V tomto břemenu dluhů nejsou ještě úplně
obsaženy závazky z mírové smlouvy, totiž
tak zvaný dluh reparační.
Při svém založení převzal nový
stát jmění staré monarchie spadající
do jeho území, podle všeobecných a mezinárodně
právních pojmů bylo by bývalo povinností
nového státu, aby převzal a plně zaplatil
také pohledávky příslušející
jeho občanům proti starému státu.
Nutno však konstatovati, že pokud jde o válečné
půjčky, stalo se to jenom pro velmi malou jejich
část. V podstatě byly válečné
půjčky anulovány a tím způsobena
byla značná škoda státním občanům
a tím také národnímu hospodářství.
Se všeobecného stanoviska státního dlužno
litovati, že dosud nebyly válečné půjčky
zaplaceny, poněvadž tím byla otřesena
nadlouho důvěra obyvatelstva ve státní
úvěr. Zvláště citelné
jsou ztráty státních občanů
tam, kde se dali přiměti v důvěře
ve státní úvěr a solidnost peněžních
ústavů k tomu, aby si opatřili peníze
na válečné půjčky lombardem.
Tito občané ztratili nejenom peníze hotově
zaplacené, nýbrž uvalili na sebe ještě
tíživý dluh z poměru závazkového,
který novým státem nebyl zaplacen. Jmenovitě
lombard válečných půjček obcí
není stále ještě definitivně
upraven, z čehož obcím hrozí největší
obtíže. Neméně tím trpí
lidové peněžní ústavy, z nichž
jsou nejvíce postiženy některé peněžní
ústavy v severních Čechách. Je tudíž
nezbytným zájmem státu, aby tyto nevyřízené
záležitosti byly spravedlivě rozřešeny.
Se zadostučiněním můžeme však
zjistiti, že nynější státní
rozpočet je prvním, v němž jest uvedena
v život zásada, že dluhy nebudou již dělány
a výdaje budou co možná zmenšeny.
Ačkoli při sestavování tohoto rozpočtu
nebyli v ministerské radě ještě ti dva
ministři, kteří byli do vlády vysláni
německými stranami, přece prohlašujeme,
že tento rozpočet všeobecně pro své
přednosti, že totiž odstraňuje stálé
dělání dluhů a že ukazuje vážnou
snahu důkladně šetřiti, zasluhuje uznání
a může tudíž tvořiti vhodný
podklad pro debatu podrobnou. Při tom chceme tu již
zdůrazniti zvláštní zásluhu pana
ministra financí, že nám předložil
také osnovu zákona o daních, která
zaslouží největší pozornosti. Již
hned po převratě pojali jsme do svého programu
jako strana německého venkovského obyvatelstva
požadavek, aby předpisy o daních výnosových
byly moderně zlepšeny. Neboť za války
byly všechny berní šrouby utaženy tak silně
a po válce byl tlak daní ještě tak zostřen
a takové množství daní a dávek
ve směsici ukládáno, že daňová
reforma stala se nevyhnutelnou. Ceníme si tedy rozhodnutí
pana finančního ministra, že se tu opravdově
a energicky chopil práce, kde jsme my sami již dlouho
volali po reformě. Ačkoliv tato daňová
reforma vykazuje ještě jisté nedostatky, přece
již předložení takového reformního
díla samo o sobě je potěšitelným
pokrokem, který proto vítáme a panu finančnímu
ministru přičítáme k dobru.
Také za snížení již nesnesitelné
úrokové míry bank a jiných peněžních
ústavů, k němuž došlo z jeho popudu,
děkujeme panu ministru financí.
Jestliže již můžeme oceňovati tyto
úspěšné kroky pana ministra financí,
tu musíme také říci, že v tomto
státním rozpočtu, který je přece
hlavně jeho dílem, pracoval promyšlené
o ozdravení a upevnění státního
hospodářství a máme veškeré
důvody k tomu, abychom tentokráte posuzovali státní
rozpočet byť i ne s plným uspokojením,
přece s uznáním vykonané práce.
Od spolupráce obou německých ministrů
nyní zahájené očekáváme
tedy rozhodne zlepšení ve státním hospodářství
nejenom pro stát sám, nýbrž pro svůj
německý národ, který nás sem
vyslal. Neboť doposud měli jsme ponižující
vědomí, že jsme sice uznáváni
a oceňováni za plnocenné a rovnocenné,
pokud jde o placení daní, ne-li dokonce dosti často
přeceňováni, avšak v tom, co za to od
státu dostáváme, nakládá se
s námi nejvýše macešsky, ba dokonce bylo
pracováno proti nám i penězi státními,
opatřenými od nás, a my jsme byli soustavně
odstrkováni a utlačováni, ačkoliv
je příkazem státní raisony, aby byla
stejná zásada zachovávána nejenom
při opatřování peněz, nýbrž
i při jich používání.
Očekáváme tedy od tohoto státního
hospodářství a zvláště
od činnosti pana finančního ministra ponenáhlé
snížení daňového tlaku a zavedení
spořivosti na pravém místě, a takových
míst jest i v tomto rozpočtu ještě dost.
Tím přicházím k věci, která
nás v rozpočtu zaráží. Se zemědělstvím,
základem veškerého národního
hospodářství i v tomto státě,
nenakládá se ve výdajích zemědělsko-kulturních
spravedlivě. Dovolím si zde poukázati na
Rakousko a na Německou říši, které
si mohou počítati za čest, že se co
nejvíce snaží, aby zase zemědělství
povznesly. V nejnovější době opatřila
Italie velké státní prostředky, aby
se země sama mohla uživiti. Tímto duchem není
předložený rozpočet bohužel ještě
prodchnut. Povznesení zemědělství,
jak pokud jde o zlepšení půdy, tak i o větší
zdatnost venkovského obyvatelstva, je přece věcí
největší důležitosti, poněvadž
bychom měli klásti větší váhu
na výrobky vlastní půdy. Protože nemáme
kolonií ani námořní dopravy, měli
bychom dbáti o to, abychom se učinili nezávislými
na cizině při výrobcích zemědělských
a to tím, že rozmnožíme a zušlechtíme
vlastní zemědělskou výrobu. Co dovážíme
z ciziny, musíme všechno zase zaplatiti, peníze
za to plynou do ciziny a činí nás na cizině
velmi závislými. To není pro nás dobře,
poněvadž nás to skutečně zatěžuje.
V tomto směru potřebuje tedy rozpočet ještě
změny, pokud je to možno, ještě v tomto
rozpočtu, zvláště však nutno hleděti
k tomu, aby při sestavování příštího
rozpočtu bylo dbáno toho, abychom dosáhli
stejného stupně s jinými státy již
zmíněnými a zajistili si hospodářskou
nezávislost, zvláště když bychom
spíše než jmenované země skutečně
mohli hospodařením opatřiti si z půdy
všechno, čeho potřebujeme k vlastnímu
životu, tedy býti soběstačnými.
Že my Němci na poli duševní kultury stále
ještě jsme v rozpočtu zkracováni, je
také okolností, která nedovoluje, abychom
tento rozpočet považovali pro sebe za zcela uspokojivý.
Budeme tedy ještě v podrobné rozpravě
působiti k odstranění tohoto bezpráví.
Stanovisko mé strany k provádění pozemkové
reformy nikterak se nezměnilo naším vstupem
do vlády. Aby bylo zabráněno jakémukoliv
nedorozumění, prohlašuji, že výsledek
a způsob provádění reformy až
do našeho vstupu do vlády nikterak nemůžeme
a nebudeme schvalovati a krýti. Co nejrozhodněji
odmítáme sami jakoukoliv odpovědnost. Způsob
provádění reformy byl dosud souhlasně
charakterisován tím, že jedinou směrnicí
pro pozemkový úřad bylo dosažení
národních cílů a že národními
hledisky byly úplně vyřazeny motivy hospodářské,
usazení našeho venkovského obyvatelstva, vybudování
našeho zemědělství. Takové provádění
neukazuje se naprosto opatřením, jež by mohlo
býti na prospěch našeho národa. Takové
provádění probouzí jenom národnostní
spory, působí rušivě a rozkladně,
vyvolává také nenávist, když
naši čekatelé těžce zápasící
se životem, musí viděti, že cizinci, často
a často vůbec neobeznámení se zemědělstvím,
kteří namnoze nemají v úmyslu věnovati
svůj život zemědělství, dostávají
půdu, kdežto oni ztrácejíce dosavadní
pracoviště nevědí, co mají v
budoucnosti dělati.
Vstoupili jsme proto do vlády, poněvadž chceme
zdárnou spolupráci a spolužití národů
v rámci tohoto státu, již z tohoto důvodu
nemůžeme tedy schvalovati a klidně přijímati
opatření, která ve své podstatě
jakoukoliv zdárnou spolupráci a klidné spolužití
národů znemožňují.
Požadujeme a přičiníme se o to s veškerou
energií, aby od nynějška byla reforma vedena
jenom zásadami hospodářskými a aby
přestalo jakékoliv národní odstrkování.
To znamená, že musí přestati nucené
počešťování vnitřní
kolonisací území osazeného Němci
a Maďary. Ukáže-li se nutným, že
by v jednotlivých případech volná
zabraná půda nebyla bezvýhradně požadována
domorodým obyvatelstvem, takže musí dojíti
k osazení cizinci, nutno při tom vycházeti
jenom ze způsobilosti kolonistů, k národní
příslušnosti má se při tom přihlížeti
jenom potud při výběru uchazečů,
že nutno přihlížeti k národnostnímu
složení domácího obyvatelstva, aby kolonisace
nezpůsobila nucené odnárodňování.
Při tom nutno se dále vystříhati toho,
aby jako dosud usazování kolonistů nebylo
ošklivou lichvou, když kolonisté ve své
domovině prodávají půdu po 20 až
30 tisících za hektar a platí za přidělenou
půdu 5000 Kč. Mají-li kolonisté ve
své otčině pozemkový majetek, musí
jej postoupiti pozemkovému úřadu za cenu
pozemkového úřadu, aby tento úřad
mohl získati novou půdu pro příděl.
Jako při drobném přídělu a
vnitřní kolonisaci mají býti pro pozemkový
úřad jedinou směrnicí hospodářské
motivy, posílení domácího obyvatelstva,
tak musí tento motiv převládati také
při tvoření a zadávání
zbytkových statků.
Uvedl jsem dosud zásady své strany pro zdárnou
spolupráci. Jest však ještě nutno zabývati
se zprávou, která nám byla podána
v rozpočtovém výboru pozemkovým úřadem.
Pan president Voženílek je teprve několik dní
nejvyšším správcem pozemkového
úřadu, mohl tudíž podati o něm
jen zprávu, která mu byla vypracována a za
jejíž výsledek ho nemůže stihnouti
odpovědnost. Číslice zprávy však
nejsou takové, abych je směl mlčky přejíti.
Při přídělu dlouholetých pachtýřských
pozemků do vlastnictví pachtýřů
obdrželi podle úředních statistik Němci
31.000 ha a nikoliv 40.000 ha. Celkem bylo přiděleno
asi 100.000 ha. Při tom však nutno poznamenati, že
tento způsob přídělu nebyl nijak přenechán
volnému uvážení pozemkového úřadu
jako ostatní způsoby přídělů,
nýbrž že zákon přiznal oprávněným
žalovatelný nárok. Při tom nutno konstatovati,
že v mnoha případech, jako na Šumavě
v Železné Rudě, tito pachtýři
dodnes ještě marně čekají na
převod vlastnictví. Podíl v procentech odpovídá
sice asi národnímu klíči, ale nutno
zjistiti, že dlouholeté pachty, při nichž
často po generace byly pozemky v držení téže
rodiny, jsou charakteristickým zjevem našeho německého
pohraničního pohoří, a zvláště
naší Šumavy (dědiční pachtýři),
takže i při této akci, při níž
pochodili němečtí uchazeči ještě
nejlépe, ve skutečnosti byli odstrčeni.
Zpráva dále praví, že Němci dostali
asi 1000 ha stavebních míst. Pan ministr dr Beneš
přednesl ve Svazu národů, že jsme
dostali 480 ha. Nemohu se domnívati, že pan min. Beneš
zúmyslně nebo z nedbalosti jmenoval číslo,
jež jest menší než skutečný
příděl. Zmínil bych se tu, že
i při této akci v německých a maďarských
územích příděloví komisaři
odmítali oprávněné nároky často
způsobem velmi šovinistickým. Příděl
stavebních míst na rozšíření
hřbitovů byl odmítán, městům,
jako Petrohrad, nebyla stavební místa přidělena,
ačkoliv rozšíření města
je možné jenom na zabraných polích.
Pro takové odmítání nebylo důvodů
hospodářských, hybnou silou byl moment národnostní.
Zpráva dále praví, že volným
odprodejem dostali Němci 15.000 ha. Naproti tomu musíme
konstatovati, že pan ministr Beneš věděl
jenom o odprodeji 1900 ha, ovšem do konce roku 1924. Předpokládáme-li,
že v roce 1925 dostalo se Němcům asi 1100 ha,
číslo, jež jest příliš velké,
pak jsme dostali dosud 3000 ha a nikoliv 15.000 ha. Naše
oprávněné požadavky byly odmítnuty,
poukazuji jenom na nesčetné žádosti
německých měst, obcí, městysů,
pachtýřů a velkostatkářských
úředníků, kteří byli
bezohledně odmítáni.
Všeobecným přídělem do konce
roku 1925 nebylo převedeno do německých rukou
10.000 ha, nýbrž nejvýše 1000 ha zabrané
půdy. Nechci přicházeti s jednotlivými
případy, neboť, dosavadní praxe pozemkového
úřadu je dostatečně známa.
Jak povstaly kolonie? Tím, že v německých
územích domorodé obyvatelstvo bylo o příděl
půdy připraveno. Neznám jediného případu,
že by v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
do konce roku 1925 byl usazen byť i jen jediný kolonista
německé národnosti, znám také
jen 3 případy, kde v území osazeném
Čechy a Slováky byly zřízeny kolonie.
Také tu musím konstatovati, že zpráva
neodpovídá skutečnostem. Musím také
zjistiti, že je nesprávné, že nemáme
dosti uchazečů o půdu, takže je nutno
kolonisovati. Kdo zná poměry v našich okresech
a nedívá se úmyslně národnostně
zbarvenými skly, musí s úžasem konstatovati
opak.
Konečně se praví, že i při přídělu
zbytkových statků pamatuje se přiměřeně
na Němce. Musím opět konstatovati opak. Do
dubna 1926 bylo zadáno celkem 1250 zbytkových statků,
z nichž bylo sotva 5 přiděleno Němcům.
A kdyby jich bylo i 25, byla by to sotva 2%. Možno takové
přidělování nazvati přiměřeným?
To je výsledek pozemkové reformy až do našeho
vstupu do vlády, je zničujícím. Jak
řečeno, odmítáme jakoukoliv odpovědnost.
Odpovědnost pro budoucnost přejímáme
my. Žádáme tudíž, abychom byli
zastoupeni v předsednictvu pozemkového úřadu,
žádáme přiměřené
zastoupení v úřednickém aparátu
pozemkového úřadů. Žádáme
to tím spíše, když se ukazuje nutným,
aby pozemkový úřad vydal účty
o miliardách, které byly dosud při přídělu
zaplaceny a přijaty. Přejímáme-li
odpovědnost, musíme také do věci viděti
a musíme míti možnost spolupracovati a budovati.
Dosud jednal jsem jen o reformě zemědělské.
Musím se ještě zabývati další
částí československé pozemkové
reformy, a to reformou lesní. Více než 50 %
lesů jest zabráno. Cena jejich činí
asi 17 miliard Kč. Lesní reformou byla postižena
značná část našeho národního
jmění. Je tudíž povinností každého
odpovědného státníka a politika, aby
působil k hospodářskému řešení
pozemkové reformy a neuskutečňoval snad požadavku
politiky hesel, která se vědomě staví
mimo hospodářství a mimo zdravou politiku
státní, poněvadž ví, že
její požadavky mohou sice nadchnouti neodpovědné
množství, jinak však, i když není
zcela neproveditelná, může přece poškoditi
národní hospodářství a stát.
Hlavním úkolem pozemkové reformy má
býti rozmnožení státního majetku
lesů zestátněním lesů soukromých.
Pánové, dnes ví každé dítě
v tomto státě, že ve skutečnosti každé
zestátnění lesů musí způsobiti
státu jenom škodu. Jestliže se snad celá
tato škoda neobjeví nad slunce jasněji v nejbližších
letech, my všichni ještě na vlastním těle
škodu tu pocítíme. Uvádíme stát
v nebezpečí, které sotva bez velkého
úsilí a obětí bude lze v několika
letech zase napraviti. Rozumný člověk bourá
jenom to, co je špatné, a staví místo
toho něco lepšího. Postátnění
lesů jest však bouráním dobré
věci, neboť na její místo dává
se něco horšího.
Při vzniku státu měli jsme v republice 731.000
ha, t. j. 15,68 % státních lesů. Do
dnešního dne bylo postátněno, i s lesy
převzatými vojenským erárem v Brdech
a na Slovensku, v Čechách asi 100.000 ha, na Moravě
asi 41.000 ha a na Slovensku 32.000 ha, dohromady 173.000 ha,
takže dnes jest ve státním majetku přes
905.000 ha, t. j. 19,42%. Při tom musíme konstatovati,
že v Podkarpatské Rusi více než polovice
lesů je zestátněna. Právě tyto
státní lesy dají nám však největší
starost, neboť zatěžují náš
rozpočet. Více než 40 % státních
lesů je pasivních, t. j. pracující
obyvatelstvo Československé republiky musí
hraditi tento schodek většími daněmi.
Přes tuto skutečnost, která ani generálnímu
ředitelství státních lesů a
statků ani nikomu jinému není neznáma,
požaduje se další postátňování
lesů. Pánové, osobní zájmy
a názory jednotlivců - a v tomto případě
může jíti jenom o takové - stojí
tu v odporu se zájmy všestátními, které
jsou z hospodářských důvodů
proti postátňování. Uvědomme
si jenom důvody, které prý mluví pro
zestátnění. Že motivy finančně
a vojensko-politické zde nerozhodují, dokáže
každý nováček, neboť v době
letadel, v době děl střílejících
na míle daleko, nejsou pohraniční lesy naprosto
žádnou ochranou. K tomuto výsledku dochází
také anketa uspořádaná "Národními
Listy". Zamítá postátňování
z důvodů hospodářských, obhajuje
je v jediném výjimečném případě,
pokud totiž jde o pohraniční les v německém
anebo maďarském jazykovém území.
Zestátnění soukromých lesů
je tedy míněno nikoliv jako opatření
hospodářské, nýbrž jako trestní
opatření proti německému a maďarskému
národu. Pánové, ptám se vás,
není tento požadavek nejenom absurdní, nýbrž
také groteskní? Na jedné straně svěřujete
nám vedení důležitých resortů,
jsouce přesvědčeni, že je budeme spravovati
jenom k výhradnému prospěchu republiky, na
druhé straně však pokoušíte se
nám namluviti, že z národnostních důvodů
nejsme zralí k tomu, abychom měli své lesy,
lesy, které do dnešního dne byly pro celý
svět vzorným příkladem konservativního
lesního hospodářství.
Zestátňování lesů naprosto
odmítáme z důvodů hospodářských,
poněvadž jsme přesvědčeni, že
je to zajisté pochybeno. Chceme spolupracovati o hospodářské
vybudování republiky. My se však nebojíme
také veřejně přiznati své mínění,
zvláště tehdy, když trvajíce na
svém mínění, můžeme zabrániti
škodě stěží napravitelné.
Nejbližším úkolem naší státní
politiky lesní není tedy nijak rozmnožovati
státní lesy, nýbrž je vybudovati, jejich
zintensivnění a racionalisace státní
správy lesní, aby konečně také
naše státní lesy staly se aktivní položkou
našeho státního hospodářství
a nevyžadovaly jen stálých příplatků.
Zdá se mi, že tento úkol je nesmírně
důležitý a jistě také těžký,
a snad dokonce přesahuje pracovní síly naší
nynější správy státních
lesů. Státu nutno na roveň postaviti okresy,
župy a země, neboť každý příděl,
jejž obdrží, je v podstatě rozmnožením
státních lesů. Příděl
jednotlivým osobám může se týkati
jenom malých parcel, čímž se dosáhne
upevnění malého majetku a jeho zaokrouhlení.
Žádný rozumný národohospodář
nemyslí na rozsáhlou parcelaci velkých lesů.
Drobný příděl tudíž dosáhne
jenom poměrně malého rozsahu.
Příděl velkých lesů jednotlivým
osobám odmítáme, neboť takové
příděly směřují jedině
k cílům devastačním, jak dávají
výstražný příklad jednotlivé
případy. Jako jediní uchazeči zbývají
obce. Je si přáti, aby zabrané lesy byly
přidělovány obcím, pokud obce podají
důkaz, že budou požadované lesy v budoucnosti
pečlivě spravovati a že mají ujasněny
finanční otázky, které s přídělem
lesů souvisí.
To jsou směrnice pro naši lesní reformu, které
jsou vybudovány výhradně na zásadách
hospodářských. Z hospodářských
důvodů požadujeme dále, aby lesní
reforma byla co nejdříve skončena, aby lesní
hospodářství bylo uvedeno zase do právně
zajištěných kolejí. Aby však bylo
zabráněno případnému pustošení
lesů, ukáže se snad nutným novelovati
zákony o lesní policii.
To je naším programem v pozemkové reformě.
Dosud jsme musili konstatovati, že při jejím
provádění rozhodovaly dosud motivy národnostně
politické. Tyto motivy způsobily, že národnostní
protivy v tomto státě byly jen stále více
přiostřovány a že naše národní
hospodářství trpělo škodu. Dosavadní
způsob projevil účinky výhradně
ke škodě státu. Tyto národnostní
motivy chceme úplně odstraniti, na jejich místo
stavíme důvody výhradně hospodářské.
To je náš program. Tím odstraňujeme
národnostní sváry a podporujeme hospodářství,
dva výsledky, které jsou v zájmu nás
všech.
Vyslavše do vlády dva ministry, projevili jsme vážnou
vůli spolupracovati svými nejlepšími
silami ke zdaru tohoto státu. Tato spolupráce musí
však býti také s druhé strany umožněna
a podporována. Teprve správnou spoluprací
bude dosaženo cíle, který jsme si vytýčili,
když jsme se rozhodli k tomuto význačnému
kroku. Proto pokládáme za hodné politování,
že česká jedna strana svým vůdcem
prohlásila v této sněmovně, že
prý ještě nepřišel čas,
abychom se mohli účastniti vlády.
Dovolte mi, abych zde prohlásil: Myšlenka naší
spolupráce není nová. Byla pojata již
do našeho základního programu ve straně
roku 1920 a byla zachována. Tam se praví: Všechny
národní kmeny musí býti uznány
za rovnoprávné a plnoprávné členy
státu a musí jim býti zajištěn
vliv na státní moc, potřebný k jejich
existenci a k jejich kulturnímu vývoji, a proto
jim musí býti dáno náležité
zastoupení ve vládě. Teprve po 8 letech trvání
státu bylo nám to umožněno, abychom
vykonávajíce své právo mohli vyslati
do vlády ministry. Domnívá-li se pan dr Kramář,
vůdce oné strany, která se vyslovila proti
našemu nynějšímu vstupu do vlády
- uvádí to ovšem jen jako své mínění
a svůj starý program že ke vstupu Němců
do vlády mohlo by dojíti teprve tehdy, až ve
vládě bude zastoupena československá
parlamentní většina, nebo jak se jinak jasně
vyjadřuje, všenárodní koalice, a jestliže
lituje, že se tak nestalo, pak to zajisté zůstane
jenom jeho osobní názor a to mu nechceme bráti.
Vážíme si p. dr Kramáře jako
muže vysoké politické intuice, jako gentlemana.
My chápeme zásadní národnostní
orientaci p. dr Kramáře a nedivíme
se, že jeho osud ve starém Rakousku ho roztrpčil
a zklamal, a vysvětlujeme si tím jeho časté
příkrosti proti Němcům tohoto státu.
Litujeme, že tento vynikající člověk,
který nikdy netajil se tím, čím je
povinen německé kultuře, v poslední
době svého vývoje a jako horlivý vlastenec
svého národa patrně nechápe lásku
druhých národů k jejich národnosti.
My naproti tomu souhlasíme se slavnostně projevenou
vůlí převážné většiny
českého národa a projev této vůle
slyšeli jsme z úst pana ministerského předsedy,
jemuž po boku věrně stojí největší
česká strana a k němuž se také
ještě připojily silné strany českého
národa. Jsme tudíž pevně přesvědčeni,
že si český národ již nyní
přeje spolupráce Němců jakožto
národa, který počtem je českému
národu nejblíže, a že chce míti
tuto spolupráci zajištěnu také pro budoucnost.
Víme, že pan president státu sám také
schvaluje tuto zásadu, a osobní názor p.
dr Kramáře neodvrátí český
národ od jeho přesvědčení a
úmyslu. Jak uvádí, chová se vůči
nám kriticky, domnívá se, že naše
koalice jest jenom hospodářská a nikoliv
národní, a národní moment pokládá
za důležitější než hospodářský.
K tomu možno namítnouti, že každý
z těchto momentů je stejně důležitý
a že oba nutně potřebují, aby je stát
rozřešil a zlepšil. Všenárodní
česká koalice nebyla s to, aby tento problém
uspokojivě rozřešila a proto musila se rozejíti
a musila se rozbíti.
Pan dr Kramář se táže, zda rozhodnutí
naši strany o vstupu našich ministrů do vlády
jest jenom přechodné, jenom věcí nálady,
a že nutno pochybovati, že bude trvalým. Na to
mu můžeme odpověděti zcela určitě,
že jsme s touto skutečností počítali
již v našem programu od převratu a k ní
pracovali, poněvadž jsme považovali za spravedlivé
a podle toho požadovali, aby nám Němcům
byl zajištěn vliv na státní moc, potřebný
k naší existenci a k našemu kulturnímu
vývoji, a aby nám proto bylo poskytnuto příslušné
zastoupení ve vládě. Můžeme ještě
připojiti, že v našem národě jest
všeobecně rozšířen názor,
že počet dvou ministrů ve vládě
ještě nestačí, že musíme
a budeme požadovati pro svůj německý
národ ještě aspoň dvě další
ministerská místa. Tedy to je naše stanovisko,
když pan dr Kramář prohlašuje,
že se nemůže vmysliti ve stanovisko německého
aktivisty, a že by rád věděl, co jeho
odpůrce chce a může. Jeho historické
vzpomínky na pokusy o vyrovnání mezi Čechy
a Němci ve starém Rakousku chceme mu přenechati.
Jako nová politická strana, vzniklá teprve
po převratu, nemáme příčiny,
abychom sahali zpět k těmto politickým událostem.
Rádi však potvrzujeme, že pan ministerský
předseda řekl, že Čechové s Němci
bydlili v jedné a téže zemi více než
celé tisíciletí a že tudíž
oba národové mají tuto prožitou skutečnost
společnou. Naše strana přijala tedy také
s uspokojením ujištění ve vládním
projevu, že vláda bude působiti k tomu, aby
naše společná činnost a spolupráce
byla trvalá. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.)
Jestliže se pan dr Kramář ve své
řeči zabývá jazykovou otázkou,
tu víme přece, že právě strana
jím representovaná to byla, která kladla
vždy největší odpor našim jazykoprávním
požadavkům a že hlavně naléháním
jeho strany a vysoké státní byrokracie k
této straně příslušející
došlo k jazykovému nařízení s
jeho přepjatým a nepraktickým obsahem. Řešení
jazykové otázky, řešení otázky
kulturní a samosprávné, jak on si je představuje,
vycházeje z představy jednostranně národního
státu a považuje německou menšinu jenom
za trpěnou, odporuje státoprávní myšlence
ústavní, která byla vyjádřena
v československé ústavní listině.
Naše programové požadavky na ochranu menšin
a náš požadavek samosprávy a také
naše požadavky kulturní dají se naproti
tomu při dobré vůli uspokojiti také
v rámci československé ústavní
listiny, k čemuž tedy máme právo.
Slyšeli jsme od pana dr Kramáře, jak
se staví ke vstupu Němců do vlády
a jak si představuje názory německého
aktivisty. My naproti tomu hledíme hlavně na to,
jak se k tomu staví český národ jako
celek nebo aspoň jeho převážná
většina. To je rozhodné. Ostatně pan
dr Kramář sám připustil i skutečnost,
že velká většina českého
národa spolupráci s Němci uvítala.
Musíme také zcela rozhodným způsobem
odmítnouti názor p. dr Kramáře
o situaci českých menšin u Němců
ve státě a o samosprávě. Domnívá
se, že my s těmito menšinami nakládáme
špatně. Nuže, naproti tomu můžeme
poukázati na to, že české menšiny
domorodé a usedlé v německém území
našly také v hospodářském životě
svoji dobrou existenci, takže ani netouží po
tom, aby odtud přišly. Cítí se tu zcela
dobře a jsou spokojeny. Ovšem jeden živel, který
však teprve v nejnovější době sem
přišel, totiž z řad státních
zaměstnanců, kteří vlastně,
jak se zdá, byli sem k tomu komandováni, vnesl mezi
ně vyumělkované vzrušení, a bylo
by v zájmu státním, aby takové pokusy
přestaly. Tím se jenom ruší obvyklé
klidné spolužití německého národa
s českou menšinou. Ze státních zaměstnanců,
železničářů, poštovních
zaměstnanců a také učitelů
hromadně přeložených do německého
území, ví jenom velmi malý počet,
že jsou tu pro obyvatelstvo, nikoliv však obyvatelstvo
pro ně, a že jejich osobní, politické
a národnostní názory a snahy musí
ustoupiti celkovému všeobecnému zájmu
státu a jejich služebním povinnostem. Většina
nechová se korektně a tato okolnost ruší
pak klidné spolužití usedlého a domácího
obyvatelstva.
Jestliže se tedy pan dr Kramář, který
jinak jest přítelem samosprávy, domnívá,
že otázka samosprávy u nás velmi mnoho
závisí na chování německých
menšin k menšinám českým, pak mu
můžeme odpověděti, že by bylo věcí
vlády, aby nerušila klidného spolužití
německých menšin s menšinami českými
neustálým vsunováním živlů,
které přicházejí odjinud a svým
chováním a postupem rozsévají svár.
Jinak není pochyby, že českým menšinám
povede se při úplné samosprávě
obcí a okresů právě tak dobře,
jako českému národu v krajích, kde
má většinu, a bylo by si jenom přáti,
aby se stejně nakládalo také s menšinami
německými v českých obcích
a okresech. Úplná samospráva obcí
a okresů státu zpravidla jenom prospěje.
Proti event. výstřelkům beztoho přísluší
státu právo dohlédací.