Co jsem takto zde vykládal populárně, to
v učené národohospodářské
řeči se vyjadřuje tak, že je zde konsumní
fond kapitalistické třídy a konsumní
fond dělnické třídy. Hospodářský
život dal by se zlepšiti a uvésti v pohyb jedině
tak, kdyby se konsumní fond dělnické třídy
zvýšil a konsumní fond kapitalistické
třídy snížil. Kdyby tedy pan ministr
financí jako muž národohospodářské
vědy chtěl hospodářskému životu
v Československu více či méně
pomoci na nohy, pak musil by doporučiti a skutky také
prosaditi dvě hlavní věci. K ozdravění
hospodářskému bylo by nutné: 1. docílení
velkorysého podnikání a 2. snížení
důchodů kapitalistických tříd
a vydatné zvýšení důchodů
třídy dělnické. Za vlády kapitalistické
třídy nebude provedeno ani jedno ani druhé
a proto zůstane hospodářský život
za trvání kapitalistických řádů
v rozkladu. Za takového zoufalého stavu vrhají
se pak všechny reakcionářské vrstvy
kapitalistické třídy zběsile na dělnickou
třídu, bijí neurvale kolem sebe a v soutěsce,
do které se dostaly, jsou schopny nejhorších
činů, největšího nepřátelství
proti pracujícímu lidu. S tím musí
dělnická třída počítati
a podle toho se zaříditi.
Ukáži na číslicích, které
vyvrátiti nebude možno, jak následkem špatných
výdělků dělnictva je celé hospodářství
podlomeno a ochromeno. Mluvčí agrárníků
v poslanecké sněmovně v debatě o vládním
prohlášení vypočítal, jaké
prý nesmírné škody utrpělo zemědělství
v tomto roce následkem nepříznivého
dešťového počasí. Proti jeho údajům
dalo by se velmi mnoho namítnouti. Dejme tomu však,
že opravdu zemědělští podnikatelé
v jednom roce by byli postiženi neúrodou a že
by tím také utrpěli případně
i dosti vysoké ztráty. Podívejme se však
na to, jaké jsou ztráty námezdného
dělnictva, ztráty, které nevyskytují
se jen v jednom roce, ale které jsou trvalé a kterými
je dělnictvo postiženo již po všechna léta
poválečná, nepočítáme-li
ztráty bez mezí a hranic, které mělo
dělnictvo za války. Přehlédněme
tyto věci. Počítám úmyslně
střízlivě a bez přehánění.
V Československu máme 200 tisíc nezaměstnaných
dělníků. Výpočet ten je správný,
neboť opírá se o údaje státního
statistického úřadu. Počítejme,
že průměrný výdělek jednoho
plně zaměstnaného dělníka by
činil jen 150 Kč týdně. Ztráta
těchto nezaměstnaných dělníků,
ztráta dělnické třídy jen následkem
této nezaměstnanosti činí tudíž
při 50 pracovních týdnech za jediný
rok 1500 milionů Kč. Další legie dělníků
jsou však jen polovičně zaměstnány.
Snažme se i tu zjednati si jakýsi přehled.
V Československu je přes 4 mil. - podle údajů
z r. 1921 přesně 4,350.000 - průmyslových
a zemědělských dělníků
a nesamostatných zaměstnanců. Jen velmi malý
počet z této armády pracovníků
jest dnes a byl po všechna minulá léta zaměstnán
po celý týden. Vezmu však v úvahu číslici
nejmenší, o níž nemůže býti
žádného sporu. Řekněme, že
jen jedna čtvrtina dělníků trpí
trvale částečnou nezaměstnaností
a řekněme, že důsledkem toho tomuto
jednomu milionu dělníků snižuje se průměrný
týdenní výdělek ze 150 Kč na
100 Kč. Pak ztráta na výdělku těchto
částečně zaměstnaných
dělníků činí při 50
pracovních týdnech a při 50 Kč týdenní
újmy na výdělku za 1 rok 2500 milionů
Kč. Celková ztráta dělnictva tedy
i na těch ubohých, žebráckých
poválečných mzdách následkem
nezaměstnanosti a poloviční zaměstnanosti
činí tudíž za jediný rok 4 miliardy
Kč. A uvážíme-li, že až dosud
celkem žádný poválečný
rok pro dělnictvo nebyl příznivější,
neboť jednou trpělo dělnictvo tím, jindy
zase něčím jiným, pak odpovídá
zcela pravdě, že dělnictvo za dosavadních
8 poválečných let jedině v Československu
ztratilo nejméně 32 miliard Kč. Jaká
ohromná pohroma je to pro pracující lid!
Jaká je to však také pohroma pro celé
hospodářství! A při tom nejen všichni
drobní advokáti, kapitalistické třídy,
nýbrž i sám vědecky vzdělaný
pan ministr financí útočí proti dělnickým
mzdám, prohlašují výkonnost dělníků
za nedostatečnou, útočí proti dělnickému
zákonodárství, proti dělnickým
družstvům, proti dělnickým odborovým
organisacím a proti obranným bojům dělníků,
posílají na stávkující dělníky
četníky a připravují podle projevu
ministra nár. obrany na ně armádu.
Podívejme se na podkladě řečí
pana ministra financí v poslanecké sněmovně
a senátě, co on konkrétně navrhuje:
1. Zamítá odstranění cel - zamítá
tedy zlevnění cen životních potřeb.
2. Útočí proti sociálním příspěvkům,
poněvadž prý zatěžují výrobu,
poněvadž prý působí stejně
jako cla - tedy vydává dělnictvo na pospas
těm nejhorším nesociálním a nehumanním
útokům zpátečnických mozků.
3. Vyslovuje se pro vydání nájemníků
na milost a nemilost majitelům domů, je pro zvýšení
činží a je tudíž pro to, aby nemajetný
lid byl zkrácen o další obrovské miliony.
4. Očekává od zemědělských
cel zlepšení chodu průmyslu a tvrdí,
že ceny životních potřeb stouply jen o
3 %. 5. Vyslovuje se proti všem požadavkům
všech dělnických stran, odborových organisací
i družstev. Zamítá odstranění
zemědělských cel, zamítá podporu
stavebního ruchu bez zrušení ochrany nájemníků,
zamítá odstranění práce přes
čas, tvrdí, že často i restrikce podniků
může býti v zájmu průmyslu i
zaměstnanců. Též zavrhuje státní
investice jako pouhé práce z nouze. 6. Útočí
proti válečným poškozencům, poněvadž
prý stát není úrazovou pojišťovnou.
Pan ministr financí tím doznává, že
kapitalistický stát jest jen mašinou na zmrzačení
lidí. 7. Útočí proti výdajům
samosprávy, které většinou připadají
na účely sociální, hospodářské
a kulturní. 8. Žádá při dnešních
mzdách zvýšenou výkonnost dělníků,
vyslovuje se tudíž pro větší vysílení
pracujícího lidu.
Při tom podotýkám, že v právě
vydané zprávě živnostenských
inspektorů se praví: "Výkonnost dělnictva
dostoupila celkem výkonnosti předválečné."
9. Vyslovuje se pro racionalisaci průmyslu a jeho vědecké
vedení, tedy jest pro vydatnější vykořisťování
dělnictva a pro zvětšení nezaměstnanosti.
10. Vyslovuje se pro utužení kapitalistů v
kartelech a syndikátech, jest tedy pro zvýšení
kapitalistické moci a kapitalistického útlaku
proti dělnické třídě.
Kromě toho vystoupil pan ministr Engliš s jedním
nehorázným nápadem: Vláda prý
pomýšlí na to, aby kapitálů nahromaděných
v sociálním pojištění bylo použito
na zřízení fondu silničního.
Peněz sociálně-humanních má
býti použito na vybudování silnic zničených
jízdami automobilů. To snad přece jen narazí
na všeobecný odpor.
Mezí praksí a stanoviskem všech měšťáckých
stran, celé vlády a celého systému
vládnoucí kapitalistické třídy
a mezi požadavky dělníků i politicky
nejumírněnějších jest příkrý
rozpor. Mluví-li se o tom, že rozpočet se povoluje
republice a ne vládě, pak musíme rozlišovati
mezi pojmem republiky, jak žije v ideálních
představách značných širokých
mas občanstva a mezi skutečnou republikou, skutečným
státem, jak je v držení dnešních
vládnoucích tříd. Republiku představují
si široké masy lidu jako vzornou rodinu a domácnost,
kde jsou všichni její členové rovni,
kde není žádného útisku, kde
o všechny je stejně postaráno a kde všem
členům věnuje se stejná bedlivá
péče. (Souhlas komunistických poslanců.)
Ve správně organisované domácnosti
nekřičí se na její slabé členy,
nýbrž pomáhá se jim. Taková republika,
která by takto organisována a spravována
byla, zasloužila by si mnohem lepšího rozpočtu
a jeho povolení bylo by samozřejmostí. Leč
my máme co činiti se státem, který,
jak jsem zevrubně prokázal, jest ovládán
kapitalistickou třídou, máme tudíž
co činiti se státem kapitalistickým, jehož
moc je namířena nepřátelsky proti
pracujícímu lidu a proto je nám zaujmouti
k rozpočtu stanovisko zamítavé.
Vládnoucí soustava je obrácena ne snad jen
proti komunistům, nýbrž proti dělnictvu
vůbec. Právě v době, kdy dělnictvo
je v krajní tísni, kdy potřebuje nejvíce
pomoci, právě v té době jde se proti
němu tak bezohledně a tvrdě. Dalo by se z
toho souditi, že také čeští sociální
demokraté a českoslovenští národní
socialisté zaujmou stanovisko proti vládnoucímu
systému, tedy proti rozpočtu, poněvadž
zde nejjasněji je možno ukázati nesouhlas s
dnešními poměry. Čeho však jsme
svědky? Čeští národní
socialisté prohlásili, že se na rozpočet
dívají jako na státní nezbytnost a
sociální demokraté budou hlasovati částečně
pro některé položky rozpočtu, částečně
proti některým položkám. Stanovisko
to je nejen polovičaté, ale i nesprávné
a neblahé. Jestliže všechny moje výklady
směřovaly k tomu, abych ukázal v jak neobyčejné
míře jsou všechny měšťácké
strany dnes v nejoddanějších službách
kapitalismu, pak - žel - také reformistické
socialistické strany stojí stále ještě
po boku těmto zájmům kapitalistickým.
Proč vlastně obě tyto strany tolik zdůrazňují,
že jejich oposice se liší od oposice komunistů,
že je loyální a státotvorná,
proč snaží se to také ukázati
při hlasování o rozpočtu? Tu zase
nejde o stát a republiku, nýbrž reformističtí
socialisté svými projevy i svým hlasováním
chtějí prokázati, že nejdou důsledně
proti měšťáckým stranám
a proti kapitalismu. Je to neblahé pro dělnickou
třídu, že reformističtí socialisté
zamítají důsledné potírání
vlády kapitalistické třídy, že
jí tvoří zeď i ve chvíli, kdy
tato kapitalistická třída se rozpřahá
k tak reakčnímu postupu proti pracujícímu
lidu, že její ofensiva směřuje již
i proti pouhým sociálním a humanním
opatřením v zájmu nejkrutějším
neštěstím postiženého dělnictva.
Polovičním stanoviskem budou vlastně čeští
socialističtí reformisté hlasovati pro důvěru
vládě, čímž se proviňují
nejen proti revolučnímu třídnímu
stanovisku, nýbrž také proti starým
tradicím parlamentarismu, které žádají,
aby oposiční, protivládní strany hlasovaly
proti rozpočtu.
My komunisté ovšem víme, že nedostačuje
jen hlasování proti rozpočtu, ale že
obrana a boj proti kapitalistickému řádu
musí býti veden na celé frontě. A
tu setkáváme se u českých reformistických
socialistů i u německých sociálních
demokratů s neporozuměním ještě
větším, s odporem nepřekonatelným.
A přece je tato jednotná fronta důležitá
a pro dělnictvo je záchrana jedině v ní,
jedině v jejím zřízení a docílení.
Pokud budou socialističtí reformisté jednotnou
frontu zamítati, potud bude jejich cesta stále falešná,
budou stále pomáhati buržoasii. O předácích
odborových organisací českých soc.
demokratů a českých socialistů jsme
čtli, že Tayerle i Tučný společně
se zástupci průmyslníků zasedají
v Československém národním komitétu
pro vědeckou organisaci práce, kde s nimi společně
rokují a jednají o racionalisaci průmyslu,
o ostřejších pracovních methodách.
Není to něco chorobného? S průmyslníky
reformisté společně zasedají a pracují,
naopak však zamítají společně
si zasednouti, byť i jen s tajemníky rudých
odborových organisací, ba dokonce zakazují
svým vlastním dělníkům obeslati
sjezd delegátů závodních výborů.
To je snad pádný důkaz, že socialističtí
reformisté jsou na scestí.
l muži, kteří nestojí přímo
uprostřed politické vřavy, dávají
reformistickým socialistům dobrou radu, aby vší
polovičatosti zanechali. Tak na př. spisovatel Šalda
jim napsal: "Když oposice, tož opravdová
oposice, a ne nějaká talmi podle vzorů různých
c. k. loyálních oposicí rakouských.
Nic horšího nemůže býti nad takovou
pseudooposici." A soc. demokrat prof. Rádl v jedné
přednášce, kterou vydal tiskem, výmluvně
dokazoval, že jednotná fronta je možná
a je nutná i za té okolnosti, kterou sociální
demokraté vytrvale zamítají, že totiž
komunisté jsou v moskevské Internacionále.
Rádl sociálním demokratům napsal:
"I jest dnes praktický úkol třídního
boje jiný, než byl v šedesátých
a sedmdesátých letech předešlého
století. "Proletáři všech zemí
spojte se!" - jest dnes v první řadě
výzvou pro dělnické strany, a tu zas pro
dělnické strany naše, aby našly společný
program. Jest nepřirozeno, že jsou sociální
demokraté rozděleni u nás podle národnosti
a jest to docela proti programu strany. Jest třeba starati
se o to, aby se našel i jednotný program pro spolupráci
druhých stran socialistických, nikoliv národnostní,
nikoliv politický. K tomuto programu patří
podporovati všude zájmy pracujícího
lidu, neprohlubovati zbytečně rozpory mezi českými
a německými sociálními demokraty a
mezi nimi i komunisty, neboť ve skutečnosti němečtí
sociální demokraté nemohou býti spokojeni
s dnešní ústavou republiky, a komunisté
jsou přirozeným levým křídlem
socialismu, pracovati tedy k dělbě práce
mezi radikálním a méně-radikálním
dělnictvem a tak podporovati politiku opravdu socialistickou.
Poznání, že dělník dělníkovi
je bližší než měšťákovi,
by mělo býti vedoucí zásadou."
(Potlesk komunistických poslanců.).
Uvážíme-li dobře tyto výklady,
pak znamenají, že všechny námitky reformistických
socialistů proti jednotné frontě jsou nicotné.
První jejich námitka, že komunisté je
jednotnou frontou chtějí napáliti, padá
tím, že oni sami mají povinnost býti
důslední a při důslednosti nemůže
je nikdo napáliti. Druhou a třetí námitku,
že komunisté jsou připojeni k III. Internacionále
a že jednotnou frontou sledovány jsou revoluční
cíle, odmítá nový člen soc.
demokratické strany, který dovozuje, že postup
s komunisty je za všech okolností přirozený,
kdežto postup s měšťáckými
stranami je nepřirozený.
Dnešní taktika socialistických reformistů
jest v základě pochybena. Zní asi takto:
Ve volbách 15. listopadu docílili komunisté
úspěchu, socialističtí reformisté
neúspěchu. To nutno zase změniti. V příštích
volbách nechť voliči volí zase socialistické
reformisty, komunisty nechť opustí. Volebně
silnější reformisté vstoupí zase
do vlády a tím bude opětně všechno
napraveno. Není žádných obav, že
voličstvo komunistické by dalo zase své hlasy
socialistickým reformistům, naopak, jsou všechny
známky, že nemajetné voličstvo druhých
stran přidává se k táboru komunistickému.
Mluví se o omylu voleb ze dne 15. listopadu. Nuže,
pracující lid tento omyl začíná
již napravovati. Shledává, že učinil
jeden omyl, že totiž volil příliš
málo komunistů, a tento omyl začíná
již napravovati při různých volbách,
v nichž dává svoji důvěru komunistům.
Nehledě však k tomuto faktickému stavu věcí,
jsou výpočty socialistických reformistů
fantastické. Kdyby socialističtí reformisté
získali o několik mandátů více
a komunisté o takový počet mandátů
méně, a kdyby zase socialističtí reformisté
vstoupili do vlády, tím, že by se opětně
vše napravilo a kapitalistická třída,
že by se dala na ústup? Tomu nebude věřiti
nikdo. Tím by se přece celková síla
měšťáctva proti dělnictvu nijak
nezmenšila. A o to právě jde, aby dnešní
síla celého měšťáckého
bloku proti dělnictvu byla podstatně zeslabena a
později vůbec zlomena. Všechno záleží
na tom, aby poměr sil mezi třídou kapitalistickou
a dělnickou byl změněn. A to pouhými
volbami, jak si to představují socialističtí
reformisté, proveditelno není. Vždyť měšťáctvo
již i dříve jako celek mělo většinu
ve sněmovně proti socialistickým stranám.
Za spolupůsobení socialistických reformistů
v dřívějších koaličních
vládách měšťáctvo podstatně
svou sílu zvýšilo. Za dnešních
okolností síle měšťáctva,
síle kapitalistické třídy lze čeliti,
sílu její lze oslabiti a později i překonati
jedině jednotnou proletářskou frontou. Kdo
to nevidí, je buďto zaslepen anebo úmyslně
pokládá kapitalistický společenský
řád za neotřesitelný a nevěří
v možnost úspěchů dělnické
třídy.
Proti odpůrcům jednotné proletářské
fronty můžeme my, komunisté, před dělnictvem
její smysl a význam otevřeně obhájiti.
Nechť nás dělnictvo kontroluje, nechť
všichni vážně přemýšlející
přátelé dělnictva o našem stanovisku
uvažují! Sledujeme jednotnou proletářskou
frontou tři věci:
1. Jde nám o vlastní domácnost dělnického
hnutí. Dělnické organisace, odborové,
družstevní, kulturní, zvláště
však třídně uvědomělá
dělnická politická strana, to jest za dnešního
rozvratu světa jediný opravdový domov, jediná
skutečná vlast dělnické třídy.
(Potlesk komunistických poslanců.)
V dobách, kdy možnosti úspěchu dělnické
třídy jsou velmi ztíženy, musí
dělnictvo věnovati vzornou starostlivost svému
dělnickému hnutí, musí se přituliti
k němu, neboť jedině v tomto dělnickém
hnutí nalézá jistého uspokojení.
Nesmírnou cenu na příklad v takových
dobách má úplná jednota odborového
hnutí dělnictva. Jak však dospěti k
takové jednotě, takové péči
a vnitřní hodnotě dělnického
hnutí? Cesta k tomu jde jednotnou proletářskou
frontou.
2. Nápory měšťácké ba poli
sociálním, reakce kapitalistická na poli
politickém, žádají hospodářské
i politické obrany dělnictva. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Jde o odmítnutí
útoků kapitalistických proti dělnickým
mzdám, jde o překonání měšťáckého
brojení proti dělnickému zákonodárství.
Jde o docílení zlepšení dělnických
mezd, ale jde také o to, aby měšťáctvo
nemohlo prosaditi zkrácení vojáků
o volební právo, o to, aby další záměry
reakcionářských kapitalistických kruhů
proti politickým právům dělnictva
byly zmařeny. To vše se zdarem může prosaditi
jedině jednotná proletářská
fronta.
Co prakticky znamenalo by uskutečnění této
jednotné fronty? Že okamžitě by zesíleno
bylo stanovisko dělnické všude a na každém
místě, že do všech měšťáckých
stran zjednán by byl průlom, že k jednotné
proletářské frontě začali by
se připojovati dělníci a drobní lidé,
kteří jsou dosud v táboře klerikálním,
agrárnickém, že tedy vlny měšťáctva
by opadávaly a že při každé příležitosti,
ve všech bojích za denní požadavky a také
ve veškerém jiném politickém působení,
dokonce i v těch volbách a i při jiných
vážnějších snad příležitostech
by nepřetržitě zdatnost a síla dělnického
a socialistického hnutí přibývaly.
Jednotná proletářská fronta, uskutečňovaná
a prováděná s celou opravdovostí a
důsledností, měla by nesmírnou cenu
pro praktické denní požadavky dělnické
třídy, ale - to budiž zvláště
reformistickým socialistům velmi důrazně
řečeno - byla by také velikou ochranou dělnictva
proti všem politickým reakcionářským
pokusům a nástrahám buržoasie jakéhokoliv
rázu. Právě na posledním sjezdu reformistické
rakouské sociální demokracie bylo uvažováno
o tom, že mohou se vyskytnouti v dnešních poválečných
středoevropských republikách za panství
buržoasie zjevy velmi nebezpečné reakce proti
dělnictvu a bylo tam proto řečeno, že
dělnictvo proti takovým nástrahám
musí býti ozbrojeno. Když takto uvažuje
dokonce jedna sociálnědemokratická strana,
pak věru význam jednotné proletářské
fronty v Československu nepochopiti a odmítati,
znamená dělníky odzbrojovati pro případ
různých reakčních politických
pokusů, znamená vydávati dělnictvo
a socialism v největší nebezpečí.
(Tak jest!)
3. Přiznáváme se, že jednotná
proletářská fronta má také
smysl revoluční. Věříme v to,
že republika měšťácká bude
a musí býti přeměněna v republiku
dělníků a malých zemědělců,
že stát kapitalistický bude proměněn
ve stát socialistický. I to zase v příhodné
dějinné hodině může se státi
nejlépe a s nejmenšími obětmi právě
tou socialistickými reformisty zamítanou jednotnou
proletářskou frontou.
Kdyby se zdařilo vybudovati jednotnou proletářskou
frontu, pak dělnictvo nad kapitalistickým společenským
řádem zvítězí touto svou velkou
silou a kapitalistická třída by byla donucena
kapitulovati pod tlakem sjednocených a sevřených
dělnických mas, důsledkem jejich sebevědomého,
rozhodného a důrazného vystoupení
a jednání.
Jednotná fronta všeho utiskovaného pracujícího
lidu je předpokladem všech úspěchů
dělnictva: organisačních, denních,
mzdových, volebních, protireakčních
i konečného vítězství socialismu.
Kdo ji zamítá, ten objektivně na celé
čáře stojí proti dělnickým
snahám, ten k radosti buržoasie znesnadňuje
a zabraňuje uskutečnění naléhavých
denních existenčních potřeb nemajetného
lidu, ztěžuje postup dělnické třídy,
oddaluje dějinně nutné socialistické
poslání dělnické třídy.
Socialističtí reformisté, chtějí-li
sloužiti dělnictvu, musejí přestati
jednotnou proletářskou frontu odmítati. Pokud
jejich oposice jest jen loyální, do té doby
stojí po boku kapitalistické třídy,
pokud odmítají jednotnou proletářskou
frontu, potud plují hluboko ve vodách měšťáckých
a nečelí potřebnými mocenskými
prostředky všem odrůdám měšťácké
reakce.
Stojíme proti kapitalistické vládě
v Československu a proto budeme hlasovati proti rozpočtu.
A proti síle měšťáctva a reakce
za denní požadavky dělnictva i za jeho vítězství
hlásáme jednotnou proletářskou frontu.
(Výborně! - Potlesk komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Hintermüller.
Dávám mu slovo.
Posl. Hintermüller: Slavná sněmovno!
Rozhodl jsem se přednésti několik poznámek
k státnímu rozpočtu, ovšem jen všeobecných,
protože podrobně probrán byl již našimi
zástupci ve výboru rozpočtovém. Jako
člen klubu čsl. strany lidové prohlašuji
předem, že pro rozpočet hlasovati budeme, byť
i nebyl ve všech směrech ideální.
Náš rozpočet na r. 1927 nemá jen nedostatků,
jaké se mu řečníky "proti"
všeobecně vytýkají, nýbrž
má i své světlé stránky, ba
můžeme říci, že v mnohém
ohledu i vynikající přednosti, na př.
hned po stránce formální. Po stránce
formální úpravy presentuje se nám
tento rozpočet účelněji a přehledněji,
než tomu bylo v letech minulých. Vítám
proto ujištění generálního zpravodaje
p. kol. dr Hnídka, že tuto konstrukci státního
rozpočtu lze považovati za definitivní. Pokud
se týká podstaty rozpočtu, dlužno také
vítati, že jest aktivní, a to reálně
aktivní, a nikoliv aktivní pouze snad z důvodů
agitačních. A to je nám zárukou, že
při sestavování rozpočtu rozhodovaly
v prvé řadě otázky národohospodářské
a nikoliv politické a pak ohled na přílišně
zatížené poplatnictvo daněmi.
Z aktivního rozpočtu může míti
radost každý věrný občan tohoto
státu, každý poplatník, neboť rozpočet,
v němž jest rovnováha mezi vydáním
a příjmem, je nejlepším svědectvím
životaschopnosti naší mladé republiky.
Aktivnost našeho rozpočtu předpokládala
samozřejmě co možno nejvíce šetrnosti
v různých oborech státní správy
a není pochyby, že právě tato okolnost
bude poplatnictvem vděčně kvitována.
(Tak jest!) Poplatnictvo čeká toužebně
na ulevení břemen a za dnešní hospodářské
krise nelze se ani diviti, když často rozhořčeně,
ať již oprávněně či neoprávněně,
posuzuje různá vydání veřejná
nepříznivě.
Jedním ze zákonů, na nějž je
dnes slyšeti stížnost téměř
všude a ve všech vrstvách obyvatelstva, je zákon
o sociálním pojištění. Hledejte
spokojeného pojištěnce a sotva ho naleznete.
A není proto divu, že je bouře nespokojenosti
také mezi těmi, kteří sice na sociální
pojištění přispívají,
ale sami z něho nemají ničeho. Nejsem nepřítelem
toho, aby dělník na své stáří
byl lépe zaopatřen, než jak tomu bylo dosud,
jen bych si přál - a se mnou jistě všichni
přátelé pracujícího lidu aby
tento měl z pojištění skutečný
užitek a ne jenom veliké výlohy.
Tento zákon má sice některé přednosti,
ale má také mnoho a mnoho nedostatků. Zákon
ten v prvé řadě zatěžuje velmi
těžce hospodářské podnikání,
a to jak průmyslové, tak i zemědělské.
Placení tak velikých příspěvků
na sociální pojištění znamená
nevyhnutelně zdražení výrobků
životních potřeb, protože příspěvky
ty musí se zařaditi do výrobních nákladů.
Říká se a píše se, že tato
veliká břemena byla vyvážena mnohonásobným
zabezpečením buď předčasně
ku práci neschopných anebo v práci zestárlých
pojištěnců. Jde však o to, jak toto zabezpečení
bude vypadati. Všeobecně se dále naříká
na vysokou hranici věkovou, od kdy má pojištěnec
nárok na rentu, pakli ho lékařská
komise za práce neschopného neuzná. Dnes
pojišťujeme dělníky pro budoucnost, ale
málo si všímáme, jak zákon ten
působí v přítomnosti. Již dnes
projevují se důsledky tohoto nesociálního
pojištění. Celá řada mistrů
propouští učně a také zemědělci
omezují se při opatřování cizích
pracovních sil na míru co možná nejmenší,
a to prostě z toho důvodu, že nemohou snésti
veliké pojišťovací náklady. A tak
zákon, který měl přivoditi jen dobro,
vyvolává všeobecnou nespokojenost. Proto je
potřebí, aby zákon o sociálním
pojištění byl v době co možná
nejbližší novelisován a tak opraven, aby
lépe vyhovoval než dosud.
Z té příčiny také podala čsl.
strana lidová návrh, jakým způsobem
si přeje, aby tento zákon byl upraven a domnívám
se, že všechny strany budou s námi tuto věc
podporovati. Nepřál bych si, aby se náš
lid domníval, že zde pronášíme
jen plané sliby. Našemu lidu nejde o to, jak se zde
ve sněmovně mluví, jak se získává
majorita, jak se tvoří vláda, ale o to mu
jde, aby se zde pro něj tvořily dobré zákony.
A jsou-li některé zákony nedostatečné,
jest nutno, abychom je zlepšili, a to jak z ohledu na jejich
účel, tak i z ohledu na poměry všeobecné,
zejména také na hospodářskou zdatnost
obyvatelstva.
Proto vítáme škrty, které ve svém
rozpočtu učinilo zvláště ministerstvo
nár. obrany. Vydání na armádu jsou
dnes ve všech státech veliká a není
proto divu, že státy menší pod vydáním
na udržení armády klesají. Přáli
bychom si, aby přišel čas, kdy nebylo by třeba
válek a kdy bylo by možno konflikty mezinárodní
v duchu spravedlivosti vyrovnávati buď dohodou neb
mezinárodním smírčím soudem.
Zdařilý náběh k pokojnému vyrovnání
sporů byl sice učiněn založením
Společnosti národů, nicméně
se zdá, že tato instituce ještě na dlouhá
léta bude v případech křiklavého
porušení mezinárodního práva
bezmocná. A proto všechny státy vydržují
si vojsko, které by v případě potřeby
ohroženou vlast hájilo. Ani naše republika nemůže
se této povinnosti vyhnouti, dobyli jsme si samostatnost,
ale to nás všechno zavazuje k tomu, abychom si ji
také udrželi. K tomu vedle jiných prostředků
slouží také armáda, a proto jsme povinni
na armádu věnovati tolik, kolik můžeme.
Naše armáda není určena k výbojům,
nýbrž k obraně, a proto její udržování
není militarismem v tom ošklivém slova smyslu,
nýbrž nutnou potřebou. A tu bychom si přáli,
aby tato armáda byla zabezpečena nejen materielně,
nýbrž i morálně před všemi
škodlivými vlivy. V branném výboru ukázal
nám pan ministr národní obrany na nebezpečí
špionáže v naší armádě
a tu neváhám prohlásiti: Učiňte
všechno, aby toto strašné nebezpečí
špionáže v čsl. armádě bylo
co nejrychleji a nejradikálněji odstraněno!
Zabezpečte životy synů vlastních, zabezpečte
životy svých bratří a přátel,
kteří těžkou povinnost vojenskou vykonávají!
Vláda musí nalézti prostředky, aby
toto hrozné nebezpečí, které je s
to, uvésti armádu v několika hodinách
ve zmatek a připraviti tisíce lidí o život,
bylo odstraněno. (Výborně!) Kdo provádí
špionáž v armádě, je nepřítelem
republiky, byť to byl i komunistický poslanec. Komunistickému
řádění nelze více přihlížeti
nečinně. (Výborně!)