti. Bude se starati o to, aby o konání práce přes čas musilo býti dělnictvo tázáno a aby podnikatel neměl práva dělati průlom do osmihodinové doby pracovní, nejdůležitější kulturní vymoženosti dělníků. Již po léta žádáme, aby § 82 byl odstraněn. Platí již přes 40 let a nevyhovuje již dnešním poměrům doby. Obsahuje kruté tvrdosti proti dělníkům, ať jde o propuštění podle zákona o závodních výborech, ať o zákon o dovolených, nebo o jiná ustanovení, vždy se tímto zaostalým ustanovením vytáhne do pole proti dělníkům. Nejtěžší sociální tvrdost záleží v tom, že i tam, kde je ustanovena výpověď dělník může býti propuštěn po nemoci trvající čtyři týdny bez výpovědi. Představte si jen, co to znamená pro dělníka, který doma leží nemocen, když je mu jednoho dne doručeno propuštění a on ztratí své pracovní místo. Také zde jsme podali návrh zákona. Již po celé měsíce konají se o změně porady, avšak porada nemůže s místa, poněvadž podnikatelé by rádi ponechali v platnosti stará ustanovení tohoto paragrafu.

Další důležitou otázkou je právní závaznost kolektivních pracovních smluv. Kolektivní smlouvy, jakých je dnes na sta a na tisíce, jsou plodem vývoje odborového organisování, jsou výtvorem úspěšného boje odborových sdružení. Dělník již dnes neuzavírá s podnikatelem mzdovou a pracovní smlouvu jako jednotlivec, nýbrž uzavírá ji společně se svými třídními druhy. Máme smlouvy, jež platí pro podniky, místa, veliké okrsky, ba dokonce pro celé území státu. Přes to nemají tyto kolektivní smlouvy do dnešního dne právní závaznosti. Podnikatel může učiniti tuto kolektivní smlouvu pro jednotlivého dělníka právně neúčinnou. Podnikatelé chtějí tomuto stavu, chtějí, aby trval dále, aby podnikatel stál jen proti jednotlivému dělníku, aby mohl smlouvu diktovati. S tím souvisí zákonné zavedení mzdových soudů rozhodčích, a mnohý vážný spor mohl by býti tímto zařízením urovnán.

Podali jsme návrh, aby náhrada při cvičeních ve zbrani podle § 1154 byla opět placena. V zákoně ze dne 31. března 1925 o zachování pracovních poměrů při cvičeních ve zbrani není ustanovení § 1154 v obč. zák. obsaženo. Ačkoliv platnost § 1154 není možno úmluvou vyloučiti, byl dělníkům nárok na náhradu rozsudky soudů odepřen. Žádáme proto, aby do zákona ze dne 31. března 1925 bylo pojato ustanovení § 1154, aby byla opět vyplácena odměna při cvičeních ve zbrani.

V dalším poukazujeme na to, že i zákon o závodních výborech potřebuje změny. Má býti novelován, aby byly odstraněny ty četné spory, jež dnes jsou, a aby všichni dělníci a zaměstnanci spadali pod zákon o závodních výborech.

Žádáme dále, aby byly zřízeny dělnické a zaměstnanecké komory, jaké již jsou v Německu a Rakousku, jako dnes mají živnostníci a průmyslníci, nebo jaké mají rolníci ve svých zemědělských radách, i lékaři, advokáti a inženýři mají své zvláštní komory. Potřebujeme dělnické a zaměstnanecké komory jako protiváhu proti obchodním a živnostenským komorám a zvláště k ochraně dělníků. Bylo by ještě důležito říci několik slov o zřízení státní komise pro zamezení úrazů, která by měla za úkol bojovati proti úrazům v podnicích, zkoumati příčiny chorob z povolání a naléhati na jejich odstranění.

Dále požadujeme, aby zákon o svátcích, kterého se beztoho nikdo nedrží, byl novelován, dvojité svátky se staly pro dělnictvo sociální nutností. Dále žádáme, aby konečně byla provedena novelisace pensijního pojištění a aby se starým a invalidním zaměstnancům platil důchod, jenž jim umožňuje žíti. Dále požadujeme, aby byl novelisován zákon o obchodních pomocnících, aby došlo k prodloužení výpovědní lhůty pro zaměstnance a aby v obchodu a živnosti byl přísně dodržován nedělní klid, jakož i aby ponecháno bylo v platnosti zavírání obchodů o šesté hodině. Vášnivě postavíme se také proti zhoršování sociálního pojištění. Je již předložen jeden návrh zemědělců, který sleduje ten účel, aby tento zákon byl pro dělnictvo zhoršen. Dělnictvo bude trvati na svých životních právech, ať útok přijde s kterékoliv strany, pokusí se odvrátiti vší silou každý útok proti němu.

Dnes stojíme vůči německo-české koalici, jež má v úmyslu zhoršiti sociálně-politické zákonodárství, jež se snaží zabrániti novým sociálně-politickým zákonům. Ti páni myslí, že budou moci zabrániti sociálnímu vzestupu dělnické třídy. Ti pánové se dožijí velikého zklamání. Socialistické hnutí dělnické je možno v jeho vzestupu přechodně brzditi, nikdy však se jeho vzestup nezadrží. Živé právo dělnické třídy zkříží všechny zpátečnické plány této německo-české většiny. Proti vzestupu socialistického hnutí dělnického bojovali už mocnější a větší státníci, než jsou pánové, kteří nyní zdobí ministerské lavice, a tito velcí státníci musili konec konců kapitulovati před náporem třídně uvědomělého dělnictva, jako jsme před časem vykopali pracovní řád východních Čech z r. 1860, jehož první věta zní: "Pracovní doba počíná o 5. hodině ranní a končí o 8. hodině večerní". Dnes máme zákonitou osmihodinovou dobu pracovní. Jako jsme během let vedli boj o právo dělníků na pracovní dobu člověka důstojnou a dosáhli osmihodinové doby pracovní, tak povedeme i v budoucnosti boj o svá práva a budeme s to, abychom zlomili každý odpor, který se proti nám postaví. (Potlesk něm. soc.-demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Stašek. Uděluji mu slovo.

Posl. Stašek: Slavná sněmovno! Rozpočtová debata o nákladech školských a kulturních vůbec dává mně a straně, kterou kladu si za čest zastupovati, vhodnou příležitost, abych na tomto foru sněmovním, k němuž obrací se zájem a pozornost celého národa československého, pověděl upřímně a otevřeně všecky bolesti a stížnosti, jež strana naše v oboru školském má, a abych zároveň zdůraznil a formuloval naše požadavky, jejichž splnění, jak ukáži v další řeči, je nezbytné, nikoliv snad v zájmu určité strany nebo náboženského a kulturního směru, ale v zájmu celého státu a národa.

Jest opravdu třeba, aby vláda již jedenkráte věnovala pozornost školským záležitostem a nynějším poměrům v našich školách a nahlédla, že boj čsl. strany lidové proti dosavadnímu režimu školskému není bojem proti škole, jak to čsl. strana lidová již s dostatek dokázala, ale bojem proti všemu, co tak vážně ohrožuje a podlamuje šťastnou, zdravou a krásnou budoucnost Československé republiky.

Přiznejte si - a to pravím na adresu zvláště stran nesocialistických - že za 8letého trvání Československého státu, přes všechno volání a zapřísahání čsl. lidové strany, starali jste se o všecko možné, ale nejméně péče a zájmu věnovali jste starostem o dobrou a řádnou výchovu dorostu našeho národa. Tu starost ponechali jste stranám socialistickým, které téměř plných 7 let měly školství Československé republiky ve svých rukou a tohoto svého rozhodujícího a vlivného postavení na poli školském, jak již je zvykem socialistických stran, důkladně využily nebo spíše bych řekl, zneužily ve prospěch svého socialistického názoru světového. Výsledky této dosavadní školské politiky, o niž občanské strany jevily dosud tak málo zájmu, nemohou býti ovšem jiné, než jaké jsou ve všech oborech, které socialistické ruce řídí a spravují. Dnešní naše školství je ve svém vnitřním stavu v naprostém úpadku a rozkladu. Jest v něm nedostatek autority, kázně, pořádku, klidu, píle a všech těch vlastností, bez nichž škola nemůže plniti své úkoly a bez nichž stává se nikoliv požehnáním, ale nebezpečím a zkázou národa a státu.

Snad někdo namítne, že soudím o stavu našeho školství příliš černě a nekriticky, ale tomu odpovídám těmi slovy, která mně nedávno řekl jeden vysoký důstojník čsl. armády: "Já nevím, co bychom si počali, kdyby vypukla válka. Vždyť v těch našich kasárnách je to samý bolševik!" A nemusí nám tento fakt ani důstojníci říkati. Což nedokazují nám každé volby, že ve volebních místnostech, v nichž odevzdávají své hlasovací lístky vojáci, je největší procento hlasů odevzdáno pro stranu komunistickou, stranu vysloveně protistátní? A je možno jen tak klidně přejíti každému, kdo miluje tento stát a tuto naši vlast, přes onu zarážející skutečnost, že ideálem největší části naší mládeže, vyšlé z československých škol, je bolševická diktatura, rozvrat a revoluce? Jaká to byla proboha, výchova této mládeže? K čemu ji vedli její vychovatelé?

Mohl bych uvésti ještě celou řadu jiných příkladů o nezdravých poměrech v dorostu našeho národa, jako je na př. i ten fakt, že mezi vrahy je 17% nedospělých dětí, a jiné a jiné ještě obrázky z galerie mravního stavu naší mládeže, ale úmyslně zůstávám pouze u tohoto příkladu, poněvadž u něho můžeme se sejíti všichni, ať jsme jakéhokoli směru a názoru kulturního a náboženského, ale kteří jsme si zachovali žhavou touhu po šťastné a veliké budoucnosti naší vlasti, abychom si řekli: Také v našem školství musí již jedenkráte zmizeti popřevratový chaos a nepořádek, tak jako zmizel i v jiných oborech státních našeho života a musí nastoupiti klid, konsolidace, píle, práce a úcta k autoritě. Snad měl tyto věci na mysli i pan ministr školství dr Hodža, když v rozpočtovém výboru prohlásil: "A jestliže my dnes, majíce samostatnost a jsouce odpovědni za stát, chceme si vytvářeti program kulturní politiky, musíme se snažiti, abychom z této destrukce konečně vybudovali si konstrukci, tedy konstrukci ve státní politice i v náboženské politice, ale zejména v politice kulturní. Celá naše výchova, celá naše kulturní demokracie musí býti konstruktivní."

Slavná sněmovno! Budiž mně dovoleno, abych k tomuto prohlášení pana ministra školství s hlediska tématu, o němž mluvím, mohl učiniti několik poznámek. Podle programu pana ministra školství, jenž zajisté kryje se i s programem vládním vůbec, má naše kulturní politika býti napříště konstruktivní a nikoliv destruktivní, má slučovati a nikoli rozlučovati, má skládati a nikoli rozkládati. Všechny složky naší národní kultury mají se uplatniti při budování kulturního dómu československého národa ze staletých rozvalin, negace a destrukce. Československá strana lidová těší se z tohoto kulturního programu naši vlády, poněvadž očekává, že při této konstruktivní práci kulturní konečně bude umožněno ve zdravé konkurenci kulturních směrů uplatniti se i kulturní složce čsl. katolicismu a že konečně již jedenkráte přestane ono násilné a svobodného národa nedůstojné utlačování, umlčování a znásilňování všeho, co souviselo s katolickou kulturou, o níž je známo, že v minulosti přivedla národ náš na vrchol slávy a cti v celém kulturním světě a že památníky její až dosud jsou nejkrásnější ozdobou a pýchou naší československé vlasti! (Výborně! Potlesk.)

Slavná sněmovno! Katolická kultura je nad to ve státě našem kulturou téměř 80% obyvatelstva a je tudíž jen aktem spravedlnosti, aby již jedenkráte práva katolické kultury v československém státě byla respektována. Ba, jsme toho přesvědčení, že konstruktivní práce kulturní v našem státě se nebude ani bez katolické složky kulturní dařiti, poněvadž je známo, že katolicismus, ať je to v politice státní či v kterékoliv jiné, je vždy elementem konstruktivním, kdežto socialismus a pokrokářství je živlem destruktivním a rozkladným. (Výkřiky posl. Roudnického a komunistických poslanců.) Už z těchto příčin je třeba, aby při konsolidační a konstruktivní práci v našich školách - a to jsou nejdůležitější činitelé v našem kulturním životě a o ty nám také jde v dnešní debatě - byl do nich opět položen a upevněn onen úhelný kámen, na němž vždy spočívalo a až dosud spočívá všechno, co řádná škola potřebuje, totiž autoritu, kázeň, pořádek, píli, při čemž úhelným kamenem je náboženství a víra. (Tak jest! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP