Úterý 23. listopadu 1926

Já se zmiňuji při tom ještě o jedné velké nesrovnalosti a velikém bezpráví, které se stalo při restrikci samé. Restringováni měli býti ti, kteří byli nekvalifikovaní atd. To je známo. Zde se stala chyba, že do restrikce byli počítáni ti, kteří měli vyslouženo a kteří na základě pragmatiky ať učitelské nebo jiné, nebo služebních řádů měli právo jíti do výslužby nebo měla vláda právo dáti je do výslužby. Ti i podle restrikčního zákona měli býti vyňati z restrikce a měli býti účastni nové pensijní základny od 1. ledna 1926, pokud by byli šli do výslužby po 1. lednu. To se týká také úředníků železničních, kde máme staré přednosty, kteří mají vyslouženo a kteří skvěle dělali svoji povinnost, kteří byli však neprávem pojati do restrikce a zbaveni vyšší pense, kterou by byli dostali podle zákona, kdyby byli do pense dáni. Ale totéž máme u ředitelů občanských škol, u učitelstva, které bylo dáno do pense a přesloužilo s plným nárokem na pensi později ještě během roku 1926, kteří neprávem na základě restrikce byli svého nároku na pensijní základnu podle nového zákona zbaveni. I těch se ujímám a žádám vládu, aby tu otázku prozkoumala znovu a když uzná, že se křivda zde stala, a týče se to i jiných resortů, aby titul restrikční u učitelů a úředníků zrušila a přiznala jim nárok podle pensijní základny nového zákona.

Jsou zde ještě jiné otevřené otázky, které má úřednictvo. Víme, že není spokojeno s léčebným fondem, který vykazuje řadu nedostatků, víme, že se strhují příspěvky, ač dosud nároku na léčebné není. Při té příležitosti apeluji na vládu, aby byla uznalejší ke spolkům, které mají povinnost, starati se o zaměstnance a úředníky, kteří nezaviněnou nemocí, těžkým úrazem v rodině nebo jiným způsobem přišli do stavu vysloveného nedostatku a bídy, aby spolky takové, jako na příklad Sociální ochranu státních zaměstnanců, vydatněji podporovala, když sama nemá možnosti, aby o tyto případy nouze a katastrofy se starala. Vidíme, že každý rok se škrtá na úvěrech, které jsou stanoveny na tyto podpory. Před dvěma lety Sociální ochrana dostala od ministerstva zdravotnictví 300.000 Kč pro tuberkulosní, tyto peníze se jistě vyúčtují v sanatořích, kdo by jich přece jinak použil, jistě nikdo dobrovolně do sanatoria nejde, aby se tam dal vykrmiti. Ale těch 300.000 Kč se snížilo v roce 1926 na 150.000 Kč a nyní se ohlašuje, že dostaneme pouze 50.000 Kč. Prosím, co takovýto spolek charitativní pro takové ubožáky nemocné k smrti může vykonat, kteří by mohli býti poměrně nepatrnými obnosy zachráněni? Proto žádám znovu o větší porozumění pro ty spolky, zejména pro centrální spolek, jako je Sociální ochrana.

S tím ve spojení je akce oddlužovací. Dokud zaměstnanci a úředníci budou tonouti v dluzích, dokud budou museti platiti velké úroky a splátky, dokonce i velké pojistné, aby obdrželi půjčky, do té doby zůstane v těchto vrstvách bída. Lituji velice, že ministerstvo sociální péče v tomto směru nekonalo svoji povinnost. Jsem pevně přesvědčen, že při trochu dobré vůle a smyslu organisačním i s malou obětí by se mohl založiti fond oddlužovací a mohly se přivolati naše peněžní ústavy nebo jiné, které by mohly dobře ruku v ruce vybudovati u nás něco, co by rázem tuto velikou otázku zadlužení úřednictva a zaměstnanectva odstranilo. Víme, že se byrokraticky sháněla některá data, která nemají smyslu ni ceny, nevidíme žádného efektu. Pro jiné účely byly zařízeny fondy deseti- až padesátimilionové a byly dány k disposici, ale zde pro 300.000 zaměstnanců veřejných a jejich rodiny, pro téměř milion duší, kde všichni téměř trpí bídu, nebo aspoň pro ty nejchudší, kteří jsou zadluženi, pro ty neměla pochopení vláda, hlavně ministerstvo sociální péče.

V nejbližší budoucnosti čeká nás ještě velká práce, a to pragmatika. Již dnes se proslýchá, že pracuje se na tomto problému, že jsou přípravné práce vlastně již hotovy, ale jistě každý zaměstnanec a každý, kdo vidí a sleduje směry, panující u naší vlády v poměru k úřednictvu, si řekne, že tato pragmatika, která se zase dělá za zavřenými dveřmi, bude jistě hodně moderní, že jistě uspokojí zaměstnance, ale v opačném směru. Každý se obává, a právem, že zde zase nebude pochopení pro psychologické momenty a pro práva občanská, že nebude pochopení pro určitou svobodu, pro povznesení celého niveau našeho zaměstnanectva, nýbrž že směrnice této pragmatiky se ponesou tam, aby byl ještě přísněji ukován každý na své místo, aby tam seděl, aniž by bylo dbáno toho, jestli poctivě a svědomitě s láskou pracuje, jen když na té židli bude konati svou práci. A to bude výsledek toho, že po neuspokojující úpravě platové přijde, bohužel, jistě také pragmatika, která zklame. I zde apeluji na vládu, aby opět jen ruku v ruce s odborovými organisacemi vykonala přípravné práce, a jsem přesvědčen, že jen vzájemnou dohodou může vytvořiti dílo, na které eventuelně budeme i pyšni.

I úřednicko-zřízenecká komora čeká stále na své uskutečnění.

O reformě správní jsem řekl, že nemáme mnoho naděje, že se brzy uskuteční.

Bylo mým úkolem mluviti o veřejných zaměstnancích, ale musím se několika slovy zmíniti též o soukromých zaměstnancích. Je-li vytýkáno, že otázka zaměstnanců veřejných byla řešena velmi nedbale, vždy jako téměř poslední a že podle toho také vypadá stav veřejných zaměstnanců, ať hospodářský, ať sociální, musím konstatovati, že daleko ještě zanedbávanějším je stav soukromého zaměstnanectva a úřednictva. Je úžasné, když sledujeme, jaká spousta otevřených otázek leží před námi. A z této spousty vidí každý, že skutečně zde v tom směru se téměř nic nestalo, že sice spokojili jsme se a musili jsme se snad spokojiti s různými zbytečnými vymoženostmi příštích dob, ale že vlastní životní otázky zůstaly nevyřízenými. Jen tak, aniž bych k jednotlivým těm otázkám přičinil nějakého slova, chci se rychle zmíniti, že je to na př. zákon o prodloužení lhůty výpovědní a o podporách v nezaměstnanosti, novelisace a unifikace služebních zákonů (zaměstnanci ve vyšších službách, včetně úředníků statkových a báňských), zákon o kolektivních smlouvách, novelisace zákona o závodních výborech, novelisace zákona o pensijním pojištění, novelisace zákona o samostatnosti a samosprávě nemocenského pojištění, zákon o nedělním klidu, zákonná úprava poměrů kupeckých učňů a praktikantů, zákon o pracovních soudech, zákon o zprostředkování práce s novelisací zákona o gentském systému, novelisace a dodržování zákona o svátcích a památných dnech, reforma živnostenské inspekce přibráním odborníků, unifikace zákonodárství soukromozaměstnaneckého atd.

Již z tohoto výpočtu je viděti, jaké úkoly čekají náš parlament v nejbližší době. Jistě se bude musiti vážně zabývati nyní, když vyřídil, ovšem v rámci, který má býti doplněn, některé otázky veřejných zaměstnanců, otázkami soukromých zaměstnanců. Jsem pevně přesvědčen, že je dnes půda k zdárné dohodě v této otázce dána, a sice neostýchám se říci, že vidím možnost zdárného řešení v tom, že nebudou tentokráte rozhodovati o těch otázkách ony strany, které přepjatými požadavky vyřešení stále znemožňovaly. (Souhlas.) Tedy doufám, že se zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodne, doufám, že najdeme půdu, na které všechny tyto věci, se kterými zásadně všichni souhlasíme, budou vyřešeny tak, že budou k prospěchu zaměstnanců a nebudou ke škodě zaměstnavatele. Při dobré vůli, když zde nejsou úmysly agitační, když zde není, řekl bych, úmysl čistě stranický, dá se tohoto cíle dosáhnouti. (Výborně!)

Musím bohužel končiti a tu dovolte, abych ukončil těmito slovy: Po bedlivém uvážení přišel jsem k pevnému přesvědčení, že všechny závady zákonů dosud zde usnesených, všechna nespokojenost s těmito zákony - a bohužel naši zaměstnanci se všemi těmito zákony právem jsou nespokojeni - všecky škody plynoucí z našeho zákonodárství týkajícího se veřejných zaměstnanců, mají svůj podklad v tom, že odborové organisace byly ignorovány, že nebylo ruku v ruce s nimi jednáno, že byly i dokonce bagatelisovány. A v tom spočívá veškerá ta škoda. Chybou by bylo, kdybychom trvali na této linii. Povinností vlády a všech jejích orgánů, i poslanců a každého veřejného činitele jest důvěřovati odborovým organisacím, že mají dobrou vůli působiti k výsledkům nejen ve prospěch členstva, ale i celého veřejného života republiky, a hlavně národa. A tu mohu říci, že české odborové organisace vždy a všude měly nejvyšším cílem právě jenom blaho národa a teprve potom dbaly hospodářského úspěchu svého členstva. Proto není žádného důvodu báti se jich. A končím tudíž apelem na vládu: Ustaňte od dosavadního stavu a přiberte odborové organisace, a to vrcholné: svazy, odborové ústředí a stavovskou radu k spolupráci a uvidíte, že ta práce bude rychlá, lehká a hlavně že bude dobrá a úspěšná. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Kaufmann. Uděluji mu slovo.

Posl. Kaufmann (německy): Vážené shromáždění! Dámy a pánové! Poslanecká sněmovna má před sebou státní rozpočet pro r. 1927 a má jej prozkoumati a o něm rozhodnouti. O tom, co v rozpočtu snad bylo způsobilé k opravě nebo co jí vyžadovalo, pojednal a rozhodl již rozpočtový výbor dostatečně a do všech podrobností a koaliční strany se usnesly na konečném znění, jež sotva bude v plénu změněno. To, co má plenum učiniti, není nic jiného než pouhá demokratická dekorace. Shromáždění skýtá týž pohled, jako v předešlých letech svého trvání, od r. 1920, zdá se jen, že rok od roku vzrostla lhostejnost k nejdůležitějšímu aktu, který parlament každoročně projednává. Věc se nezměnila a přece jest ledacos jiné. Na ministerské lavici zasedají také dva němečtí ministři a přes to jsme mohli během jednání v rozpočtovém výboru seznati, že se státní a mocenské zájmy nezměnily, že občanské strany stejně jako dříve i v nové koalici německých a českých občanských stran dávají přednost mocenským zájmům státu a svých stran před zájmy lidu a státních občanů. Jsme na to zvědavi a můžeme zajisté již dnes konstatovati, že budou pro tento rozpočet hlasovati také německé občanské strany koaliční a že schválí vše to, proti čemu v rozpočtu jako oposice v posledních letech bojovaly a že tím prokáží, že přes svá dřívější tvrzení staví zájmy třídní před zájmy lidu.

Můj klub mi uložil, abych zaujal stanovisko především ke kapitole 2 a 3. Vezmu-li si na mušku kapitolu 2 "Zákonodárné sbory" a projdu-li jednotlivé položky, musím konstatovati, že jako téměř každoročně, bylo nesmírně macešsky naloženo s jedním důležitým zařízením parlamentu, s jeho knihovnou. Náš parlament jest mladý, nemáme v tomto ohledu historické minulosti, nebylo nám možno snášeti po generace důležitý důkazní a pomocný materiál pro naše porady a pro poslance, jest proto zajisté doplnění parlamentní knihovny jedním z nejdůležitějších úkolů a do rozpočtu by měly býti každoročně pojaty k tomuto účelu vyšší částky, aby se knihovna stala co nejdříve způsobilou k provozu a potřebě poslanců ve všech otázkách a záležitostech. Proto jsme navrhli, aby byla položka parlamentní knihovny zvýšena z 200.000 Kč na 500.000 Kč. Připojujeme k tomu však požadavek, aby do naší knihovny byly pojaty německé knihy, německé pomůcky ve větším počtu, než se to stalo dosud. Myslím, že úhradu tohoto vyššího nákladu lze nalézti pod jiným záhlavím, a to pod záhlavím "Parlamentní stráž", na níž bychom zajisté mohli získati více, než potřebujeme na hrazení námi navrženého zvýšení položky parlamentní knihovny. Parlamentní stráž nebyla zajisté dosud nikdy tím, jak byla líčena, totiž institucí k ochraně parlamentu, nýbrž mohli jsme opětovně, hlavně za posledního zasedání seznati, že předsednictvo užívalo parlamentní stráže jako podomka, že tu byla k tomu, aby oposiční poslance prostě vynesla za dveře, jak se to děje v místnostech, kde se scházejí jiní lidé ve stavu, jenž konečně činí zasažení policie nutným. Situace, vyvolaná parlamentní stráží, byla taková, že vlastně již pouhé její objevení pokládalo se za provokaci a při vzpomínce na poslední hodiny dřívějších schůzí a na události, jež se - zde ve sněmovně odehrály, bude zajisté každý člen sněmovny s námi souhlasiti, žádáme-li, aby položka "Parlamentní stráž" byla úplně škrtnuta. Bude-li předsednictvo postupovati demokraticky, bez porušování ústavy a jednacího řádu, pak věřím, že nebude míti tento parlament sněmovní stráže zapotřebí.

Jiná část této kapitoly, doplňování a udržování inventáře budovy, pro něž zařazeno Kč 820.000, vyžaduje zajisté jistých doplnění a vysvětlivek. Zvláště v této položce by bylo třeba udati v rozpočtu částky na udržování budovy a hlavně velké náklady na adaptace a přístavky v budově klubů a v hlavní budově, aby se mohlo přezkoumati, jak veliký byl náklad. Dále se chceme otázati předsednictva sněmovny na cestu určitého počtu poslanců do Jugoslavie. Prohlašovalo se ovšem, že tato cesta jest aktem zdvořilosti a že jest oplacením podobného aktu zdvořilosti poslanců jugoslávských. Poněvadž se však poslanci usnesli na dvou resolucích, provedli oficielní akt a poněvadž se na cestě téměř ustavili jako československý parlament, musíme se tázati, jakým právem a na čí rozkaz jeli poslanci do Jugoslávie, kdy bylo učiněno usnesení o této cestě, kolik stála a kdo ji platí. Poslanci jsou oprávněni od předsednictva žádati toto vysvětlení.

Zvláště kritického prozkoumání potřebuje kapitola 3 "Předsednictvo ministerské rady".- Zde vidíme celou řadu sumárních výdajových položek, jimž chybí každý detailní údaj. Jest zajímavé, že přes stále opakované sliby, dávané parlamentu, nebyla podána zpráva o důležité otázce správní reformy, třebaže parlament již několikráte žádal o zprávu o zamýšlené správní reformě a třebaže restrikční zákon stanoví, že zamýšlená reforma má býti parlamentu předložena do 31. prosince 1925. V každém spořádaně vedeném státním hospodářství by bylo samozřejmé, že by se nejdříve stanovila výše nákladů správy, a teprve po odpadnutí potřeb starých a vzniku nových by nastalo přizpůsobení novým výdajům a příjmům. Teprve až bude určen náklad, jak to stanoví citovaný restrikční zákon, bude lze stanoviti nutné příjmy z daní, t. j. ve spořádaně řízeném státě by musila býti nejprve provedena správní reforma a pak teprve daňová. U nás je to obráceně. U nás se bez ohledu na nutnost správní reformy a na úpravy, jež tu v tomto ohledu jsou, vypracovala prostě reforma daňová a předložena parlamentu, aby se na ní usnesl, aniž by poslanci měli jen tušení, jak zamýšlená správní reforma vypadá. U toho druhu výdajů, jež spatřujeme v kapitole 3, můžeme konstatovati, že jest tu důkladná reforma nutná, zároveň však konstatujeme také, že bude vládě dosti obtížné vykázati, jak nakládá s velice značnými milionovými obnosy státních peněz ke zcela zvláštním účelům. Studujeme-li rozpočet, upoutá naši pozornost položka: "Náklad spojený s prováděním zákona z 22. prosince 1924", to jest zákona o úsporných opatřeních ve veřejné správě. Nalézáme tu ku podivu v jedné položce, týkající se úspor, nový náklad ve výši 400.000 Kč. To znamená, že opatření k provedení úspor pohltí opět zcela slušný obnos 400.000 Kč. Nemohli jsme se však dověděti, co se vlastně těmito úspornými opatřeními, usnesenými v dřívějších zasedáních, skutečně uspořilo. R. 1924 byl dán restrikční zákon, r. 1925 při rozpočtových poradách nebylo referováno o provádění opatření, k nimž se na základě tohoto zákona mělo přikročiti. Nebylo o nich nic slyšeti a teprve v rozpočtu na r. 1927 nacházíme položku, značící výdaj 400.000 Kč. Z toho lze poznati, že úsporná komise jest zařízení značně drahé.

Na 13. stránce rozpočtu najdeme v položce 18 500.000 Kč za úřední cesty presidentovy. Myslím, že tato položka jest buď špatně umístěna nebo špatně nadepsána. Patří vlastně do kapitoly 1. Na stránce 13. v položce 17 jest zařazeno 100.000 Kč pro zvláštní slavnostní příležitosti. Ani tady nemůžeme zjistiti, jak se má tohoto obnosu specielně užíti takže se neví, na jaké slavnosti se tu vlastně myslí, k jejichž návštěvě jest předsednictvo ministerské rady povinno a za něž si smí započítati výlohy, poněvadž tu vystupuje jako zástupce státu.

Nejšpinavější kapitolou této části státního rozpočtu, jež potřebuje nejdůkladnějšího prozkoumání, jsou položky, zabývající se nákladem, spojeným s publikacemi, propagandou a službou zpravodajskou. Na stránce 20 v položce 14 nalézáme náklad na publikace ve výši 4 milionů Kč, na téže stránce v položce 16 náklad na tiskoviny a statistické účely ve výši 870.000 Kč, v položce 19 na jiné výdaje, opět bez udání účelu, 200.000 Kč, pak na reklamu tiskem a obrazem 400.000 Kč, na subvence, opět bez udání účelu a pro koho jsou, 400.000 Kč, tedy dohromady 6,270.000 Kč. Započteme-li ostatní, mnou nejmenované položky, dostaneme sumu 8 milionů korun, uvedenou pod záhlavím "Disposiční fond". U žádného z těchto obnosů není udáno, na jaký účel, za jaké státu prokázané služby má býti vydán. Musíme se tázati, jsou-li tyto výdaje vskutku účelné. Podle našeho mínění jsou tyto nesmírné položky, jež nalézáme na účely propagační, zcela zbytečné. Mohly by se beze všeho zcela dobře škrtnouti. Neboť dnes již jest zajisté zřejmo, že propaganda, prováděná několika vládou placenými časopisy za hranicemi, jest zbytečná, ježto dnes každý v cizině ví, jak to v Československu vypadá, že Československo není obklopeno vysokou zdí, a že vše, co se zde děje, jde do ciziny, i je-li to nepříjemná věc, a že to nezůstane doma. Proto jsou výdaje na publikace a propagandu tiskem marné a zbytečné. Není třeba, chtíti takto ukazovati cizině Potěmkinovy vesnice. Co stojí stát tato jediná položka "Propaganda v zahraničním tisku" a jak tyto výdaje vypadají, můžeme snadno seznati a mluvilo se o nich také v rozpočtovém výboru, vidíme-li, jaké částky se poskytují na "Prager Presse". Pracovala s pasivem asi 5 milionů, a toto pasivum se krylo z disposičního fondu, či, jak mu říkáme, z fondu korupčního, z fondů všech ministerstev a především z disposičních fondů předsednictva ministerské rady, ministerstva zahraničí a ministerstva vnitra. Výrobní náklady jednoho čísla "Prager Presse" činily Kč 2*20, prodejní cena jest Kč 1,20, musil se tedy na jediné nedělní vydání "Prager Presse" poskytnouti z disposičního fondu příspěvek 25.000 Kč. Při takovýchto nákladech, jež jdou během roku do milionů, jest zcela pochopitelno, že jest možno tyto noviny, jako "Prager Presse", žatecké Wolfovy listy a podobné orgány prodávati čtenářům za cenu směšně nízkou a jest pochopitelno, že takovéto podniky rozhazují tisíce a tisíce exemplařů zdarma mezi lid. Vláda si kupuje prodajný tisk, aby mohla klamati veřejnost - především zahraniční - a uváděti ji v omyl o skutečných poměrech.

Musíme také podotknouti, že se tento tisk opětovně pokusil politicky nepříjemné lidi umlčeti a učiniti je politicky nemožnými. Nemáme peněz pro nezaměstnané, pro válečné mrzáky, na zlepšení celé řady sociálních institucí, poněvadž vydáváme a ještě budeme vydávati miliony a miliony na tiskové bandity a policejní špicly, na řvavou reklamu v cizině, jež není hodna takového státu, jako jest Československo.

Musíme na tomto místě zvláště zdůrazniti, že stanovisko vlády k tomuto tisku jest přímo hanebné. Jest to hanba pro tuto sněmovnu, že nedovedla dosud zabrániti tak intimnímu poměru vlády k tomuto tisku, že se tomuto tisku často dodávají důležité předlohy dříve, než byly vládou předloženy sněmovně, že tento tisk jest o důležitých předlohách a úmyslech vlády informován dříve než členové parlamentu a parlament sám. Bylo také zjištěno, že byla tomuto tisku zcela oficielně dodána důležitá sdělení a že tedy tento tisk mohl při významných událostech a činech vlády působiti na veřejné mínění dříve, než k nim mohl parlament zaujmouti stanovisko, ano že leckdy uváděl parlament a jeho členy do jisté tísně. Protestujeme co nejostřeji proti intimitě vlády k tomuto tisku, proti dalšímu jeho pěstování a podporování a proti dalšímu vynakládání peněz na jeho vydržování. Jsme zvědavi, budou-li při usnesení o rozpočtu německé vládní celní strany a jejich ministři hlasovati také pro náklady na tento "fond korupční" a různé jiné disposiční fondy, budou-li hlasovati pro to, aby se i nadále vydávaly miliony na tyto účely - ty strany, jež před svým vstupem do vlády při projednávání rozpočtu nemohly ani dosti ostře to odsouditi a nalézti slov proti těmto položkám.

Na str. 25 najdeme položku 15, položku, jakou najdeme i u ostatních ministerstev, v níž se stanoví náklad 50.000 Kč pro návštěvy cizích hostí. Ani zde není žádného bližšího určení. Chci jen podotknouti, že na podobné účely nacházíme u předsednictva ministerské rady obnos 500.000 Kč. Nemůžeme pochopiti, proč se u jednotlivých ministerstev vede tato položka odděleně. Bylo by správnější a přehlednější, kdyby se tato položka centralisovala a kdyby při návštěvách cizích hostí, jejichž pohoštění vzal stát z důvodů representačních nebo jiných na sebe, se provádělo jediným orgánem.

Ministerstvo pro Slovensko zařadilo na pouhé kancelářské potřeby nejprve 218.000 Kč a pak celkový náklad 1,286.872 Kč. Zde se musíme tázati, jaký jest vlastně účel tohoto ministerstva, zda je to ministerstvo čistě krajanské, či má-li, jak jsme dosud mohli seznati, za úkol vychovávati živly věrné státu, což by snad bylo důvodem toho, že tu byl dosud odpor přenechati toto ministerstvo Slovákovi oposičnímu Slovákovi.

Dále nacházíme položku "Náklad na provádění mírových úmluv" ve výši 300.000 Kč. Zde se v odůvodnění praví, že jest ještě nutna řada intervencí a vyjednávání o úpravě a provedení důležitých ustanovení. Mezi položkami a účty, jež jsme zpozorovali, jsou některé výdaje, nesoucí signum plebiscitu, a pak nutno vzíti zřetel na některé akce, souvisící s otázkou těšínskou, jež jsou právě v proudu a z nichž vznikají výdaje. Jest nutno, aby též tyto obnosy, které tu postrádáme, byly oficielně preliminovány a aby se ve státním rozpočtu udal také účel a čas těchto částek, jež se tu dávají k disposic.

Také v této kapitole by bylo nutno si povšimnouti celé řady položek - ale čas nestačí, aby se vše projednalo tak, jak by to vlastně bylo nutno.

Položce "Statistický úřad" lze sotva něco vytýkati. Přáli bychom si toliko, aby si statistický úřad vedl poněkud objektivněji, hlavně při sčítání lidu, a aby také při zjišťování počtu příslušníků menšin své poznatky prováděl objektivněji. Dále by bylo nutno, aby statistický úřad poněkud rozšířil pole své působnosti. Chci uvésti toliko dva body. Především by bylo zapotřebí důkladné a podrobmé statistiky mzdové a statistiky o pracovních výkonech. Právě tyto statistické práce by pro nás byly velice důležité, ježto by nám skýtaly cenný materiál, abychom mohli vyvrátiti četné lži, jimiž častují naši podnikatelé veřejnost při jednáních a bojích o mzdy - totiž lži o vysokých mzdách a malých výkonech.

Pohlédneme-li na celkový náklad předsednictva ministerské rady, tu zjistíme, že na rok 1927 stoupl přes heslo šetření a přes úspornou komisi. Na r. 1926 preliminovalo presidium ministerské rady 28,882.744 Kč, na rok 1927 32,904.677 Kč, jest tu tedy plus o 4,021.933. Kč - tedy plus v době šetření. Také zde ukáže srovnání s jinými státy, že máme vyšší výdaje. Rakousko má zařazeno na př. v kapitole "Úřad spolkového kancléře" 3,686.710 šillingů, to jest asi 15,3 milionů Kč, tedy asi polovinu toho, co potřebuje naše presidium ministerské rady. V Německu jest ono číslo ještě nižší než v Rakousku.

Ke konci chci ještě jedenkráte zdůrazniti, že z celkové sumy 32,9 milionů přes 8 milionů, tedy čtvrtina celkových potřeb předsednictva ministerské rady, padne na korupční fond, na zahraniční propagandu, na informační službu, úplatky a pod. Vzhledem k této položce docházíme k závěru, že pro tento rozpočet hlasovati nemůžeme. Předložili jsme celou řadu pozměňovacích návrhů k této kapitole a prosíme slavné shromáždění, aby s těmito změnami projevilo souhlas. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Kunz. Uděluji mu slovo.

Posl. Kunz (německy): Slavná sněmovno! Ke kapitole ministerstva vnitra pokládám za svou povinnost, poukázati poněkud na nynější poměry obcí a samosprávných sborů. Přeměnou starého Rakouska v demokratickou republiku změnily se také úplně poměry obcí, mnohdy však nedemokraticky. Samostatný obor působnosti obcí byl rok od roku stále více oklešťován, takže se dnes používá obce jen ještě, aby podala posudek při udělení domovského práva, koncesí a pod., avšak jen velmi zřídka se k těmto posudkům přihlíží. Ba dnes se jde dokonce tak daleko, že obce nezůstávají často ušetřeny ani zásahů do rozpočtů. Přenesený obor působnosti vzrůstá každodenně. Obce potřebují často polovici svých úředníků a zaměstnanců jen k tomu, aby zdolaly věci vojenské a doručování daňových předpisů. Velkým zatížením jest také zákon o vojenském ubytování, jehož se nezřídka užívá co nejkrutěji. Finanční hospodářství obcí a okresů jest přímo beznadějné. Od rozkouskování starého Rakouska nastala také hospodářská krise v průmyslu, která má katastrofální účinek pro samosprávné sbory. Úbytek dovozu způsobil pokles průmyslu a tento opět zhroucení našeho daňového aparátu. Stát vypomáhá si po dobu této krise válečnými přirážkami, avšak obce a okresy této možnosti nemají. Daňová základna v jednotlivých obcích klesla od roku 1921 do 1923 často na čtvrtinu, což musilo způsobiti, poněvadž se výdaje obcí nesnížily, zvýšení přirážek samosprávných svazků. Finanční reformou, kterou pan ministr financi podal sněmovně společně s daňovou reformou, a o níž ještě podrobněji promluvíme, až se bude o ní jednati, nelze toto zlo napraviti. Nelze přece ustanoviti stejnou výši pro přirážky, poněvadž se mohou říditi vždy jen podle daňové síly místa.

Větší význam má, že stát zprošťuje poněkud samosprávné sbory sociálních břemen. Velkým úkolem obcí jest zvláště chudinské zaopatření a bylo by na čase, aby stát poskytoval podporu starým chudým občanům. Rovněž tak měl by stát poskytovati větší subvence obecním nemocnicím. Také bytová péče stojí obce ohromné částky, i tuto věc lze napraviti jen moderním zákonem o bytové péči. Rovněž tak nedostatečná péče o invalidy a nesmírně bídné podpory nezaměstnaných značně přispívají k zatížení obcí. Dále bylo by třeba, aby stát přispěl na udržování silnic a cest, což nyní přísluší obcím a jest příčinou velmi velkých výdajů.

Velmi důležitou kapitolou pro povznesení obecních financí jest řešení otázky válečných půjček, neboť právě to brání mnoha obcím, aby provedly řádnou bilanci svého hospodářství. Žádáme tedy pana ministra vnitra, aby vynaložil veškerou energii, aby konečně jednou byla uskutečněna tak zvaná teplická dohoda, čímž bychom se poněkud přiblížili sanaci obecních financí. Dalším velkým nešvarem jest nedostatečné poukazováni přirážek mnoha berními úřady obcím. Mnoho obcí a okresů usiluje o to, aby mohlo vybírati své přirážky. Podle zákona z 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., a prováděcího nařízení ze dne 22. května 1922, č. 143 Sb. z. a n., byla obcím dána sice možnost příjmů, avšak nejdůležitější z nich, dávka z přírůstku na majetku, téměř opět padla zákonem z 25. června 1926. Rovněž tak paušalováním daně z obratu přikazuje se jim tato daň stále menší.

Zvláštní kapitolou jest tíseň spořitelen, která vznikla tím, že vláda nepoužila dosud §§ 23 a 26 zákona o válečných půjčkách. Žádáme pana ministra financi, aby otázku válečných půjček jak obcí, tak také spořitelen co nejdříve příznivě rozřešil. Pan ministr financí poukázal sice v důvodové zprávě k novému zákonu o obecních financích na spořivost obcí, což se však většiny obci netýká, nýbrž v nejlepším případě jen několika, jejichž obecní funkcionáři nebyli nikdy přímými poplatníky, nebo se to týká jen těch, které byly po léta obšťastněny správními komisemi. Jen těmto obcím lze doporučovati větší spořivost, jen zde lze předpokládati, že snad správně nevedly obecní hospodářství. Žádáme, aby úřady měly k obcím a okresům větší důvěru než dosud a konaly opět úřední dny jako za starého Rakouska, aby byl opět obnoven styk mezi úřady a samosprávou. Jazykovým nařízením, které bylo vydáno, dosáhne se jen opaku, poněvadž se tím zvláště německým obcím práce jen ztíží. Samosprávné sbory jsou nositeli veřejného pořádku ve státě a stát je má proto podporovati a jen tím se stane z republiky republika demokratická. Jen společnou prací, jen nebude-li vzájemného stranění, jen naváže-li se úzký styk, stane se z republiky republika demokratická, jak má býti. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP