Úterý 23. listopadu 1926

Posl. G. Navrátil: Vážená sněmovno! Sleduji od prvopočátku práci našeho voleného Národního shromáždění a tu, i když uznávám, že jsou zde velké výsledky, musím přece jen s určitým neuspokojením konstatovati, že ze všech otázek, které zde byly projednávány, ať byly nezbytností státní nebo nezbytností pro jednotlivé složky obyvatelstva, nejméně se vlastně jednalo o otázce nejdůležitější, o otázce veřejného zaměstnanectva. S touto otázkou je úzce spiata celánaše administrativa a proto, když slyšíme z různých stran výtky proti nedostatkům administrativy, proti přehmatům, ba i podezírání, o různých nesprávnostech i korupci, úplatcích, musíme si jistě všichni podle svého svědomí říci, že velkou vinu na těchto poměrech má zanedbávání otázek veřejných zaměstnanců naším shromážděním, čímž do naší administrativy vnesen byl nepokoj, neklid, nespokojenost, roztrpčenost. A nyní máme zde důsledky.

Nedávno je tomu, co byl projednán tak zv. požitkový systém. Jsem přesvědčen, že naše nedosti informovaná veřejnost myslí, že vyřízením této otázky úřednictvo a zaměstnanci veřejní jsou plně uspokojeni, že tím má odbavenu tuto velkou věc a že sněmovna nemusí se snad již více zabývati záležitostmi těchto početných vrstev veřejných zaměstnanců. Musím, bohužel, použíti této příležitosti, když jsem se dostal ke slovu, abych proti tomu konstatoval, že zaměstnanectvo není spokojeno, že také jeho poměry tímto zákonem uspořádány nejsou, naopak, že ve svém strádání, ve svých starostech a ve své chudobě klesá dále hloub a hloub a že jest již poslední okamžik k tomu, aby alespoň prováděním zákona náprava se stala, aby zaměstnanectvo bylo aspoň do normálních poměrů uvedeno a tím do naší administrativy také vnesen pořádek. (Tak jest!)

Není to snad zákon sám, který neuspokojuje, ale musíme uvážiti, že předpoklady, za kterých byl dělán, že totiž ceny životních potřeb klesnou, se nedostavily, naopak, každá hospodyňka jistě vám s nářkem, zvláště k poslednímu dni v měsíci vypočítává, jak drahota stoupla, jak je nemožno nedostatečnými prostředky, které zaměstnanec do domácnosti přinese, i nejchudší domácnost vésti. Proto ve spojitosti právě s tímto neblahým úkazem stoupající drahoty je příkazem pro Národní shromáždění a pro vládu, aby rychle jakýmkoli způsobem, nejen pokud se týče potřeb hospodářských, ale i pokud se týče poměru služebního vyhověla, aby úředníci a zaměstnanci dosáhli uspokojení.

Pokud zákona samého se týče, tu máme zjev, který vždy se opakoval, t. j., že každý zákon provedením projevil různé nedostatky, křivdy, nesprávnosti, a proto bych doporučoval, aby podobné zákony během krátké doby byly i novelisovány, i když v této otázce dnešní těžko s novelisací počítati. (Souhlas.) Teprve nyní vidíme, že vše, co jsme vytýkali při projednávání návrhu zákona i mimo tento parlament, skutečně se uplatnilo. Shledáváme, že nepokoj roste v řadách zaměstnanců, že roste i nedůvěra, která tolikráte byla prokázána na veřejných schůzích, v deputacích, jak, bohužel, poznáváme, plným právem.

Všimněme si v celku, jaký efekt tato úprava prozatím má. Mohu říci, všeobecné zklamání. V prvé řadě všeobecné zklamání ve finančním efektu, neboť každý očekával, když tak dlouho se projednávala tato ožehavá otázka, když byla všemi stranami uznávána jako nezbytnost, že aspoň mírným způsobem jeho příjem bude zvýšen, že aspoň rovnováha při skromných potřebách zaměstnance veřejného v jeho domácnosti bude dosažena. Ale ptejte se kde koho, všimněte si na schůzích výroků všech řečníků a bouřlivého souhlasu, tu seznáte, že málo je těch, kteří většími obnosy byli obdařeni, že určitá část je těch, kteří několika stovkami byli vlastně odbyti, ale největší část je těch, kteří dostali vyrovnávací přídavek, a tím bylo dokumentováno, že finanční efekt celé této úpravy daleko nedosáhl nejskromnějšího očekávání, jaké zaměstnanci v tuto úpravu měli. (Posl. dr Matoušek: A jmenovitě přítomná generace to odstůně!) K té otázce přijdu, až promluvím o systemisaci.

Myslím, že to, co zde tvrdím, dalo by se i dokázati, a uvítal bych, kdyby vláda sama přispěla k uklidnění těchto vrstev, a to tím, že by doložila na základě dosavadních vyplacených doplatků při úpravě platové, jaký náklad dosud tato úprava vyžadovala, z čehož dá se lehko posouditi, zda poměrně veliká suma 700 milionů nebo 650 milionů Kč, jak byla opravena, skutečně byla k účelu svému rozdána, zda jí také bylo plně využito, nebo zda nebyli zase veřejní zaměstnanci zklamáni, ba měl bych říci, oklamáni, jak se, bohužel, při tak četných zákonech zde také stalo.

Nejsem zvyklý tvrditi něco, co nevidím černé na bílém, ale přece jen, když slyším, že na př. u železnic, kde preliminováno bylo 180 milionů Kč na tuto úpravu - a jistě vzhledem k velikému počtu zaměstnanců není to přemrštěná část celé sumy 700 milionů Kč vyplacené obnosy činí dosud pouze něco přes 50 milionů Kč (Slyšte!), a že podle toho celkový náklad nebude činiti více než 90 milionů za celý rok, tu přicházím k tomu, že snad ani polovina toho, co se slíbilo, ani polovina toho, co mělo býti skutečným nákladem, touto úpravou zkonsumováno nebylo, resp. nebude. Opakuji znovu - nechci to tvrditi - ale když veřejně toto podezření zde vyslovuji, tu jistě by bylo povinností vlády, aby na základě cifer také veřejně ihned na pravou míru uvedla, není-li pravda, co já tvrdím, a kolik vlastně ten převod - a to je základem celé dnešní úpravy - skutečně stál. Dá se to lehko až na několik set tisíc korun přesně vypočítati, neboť obnosy tyto byly také efektivně na korunu vyplaceny. (Tak jest!)

To je, myslím, ta nejstinnější stránka celé úpravy, nejstinnější stránkou proto, že tolik odia ty velké cifry, které tak často zbytečně do veřejnosti byly hlásány, u různých jiných vrstev našeho obyvatelstva vyvolaly proti veřejným zaměstnancům, že jistě, kdyby bylo pravdou to, co mně je dokazováno různými referenty, musila by zde býti veřejně omluva vyslovena, ale také musila by zde býti nalezena forma, aby nedoplatky do této sumy byly také zaměstnancům dány k disposici, a sice ne nahodile, nýbrž trvalou formou. (Souhlas.)

Není třeba k tomu ani konečně novelisace zákona samého. Ten je tak široký a tak rámcový, má tolik různých paragrafů, které zmocňují vládu samu, aby na př. nařízením o vedlejších příjmech, dietách, paušálech, systemisaci atd., jej upravila, takže při dobré vůli jistě i zde mohlo býti uspokojení do řad zaměstnanců vneseno.

Jsou však ještě jiné nedostatky, které se staly zvláště zřejmé. My vidíme, že okleštění automaticky daleko přes míru předválečné automatiky již dnes nese neblahé plody. Omezení automatiky jistě by byl každý vítal, kdyby současně ruku v ruce byla dána možnost všem těm, kteří svědomitě konají svou práci, aby na základě systemisace dosáhli také výsledku své práce. Ale když vidíme, jak vlastně systemisace je projektována, tu každý, kdo má na mysli a na srdci osud úřednictva, musí pochopiti, proč právě nedostatečnost automatiky, přílišné její okleštění, vyvolává největší rozruch a odpor ozývající se již dnes v řadách veškerých úředníků veřejných. Vidíme však, že tento zákon má také ještě jiné nedostatky, hlavně že poměr mezi jednotlivými kategoriemi není tak vystižen, jak by po právu to mělo býti.

Vzpomínám příkladně otázky středoškolské. Naše středoškolské úřednictvo jistě nejenom na základě svého předběžného vzdělání, ale také vzhledem k výkonům, které jsou mu svěřeny, ať jsou to účetní nebo berní úředníci nebo výkonní úředníci u pošt a železnic, t. j. u našich podniků a v ostatní administrativě plným právem očekávalo, že bude také v poměru k svým výkonům honorováno.

Vzpomínám tu, že když jsme výtky činili autorům tohoto zákona, že podle návrhu samého cítíme křivdu, a dokazovali jsme z cifry, která specielně této kategorii posléze přiznána byla, že vlastně nejhůře kategorie středoškolského úřednictva vyšla z tohoto zákona, bylo přiznáno a slíbeno, že náprava se stane systemisací, a bylo dokázáno, že každý středoškolský úředník, pokud koná svědomitě svou práci, musí nejméně dvakráte, ale po většině třikráte býti povýšen a tím že dostane daleko více, než by mu stará automatika, o kterou se zákon sám opírá, mohla přinésti.

Vidíme však, že jsou zde určité příznaky také i pro jiná odvětví veřejné služby. Všimněme si absolventů průmyslových škol. Zvláště u podniků těžce se to pociťuje, neboť jim jsou svěřeny technické výkony a když zde -nemáme naprosto možnost, aby mezi druhou až třetí služební třídu vsunula se tato složka anebo aby jinou formou - zkrácením čekací doby, vyšším počátečním služebním platem atd. - nahradilo se jim to, co skutečně přinášejí do své služby - vedle odborného vzdělání také po většině určitou dobu prakse - tu jistě každý musí poznati, že je to veliký nedostatek, když na tuto složku velmi početnou a významnou bylo zapomenuto.

Otázka oficiantů není řešena tak, jak jsme žádali. I zde bylo slíbeno, že cestou nařizovací bude otázka ta vyřízena uspokojivě a pokud jsou stížnosti na příliš dlouhou garanční dobu na jmenování definitivním, že jistě se umožní přeřazení do úřednických tříd III. neb IV., neboť každý musí uznati, že místo, které jest trvale obsazeno oficiantem, pokud ten který výkon byl uznán za úřednický, má býti také obsazeno úředníkem, a není žádného důvodu, aby výjimečně na takovém místě byl smluvní úředník snad jen proto, že se nechce upustiti od příliš zastaralé formy oficiantů. Je zde určitý nedostatek moderního nazírání na služební poměry a téměř se vtírá podezření, že daleko bližší pro mnohé rozhodující činitele jest poměr smluvní než poměr definitivního úředníka neb zaměstnance.

Ještě mnohé a mnohé nedostatky mohly by býti vytknuty. Stále nevidíme, že by resoluce, které při projednávání zákona při odhlasování jeho byly přijaty slavnou sněmovnou, vůbec nacházely určitého ohledu u vlády a že by alespoň byl úmysl jednati o tom, aby resoluce byly uplatněny. Naopak slyšel jsem stížnosti deputací, když zakročovaly u vlivných činitelů a odvolávaly se na resoluce, že bylo téměř s určitým despektem prohlašováno, že jsou to jen resoluce, že nejsou pro vládu závazné a že se o nich jednati nemůže, poněvadž odporují tendencím, které zákon sám měl. To by nebylo na místě a jistě by bylo povinností Národního shromáždění, aby konečně dbalo toho, aby schválené resoluce byly, pokud nejsou příliš vážné důvody, dodržovány a prováděny. Tak zmíním se na příklad o resoluci, že povyšování na základě prozatímní systemisace má býti provedeno se zpětnou platností od 1. ledna 1926. Dnes se prohlašuje bez ostychu, že na to nikdo nepomýšlí, aby zpětná platnost takovému povýšení byla přiznána. Nechci dosud věřiti, že by poslední slovo bylo padlo. Dosud jsme neslyšeli oficielního prohlášení povolaných zástupců vlády, dosud byly to zprávy, které přinášely deputace, ale zajisté bude povinností naší velmi dbáti toho, aby resoluce se nestaly jen cárem papíru, nýbrž aby také byly uplatňovány, zvláště tehdy, když není s tím žádný finanční náklad spojen, nýbrž když náklad sám jest plně kryt v povoleném nákladu pro celý zákon a zvláště, když není vyčerpán, jako jsme dokázali o nákladu, kterého pravděpodobně celá úprava bude vyžadovati.

Také se zmíním o resoluci, která byla přijata, o analogické úpravě platové nestátních učitelů na školách na Slovensku. - Jistě otázka velmi významná, která zasluhuje rychlého řešení. Když uznám, že tehdejší vládní zástupcové naléhavost a oprávněnost přiznali a slíbili, že ihned přikročí k řešení této otázky, lituji velice, že po tak dlouhé době dosud v té věci se nic nestalo. (Posl. dr Matoušek: Vysokoškoláci a soudcově bez řádně systemisace také nebudou povýšeni!) Jistě, že také dnes soudcové - když konečně zde bylo o tom promluveno - počali srovnávati své příjmy a přicházejí k tomu zajímavému výsledku, že nerovnají se ani šestinásobku příjmů, které měli před r. 1898 - ovšem ne všichni, ale právě část těch, kteří přicházejí nejvíce do styku s veřejností.

Dalším nedostatkem jest provádění normalisace a s tím spojené kategorisování jednotlivých odvětví státní a veřejné správy. My jsme očekávali, že výkony budou oceněny a že podle toho budou úředníci do příslušné služební třídy zařazeni, po případě i přeřazeni, neboť zákon to připouští. Vidíme však při kategorisování, že se nedbá tak přísně výkonu samého. Zde pozorujeme určitou neekonomii. Vidíme dokonce, že tam, kde není potřebí vyššího vzdělání, i proti dnešním poměrům, které jistě byly v té věci hodně povrchní, abych tak řekl, hodně blahovolné, k různým výkonům žádá se zbytečně vyšší vzdělání, kterého přece má býti použito skutečně jen tam, kde je ho potřebí. Je to jistě neekonomické. Ale je to také konečně i v zájmu vyššího vzdělání, aby nebylo bagatelisováno tím, že se mu dostává nižšího výkonu. Je to však i na škodu zaměstnanců nižších kategorií, kteří nemajíce možnosti dosáhnouti určité kariéry, ve svém snažení jsou podlamováni a ztrácejí energii a chuť k práci.

Když shrneme všechno, co jsem řekl, můžeme říci, že vlastně ze všech těch nedostatků, rekriminací, nespokojeností se zákonem jedno východisko je zde, jedna možnost, když není možno novelisaci zákona provésti, aby jinou cestou se stala náprava, aby tam, kde křivda je evidentní, aby tam, kde nespokojenost je oprávněna, vláda benevolentnější systemisací provedla ocenění, provedla úpravu, provedla uspokojení všech zaměstnanců, kteří poctivě pracují a chtějí plně své síly věnovati státu a veřejné službě.

Proto dovolte, abych několik slov řekl o systemisaci. Uznávají to všechny organisace, a je zajímavo, že členové našich organisací, když tak trpce rekriminují, jak zklamáni jsou celým efektem zákona a detailními ustanoveními, přicházejí k názoru, že novelisace je nemožna v dnešní době, uznávají to, a to je jistě velice slušné, velice skromné nazírání na otázku naší parlamentární činnosti, i přicházejí jednomyslně k tomu, že systemisace může a tudíž musí napraviti to, čeho zákon sám ve svých cifrách, ve svém platovém schematu, v tom svém celém efektu zaměstnancům nedává. O systemisaci mohu říci, že mnoho, příliš mnoho nám bylo slibováno, co později se všechno vykoná, jen aby zákon byl hotov. Uznávali jsme nutnost zákona, nutnost dovésti ho rychle k cíli. Hlavně bylo slibováno, že nejméně dvakrát, ba i třikrát musí býti normálně kvalifikovaný úředník povýšen. Aby nikdo nemyslil, že to povýšení znamená snad nějaké úžasné zvýšení platů, podotýkám, že při takovém povýšení z jedné stupnice do vyšší běží jen o stovkové příplatky nebo o zkonsumování vyrovnávacího přídavku. Ale když poptávám se, tu bohužel nikdo nechce říci, jaké vlastně úmysly systemisační jsou. Mám dojem, že systemisace zklame ještě daleko více zaměstnance a hlavně úřednictvo, než zklamal zákon sám. A tu používám této příležitosti, abych varoval předtím, abych do svědomí křičel, nejen mluvil, ale křičel: nezproletarisujte zaměstnance, neochuzujte zaměstnance, nebeřte jim chuť k práci, neboť republika je v nebezpečí, když administrativa bude zmalomyslněna, když zaměstnanci budou viděti, že daleko do budoucnosti zbaveni jsou naděje, že se jejich hospodářský stav zlepší. A když vidím, jaké úmysly zde jsou, vzpomínám novel a románů Ignáta Hermanna, Nerudy a jiných. Vidím, že chystá se opět doba, kdy praktikant seděl a čekal 10 let a více, až postoupí kancelista anebo zemře, t. j. až se uprázdní místo, o které se lidé budou rváti. Tam se chceme vrátiti, do těch dob, které jsou hanbou civilisace? A vrátíme se tam, jestli se uskuteční úmysl, aby jen sporý počet vyšších míst - tudíž lepší existence, ne skvělé, ale trochu občansky slušné - byl dán k disposici. Nevěřím tomu, když slyším, že u velkých resortů mají na příklad obdržeti středoškolští úředníci jen několik míst třetí stupnice, jako by to byl bůhví jaký plat, ohromující, snad z obavy, aby nezbujněli tito úředníci, kteří jsou na nejodpovědnějších místech a kteří jistě pro republiku konají velké úsluhy a práce. Vidím, že počet nejvyšších míst i pro vysokoškoláky je chystán jen u nejvyšších instancí, a že pro celé kategorie vysokoškoláků není dosažitelná stupnice vyšší než třetí a že řada ostatních úředníků jest odsouzena zůstati v 7. nebo 6. stupnici - jestli se do 6. vůbec dostanou. Šetří se zvláště na nejnižších úřednících, kteří přece také mají právo na život a uznání, když poctivě pracují. Mají přece také právo - třebas i za dlouhou dobu a řadu let - dočkati se určité kariéry, která je pro inteligentního člověka přece jen existenčním minimen.

l zde bylo, jak jsem se zmínil, mnoho slíbeno a jeden slib byl zvláště závazný. Byl to slib, že o systemisaci bude jednati zvláštní komise, ke které přibráni budou i zástupci odborových organisaci, a která směrnice vládou vytýčené vezme v úvahu, předloží své vlastní návrhy a která zkrátka ruku v ruce s vládou vypracuje podklad pro systemisaci takovou, která by byla uspokojivou a spravedlivou tak, aby byl splněn slib, že poměry zaměstnanců a úředníků budou tímto zákonem upraveny snesitelně, aby to nebyla falešná hra, aby to nebyla zase smutná - nerad užívám toho slova - komedie, jaká bohužel tak často se zaměstnanci a úředníky byla sehrána.

Zde je podle mého mínění jedna veliká chyba, a to ta, že přípravy a práce pro systemisaci se konají za zavřenými dveřmi, to, co jsme vytýkali již při zákoně samém, kde přece nemohli jsme bráti všechnu odpovědnost a jen jaksi přes ruku mohli jsme se dorozuměti s organisacemi. Otázka systemisace má býti narychlo projednána, má býti vydána bez spolupráce parlamentu s odborovými organisacemi. V tom vidím to nebezpečí, které se skutkem stalo v zákoně samém, že i systemisace zklame a my nadále budeme míti nejenom nespokojené zaměstnance, ale zaměstnance beznadějné, kteří nebudou věřiti žádným stranám, žádnému parlamentu, nikomu, a budou jen strádati, a jistě také podle toho výsledky veškeré práce budou vypadati.

O systemisaci jednala zvláště velmi podrobně stavovská rada, odborové ústředí a svazy vysokoškolský a středoškolský. Jsou to naše vrcholné organisace, které jistě v prvé řadě mají právo mluviti do těchto životních otázek svého členstva, zahrnují téměř všechno úřednictvo, pokud není výlučně organisováno jen v některých politických organisacích. A tu jistě slovo tak vážné, a prohlašuji, velmi umírněné, zasluhuje respektu a má býti slyšeno i v tomto domě. Proto dovolte, abych aspoň pro věčnou paměť, když nemám mnoho naděje, že vláda vezme na to zřetel, přednesl těch několik návrhů, které podávají tyto vrcholné naše organisace. Žádají: 1. aby znění §u 5 zákona č. 103/1926 bylo vládou vyloženo tak, že jest jím založen nárok, aby ve všech služebních třídách a ve všech jejich kategoriích (t. j. resortních druzích služeb) byla služební místa systemisována ve všech platových stupnicích, pro tu kterou služební třídu citovaným paragrafem vyhražených, 2. aby podle této zásady v jednotlivých platových stupnicích byla služební místa systemisována podle požadavku pamětního spisu ústředen z 1. března 1926, to jest, že systemisace míst provede se podle osobních stavů odděleně pro každou jednotlivou úřednickou kategorii, a to tak, aby nejvýše po jedné čtvrtině míst úřednických bylo systemisováno ve dvou nejnižších platových stupnicích té které služební třídy a zbytek aby rozvržen byl poměrně na všechny vyšší platové stupnice v příslušné služební třídě a kategorii dosažitelné a že pro zřízence (§ 24 pl. z.) bude systemisováno 40% míst ve III., 40% míst ve II. a 20% míst v I. platové stupnici - obdobně pak i pro zaměstnance v pomocné kancelářské službě (§ 5 vl. nař. č. 115-1926), ale při nejmenším, aby každému úředníku náležitě kvalifikovanému (dobře) bylo zajištěno aspoň dvojí povýšení (§ 17 zák. nař. č. 103/1926), zajisté je viděti, jak skromné jsou tyto požadavky. Dále žádají 3. pokud by vyhověním požadavků ad 1. a 2. nastaly nesrovnalé nepoměrnosti v možnostech honorování služeb jednotlivých kategorií (t. j. tak zvaných správních úředníků a zřízenců, část prvá zák. č. 103/1926, na straně jedné - a soudců, profesorů i učitelů, po případě i zřízenců a kancelářských pomocníků a oficiantů na straně druhé), aby byly zavedeny služební přídavky dle odst. 1 § 148 zákona čís. 103/1926.

Opakuji, že přednáším výslednici úporných prací těchto organisací, abych jaksi dal oficielní ráz těm požadavkům a doufám, že také vláda k nim aspoň přihlédne pro své studie. Žádám však, aby i strany, které poctivě smýšlejí se zaměstnanci, se staraly o to, aby tyto požadavky také byly uplatněny. (Výborně!)

Měl bych nyní kapitolu velmi obsáhlou, měl bych promluviti také o železnicích, alespoň pokud jde o úpravu platovou. Zde zvláště mohu říci, že vláda si v pravém slova smyslu zahrává s ohněm, neboť u zaměstnanců železničních, u toho živého bych řekl činitele, který jistě mnoho zmůže a zmohl v cizině - všimněme si jen, jak kde které hnutí bylo vyvoláno a kým - u tohoto činitele, který již až na krajnost je roztrpčen bídným, ubohým životem, vyvolala osnova, kterou připravuje ministerstvo, přímo pobouření, nevoli a roztrpčení takové, že jen organisacím, které doufají, že přece jenom vláda k rozumu přijde, se daří, že udržuje se tento jistě až do krajnosti roztrpčený živel v pořádku. Neostýchám se to veřejně říci, že stát sám je ve velikém nebezpečí. Zaměstnancům jsme na schůzích ohlašovali, že pro ně, pro železnice a podniky, bude vytvořen zákon takový, který by přihlížel k risiku práce, k té drsné práci, k vyššímu obětavému výkonu, a docílili jsme úpravy potud, že v duchu zákona nejen podle pragmatikálních úředníků, ale celého zákona má býti proveden služební řád u železnic, ale zde vidíme, že to, co se předkládá, je téměř doslova opsaný zákon, že se nechce upustiti od puntíku, že se nechalo všechno, jako to je v zákoně pro pragmatikální úředníky, ač se musí přiznati, že jsou v železniční službě složky na př. technické a v exekutivě, které by jistě měly nárok na automatiku a funkční přídavky, na osnovu takovou, která se více přibližuje těm kategoriím, které automatiku mají zachovánu aspoň v zásadě jako profesoři a učitelé.

Vidíme, že všechno, co se v systemisaci chystá, je naprosto nedostatečné. Ač příkladně technická služba absolventů průmyslových škol se uplatňuje více než služba v administrativě, nechce se k ní přihlížeti. I naši dílovedoucí a četaři, kteří mají tak velkou odpovědnost v dílnách, mají zůstati stále ve zřízeneckých kategoriích, a strojmistři, kteří mají zvláště velkou odpovědnost - jak každý dozná - mají býti dokonce degradováni do nižší služební třídy. Zvláště očekávám, že i vedlejší příjmy, jako paušály, odměny za noční služby, přídavky na uniformu atd., to vše že bude uspokojivě řešeno, neboť se obávám, nedojde-li k dohodě, že to jistě vyvolá velmi nebezpečné hnutí, hnutí ne snad úmyslné, nýbrž elementární, jako výbuch velkého zklamání, roztrpčení a malomyslnosti do budoucího života. I zde musíme dbáti toho, aby pokud možno systemisace byla provedena alespoň slušně a spravedlivě, neboť když se uváží - a to platí i o pragmatikálním úřednictvu ustanovení o vázanosti míst, kterých převodem do vyšších stupnic bylo dosaženo, tu jistě při chudé systemisaci dočkali bychom se toho, že v příštích deseti letech by nikdo nemohl býti povýšen a že by dnešní generace, která nejvíce trpěla, všechno odnesla a měla vymříti v bídě, v roztrpčenosti pro nevděk nejen vlády, parlamentu, nýbrž i celého národa. Otázka činovného je důležitou, neboť každý očekával, když se nám podařilo do zákona dostati zvláštní odstavec, že vláda sama smí nařízením povýšiti jednotlivá místa do vyšší skupiny činovného, že tomu vyhoví. Víme všichni, jaké jsou rozdíly v poměrech bytových i drahotních v různých místech. Nechci zvláště vytyčovati různá místa, jako Kladno, Přerov, Hradec atd., ale jsou i taková místa, která jsou bytově i hůře na tom než Praha a která na základě početnosti obyvatel mají býti dána do nejnižší skupiny. Nechci se zmiňovati o villegiaturách kolem Prahy, ač je to nesrovnalostí, když na př. v Řevnicích tamních 20 zaměstnanců má míti 50% a pražští zaměstnanci, kteří tam dojíždějí a počtem skoro čtyrnásobným tam bydlí, mají pražské činovné, ačkoliv si z Prahy dovážejí často levnější potřeby. Je přirozeno, že tamější domácí zaměstnanci se bouří a jsou nespokojeni. Sám jsem vše vyšetřil, zda je naděje, že v dohledné době místa, která navrhujeme, budou povýšena, ale bylo odpověděno, že je tolik práce s kategorisováním a normalisováním a provisorní systemisací, že není možno pomýšleti na to, aby tento odstavec zákona ještě letos byl proveden, takže budeme musiti býti spokojeni, když se stane skutkem v příštím roce.

Jsem přesvědčen, že by bylo jistě spravedlivo, aby toto povýšení bylo provedeno se zpětnou platností. Vláda měla materiál, návrhy, žádosti a měla povinnost, když slíbila, že povýšení provede, povýšení míst pokud možno rychle provésti.

To bylo by vše, co mohu v omezené řečnické lhůtě říci o otázce úpravy platové. Otázka tato vyžadovala by dlouhé a dlouhé řečnické doby, bohužel, nemám tolik času k disposici. Ale musím se ještě zmíniti o tom, že není tím zákonem o úpravě platové vyřešena otázka úřednická vůbec. Nemluvím ani o reorganisaci státní správy, od které se málo očekává a která se potáhne ještě po dlouhou dobu, ale jsou zde ještě jiné otázky, které čekají na své vyřešení, dokud nebudou vyřešeny, bude stále žalováno a tlučeno na parlament, aby konal svou povinnost.

Jako nejvážnější věc vytyčuji otázku staropensistů. Jest zajímavo, že s kýmkoliv mluvím, každý uznává křivdu, která se pensistům děje, každý uznává bídu, v jaké žijí, každý lituje ty sirotky a vdovy, každý srovnává, že ti naši staří vyšší i nejvyšší úředníci mají menší pensi měsíční než nejnižší aktivní zřízenec, každý uznává, že je to nespravedlivé, že je to neudržitelné, i ministři, i řečníci, i vláda sama a strany, a přece není možno touto otázkou hnouti. Zde nesmí býti skrupulí, zde nesmí se to s fiskálního hlediska řešiti, jako se řešila celá úprava platová, kde se jen počítalo, co to bude státi, hledělo se ušetřiti a nehledělo se na to, co je spravedlivé a co se v mírné formě musí dáti. Zde právo musí nabýti svého práva. Musí dojíti k zrovnoprávnění staropensistů, musí býti stanovena podle nové úpravy platové nová základna i pro ty, kteří byli před časem dáni do výslužby. Jsem přesvědčen, že by to republika snesla. Veliké procento těchto staropensistů vymírá, je i přirozený úbytek úředníků a zaměstnanců, a náklad, který ani nebyl, jak jsem řekl, vyčerpán, bude klesati, neboť systemisace neznamená přílišné zvýšení nákladů. Jsou to nepatrné diference, a kdyby ta cifra, které je zapotřebí k napravení těchto křivd, zdála se příliš velikou, nebuďme malichernými, dejme to těm chudákům, toho slova, bohužel, musím užíti, dejme těm chudákům alespoň to, co k uhájení holého života potřebují, neboť, věřte, i při tom zrovnoprávnění budou to zoufalé cifry u porovnání s tím, co měli za normálních dob a co mají za dnešních drahotních poměrů!

Musím se zmíniti i o rentistech, kterým se stala největší křivda. Jest nesmyslné ubírati tomu, kdo má několik stovek renty, na pensi. Něco jiného by bylo, kdyby pense byla desetinásobně vyměřena proti dřívějším příjmům a byla v přiměřené výši k nynějším drahotním poměrům. Ale když při té mizerné pensi našich rentistů a pensistů, kteří dostávají několik set renty za to, že byli zmrzačeni, se ještě myslí, že se může zkracovati, to jest podle mého mínění neslýchané. Nechci to jiným slovem nazvati. To jest byrokratismus tak krajní, že lituji autora, který přišel na tu myšlenku, že ještě těmto chudákům zmrzačeným béře se několik korun, nebo když se těm starým pensistům, kteří se nutí do práce u obce, ještě na té chudé pensi ubírá. To je nemístné a zasluhuje nejkrajnějšího odsouzení. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP