Úterý 23. listopadu 1926

Žádný stát na světě nedal by si tuto zločineckou propagandu líbiti a už nejméně trpělo by něco podobného bolševické Rusko. Uvažme jen, co by se stalo v Rusku mužíkům nebo socialistickým revolucionářům nebo i dnešní oposici Zinověva či Trockého, kdyby někdo z nich pronesl podobný výrok na sjezdu sovětů. Žádné vyšetřování, žádné soudní řízení, zmizel by takový jedinec v propadlišti, napitém lidskou krví, jako desetitisíce ostatních, kteří měli odvahu postaviti se proti bolševismu.

A u nás je dosud, slavná sněmovno, málo odvahy k tomu, aby lidé, kteří protistátní rejdy organisují, nesli také za své zločiny plnou odpovědnost. Je zejména málo odvahy a upřímnosti v socialistických stranách, které sice vedou s komunisty urputný boj, ale jakmile vláda přikročí k důsledkům a dá komunistické agenty zatknouti, hned křičí o porušení svobody shromažďovací a nerozpakují se docela v novinách napsati, že vláda vyvolala si usvědčenou poslední bolševickou špionáž sama.

V poslední době dokázáno bylo komunistické straně několik případů na poškození státu a rozvrat v armádě. Zatím co v Rusku vybudovali si bolševici nejsilnější ruskou armádu s dvouletou služební dobou, zatím co ji sešněrovali přísnou kázní a poslušností, podpalují u nás rozvrat ve vojsku a volí k tomu různé prostředky: dnes štvavé projevy v parlamentě, zítra útoky v novinách a na schůzích, a když to nepomáhá, kupují za peníze ničemy, kteří zastupitelskému úřadu sovětské vlády prodávají tajné vojenské listiny.

Branná moc nás ročně stojí na 2 miliardy. Je to oběť velmi těžká, ale neseme ji rádi, poněvadž víme, že armáda jest jedním z hlavních předpokladů národní svobody a samostatného života.

Teď však přichází strana, která organisuje podzemní akce a míří na hlavní oporu státu a ústy svých zástupců prohlašuje v parlamentě, že bude ve špionáži pokračovati. Naskýtá se přirozeně otázka, co učiní vláda, co učiníme my. Mám za to, slavná sněmovno, že v takovýchto nebezpečných akcích musí jíti všechna sentimentalita stranou. Čekáme v prvé řadě důstojné činy od naší vojenské správy. (Výborně!) Ministr národní obrany správně na tyto bolševické rejdy poukázal v rozpočtovém výboru a oznámil všechna opatření, aby vojsko naše zůstalo netknuté.

Pořádek musí býti v prvé řadě zjednán ve vojenských úřadech. Není přece možné, aby v důležitém oddělení vojenské správy zaměstnáni byli lidé, již několikráte podezřelí ze špionáže. Kde je tu úřední odpovědnost, kde je opatrnost, kde nutná kontrola? Chceme, aby naše armáda byla zárukou státní svobody a bezpečnosti do budoucna. Právě proto však nesmí býti zrazována špiony a placenými emisary, nýbrž musí tu státi pevně, prostá vší politiky a silná jen jednou vírou: t. j. sloužiti národu, brániti stát a jeho svobodu proti všem domácím i zevnějším nepřátelům.

Že je nutno, aby mezi zaměstnanci všech vojenských úřadů byla provedena přísná kontrola a aby lidé státu a branné moci nepřátelští byli propuštěni, považujeme za samozřejmé. (Výborně! - Potlesk.) Ať komunisté křičí sebe více, jejich povyk a hrozby jsou tím nápadnější. Proto tato ozdravovací methoda musí býti provedena za všech okolností.

Pravil jsem, slavná sněmovno, že si přejeme armádu prostou veškeré politiky. Zkušenosti, které jsme učinili s propůjčením volebního práva vojákům v presenční službě, nejsou po žádné stránce příznivé. Proto vláda podá osnovu zákona, kterou se volební právo v armádě ruší. Ten, kdo sledoval volební boje v místech, kde jsou vojenské posádky, dobře ví, jak na mysl vojáka působila agitace volebními letáky a různými sliby. Kdo sliboval vojenskou službu nejkratší a nejpohodlnější, měl největší naděje u vojska na úspěch. V kasárnách rozvracen byl klid, mnohde i kázeň, poněvadž 20 a 21letí hoši nedovedli často pochopiti, co je vojenská povinnost a co jest demagogie.

Se stran socialistických se namítá, že odnětím volebního práva vojínům nezamezí se tomu, aby vojáci měli určité politické přesvědčení. To je pravda. Nejde však, slavná sněmovno, o politické přesvědčení vojína, nýbrž o to, aby politické strany pozbyly zájmu o vojáka jako o voliče, aby umělou volební agitací nebyly v kasárnách vyvolávány rozbroje a ničena kázeň. Na příklad jak k tomu přijde obec, kde je vojenská posádka, aby při volbách bylo poplatnictvo majorisováno hochy, kteří při krátkosti pobytu nemají na vedení obce žádného zájmu a přece určují směr obecní politiky na 3 léta. Mám takový případ ve své župě v Milovicích u Lysé, kde vojsko může si zvoliti celé obecní zastupitelstvo. Za několik měsíců vojáci odjedou, nikdy se více do Milovic nevrátí, ale rozhodli o hospodaření a správě celé obce na několik let. (Posl. Bolen: Tak jste to mizerně udělali?) Právě proto, stala-li se chyba, bude odčiněna, p. Bolene. Jsou to divné květy demokracie, to je ukvapenost, jakých se, bohužel, u nás po převratu spáchalo více. Chceme, aby vojsko, četnictvo, rotmistři a důstojníci nebyli exponováni politicky, tím méně stranicky. Chceme, aby vojsko pohlíželo na existenční otázky národní s vyššího hlediska, nedotčeného stranictvím a záštím. Čím kratší bude presenční služba, tím více je potřebí, aby v kasárnách bylo více smyslu pro intensivní práci, pro výchovu vojáka a jeho povinnost ke státnímu celku. Rozumni vojenští gážisté, rotmistři a důstojníci plně tuto pravdu uznávají. Nejde jim o volební právo, jako vůbec nemají o politické boje zájem, ale jde jim o takové existenční zabezpečení, které by jim umožnilo, aby svůj úkol mohli plniti s radostí. Toto zabezpečení musí jim dáti stát, nikoli politická organisace, které by snad odevzdali při volbách svůj hlas. Vítáme proto ohlášenou vládní předlohu o zrušení volebního práva vojínů jako jednu z podmínek pro ukáznění armády a jeji odpolitisování.

Slavná sněmovno! Řadu let mluví se u nás o těžkopádnosti administrativy a přílišné nákladnosti veřejné správy. V době, kdy celou Evropou letí heslo o šetrnosti, kdy v Jugoslavii v zájmu státních úspor ruší se 5 ministerstev, kdy Belgie tmavším chlebem snižuje dovoz pšeničné mouky, kdy v Italii zakazuje se přepych a ve Francii snižuje se i počet poslanců, v době, kdy bolševické Rusko musí podstatně škrtati položky v rozpočtu, se kterými se komunisté do nedávna před světem chlubili, je nutno, aby i u nás došlo k pevné a jednotné linii hospodářské a k úpravě správy, která by výdaje zmenšila. Má-li se tak státi, je nutno, aby byly v prvé řadě položeny jednotné základy, na kterých by veřejná správa spočívala. Sjednocením správy umožní se její zjednodušení a zlevnění. Máme již 6 roků zákon o zřízení úřadů župních a okresních. Byl však proveden pouze na Slovensku. U nás podle prohlášení pana ministra vnitra musí býti zákon dříve novelisován a tak patrně bude ještě dlouho trvati, než se dočkáme jednotné správy.

Na Podkarpatské Rusi spočívá nynější správa na základech ústavy uherské, na Slovensku máme župy, v Čechách, na Moravě a ve Slezsku i po zrušení zemských sněmů máme dvojí správu veřejnou: politickou a autonomní. Netřeba ani dokazovati, že tato různotvárnost a s ní souvisící složitost jest hlavní příčinou přílišné nákladnosti naší administrativy. Ulehčení a zmírnění veřejných břemen nelze provésti bez jejího zjednodušení. Je proto nutno, aby tyto závady byly co nejdříve odstraněny, a to buď všeobecným provedením župního zákona nebo vydáním zákona jiného, který by byl jeho náhradou.

K uvažování o této otázce, myslím, že bylo času již dosti. Jest příkazem všeobecného prospěchu, aby bylo učiněno konečně jednou potřebné rozhodnutí a zabránilo se škodám, které z dosavadního stavu vznikají. Jest to tím více potřebí, čím svědomitěji je nutno prováděti šetrnou politiku ve státě a samosprávě. Pravda, státní rozpočet na příští rok jest aktivní částkou 20 1/2 mil. Kč, ale nikdo neví, do jaké míry se projeví důsledky stávající hospodářské krise i na hospodaření státní. Musí-li na př. Národní banka československá konstatovat, že tvoření nových kapitálů postupuje u nás tempem zvolným, je v tom výstraha i poučení. Jsme státem přepolitisovaným a málo dbáme staré rady národohospodářů, že jen tam se daří lépe, kde se víc a lépe vyrábí. U všech evropských států vidíme, že se v prvé řadě zabývají řešením problémů hospodářských. Když v Německu dohodly se strany na hospodářském a konstruktivním programu, počal se zvedati tamní průmysl, který dnes konkuruje v celém světě jako před válkou. Ve Francii po prudkých politických bojích, které měly v zápětí nevídaný pokles franku, nastolena byla vláda koncentrační, která řeší hospodářsko-finanční otázky s positivním výsledkem. Předvčerejší řeč premiéra francouzské vlády je toho klasickým dokladem. V Anglii má každá vláda, ať kanservativní nebo dělnická, v prvé řadě na zřeteli činy hospodářské. U nás tomu až dosud nebylo. Zabývali jsme se buď čistě politickými problémy, nebo ukvapeně schvalovali jsme celou řadu zákonů sociálně-politických, které zatížily výrobu a v neposlední míře spoluzavinily nynější hospodářskou krisi. Teprve nynější vláda prohlásila, že chce raziti nové dráhy hospodářské politice a že za přední úkol považuje řešiti hospodářskou krisi. V čem tato krise spočívá, slavná sněmovno? V poklesu výnosnosti soukromého podnikání. (Souhlas.) To je ono bolavé místo, od něhož se šíří únava a ochablost v hospodářském životě. Úbytek vývozu, práce a výdělku. Naše výroba ať zemědělská, průmyslová, nebo živnostenská, je přetížena daněmi, drahotou úvěru, tarifní politikou a sociálními břemeny. Jen tak se mohlo státi, že v prvém pololetí letošního roku poklesl náš vývoz o 1 miliardu a že jsme v cizině ztratili trhy, které těžko budeme zpět dobývati. Není divu, že za takových okolností roste u nás nezaměstnanost. A tu právě socialistické strany měly by objektivně zkoumati příčiny této krise. Je velmi pohodlné křičeti na stát, aby vyplácel další podpory nezaměstnaným, jako před zavedením gentského systému. Gentský systém, po němž jsme my nevolali, který byl aktivován na přání socialistických stran, nabyl u nás platnosti loňského roku dnem 1. dubna a dle statistiky ministerstva sociální péče vyplatil stát na podpoře nezaměstnaným od této doby do konce března t. r. téměř 4 mil. Kč. Před uzákoněním gentského systému dal stát na podpory nezaměstnaným 123 mil. Kč. Ale podporami, slavná sněmovno, se přece krise neodstraní. Zde je nutno jíti k jádru věci, podívati se na pravé příčiny úbytku práce a společně pracovati k nápravě. Hlavní chyba vězí v naší poválečné politice hospodářské. Přeceňovali jsme nosnost národního hospodářství a zařídili jsme se v ohledu sociálním i kulturním tak, jako bychom patřili k nejbohatším státům Evropy. (Výkřiky posl. Vávry.)

Zapomínalo se, že stát jsou v prvé řadě poplatníci, jejich hospodářské statky a výroba, která musí býti schopna konkurence, aby se zachránil export. Pokud bylo možno dělati nové státní dluhy na podkladě rozpočtových deficitů, nebyla situace aspoň zdánlivě tak zlá. Nyní však je jinak. V hospodářské politice nesmějí se dělati experimenty, neboť každá chyba krutě se mstí. Boj proti nezaměstnanosti musí se v prvé řadě projevovati snahou po zvýšení výroby a zajištění exportu. Proto musí se přestati s prováděním nových a nových zákonů sociálních, které ani silné a velké státy dosud nemají a musí se prováděti rozumná politika produkční, která dává národu chléb a zajišťuje jeho soběstačnost. Nezaměstnanost je v prvé řadě chorobou hospodářskou, která nedá se léčiti placením podpor, ale účelným opatřením práce. Je pozoruhodné, že v době, kdy se tolik píše o nezaměstnanosti ve městech, je na venkově stále nedostatek pracovních sil (Výborně! - Výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.), což zejména patrno bylo při letošním dobývání řepy. (Tak jest!) Tady je, slavná sněmovno, nutno provésti nápravu. Kdo je bez zaměstnání ve svém oboru, nesmí pohodlně čekati, až se z fabrických komínů opět zakouří, ale musí vzíti každou poctivou práci, kterou je schopen vykonati, třeba na venkově v zemědělství. (Tak jest! Potlesk poslanců republ. strany zeměděl. a malorol. lidu.)

Z přítomné krise, v níž se octlo naše hospodářství, je tedy pouze jedno východisko: Zvýšiti rentabilitu soukromého podnikání, umožniti výrobě - úpravou věcí daňových, tarifních a sociálních, - snížení nákladů a tím možnost konkurence. Tak umožní se dělnictvu práce a státu trvalý zdroj finančních příjmů.

Velmi důležitou hospodářskou otázkou je i naše sociální zákonodárství a jeho důsledky pro praktický život. Pokud žili jsme v záplavě papírových peněz a nehrozila nám hospodářská konkurence ciziny, daly se mnohé sociálně-politické zákony unésti. Dnes však, kdy je nutno počítati s každou korunou a kdy uplatňuje se jediná pravda, že platiti může jen ten, kdo si vydělá, cítíme velmi těžce, kam jsme až s některými sociálními zákony zabředli. Je to v prvé řadě zákon o sociálním pojištění dělnictva. (Posl. Koudelka: Roku 1911 na sjezdu zemědělských společenstev ve Vídni sami jste žádali ten zákon. Ti lidé tenkrát byli pokrokovější, než vy dnes!) Pane kol. Koudelko, já k tomu ještě přijdu, jen mě nechte laskavě domluviti. Když, slavná sněmovno, v září 1924 byl zákon tento v parlamentě projednáván, nikdo netušil, že zatížení, které z jeho provádění vznikne, bude tak velké a podstatné, jak se ukazuje dnes. (Výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.) Padesát milionů korun měsíčně, které jsou odváděny v našem státě na nemocenské, starobní a sociální pojištění od 1. července t. r., je obnos, který výroba a celé národní hospodářství důkladně cítí a nelze se proto diviti, že v době... (Odpor a výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.) Prosím, pánové, nebraňte se rozumným vývodům. Já přijdu k dalším otázkám. Nelze se proto diviti, že v době nedostatku a drahoty peněz dochází k oprávněným stížnostem... (Výkřiky poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické. - Posl. Koudelka: Pane kolego, jste sám pojištěn?)

Předseda (zroní): Prosím o klid.

Posl. Dubický (pokračuje): To je stará otázka vašeho kolegy Johanise. Tedy prosím, za takových okolností nelze se diviti tomu, že se množí stížnosti nejen od zaměstnavatelů, ale i od zaměstnanců.

Zákon o sociálním pojištění je dílo veliké. Vzniklo za loyální součinnosti všech stran bývalé sněmovny, která zákonem obírala se velmi důkladně. Po této stránce byl nejlépe podán důkaz, že občanské strany splnily program, na kterém se dohodly se socialisty, a že nezakolísaly ani tam, kde šlo o zákon významu tak dalekosáhlého. Jak se naproti tomu zachovali socialisté k požadavkům zemědělského lidu, když šlo o jeho hospodářské požadavky, zvláště o ochranu jeho práce, je všeobecně známo, ale to je už kapitola jiná.

Zákonem o sociálním pojištění vyvrcholilo u nás celé sociálně-politické zákonodárství. Předstihli jsme na tomto poli řadu velkých a bohatých států, kde zákony tak velké řeší se tempem mnohem pomalejším. Poukazuji pánům ze socialistických stran jen na příklad Francie. Francie začala jednati o sociálním pojišťování r. 1920 a zákon odhlasovala v dubnu 1924, a to jen pro dělnictvo v mateřských zemích, nikoliv v koloniích, které jsou z tohoto zákona vyňaty. Současně však přijal francouzský parlament ustanovení, které vtělil do zákona, že sociální pojištění ve Francii vejde v život tehdy, až to finanční a hospodářská situace státu dovolí. O zákonu jednal ve Francii také senát, který učinil řadu podstatných změn. Mělo se za to, že zákon o sociálním pojištění bude ve Francii aktivován aspoň letos na podzim, ale senát odepřel o něm vůbec jednati, poněvadž je prý násilným lámáním francouzského individualismu a doba není pro jeho aktivování příznivá. (Hluk.) Tak je ve Francii. U nás aktivovali jsme zákon v době vážné hospodářské krise nejen v průmyslu, ale i v zemědělství a živnostech a hlavně v zemědělství, kde letošní úžasné živelní katastrofy krisi ještě enormně zvýšily. Lze proto pochopiti, že proti jednotlivým ustanovením zákona jeví se značný odpor a že je voláno po nápravě. Nikdo toto hnutí nevede, nikdo je neorganisuje a přece je spontánní. Zákonodárci musí proto velmi svědomitě zkoumati a hledati příčiny tohoto odporu a pracovati k tomu, aby stesky byly odstraněny.

Bylo by velmi nebezpečno pro dílo tak velké, kdyby muselo býti udržováno násilím, kdyby pojišťovací prémie musily býti vymáhány exekučně a kdyby lid nevěřil, že ze zákona plyne mu dobro a prospěch. Nikdo nepomýšlí na zrušení tohoto zákona, ale budeme opravovati všechno, co ukázalo se v životě praktickém neudržitelným, a v tom spočívá (Hluk. Výkřiky.) smysl naší snahy po novelisaci zákona. (Posl. Koudelka: Žádáte i zrušeni nemocenského pojištění!) Pane kol. Koudelko, nevím, odkud máte zprávy. Já vám prohlašuji zcela oficielně, že naše strana trvá na nemocenském pojištění veškerých zaměstnanců a že je pouze spor o t. zv. mzdové třídy a o účelnost starobního a invalidního pojišťování pro zvláštní kategorie zemědělských dělníků. (Hluk. Výkřiky.) Řekl jsem tedy, že nikdo nepomýšlí na rušení zákona, ale v tom, co jsem naznačil, je smysl naší snahy po nápravě.

Jde v prvé řadě o zlacinění starobního a invalidního pojištění, jde o zjednodušení administrativy. (Posl. Chalupník: Chcete nové pokladny a pojišťovny!) Pane kol. Chalupníku, poněvadž dosavadní okresní nemocenské pokladny nám dokázaly, že jsou pašalíkem socialistických agitací. (Tak jest! - Různé výkřiky.) Jde dále, slavná sněmovno, o to, aby pojištěnec měl v ruce průkaz, nejlépe knížku a věděl, jaký nárok z pojištění má. Jde o to, abychom zákon upravili s ohledem na zvláštní postavení zaměstnanců zemědělských a jejich rodin, aby dělníci pracující pouze v dobách sezóny, nepodléhali povinně starobnímu pojištění, aby učňové byli z pojištění vyjmuti, aby skupině zaměstnavatelské dostalo se ve všech orgánech sociálně pojišťovacích paritního zastoupení, aby ukládací politika (Hluk. Různé výkřiky.) ústřední sociální pojišťovny byla vedena s ohledem na podporu produkčních úkolů atd. To vše bude předmětem našeho návrhu na novelisaci. (Posl. inž. Nečas: Dokazujete, že jste centrem sociální a hospodářské reakce!)

Pánové, je mně trochu divné, že při vývodech, které vyplývají z pravého stavu věci, dochází k takovým výkřikům. Je nutno, aby si celá sněmovna uvědomila, že každá výroba, každý stav a každá politická strana má plné právo, aby reálním způsobem stipulovala své požadavky zejména k zákonu tak významnému, jakým nesporně sociální pojištění jest. (Potlesk. - Výkřiky posl. Koudelky.)

Protestuji proti tomu, aby v každém tomto počinu, který má na zřeteli dobrou věc, byla hned hledána sociální reakce a nepřátelství proti dělnické třídě. Dokázali jsme vám, pánové, za 7 roků našeho státu, že máme plné pochopení pro potřeby širokých vrstev lidových, hlasovali jsme pro všechny sociálně-politické zákony, které znamenají úspěch dělnické třídy, ale nikdo na nás nemůže chtíti, abychom ubíjeli výrobu a ohrožovali hospodářskou existenci poplatnictva jen proto, že zákon o sociálním pojištění proveden byl příliš šablonovitě, aniž by bral zřetel na zvláštní charakter jednotlivých povolání, zejména zemědělců a živnostníků.

Při jednání o zákoně o soc. pojištění v září 1924 prohlásil jsem v této sněmovně: "Má-li sociálním pojištěním býti odstraněna tvrdost nynějšího hospodářského řádu, nesmí se zapomínati, že jedna jeho tvrdost zlomiti se nedá. To je nutnost, že národ na zlepšení své sociální úrovně musí si vždycky sám vydělati - čili jinak řečeno: zavedení sociálního pojištění je zároveň příkazem k zvýšení výroby, národní energie a podnikavosti". (Výborně!)

Tato pravda, kterou jsem řekl r. 1924, jeví se právě dnes časovou a podle toho bude nutno při novelisaci postupovati. Pravil jsem, že se dovoláváme zlacinění tohoto pojištění. Máme za to, že k zlacinění došlo by v neposlední míře také tím, kdyby pojištění úrazové bylo sjednoceno s pojištěním sociálním. (Výkřiky posl. Chalupníka. - Hluk.) Pokud se týče výtky panu kol. Chalupníkovi prohlašuji, že jsem v soc. politickém výboru výslovně plaidoval proto, aby úrazové pojištění v bývalých zemích koruny svatováclavské bylo spojeno s pojištěním sociálním. (Výkřiky. - Hluk.) Ostatně, pánové, ještě na jednu okolnost poukazuji. Zpravodajem zákona o soc. pojištění v r. 1924 za rozpočtový výbor byl přítomný pan ministr zemědělství prof. dr Srdínko. Jeho řeč vyšla ve zvláštním spise a celé pasáže této řeči mluví o tom, že není ekonomické, zachovati existenci úrazového pojišťování v době, kdy přikročujeme k aktivování starobního a invalidního pojištění. (Výkřiky. - Hluk.) Ale, slavná sněmovno, tomuto požadavku vzpírají se úrazové pojišťovny samy, které vůči všem unifikačním snahám zařizují se pro sebe na trvalo. Jinak nemohlo by se na příklad státi, aby Úrazová pojišťovna v Praze stavěla právě nyní nový palác v Bělského třídě za 25 mil. Kč. Dala-li vláda k této stavbě souhlas, bylo patrně zapomenuto na nutnost unifikace úrazového pojištění, a to je chyba.

Mám tedy za to, slavná sněmovno, že naše stanovisko, aby úrazové pojištění vsunuto bylo do rámce zákona sociálně-pojišťovacího, jest odůvodněno vším způsobem. Celkem nutno říci, že v sociálně-politickém zákonodárství musíme započíti nový směr. Ne reakční, ne proti dělníkům. Nynější vláda výslovně prohlásila, že chce hájiti zájmy všech vrstev lidových, které tvoří stát. Zákony tyto nesmějí se však posuzovati jen se stanoviska prospěchu jedné třídy, nýbrž hlavně se stránky celohospodářské. Parlament musí si uvědomiti, že nemůžeme žádati od naší výroby více, než co může učiniti s ohledem na své náklady a na uhájení konkurence na trhu mezinárodním. To je fakt diktovaný tvrdými zákony hospodářskými, které jsou silnější než každá teorie.

Na vládu čeká velký kus práce v otázkách hospodářských. Má pevnou vůli provésti úkol svůj tak, aby z toho měl prospěch v první řadě stát. V této dobré snaze bude vláda podporována všemi rozumnými lidmi, kteří ve šťastných poměrech hospodářských vidí i štěstí své.

Na ztroskotání veliké stávky anglických horníků je nejlépe vidno, že ne násilím, ale smírně, ne diktátem, ale rozumem nutno řešiti hospodářské a sociální problémy, a to bude vodítkem i pro postup náš.

Chceme, aby vláda při svých činech byla silná a spravedlivá. 14 milionů obyvatelstva této republiky chce viděti rozumnou práci směřující k hospodářskému, kulturnímu a sociálnímu zvelebení širokých vrstev lidových. Taková práce může se konati jenom v klidu a za podpory všech, kdož mají rádi svůj stát. Řemeslné vyvoláváni afér všeho druhu, spílání a podezřívání odpovědných činitelů, úmyslné kalení vod a házení blátem po lidech poctivých, je práce pro temné podzemní živly, které mají ďábelskou radost z toho, když veřejný život v republice se zmítá v chaosu, neboť je to nejlepší okamžik pro jejich rozkladnou práci. Dopustí-li se kdokoliv nezákonného činu, ať je podle zásluhy přísně potrestán. V této republice máme ještě dosti soudců, kteří usvědčené darebáky odsoudí, máme dosti kriminálů, aby je spravedlivá justice pozavírala. - (Potlesk. - Výkřiky poslanců strany komunistické: A zloději sedí tu!) Nejenom zloděje, ale i bolševické štváče, kteří nám ničí stát, nutno pozavírati. To je třeba říci pro celou veřejnost. Řemeslně štvát, uměle vyvolávat aféry, napadat a podezřívat, nic však nedoložiti, toť počínání lidí zlých, kterým nejde o věc a nápravu, nýbrž o chaos a rozvrat, a to je (obrácen k poslancům strany komunistické) vaším účelem.

Slavná sněmovno! Nedávno vyšel u nás román plukovníka Medka: "Ostrov v bouři". Tímto ostrovem v bouři bylo československé vojsko v Rusku za revoluce roku 1917. Když všecko leželo v potopě, když bouře a horečka zachvátila velkou říši, zůstali Čechoslováci moudří a klidní. Ostrov náš v bouři vydržel a přetrval všechno. Obstál a zvítězil, protože to byl lid zdravý a rozumný. Dokud bude československý lid takovýmto ostrovem v bouři, dokud bude pevnou skálou zdraví a lásky ke svému státu, není se čeho obávati. Přestáli jsme doby zlé, přežijeme i obtíže dnešní, zvláště když máme svůj stát a dovedeme si v něm poměry upraviti tak, jak to odpovídá zájmům všech lidí, kteří republiku tvoří. Končím a prohlašuji: Jsme optimisty a věříme, že za pevného vedení dnešní vlády jdeme lepším časům vstříc. V tom znamení budeme rádi pro státní rozpočet hlasovati. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Dérer. Uděluji mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP