Náš existenční na tu dobu požadavek
celní ochrany proti drtivé soutěži ciziny
byl teprve po neslýchaném a v našem parlamentním
životě nevídaném boji jen částečně
splněn. Té tak zvané parity s průmyslem
jsme nijak nedosáhli. V oboru daňové politiky
je vláda nucena pod tlakem nynějších
a ještě snad více pod tlakem budoucích
hospodářských poměrů přistoupiti
k reformě daňové, neboť daňové
zatížení našeho poplatnictva a zvláště
tříd výrobních je přepjato,
jak uznal sám pan ministr financí, čímž
výrobní i obchodní soutěživost
naše s cizinou je podlomena. Vláda právě
předložila nám svůj elaborát
reformy daňové. Nechci předbíhati
projednávání této reformy v parlamentě,
konstatuji zde jen určitou obavu, že v reformě
daňové, tak jak je dosud známa, není
s téhož hlediska přihlíženo k potřebám
zemědělství a průmyslu. Shrnuji: hledáme-li
a musíme-li také nalézti uspokojivou základnu
pro svoji soutěživost s cizinou, musíme při
tom bedlivě přihlížeti též
k výrobě zemědělské. (Souhlas.)
Slavná sněmovno! Vraťme se nyní po tomto
krátkém extempore opět k našemu rozpočtu.
Naše celková státní potřeba pro
rok 1927 činí 9,703.000 Kč. Její úhrada
má býti opatřena jednak veřejnohospodářskými
příjmy, daněmi, cly, kolky, poplatky a jinými
správními příjmy ve výši
8533 milionů Kč, to je přibližně
88%, a dále příjmy t. zv. soukromohospodářskými
- jest to výnos státních podniků -
ve výši okrouhle 1191 milionů Kč, t.
j. 12% celé rozpočtené potřeby. Je
zajímavé, že ačkoliv podle daňové
reformy, která má vstoupiti v platnost 1. lednem
1927, daně se snižují - zvláště
výdělková a důchodová - a lze
tudíž očekávati menší jejich
výnos, ministerstvo financí vkládá
do rozpočtu zvýšený výnos těchto
daní. Ministerstvo financí učinilo tak zajisté
po zralé úvaze a nelze si tento rozpor vysvětliti
jinak, než tím, že účetní
závěrka o státním hospodářství
za r. 1925, kterou ještě neznáme, vykazuje
asi zase ve státních příjmech lepší
stav než bylo rozpočteno.
Příjmy soukromohospodářské,
t. j. výnos ze státních podniků, rozpočteny
jsou, jak právě uvedeno, obnosem 1191 milionů
Kč. Uvážíme-li, že z tohoto obnosu
připadá na tabákový monopol přes
1 miliardu Kč a že výnos tento není
vlastně soukromohospodářský, nýbrž
daň spotřební, shledáme, že jednak
veškeré státní potřeby jsou hrazeny
až na nepatrnou část daněmi a jinými
veřejnými dávkami, jednak že tak četné
a význačné naše státní
podniky soukromopodnikatelsky vedené přispívají
na ústřední státní správu
obnosem dosud nápadně velmi nepatrným. Jaké
poučení, resp. jaké směrnice pro budoucí
státní rozpočet z toho vyplývají?
Veřejno-právní státní příjmy
basírující na poplatní síle
občanstva nemohou podle přesvědčeni
samého ministra financí již dále býti
stupňovány, naopak dlužno je odbourávati.
Počátek je učiněn daňovou reformou
u daní přímých. I tu učiněn
byl jen první krok, za kterým v dohledné
době musí následovati další,
neboť i přes reformu zůstane daňové
zatížení naší výroby vyšší
než tomu je ve státech sousedních, zejména
v Německu. Nezbytně musí dále dojíti
na úpravu t. zv. daní obchodových, zejména
daně z obratu, z uhlí, z dopravy v nejširším
slova smyslu.
Na druhé straně jisté výdaje státní
nezbytně vzrostou. Odkazuji zde jen na úrokové
a amortisační položky, až veškeren
státní dluh dospěje do platební a
amortisační povinnosti.
Východisko z této dané situace může
býti jen jedno jediné: Náš stát
musí ještě více šetřiti
se svými zdroji příjmů, než tomu
bylo doposud, a starati se o lepší hospodářství
ve všech státních podnicích. Náš
rozpočet po stránce výdajové nemůže
ještě dlouho býti stabilisován, nýbrž
musí býti snižován, a to především
v položkách čistě konsumních,
které jsou u nás stále v nepoměru
ku položkám produktivním. Myslím, že
by bylo velmi vděčným a záslužným
úkolem našeho státního statistického
úřadu, kdyby statisticky srovnal náš
rozpočet s rozpočty sousedních států.
Mám za to, že bychom našli řadu dokladů,
že náš rozpočet v různých
položkách mohl by býti ještě skromnější
a šetrnější.
Dovoluji si jen jako příklad poukázati na
některá data rozpočtu našeho ministerstva
zahraničních věcí s rozpočtem
zahraničního úřadu velké německé
říše. Mám na mysli rozpočet německý
na r. 1925 a použiji tudíž rozpočtu našeho
z téhož roku. Po srážce vlastních
příjmů činil rozpočet našeho
zahraničního ministerstva 116 milionů Kč,
německého zahraničního úřadu
219 milionů Kč. Připomínám
ihned, že v této cifře jsou zahrnuty zvláštní
věcné výdaje ve výši asi 125
milionů Kč. Počet zaměstnanců
činil u našeho ministerstva zahraničního
v ústřední správě 488 osob,
ve vyslanectvích 272 osoby, mezi nimi 25 splnomocněných
ministrů, v konsulátech 619 osob, celkem 1.379 osob,
mezi nimi však osob znalých zemědělských
poměrů a potřeb našich nebezpečně
málo. Německý zahraniční úřad
zaměstnával v ústřední správě
501 osobu, v legacích a konsulátech 683 osoby, celkem
1.184 osoby. Kromě toho mohl německý zahraniční
úřad přijmouti výpomocné síly,
a to 119 jen za předpokladu, že se pro ně docílí
úspor z jiných položek a 298 výpomocných
sil bez tohoto omezení. Měl-li zahraniční
úřad německé říše
všechny tyto síly pomocné, činil počet
jeho zaměstnanců celkem 1601 osob, to jest jenom
o 222 osob více než u nás. Srovnáme-li
tyto údaje s naším rozpočtem na r. 1927,
shledáme, že se poměry valně nezměnily.
- Podobně mohly by se uvésti příklady
velmi zajímavé i z jiných oborů, avšak
to by nás vedlo příliš daleko.
Dalším velmi vážným důvodem
pro vzornou nebo dokonce pro bezpříkladnou šetrnost
v našem státním hospodaření je
stále nejasný stav našeho celkového
zadlužení. Dluhy, které přesně
známe, jsou tyto: 1. vnitřní státní
dluh založený i nezaložený 24.049 mil.
Kč, 2. zahraniční dluhy 6.496 mil. Kč,
3. dluhy z mírových smluv 4.400 mil. Kč,
tedy celkem 35 miliard. Je to cifra zajisté úctyhodná.
Pan ministr financí ve svém exposé nás
ujistil, že jsme dospěli i zde k jisté stabilisační
hranici a dokládá to tím, že nebudeme
budoucně dělati nových dluhů. Pan
ministr financí může býti přesvědčen
o vřelosti díků veškerého poplatnictva
za tento slib. Bohužel, radost z tohoto slibu pana ministra
kazí nám valně pomyšlení, že
máme ještě jisté dluhy dosud neznámé,
o nichž nebudeme rozhodovati jen my, zda je chceme nebo nechceme,
dluhy, jež nám prostě stanoví cizina
a reparační komise. Jde zde o dosud nestanovený
dluh francouzský z nákupu vojenského materiálu,
transportních výloh a podobně. Podle našeho
odhadu činí tento dluh asi 250 mil. Kč. Italii
jsme dlužní za vydržování našich
legií, kterýžto dluh odhaduje se na 180 mil.
lir. Loňského roku dluhovali jsme podobným
způsobem i Americe (dluh za potraviny, vydržování
zahraničního vojska a pod.). My jsme si tento dluh
odhadovali na 92 mil. dolarů. Páni Američané
předložili nám však s úsměvem
jim vlastním účet na 115 mil. dolarů,
zato však nám velmi ochotně půjčili
další peníze na 8%. Doufám pevně,
že při zjištění dluhu francouzského
a italského, ani Francie ani Italie nebudou následovati
jinak lákavého amerického příkladu.
Konečně u srovnání s tím, co
již dluhů máme a co nám hrozí
ještě z mírových smluv, jsou úvěry
francouzské a italské jen nepatrnými dloužky.
A tu jsem u jádra věci velmi podstatné a
důležité. Mírové smlouvy uložily
nám velmi těžké závazky, jež
shrnujeme pod název "Reparace"- Podle mírové
smlouvy má Československo přispěti
na své osvobození do reparační pokladny
spojenců částkou až do výše
750 mil. zlatých franků. Počítáme-li
s touto maximální výší, činí
tento dluh asi 4 1/2 miliardy Kč. Dále
máme zaplatiti za převzaté statky státní
a korunní ve prospěch reparací těchto
dvou států Maďarska a Rakouska protihodnotu,
kterou stanoví reparační komise. My si hodnotu
tuto odhadujeme asi na 9 1/2 miliardy Kč.
O těchto reparacích mluví se již velmi
dlouho. Jsou jistě v živé paměti hrozné
cifry, které tuším před 3 léty
uvedl sám pan ministr zahraničí. V poslední
době vynořila se tato palčivá pro
nás otázka znovu. Mínění o
věci se u nás rozcházejí. Jedni tvrdí,
že reparací těchto platiti nebudeme, protože
je platiti jest vůbec nad naše síly. Jsou jiní,
kteří závazky tyto se zřetelem na
neochvějnost mírových smluv sice uznávají,
avšak utěšují se nadějí,
že nám budou podstatně sníženy.
Ze zkušeností, kterých jsme dosud nabyli, nemohu,
bohužel, stavěti se v řadu optimistů
a bojím se velmi, že další dluh ve výši
nejméně 15 miliard visí jako Damoklův
meč nad námi.
V zájmu našeho státu a veškerého
poplatnictva jest si toužebně přáti,
aby tato dnešní nejistota byla co nejdříve
způsobem nám co nejpříznivějším
odstraněna. Mám za to, že pan ministr zahraničí
zaváže nás k trvalé vděčnosti,
věnuje-li této státní existenční
otázce svou zvýšenou urychlenou pozornost a
vyřeší-li ji způsobem pro nás
výhodným.
Dalším oborem naší státní
správy, na níž má i naše zemědělství
značný zájem, je naše dopravnictví
a specielně naše státní dráhy.
Všeobecně možno říci, že rozpočet
čsl. státních drah pro rok 1927 jeví
se v cifrách dosti příznivě. Je tím
podán důkaz, že i největší
podniky státní lze úspěšně
spravovati podle zásad obchodního hospodaření.
Na druhé straně ovšem nutno si uvědomiti,
že těchto nadějných číslic
je dosahováno pomocí poměrně vysokých
sazeb, zejména nákladních, a mimo to i tím,
že se nevěnuje dostatečná péče
zásadě, vyjádřené v §u
2 vládního nařízení ze dne
25. září 1924, č. 206 Sb. z. a n.,
t. j., že i čsl. státní dráhy
mají býti spravovány tak, aby plníce
co nejdokonaleji svůj národohospodářský,
případně správní úkol
a dbajíce všeobecně uznaných zájmů
veřejných, byly vedeny podle zásad řádného
obchodníka.
V tom směru nemůžeme potvrditi, že by
čsl. státní dráhy vyhovovaly plně
této zásadě a nemůžeme se přirozeně
ani ubrániti dojmu, že tak příznivě
vyhlížející rozpočet mohl býti
z valné části sestaven jen proto, že
čsl. státní dráhy, svůj národohospodářský
úkol a zájmy veřejné nebudou forcírovati
tak, jak by toho bylo potřebí. Po této stránce
těžce doléhá na celé naše
národohospodářství zejména
ono tarifní opatření, kterým doprava
surovin a pomocných látek je tak nebezpečně
zdražována, že tvoří jednu z hlavních
příčin výrobní krise. Dále
těžce je postihována výroba, zvláště
v odlehlých krajích od tržních středisk,
že není dostatečného železničního
spojení, a mimo to i tím, že není dosud
jednotné tarifní sítě na čsl.
železnicích. Tuto okolnost pociťují v
prvé řadě odlehlé krajiny zemědělské
chudých pohorských oblasti, které nedostatkem
železničního spojení a drahotou jeho
jsou ještě více oddalovány od kulturního
a obchodního života. Z toho tedy vyplývá,
že i při snaze býti soběstačným
a tedy spořivým, kteroužto zásadu hospodářsky
lze jen vítati, nesmí býti zapomínáno
na zájmy veřejné, jimž sloužiti
jest také hospodářským ziskem, i kdyby
nebyl ciferně vyjádřen.
Opuštění této zásady vytčené
vládním nařízením znamenalo
by také, že není podstatného rozdílu
mezi státem jako podnikatelem a podnikatelem-jednotlivcem,
jemuž jen dosažení zisku je nejhlavnější
a často jedinou zásadou. Nehledě však
ani k těmto okolnostem, zdá se býti při
provozu čsl. státních drah vůbec pochybným,
zda určitá opatření skutečně
přinášejí očekávatelný
úspěch. Nemáme aspoň dostatečných
dokladů pro to, že názory správou čsl.
státních drah zejména v tarifní politice
dosud hlásané, t. j. nahrazovati nedostatek zvýšením
sazeb, byly by vždy absolutně správné.
Naopak skutečnost, že při zvýšených
sazbách doprava klesá, jakož i ta okolnost,
že nápadně nebezpečně vzrůstá
konkurence automobilová, jsou svědectvím,
že zásady v tomto směru nebyly vždy šťastné.
Kdyby také tento vývoj měl pokračovati,
znamenalo by to, že čsl. státní dráhy
budou míti sice vysoké sazby, ale že se na
nich nebude ničeho, aneb velmi málo voziti. Již
z toho je tedy patrno, že každé opatření
železniční správy musí přihlížeti
k celé struktuře našeho hospodářského
života a že musí vyplývati z úvah,
které se snaží zachytiti i vývoj našeho
národního hospodářství do budoucnosti.
Proto také zdá se býti úplně
správným požadavek, aby o takovýchto
opatřeních nerozhodovaly orgány železniční
jen samy, nýbrž aby se tak dělo ve shodě
s kompetentními ministerstvy, hájícími
zájmy určitých výrob a zejména
též ovšem v dohodě s autonomními
sbory, jako je na př. železniční rada,
jakožto s institucemi, které velmi dobře znají
hospodářské poměry a potřeby
různých výrobních odvětví
přímo z praxe. Je tudíž podle našeho
názoru nutno, aby veškerá opatření
železniční správy směřující
k docílení finančních efektů,
pokud se dotýkají výroby, byla náležitě
uvažována, a aby československé železniční
dráhy řídily se zásadou úspornosti,
v prvé řadě tam, kde zájem veřejný
je co nejméně dotčen. I v tomto směru
bylo by možno docíliti ještě pokroku.
Sluší jen poukázati na příklad
na položku o provisích z prodeje jízdních
lístků, kterážto položka pro rok
1927 je zvyšována, ačkoliv podle našeho
názoru by funkci tuto mohly obstarávati čsl.
státní dráhy svými lidmi samy. Posuzujíce
takto rozpočet čsl. státních drah,
máme přání, aby tak příznivě
vylíčené hospodaření stalo
se skutkem, při čemž by naše výroba
co nejméně utrpěla.
Přecházeje nyní ke kritice některých
ostatních ministerstev musím, byť jen letmo,
zmíniti se o některých požadavcích,
které máme my, zástupci lidu venkovského.
Tak pokud ministerstva pošt se týče: Právě
na schůzi tuto neděli v Uhlířských
Janovicích stěžovali si poplatníci z
Mirošovice u Rataj, že dostávají poštu
za 2, 3, ba někdy až za 4 dny, ačkoliv jsou
od Prahy jen několik desítek kilometrů vzdáleni,
mají poštovní spojení tak vadně
opatřeno. Všechny kroky ke zmírnění
tohoto zla byly dosud bez výsledku. Snad dalo by se účelným
šetřením v ústředí, či
jinak získati potřebných prostředků
k vybudování řádného poštovnictví
pro náš venkov vůbec způsobem účelným
a užitečným.
Podobně máme příčinu ke stížnosti
k ministerstvu veř. prací při provádění
regulací na Labi vůbec a v Kolíně
zvláště, kde již přes 16 let provádí
se úprava Labe tak pozvolným tempem, že to
budí údiv a nespokojenost. Vyslovuji důtklivé
přání, aby této záležitosti
byla věnována zvýšená pozornost.
Dále jako zástupce venkova vyslovuji jistě
odůvodněnou žádost na ministerstvo sociální
péče, aby z velkých obnosů jemu svěřených
bylo pamatováno více než dosud též
na sociální potřeby venkova, zejména
v chudých horských a odlehlých krajích,
kde neřešených sociálních problémů
je veliká spousta a co se řeší, neprovádí
se takovým tempem a rozsahem, jakým jiné
sociální otázky jiných stavů
jsou obstarávány. A není pak divu, že
úbytek obyvatelstva na venkově se nebezpečně
stále a stále stupňuje.
Rovněž starost o zdraví na našem venkově
měla by býti předmětem širších
bedlivých úvah a účelných opatření
ministerstva zdravotnictví tak, aby i v těchto končinách
cítila se systematická starost o nejcennější
hodnoty národa, t. j. o zdraví lidu, zejména
proto, že krajiny tyto jsou s hlediska populačního
nejspolehlivější a nejjistější
zaopatřiti národu zdraví a dorost.
Přicházím na konec alespoň letmo k
rozpočtu ministerstva zemědělství.
Na tomto rozpočtu mají naši zemědělci
zájem největší. Je to přirozeno,
neboť v tom, jak je upraven rozpočet tohoto ministerstva
pro ten který rok, zrcadlí a odráží
se míra státní péče o základní
a největší odvětví našeho
národního hospodářství, t.
j. o zemědělství. Pro r. 1927 činí
rozpočet ministerstva zemědělství
z celkového rozpočtu 9.703,000.000 Kč pouze
204,600.000 Kč. U srovnání s jinými
obory státní správy je ministerstvo zemědělství
s touto potřebou až na místě osmém.
Konstatuji s jistou dávkou lítosti, že tento
rozpočet není v žádném poměru
jak k rozsáhlosti agendy ministerstva zemědělství,
tak zvláště k významu a důležitosti
našeho zemědělství pro národ
a stát. S touto státní péčí
o naše zemědělství, jak vyjádřena
je rozpočtem ministerstva zemědělství,
nejsme a nemůžeme býti spokojeni. Řadu
let snižuje se rozpočet ministerstva zemědělství,
ačkoli na druhé straně rozšiřují
se jednotlivé obory jeho působnosti nebo připadají
mu obory nové na podkladě specielních zákonů.
Tak rozpočet na r. 1926, přes to, že zvýšena
byla položka meliorační z 15 mil. na 30 mil.
Kč, byl redukován. Podobně i letos. Na základě
zákona ze dne 1. července 1926 o soustavné
elektrisaci venkova vložena byla do rozpočtu ministerstva
zemědělství nová položka na akci
elektrisační, t. j. pro podporu elektrárenských
družstev a obcí ve výši 10 mil. Kč,
ale i tato položka nezadržela další ze všech
ministerstev největší redukci celkového
rozpočtu ministerstva zemědělství,
a to o více než 11 mil. Kč.
Mohl by mně někdo snad namítnouti, že
si ve svých vývodech odporuji, že na jedné
straně jsem pro úzkostlivou šetrnost, na druhé
straně však brojím proti úsporám
ministerstva zemědělství. Aby mně
bylo dobře rozuměno, jsem pro nejúzkostlivější
šetrnost ve státním hospodářství,
ovšem za předpokladu, že tato šetrnost bude
prováděna soustavně, úměrně,
plánovitě a důsledně ve všech
oborech státní správy, že se bude šetřiti
zejména v oborech zbytných nebo dokonce luxusních
potřeb, že však nebudou při tom nikdy
zanedbávány obory potřeb nezbytných
a při tom produktivních. Za takový obor považuji
na př. státní výdaje v kap. 11, §
2 "Hospodářství polní a lesní".
Na položkách sem spadajících spočívá
veškerá státní péče o
přímé zvelebovací akce celého
našeho zemědělství i lesnictví
ve všech jeho přerozmanitých, obsáhlých
oborech produkčních: tedy polní produkce,
lesnictví, vinařství, ovocnictví,
pastvinářství, veškerá produkce
zvířecí, rybnikářství
a konečně družstevnictví.
Ještě r. 1925 činil souhrn těchto položek
téměř 48 mil. Kč, na rok 1927 činí
však již necelých 38 mil. Kč, a poněvadž
sem vřazena jest i výše uvedená položka
elektrisační 10 mil. Kč, klesly dosavadní
položky tohoto paragrafu na pouhých 28 mil. Kč,
z čehož na vlastní zvelebovací akce
připadá vlastně jen 10 mil. Kč pro
všechny přečetné obory a pro veškeré
zemědělství celé naší
republiky. Že za těchto poměrů nelze
vůbec vyvinouti zvláštní zvelebovací
činnost, které jest tak v našem zemědělství
potřebí, leží na bíledni.
Podobně je tomu v oboru akcí melioračních,
jež netýkají se jen zájmů zemědělských,
nýbrž i eminentních zájmů státních.
Především je tu položka 6 mil. Kč
na meliorační, regulační a zahrazovací
práce menšího rozsahu, zejména na práce,
které nelze podporovati z melioračního fondu.
Uváží-li se, že sem spadají: úprava
svážných území, rekultivace pozemků
dolováním zpustošených, povážení
písčitých pozemků slínem, vodovody,
kanalisace atd., nepotřebujeme býti nijakými
odborníky, abychom usoudili, jak nedostatečnými
jsou prostředky k účelům těmto
věnované. Tak tomu jest i s položkou 2 mil.
Kč na neodkladné práce regulační
a zahrazovací v případě živelních
pohrom. Příspěvek na meliorační
fond jest, pravda, na základě zák. ze dne
10. července 1925 zvýšen z 15 mil. na 30 mil.
Kč. Uváží-li se však, že jenom
Slovensko, po stránce meliorační velice zanedbané,
má přes 700.000 ha, kterých nezbytně
meliorace potřebují, a že více než
nejméně tolik bylo by třeba meliorovati ještě
v zemích historických, poznáme, jak nepatrny
jsou dané prostředky na tento veliký a při
tom nezbytný ba akutní úkol státní.
Při tom nesmí se přehlížeti,
že při chystané reformě daňové
mají ve prospěch melioračního fondu
odpadnouti 2% přirážky k dani pozemkové,
které na základě čís. nařízení
z r. 1917 platí si zemědělci k úhradě
škod vzniklých živelními pohromami. Poněvadž
zemědělci z těchto peněz vlastně
nikdy ničeho nedostali, plynul výtěžek
z těchto přirážek téměř
nezkráceně do melioračního fondu.
Přimlouvám se vřele, aby státní
správa akcím melioračním věnovala
výjimečnou všestrannou pozornost a opatřila
včas tomuto účelu dostatečné
prostředky, aby akce meliorační mohly se
všestranně vyvinouti a v určité dohledné
periodě let také ve velkém celku provésti.
Náklad s tím spojený nebude ztracen, nýbrž
ponese bohaté ovoce a bude požehnáním
jak pro zemědělství, tak i pro celý
stát.
Slavná sněmovno! Shrnuje své vývody
upozorňuji znovu na to, aby venkovu a zemědělství
v něm věnována byla odpovědnými
veřejnými činiteli zvýšená,
spravedlivá pozornost, tak aby podporování
našich zájmů bylo aspoň do jisté
míry úměrné našim velkým
neudržitelným daňovým a jiným
povinnostem a obětem. Vedle toho žádáme,
aby veřejný život náš byl v mnohém
směru odpolitisován a aby výchova i politika
byla usměrněna více ve prospěch národohospodářství.
Neboť dobře hospodařiti je nejlepší
politikou nejen u jednotlivce, ale i u celého státu,
zejména našeho, který si kulturní a
sociální potřeby vybavil tak, že k jich
udržení a trvalému jich zajištění
musí nezbytně každoročně opatřovati
značné hodnoty hospodářské
v patřičné míře a v pravý
čas.
Slavná sněmovno! Starejme se loyálně
všichni a všade a vláda naše s námi
nejen o kulturní a sociální, ale i hospodářské
potřeby! Starejme se o spokojenost všech lidí
všech vrstev a stavů, tedy i lidu venkovského
rovnocenně a rovnoprávně a spravedlivě
a tak nejlépe a nejjistěji splníme v pravdě
demokratické poslání a trvalé zajištění
naší republiky Československé! (Výborně!
Potlesk.)
Předseda (zvoní): Listina řečníků
k povšechné rozpravě je vyčerpána.
Je tedy tato rozprava skončena.
Uděluji slovo panu zpravodaji posl. dr Hnídkovi
k doslovu.
Zpravodaj posl. dr Hnídek: Dámy a pánové!
Budiž mi dovoleno, abych mohl doslov svůj k debatě
o rozpočtu na rok příští pronésti
až na konci debaty specielní. Proto navrhuji, aby
za podklad debaty podrobné vzat byl návrh rozpočtového
výboru. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Podle §u 53
jedn. řádu hlasuje se po skončené
rozpravě povšechné o tom, má-li osnova,
a je-li několik osnov, která z nich, býti
základem rozpravy podrobné, když se předem
bylo hlasovalo snad o návrhu na přechod k dennímu
pořadu. Pan posl. dr Czech podal mně návrh
podle §u 47 jedn. řádu, aby přes osnovu
přešlo se k pořadu. Budeme o návrhu
tom hlasovati.
Prosím paní a pány, aby zaujali svá
místa. (Děje se.) Sněmovna je schopna
se usnášeti.
Kdo souhlasí s návrhem p. posl. dr Czecha,
aby se přes projednávanou osnovu přešlo
k pořadu, prosím, aby pozvedl ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Dám tudíž hlasovati o návrhu pana zpravodaje,
který učinil ve svém doslovu, aby totiž
sněmovna se usnesla vejíti o státním
rozpočtu v rozpravu podrobnou.
Byl jsem požádán, abych při hlasování
tom dal sečísti hlasy. Vyhovuji tomuto přání
a žádám pány zapisovatele, aby se ujali
sčítání hlasů spolu s panem
tajemníkem sněmovny a jeho zástupci, a to
pan posl. Špatný v úseku prvém
a druhém, pan posl. Dubický v úseku
třetím a čtvrtém a na presidiální
tribuně, a pan posl. Vávra v úseku
pátém a šestém.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby osnova finančního
zákona a státní rozpočet vzaty byly
za základ rozpravy podrobné, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
Podle sděleného výsledku sčítání
hlasů vyslovilo se pro návrh p. zpravodaje 137 hlasů,
proti němu 80 hlasů.
Sněmovna se tedy usnesla přejíti k rozpravě
podrobné na podkladě osnovy doporučené
zprávou výborovou. (Hluk. - Předseda
zvoní.)
Prve však, než tuto podrobnou rozpravu započneme,
dám, nebude-li námitek, hlasováním
rozhodnouti o návrhu pp. posl. dr Czecha a soudr.,
aby předseda vlády ve sněmovně podal
zprávu o případu Cyrila Koburka, a pak o
žádaných dovolených. (Námitky
nebyly.)
Námitek není. Přikročíme tudíž
k hlasování.
Pp. posl. dr Czech a soudr. podali návrh podle §u
46, odst. 2 jedn. řádu, aby se sněmovna usnesla,
že předseda vlády má se dostaviti do
nejbližší schůze sněmovny a podati
zprávu o případu Cyrila Koburka.
Návrh ten má předepsaný počet
podpisů, vyhovuje jednacímu řádu a
podle §u 46, odst. 2. jedn. řádu rozhodne o
něm sněmovna bez rozpravy prostým hlasováním.
(Hluk. - Předseda zvoní.)
Kdo tedy souhlasí s návrhem pp. posl. dr Czecha
a soudr., aby předseda vlády v nejbližší
schůzi podal zprávu o případu Cyrila
Koburka, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Tím návrh je zamítnut.
(Výkřiky. - Předseda zvoní.)
Rozhodneme ještě o žádaných dovolených.
Pp. posl. Haken a Zápotocký žádají
o udělení 3 nedělní dovolené
pro cestu do ciziny, p. posl. Jílek rovněž
o udělení 3 nedělní dovolené
pro studijní cestu a p. posl. Knejzlík o
udělení 10denní dovolené, počínaje
dnem 24. listopadu t. r., pro neodkladné záležitosti.
Kdo souhlasí s udělením těchto dovolených,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.) To je většina.
Dovolené jsou uděleny.
Tím jsou obě hlasování vykonána
a vrátíme se k projednávání
1. odstavce pořadu:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 590) státního
rozpočtu republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1927 (tisk 670) - pokračování.
Přistoupíme k usnesené podrobné rozpravě,
a to podle částí, jež stanoveny byly
ve 49. schůzi.
Ježto pan zpravodaj poslanec dr Hnídek vzdal
se slova, které mu v rozpravě podrobné přísluší
podle §u 43 jednacího řádu, zahájíme
rozpravu o prvé části rozpravy podrobné,
to jest o skupině politické, do které
náleží tyto kapitoly rozpočtu z I. skupiny
rozpočtové: kap. 1. President republiky a kancelář
presidenta republiky, kap. 2. Zákonodárné
sbory, kap. 3. Předsednictvo min. rady, kap. 4. Ministerstvo
zahraničních věcí, kap. 5. Ministerstvo
nár. obrany. kap. 6 a 6 A. Ministerstvo vnitra, kap. 7
a 7 A. Ministerstvo spravedlnosti a Nejvyšší
soud, kap. 8. Agenda ministerstva pro sjednocení zákonů
a organisace správy, kap. 9. Nejvyšší
správní soud a Volební soud.
Ke slovu o této části rozpravy jsou dosud
přihlášeni tito řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Moudrý,
Kaufmann, Geršl, Kurťak, Heeger,
Katz, de Witte, na straně "pro"
pp. posl. Pechman, Kunz, dr Tiso, G. Navrátil,
Myslivec a dr Slávik. Dávám
slovo prvnímu řečníku na straně
"proti" panu posl. Moudrému.