Budu pokračovati ve svém thematu, poněvadž
původně nebylo mým úmyslem dotýkati
se Koburgů. Byl jsem k tomu jenom jaksi vyprovokován
předcházejícím řečníkem,
a tu bylo nutno přece jen o té věci se zmíniti,
vzhledem k tomu, že pan dr Dérer býval
čsl. ministrem, takže je to řečník
úplně jiného významu, než jiný
řečník, který zde proti nám
ostře mluvil, ale který mluvil tak málo věcnou
řeč, že nepokládám vůbec
ani nyní, ani později za potřebné,
abych mu i jen jediným slovem odpověděl.
Velmi spokojena jsou obě ministerstva, vnitra a spravedlnosti,
s tím, jak jsou stíháni poslanci. V imunitním
výboru posl. sněmovny je přes tři
sta žádostí soudů o vydání
poslanců. Je to hotová provokace voličstva,
a imunitní výbor by měl všecky tyto
žádosti hoditi do koše. A já jen tak vzpomínám,
že jsem byl svědkem velmi vehementní řeči
p. dr Kramáře v ústavním výboru
ústavodárného Národního shromáždění,
kde prohlašoval s největším rozhořčením,
že se nesmí státi, aby v Československu
takovým způsobem bylo jednáno po stránce
imunitní s poslanci, jako se to dělo v Rakousku.
A dnes? Když se vyskytl v Rakousku jen jediný případ,
měla vláda a příslušné
úřady co činiti, aby tato imunita poslance
uznána nebyla, kdežto nyní v Československu
dožíváme se toho, že za necelý
rok je přes tři sta žádostí o
vydání poslanců. Myslím, že to
není jen otázka parlamentu, nýbrž také
otázka voličů, zdali proti voličům
úředníci ministerstva vnitra, soudy, správně
postupují, když jsou podávány žádosti
nepřetržitě za vydání poslanců.
Zcela zvláštním způsobem je nespokojeno
ministerstvo školství. Jeho agrárnický
ministr zlobí se zcela vážně na české
dějiny. Husův pomník na Staroměstském
náměstí, Palackého pomník na
nábřeží stojí mu patrně
v cestě. Rád by školy vydal klerikálům,
ale když ty české dějiny byly tak destruktivní,
že mluví, jak Hodža naříkal,
proti klerikalismu a proti dnešnímu společenskému
řádu! Celý ráz dnešního
režimu v Československu je charakterisován
v těchto Hodžových větách:
"My jsme byli orientováni negativně a s nejožehavějším
kriticismem proti všemu, co znamená veřejný
život: proti státu, proti společenským
řádům, proti církvi. Tento kriticismus
a tato negace, trvavší celá století,
musily samozřejmě zanechati v našem národě
hluboké stopy. A jestliže my dnes, majíce samostatnost
a jsouce zodpovědni za stát, chceme si vytvořiti
program kulturně-politický, musíme se snažiti,
abychom z této destrukce konečně vybudovali
si konstrukci. Tedy konstrukci ve státní politice
i v náboženské politice, ale zejména
v politice kulturní."
Každá doba má svého mluvčího.
Hodžovo stanovisko vyjadřuje, že velká
část měšťáctva pokládá
se za dosti silnou, takže odkládá dřívější
lidové masky a prohlašuje otevřeně svůj
reakční kapitalistický program a přikročuje
k jeho provádění. Celá orientace pracujícího
lidu českého, slovenského, německého,
staletá orientace českých dějin je
proti vyssávačskému společenskému
řádu, je proti klerikalismu a militarismu, je proti
kapitalistickému státu, celá tato orientace
je pro požadavky a pro ideály pracujícího
lidu.
Tato socialismu a sociálním reformám příznivá
orientace má býti změněna. Na 4000
odchovanců učitelských ústavů
je bez místa. Jsou obavy, že 2000 dalších
školních tříd bude zrušeno. Ve
školské výchově má býti
provedena "konstrukce", to znamená, že školství
má býti zklerikalisováno, výchova
zhoršena. Všechny nekapitalistické vrstvy společenské
mají zde názorné poučení, kde
jsou jejich spojenci a kde jejich nepřátelé.
Reakční kurs proti dělnictvu je nutně
také reakčním kursem proti inteligenci, svobodomyslným
rolníkům a živnostníkům. Reakční
kurs proti dělníkům postihne těžce
výchovu dětí všech lidových vrstev.
Také ministerstvo vojenství je nespokojeno. Není
nespokojeno nad tím, že žold vojákům
byl snížen, ani nad tím, že v armádě
přibývá sebevražd, není nespokojeno
ani nad agitací krajních ultrapravičáckých
živlů v armádě ve prospěch převratových
snah fašistických na úkor rodičů
a jejich synů, je však nespokojeno se zákonem
o 14měsíční službě vojenské
a ještě více je nespokojeno s volebním
právem vojínů, poněvadž na tom
podkladě je prý možna komunistická propaganda
v armádě. I zde má býti provedena
"konstrukce". Volební právo vojáků
má býti odstraněno, zákon o 14měsíční
službě vojenské má býti zrušen
a mládež má býti zmilitarisována
již dávno před nástupem vojenské
služby. V Rakouské republice mají vojáci
vojenské rady, do kterých si volí své
důvěrníky, ve Švýcarsku mají
milici, vojáci mají tam všechna občanská
práva neporušena, v Československu se bojíte
volebního práva vojáků. Oloupíte-li
vojáky o volební právo, politické
přesvědčení jim tím nevezmete.
Nedávno jistý katolický list v Německu
"Tremonia" v Dortmundu napsal, že nespokojenost
v katolickém pracujícím lidu nad jeho neutěšenými
sociálními poměry je tak veliká, že
zachvacuje rozhořčení nad tím i děti.
A tu myslíte, že dospělá dělnická
mládež z rodin komunistických, která
prožila 4 hrozné roky světové války
a 8 let poválečného strádání
na vojně, zapomene učení svých otců
a matek? Volební právo bylo dáno vojákům
ne z nějaké pomatenosti, nýbrž proto,
poněvadž to republika potřebovala proti tenkrát
ještě myslitelným monarchistickým rejdům
Habsburků. Vojáci dostali volební právo,
aby chránili republiku proti nebezpečí z
prava. To byl reálný smysl volebního práva
vojáků. Neváži-li si dnes měšťácké
strany volebního práva vojáků, je
to jen další důkaz, že neváží
si republiky v onom smyslu, jak pojmu tomu rozumí lid.
Nyní však k otázkám nejvážnějším.
Znamená-li reakce v ministerstvu vnitra a spravedlnosti
persekuci a spoutání třídně
uvědomělého dělnického hnutí,
je-li reakcí v ministerstvu vojenství oslabována
moc a síla socialismu, je reakce v ministerstvu soc. péče
i v jiných tak zvaných hospodářských
ministerstvech a v celém hospodářském
životě pro všechny vrstvy pracujícího
lidu nejbolestnější.
Proč žaloby, že sociální tíseň
pracujícího lidu se horší? Proč
vůbec lidu hospodářsky pomáhat? Agrárnický
poslanec dr Zadina zde v poslanecké sněmovně
15. října t. r. nikterak nerozpakoval se prohlašovati
s klidným svědomím a uspokojením,
že poměry u nás jsou v normálních
kolejích: "Prohlašujeme, že u nás
není žádné drahoty. Pokud se týká
průmyslu, nelze hovořiti o žádné
krisi - opakuji, pokud se týká průmyslu,
nelze mluviti o žádné vážné
krisi, která by vzbuzovala nějaké vážné
obavy, nýbrž jde toliko o přechodné
obmezování výroby v některých
odvětvích". Reakční protidělnický
zájem políčkuje i pravdu.
Několik dní po mluvčím agrárníků
mluvil zde poslanec živnostenské strany pan Mlčoch.
Také od něho dověděli jsme se leccos.
Tak o dluzích Československa uvedl nejen známou
číslici, že jich Československo má
35 miliard, nýbrž k tomu dodal, že na reparacích
spojenci republiky žádají dalších
20 miliard korun a že samosprávné dluhy činí
10 miliard, dohromady je to již dnes 45 miliard a bude to
činiti možná 65 miliard.
O vládní předloze daňové se
tento vládní poslanec vyjádřil též
zajímavě. Pravil: "Jak předloha je dnes
spracována a předložena k posouzení,
znamenala by přesunutí daňového břemene
na střední poplatníky ještě větší
měrou, než jaká je poplatnost dnešní.
Bohužel pro vysoké poplatníky milionové
znamená až 60% sníženi."
I to je velmi cenný příspěvek k posouzení
konkrétnosti dnešního vládnoucího
režimu. Nejzajímavější však
jest, jak ostře mluvil proti dělnickému zákonodárství,
žádaje ostrý postup proti němu a proti
všem dalším požadavkům dělnickým,
těmito slovy: "O sociální potřeby
se jistě v naší republice dobře staráme,
a není druhého státu, který by takovýmto
způsobem se staral o sociální potřeby.
I v tom se bude musiti učiniti náprava, aby jakákoliv
privilegia státních zaměstnanců v
podnicích státních, pokud je mají
proti podnikům soukromým, byla odstraněna,
poněvadž na to nemají práva. Nikdo nesmí
mysliti, že stát je k tomu, aby mu dával větší
mzdu nebo výhodu než kterýkoliv jiný
zaměstnavatel. Bude musiti býti uvažováno,
aby byl nalezen jiný způsob provozu i správy
těchto pasivních státních podniků,
a nepůjde-li to jinak, bude se musiti uvažovati, aby
tyto podniky byly pronajaty soukromému podnikání.
Budeme usilovati, a to prohlašuji pánům ze
socialistických stran otevřeně, také
o novelisaci sociálního pojištění.
To není v žádném jiném státě,
aby se tak ohromným břemenem zatěžovalo
zbytečně občanstvo a dělnictvo, které
z toho ve skutečnosti ničeho nemá. Zasadíme
se ze všech sil i o odstraněni privilegii konsumů".
Nebudu tyto výklady podrobovati rozboru. Uvádím
je všechny, abych dostatečně provedl důkaz,
jaký duch je dnes rozšířen ve vedoucích
částech česko-německého měšťáctva.
Závěry z materiálu, který takto snáším,
učiním později.
Jaký se dnes pro třídu kapitalistickou a
proti dělnictvu valí proud, to dále prokáži
tím, že uvedu stanovisko dvou význačných
činitelů, stanovisko lidovců a stanovisko
ministra financí.
Klerikální tábor soustřeďuje
ještě stále kolem svého praporu velmi
značné masy lidu chudobného. V té
příčině nemůže se mu rovnati
žádná druhá měšťácká
strana. Lidovci svými agitátory pomocí náboženství
hypnotisují dosud ještě muže i ženy
nejchudobnějšího lidu. A náboženství
to vzniklo z chudobného lidu, bylo evangeliem nuzáků
a otroků. To víme z dějin původního
křesťanství, to víme z četných
okřídlených a mnoho používaných
slov Kristových, o tom však také velmi cenným
dokladem jsou mnohé křesťanské legendy,
tak na př. legenda o sv. Alexiovi z r. 320 po Kristu. V
ní je vyjádřeno, jak křesťanství
má státi proti boháčům při
chudobných. Alexius byl prý synem bohatého
Římana, velkokapitalisty, který vykořisťoval
3000 otroků. Alexius poznal však křesťanství
a proto po své svatební noci, tedy ve chvíli
svého největšího osobního štěstí,
propustil všechny otroky na svobodu, opustil všechny
paláce svého otce a žil jako žebrák
nejprve v cizině, později v Římě.
Tak hlásalo křesťanství, že chudobným
má býti dána svoboda, že vykořisťování
lidu k blahu boháčů je nepřípustno,
že neujímati se nemajetných do krajních
důsledků je něčím pohanským.
Původnímu křesťanství nešlo
o modlitby, nýbrž o skutky. Dnešnímu církevnímu
křesťanství jde jen o modlitby, a lidové
straně oddané církvi jde o skutky proti chudobným.
Lidovci dnes důrazně zastávají se
kapitalistických podnikatelů a s vehementní
výmluvností zamítají ochranu nemajetného
pracujícího lidu. Dne 2. října t.
r. uveřejnil brněnský lidovecký "Den"
článek, z něhož jsem povinen obšírněji
citovati lidovecký soud o dnešní krisi a nezaměstnanosti.
Kdo zaviňuje hospodářskou krisi? Kapitalistické
hospodářství? Nikoli, lidovci mají
docela jiný výklad. V onom článku
praví se jasně: "Hlavní příčina
dnešní naší průmyslové krise
spočívá v oné nezodpovědné,
bezohledné, stranické a třídní
politice, kterou strana socialistická prováděla
jen proto, aby se ve veřejnosti ujalo přesvědčení,
že jedině strana soc. demokratická jest tím
pravým ochráncem a zástupcem malého
lidu" - míněna jest zde kdysi jednou sociálně-demokratická
strana z prvých let po válce. - "Tenkráte
vznikly všecky ty nezralé a často nedomyšlené
návrhy zákona o socialisaci výroby, dolů
a statků. Tehdy se volalo jen po socialistické republice,
kterýžto požadavek byl v prvních volbách
do sněmovny straně soc.-demokratické nejpřitažlivějším
heslem a na státu se žádalo, aby převzal
sám veškeru výrobu a distribuci. V Národním
shromáždění se podávaly celé
stohy sociálně-demokratických humánních
návrhů, pro které nebylo úhrady a
které ukládaly každému podnikateli a
průmyslníku řadu nemožných a
trvale nesnesitelných břemen a obětí,
mezitím co na druhé straně řada nových
zákonů a nařízení zbavovala
ho ponenáhlu všech práv, bez kterých
vedení podniku se stává nemožným.
Vysoké poplatky nemocenské a úrazové,
neustálé domáhání se většího
vlivu dělnictva v závodech, kde vlastně měl
rozhodovati jen závodní výbor, stálé
zvyšování daní a dávek, periodicky
se opakující požadavky vyšších
mezd, často i za méně práce, a jiné
okolnosti s tím souvisící, to vše odnímalo
průmyslu finanční mízu a tím
možnost zdolávati konkurenci v případě
ochabnutí průmyslové výroby. Po trpkých
zkušenostech konečně i v žurnálech
socialistických razí si cestu poznání"
- míněn je zde patrně sociálně-demokratický
názor o racionalisaci, o čemž se zmíním
později - "že hlavní vinu průmyslové
krise není možno hledati výhradně jen
v cizině, nýbrž prostě u nás,
a to v krátkozraké politice, v přespřílišném
zdanění občanstva a ve všech těch
ukvapených sociálních opatřeních
a zákonech, které svým nákladem činí
každou soutěž s cizinou nemožnou. Jest již
nejvýše na čase, aby voličstvo pochopilo,
že nemá-li stát státi se obětí
různých těch politicko-sociálních
amatérů, nýbrž státem hospodářského
a průmyslového rozkvětu, je nutno už
jednou nadobro změniti směrnice politické
linie, kterou se dosud bral, že musí býti vzat
zřetel na zájmy všech, nejen určité
třídy, především však na
ty, kteří zájem státu a národa
staví výše než svoje zájmy stavovské
a třídní, poněvadž nenávist
k podnikatelům a politické štvanice nenasytí
ani jednoho dělníka."
Tady to máme. Neuvádím názorů
těch, abych s nimi polemisoval, je to zbytečné.
Citoval jsem je z té příčiny, poněvadž
jsou charakteristické pro dnešní stav věcí,
pro lidovou stranu, i pro všechen měšťácký
tábor.
V uvedeném lidoveckém výkladu jsou směrnice
dnešního vládnoucího režimu podány
se zvláštní úplností. Agrárníci,
lidovci, ľuďáci, živnostenská strana,
německé měšťácké
strany, všichni mluví stejně, všichni
mluví stejně tak, jak to činí výhradně
kapitalistická národní demokracie, všichni
buší do dělnického hnutí, řežou
do masa pracujícího lidu. Nemějte žádnou
nenávist proti podnikatelům, to znamená:
nepodnikejte ničeho pro své dělnické
denní zájmy proti kapitalistům, nepořádejte
žádné politické štvanice, vzdejte
se svého socialistického smýšlení,
navraťte se do lůna vlasteneckých a církevních
stran, nadobro budiž změněna politická
linie, zmařit je potřebno sociální
péči - a pak již bude všechno ve vzorném
pořádku. Neboť všechnu krisi a nezaměstnanost,
všechno dnešní zlo, kdo že to zavinil? Že
lid dělnický je bez zaměstnání,
bez výdělku, bez vydatné výživy,
bez řádného oděvu a bez bytí,
že strádají v nouzi dělnické
ženy a děti - kdo že všechno to má
na svědomí? Jak to říkají lidovci
a všichni jiní? Dnešní bídu obrovské
většiny lidu v Československu nezavinila válka,
ne obrovské válečné dluhy, ne dosavádních
18 miliard výloh na militarismus, na přípravy
nové války, osvobozeni od viny jsou také
kapitalisté, neviňátka jsou cla, to všechno
jsou hezounké líbezné obrázky, radost
z nich mějme, ale v ošklivosti mějme sociální
péči a všechny dělnické snahy!
Tak daleko to dopracovali naši odpůrci, že dnešní
měšťácké strany plivají
jedovatou slinou na chatrné tělíčko
dělnického ochranného zákonodárství.
Sociální zákonodárství bylo
většinou převzato z bývalého
Rakouska. Nové jsou jen závodní výbory,
opatřené nepatrnou pravomocí, kterou měly
již dříve důvěrnické sbory
odborových organisací. Nový je zákon
o 8hodinné době pracovní, který však
na dobrou konjunkturu působiti nemůže, poněvadž
se v průmyslu většinou pracuje jen 3 až
4 dny v týdnu. Nové je sociální pojištění,
které se bude vyvíjeti jen pozvolně a v němž
shromážděny budou veliké kapitály,
jichž bude možno velmi užitečně upotřebiti.
Co tedy zbývá? Daně dojista, ale těch
nejvíce pohlcuje armáda a mocenský aparát
státní. A co dále? Bylo to v onom lidoveckém
článku dobře řečeno návrhy
na socialisaci, celé stohy sociálně-humánních
námětů. Toho volání po socialisaci,
toho podání návrhů se podnikatelé
zděsili a proto stroje nepracují, továrny
jsou zavírány. Jak směšná je
v podstatě celá ta měšťácká
lamentace proti dělnictvu, lamentace, která je nicotná
a přece jen přetéká jako kynuté
těsto z politických hrnců všech šosáků
u džbánků piva i ze všech novinářských
projevů i z veliké politické mísy
vládnoucích stran.
Měšťácké strany mají dnes
pomatené přírodovědecké pojmy.
V moři nejsou to žraloci, kteří polykají
ryby, nýbrž zle rybám dělá živná
mořská sůl. V džunglích nejsou
to dravci, kteří honí a požírají
drobnou zvěř, nýbrž to tak řádí
pestrobarevní ptáci na stromech, kteří
svým zpěvem oživují les. Sedláče,
tvou nohu netlačí ševcem špatně
ušitá bota, nýbrž ty sám svou nešikovnou
chůzí si způsobuješ boule na prstech.
A dělníci, průmyslová krise, drahota,
nezaměstnanost, nevznikají proviněním
kapitalistických kapitánů průmyslu
a reakčním zákonodárstvím měšťáckých
stran, nýbrž vy sami zaviňujete hospodářský
úpadek, poněvadž v případě
nemoci, úrazu a stáří máte
určité nároky, na které si dokonce
z větší části sami platíte.
To je společný názor všeho šosáctva
všech měšťáckých stran.
Pokud se pak týče lidovců, nemohu ještě
ušetřiti kritiky stranu, která se prohlašuje
za ochránkyni náboženství a církve,
onoho náboženství, které ústy
svých svatých prohlásilo boháče
za zloděje anebo dědice zlodějů, které
ústy jiných svatých volalo, že boháči
jsou vtělení ďáblové, oné
církve, která ještě v ranním
středověku koncilem roku 816 prohlašovala,
že čtvrtina církevního příjmu
a třetina desátků patří chudobným,
která na jiném koncilu volala a slibovala: "Víme,
že velcí vypudili chudobné z jejich příbytků,
my proto naším prokletím budeme stíhati
ty, kteří se dopustili takového násilí."
Ještě dnes prohlašují se kněží,
tito hlavní agitátoři lidové strany,
za pastýře svých oveček a jsou tudíž
zde přítomní zástupci lidové
strany, zvláště poslanci kněžští,
vrchní pastýři. Jsou to však podivní,
prazvláštní pastýři a vrchní
pastýři. Kdežto obyčejný pastýř
svěřené mu stádečko snaží
se vésti z pastvin špatnějších
na pastviny lepší a pokud možno dobré,
vedou tito pastýři a vrchní pastýři
své nemajetné ovečky z pastvin špatných
na pastviny stále špatnější a špatnější.
Vinou lidovců zhoršily se v posledních měsících
v dělnických domácnostech poměry a
proto se vynasnažíme stoupence lidovecké přesvědčiti,
že nemají co činiti ve straně, která
jim a jejich dětem zmenšuje malou skývu chleba.
Leč nyní ještě chci věnovati
svou pozornost názorům a stanovisku p. ministra
financí. Učinil tak již vydatnou měrou
první řečník našeho klubu posl.
Kreibich, který dostatečně charakterisoval
finanční a berní politiku p. ministra dr
Engliše. Ministerstvo financí jest však
dnes nejdůležitějším ústředím
celé vlády, je hlavním representantem všech
zájmů kapitalistické třídy,
takže k vůli úplnosti jest vhodno, aby poslední
projevy p. ministra dr Engliše byly námi kritisovány
také v jiné souvislosti, v souvislosti s tím,
jaké stanovisko zaujímá pan ministr financí
a jeho ústy celek kapitalistické třídy
v Československu k hospodářské krisi
a cenové politice celého světa agrárního,
průmyslového, obchodního a bankovního.
Jaké má dnes celá vládnoucí
třída stanovisko k této nejdůležitější
a nejvážnější otázce celého
hospodářského života v Československu
a všech vrstev veškerého občanstva Československé
republiky? Byly zde ve sněmovně prosloveny krajně
optimistické názory na stav hospodářských
věcí v Československu. Uvedl jsem již,
jak zde bylo mluveno, že v Československu není
vůbec žádné krise. V poslední
schůzi pan referent o rozpočtu vyjádřil
se, že není příčiny k žádným
obavám a že náprava zjednána bude, řečník
lidové strany prohlásil, že všechno hospodářství
se stále zlepšuje a zdokonaluje, a mluvil růžově
o přítomnosti a budoucnosti, ba i řečník
soc.-demokratické strany pravil, že není příčin
dívati se na věci černě. Naproti tomuto
vládnímu i oposičnímu optimismu uvádím
jiné hlasy, které pokládám za mnohem
správnější. List živnostenské
strany "Reforma" napsal 14. srpna t. r.: "Nynější
cesta, kterou se bere evropské hospodářství,
ukazuje jediný cíl, t. j. úplnou derutu,
katastrofu, o níž se snad nikomu ani nezdálo."
Vládní "Československá Republika"
psala 13. srpna t. r.: "Finanční kapitál
stal se osudem Evropy, nenasytnost finančních velmožů
přivodila hospodářský úpadek
států, rozvířila boje na dálném
východě, dala popud k nacionalistickým extrémům.
Bylo již mnoho finančních konferencí
v Evropě po ukončení světové
války a jejich výsledek je úplné ochromení
výroby." "České Slovo" dne
26. srpna přineslo článek poplašný,
v němž doznávalo, že hospodářský
život Československa pohybuje se nad propastí.
Sociálnědemokratický posl. Bechyně
uveřejňoval v "Právu Lidu"
řadu úvah, v nichž 21. září
t. r. dospěl k závěru: "Cítíme,
že jsme se ocitli na pokraji propasti jako stát i
jako třída."
Objevují-li se takovéto názory v různých
táborech, vesměs v táborech t. zv. stran
státotvorných, pak nelze je prohlásiti za
přehnané, nýbrž jsou čistě
výrazem velmi vážného stavu hospodářského
života v Československu a v celé kapitalistické
Evropě. Není možno takové projevy ignorovati.
Kdyby však někdo, kdo jako p. ministr financí
má úřední i vědeckou povinnost
zabývati se problémy národohospodářství,
projevy ty odmítal a pokládal je za upřílišněné,
pak i pro něho dostatečným podkladem pro
jeho úsudky musily by býti projevy sekretáře
organisace čsl. průmyslníků, který
výslovně prohlásil, že dnešní
hospodářská krise není rázu
přechodného, nýbrž trvalého.
Jsou tedy potřebna vážná opatření.
Co však pronesl pan ministr financí zde v posl. sněmovně
i v senátě o těchto otázkách?
V podstatě je stanovisko pana ministra k těmto věcem
stejně tak vulgární, jak vulgárně
o nich se vyjadřují obyčejní agitátoři
zájmů kapitalistických. Rozdíl mezi
nimi je jen ten, že tito agitátoři a četní
mluvkové běžného denního politikaření
vyjadřují se rabiátně, kdežto
pan ministr mluví řečí učeneckou.
Karel Marx v "Kapitálu" dovozuje, že nejprve
měšťácká národohospodářská
věda o zjevech a zákonech kapitalismu měla
výklady klasické, pak však že upadla ve
vulgární obhajobu kapitalismu. Dnes musíme
prohlasiti, že jakmile ujala se úřadu ministerského,
upadla v úplnou nicotnost.
Pan ministr financí má o příčinách
dnešní hospodářské krise a o
tvoření cen výklady zcela jednoduché.
Říká, že čsl. průmysl
nemůže s cizinou dosti dobře soutěžiti,
a svádí to na dvě okolnosti. Jednak uvádí
nesprávné rozdělení daní, jednak
obviňuje dělníky, jejich mzdy a jejich výkonnost.
Rozděluje daně na tři druhy: Rozeznává
daně důchodové, daně obchodní
(daň z uhlí, daň z obratu, dopravní
poplatky) a daně spotřební (daň z
cukru, daň z piva a j. v.) Daně obchodní
prý působí na tvoření cen při
soutěži nepříznivě, kdežto
daně spotřební prý cenu výrobků
při soutěži nezatěžují.
V podstatě by tudíž podle jeho názorů
záleželo na tom, aby druhy daní byly změněny,
čímž by průmysl československý
stal se konkurenčně způsobilejším.
To zní velice učeně, ale jednak je taková
změna daňové soustavy podle vlastních
výkladů pana ministra na dlouhou řadu let
neproveditelná a náklady na vojenství, nove
dluhy reparační a jiného více budou
se starati o to, aby změny daňové ve smyslu
ministrových přání zůstaly
trvale nemožnými; jinak pro zmírnění
hospodářské krise nemá celé
stanovisko pana ministra vůbec žádného
velikého významu. Léčení krise,
které doporučuje pan ministr Engliš,
vypadá tak, jako kdyby někdo v ledově studené
místnosti chtěl zjednati teplo tím, že
by teploměr s jedné stěny pověsil
na stěnu druhou.
Jak nedostatečným způsobem se vyjádřil
pan ministr financí o prostředcích proti
hospodářské krisi, jak k této kapitální
otázce všeho občanstva v Československu,
jak k životní otázce celého státu
neřekl nic vhodného ani vědecky, ani prakticky,
jak zde i v senátě pronesl jen spoustu složitých
slov, o tom dovolím si uvésti jeden doklad, který
je čerpán též z tábora národohospodářů
měšťáckých. V březnu t.
r. konala se ve Svazu národů v Ženevě
ve zvláštním k tomu ustanoveném komitétu
debata o krisích, v níž tam shromáždění
odborníci a zástupci různých vlád
dospěli k tomuto usnesení (čte): "Smíšený
komitét seznal, že mezi příčinami,
jež přispívají nejvíce k hospodářským
obtížím přítomné doby
a k přílišným fluktuacím cen,
které jsou jejich důsledkem, dlužno konstatovati
tyto: 1. Přílišný a umělý
rozvoj některých průmyslových podniků,
založených pro potřebu válečnou,
avšak nesrovnatelný s účelnou organisací
normálního hospodářství v dobách
mírových, jakož i zřizování
některých průmyslů v důsledku
hospodářského nacionalismu bez ohledu na
to, zda-li průmysly tyto nebudou ještě zatěžovati
světovou nadprodukci. 2. Rozvrat mezinárodního
obchodu, způsobený přehnanou celní
ochranou. Smíšený komitét upozorňuje
v tomto směru zejména na praksi t. zv. negociačních
celních tarifů, jež jsou stanoveny v neobvyklé
výši za účelem smlouvání
při obchodně-politickém jednání
a jež oproti předválečnému zvyku
jsou uváděny v platnost dříve ještě,
než byly sníženy cestou smluvní na rozumnou
úroveň. Dále pak na praksi t. zv. expansních
celních tarifů, jež svojí přehnanou
celní ochranou mají dovoliti, aby z vnitřní
potřeby byl vytěžen zisk, který kompensuje
diferenční ceny, nabízené do ciziny.
3. Smíšený komitét poukazuje na hluboké
poruchy, jež způsobuje jak výrobci, tak spotřebiteli
nestálost anebo příkrost systémů
fiskálních, jejichž účinek na
národní práci velmi často nelze ani
přehlédnouti. Smíšený komitét
poukazuje posléze na kolísání cen
a hospodářské poruchy z něho prýštící,
jež jsou důsledkem buď přehnaného
obchodního zisku anebo neúčelné distribuce
zboží vzhledem k tomu, že v mnohých zemích
po válce se rozmnožil počet zprostředkovatelů,
anebo konečně neobvyklé nákladnosti
prostředků distribučních."
Tato zpráva byla předložena radě Svazu
národů, kteráž ji schválila ve
své schůzi konané počátkem
června t. r.
O všech těchto důvodech tvoření
cen při soutěži, o těchto vlastních
příčinách krise se pan ministr financí
vůbec ani jediným slovem nezmínil. A přece
je i v takovém elaborátu měšťáckých
národohospodářů poukázáno
na velmi mnoho příčin úpadkových
zjevů hospodářského poválečného
života, o jejichž trvání či netrvání
rozhodují dočasné vlády evropských
států, a k nimž vědecky vzdělaný
ministr by měl povinnost přihlížeti.
V Ženevě národohospodářští
odborníci přiznali, že cla mají nesmírně
neblahý vliv na chod průmyslu, ale pan ministr Engliš
ve svém projevu zašel tak daleko v obhajobě
prospěchářských zájmů
boháčů, dbal tak málo své vědecké
autority, že použil argumentace, jako by cla zvýšením
příjmů agrárníků mohla
prospěšně působiti na překonávání
hospodářské krise. V uvedeném rozkladu
je dále mimo jiné poukázáno na příkrost
systémů fiskálních, tedy berních,
o nichž se praví, že jejich účinek
na národní práci velmi často nelze
ani přehlédnouti, kdežto pan ministr Engliš
celou tíživost daní v Československu
neodstraňuje, ba spíše ještě přiostřuje,
ale vidí jen dělníky, že ti při
dnešních svých mzdách ještě
stále domněle malou výkonností jsou
původci špatné konjunktury průmyslu.
Konečně zmínění národohospodáři
uvádějí jako příčinu
krise ne mzdy dělníků, ne náklady
na sociální zákonodárství,
ale nepřiměřené, t. j. vysoké
výdělky obchodníků a překupníků,
tedy vysoké příjmy kapitalistické,
ale pan ministr Engliš zase o tom mlčí,
naopak nabádá kapitalistické kruhy, aby se
ještě lépe obohacovaly a k vyšším
příjmům dopomáhaly racionalisací,
t. j. větším vykořisťováním
dělníků a tvořením kartelů,
t. j. ničením dělníků a středních
vrstev.
A tak nyní po vyčerpání dosti závažného
materiálu a přehledu značných dokladů
dovolím si rozhlédnouti se po všech těch
nehorázných výkladech a teoriích,
které jednou povrchně, jindy učeně
přednášeny jsou proti dělnictvu. Všechno
to nepřátelství proti pracujícímu
lidu, které se tak silně projevuje se všech
stran, co ono vůbec znamená? Náklady výrobní,
kolem nichž se dnes v kapitalistickém světě
všechno točí, které určují
tvoření cen a tím rozhodují podle
názorů měšťáckých
národohospodářů o špatném
či dobrém chodu průmyslu, o rozkvětu
či úpadku hospodářství, čím
jsou určovány? Výrobní náklady
nejsou určovány jen mzdami dělnickými,
ale o nich rozhodují také náklady státu
na vojenství, na dluhy, na byrokracii, ve výrobních
nákladech, v cenách životních potřeb
je započítáno nejen to, co jako mzdu dostává
dělník, ale také to, co dostávají
příslušníci druhých tříd,
co dostávají generálové a ministři,
co vydělávají obchodníci, kapitalisté,
bankéři, akcionáři a finančníci,
nerozhoduje tudíž jenom to, co nezbytně pracující
lid k svému žití potřebuje, ale i to,
co ve výdajích boháčů je zcela
zbytečné a co je jen brzdou zdravého chodu
hospodářského života a tím také
co je ničením životní úrovně
širokých mas pracujícího lidu.