Úterý 23. listopadu 1926

Posl. Moudrý: Slavná sněmovno, případ, o kterém chci mluviti, dotýká se především ministerstva spravedlnosti, do jisté míry ministerstva zahraničí a v této souvislosti také ministerského presidia. Má býti jaksi odpovědí na interpelaci, která byla právě zamítnuta, neboť všichni pociťujeme, že je potřebí, aby také s parlamentní tribuny bylo otevřeně a věcně mluveno o aférách, které v poslední době tak neobyčejným způsobem rozvířily náš politický život. Jde mi zde o tu aféru, která bývá nazývána aférou Koburkovou nebo také Eislerovou nebo také Hodžovou.

My jsme podali interpelaci, poněvadž se nám dosud nedostalo odpovědi, a poněvadž ani naše interpelace nebyla vyložena, chceme kriticky podívati se na celou věc. A nám prohlašuji hned - jde o to, abychom, pokud je to možno, dopracovali se aspoň částečně jistých pravdivých skutečností. My nepotřebujeme nic bájit, nic přidávat, jde nám o to, abychom se přiblížili aspoň v některých částech ke skutečnosti, pokud je to v těchto případech možno.

Tedy při aféře Eislerově nebo Koburkově musíme míti na zřeteli dvě stránky: Především jde zde o peníze, a to o velké peníze, a za druhé jde zde o určité politické cíle. První bod směřuje k zásadám politické mravnosti, ale druhý bod ukazuje na politickou stránku celé věci. Myslím, že v první stránce měli by dojíti k jednotnému názoru všichni řádní lidé. Jsou zde určité zásady politické mravnosti, o kterých by jaksi mezi námi nemělo býti rozporu. Ovšem v posuzování politických cílů a metod se můžeme přirozeně rozcházeti. Aféra celá zasahuje velmi široké jeviště a na toto jeviště vystupuje velmi dlouhá řada osob, vystupuje Praha, ministerstvo zemědělství, jsou tu vily, soukromé vlastnictví určitých politických osob, je tu Budapešť, je tu Vídeň, tedy zajisté velmi široké jeviště pro tuto hru ze života českých politiků. Ovšem, rekonstrukce této hry jest velmi obtížná, poněvadž se konala s vyloučením veřejnosti. Tím se tedy liší od ostatních her, jak je obyčejně vídáme na divadle. (Posl. Koudelka: Kdo má autorské právo?) Nevím, kdo si je nakonec přiřkne, pochybuji, že se někdo najde. Možná, že postav bude více než šest, jako při známé hře Pirrandelově, přeložené do našeho jazyka. Možná, že se nikdy nedovíme všech podrobností, které by nás velmi zajímaly.

Chtěl bych zdůrazniti jednu věc. Když o této věci mluvíme s politické tribuny, nejsme před soudem, neposuzujeme případ podle trestního zákona, nýbrž politicky, ale jsou činy, které nepatří před soud a přece politicky usmrcují. Vedle kladných tvrzení zajisté se nám zde naskytne řada otázek, a myslím, že máme právo a povinnost tyto otázky klásti, tam kde sami nemůžeme dokazovati. Jde nám tedy o věc velmi důležitou, neboť v případech tohoto druhu chráníme základy republiky. Kdo domyslí celou tuto událost, kdo vidí spojitost všech těchto událostí mezi sebou, také mi dá za pravdu, že jde o velmi důležité věci. Takový jest náš zájem, o nic jiného nám nejde. Chtěl bych v této hře rozeznávati tato hlavní jednání: Jednání prvé, t. j. až do vydání zákona o fideikomisích se známým zákonem lex Cyril. To bylo poměrně jednání nejklidnější. Nyní přijde druhé jednání, to se týká onoho období po vydání zákona o fideikomisu a představuje úsilí, aby administrativní cestou bylo docíleno výhod, kterých nebylo docíleno zákonem. Ve třetím jednání přichází desekvestrace statků koburských a církevních. Čtvrté jednání jest celkem nejkratší a z toho jsme se nejméně dověděli, to jest úsilí vysoké římské hierarchie zachrániti statky před pozemkovou reformou.

Vidíme, že interpelace, kterou jsme podali, rozdělila náš politický svět na dva díly, přesně tytéž, které jsme pozorovali při aféře Gajdově a Stříbrného. Pan ministr Hodža ve svém prvním projevu sám se připojil k těmto jménům. Ukazuji jen na programové dělení, v němž se právě projevují vyběravé příbuznosti, abych mluvil s básníkem. Toto rozdělení obou táborů jde dále ještě jiným směrem. Strany celně-kongruové většiny stále vytrvale a s jistou tvrdošíjností se vrací k zákonu o fideikomisu a lex Cyril. Ukáži na příčiny, proč se tak děje. Má to své důvody. My a ostatní strany oposiční vidíme v přípravě a odhlasování zákona jen episodu, a to ne příliš významnou. To, co následovalo po zákonu o fideikomisu, snahy Koburků a jejich náhončích, politické úsilí spojené se snahami o obohacení jednotlivců, politiků, advokátů a žurnalistů, vliv mezinárodních agentů na českou politiku, vlivy vysokého kleru - případ Bubničův - celá síť mezinárodních monarchistických podzemních spojů a intrik, celá soustava, která se částečně projevila na veřejnost při zatčení Eislerově, jest především předmětem našeho zájmu a naší kritiky. Tedy jest nutno, jak vidíme, připomínati samozřejmosti. Aféra vypukla až po zatčení Eislerově a nikoli při hlasování o lex Cyril. To je důležité si připomenouti a vidíme, že při prvních počátcích objevené aféry jsme nejdříve viděli v pozadí tahačku o miliony. A teď bych chtěl říci otevřené slovo o průběhu všech těch politických událostí, které vedly k zákonu lex Cyril. Lex Cyril byl dílem koalice a k té koalici jsme patřili i my, my jsme také proň hlasovali. Vidíte tedy, že chci říkati pravdu. Tedy není potřebí nic zapírati a také se nemohou určité věci zapírati. Co se stalo, stalo se. Ale proti tomu protestuji hned ze začátku, aby se tento zákon hodil na krk našemu zahraničnímu ministru. (Výborně!) Touto postranní cestou se chtěli někteří pánové z černozelené koalice dostati ven z té rozvětvené monarchisticko-církevní akce, která ovšem velice neblaze zatěžuje jednotlivé jejich politiky. Pan ministr dr Hodža měl býti očištěn tím, že odpovědnost za lex Cyril měla býti přenesena na zahraničního ministra dr Beneše. Je to onen z těch křiklavých dokladů, kterých jsme zažili mnoho od aféry Gajdovy, je to jeden z dokladů pro ty způsoby, nebo lépe řečeno nezpůsoby žurnalistické a politické, jak oklamati veřejné mínění a zešmodrchati a zatemniti celou věc. Co se stalo s výkladem vyslance ministra Palliera v rozpočtovém výboru, to vzbudilo pozornost i naší i zahraniční veřejnosti. Je to neslýchaný případ, který jsme viděli, neslýchaný případ, aby se censuroval a zadržel výklad pronesený ve výboru parlamentním na obranu ministra, případ, jenž podle pravdy a podle přesných dokladů úředních objasňuje účast jeho na této věci. A při tom musím zdůrazniti, ministra nepřítomného. (Tak jest!) To by snad mělo trochu útočiti na rytířskost těch pánů, kteří rozhodovali. Tak daleko však nepůjdu, že bych myslel, že mohu nějakým způsobem na jejich rytířskost působiti. Tedy z výkladu Pallierova vychází najevo, že iniciativa pro lex Cyril vyšla z ministerstva spravedlnosti a že dodatek byl vytvořen v ministerském presidiu a byl pouze redigován v ministerstvu zahraničí. Tu stojíme před úžasnými fakty. Pan sekční šéf ministerstva spravedlnosti dr. Hartmann prohlásil v "Prager Tagblattu", že v ministerstvu spravedlnosti dodatek vypracován nebyl. Ale ze zprávy vyslance Palliera vychází najevo, že před zahájením schůze ústavně-právní "Pětky" konala se porada mezi sekčním šéfem dr Bobkem z ministerstva vnitra, sekčním šéfem dr Hartmannem z ministerstva spravedlnosti a ministerským radou Hálou z ministerstva zahraničí a že v této předporadě dr. Hartmann navrhl dodatek. (Slyšte!) V ústavně-právní "Pětce" prohlásil zástupce ministerstva zahraničí, že ministerstvo není proti dodatku, když je rázu všeobecného. Dne 21. června 1924 podle sdělení Pallierova ministr dr Beneš sdělil referentovi dr Hálovi, že dodatek o subkomitétu padl a že on nemá na věci zájmu. (Slyšte!) "Za této situace", tak to bylo doslovně řečeno v potlačeném výkladu vyslance Palliera, - "intervenovali zástupci jednotlivých politických stran u ministra zahraničí dr Beneše a poukázali na to, že nebude-li uskutečněna zmíněná již vsuvka pro Cyrila, dostane celé dědictví maďarsko-německá linie, nám nepříznivá." (Slyšte!) Tedy já lituji, že ministr zahraničí není přítomen, neboť pak bych na něj učinil dotaz, aby nám sdělil jména oněch zástupců politických stran, kteří u něho intervenovali pro Cyrila, abychom věděli, jak to vypadalo. Podle výkladu Pallierova bylo dále upozorňováno z kruhů politických a hospodářských, že "bude-li vsuvka přijata, získáme dodávky pro průmyslové podniky". Při tom říkám otevřeně, že jednalo se o Škodovku, o dodávku vagonů. (Posl. Špatný: Kdo je předsedou Škodovky? Agrární senátor Šimonek!) Referent zahraničního ministerstva přišel do výboru pozdě, když osnova zákona byla odhlasována bez této vsuvky. Byl proto dodatek podán v plénu a ovšem podal jej ministr zahraničí. A z této jeho funkce, že to podal, byla vytvořena a uměle zkonstruována zpráva, že byl iniciátorem celé věci. Tak vypadá pravda.

Jaký zájem měl dr Beneš na této věci? Jest především jasno, že se nemohl vyhnouti součinnosti s "pětkou" a tehdejšími vůdci koaličními vůbec. Nemohl se vysunouti z celé akce. Vlivy zahraniční tu na něho působily, ale nebyly povahy rozhodující a konečně zde byl vliv hospodářský. Bulharsko objednávalo u Škodovky lokomotivy a činilo nátlak. Myslím, že nátlak na ministerstvo zahraničí činilo také ministerstvo obchodu a také ze zájmu čistě hospodářského. Šlo o velké objednávky, které měly význam nejen pro dělnictvo, nýbrž i pro celé naše národní hospodářství. Ale přes to nezúčastnil se ministr Beneš iniciativním způsobem této věci. Když měl voliti mezi Cyrilem a Josiášem, to je tou maďarskou větví Horthyovskou, nám nepřátelskou, mezi Josiášem, který skutečně usiloval v Maďarsku společně s Horthym o to, aby zase politicky rekonstruoval staré Maďarsko, tu z politických důvodů přirozeně volil toho, kdo představoval v zahraniční situaci menší zlo, a to byl Cyril. Tak to vypadá. A ovšem rozhodovaly i hospodářské zájmy. Mluvím podrobněji o těchto věcech, poněvadž se právě z tohoto případu snažila známá skupina žurnalistická - "Venkov", katolické "Lidové Listy" ",Národní Listy" - všechno stáhnouti na lex Cyril, aby boj o tento dodatek odvrátil pozornost od pozdějšího bahna, které zde vyvřelo. Konstatuji tuto věc, aby byla dokumentárně a jasně řečena celé veřejnosti.

Hned zase loyálně říkám, že zde vidím dva druhy politiků a iniciátorů. Jedněm nezáleželo na hmotných zájmech a ti šli z politických důvodů. Arciť byli zase druzí lidé, kteří pracovali pod vlivem milionů koburkovských. Podstata tohoto případu netkví v historii o lex Cyril. Proto má pravdu "Venkov", že ministr Hodža v této politické akci neměl účastenství. Ovšem nás zajímá otázka, proč neměl účastenství ministr Hodža v této věci. Tato neúčast ministra Hodži a její příčina je, myslím, politicky významnější než účast a pro posouzení celého případu nadmíru důležitá. Na této neúčasti je založena jeho obrana a manévr, svrhnouti odpovědnost za lex Cyril na ministra Beneše. Ministr Hodža nezúčastnil se žádné akce nijakým způsobem pro Cyrila Koburka, protože pracoval on a vedle něho strana ludová pro Josiáše. Pracoval pro něj až do té doby, než došlo ke smíru obou bratrů. Ovšem říkám hned, nevím... (Hlas: Tak netvrďte!) Počkejte co nevím -: Nevím, zda mezi Hodžou a exponenty strany ludové bylo vzájemné dorozumění. To tvrditi nemohu.

Chcete slyšeti detaily. Řeknu nějaký. V politice v takových věcech se nepíšou protokoly. To se rozumí, že ministr Hodža nenapsal protokol, že pracuje s Josiášem. Tedy takový protokol nikde nenajdeme, ale víme, že se ministr dr Hodža v létě 1924 sešel v Karlových Varech s maďarským advokátem dr Nagyem, který je zástupcem Josiášovým. Proč se sešel se zástupcem Josiášovým v Karlových Varech, o tom tenkráte prošla zpráva v "Prager Tagblattu". Přešlo se přes ni. Ovšem ti lidé, kteří, znali pozadí, věděli hned, oč se zde hraje, třebas bylo to maskováno zájmem o dorozumění a o prospěch styků československo-maďarských.

Když se československý politik schází se zástupcem Josiášovým, nám to stačí pro posouzení jeho politiky. To byly styky až do smíru obou Koburků. Do styku s Eislerem se dostal ministr Hodža až po smíru obou bratrů, a to je už druhé nebo třetí jednání.

Když se projevilo, že dodatek pro Cyrila je neúčinný, začala prudká ofensiva na naši administrativu. My jsme četli, a to bude dokázáno, jak se působilo na bratislavskou sedrii. Jak jsme slyšeli, věci budou předmětem líčení proti dr Stránskému a nebudu předbíhati soudnímu líčení. O těch věcech se dočteme ještě více. V této době začíná to, co činí podstatu a souhrn obvinění, která proti jednotlivým politikům, úředníkům a žurnalistům se vyskytují pod titulem aféry Eisler-Koburské. Teď začíná nové jednání. Na jeviště vystupuje půvabná dáma, již starší, ale kosmetickým uměním obratně konservovaná. Ovívá ji kouzlo mezinárodních manýrů, jichž nabyla ve světových salonech, stejně jako vůně nejdrahocennějších voňavek. Paní von Einem nejde pro peníze, paní von Einem má automobil, měla dokonce velkostatek na Slovensku. Má-li jej dosud, nemohl jsem zjistiti. Zdržuje se v nejpřednějších hotelích. (Hlas: Pod policejním dozorem!) Ano, budiž to řečeno ke cti naší policie, ovšem, co policie na konec s ní udělala, proti tomu musíme protestovati. Víme na příklad, že měla styky s velkostatkářem Hunyadym a že také v jeho zájmech intervenovala v Praze v různých pozemkových otázkách. To je jedna velmi zajímavá, interesantní postava. To se rozumí, u nás se říká, že my nemáme politické tradice. Já bych tuto věc nechtěl vždy tak tvrditi, ale jednu stránku bych řekl: Ten nedostatek politické tradice se jeví u mnohých našich politiků především v tom, že jsou tak málo odolnými proti kouzlům podobných mezinárodních krásných žen. Vedle této dámy... (Hlas: Ta je stará!) Je stará a přece získává náklonnost vynikajících politiků, tedy tento půvab musil býti ještě větší.

Vedle ní vystupoval pan Steiner. Říkal si obyčejně dr Steiner nebo také von Steiner. Říkal, že je šlechtického původu. Oba tyto typy jsou političtí agenti, vyzvědači, podloudníci vysokého společenského rázu. My jsme je charakterisovali ve své interpelaci a ta charakteristika sedí a čím více detailů se dovídáme, tím více vidíme, že byla správná. V cizině, ve Švýcarsku, v Německu, všude věděli o paní von Einem, že jezdí přes hranice. Víme, jak to v těch dobách vypadalo, jak se pašovalo přes hranice a vydělávaly se velké peníze.

Steiner pracuje pro monarchisty a iredentu maďarskou, Einemová odvolala se občas na mocné vlivy v Německu a v Anglii, a s touto dvojicí se stýkal československý ministr. Pro posouzení role, kterou zde hraje československý ministr, bylo by důležito, kdy a kde se s nimi seznámil, také jak je přijímal a kde je přijímal. Podle mých informací byla tato známost navázána již ve Vídni. Bylo by velmi důležito, kdybychom mohli - neříkám, že se nám to podaří - vyšetřiti účel a smysl všech těch zájezdů p. ministra Hodži do Vídně. Styky p. ministra s Einemovou a Steinerem byly velmi časté a dlužno zdůrazniti, že to nebyly jen styky v úředních místnostech.

Konstatuji, že ministr Hodža věděl, kdo je Einemová, a že byl svým okolím na to upozorněn a přes to nepřestal se stýkati.... (Hlasy: Kde se stýkali?) Stýkali se v různých společenských místnostech. Já jsem je fotografovati nemohl, fotografický aparát nemám. Pan dr Hodža se těmito styky nijak netajil a proto také, když vypukla tato aféra, v prvém svém prohlášení mu nic jiného nezbývalo, než se k těmto stykům přiznati. To jste mohli čísti a myslím, že to pro politika stačí.

Chci dále uvésti nejdůležitější skutečnosti, týkající se případu a pře p. dr Eislera proti p. ministru dr Hodžovi. Z dopisů poslaných Eislerem dr Hodžovi lze vybrati základní skutečnosti, nutné pro posouzení těchto poměrů, především pro posouzení poměru mezi Eislerem a Hodžou, dále poměru Einemové a Steinera k Eislerovi. Tyto skutečnosti nám vysvětlí různá policejní opatření, která se stala. Dopis Eislera Hodžovi byl předložen ministerské radě. Poněvadž je ten dopis velmi významný pro posouzení celého případu, i věcně i politicky, myslím, že máme plné právo požadovati, aby nám také obsah tohoto dopisu byl věrně sdělen. Když tento dopis byl předmětem jednání v ministerské radě, nemůže býti považován jen za soukromou věc p. ministra Hodži a za jeho soukromý dopis. Tím se stává politickou věcí. Netýká se pouze dr Hodži, nýbrž zároveň ministra Československé republiky. (Tak jest!) Současně, kdy podnikány byly kroky proti Eislerovi, učinil Eisler udání na Einemovou a Steinera. Obsah toho udání není přesně znám. Podle mých informací obsahoval obvinění z podvodného vydírání na velkostatkářích. Zase se to točí kolem pozemkové reformy. Víme, že pozadí není pouze finanční, nýbrž i politické, ale odmysleme si politické důvody. Poněvadž právě jde o toto těžké obvinění, z něhož nemůže býti politické pozadí patrno, tím více překvapuje, že byl takový chvat s propuštěním obou těchto mezinárodních monarchistických agentů.

Postup šel tímto směrem: Eisler byl volan k výslechu i zatčen na udání dr Rosenbauma, nového zástupce Koburkova. Byl obviněn z podobných trestních činů jako Einemová a Steiner, že vydíral na Cyrilu Koburkovi a ne dobře hospodařil s jeho jměním. Einemová se Steinerem prý vydírali na velkostatkářích, Eisler na velkostatkáři, to byl ten rozdíl. Einemová a Steiner byli propuštěni během 18 hodin, Eisler sedí dosud. Zde se právem táže celá veřejnost, jaké vlivy působily, komu na tom záleželo a kdo měl na tom zájem, aby Einemová a Eisler mohli tak rychle zmizeti za hranice Československé republiky. Chci podati trochu bližší vysvětlení těchto vztahů a zájmů. Einemová a Steiner z počátku pracovali s Eislerem, ale později se obrátili proti němu. Chtěli se dostati na jeho místo.

Šlo o miliony, to se rozumí. A teď nám přichází do styku dr Hodža s Eislerem. Jak se dostal ministr Československé republiky do styku s Eislerem a proč vznikly ty dopisy? Obsah prvého dopisu, v němž připomíná Eisler Hodžovi určité závazky povahy mravní a finanční, nenechává nás v pochybnostech. Mezi Hodžou a Eislerem musilo se o určitých závazcích jednati, když jej o ně upomíná. Proto si dr Hodža vynutil na zatčeném ve vězení druhý dopis. Satisfakci si nechal psáti z vězení od zatčeného člověka. To jest ovšem věcí vkusu, jak bylo řečeno, ale pro nás to nestačí. My tu věc musíme posuzovati se stanoviska věcného a máme při tomto postupu odůvodněné námitky a pochybnosti.

Výklad byl zde dán tento - bylo také již řečeno a napsáno: Hodža slíbil luďákům 2 miliony a když je nemohl později dostat, slíbil obchod, a když tento politický obchod nešel, Eisler upomínal Hodžu o tyto miliony a zároveň upomínal také o sliby, které dal Hodža prostřednictvím jeho luďákům. Tedy tak ta celá věc vypadala. To se rozumí, zde se vyjednávalo prostředníky, v takových případech nevyjednává se přímo. Každý, kdo trochu do podobných politických věcí vnikl, ví, že se to dělá pokoutně. (Hlas: Jsem zvědav, jak budete toho Šaldu vykládat!) My jsme to vyložili už, dále to bude vykládat soud. (Výkřiky.) Ano! (obrácen k posl. dr Slávikovi) Vždyť jsem vám to řekl na začátku. Pane kolego, tam je soukromá věc, a zde jsou monarchistické rejdy. Tady jde o ohromnou politickou věc a já jsem hned na počátku řekl, že tyto případy nebudu projednávati se stanoviska trestního zákoníka, nýbrž jen potud, pokud nás politicky zajímají a politicky se nás dotýkají.

Tedy Einemová a Steiner se specialisovali na vydírání velkostatkářů, ale sledovali při tom i určité politické cíle. Einemová se odvolávala na zahraniční styky anglické a německ a snažila se dělati určitou náladu v zahraničí. Steiner pracoval pro monarchisty. Netajil se tím, že koná podzemní práci v naší republice pro maďarskou iredentu a monarchisty. Dostával z ciziny peníze pro své cíle, pracoval pro politický rozvrat. Po měsíce se v kruzích vídeňských žurnalistů veřejně hovořilo o částkách peněžních, které byly za tím účelem do Čech posílány. Jak se pracovalo? (Výkřiky.) To se rozumí, ten člověk nešel před 10 lidmi a nedával před nimi peníze. Tolik zkušeností byste mohl míti, pane kolego, že kdo podplácí, podplácí mezi čtyřma očima a nenechá se přece zavřít.

Vidíme, že se působí především na fašistickou veřejnost. Mám zde "Lecha", 13. číslo, ve kterém máme inserát, na pohled neasné oznámení ve formě inserátu. Zní: "Kdo jest paní von Eim (za války členka "propagačního oddělení"), která intervenuje u S. P. Ú. za uherské magnáty v záležitostech pozemkové reformy? Má veliké a důvěrné známosti s vysokými hodnostáři v S. P. Ú. Kdo k vůli ní šel z P. Ú. pryč? Hádejte!" Tento inserát byl naprosto lidem nesrozumitelný, nikdo mu nemohl rozuměti, vždyť ani jména neužil správně, bylo ho vědomě nesprávně užito. Ale ten, kdo jej do Lecha dával, dobře věděl, proč jej otiskl. Tento inserát měl působiti určitým směrem ve sporech mezi Eislerem a mezi Einemovou, právě když docházelo ke známým událostem. Zde vidíme takovou cestičku, jakým způsobem a kde se peníze uplatňovaly. (Posl. dr Slávik: Tak ľuďáci nedostali nič!) Já jsem při tom nebyl, jestli dostali, já dosud také neřekl, že luďáci dostali. Tedy cílem těchto podvratných směrů a cílem této agitace, jejíž cestičku můžeme stopovati v "Lechu", je samozřejmě podvrátiti důvěru v demokracii a vůdce našeho politického života. Ale k tomu směřuje úsilí nepřátel naší republiky velmi dlouho. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Pozadí politické kreslí zprávy polských listů ze dne 13. a 14. listopadu o plánech monarchistických. Já jsem měl některé listy v rukou. U nás se to též otisklo, ale celkem se tomu ani typograficky nepřikládalo mnoho významu, ale polské noviny měly ohromné zprávy, vysázené tučnými, nejsilnějšími typy, které mohly v tiskárně najíti. Bylo viděti na úpravě, jakou tomu přikládají důležitost. Smysl oněch zpráv byl, že prý dva význační politikové národně-demokratičtí, český a polský, sešli se v Polském Těšíně a jednali o personální unii česko-polské ve formě království, nebo nevím, jak se to mělo jmenovati. Cyril Koburk tedy byl zkrátka kandidátem. Tato zpráva nebyla pro informované politiky ani velkým překvapením. Již při jednání o "lex Cyril" byla dotčena také otázka o panovnictví prince Cyrila. Ale jednalo se tehdy o vhodnou velkokněžnu ruskou, aby se sňatkem s ní stal princ "tronfähig". Ovšem, to se ví, že velkokněžnu bylo by dost snadno najíti, ty jsou dnes v inflační hodnotě. (Veselost.) Tuto zprávu rozeslala agence polská a "Dzienik Ludowy" ze 17. listopadu praví o zmíněné politické schůzce toto: "Že se v hlavách takových zneuznaných geniů jako je Dmowski a Kramář rodí nesmysly, to nikoho nepřekvapí. Takovíto političtí vysloužilci si mohou po dobrém obědě neškodně povykládati, ale že to telegraficky agence posílá listům? Příliš zřejmý projev duševní slabosti." Tedy vidíme, že naše veřejnost a naše žurnalistika politicky byla zralejší, když těmto plánům nepřikládala významu, ale vidíme, jak podobná zpráva působí na cizinu. Myslím, že bylo povinností našich politiků, aby se ozvali a aby alespoň popřeli tuto schůzku, pakli se nestala. My nevíme, zdali nějaký význačný národní demokrat český se této schůzky účastnil, ale můžeme se domnívati, že tato zpráva byla hozena do veřejnosti, aby se připravila půda pro případ některých monarchistických plánů.

U nás se stále mluví o tom, jak to zle vypadá v Československé republice. Jednou se klade důraz na nebezpečí komunistické, po druhé na fašistické a není divu, že monarchistické organisace propadají ilusím a že příliš často se nechají unésti svou fantasií, jakoby skutečně již republika dozrála k rozvratu a jakoby byl již čas, aby se sondovala možnost, zda by se takový nějaký princ mohl postaviti na místo těch lidových presidentů, politiků z lidu atd. Tedy myslím, že takto bych mohl tuto zprávu politicky hodnotiti, kdybych nechtěl doslova bráti zprávy, které jsou do novin poslány. A tu prosím, ať na nás nechodí nikdo s nějakou předpojatostí vůči Slovákům. Autonomia nepomůže tam, kde se jedná o čest. Láska k Slovensku a slovenskému lidu nedovoluje mlčet k tomu všemu, co se před námi odehrává. Političtí vůdcové na Slovensku stojí před odpovědným úkolem udělati pořádek ve svých řadách. My můžeme jenom litovati, že zatlačiti se dali do pozadí lidé, od kterých jsme čekali, že zůstanou v popředí a osvědčí více odhodlanosti a odpovědnosti. (Posl. dr Slávik: Chcete odstraniť každého Slováka!) Již jsem vám to řekl. Jen si přeji, aby se právě na Slovensku dostali do popředí lidé, kteří jsou si vědomi toho velkého odpovědného úkolu nejen vůči státu, ale také ke slovenskému lidu. (Posl. dr Slávik: Poslali ste špionov na Slovensko, aby stopovali privátne rodinně veci patričného pána. To je škandál!) Nevím, kdo kam posílal nějakého špiona, za to nemohu, ale mne velmi zajímá, jestli nějaký politik, ať je to Slovák, Němec nebo kdokoliv, to jest jedno, se stýká s monarchisty a jedná s nimi. Zde se jedná o stát. To není věc autonomie, to je, myslím, otázka politické mravnosti, kde bychom se všichni pořádní lidé měli shodnouti, ať patříme do toho neb onoho tábora. Proti těmto zlořádům byste měli vytáhnouti do boje, když mluvíte o nějakých špionech, agentech atd.

Jak to vypadá i u nás, řekněme i na Slovensku, o tom nám podává zajímavý doklad toto: Interkontinentala, dopravní společnost akciová, dovezla před jedním a půl rokem vagon půjček a rent. Deklarovány byly jako staré papíry, ale finanční ředitelství v Bratislavě se o tom dovědělo, začalo pátrati, a tu patrně páni, kteří to odesílali, věděli, že jest nebezpečí, a tedy nikdo se nepřihlásil. Ještě donedávna tento vagon rent a půjček byl uskladněn, a přirozeně ten, kdo by se hlásil, měl by zaplatiti velký skladní poplatek, po případě penále. Vím, že se nehlásil jen k vůli tomu, ale že má ještě jiné důvody. Když se tak mluví o těch půjčkách a rentách, prosím, zde máme přímo románový příklad. Z českého popřevratového života slyšeli jsme o vynikajících českých politicích podobné zprávy. Týká se to nejen Slováků, ale i českých politiků, kteří to tak dovedli dělati.

Tím bych tedy chtěl přijíti ke konci celého výkladu. Upozorňuji, že tato věc souvisí s aférou Gajdovou, s celým bojem, který vedeme v českém životě. (Posl. dr Slávik: To je pomsta s vašej strany!) Žádná pomsta. Zde vidíte dva tábory, na jedné straně lidi, kteří dovedli hájiti Gajdu takovým způsobem, jak se to dělalo, kteří dělali agitaci takovým způsobem, že sváděli nezralé hochy, aby chodili po Praze a volali hanbu Masarykovi a slávu Gajdovi. Tak daleko to došlo o prázdninách, a dnes, prosím, Gajda, člověk, který byl "Národními Listy" ",Venkovem" a "Lidovými Listy" vyličován jako národní geroj, jako spasitel a jako bůhvíco, najednou se objeví jako člověk, o kterém je dokázáno, že špehoval pro sovětské úřady.

Tito vlastenci, tato celně-kongruová většina dovedla si tak napráskati, že není v dějinách příkladu pro to, jak to udělaly zmíněné strany a jejich žurnály. Podaly dotaz na ministra národní obrany a ten jim podle pravdy musel tak odpověděti, že jim přešla všecka chuť. Tedy tak to vypadalo s Gajdou. Vidíme nebezpečí v českém životě, jak se u nás tvoří umělé mythy a iluse. Naším cílem je ukazovati skutečnost a pravdu, bourati romantické iluse a ukazovati, kde je poctivost a pravda. To je naše, abych tak řekl, povinnost a projevuje se jako státotvorná oposice, oposice věcná. Nehodláme a nemůžeme k těmto zjevům mlčeti. Musíme žádati, aby byly vyšetřeny a vyjasněny až do posledního puntíku a musíme žádati, aby z toho politické kruhy udělaly důsledky, a to v zájmu existence našeho státu.

Tedy podle toho my se stavíme věcně k rozpočtu. My podle svého uznání a důvěry budeme hlasovati pro jednotlivé části rozpočtu, ovšem že také v některých částech odepřeme své hlasování.

Tím končím a přál bych si, aby skutečně tyto trapné události byly tak dalece vyšetřeny, aby nám přinesly skutečně očištění a podmínky k novému a lepšímu životu v našem státě. (Potlesk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. G. Navrátil.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP